Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1326
Hei Freaks.

Jeg tenkte å kjøpe bærbar grill, som jeg kan bruke i parken, eller ute i naturen. Fordi engangsgrillene har for lav varme.

Skal jeg kjøpe kull, eller gassgrill?
Hva er best?
Dette er jo bare basert på personlige meninger, men jeg syntes mat som har blitt stekt på kullgrill smaker bedre av en eller annen grunn. Har begge deler, foretrekker helt klart kullgrillen.
Gassgrill på grunn av lavere sjanse for å tenne på hele skogen.
En grill har kull. Har den ikke kull er den ingen grill.
Kommer kanskje også an på hvor du bor? Store deler av landet hadde jo totalforbud mot ild sist sommer. Så da var kulegrill helt utelukket.
Men det var også forbud mot gassgrill enkelte plasser, men det var kanskje å krisemaksimere?

LBJ trang definisjon du har. Hva med pellets, el-grill el keramisk grill? Alle er utmerket til sitt bruk og det er bare tull å være grill-pietist og kullfanatiker når det er mange veier til Rom.
Slår et slag foe kullgrill. Ingen over og ingen ved siden av. Totalforbudet handler om båltenning. Men som de ofte sier så skal man bruke huet! Er jo bestandig idioter som ødelegger for andre. Kullgrill i fjærsteinene skaper ikke brann!
På slike portable griller, så er gass lettere å slokke og kjøle ned.
Samt mindre gris/styr i forhold til å kvitte seg med kullet / slippe å ta det med seg hjem igjen.

Så jeg ville valgt gass på farten. Så får du heller ha en god kullgrill hjemme =)
Gass. Som blackkoz skriver kjøler seg raskere ned og en slipper og tenke på hvor enn skal kaste kullet. Anbefaler weber sin go anywhere. Har den selv på gass. Litt tung men fantastisk varme spredning til grill plata.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Slår et slag foe kullgrill. Ingen over og ingen ved siden av. Totalforbudet handler om båltenning. Men som de ofte sier så skal man bruke huet! Er jo bestandig idioter som ødelegger for andre. Kullgrill i fjærsteinene skaper ikke brann!
Vis hele sitatet...
Selv har jeg gassgrill og er fornøyd med det. Men når motivasjonen din er at engangsgrill ikke blir varm nok, så ville jeg tenkt meg om. En av utfordringene med gassgrill er at det er vanskelig å oppnå høy nok varme og der er kullgrill overlegent. Gjetter at den utfordringen ikke er noe mindre med bærbar gassgrill.
Sist endret av Pope; 2. mai 2019 kl. 09:49.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Slår et slag foe kullgrill. Ingen over og ingen ved siden av. Totalforbudet handler om båltenning. Men som de ofte sier så skal man bruke huet! Er jo bestandig idioter som ødelegger for andre. Kullgrill i fjærsteinene skaper ikke brann!
Vis hele sitatet...
Totalforbudet mot ild handler ikke kun om bålbrenning, men bruk av åpen ild generelt, både bål og grill. Å si at grilling i fjæresteinene ikke skaper brann er bare tull, noe denne saken er et ferskt bevis på!

Hva TS spørsmål angår, har jeg foretrukket å grille på kull selv, men ser argumentene til Blackkoz som en god innfallsvinkel til å vurdere gassgrill.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Slår et slag foe kullgrill. Ingen over og ingen ved siden av. Totalforbudet handler om båltenning. Men som de ofte sier så skal man bruke huet! Er jo bestandig idioter som ødelegger for andre. Kullgrill i fjærsteinene skaper ikke brann!
Vis hele sitatet...
Niks totalforbudet gjaldt alt, også grilling. Noen kommuner gikk faktisk så langt at de gjorde et totalforbud på grilling generelt da også gassgrill.

Kullgrill i fjæresteinene kan skape brann. Om glør flyr med vinden til tørr lyng eller tørt gress så en eneste liten glo skape gigantisk skogbrann når det er kjempetørt slik det var sist sommer.

Ifjor var det ikke rom for å bruke huet. Det var totalforbud og ferdig med det. Og bøter om noen ble tatt. Totalforbud kan fort bli status også denne sommeren om det ikke kommer mengder av regn snart.

Man kan godt foretrekke røksmaken fra kullet men det er ikke sikkert et en alltid ønsker det eller at kulegrill alltid gir det beste resultatet. Gjør ingenting om en har litt flere verktøy. Kulegrill+gass feks. El kule+pellets+gass?

Skal du grille store stykker over lang tid på lav varme så kan en fint kjøre gass el pellets m/autofeed. Så slipper du opp om natta for å mate på med køl.
Sist endret av random67489; 2. mai 2019 kl. 19:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.