Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  89 44465
Båt fra sørlandet til Danmark er nok den eneste smuglerruten hvor nordmenn er sterkt representert. Liten risk, mye penger. Fint lite vits i å gjøre om du ikke har et salgsledd og et mottakerledd som vet hva dem holder på med dog, noe du etter lage-smugle-forumtråd å dømme absolutt ikke har.
Det ser ut som at 26 mai blir en bra dag å smugle på.

Kilde: Toll.no
Fare for streik i Tollvesenet
Publisert: 16.05.2014

Toll- og avgiftsdirektoratet har mottatt varsel om streik fra Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS). Det er fare for streik i Tollvesenet fra 26. mai 2014, kl. 00:00.

Hvilke tollsteder og hvilke funksjoner som vil bli berørt dersom det blir streik, kunngjøres fredag 23. mai 2014 før kl. 12.00. Følg med på www.toll.no.
Konsekvenser for næringslivet

Dersom det blir streik kan blant annet muligheten til å ekspedere varer og transportmidler bli redusert ved berørte tollsteder.
Konsekvenser for reisende

Dersom det blir streik kan blant annet reisendes mulighet til å fortolle varer bli redusert ved berørte tollsteder. Dette kan medføre at det ikke vil være mulig å ta med varer utover reisendekvoten.

Følg med på www.toll.no for nærmere informasjon.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke om alt dette bare var ment hypotetisk. Man bør uansett ikke diskutere smugling av narkotika på et offentlig forum. Når det er sagt tror jeg dette høres litt enklere ut enn du tror. Båtturen i seg selv er vel det minste problemet ditt. Derimot kan du raskt havne i politiets søkelys når du tar kontakt med de du må ha kontakt med for å selge narkotikaen. Det er ikke problemfritt å kjøpe og selge store kvanta med narkotika.

Dersom du er ung, noe jeg tipper du er, og vil tjene noen raske slanter anbefaler jeg heller å kjøre bilen over grensen og handle billig sprit. Da kan du tjene noen raske lapper her og der, og blir du tatt er det ikke verdens undergang.
Å sette opp autopiloten til en båt til å styre etter GPS waipoints bør jo være ganske trivielt
Jeg har tenkt på noe angående smugling, det vill si Norge / Svergie grensen. Det er jo mesteparten av tiden ingen kontroll der, hva om man kjørte to biler? altså Kompis 1 kjører først uten noe i bilen, når han ser det er kontroll / ikke kontroll, ringer han kompis 2 som venter et sted før grensen med fulladet bil med hva man måtte ønske. hadde ikke dette gjort risken minimal? altså bare om noen tipser tollere om akkuratt din bil.
Sitat av DrOctagon Vis innlegg
Jeg har tenkt på noe angående smugling, det vill si Norge / Svergie grensen. Det er jo mesteparten av tiden ingen kontroll der, hva om man kjørte to biler? altså Kompis 1 kjører først uten noe i bilen, når han ser det er kontroll / ikke kontroll, ringer han kompis 2 som venter et sted før grensen med fulladet bil med hva man måtte ønske. hadde ikke dette gjort risken minimal? altså bare om noen tipser tollere om akkuratt din bil.
Vis hele sitatet...

Akkurat det har han Follo karen gjort i flere år ved svinesund, det funker som fett og du blir ikke tatt med mindre du blir tilfeldig utvalgt å tollvesenet følger etter bilen din, men da har du sikkert større sjans å vinne lotto enn at du er så uheldig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av DrOctagon Vis innlegg
Jeg har tenkt på noe angående smugling, det vill si Norge / Svergie grensen. Det er jo mesteparten av tiden ingen kontroll der, hva om man kjørte to biler? altså Kompis 1 kjører først uten noe i bilen, når han ser det er kontroll / ikke kontroll, ringer han kompis 2 som venter et sted før grensen med fulladet bil med hva man måtte ønske. hadde ikke dette gjort risken minimal? altså bare om noen tipser tollere om akkuratt din bil.
Vis hele sitatet...

Følgebil er i smuglernes ABC. Det brukes hele tiden men er ingen garanti for å ikke bli stoppet. Tollerne kan plutselig komme ut fra en skogsbilvei etter at forste bil har passert og sette opp stopp punkt før bilen med varene passerer.
Dette brukes blant annet mye i Østfold på mindre traffikerte veier og sikkert i alle grensekommuner av tollere og snut.

Om du har baller nok til å kjøre en bil ombord på danskebåten for så å ta med en sekk med varer ombord så er det den løsningen jeg har mest tro på blant alle forslag i tråden. Dump bagen i ly av mørket og tag den med gps.
Sist endret av frtoretang; 30. mai 2014 kl. 15:01.
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Skaff deg syke hestekrefter.
Vis hele sitatet...
Dette er nok veien å gå. Ingen følger en Yamaha R6/R1, etc. Eller eller en bil med 450hk eller mer. Man frakter lett 3KG kokain med en motorsykkel, større mengde krever bil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Dette er nok veien å gå. Ingen følger en Yamaha R6/R1, etc. Eller eller en bil med 450hk eller mer. Man frakter lett 3KG kokain med en motorsykkel, større mengde krever bil.
Vis hele sitatet...
Problemet ditt er at skal du smugle større kvanta, så er det lettare å ta deg med etteretning. Smugler du tre gram hasj fra Sverige kan du kun bli tatt som følge av stikkprøver. Smugler du 300kg er sjansen for at dei har etteretning om det større, og sjansen for å verte tatt er større.
Jada, det er mye å ta hensyn til. Tydligvis jævlig mange smartinger her.

Fint lite vits i å gjøre om du ikke har et salgsledd og et mottakerledd som vet hva dem holder på med dog, noe du etter lage-smugle-forumtråd å dømme absolutt ikke har.
Vis hele sitatet...
Denne erfarne mannen tror jeg drømmer om å smugle titalls kilo med dop. Sier seg selv at du må et nettverk. Folk er ikke dumme!

Men, tenk deg hvor jævlig mye penger du kunne tjent med bare 1kg kokain. Nettverk? Hallo! Jævla idiot, våkn opp fra narkorusen din du. Hørt om internett?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Jada, det er mye å ta hensyn til. Tydligvis jævlig mange smartinger her.



Denne erfarne mannen tror jeg drømmer om å smugle titalls kilo med dop. Sier seg selv at du må et nettverk. Folk er ikke dumme!

Men, tenk deg hvor jævlig mye penger du kunne tjent med bare 1kg kokain. Nettverk? Hallo! Jævla idiot, våkn opp fra narkorusen din du. Hørt om internett?
Vis hele sitatet...
Du bagateliserer verdien av et ordentlig nettverk, man selger ikke 1kg med kokain til fremmede på nettet uten problemer. Har du i det hele tatt noen erfaring å basere påstanden din på?
1KG = 1000g = 500 - 2000 ganger salg. Jeg tenkte ikke på å selge alt på en gang. Det går ikke uten kontakter. Sier seg selv det.

Ja, jeg har noe erfaring i handel av dop på nettet. Ingen bred erfaring dog, men jeg tviler på at å selge 1KG kokain skulle by på noe problem.

Når det er sagt, så går jeg ikke rundt med planer om å faktisk gjennomføre det. Er for feig, har ikke penger, tid eller ressurser til det.

Blir bare så kåt av å tenke på at 1KG kokain kunne gitt meg 700 000kr. Over tid! Ikke over natta.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
I denne tråden er det mange mennesker som kommer til å få god tid til å studere taket i en fengselscelle.
Sitat av Stormen Vis innlegg
I denne tråden er det mange mennesker som kommer til å få god tid til å studere taket i en fengselscelle.
Vis hele sitatet...
Det kan være prisen å betale for en smuglertur. Det er alltid risiko. Det er derfor nettoen kan bli svært stor. Alle må selv vurdere om utsikten til stor avkastning overstiger muligheten for en tur i buret.

Er det nå egentlig så ille i fengsel? Enerom med flislagt bad, flatskjerm på rommet. Pc om du tar fag. Du kan ta en gratis utdanning og du får lønn og 3 måltider om dagen og kan smøre deg matpakke? Tror ikke det er så ille jeg.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det kan være prisen å betale for en smuglertur. Det er alltid risiko. Det er derfor nettoen kan bli svært stor. Alle må selv vurdere om utsikten til stor avkastning overstiger muligheten for en tur i buret.

[COLOR="RoyalBlue"]Er det nå egentlig så ille i fengsel? Enerom med flislagt bad, flatskjerm på rommet. Pc om du tar fag. Du kan ta en gratis utdanning og du får lønn og 3 måltider om dagen og kan smøre deg matpakke? Tror ikke det er så ille jeg.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke ta seg en tur da?
Eller se litt på dokumentarer der norske fengselsinsatte forteller hvor artig det er bak murene?

Er fint med utdanning og matpakker, men det er ikke så fint når de vaktene og de andre galningene der inne vet når du drar løken og div andre intime ting.
Nei æsj.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hvorfor ikke ta seg en tur da?
Eller se litt på dokumentarer der norske fengselsinsatte forteller hvor artig det er bak murene?

Er fint med utdanning og matpakker, men det er ikke så fint når de vaktene og de andre galningene der inne vet når du drar løken og div andre intime ting.
Nei æsj.
Vis hele sitatet...

Det er ingen som vet når du drar i løken på cella. Tror du det papp vegger i fengsel? Tjukk betong og ståldør er det. I Norge er det jo enerom for alle fanger så hva du gjør bak låst celledør er det ingen som vet noe om. Kommer en fange til Halden fengsel får de flatskjerm på rommet og eget on-suit flislagt bad med dusj og toalett på cella. Som et hotellrom i standard.

Og ja, hadde jeg hatt kontakter og penger så skulle jeg gjerne tatt noen turer over grensa. Men er blakk og kjenner ingen i "bransjen" så går ikke.
Sist endret av frtoretang; 30. mai 2014 kl. 19:40.
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Jada, det er mye å ta hensyn til. Tydligvis jævlig mange smartinger her.



Denne erfarne mannen tror jeg drømmer om å smugle titalls kilo med dop. Sier seg selv at du må et nettverk. Folk er ikke dumme!

Men, tenk deg hvor jævlig mye penger du kunne tjent med bare 1kg kokain. Nettverk? Hallo! Jævla idiot, våkn opp fra narkorusen din du. Hørt om internett?
Vis hele sitatet...
Tror du ville blitt overrasket når du først satt med det kiloet.

De som faktisk har penger til å betale og nettverk til å få det ut benytter ikke internett for å omsette til tilfeldige folk, og de kjøper ihvertfall ikke på internett av tilfeldige folk.

Det er dog veldig mange som gjerne kunne tenke seg å krite så mye som mulig av hvem som helst

Vet faktisk ikke om noe "yrke" jeg har sett flere faile i enn dopsalg. Det er en grunn til at alle hobbynarkomane dealer og knapt noen hobbynarkomane har penger. Du hører de snakke om regnestykkene som fyller denne tråden, og i korte perioder går de med dundrende overskudd. To måneder senere er enda ikke en eneste regning eller annen nødvendighet finansiert av det.

Verdens mest oppskrytte yrke.

Sitat av Stormen Vis innlegg
I denne tråden er det mange mennesker som kommer til å få god tid til å studere taket i en fengselscelle.
Vis hele sitatet...
De fleste ender opp med å studere røde tall på kredittkortet sitt.. Sjansen for å bli tatt er bittelitt høyere enn sjansen for å komme seg noen vei med det.

...Mao veldig liten. Politiet er like udugelige som "dealerne".
Sist endret av Tøffetom; 30. mai 2014 kl. 19:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er ingen som vet når du drar i løken på cella. Tror du det papp vegger i fengsel? Tjukk betong og ståldør er det. I Norge er det jo enerom for alle fanger så hva du gjør bak låst celledør er det ingen som vet noe om.
Vis hele sitatet...
Mulig, men jeg hadde igrunn vært bekymret for mitt eget privatliv og min egen mentale tilstand om jeg hadde tatt en tur innenfor murene. Jeg vet ikke om de har kamera og følger med meg f.eks.

Koslig er derimot det ikke kan jeg tro.


Sitat av frtoretang Vis innlegg
Kommer en fange til Halden fengsel får de flatskjerm på rommet og eget on-suit flislagt bad med dusj og toalett på cella. Som et hotellrom i standard.

Og ja, hadde jeg hatt kontakter og penger så skulle jeg gjerne tatt noen turer over grensa. Men er blakk og kjenner ingen i "bransjen" så går ikke.
Vis hele sitatet...
This . Veit ikke om det du sier er helt riktig, men likevel jeg har ikke ord...

Jeg er ingen tilhenger av FrP, men jeg håper for svarte at nåværende justisminister gjør noe med den særs kvalme luksusen straffedømte omgir seg med.

''Rehabilitering istedet for straff '' my ass.
Sist endret av aeon_illuminate; 30. mai 2014 kl. 20:02.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg

''Rehabilitering istedet for straff '' my ass.
Vis hele sitatet...
Det funker da. Bare se på statestikkene fra andre land med hardere sonings forhold, og hvor mange som hanvner bak murene igjen etter første tur inn.
https://www.youtube.com/watch?v=wgHdGr4aQoU
Sist endret av A-tillah; 30. mai 2014 kl. 20:07.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Vel, denne debatten har vaert paa NFF noksaa mange ganger, saa jeg gidder ikke aa utbrodere mer, men det jeg kan kontre med til deg A-tillah er at mange andre land har mange flere innbyggere enn Norge, og ikke minst mye grovere typer kriminelle.

Det funker ja. Tror man kan tilsvarende finne statistikk og haandfast dokumentasjon paa at hardere lut ogsaa fungerer. Men den debatten gidder jeg ikke aa ta.
Jeg er bare provosert av at straffedoemte har det helt greit materielt sett, bedre enn mange med lave inntekter - f.eks studenter. Man kunne fint ha rehabilitert dem uten saa mye komfort eller luksus rundt..
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Vel, denne debatten har vaert paa NFF noksaa mange ganger, saa jeg gidder ikke aa utbrodere mer, men det jeg kan kontre med til deg A-tillah er at mange andre land har mange flere innbyggere enn Norge, og ikke minst mye grovere typer kriminelle.
.
Vis hele sitatet...
Nå snakker jeg om folk som allerede er dømt og har sonet, ikke hvor høy prosentandel av befolkningen som begår lov brudd eller hvor mange inbyggere gitte land har, så det er irrelevant. Snakker om at antall straffedømte som begår nye kriminelle handlinger er på bare 20% her i landet kontra f.eks USA med sine godt og vel 70%
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Mulig, men jeg hadde igrunn vært bekymret for mitt eget privatliv og min egen mentale tilstand om jeg hadde tatt en tur innenfor murene. Jeg vet ikke om de har kamera og følger med meg f.eks.

Koslig er derimot det ikke kan jeg tro.
Vis hele sitatet...


Hehe tro det eller ei, men selv dømte fanger har rett til privatliv på cella. Er ikke noe kamera der som surrer 24/7.

Bekymret for mental helse i norsk luksusfengsel? Det er det da ingen grunn for. Du ser folk hver dag, får være sosial med andre og kan kose deg på hotellrommet ditt med TV. Bruker du fengselstia konstruktiv kan du jo studere til advokat, siviløkonom eller sivilingeniør på statens regning pluss at du alltid har noe å drive med på cella.




Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg

This . Veit ikke om det du sier er helt riktig, men likevel jeg har ikke ord...

Jeg er ingen tilhenger av FrP, men jeg håper for svarte at nåværende justisminister gjør noe med den særs kvalme luksusen straffedømte omgir seg med.

''Rehabilitering istedet for straff '' my ass.
Vis hele sitatet...


Du kan spille i band i fengsel, drive radio eller delta i alt det andre av aktiviteter som finnes. I tillegg til å studere. Her er forresten badet i halden fengsel, bedre standard enn jeg har hjemme

http://img715.imageshack.us/img715/5760/haldenfengsel896910i.jpg


Flatskjerm over senga

http://gfx.dagbladet.no/labrador/140/140470/14047083/jpg/active/320x.jpg


Fellesareale:

http://bloggfiler.no/berntsenblogg.blogg.no/images/776934-9-1311863981760.jpg

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...n-5317989.html

http://berntsenblogg.blogg.no/131186...mste_feng.html




Nei jeg tror sannelig ikke noen år i fengsel hadde vært særlig ille. Du kan lære deg et instrument, spille inn plater, danne et band eller drive radio. Pluss flott gymsal, vektrom og kiosk. Lønn hver uke til snop og snus.
Sorry avsporing fra tråden men blir så overrasket over ignoransen deres frtoretang og aeon. Hva skal de gjøre da? Bygge et stygt fengsel i utgangspunktet? Med nedslitte bad som standard ved nybygging? Det blir nok nedslitt nok for deres standard etterhvert skal dere se. I tillegg skal det sies at flere fanger i norge deler celle med andre.
Jeg vil heller kunne gå å gjøre det jeg vil når jeg vil enn å ha flislagt bad. Frihet er en klisje men det er sykt hvor viktig det er.
Har noen av dere sittet inne? Jeg har ikke, men har sonet med fotlenke å det var forbanna kjipt selv om jeg har større tv enn cellene i halden fengsel. Sikker bedre seng og.
Forøvrig er ikke "luksusen" i halden fengsel standard i norge!
Sist endret av EazyA; 30. mai 2014 kl. 22:59.
Sitat av EazyA Vis innlegg
Sorry avsporing fra tråden men blir så overrasket over ignoransen deres frtoretang og aeon. Hva skal de gjøre da? Bygge et stygt fengsel i utgangspunktet? Med nedslitte bad som standard ved nybygging? Det blir nok nedslitt nok for deres standard etterhvert skal dere se. I tillegg skal det sies at flere fanger i norge deler celle med andre.
Jeg vil heller kunne gå å gjøre det jeg vil når jeg vil enn å ha flislagt bad. Frihet er en klisje men det er sykt hvor viktig det er.
Har noen av dere sittet inne? Jeg har ikke, men har sonet med fotlenke å det var forbanna kjipt selv om jeg har større tv enn cellene i halden fengsel. Sikker bedre seng og.
Forøvrig er ikke "luksusen" i halden fengsel standard i norge!
Vis hele sitatet...

Ikke bland meg inn i det der mister. Jeg har kun påpekt at slik er det i fengsel nå om dagen. Og jeg sa også at jeg ikke tror det er så ille å sitte inne. Det var alt.

Når du sier at det er fanger som deler celler så må du gjerne finne kilder til den påstanden. Det har jeg virkelig aldri hørt om. Tvert imot så har det gjentatte ganger vært foreslått som en løsning på soningskø, men såvidt jeg kjenner til er det aldri vedtatt og satt ut i livet.

Om det var tilfelle at flere deler celler i norske fengsler så skulle det vel ikke være noen grunn for politikerne til å undersøke muligheten for å leie fengselsplasser i svenske fenglser slik vi så i fjor høst?

Ikke standard i Norge? Nei mulig det men de har det nå fint i Rogaland også, på Åna kretsfengsel med biljardbord, musikkrom og what not. Oppussede rom og egne bad/toalett på cella.

Forresten er det sikkert kjipere å sone med fotlenke enn å sitte i fengsel.
Der kan du jo chille og henge med gutta hver kveld. Sosialisere under lufting og ved alle måltider. Spille i band og studere. Ha pc på cella og flatskjerm.

Nei øst-europeerne ha rnok helt rett. Norsk fengsel er og blir luksus og du får snop og snus peng hver uke til å handle på kiosken. Pluss tre herremåltider om dagen.

Om noen som leser dette blir hjemløs noen gang så vet de hva de bør gjøre. Fem seks år i spjellet og komme ut med høy utdannelse. Er nå bedre enn å bo under en bro.
http://www.hedmarkfengsel.no/boforhold
http://m.db.no/2014/05/05/nyheter/sa...3110082/?www=1

Går du inn på diverse fengsler ser du at dette slett ikke er uvanlig. Forøvrig enig med deg at det for utlendinger kan være langt mer attraktivt å sone i norge enn i hjemlandet. Med fotlenke kan du og invitere venner over på kvelden og du kan lage så mye radio og spille så mye i band du bare måtte ønske. Og ikke kunne bestemme selv er kjipt uansett

Men sorry avsporing. Vi får evt dra opp en annen tråd og fortsette der
Sist endret av EazyA; 30. mai 2014 kl. 23:26.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Skal vi se hva straffeloven sier:


http://lovdata.no/dokument/NL/lov/19...ITTEL_2-7#§162

Jeg er ikke advokat, men vil tro du kan dømmes under skjerpende omstendigheter hvis du har en båt full av hasj.

Når det gjelder risken for å bli tatt er jeg helt enig i at den i utgangspunktet er lav. Særlig om du er forsiktig, intelligent og tar gode forholdsregler.

Poenget mitt er at om du blir tatt, og risikoen for at det skal skje er langt i fra ubetydelig, så kan du ende opp med å tilbringe mange år i fengsel.

Du kan jo gjøre et tankeeksperiment. Du blir dømt til 3 års ubetinget fengsel. Hvordan tror du det føles å råtne på ei celle i 3 år? Spiller ingen rolle om du har playstation på cella.
Vis hele sitatet...
For de interesserte.

Grensen for "grov" ligger på rundt regnet 50 gram amfetamin, alt fra 1-5 kg weed og ca. 15 gram heroin. Men dette er ca. grenser fordi styrkegraden/renhet har også stor betydning.

"Meget betydelig kvantum" er etter rettspraksis satt til rundt. 70-100 kg weed eller 3 kg amfetamin. Igjen, dette er ikke absolutte grenser.

"Særdeles skjerpende omstendigheter" - forarbeidene til loven:

"Dette alternativet tar særlig sikte på tilfeller hvor man kommer over de virkelig store bakmenn, jf. Ot.prp. nr. 23 (1983-84)"
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hehe tro det eller ei, men selv dømte fanger har rett til privatliv på cella. Er ikke noe kamera der som surrer 24/7.

Bekymret for mental helse i norsk luksusfengsel? Det er det da ingen grunn for. Du ser folk hver dag, får være sosial med andre og kan kose deg på hotellrommet ditt med TV. Bruker du fengselstia konstruktiv kan du jo studere til advokat, siviløkonom eller sivilingeniør på statens regning pluss at du alltid har noe å drive med på cella.








Du kan spille i band i fengsel, drive radio eller delta i alt det andre av aktiviteter som finnes. I tillegg til å studere. Her er forresten badet i halden fengsel, bedre standard enn jeg har hjemme

http://img715.imageshack.us/img715/5760/haldenfengsel896910i.jpg


Flatskjerm over senga

http://gfx.dagbladet.no/labrador/140/140470/14047083/jpg/active/320x.jpg


Fellesareale:

http://bloggfiler.no/berntsenblogg.blogg.no/images/776934-9-1311863981760.jpg

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...n-5317989.html

http://berntsenblogg.blogg.no/131186...mste_feng.html




Nei jeg tror sannelig ikke noen år i fengsel hadde vært særlig ille. Du kan lære deg et instrument, spille inn plater, danne et band eller drive radio. Pluss flott gymsal, vektrom og kiosk. Lønn hver uke til snop og snus.
Vis hele sitatet...
Nordmenn som soner bør få de attraktive soningsforholdene siden de skal tilbake til samfunnet. De bør få en fair sjans til å kunne klare seg selv ute i samfunnet, og da må vi satse på rehabilitering og å behandle folk som mennesker.

Utenlandske kriminelle kan med fordel sone i sitt hjemland under forhold som virker avskrekkende på dem, for et norsk fengsel gjør helt sikkert ikke det.

Alternativt mener jeg vi må bygge nye fengsler med vesentlig lavere standard som ikke framstår som "fengselshotell" for utenlandske kriminelle. Meningen er jo at fengsel skal virke avskrekkende, og ikke som en bonus om du blir tatt og dømt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Nå snakker jeg om folk som allerede er dømt og har sonet, ikke hvor høy prosentandel av befolkningen som begår lov brudd eller hvor mange inbyggere gitte land har, så det er irrelevant. Snakker om at antall straffedømte som begår nye kriminelle handlinger er på bare 20% her i landet kontra f.eks USA med sine godt og vel 70%
Vis hele sitatet...
Hvor har du desse talla fra? i 2008-2009 var det over 70% tilbakefall for narkotikaforbytelser, tviler sterkt på at det har sunket til 20%.

Til dere som kaster rundt dere begrep som fengselshotell etc har så farlig lite kunnskap at det er beundringsverdig at dere i det heletatt gidder. Ingen kan benekte at Halden fengsel som er det -nyeste- fengselet i Norge har en bra standard. At det kan kallest en lukseriøs hotellferie med 20-minutter telefontid med omverden og familien, 255 kroner å bruke på handling i uken samt og omgås personer du vanligvis hadde prøvd å unngå...det blir litt far-fetched. Halden Fengsel står uansett for noen få prosent av soningsplassene i Norge.

Fellesnevner for de fleste fengsel i Norge er lave budsjett, elendig standard og alt annet enn lukseriøst. Maten du får av i fengselet er i mange tilfeller helt håpløs, noe som gir en bismak i munnen å klage over, siden eldre pleietrengende får servert samme skiten. Jeg har sittet 3 år ved lukkede anstalter, over 100 dager i total isolasjon hvor man kanskje er ute ifra cellen en 30-50minutter hver dag og har ingen form for besøk eller telefonkontakt med omverden. Moderne psykisk-tortur som politiet i mange tilfeller bruker for å tvinge frem tilståelser og sammarbeid som hjelper de å sikte flere personer. Forholdene er noe som spesielt Norge får mye kritikk for, likevell sitter det folk over hele landet under slike forhold. Da hjelper det lite at cellen er så 'lukseriøs' at man har en gammel 24" flatskjerm og et ståltoalett med vask på. Hele det her begrepet hotellstandard og luksusceller har utspring i medier som siterer utenlandskriminelle som sier de risikerer gjerne fengselsstraff i Norge for det er verdt risikoen siden våre fengsler er så bra. I norske fengsler er det en enorm klagekultur - Visst finnes det forskjellige hardbarka kriminelle, men de fleste utlendinger som sitter inne i Norge er de som klager og syter mest over hvor tøft de har det. De fleste utlendingene i Norge er ikke kriminelle, men fattige vanlige mennesker som blir rekrutert til å smugle narkotika hit, og når de må sitte i fengsel, så opplever de dette helt forferdelig. Desverre er ikke den siden av historien så aktuell for mediene siden det ikke ville blitt noe bra artikkel som solgte aviser og skapte debatt.

Når det kommer til rehabilitering i fengsel så er det bare en vits og noe som i de fleste tilfeller ikke eksisterer. Fengsler har ikke penger til å utføre noe spesiell form for rehabilitering. De mangler kunnskap, og den allmenne holdningene hos fengselsbetjenter er at det ikke er mye vits for de fleste kommer tilbake slik som det er idag. 'Rehabilitering' for narkomane består i mange fengsler kun av at du kan be fengselet ta flere urinprøver av deg noe som fører til konsekvenser om du tester positivt. Skolegang er i de fleste fengsler begrenset til yrkesretta fag hvor du må ty til privatist og egenstudie bare for å fullføre vanlig allmen vgs. Utgifter knyttet til høyskoleutdanning må du dekke selv. Fengselsstraff har flere formål. Det skal beskytte samfunnet fra den dømte, og den skal hjelpe den dømte slik han ikke begår lovbrudd igjen. Men idag er det ikke slik for fengsel har ikke midlene til det. Fengsel idag er per definisjon en oppbevaringsboks. En boks folk sitter årevis i og kommer tilbake til samfunnet med akkurat de samme forutsetningene de hadde før de ble satt i fengsel. Se om du bruker begrep som luksusfengsel etter å sittet noen år i den boksen.

Missforstå meg rett. Jeg mener ikke at de bør legge skikkelige fliser på badet og få opp en svær tv på veggen og vegg til vegg teppe. Du kunne satt inn et boblebad på badet og det hadde ikke hatt mye å si. Innholdet i soningen i norske fengsler er elendig, tilbudene er elendige, soningen er alt annet enn et lukseriøst liv. De fleste insatte i norske fengsler fortsetter å bli en utgift for samfunnet etter løslatelse helt frem til de må inn og sone igjen. Istedet for at de blir til en inntekt for samfunnet etter endt soning. Dette er direkte årsaker av altfor lave budsjett og dårlig fokus på rehabilitering og å gi den insatte en meningsfull og produktiv hverdag. Slutt og tro på alt du leser eller hører fra folk som har sittet noen uker på en åpen anstalt.
'Rehabilitering' for narkomane består i mange fengsler kun av at du kan be fengselet ta flere urinprøver av deg noe som fører til konsekvenser om du tester positivt. Skolegang er i de fleste fengsler begrenset til yrkesretta fag hvor du må ty til privatist og egenstudie bare for å fullføre vanlig allmen vgs. Utgifter knyttet til høyskoleutdanning må du dekke selv. Fengselsstraff har flere formål. Det skal beskytte samfunnet fra den dømte, og den skal hjelpe den dømte slik han ikke begår lovbrudd igjen. Men idag er det ikke slik for fengsel har ikke midlene til det. Fengsel idag er per definisjon en oppbevaringsboks. En boks folk sitter årevis i og kommer tilbake til samfunnet med akkurat de samme forutsetningene de hadde før de ble satt i fengsel. Se om du bruker begrep som luksusfengsel etter å sittet noen år i den boksen.
Vis hele sitatet...

Har lest om flere som har tatt lang utdanning mens de sonet i norske fengsel. En av norges mest aktive bankraner ble jurist mens han sonet. En annen studerte økonomi og ledelse på BI. Og den siste jeg kommer på i farten ble ingeniør. Hvordan kunne disse dekke utgifter til slike studier mens de var i fengsel? Tror nok at enten NAV eller fengselet betalte.

Tror nok det er mange som kunne tenkt seg luksusmaten i norske fengsler fremfor den hverdagen de har idag. Feks gjeldsofre, eller de som blir uføre før de har tjent noe særlig pensjonspoeng. Er jo ikke ukjent at det også i norge er mennesker som går sulten siste uke av måneden fordi de er blakke. Og det trenger ikke være selvforskyldt engang.

Jeg tror ikke at fengsel er en dans på roser, men skulle jeg bli uteligger noen gang så hadde jeg ikke nølt med å forsøke meg som storsmugler. Enten går turen greit og en kommer unna med masse cash til å starte et nytt liv, eller så blir det fengsel og luksusmat og rent sengetøy. Er tross alt bedre enn å bo under en bru.
Sist endret av frtoretang; 16. juni 2014 kl. 00:21.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Har lest om flere som har tatt lang utdanning mens de sonet i norske fengsel. En av norges mest aktive bankraner ble jurist mens han sonet. En annen studerte økonomi og ledelse på BI. Og den siste jeg kommer på i farten ble ingeniør. Hvordan kunne disse dekke utgifter til slike studier mens de var i fengsel? Tror nok at enten NAV eller fengselet betalte.

Tror nok det er mange som kunne tenkt seg luksusmaten i norske fengsler fremfor den hverdagen de har idag. Feks gjeldsofre, eller de som blir uføre før de har tjent noe særlig pensjonspoeng. Er jo ikke ukjent at det også i norge er mennesker som går sulten siste uke av måneden fordi de er blakke. Og det trenger ikke være selvforskyldt engang.

Jeg tror ikke at fengsel er en dans på roser, men skulle jeg bli uteligger noen gang så hadde jeg ikke nølt med å forsøke meg som storsmugler. Enten går turen greit og en kommer unna med masse cash til å starte et nytt liv, eller så blir det fengsel og luksusmat og rent sengetøy. Er tross alt bedre enn å bo under en bru.
Vis hele sitatet...
Som sagt, om du skal ta inntrykk du får fra medier eller løsord fra folk uten peiling for god fisk burde du ikke utale deg bastant. Du kan ta hva som helst utdanning, men det blir for dine egne penger. Fengsler er pliktige til å gi deg vgs utdannig, ikke noe høyere utdanning - Og likevell er det langt fra alle fengsler som tilbyr undervisning i alle vgs fag. I mange tilfeller får du bøker og de hjelper deg med å melde deg på privatist eksamen. Lånekassen gir heller ikke studielån til insatte. Du kan søke nav om utdanningspenger slik som alle i samfunnet kan, men de innvilger skjeldent dette til insatte. De fleste som tar høyere utdanning må derav betale for bøker og kursavgifter, noe som kan variere fra noen tusen til hundretusner, avhengig av studie. Lykke til på 56,- dagen om du ikke har familie,venner eller formue fra før av, noe de svakeste i samfunnet som regel ikke er velsignet med. Jeg tenker nok de tilfellene du har hørt om har betalt for dette selv.

Hvilke gjeldsofre er det du snakker om som ikke har råd til mat? I Norge har alle krav på sosial stønad om de ikke har vanlig inntekt/klarer seg selv på inntekten sin. Denne tilsvarer bostøtte på 5500,- + 6000 i leveutgifter. De fleste som ikke har tak over hodet eller til mat på bordet mangler som regel penger til dette grunnet de prioriterer andre ting med pengene. Uansett hvor mye gjeld du har finnest det ordner som gjeldsanering hvor du er gjeldsfri på 3-5 år hvor du i denne tidsperioden ikke må betale mer enn at du har til hus,mat og underholdning. Uansett, det er ikke så relevant, maten er forferdelig og du hadde syti og klaget istedet for å kalt det for hotellmat.

Om du blir uteligger så går du på nav og ber de ordne deg en leilighet og 6000 du kan bruke på mat menst du prøver å få deg jobb. Slutt og vær så ignorant og tro alt er svart/hvitt. Evt. fortsett med det og send meg ei melding når du bor under broa og vil bli smugler. Den kriminelle underverden overlever på naive personer som tenkte at pengene var verdt det menst de bare endte opp med å angre i åresvis.

Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
1KG = 1000g = 500 - 2000 ganger salg. Jeg tenkte ikke på å selge alt på en gang. Det går ikke uten kontakter. Sier seg selv det.

Ja, jeg har noe erfaring i handel av dop på nettet. Ingen bred erfaring dog, men jeg tviler på at å selge 1KG kokain skulle by på noe problem.

Når det er sagt, så går jeg ikke rundt med planer om å faktisk gjennomføre det. Er for feig, har ikke penger, tid eller ressurser til det.

Blir bare så kåt av å tenke på at 1KG kokain kunne gitt meg 700 000kr. Over tid! Ikke over natta.
Vis hele sitatet...
Selge 1kilo kokain over nettet uten et kontaktnettverk? Du tjener mer og kjappere penger på en jobb. 700 000 over lang tid er ikke akkurat verdt risikoen med å kjøre ned til Nederland og håpe på å ikke bli svindlet og tape pengene dine. Samt risikoen på 3-4 år i fengsel når du skal komme deg hjem igjen med stoffet. Samt ingen opplegg går knirkefritt, så at du mister pakker i posten og drar på deg mer og mer oppmerksomhet kommer med yrkestittelen.
Sist endret av et eller annet; 16. juni 2014 kl. 01:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ingen automatikk i få innvilget gjeldsordning. Det krever blant annet at samtlige kreditorer aksepterer gjeldsordning. Ikke alle gjør det pga at en gjeldsordning vil gi dem for lav dekning. Så folk som har kommet skjevt ut er slett ikke garantert noen minstesats som du sier, det er kun for de som får innvilget gjeldsordning.

Er du sikker på at fanger som alt har VGS ikke får dekket utgifter til feks høyskole eller universitet? Da må det være en god del godt bemidlede fanger i norske fengsler. Ser at det fra 2004 og fremover har vært en god økning i antallet insatte som tar høyere utdanning. 46 fanger tok fag på høyskole/universitets nivå i 2004. I 2009 var tallet økt til 165 per år. Har ikke funnet noen tall etter det.

Ser også at NAV vil vurdere hvert enkelt tilfelle mtp støtte til høyere utdannelse for insatte. Ser også at Skien fengsel er et av de fengslene som også gir støtte til høyere utdanning.

Skal sjekke på SSB i morgen og se om jeg finner tall videre fremover feks 2010-2013. Men det virker som reell mulighet å ta høyere studie mens en soner. OK, om en ikke får støtte til skolepenger til Siv.ØK på BI så kan en jo ta tilsvarende på en høyskole og kun betale eksamensavgift. Og det er det nok store sjanser å få dekket av NAV, da det tross alt ikke koster særlig mye.

12% av insatte forespør høyere utdanning, skal forsøke å finne tall på hvor mange som får dette innvilget og dekket.
Sist endret av frtoretang; 16. juni 2014 kl. 03:17.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er ingen automatikk i få innvilget gjeldsordning. Det krever blant annet at samtlige kreditorer aksepterer gjeldsordning. Ikke alle gjør det pga at en gjeldsordning vil gi dem for lav dekning. Så folk som har kommet skjevt ut er slett ikke garantert noen minstesats som du sier, det er kun for de som får innvilget gjeldsordning.

Er du sikker på at fanger som alt har VGS ikke får dekket utgifter til feks høyskole eller universitet? Da må det være en god del godt bemidlede fanger i norske fengsler. Ser at det fra 2004 og fremover har vært en god økning i antallet insatte som tar høyere utdanning. 46 fanger tok fag på høyskole/universitets nivå i 2004. I 2009 var tallet økt til 165 per år. Har ikke funnet noen tall etter det.

Ser også at NAV vil vurdere hvert enkelt tilfelle mtp støtte til høyere utdannelse for insatte. Ser også at Skien fengsel er et av de fengslene som også gir støtte til høyere utdanning.

Skal sjekke på SSB i morgen og se om jeg finner tall videre fremover feks 2010-2013. Men det virker som reell mulighet å ta høyere studie mens en soner. OK, om en ikke får støtte til skolepenger til Siv.ØK på BI så kan en jo ta tilsvarende på en høyskole og kun betale eksamensavgift. Og det er det nok store sjanser å få dekket av NAV, da det tross alt ikke koster særlig mye.

12% av insatte forespør høyere utdanning, skal forsøke å finne tall på hvor mange som får dette innvilget og dekket.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du helt forstod meg. Alle som ikke klarer å betjene gjelden sin og putte mat på bordet har valg. De kan slå seg konkurs og få gjeldsssanering så lenge det er helt urealistisk og komme seg ut av det på annet vis. Eller de kan betale gjeld samt få penger av nav til mat, ingen norske statsborgere befinner seg i en økonomisk situasjon der de ikke har råd til mat om de benytter seg av hjelpen som finnest.

De fleste fanger som tar høyere utdanning i norske fengsel er karrierekriminelle med lange straffer. De fleste av desse har ressurser i form av penger og kontaktnettverk og klarer å reise pengene på egen hånd. Jeg tok flere nettstudier når jeg satt inne. Fengselet ville ikke dekke noen av utgiftene. De var behjelpelig med at læreren printet ut alt, jeg fikk ikke engang bruke pcen koblet til internett. Nav ville ikke dekke noe, og man har ikke krav på det siden fengselet dekker leveutgiftene dine.

Link til hvor du ser at Skien fengsel gir økonomisk hjelp til innsatte som vil ta høyskole? Står ikke noe om det på hjemmesiden dems;
http://www.kriminalomsorgen.no/telem...57-242495.html - De tilbyr alt av vgs, noe som de er pålagt. Rart de ikke opplyser om at de støtter innsatte økonomisk oppimot høyskole, da dette er noe som hadde ført til at mange innsatte hadde søkt seg dit.

Ellers kan du her lese om 2stk som soner ved skien fengsel som ikke får hjelp av fengselet eller nav til å dekke skolegangen. Orderud dama måtte få slekt til å kjøpe bøker til seg, breivik måtte få advokaten sin til å ordne så han fikk låne bøker da han fikk avslag av nav og staten har inndratt alle pengene hans. Loven er lik for alle, hva de evt. soner for er irrelevant.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.U55K0fl_ubg
http://universitas.no/nyhet/54857/st...rene-tredoblet

Det er ikke store sjangser å få dekket noe som helst av Nav som man ikke har krav på, er mindre sjangser som innsatt med en lang dom enn når man er ute i samfunnet - Så ikke tro at det bare er å få seg en fengselssdom så åpner alle dører seg og putene blir sydd under armene og alt lagt til rette for deg. I de største fengslene har de et godt vgs tilbud, og kanskje du kan få frigang til å gå på skole i det fri. Du må ha sittet 1/3 av straffen din før det er aktuelt, og du må betale for det selv.Menst i de fleste tilfeller blir du sittende med ei bok og selvstudie, selv for vgs fag.
Tror ikke du helt forstod meg. Alle som ikke klarer å betjene gjelden sin og putte mat på bordet har valg. De kan slå seg konkurs og få gjeldsssanering så lenge det er helt urealistisk og komme seg ut av det på annet vis. Eller de kan betale gjeld samt få penger av nav til mat, ingen norske statsborgere befinner seg i en økonomisk situasjon der de ikke har råd til mat om de benytter seg av hjelpen som finnest.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa nei dette gjelder ikke for alle. I praksis kan du ikke slå deg konkurs. Nekter en eneste av kreditorene gjeldssanering så får du det ikke. Og om du på papiret har inntekt som overstiger livsoppholdssatsene til NAV etter husleie så får du ingen støtte der. Da får du beskjed om at NAV ikke er ansvarlig for din gjeld. I praksis betyr det at det finnes "fattigfolk" som faller mellom 2 stoler også i Norge. Og om jeg noen kommer i en slik situasjon at jeg må gå sulten eller blir uten bolig ja da blir jeg enten rik på krim eller så blir det en lengre dom, med selvstudier.

Nei jeg tror ikke en lang dom dom åpner aller dører, men jeg tror heller ikke en lang dom er det værste som kan skje. Tenk å være ufør og få minste sats? Da har du et helt liv i fattigdom foran deg. Da er det nesten bedre å forsøke å skaffe seg "tillegspensjon". Enten blir du da bemidlet eller så åker du inn.
En kreditor som har ingen utsikter til å få igjen pengene sine går som regel med på en ordning. Om du har inntekt som overstiger livsoppholdssatsene til nav etter husleie og gjeld er betalt, så trenger du ikke hjelp. Ingen i Norge går uten mat om de benytter seg av hjelpen som finnest. Derfor er vi verdens beste land å bo i......

Som sagt, send meg ei melding om du havner i den situasjonen, personer som deg er særs ettertraktet!
Er helt enig med deg, Norge er verdens beste land å bo i. Og det gjør at vil smiler når vi betaler vår skatt og våre avgifter. Stort sett det eneste som fyrer oss er de gangene vi må tanke bilen. Da banner vi litt for oss selv.

Men det er ikke alle som har samme standard og levekår som vi har. Noen faller av en eller annen grunn utenfor. De som faller utenfor og ikke fanges opp av dagens regelverk og systemer har et helt liv i fattigdom å se frem til. Og i en slik situasjon vet jeg hva jeg hadde valgt. Det ville vært en enten eller situasjon for meg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av belisarius Vis innlegg
Skal vi se hva straffeloven sier:


http://lovdata.no/dokument/NL/lov/19...ITTEL_2-7#§162

Jeg er ikke advokat, men vil tro du kan dømmes under skjerpende omstendigheter hvis du har en båt full av hasj.

Når det gjelder risken for å bli tatt er jeg helt enig i at den i utgangspunktet er lav. Særlig om du er forsiktig, intelligent og tar gode forholdsregler.

Poenget mitt er at om du blir tatt, og risikoen for at det skal skje er langt i fra ubetydelig, så kan du ende opp med å tilbringe mange år i fengsel.

Du kan jo gjøre et tankeeksperiment. Du blir dømt til 3 års ubetinget fengsel. Hvordan tror du det føles å råtne på ei celle i 3 år? Spiller ingen rolle om du har playstation på cella.
Vis hele sitatet...
Hahaha…. Beklager, men du er SERIØST naiv hvis du tror hasj kan føre til 21 års fengsel. Da snakker vi isåfall uante megnder, så mye at du ikke hadd fått plass til alt på en båt. Til og med i noen av vårt lands mest groteske og bestialske drapssaker har ikke gjerningsmannen fått 21 års fengsel, OG er du snill gutt i fengselet (noe de aller fleste er) slipper du ut etter 2/3 av sonet dom.
Selvom strafferammen er opptil 21 år vil dette ALDRI skje i praksis.
La meg tegne et lite bilde for deg: Ordfører Rune Øygård misbrukte et barn seksuelt, på en meget grov og sjikanerende måte, men til tross for press fra media ble han kun idømt ett år og tre måneders fengsel. Strafferammen på ovennevnte lovbrudd er 6 år. Det var ikke mangel på beviser. Det er rent hån. Velkommen til Norge. Et parodiens land.

Kildehenvisning:
§ 295. Misbruk av overmaktsforhold og lignende
Med fengsel inntil 6 år straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang, eller får noen til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv ved
a) misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, eller
b) å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming dersom forholdet ikke rammes av § 291, eller
c) å utnytte en person under 18 år i en særlig sårbar livssituasjon.
Ikke ikr.

For å ikke miste tråden helt legger jeg ved en link der de siktede er tiltalt for innførsel av over 350 kg hasj/marihuana og kun fikk to år og tre måneder. http://www.bt.no/nyheter/innenriks/S...a-3151626.html

Til og med i Norges største hasjbeslag ble ingen av de involverte idømt 21 års fengsel.

God kveld videre
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er ingen automatikk i få innvilget gjeldsordning. Det krever blant annet at samtlige kreditorer aksepterer gjeldsordning. Ikke alle gjør det pga at en gjeldsordning vil gi dem for lav dekning. Så folk som har kommet skjevt ut er slett ikke garantert noen minstesats som du sier, det er kun for de som får innvilget gjeldsordning.
Vis hele sitatet...
vel har du hørt om tvungen gjeldsordning ?

http://www.domstol.no/no/Gjeld-og-ko...gjeldsordning/

og jo er garantert en minstesats. . har du mye gjeld så har dem ikke lov til å trekke allt .. du skal ha penger igjen til livsopphold og husleie

https://www.lovdata.no/all/tl-19840608-059-003.html
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
vel har du hørt om tvungen gjeldsordning ?

http://www.domstol.no/no/Gjeld-og-ko...gjeldsordning/

og jo er garantert en minstesats. . har du mye gjeld så har dem ikke lov til å trekke allt .. du skal ha penger igjen til livsopphold og husleie

https://www.lovdata.no/all/tl-19840608-059-003.html
Vis hele sitatet...

Tvungen gjeldsordning kjente jeg ikke til - har kun hørt om frivillig gjeldsordning tidligere. Vet du noe om hvor lang tid tvungen gjeldsordning tar i praksis? Da tenker jeg på selve prosessen i sin helhet?

Men det tar vel tid selv med tvungen gjeldsordning? Først må du forsøke frivillig - det kan ta opp mot ett år eller mer. Dette går via NAV og deres gjeldsrådgivere. Det er kommuner som har hatt opptil 18 måneders ventetid på å komme inn der. Mener dette var situasjonen i Halden kommune for nåen år tilbake. Eller kanskje Fredrikstad? Husker ikke helt men var i avisen og på TV om det.

Så i verste fall 18 måneder for å komme igang. Så er det en slags "fredningstid" på 4 måneder. Det kan altså ta 2 år før du vet at du får avslag.

Så skal du igang med tvungen gjeldsordning. Hvor lang tid kan det ta? 1 år kanskje? Og også for tvungen så er varigheten 5 år. I fjor satte de også ned livsoppholdssatsene for gjeldsofre med 2.500 kr per måned eller noe slikt.

Det kan ta oppmot 8 år å bli kvitt sin gjeld. Og hva da om personen er blitt ufør i ung alder og likevel aldri vil få god råd? Først 8 år med vassgraut også et helt liv i fattigdom. Stakkars folk.


Oopps. Nå er vi visst langt unna topic....:
Sist endret av frtoretang; 25. februar 2015 kl. 19:42.
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Når det er sagt så kan du tjene mye penger risikofritt ved å jobbe. Fagbrev eller teknisk utdanning på universitet/høyskole +jobb med turnusordning i oljebransjen og du kommer fort opp i høy årslønn. Anbefales.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt at denne type virksomhet er underlagt straffeavgift, kan noen bekrefte eller avkrefte?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tvungen gjeldsordning kjente jeg ikke til - har kun hørt om frivillig gjeldsordning tidligere. Vet du noe om hvor lang tid tvungen gjeldsordning tar i praksis? Da tenker jeg på selve prosessen i sin helhet?

Men det tar vel tid selv med tvungen gjeldsordning? Først må du forsøke frivillig - det kan ta opp mot ett år eller mer.
Vis hele sitatet...
du kan fint søke om gjeldsordning selv.. Men så klart gå igjennom gjeldsrådgiverne til kommunen du bor i, livsoppholdssatsene ved trekk er at du skal ha igjen 7-8 tusen til livsopphold og penger til husleie.. Så galt er det ikke.. Men noen ganger trekker dem ulovlig mye men dette blir rettet på hvis du tar kontakt