Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 8979
I området jeg bor er det mye hunder som løper fritt i parkene. Flere av disse er meget aggressive og av ulovlig rase.

Jeg er ikke spesielt redd for hunder egentlig, men har vært flere ganger jeg nesten har blitt angrepet når jeg har gått helt for meg selv. I frykt for mitt eget liv har jeg derfor bestemt meg for å gå til innkjøp av pepperspray, da jeg tenker det kanskje er det beste våpenet mot en hund, foruten om pistol.

Jeg ønsker dog ikke å få en stor bot hver gang jeg blir stoppet med denne peppersprayen, og lurte på om noen vet om en god oppskrift på en meget kraftig hjemmelaget pepperspray. Jeg lurer også på lovligheten rundt dette, hvis den ikke inneholder den konkrete pepperingrediensen som er ulovlig(?). Om vedkommende blir blind er ikke så farlig, da denne kun skal brukes i en livstruende situasjon.

Om noen vet om et annet lovlig våpen som er effektivt mot en klin gæren pitt er det bare å komme med forslag.
Sist endret av trikker95; 17. juni 2016 kl. 22:03.
Om du går på siden til Chili Klaus så får du kjøpt verdens sterkeste tørkede chili-pulver. Dette blandet med f eks olivenolje i en trykke-sprayflaske er én løsning tenker jeg.
Trådstarter
Skal sjekke det ut. Noen som vet om hvor jeg kan få kjøpt en tom sprayflaske som får plass i lomma? Skulle jo helst vært litt trykk i den slik at det sprayes skikkelig, men ser ikke helt hvordan jeg kan få til det.
Du får btw kjøpt helt lovlige forsvarssprayer i Norge, som garantert funker på bikkjer. Kjøpte en for 150, med rødmaling som markerer trynet på de du evt bruker den på.
Koster ikke mer enn 100-150 kr, og sendes hjem til deg i posten
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Du får btw kjøpt helt lovlige forsvarssprayer i Norge, som garantert funker på bikkjer. Kjøpte en for 150, med rødmaling som markerer trynet på de du evt bruker den på.
Koster ikke mer enn 100-150 kr, og sendes hjem til deg i posten
Vis hele sitatet...
Den funker nok på mennesker. I 10-30 sekunder,ved at de må lukke øynene og gni det bort før de kan fortsette å angripe.

Det vil garantert ikke virke på en aggressiv hund i mange sekundene. -hva gjør man etter på da?

Det som skjer er at du får ei rød illsint bikkje som kan oppdages i UV lys etter deg.

Da er det jo bedre med overfalls alarm med 120 db og oppover, da vil du holde den lettere unna enn med den sprayen vertfall.
Sitat av BrewGrow Vis innlegg
Den funker nok på mennesker. I 10-30 sekunder,ved at de må lukke øynene og gni det bort før de kan fortsette å angripe.

Det vil garantert ikke virke på en aggressiv hund i mange sekundene. -hva gjør man etter på da?

Det som skjer er at du får ei rød illsint bikkje som kan oppdages i UV lys etter deg.

Da er det jo bedre med overfalls alarm med 120 db og oppover, da vil du holde den lettere unna enn med den sprayen vertfall.
Vis hele sitatet...
Noen av disse sprayene er nesten som munnspray. De inneholder ting som peppermynteolje o.l.
Hvis du har fått peppermynteolje o.l. i øynene, så tror jeg du trekker kommentaren. Eller hvordan er det, når du lukter på dette? På en hund så kan du gange dette med mange tusen ganger, når det gjelder luktesans. Altså litt munnspray kommer til å rive godt i nesa på kjøteren.
Har du forresten anmeldt ulovlig hundehold? Virker ganske uholdbart å ha aggressive hunder løpende rund og angripe folk i parken.

Ellers pleier strøm å funke avskrekkende på hunder. Man bruker det for å trene dem til å ikke angripe husdyr osv. Vet ikke hva man får kjøpt av sånt.
Sist endret av entropi; 18. juni 2016 kl. 00:08.
Hehe, når sant skal sies, fikk jeg aldri sjekket styrken på denna sprayen. Glemte å ta den ut av jakkelomma i sikkerhetskontroll på flyplass, ganske flaut måtte bare kaste den i søpla
Den var av typen "bodyguard forsvarsspray".
Jeg ser absolutt en grunn til å forsøke å lage en egen spray, men det vanskeligste må vel være å finne en god sprayflaske. Noe som har høyt nok trykk og lang nok rekkevidde til at du effektivt kan treffe motstanderen, og evt ikke deg selv i samme slengen
Jeg sitter på typen Defence ID. By Sabre. Da det ikke var snakk om noe peppermynte, men farge tenkte jeg på den.

Jeg trekker nok tilbake det jeg skrev om han hadde skrevet at det var peppermynte i sprayen og om jeg hadde visst at de kunne ha slikt innhold ja.
Sitat av BrewGrow Vis innlegg
Jeg sitter på typen Defence ID. By Sabre. Da det ikke var snakk om noe peppermynte, men farge tenkte jeg på den.

Jeg trekker nok tilbake det jeg skrev om han hadde skrevet at det var peppermynte i sprayen og om jeg hadde visst at de kunne ha slikt innhold ja.
Vis hele sitatet...
Det er ikke verre, en du kan ta en liten dusj i hånden. Da kan du lett kjenne om det er noe slikt.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det er ikke verre, en du kan ta en liten dusj i hånden. Da kan du lett kjenne om det er noe slikt.
Vis hele sitatet...
Ha ha, jeg har ikke tenkt å ha en rød hånd i en uke nei. :P

Det holder lenge å lese pakningsvedlegget, og det er ikke peppermynte i min. Om det er det i andre sprayer vet jeg ikke.

Nice try btw
Sist endret av BrewGrow; 18. juni 2016 kl. 01:07.
Kan vel tynne ut en "psyko-hotsauce" med litt vann og ha det på en liten parfymeflaske e.l.
Jeg må si jeg er sterkt i mot å bruke slikt på hunder, selv om jeg kan forstå problemet.
Det er ikke hundens feil, da ville jeg nok gått etter eier. Ja, de bruker pepperspray mot isbjørn på Svalbard, men det er litt annerledes.

Du får i alle fall lage noe som ikke skader hundens øyne permanent.

https://www.youtube.com/results?sear...+pepper+spray+

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from...efill&_sacat=0
Hvis dt bare er mot hunder kan du kjøpe ladyguard på chlas ohlson
Reinert med beine !
griped's Avatar
Det du kan gjøre hvis du vil lage ordentlig pepperspray er å kjøpe den sterkeste chilien du får tak i. Mange av disse invandrerbutikkene selger ofte veldig billig Habanero. Kjøp en liten bærepose av disse. Så hakker du dem opp i småbiter og tørk dem i stekeovnen på 50grader eller tilsvarende. Så hiver du all den tørkede Habaneroen i en beholder og fyll opp en liter rødspirt. La dette trekke en dag eller gjerne mer.

Så filtrere du rødspriten med habaneroen i igjennom et kaffefilter. Så tar du å koker ned sprit/capsaicin blandigen i en kjele for å fordampe ut spriten og øke konsentrasjonen. Gjør dette utendørs..

For å få dette som spay bør du finne en egnet trykk sprayflaske på riktig størrelse som er tom. Liten deoderant eller lignende er fint. Sørg for at den er helt tom, så varmer du den opp med en hårføner eller lignende, når den er passelig varm så løser du ut det oppbyggede trykket. La sprayflaska kjøle seg ned, gjerne i kjøleskpa/frys. Det blir nå undertrykk inni flasken. Lag en trakt med et så lite hull som akkurat passer på den lille tutten som dysen sitter på. Ei avkappet flaske med et lite hull i korken funker bra. Hell den konsentrerte capsaicin væsken oppi trakta og press trakta mot ventilen på flaska slik at væske blir sugd ned i flaska.

Så bruker du bare vanlig kompressor med en blåsepistol som passer ventilen på flasken og trykksetter sprayflasken til 6-8 bar ca. Så setter du bare på dysa igjen. Bare pass på at du velger ei dyse som spruter en grei, rett stråle, og ikke bare forstøver væsken i en sky rett foran deg. Finner du riktig dyse så spruter denne sprayflasken lett 2-3 meter lang og sterk stråle.

Ble sprayet på med lukkede øyer, prøvde å åpne dem, men var ikke sjanse.. Værste jeg har kjent noen gang, lå med hodet nedi vann i 30min uten å kunne åpne øynene
Sitat av griped Vis innlegg
Det du kan gjøre hvis du vil lage ordentlig pepperspray er å kjøpe den sterkeste chilien du får tak i. Mange av disse invandrerbutikkene selger ofte veldig billig Habanero. Kjøp en liten bærepose av disse. Så hakker du dem opp i småbiter og tørk dem i stekeovnen på 50grader eller tilsvarende. Så hiver du all den tørkede Habaneroen i en beholder og fyll opp en liter rødspirt. La dette trekke en dag eller gjerne mer.

Så filtrere du rødspriten med habaneroen i igjennom et kaffefilter. Så tar du å koker ned sprit/capsaicin blandigen i en kjele for å fordampe ut spriten og øke konsentrasjonen. Gjør dette utendørs..

For å få dette som spay bør du finne en egnet trykk sprayflaske på riktig størrelse som er tom. Liten deoderant eller lignende er fint. Sørg for at den er helt tom, så varmer du den opp med en hårføner eller lignende, når den er passelig varm så løser du ut det oppbyggede trykket. La sprayflaska kjøle seg ned, gjerne i kjøleskpa/frys. Det blir nå undertrykk inni flasken. Lag en trakt med et så lite hull som akkurat passer på den lille tutten som dysen sitter på. Ei avkappet flaske med et lite hull i korken funker bra. Hell den konsentrerte capsaicin væsken oppi trakta og press trakta mot ventilen på flaska slik at væske blir sugd ned i flaska.

Så bruker du bare vanlig kompressor med en blåsepistol som passer ventilen på flasken og trykksetter sprayflasken til 6-8 bar ca. Så setter du bare på dysa igjen. Bare pass på at du velger ei dyse som spruter en grei, rett stråle, og ikke bare forstøver væsken i en sky rett foran deg. Finner du riktig dyse så spruter denne sprayflasken lett 2-3 meter lang og sterk stråle.

Ble sprayet på med lukkede øyer, prøvde å åpne dem, men var ikke sjanse.. Værste jeg har kjent noen gang, lå med hodet nedi vann i 30min uten å kunne åpne øynene
Vis hele sitatet...
Da har du igrunn lagd pepperspray. Og du har dermed brutt våpenloven, som sier at sivile har ikke lov til å bruke eller eie pepperspray o.l. blant flere andre ting.
Våpenloven kapittel 2:
§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller
innenfor våpenloven:
§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1
Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.
Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret.
Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993.
Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner foreligger.
Vis hele sitatet...
Og jeg antar den du får kjøpt på Clas Ohlson er godkjent.
Sitat av BrewGrow Vis innlegg
Jeg må si jeg er sterkt i mot å bruke slikt på hunder, selv om jeg kan forstå problemet.
Det er ikke hundens feil, da ville jeg nok gått etter eier. Ja, de bruker pepperspray mot isbjørn på Svalbard, men det er litt annerledes.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er du imot det? Det er jo ikke snakk om å dele ut straff her, men om å berge liv og lemmer. Skal man ikke kunne forsvare seg mot aggressive hunder bare fordi det egentlig er eieren sin feil at den er mannevond? Tror nok jeg ville ventet med å reflektere over det til et senere tidspunkt når jeg ikke lenger blir angrepet av et hissig dyr.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvorfor er du imot det? Det er jo ikke snakk om å dele ut straff her, men om å berge liv og lemmer. Skal man ikke kunne forsvare seg mot aggressive hunder bare fordi det egentlig er eieren sin feil at den er mannevond? Tror nok jeg ville ventet med å reflektere over det til et senere tidspunkt når jeg ikke lenger blir angrepet av et hissig dyr.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa, så ser jeg problemet Og kan være enig. Men dette problemet er jo noe han har sett utfolde seg, uten å kontakte hunde eier eller politi så vidt jeg vet.

Og første tanke er å lage pepperspray, og som han sier innledningsvis: Om vedkommende blir blind er ikke så farlig, da denne kun skal brukes i en livstruende situasjon.

Å blinde både hunder eller mennesker, som det kan antas at det hinter til her, det må jeg få lov til å være i mot.
Sist endret av BrewGrow; 18. juni 2016 kl. 13:54.
Du får da vitterlig lov til å være imot hva som helst. Skjønte bare ikke hvorfor du dro skyldspørsmål inn i problemstillingen.
Trådstarter
Det nytter ikke å melde fra til politiet om slik. De gjør ingenting, har sagt fra flere ganger. Og det kryr av slike ulovlige raser her i Oslo.
Jeg bryr meg ikke om bikkja blir blind etter å ha prøvd å drepe meg, nei. Beklager hvis jeg er følelsesløs.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du får da vitterlig lov til å være imot hva som helst. Skjønte bare ikke hvorfor du dro skyldspørsmål inn i problemstillingen.
Vis hele sitatet...
Nei, du har helt rett.

Jeg glemte jo at jeg kun må svare på problemstillingen, men å kunne tenke utover det og gi uttrykk for andre meninger, det skal jeg slutte med.
Ja man hører ofte om ulovlige raser, etc. Men det er jo ikke sikkert en bikkje som ser ut som en Pitbull er en Pitbull. Det kan være "fetter'n" altså raser som likner. Og selv om det nå skulle være en amstaff el pitbull terrier så er jo ikke rasen i seg selv farlig, ikke mer som en schäfer er farlig eller en doberman.

Tror kanskje ts overdriver problemet litt. Jeg og ser hunder løpe rundt i byen men jeg har aldri følt meg truet av hunder eller opplevd at hunder helt random løper bort til meg for å rive meg i filler. Om du oppfører deg normalt og ikke stresser hunder så tror jeg nok sjansen er langt større for å bli angrepet av random mennesker enn random hunder. Eller å bli påkjørt av trikken.
Merkelig det der. At det nesten utelukkende er "rare" makka freakere/bolere og narkomane som har slike bikkjer. Det er kamp hunder, de er avlet opp for 1. grunn!
Sist endret av A-tillah; 18. juni 2016 kl. 23:52.
Sitat av BrewGrow Vis innlegg
Nei, du har helt rett.

Jeg glemte jo at jeg kun må svare på problemstillingen, men å kunne tenke utover det og gi uttrykk for andre meninger, det skal jeg slutte med.
Vis hele sitatet...
Du kan jo heller slutte å bli snurt fordi noen siterer deg og spør hva du mener. Dette er et debattforum, så det ligger liksom litt i kortene at det kommer til å skje.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du kan jo heller slutte å bli snurt fordi noen siterer deg og spør hva du mener. Dette er et debattforum, så det ligger liksom litt i kortene at det kommer til å skje.
Vis hele sitatet...
Så veldig snurt ble jeg ikke.
Jeg trodde bare du skjønte hvor jeg ville hen med at dyr er uskyldige, da må det være eieren eller politiets skyld at de får fly rundt å "angriper" folk.
Derfor nevnte jeg skyld.
Sist endret av BrewGrow; 19. juni 2016 kl. 01:56.
I dette tilfellet handler det slik jeg leste det om selvforsvar i en livstruende situasjon. Ikke spraye løs for å skremme vekk hunder som kommer litt ubehagelig nær. Og absolutt ikke for å straffe dyret fordi det har skyld i noe. Det ville jo vært absurd.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Merkelig det der. At det nesten utelukkende er "rare" makka freakere/bolere og narkomane som har slike bikkjer. Det er kamp hunder, de er avlet opp for 1. grunn!
Vis hele sitatet...

Kamphunder. Masse historier om dem også. Kamphundene er trent til å ta andre bikkjer. De vet når de er på "jobb". Som en trekkhund vet den skal jobbe når seletøyet finnes frem.

De "rare" folka med store bikkjer har nok som regel ikke en kamphund. Det er nok bare en helt vanlig hund med en litt kjip eier. Og kan nok være at noen narkiser trener hundene sine til å angripe folk, så de er "skarptrente" men selv om de er trent til det så gjør jo ikke bikkjene utfall helt random mot helt random folk. Om du oppfører deg så ser jeg ingen grunn til å være redd bikkjene i byen. Selv om det er en litt rar fyr som holder i kjettinglenka.

Såkalt "vakthunder" har det jo i seg å beskytte sin eier. Så om du forsøker å lette narkisen for spenn så vil du fort bli bitt. Om du sitter på en benk i parken og tekster på mobilen mens narkisen og bikkja passerer så går det nok helt fint for både deg og hunden.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Kamphunder. Masse historier om dem også. Kamphundene er trent til å ta andre bikkjer. De vet når de er på "jobb". Som en trekkhund vet den skal jobbe når seletøyet finnes frem.

De "rare" folka med store bikkjer har nok som regel ikke en kamphund. Det er nok bare en helt vanlig hund med en litt kjip eier. Og kan nok være at noen narkiser trener hundene sine til å angripe folk, så de er "skarptrente" men selv om de er trent til det så gjør jo ikke bikkjene utfall helt random mot helt random folk. Om du oppfører deg så ser jeg ingen grunn til å være redd bikkjene i byen. Selv om det er en litt rar fyr som holder i kjettinglenka.

Såkalt "vakthunder" har det jo i seg å beskytte sin eier. Så om du forsøker å lette narkisen for spenn så vil du fort bli bitt. Om du sitter på en benk i parken og tekster på mobilen mens narkisen og bikkja passerer så går det nok helt fint for både deg og hunden.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det du skriver, men jeg tror ikke at poenget var at alle narkiser, bolere og rare folk nødvendigvis utelukkende har kamphunder, men at i de fleste tilfeller av eierskap av ulovlige hunderaser så er det denne type mennesker overrepresentert.
At pitbull f.eks. ikke er typisk for kjernefamilien akkurat, ihvertfall ikke her i Norge.

Dette stemmer overens med mine observasjoner.
Jeg vet ikke om noen "vanlige" folk som har - eller har hatt ulovlige hunder, kun mennesker som ofte betraktes som såkalte "sosiale utskudd".
Per nå er jeg kjent med to individer av pitbull her i byen hvor begge eies av folk som er litt for glade i å trykke hvitt pulver i snyteskaftet sitt.

Tilfeldig? Neppe.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Kamphunder. Masse historier om dem også. Kamphundene er trent til å ta andre bikkjer. De vet når de er på "jobb". Som en trekkhund vet den skal jobbe når seletøyet finnes frem. .
Vis hele sitatet...
Hunder som er avlet opp for sitt kraftige bitt. Hunder som ser "skumle" ut. Det er det som gjelder. Ser aldri en speedfreak med golden retriever. Det er pitbull,amstaff, mastiff eller annen svær hund som rottwailer e.l. Så hører du "Han er så snill så". Nei han er avlet opp for å drepe andre hunder!
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Hunder som er avlet opp for sitt kraftige bitt. Hunder som ser "skumle" ut. Det er det som gjelder. Ser aldri en speedfreak med golden retriever. Det er pitbull,amstaff, mastiff eller annen svær hund som rottwailer e.l. Så hører du "Han er så snill så". Nei han er avlet opp for å drepe andre hunder!
Vis hele sitatet...
Nei de er ikke avlet for å drepe andre hunder. Det forekommer at noen rare mennesker trener hundene sine til å bli kamphunder men det var ikke intensjonen med rasens opprinnelse.

Det er kun noen svært få raser som har vært avlet mtp aggresjon og kamp og de finner en vel alle i sør amerika. Det er ikke registrert noen slike hunder i Norge.

Nå er jo hunder også "passpliktige" og med chip og alt så er det ikke veldig vanskelig å finne ut om eierens opplysninger stemmer eller ei. Kan ikke eier av en hund som til forveksling kan likne på en ulovlig rase dokumentere opprinnelsen så avlives hundene. Mtp at disse rasene stort sett ikke blir mer enn max 7-8 år gamle, og det i et godt hjem med riktig kosthold og mosjon så tviler jeg på at det er et voldsomt stort marked for illegale raser i norge.

Makka freaker er ofte velkjente skikkelser for snuten og veldig synlige i bybildet. Om det var slik at det florerte av livsfarlige kamphunder som også var trente til å angripe mennesker på kommando så er min ærlige mening at da hadde vi sett flere slike saker. Det hadde vært flere avlivelser av ulovlige hunder og jeg er ganske sikker på at snuten ville foretatt uroaksjoner støtt for å avverge at det brer om seg.

Store hunder er ikke det samme som sinte hunder, eller farlige hunder. Og de aller aller fleste hunder uansett størrelse vil la deg være helt i fred om du ikke provoserer eller truer hunden eller dens eier.
Jeg ser hvor du kommer fra, men dette er hunder som er avlet opp for ett foremål. Såklart finnes det snille eksemplarer, men i bunn og grunn så er deres genetiske antributter valgt ut pga. deres naturlige evne til å bite hardt og slåss lenge. Ikke kom her å si at pitbull o.l er avlet opp som familiehunder. Det er kamphunder.

Jeg har flere venner som har slike hunderaser. Og de er knarkere hele gjengen. Og de sier jo ikke at de er ulovlige, men at de er en eller annen amstaff mix eller fransk mastiff.

Samme folka som klipper ørene dems og amputerer halen. Bare for å få dem til å se farligere ut.
Sist endret av A-tillah; 20. juni 2016 kl. 23:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Jeg ser hvor du kommer fra, men dette er hunder som er avlet opp for ett foremål. Såklart finnes det snille eksemplarer, men i bunn og grunn så er deres genetiske antributter valgt ut pga. deres naturlige evne til å bite hardt og slåss lenge. Ikke kom her å si at pitbull o.l er avlet opp som familiehunder. Det er kamphunder.

Jeg har flere venner som har slike hunderaser. Og de er knarkere hele gjengen. Og de sier jo ikke at de er ulovlige, men at de er en eller annen amstaff mix eller fransk mastiff.

Samme folka som klipper ørene dems og amputerer halen. Bare for å få dem til å se farligere ut.
Vis hele sitatet...
Ryktet deres er jo nettopp det, rykte. Vet det høres klisje ut. Det er nok også større sjanse for at de skal bite, men dersom man oppdrar hunden skikkelig vil den jo være ordentlig uansett.
Tror vi har ulike definisjoner rundt begrepet kamphunder.
En kamphund er for meg en hund som er trent til å utføre kamper mot andre hunder, dette begrepet er det "hundefolk" benytter.

Skarptrente hunder trenes for å angripe og uskadeliggjøre på kommando. I Norge er det vel kun politihunder ihht lover og regler såvidt jeg vet.

Vokterhunder, det er store raser som tradisjonelt er brukt til å beskytte eier, familie og buskap. Her ble det ofte brukt gjeterhunder som et viktig tilskudd til rasene pga arbeidsvilje også blandet er inn store raser for stamina i forhold til det å vokte.

Vakthunder er hunder som passer på både eier, familie og hus og hjem. Og de trenes gjerne med det i tankene. Feks gir de hals når noen banker på. Flotte familiehunder. Godt gemytt.

Pitbull er egentlig en litt lei benevning. For pitbull er et større bilde, ikke en bestemt rase men en type hund. Jeg går utifra at du mener pitbullterrier, eller mer korrekt rasen amerikansk pitbullterrier. Denne rasen ble avlet frem først og fremst som gårdshund og vokterhund. Etterhvert så oppdaget de at rasen egnet seg som kamphund og dermed ble "pitbullen" legendarisk og i folks øyne var pitbuller livsfarlige drapsmaskiner. Det er langt fra sannheten, pitbull er fantastiske hunder, snille og gode familiehunder med rett trening. Og brukes også som familiehund selv blant barnefamilier i land der pitbull er legale. I USA er pitbull populær hund i arbeid, fordi de er enkle å ha med å gjøre, de tar trening lett og blir feks fantastiske søkshunder for søk etter savna mennesker, forbrytere på rømmen, søk i skredområder og som politihund. Slik vi ofte ser vår lokale sheriff med en Schâfer her hjemme så er det ikke uvanlig at snuten i USA bruker pitbull. Det sier litt om hvor stabile pitbullrasen egentlig er. Sterk psyke og veldig godt gemytt. Faktisk så er det årlig flere alvorlige episoder der golden retriever er innblandet enn "pitbullen".

Alle store vakt og vokterhunder kan trenes til å angripe fordi de tar trening veldig lett. De er rett og slett smarte og har svære kjever
Så ja en kan fint trene opp en pitbull til å "være slem", og det har blitt gjort tidligere. Men som sagt så tror jeg ikke det er særlig mye pitbull igjen i landet pga pass og chip.
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Det nytter ikke å melde fra til politiet om slik. De gjør ingenting, har sagt fra flere ganger. Og det kryr av slike ulovlige raser her i Oslo.
Jeg bryr meg ikke om bikkja blir blind etter å ha prøvd å drepe meg, nei. Beklager hvis jeg er følelsesløs.
Vis hele sitatet...
Beklager, du nevnte ikke at du nesten har mitt drept av hundene. Hva skjedde? Gikk de rett i strupen på deg? Lå du lenge på sykehuset?
Sist endret av Saerdna; 20. juni 2016 kl. 23:37.
Nå tok jeg pibull som et eksempel her. Men noen raser er avlet opp for forskjellige grunner. Dette er kamp hunder jeg snakker om. Hund mot hund. Samme som hanekamper. De er avlet opp for å drepe. Bitt og gemytt.

Vakthunder som doberman og shæfer kvester ikke folk sånn som andre rasene nevnt.

Sitat av Saerdna Vis innlegg
Beklager, du nevnte ikke at du nesten har mitt drept av hundene. Hva skjedde? Gikk de rett i strupen på deg? Lå du lenge på sykehuset?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har faktisk nesten blitt drept av en hund. Som fant lyden av skateboardet mitt irriterende. (nei jeg hater ikke hunder, er faktisk veldig glad i dem.)

Hadde det ikke vært for en bussplass/stolpe som jeg klatra opp i så hadde jeg sikkert kunne skilta med at jeg var død.
Sist endret av A-tillah; 21. juni 2016 kl. 03:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Ja, jeg har faktisk nesten blitt drept av en hund. Som fant lyden av skateboardet mitt irriterende. (nei jeg hater ikke hunder, er faktisk veldig glad i dem.)

Hadde det ikke vært for en bussplass/stolpe som jeg klatra opp i så hadde jeg sikkert kunne skilta med at jeg var død.
Vis hele sitatet...
Og politiet brydde seg ikke om denne episoden? Bikkja går fremdeles løs i parken? Burde jo vært avlivet asap.