Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1584
Hei. sliter mye med selvskading, har det ikke lett. har mye tankekjør, vonde tanker osv. Har gått så langt at jeg ikke klarer jobben min pga selvskadingen og tankene. har jeg mulighet for å få noe hjelp/medisin? flere som har opplevd det samme?

og får jeg utbetalt noen penger hvis jeg sykemelder meg? vet ikke helt hva jeg trenger men sliter mest med de vonde tankene og tankekjøret, tvangstanker osv.
Sist endret av heihei67; 22. januar 2021 kl. 20:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det høres ut som om det aller første du må gjøre er å få deg en time hos fastlegen din og si akkurat det du skrev her. Så får det bli opp til fastlegen å avgjøre hva som er det naturlige neste steget, sannsynligvis henvisning til psykolog og midlertidig sykemelding.
Det nso sa, og ja, du får sykepenger hvis du har jobbet lenge nok til å opparbeide deg rett til det. Det kan du få i et år hvis du trenger det, så er det over på andre ordninger.
Trådstarter
53 8
Sitat av *pi Vis innlegg
Det nso sa, og ja, du får sykepenger hvis du har jobbet lenge nok til å opparbeide deg rett til det. Det kan du få i et år hvis du trenger det, så er det over på andre ordninger.
Vis hele sitatet...
hvor lenge da?ts
Sitat av heihei67 Vis innlegg
hvor lenge da?ts
Vis hele sitatet...
Fire uker mener jeg du må ha vært i arbeid. Noen har bedre avtaler også. Dette hjelper legen og nav deg å finne ut av, eventuelt tillitsvalgt på jobben.
Trådstarter
53 8
Sitat av *pi Vis innlegg
Fire uker mener jeg du må ha vært i arbeid. Noen har bedre avtaler også. Dette hjelper legen og nav deg å finne ut av, eventuelt tillitsvalgt på jobben.
Vis hele sitatet...
ok takk
Sitat av *pi Vis innlegg
Fire uker mener jeg du må ha vært i arbeid. Noen har bedre avtaler også. Dette hjelper legen og nav deg å finne ut av, eventuelt tillitsvalgt på jobben.
Vis hele sitatet...
Korrekt.

En arbeidstakers rett til sykepenger fremgår av folketrygdloven (ftrl.) § kap. 8. Det følger av ftrl. § 8-2 at retten til sykepenger fra NAV er avhengig av at arbeidstakeren har vært i arbeid de siste fire ukene før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid).
Du skal uansett ikke la være å oppsøke hjelp hvis du ikke har rett på sykepenger!
Det finnes andre ordninger som kan gi deg økonomisk støtte når du sliter, selv om de kan være suboptimale og kronglete.
Ta kontakt med fastlege og be om henvisning til psykolog
Sitat av *pi Vis innlegg
Fire uker mener jeg du må ha vært i arbeid. Noen har bedre avtaler også. Dette hjelper legen og nav deg å finne ut av, eventuelt tillitsvalgt på jobben.
Vis hele sitatet...
Hei, skrev for noen dager siden det samme svaret som jeg gjør nå, i en annen tråd. Gjelder dette også tilkallingsvikarer som har jobbet 100% i f.eks 8-9 måneder?

Altså har jeg skrevet under på å være tilkallingsvikar, og jeg vet det er ganske "sikkert" at jeg blir satt opp til å jobbe.

Det jeg ser som problemet her, er at sjefen + teamledere setter opp vikarer for dagen etter, iom. at vi er såpass mange ansatte at det er umulig å forutsi sykdom. Altså er det vanskelig å sette meg i arbeid i "uendelig fremtid".


Omkring endt arbeidsdag, setter de opp vikarer for neste dag, noe som vil si at jeg har et vindu på 30 minutter på å sjekke om jeg skal jobbe neste dag og hvem jeg skal "gå for", pluss ta av arbeidsklær/ta på sivilklær og dra hjem.

Kanskje bør jeg være organisert for slik problematikk? I mitt hode tenker jeg at arbeidsgiver og sjefen for arbeidsgiver ønsker minst mulige utgifter, gjennom bl.a sykmeldinger. Men samtidig skjønner jeg at jeg burde ha visse rettigheter, om jeg f.eks har jobbet nesten 2 år som "100% vikar" uten ferie.

Om jeg får alvorlig betennelse, ønsker jeg noe bedre enn "søknad om livsopphold" til NAV for 7000-8000 kr, om jeg jobber på i statlig bedrift 150 timer i måneden.

Takker for svar, og skjønner om dette blir komplisert. Det blir fort komplisert, om bedriften er i "sparemodus"
Nå jobber ikke jeg på nav, og takk gud for det, men jeg mener det regnes som et arbeidsforhold dersom det ikke går for langt tid mellom vaktene, og at du har rett på sykepenger ut fra hvor mye du sannsynligvis ville ha jobbet fremover. Det må nødvendigvis være basert på hvor mye du har jobbet før, så si for all del fra og gå til legen om du blir syk, ikke bare la være å ta vakter i to uker og så få sykmelding. Hvorvidt det er arbeidsgiver eller nav som betaler deg vet jeg ikke, men det spiller jo liten rolle. Jeg kan ikke detaljene her, men det er i alle fall ikke sånn at du automatisk har null sykerettigheter om du er ringevikar.

Svaret på om du bør organisere deg er JA uansett hvordan du jobber, men særlig når du i utgangspunktet har liten sikkerhet.
Har drevet mye med selvskading, og det er uhyggelig deilig. Er clean fra det nå i snart 1 år siden siste sprekk, og før det gikk det 3 år siden sist jeg skadet meg selv hvis jeg husker riktig. Min løsning er å motstå trangen så godt jeg kan, det blir lettere jo lenger tid du holder deg. Det er ganske intenst i starten, men så fort du er over kneika er det mye lettere en man tror.

Trening, hvor du gjør deg ekstremt sliten hjelper også, for meg er det kondis/jogging som er mest slitsomt. Når du virkelig puster og peser sånn at man virkelig kjenner det så lindrer det behovet ganske godt.

Lykke til, jeg vet godt hvor tungt det er. Jeg er sikker på at du klarer det
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Hei, skrev for noen dager siden det samme svaret som jeg gjør nå, i en annen tråd. Gjelder dette også tilkallingsvikarer som har jobbet 100% i f.eks 8-9 måneder?

Altså har jeg skrevet under på å være tilkallingsvikar, og jeg vet det er ganske "sikkert" at jeg blir satt opp til å jobbe.

Det jeg ser som problemet her, er at sjefen + teamledere setter opp vikarer for dagen etter, iom. at vi er såpass mange ansatte at det er umulig å forutsi sykdom. Altså er det vanskelig å sette meg i arbeid i "uendelig fremtid".


Omkring endt arbeidsdag, setter de opp vikarer for neste dag, noe som vil si at jeg har et vindu på 30 minutter på å sjekke om jeg skal jobbe neste dag og hvem jeg skal "gå for", pluss ta av arbeidsklær/ta på sivilklær og dra hjem.

Kanskje bør jeg være organisert for slik problematikk? I mitt hode tenker jeg at arbeidsgiver og sjefen for arbeidsgiver ønsker minst mulige utgifter, gjennom bl.a sykmeldinger. Men samtidig skjønner jeg at jeg burde ha visse rettigheter, om jeg f.eks har jobbet nesten 2 år som "100% vikar" uten ferie.

Om jeg får alvorlig betennelse, ønsker jeg noe bedre enn "søknad om livsopphold" til NAV for 7000-8000 kr, om jeg jobber på i statlig bedrift 150 timer i måneden.

Takker for svar, og skjønner om dette blir komplisert. Det blir fort komplisert, om bedriften er i "sparemodus"
Vis hele sitatet...

Såvidt jeg husker så vil tilfeller som det du skisserer løses ved at de beregner gjennomsnitt av hva du har jobbet. Feks de siste 3 måneder, eller de siste 12 om det lønner seg bedre for deg.

Blir du sykemeldt så skal du da ha sykelønn utifra snittet av hva du tjent, ikke av vaktlister, eller en kontrakt som sier feks tilkallingsvikar.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Såvidt jeg husker så vil tilfeller som det du skisserer løses ved at de beregner gjennomsnitt av hva du har jobbet. Feks de siste 3 måneder, eller de siste 12 om det lønner seg bedre for deg.

Blir du sykemeldt så skal du da ha sykelønn utifra snittet av hva du tjent, ikke av vaktlister, eller en kontrakt som sier feks tilkallingsvikar.
Vis hele sitatet...
Takk for oppklaring
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Såvidt jeg husker så vil tilfeller som det du skisserer løses ved at de beregner gjennomsnitt av hva du har jobbet. Feks de siste 3 måneder, eller de siste 12 om det lønner seg bedre for deg.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det er fullt så automatisk som det. Du må ha jobbet der hyppig nok til at det regnes som et arbeidsforhold så du har opptjent dine 4 uker, og jeg tror det må sannsynliggjøres at du ville hatt like mye arbeid der fremover. Ville satt meg litt mer inn i det.
Sist endret av *pi; 23. januar 2021 kl. 14:20.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg tror ikke det er fullt så automatisk som det. Du må ha jobbet der hyppig nok til at det regnes som et arbeidsforhold så du har opptjent dine 4 uker, og jeg tror det må sannsynliggjøres at du ville hatt like mye arbeid der fremover. Ville satt meg litt mer inn i det.
Vis hele sitatet...
Jeg er også rimelig sikker på at man må regne ut et snitt. Har selv regnet ut dette for en arbeidstaker som kom med et skjema fra nav. Timer pr uke de siste 12 mnd. Dette var for en person med lav stillingsprosent som hadde jobbet ekstra bl.a pga ferie og andres sykdom. Dette var da etter arbeidsgiverperioden var over, tror jeg.

Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Jeg er også rimelig sikker på at man må regne ut et snitt. Har selv regnet ut dette for en arbeidstaker som kom med et skjema fra nav. Timer pr uke de siste 12 mnd. Dette var for en person med lav stillingsprosent som hadde jobbet ekstra bl.a pga ferie og andres sykdom. Dette var da etter arbeidsgiverperioden var over, tror jeg.
Vis hele sitatet...
Når jeg tenker meg om så var dette for å få dagpenger fra nav. Sorry..
Sist endret av Taxidriver; 23. januar 2021 kl. 15:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.