Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 6828
Jeg er neppe den eneste her som sitter hjemme i karantene med hakket mer dødtid enn planlagt. Så hva er vel da bedre enn noen runder med Verdens Beste Spill*? (jeg har ikke eid eller spilt et eneste annet spill de siste 10 årene, så må innrømme at sammenligningsgrunnlaget nok er noe tynt)

Denne posten er ment som en PSA for de som ikke har fått med seg utgivelsen av Definitive Edition i 2019 og en kontaktannonse for folk som vil være med å spille.

Så, ... hva er det?

For en stor del av dere trenger vel neppe dette spillet noen introduksjon; det er det ultimate eksempelet på et sanntidsstrategispill fra sjangerens gullalder. For mange er dette selve Spillet fra barndommen, og noen av oss sluttet heller aldri å spille det.

For de som ikke har hørt om det er Age of Empires II et strategispill satt til middelalderen av typen «bygg base – angrip fienden» hvor du samler ressurser, bygger bygninger og oppgrader teknologier som åpner forskjellige muligheter økonomisk, defensivt og militært. Spillet har en drøss forskjellige sivilisasjoner som deler et felles teknologitre men spesialiserer seg på forskjellige områder. I begynnelsen kan det virke som mye i spillet går ut på det samme, men litt under overflaten er det en overraskende dybde i forskjellige strategier og måter å spille på. Et viktig aspekt er at kartene blir generert tilfeldig som gjør at du må speide etter ressurser og hvor fienden er og tilpasse strategien din til hvert kart.

I 2013 ble det utgitt en «HD»-utgave av AoE2 som på tross av mildt sagt elendig ytelse og haugevis med bugs må sies å ha blåst nytt liv i spillet sammen med den opprinnelig fan-skapte utvidinga Forgotten Empires. På titallet ble det gitt ut tre nye utvidelsespakker med nye sivilisasjoner og balansejusteringer og fra særlig 2016/17 fikk spillet en skikkelig rennesanse med stadig flere spillere, streamere, Youtube-kanaler og store turneringer. Verdens beste spiller, The Viper, er forøvrig norsk og den største turneringen på snart tjue år, Hidden Cup 3, finner sted neste helg.

AoE2 Definitive Edition ble utgitt mot slutten av fjoråret. Jeg skal ikke påstå at det er helt perfekt, da det er en del problemer med blant annet pathing og ytelse for enkelte, men alt i alt er det en skikkelig bra remaster av klassikeren. Grafikken er etter min mening helt nydelig, det føles som det nå i 2020 er sånn som du husker det fra 2000 i den mest sentimentale nostalgitrippen. Det er en rekke mindre forbedringer og moderniseringer som gjør spillet mer flytende uten å gå utover feelingen, og i tillegg inneholder DE fire nye sivilisasjoner (totalt 35) og nye campaigns som er vel verdt å spille. Spillet oppdateres jevnlig med fiksing av (og introduksjon av nye) bugs, balanseendringer og optimalisering. Flerspillersystemet funker greit med et matching-system med et utvalg av kart som skiftes én gang i måneden, samt en åpen lobby for spill med alle mulige andre innstillinger.

Jeg har spilt dette i utallige timer mot AI-en, men begynte først å spille flerspiller for noen uker siden og anbefaler alle å «kaste seg ut» i det. Da mange har spilt i 20 (!) år er det naturlig nok mange som holder et høyt nivå, men spillet er også fullt av nybegynnere og med match-making havner du fort på en rating der du spiller mot andre på ditt nivå. Hvis du du har lyst tilå prøve spillet anbefaler jeg å gå i gjennom «Art of War»-utfordringene som viser noen vanlige byggerekkefølger og strategier. Siden spillet er så gammelt og populært finnes det masse byggerekkefølger og strategiguider på nettet, f.eks TheViper, Nili_Aoe, T90 og Spirit of the Law, sjekk også ut r/aoe2.

Min Elo-rating er ca. 1150 som kan oversettes til at jeg har en grei oversikt men ikke er noen ekspert. Jeg er gjerne med på noen runder med noen Freaks, uansett om det er lange diplomatispill på store kart, nybegynnere som vil lære f.eks. i en 2v1 eller kompetitive spill med noen som gruser meg i bakken! Sender Steam-navn på PM.

Spillet finnes på Steam og MS Store og koster mindre enn de to pilsa du ikke fikk kjøpt i går uansett. Spiller krever Win10 men skal også funke greit i Linux (Proton).
Skal prøve dette. Spilte Age of Empires når jeg var liten, og ser etter noe å spille nå.. Men som med alt av kompetetiv gaming så blir man jo litt demotivert av hvor jævlig gode enkelte er. Så tar gjerne i mot forslag til alt av spill. Har god tid nå i koronakrisen, så hvis du vil spille med meg, send gjerne en PM, trådstarter eller andre.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Skal prøve dette. Spilte Age of Empires når jeg var liten, og ser etter noe å spille nå.. Men som med alt av kompetetiv gaming så blir man jo litt demotivert av hvor jævlig gode enkelte er. Så tar gjerne i mot forslag til alt av spill. Har god tid nå i koronakrisen, så hvis du vil spille med meg, send gjerne en PM, trådstarter eller andre.
Vis hele sitatet...
hvis du tenker cs og fortnite osv er kompetativt og vil "chille" med AoE må du nok spille solo, el kanskje ts gidder trene deg om du har motivasjonen.. 1 spill kan gjerna ta en dag, altså 24t med strategi og tenking for å alltid prøve ligge 1 steg foran motstanderden din.
1 spill kan gjerna ta en dag, altså 24t med strategi og tenking for å alltid prøve ligge 1 steg foran motstanderden din.
Vis hele sitatet...
Nå regner jeg med du kanskje snakker om Civ her? For i snitt tar et game AoE II: DE kanskje rundt 30 minutter? Dobbelte hvis du er virkelig noob.

Jeg har ikke spilt mye 1v1 ranked på DE, men når voobly fortsatt var populært var jeg vel 1850 der.

Spillet krever forresten ikke Win10 heller. Det skulle i utgangspunktet det, men det fungerer også på Win7. Det er bare ikke støttet, så om du får problemer så sitter du litt i saksen.
Sist endret av Sinken; 17. mars 2020 kl. 13:52.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Nå regner jeg med du kanskje snakker om Civ her? For i snitt tar et game AoE II: DE kanskje rundt 30 minutter? Dobbelte hvis du er virkelig noob.

Jeg har ikke spilt mye 1v1 ranked på DE, men når voobly fortsatt var populært var jeg vel 1850 der.

Spillet krever forresten ikke Win10 heller. Det skulle i utgangspunktet det, men det fungerer også på Win7. Det er bare ikke støttet, så om du får problemer så sitter du litt i saksen.
Vis hele sitatet...
nei jeg snakker aoe2 som kom ut på 90 tallet en gang.
..spilt med originale innstillinger, "hot-seat" el lan.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
hvis du tenker cs og fortnite osv er kompetativt og vil "chille" med AoE må du nok spille solo, el kanskje ts gidder trene deg om du har motivasjonen.. 1 spill kan gjerna ta en dag, altså 24t med strategi og tenking for å alltid prøve ligge 1 steg foran motstanderden din.
Vis hele sitatet...
Ja, ønsker egentlig noe mer chill. Men har prøvd en runde Age of Empires nå, og jeg ble rimelig kjapt knerta av computern.

Forslag til mer bakoverlente spill mottas med takk!! Hvilken som helst sjanger. Har nylig kjøpt meg PC etter å ikke ha spilt på 10-15 år, så vet ikke helt hva jeg liker og ikke...

Har en tendens til å havne borti mer hardcore spill som world of warcraft og sånt, men det blir bare alt for mye på en måte. Har prøvd Red Dead Redemption 2, men synes det var litt mye "gå hit, trykk X, gå dit, trykk Y". CSGO er greit, men er ikke alltid jeg er i humør til å bli kalt en "useless fucking idiot" av russiske tenåringer.
Har også det nyeste call of duty spillet. Det ser veldig bra ut, men er alt for kaotisk for min smak. Handler liksom bare om å springe rundt og skyte uten mål og mening...
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Ja, ønsker egentlig noe mer chill. Men har prøvd en runde Age of Empires nå, og jeg ble rimelig kjapt knerta av computern.

Forslag til mer bakoverlente spill mottas med takk!! Hvilken som helst sjanger. Har nylig kjøpt meg PC etter å ikke ha spilt på 10-15 år, så vet ikke helt hva jeg liker og ikke...

Har en tendens til å havne borti mer hardcore spill som world of warcraft og sånt, men det blir bare alt for mye på en måte. Har prøvd Red Dead Redemption 2, men synes det var litt mye "gå hit, trykk X, gå dit, trykk Y". CSGO er greit, men er ikke alltid jeg er i humør til å bli kalt en "useless fucking idiot" av russiske tenåringer.
Har også det nyeste call of duty spillet. Det ser veldig bra ut, men er alt for kaotisk for min smak. Handler liksom bare om å springe rundt og skyte uten mål og mening...
Vis hele sitatet...
lage en egen tråd for det for å ikke hijacke evt..? slenger meg på der og jeg om jeg ser den