Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 12992
Etter å ha vært ivrig leser her på freak i flere år, så velger jeg å rådføre meg med brukerne her. Mitt aller første innlegg.

jeg har i en årrekke drevet med en god del sentralstimulerende midler som kokain og amfetamin, alltid sammen med alkohol. Startet med amfatamin og alkohol i helger fra ungdommen av, men etter noen år kun kokain og alkohol, da jeg ble rimelig kjørt i hue av amfetaminen. I det siste året nå, så har jeg forsiktig sluppet inn amfetamin igjen, og merker stor forskjell på den gangens amf og nåtidens amf. Mye svakere i dag. noe som jeg faktisk liker. Ikke den sinnsyke nedturen blant annet. Men er egentlig ikke det tråden handler om.

Var hos legen i dag, og var for første gang helt ærlig med han og sa jeg ville ha hjelp, som terapi i grupper, eller en eller annen slags form for hjelp mot mitt alkohol og stimulantforbruk. Og at jeg slet med depresjoner, litt angst og søvnproblemer. Han videresendte et brev til et sykehus, som skal kontakte meg for hjelp mot alkohol/rus. Men han ville ikke gi meg noe beroligende medisin imens jeg ventet på hjelpen, da han var redd jeg kom til å misbruke det. Jeg har aldri misbrukt piller, kun en sjelden gang tatt litt benzo for å roe ned en nedtur og sove. Og da mener jeg max 2 ganger i året ca. Jeg ble litt irritert, og krevde at han bare måtte skrive ut et eller annet til meg, da det kan ta en evighet og få noen form for hjelp her til lands, og etter mye frem og tilbake skrev han ut 25mg truxal (100stk) Som jeg skulle ta før jeg la meg om kvelden. Jeg hadde aldri hørt om medikamntet før, men legen sa det var beroligende, mot angst/depresjon og i tilleg bra mot søvnproblemer. Så jeg tenkte med en gang det måtte være noe benzolignende, og takket og bukket.

Når jeg nå kommer hjem og googler Truxal, så var det ikke mye positivt å lese om det. Og jeg ble ganske overrasket av å finne ut at det er et antipsykotica preparat. Jeg er overhode ikke i noe psykose. Så jeg vet ikke engang om jeg tørr røre dem. Noen venner av med som tar antipsykotica mot sinnsforstyrrelser, ser ut som zombier når dem tar dem. tror det er zyprexa dem går på. Er Truxal noe alla zyprexa?

Og om jeg skulle kose meg med alkohol og kokain eller amf, er det noe lurt ta truxal mot slutten for å roe ned og sove? er veldig skeptisk til dette medikamentet, og hadde satt pris på å høre fra noen her inne med kjennskap til dette.

På forhånd takk!
truxal for min del gir meg veldig lite, men jeg har dunder ADHD og blir bare dummere når jeg spiser dem, ikke en smule trøtt, men har kompiser som syntes truxal funker fjell mot søvn vansker, du må bare bli tilvendt, så du slipper hangoveren som er vanlig i begynnelsen.
men rusmiddel er det på ingen måte, og det at det er et antipsykotica er ikke noe å tenke på, om ikke jeg bommer fælt er det et antihistamin på lik linje med valegaran og har en tilnærmet virkning, altså sløvhet og døsighet.
test dem hvis du vil, er ikke farlig og mye bedre hvis dem funker en å ende opp på benzodiazepiner.
Sist endret av PurFaen; 9. september 2015 kl. 12:33.
Hvis du trenger dem til nedtur og søvn etter å ha vært litt høyt oppe så er det lite som slår Quetiapin i min bok. Prøvd Truxal og men funka ikke for meg. Brukt Quetiapin i 6 mnd nå daglig for søvnproblemer. Har ikke merka annet enn litt ekstra appetitt. Det er et antipsykotisk legemiddel men brukes ofte for pasienter med søvnvansker, slik jeg har. Går ikke an å ruse seg på, eneste jeg har opplevd i kombinasjon med alkohol er manglende kontroll på kroppen, som er irriterende men heller ikke noen rus. Det har ihvertfall hjulpet meg mye.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
En liten påminnelse fra oss moderatorer: Freak har en rusmiddelseksjon fordi vi har en interesse og folk med kunnskap innen dette, det vi ikke tillater er å skli inn på medisinske baner: Selvdiagnosering ,totalitære påstander om at et medikament er noe dritt fordi du hadde kjipe opplevelser er ikke ting vi tillater.

Folk her er ikke leger, selv om statistisk sett skulle det nok lurket noen her i mørket. Poenget er, legen din har en utdannelse som ingen her kan måle seg med (så langt). Trådstarter har ingen rett til å kreve noe som helst i form av medikamenter av legen, du kan hyle og bære deg så mye du vil (et gammelt triks alle bruker for å få seg rusgivende medikamenter) men du har ingen rett på det.
TS har helt rett i at det kan ta tid å få hjelp, spesiellt om man faktisk vil ha ordentlig hjelp (div terapi, langsiktig arbeid) og at tiltak burde gjøres for perioden før han får hjelp. Men de som ber han gå tilbake til legen å kreve andre medikamenter kan ta seg en bolle.

Legen er ikke din personlige pilledispenser, og sklir tråden her ut på amatørdiagnoser samt medikamentanbefalinger så ryker hele tråden.
Sist endret av Dodecha; 9. september 2015 kl. 13:32.
Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg ble bare litt satt ut, når jeg kom hjem og leste litt om medisinen. første gang i hele mitt liv jeg har spurt om piller, også får jeg antipsykotika lissom. Skal gi dem et forsøk. Ser for meg at jeg bare blir sittende der som et spørsmålstegn, apatisk og jævlig:P

Og til svar på moderators innlegg: Jeg prøver ikke å få noen til å anbefale meg andre medikamenter. Kun demmes erfaringer, og om det er forsvarlig av meg å faktisk ta disse i mitt tilfelle. Jeg har heller ikke til hensikt i å bruke disse til rus.
Det at legemiddelet brukes som antipsykotika betyr ikke at det ikke hjelper for dine problemer i tillegg. Jeg føler du overreagerer og tenker nok at legen stempler deg som noe du ikke er, dette til tross for at et kjapt googlesøk viser at truxal benyttes til behandling av søvnproblemer, angst og depresjon så vel som psykoser.
Hei TS, jeg har hatt den samme opplevelsen som deg. Da jeg gikk til fastlegen for å få hjelp med mitt alkoholproblem fikk jeg også utskrevet Truxal 25mg. Tidligere fikk jeg Sobril 25mg mot angst og uro, men fordi jeg nå ønsket hjelp for min alkoholavgighet ble det slutt på benzo. Jeg brukte Truxalen både mot angst, uro og søvnvansker, etter legens forordning selvfølgelig. Min erfaring med dette legemiddelet er at det virket godt, men jeg fikk lit hangover i starten av behandlingen. Ellers opplevde jeg å få litt lavt blodtrykk, det gikk raskt over. Etter at jeg startet med dette medikamentet drakk jeg ikke alkohol i det hele tatt, lurte litt på om det var min viljestyrke eller medisinene din fortjeneste. Psykologen min kunne forsikre meg om at det var min egen viljestyrke, heldigvis.
Truxal oppført som legemiddel ved alkoholavhengighet i Felleskatalogen, så legen har nok en mening med å gi deg denne medisinen. Du skal ikke henge deg for mye opp i at det er antipsykotika, mange legemiddler har mer en en indikasjon. Håper dette var litt oppklarende, lykke til.
Klem fra Betty
Etter å ha prøvd Truxal 2 kvelder på rad nå, så har jeg funnet ut at det definitivt hjelper på søvnen. Sover som en stein. Men er ikke bare bare å komme seg opp om morran. Kroppen føles dobbelt så tung, og hodet er svimmelt og groggy. Henger i utover dagen også. Alt er tungt og kjenner meg litt tiltaksløs. Sikkert bare i en tilvenningsfase håper jeg.
Jeg vil egentlig bare advare deg på det sterkeste på å i det hele tatt vurdere B preparater før du har forsøkt ALT annet.
Det er så vanvittig mange mennesker som startet å ta det helt uskyldig, meg selv inkludert. Gikk til legen etter å ha opplevd å bli utrendt etter å ha jobbet hver dag - arbeidsnarkoman - opp til 20 timer dagen, konstante lange flyreiser til div. jobbsammenhenger. Han skrev ut en resept på 100 xanor som skulle tas ved behov når jeg trengte å bare koble helt ut en periode og høre på musikk eller lese en bok uten å bli forstyrre av tanker om jobb. Og også for å få sove på flyreiser istedenfor å sitte og jobbe på laptop i 15 timer, så over i ny tidssone med ekstremt jetlag.

Jeg ble så overveldet av hvor godt alt plutselig føltes. Det økte produktiviten min, kreativiteten min.. alt ble bare helt fantastisk. Begynte å ta det hver dag og over en periode på omlag 3 år var jeg oppe i noe sånt som 6mg daglig.
Legen sa ingenting om hvor vanedannende det var, hvor fryktelig b preparater på lang sikt påvirker kognitive evner og i mitt tilfelle forandret meg til en arrogant drittsekk.

Og når du innser at du må slutte med det så står du foran den jævligste psykiske og fysiske lidelsen og torturen som ikke kan beskrives med ord. Det tar også fryktelig lang tid.. For mange tar det over 1 år før de føler seg i det hele tatt bedre.

Så mitt inderlige håp er at du ikke faller for fristelsen og prøver ALLE andre indikerte mildere medisiner først
og finn en lege som du føler tar deg på alvor og lytter til dine behov for å bli rusfri

Når det gjelder Truxal så er det et svært mildt medikament som har vært på markedet i svært lang tid. Så det er gjort masse empirisk forskning på virkestoffet med kliniske studier osv.
Du kan ta dette i relativt høye doser og bivirkningen er ufarlige, med mindre du tilhører risikogrupper som nedsatt lever- og nyrefunksjon eller allergi mot kjemikaliene.
Truxal har blitt brukt med god effekt i behandling av alkoholoisme og rusmisbruk for å lindre abstinenser og angst/uro/ bedre søvn o.l. Men hjernen får ikke belønningsfølelsen, det blir ikke stimulert på lik linje som med b preparater og rus.

Lykke til

Sitat av slaabrokk Vis innlegg
Etter å ha prøvd Truxal 2 kvelder på rad nå, så har jeg funnet ut at det definitivt hjelper på søvnen. Sover som en stein. Men er ikke bare bare å komme seg opp om morran. Kroppen føles dobbelt så tung, og hodet er svimmelt og groggy. Henger i utover dagen også. Alt er tungt og kjenner meg litt tiltaksløs. Sikkert bare i en tilvenningsfase håper jeg.
Vis hele sitatet...
Ja kroppen trenger litt tid i oppstartsfasen så skal døsighet og slikt stabiliere seg og gå over. Poenget er å starte med lav dose og øke etterhvert frem til du stabiliserer deg med god funksjonsevne, samtidig som du ender opp på rett dosering for de indikerte behovene du trenger Truxalen til.
Før gjerne en journal for deg selv de først 3-4 ukene der du noterer ned dato og klokkeslett for når du tar medisinene,, dosestørrele, og skriver kort hver dag hvordan du har det fysiologisk og psykisk

så kan du ha med denne journalen du har ført til legen din. Ofte vanskelig å huske alt man skal si på en kortere legekonsultasjon

Forresten, jeg overså det med at du sier Truxalen brukes ved psykose.

Det som er viktig å huske på er at dette gjelder tusenvis av medikamenter. At de har en effekt for å avlaste akutt psykose, og det er nettopp fordi de har en beroligende virkning. Det er flere hundre tusen helt vanlige mennesker uten noen alvorlige psykiske lidelser i Norge som får forskrevet medisin som kan brukes mot psykose, men dette er rett og slett fordi medisinene brukes til mye forskjellig.

Ta antihistaminer feks.. primærbruken er mot allergi, men det har en svært god effekt som sovemedisin også.

Så selv om den "primære" patologien medikamentet ble produsert for innledningsvis så er det slik at veldig mye medisin brukes fordi de har såkalte bivirkninger om du vil, som er ønskelige bivirkninger for å behandle andre ting også.

I Norge i 2014 var det omkring 350 000 som hentet ut medisiner som kan bli gitt i akutte psykotiske tilfeller, men det er ikke derfor de tar det. Helt vanlige mennesker.

Skjønner at du reagerer, men hvis du leser deg opp på dette så vil du nok bli berolige og innse at det overhodet ikke har med at du skulle være psykotisk eller sinnslidende på noen som helst måte - Utover at du har den rusproblematikken du vil bli kvitt da

God helg!
Sist endret av EzrealR; 12. september 2015 kl. 13:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anbefaler att du kutter all rus og går "back to basic" og trener for å føle deg vell. Eneste som funker i mitt tilfelle ihvertfall.
Truxal er greit å ha i bakhånd når man holder på å gå av noe og er abstinent.
Demper tankekjøret og gjør at man sover lenge.
Det finnes noe som heter Tegretol som jeg tror er det som er hyppigst brukt og har meget god effekt mot alkoholisme.
Du kan jo høre med legen neste gang

http://www.felleskatalogen.no/medisi...ovartis-564470
Takker for alle innlegg, spesielt til EzrealR. har tilvendt meg Truxal, og det fungerer faktisk bedre enn forventet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kast dem de gjør deg full dagen etterpå og det blir du kommentert på visst du skal i butikken eller lignende. Du legger veldig mye på deg og det indre systemet stopper opp ved side misbruk og du havner gjerne på sykehus, visst det er noen som er så heldige å finne deg. Og overlever du, går du rundt som en zombi. Forstår lite. deltok ikke i samtaler og vil helst sitte hjemme på grunn av alle bivirkningene. Legen er jo nøtt til å få mye penger for å gi denne giften ut til sine pasienter. Jeg lå på sykehuset i 2 dager og måtte hvile meg på post 1 i 3 dager før jeg våget å gå hjem alnene til min leilighet.
Jeg skal ikke her komme med mange tomme påstander, og begynne å advare på grunn all den forferdelig dårlige erfaringen som jeg selv har hatt med denne type medikamenter.

Men, jeg ønsker å si følgende:

Let rundt på nettet og les gjennom diverse erfaringer som er skrevet av folk som har tatt denne type medisiner mot søvnproblemer, men som samtidig ikke har lidd av psykose.

Men tenker du å ta det hver dag i flere uker, måneder evt. år, så ville jeg personlig faktisk ha foretrukket både benzo, alkohol, allergitabletter, morfin og kodein til bruk mot søvnvansker. Og det lenge før jeg engang hadde vurdert Antipsykotika (igjen).

Noen av de kjemiske egenskapene som Antipsykotika har (hvordan det virker) inkluderer bla. følgende:

- Hemmer Dopaminreseptorene
- Hemmer Serotoninreseptorene
- Hemmer Adrenalin- og Noradrenalinreseptorene

Antipsykotika virker praktisk talt ved å hemme de stoffene/nevrotransmitterne som du er helt avhengig av for å kunne fungere Psykisk. Inkludert for å kunne opprettholde en frisk Psykisk Helse.
Disse stoffene er du også veldig avhengig av mtp. Intelligens, Innlæringsevne, Føle lykke og Glede, ha mulighet til å glede deg over ting, ha empati og generelt sett kunne føle noe som helst av positive følelser++

Du burde derfor egentlig først spørre deg om du faktisk er villig til å ofre alt dette, bare for å få litt bedre søvn.


Kilder:

http://felleskatalogen.no/medisin/tr...undbeck-564882 (Under "Egenskaper", nederst på siden).

https://no.wikipedia.org/wiki/Antipsykotika

Artikkel hos Tidsskriftet.no: http://tidsskriftet.no/legacy/199828/leder1.html
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har ikke så mye å komme med annet en det som er skrevet her, så jeg tenkte jeg kunne dele min personlige erfaring med truxal.

For noen år siden så var jeg som deg trengende for et beroligende og fikk truxal, som jeg ikke hadde hørt noe om. Akkuratt som deg. Fikk en boks med 100stk så tenkte enten er jeg heldig eller så er dette ikke noe "krutt".
Startet med en tablett, da jeg hadde stor uro og angst i kroppen.

Etter omtrent 40 minutt gikk kroppen inn i et slags sjokk, med hjertebank, kaldsvette, muskelspasmer og en forferdelig magesmerte. Angsten ble mangedoblet og jeg ble slapp å sliten etter spasmene var over.

Lå i fosterstilling pga magesmertene, når jeg omsider klarte å bevege meg var det første jeg gjorde å kaste boksen med 99stk piller igjen. Aldri før har jeg hatt en sånn forferdelig reaksjon. Aldri mer. Aldri.

Fikk en minstepakke sobril og etter to dager var jeg frisk. Hysteriet ang benzo utskriving er gått over stokk og stein.. Flere tilfeller hvor et benzoprep hadde "reddet" meg. Jeg er derfor alltid prepped. Mitt personlige apotek har reddet meg og mine nærmeste flere ganger. Veldig viktig å ha backup meds.

Ha en fin dag

Beklager å dra opp en gammel tråd! Hvordan går det med deg TS??
Sist endret av monoxide; 13. oktober 2015 kl. 23:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke kikket innom her på en stund. Jeg gikk ikke på dem i lenger enn en uke. Jeg ble som andre har skrevet veldig innesluttet og tom innvendig. Klarte nærmest ikke gi dama et kyss før hun dro avgårde på jobb. Sov til langt utpå formiddagen, ofte ettermiddagen. Det hjalp med å falle i søvn, men veier ikke opp for tomheten og ettervirkningene. Så jeg venter på en slags evaluering, eller en form for hjelp enda. Legen sa innen 14 dager, men har gått over en mnd og enda ikke hørt noe. Har fått noen benzo av en kompis, som jeg tar kun ved behov, og det fungerer MYE bedre.

Men det "Monoxide" forklarer angående detå havne i sjokk eller panikk, har jeg ikke erfart.

Er i god tro om at legen skrev det ut til meg i mitt beste ønske, men jeg merket relativt fort at Truxal ikke er bra for meg.