Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1032
Hei.
Hvilke reseptorer påvirker snus til størst grad?

Dopamin er vel en selvfølge, men er hvike andre evt ?
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Vet ikke reseptorer men jeg opplevde å sove mye tyngre se første ukene etter jeg slutter og uthvilt etter mye kortere tid.

Veldig godt å være ferdig med nikotin,med mindre man deler joint med noen som bruker nikotin som blandestoff. Noe som skjer hvert skuddår.

Appetitt og nikotin henger jo ofte sammen.

Sexlyst og nikotin

Vet du hvor mange reseptorer vi har og hb de forskjellig gjør?
Spennende tema
Jeg lette litt på internett, først på engelsk men når hue suser så ble det lettere å bare lete på norsk istedenfor. Håper dette hjelper:

Nikotin virker som en agonist til nevrotransmittoren acetylkolin (ACh) i bindingen til nikotin acetyl-kolin receptoren (nAChR), men også som antagonist. nAChR er et nevron reseptor-protein som gir signal til musklene om å trekke seg sammen, en kolinerg reseptor koblet til ligand-styrte ionekanaler for natrium (Na+), kalium (K+) og noen grad kalsium (Ca2+) i plasmamembranen. Binding av acetylkolin eller nikotin til reseptoren gir via åpning av ionekanaler (ionotrop reseptor) en depolarisering og et eksitatorisk postsynaptisk potensial i nevroner, som deretter kan aktivere spenningsregulerte ionekanaler. I menneske blir nAChR kodet av en multigengamilie med 17 forskjellige gener. Ved varig og gjentatt langtidseksponering for et stimulus så minsker responsen på stimuluset, det skjer en desensitisering bl.a. fosforylering av reseptoren katalysert av protein kinase A og C.
Vis hele sitatet...
Vennligst sjekk ut institutt for biovitenskap for å lese det direkte fra kilden.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Noen som mener nikotin kan virke som doping under løp og annen idrett.merker liten forskjell på snus eller ikke snus.

Snus reseptoren ja
Nikotin stimulerer ikke dopamin reseptorer så det er ingen selvfølge. De nikotinerge reseptorene stimuleres av nikotin, det høres veldig broscience ut, men nikotinerge reseptorer er en egen reseptor gruppe i kroppen også kjent som nikotinergisk acetylkolin reseptorer. Disse er navngitt fordi nikotin var det første stoffet man fant ut aktiverte disse reseptorene uten om acetylkolin.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lurer på hvorfor jeg blir roligere av snus? Kan være placebo, men virkning synes å være den samme hver gang. Om jeg har mye uro eller høy angst så er det som om skuldrene senkes om jeg tar en pris. Alt blir ikke borte straks snusen er på plass men det virker som nikotinen gjør at angsten og uroen reduseres og blir mer håndterbar, og det blir lettere å klare pusteøvelser eller å meditere. Noen som vet? Kan det være for at jeg ubevist har gode minner fra snusbruk, feks at jeg alltid tar snus etter et måltid eller sammen med kaffen om når jeg står opp? At jeg bruker snus i så mange gode settinger at hjernen fobinder snus med indre ro og velbehag? Det er ikke som å ta sobril eller valium, men ofte så trenger jeg ikke ta sobril eller valium fordi jeg takler angsten og uroen bedre om jeg tar en ekstra stor snus.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lurer på hvorfor jeg blir roligere av snus? Kan være placebo, men virkning synes å være den samme hver gang. Om jeg har mye uro eller høy angst så er det som om skuldrene senkes om jeg tar en pris. Alt blir ikke borte straks snusen er på plass men det virker som nikotinen gjør at angsten og uroen reduseres og blir mer håndterbar, og det blir lettere å klare pusteøvelser eller å meditere. Noen som vet? Kan det være for at jeg ubevist har gode minner fra snusbruk, feks at jeg alltid tar snus etter et måltid eller sammen med kaffen om når jeg står opp? At jeg bruker snus i så mange gode settinger at hjernen fobinder snus med indre ro og velbehag? Det er ikke som å ta sobril eller valium, men ofte så trenger jeg ikke ta sobril eller valium fordi jeg takler angsten og uroen bedre om jeg tar en ekstra stor snus.
Vis hele sitatet...
Nikotin frigjør blant annet dopamin, noe som ofte gir en avslappet sinnstilstand. Det vil også fjerne eventuelle abstinenser som medfører uro, så den ultimate effekten hva økt velbehag gjelder blir av den grunn ekstra forsterket.