Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1268
Har en bekjent som skulle hjem fra en kort utenlandsreise i morgen, men alle flyreiser ser nå ut til å være kansellerte. De får ikke tak i flyselskapet, og forsikringsselskapet har ingen svar å gi. Hva kan de gjøre nå? Hvem kan man kontakte for å få hjelp?

Fullt klar over at det ikke akkurat var lurt med en weekend-tur nå, men det hjelper ingen å påpeke. Jeg hadde ikke reist i det hele tatt selv, men ønsker selvsagt å hjelpe personen til å få noen form for hjelp eller informasjon. Setter pris på svar
Det ville nok være lurt å kontakte ambassaden i området, hvis situasjonen er slik du beskriver.
Egyptisk Tempelkatt
Mange norske forsikringsselskaper hjelper jo gjerne til sier dem.

Det går buss og tog!
Trådstarter
Sitat av AdonInformation Vis innlegg
Mange norske forsikringsselskaper hjelper jo gjerne til sier dem.

Det går buss og tog!
Vis hele sitatet...
Altså da ta kontakt med andre forsikringsselskaper enn sitt eget?

Ambassaden svarte visst ikke på spørsmål.
Sitat av hippitus Vis innlegg
Altså da ta kontakt med andre forsikringsselskaper enn sitt eget?

Ambassaden svarte visst ikke på spørsmål.
Vis hele sitatet...
Altså, forsikringsselskapet bistår nok ikke i å søke etter reiseruter hjem. Men de må kontakte dem for å høre hva de dekker av ekstrakostnader for hjemreise. Jeg ville også lest noen av artiklene som ligger ute i media hvor folk har lignende problemer, der er det ofte kommentarer fra reisebyråer, forsikringsselskap o.l slik at du/de får en pekepinn på hva som gjelder.
Flyselskaper er heller ikke reisebyrå så de har nok heller ikke oversikt over alternative ruter hjem.

Du kan jo forsøke å gi litt detaljer om hvor de oppholder seg så kan det hende du får noen tips til alternative ruter hjem.
Trådstarter
Sitat av Rosander Vis innlegg

Du kan jo forsøke å gi litt detaljer om hvor de oppholder seg så kan det hende du får noen tips til alternative ruter hjem.
Vis hele sitatet...
Er snakk om Krakow.

Sikkert mange dumme spørsmål fra meg, jeg reiser svært sjelden så jeg kan så og si ingenting om det. Takker for all info så langt
Sist endret av hippitus; 14. mars 2020 kl. 17:46.
Polen er jo stengt, så der må du jo bare vente til dem åpner igjen. Evnt kontakt lokalt politi eller polsk UD og spør der. Vurder om ikke Polen er et tryggere sted å være for tiden.
Uten å ha noe inngående kjennskap til situasjonen i polen i dag så jeg vil jeg anta at de burde se om de kan komme seg til den tyske grensen og fly fra tyskland til Norge.

De kommer jo ikke inn i Danmark, og kielferga er innstilt.

Uansett må de vel komme seg fra Polen til et land som flyr direkte til Norge grunnet stengt grense i Danmark.
Sitat av hippitus Vis innlegg
Ambassaden svarte visst ikke på spørsmål.
Vis hele sitatet...
Kanskje du finner svar her:

https://www.regjeringen.no/no/tema/u...nfo/id2691821/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rosander Vis innlegg
Altså, forsikringsselskapet bistår nok ikke i å søke etter reiseruter hjem.
Vis hele sitatet...
Forsikringsselskap har typisk avtaler med reisebyrå som fikser det praktiske. Dei er ekstremt flinke på å grave opp ruter og skaffe plass, og har tilgang til søkeverktøy som du ikkje har tilgang til.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men de må kontakte dem for å høre hva de dekker av ekstrakostnader for hjemreise.
Vis hele sitatet...
Informer forsikringsselskapet om situasjonen, og be om hjelp til evakuering. Om dei ikkje vil det, ville eg tatt kontakt med reisebyrå, ala Berg-Hansen.