Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4108
Hei freaks!

Jeg må i morgen møte opp på Terningmoen leir, for min førstegangstjeneste (Garden).

Jeg har bladd gjennom alt av papirer jeg har fått tilsendt, men finner ingenting om hva jeg bør ha med meg av klær, utstyr, osv.

Er det noen som har noen tips her?


Har i utgangspunktet ikke lyst å være i militæret, (av diverse årsaker). Er det noen som har gode råd for å dimmitere så tidlig så mulig? Har hørt at de ofte bare sender hjem folk som ikke er intressert i å være der?

På forhånd takk
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Et skift med klær kan være greit å ha med i tillegg til det man har på seg. Man få som oftest ikke utstyr og klær før dag 2 eller 3.
PC er veldig greit å ha med, vi fikk lov til å bruke dette på rekrutten, etter tjeneste. Det er internett i kantina og på gamlekaserna(tysker-brakka) nå i alle fall.
Toalett saker kan være greit, men du får kjøpt det du trenger i kiosken inne på leir uansett.
Penger er også greit, da man ikke får lønning før den 1. hver måned.
Ellers får man egentlig alt man trenger. Helt greie treningssko, selv om noen foretrekker å bruke egne.

Ang. dimming finnes det mange tråder og tips om dette på forumet.
Sist endret av Thoryllo; 8. januar 2012 kl. 16:05.
Kan starte med å si gratulerer for at du har fått plass i Garden!

On topic, det er i snitt -10/15 grader på Elverum akkurat nå, det betyr at det er grisekaldt. Ta med deg vinterklær, å da mener jeg ikke stilongs og finskjorte. ta med boblejakke og tykk bukse samt varme sko! det er litt døtid utendørs de første dagene + depot tjeneste!

Jeg går selv som lagfører i Tropp 4 (jegertroppen) har igjen 2.5 mnd av min førstegangstjeneste på terningmoen.

Jeg synes at du skal vente litt med å gjøre deg opp ei mening om å dimitere, da du kommer til å ha et år i minne for alltid! Ta med deg mobil + lader/mp3. som sagt, noe dø-tid. er tross alt ventet 430 stk i dette inrykket.

Håper du får et like godt år i militæret som mange før deg har fått!

kan legge til å si at internett er fjernet for de første ukene slik at dere blir kjent med hverandre IRL
▼ ... noen uker senere ... ▼
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Kan ihvertfall bekrefte at dette var jævli. Faktisk værre enn jeg hadde forventet, bare som en liten headsup til dere andre som er så "heldig" å bli kalt inn i Garden... Styr unna!
Bare og lære seg TTT med en gang. Og ja, det suger noe så jævelig hardt.
Ta med deg masse musikk, variert siden du kommer til å ha mye dødtid, kjøp egene joggesko, og som nevnt så ta med deg varmt tøy.

Ting som er lurt å ha:

-Kniv
-Sånn multidings (leatherman?)
-pc (must)
-barbersaker (du må barbere deg hver dag)
-Boresnake til våpenet (http://www.xxl.no/jakt-vaapen/lade-p...-hagle-9002774)
-kodelås (til skap)
-

kommer ikke på noe mer i farta
Sitat av djxfade Vis innlegg
Kan ihvertfall bekrefte at dette var jævli. Faktisk værre enn jeg hadde forventet, bare som en liten headsup til dere andre som er så "heldig" å bli kalt inn i Garden... Styr unna!
Vis hele sitatet...
Du hadde jo allerede før du gikk inn i Garden en dårlig innstilling til militæret, så er ikke rart du føler det som jævlig. Gjør deg sev en tjeneste, prøv se positiv på det... ellers blir det en lang tid for deg i Garden.

Hva er det du oppfatter som er så jævlig?
Sitat av stagg Vis innlegg
Du hadde jo allerede før du gikk inn i Garden en dårlig innstilling til militæret, så er ikke rart du føler det som jævlig. Gjør deg sev en tjeneste, prøv se positiv på det... ellers blir det en lang tid for deg i Garden.

Hva er det du oppfatter som er så jævlig?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde tre kompiser som dro inn på samme innrykk for to uker siden. Alle disse ba selv om å komme inn, og gledet seg. Nå er alle tre hjemme igjen, og er samstemte om at det var helt jævlig. Jeg tviler ikke. De siste årene har jeg hatt et tosifret antall venner i Garden, og INGEN av dem har likt seg der. Én av dem sa det var helt ok, resten sa det var et rent helvete.

Forsvaret er greit, men Garden...? Neppe.
Sist endret av Realist1; 23. januar 2012 kl. 07:20.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg hadde tre kompiser som dro inn på samme innrykk for to uker siden. Alle disse ba selv om å komme inn, og gledet seg. Nå er alle tre hjemme igjen, og er samstemte om at det var helt jævlig. Jeg tviler ikke. De siste årene har jeg hatt et tosifret antall venner i Garden, og INGEN av dem har likt seg der. Én av dem sa det var helt ok, resten sa det var et rent helvete.

Forsvaret er greit, men Garden...? Neppe.
Vis hele sitatet...
Min bror var i Garden, han hadde en greit tjeneste. Har også en venninne som har en bror som er i Garden, han stortrives. Så det er vel egentlig individuelt. Noen passer inn der, andre ikke. Men det jeg vil fram til er, man må bare prøve gjøre det beste ut av det. Går man rundt og ikke er tilfreds med tilværelsen, så blir jo alt man gjør negativt. Prøv snu det til noe positivt om det lar seg gjøre, eller vedkommende må lyve på seg at man er ustabil eller syk så han kan dimmiteres som ikke tjenestedyktig.

Men jeg skal egentlig bare holde kjeft. Kom ikke inn i militæret selv siden jeg er stokk døv på høyre øret. Noe som irriterer meg, skulle gjerne vært et år i militæret.
Har hørt de fleste ikke vil inn i Garden. En jeg kjenner sa han var glad for alt han måtte ende opp i, så lenge det ikke ble Garden. Ironisk nok var det her han kom inn.
Søkte inn i militæret for å få en sjangs til å søke opptak til marinejeger. Det kom ikke på tale selv om jeg var i utrolig god fysisk og mental form. Ble sendt til garden.

Tenkte "ok, kan jo bli jeger der også!" men neida, rollen vi fikk ble bestemt av tidspunktet vi ankom leiren, ingen fikk velge hva de ville bli.. Var der i tre måneder før jeg innså at det de lovte på sessjonen bare var bullshit!

Det vi derimot fikk var 0.01% grønntjeneste og 99% vasking... Ferdig utdannet vaskehjelp etter gardetjenesten!
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Du søker deg inn som marinejeger uahengig av fgtjenesten, da det er et individuelt opptak.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av Carne Vis innlegg
Har hørt de fleste ikke vil inn i Garden. En jeg kjenner sa han var glad for alt han måtte ende opp i, så lenge det ikke ble Garden. Ironisk nok var det her han kom inn.
Vis hele sitatet...
Slik var/er det med meg også. Jeg gav klar beskjed om at jeg ikke ville inn i militæret og hvis jeg måtte inn så ville jeg isåfall inn i sjøforsvaret, og aller minst Garden. Og så trur du fan ikke jeg blir innkalt til Garden
Sånn det Var da jeg Var inne så hadde vi vakt ca 1 av 2 uker, så vi hadde jo i snitt 50%+ grønn tjeneste. Garden er da ikke noe å syte over, Digg tjeneste så lenge du gjør det du skal, som du skal.
Sitat av reach4sho Vis innlegg
Jeg synes at du skal vente litt med å gjøre deg opp ei mening om å dimitere, da du kommer til å ha et år i minne for alltid!
Vis hele sitatet...
Dette er individuelt. Har en kompis som gikk inn med positiv innstilling. Nå venter han bare på å komme seg til helvete vekk derfra. Han er i sambandsbataljonen, vet ikke om dette er et bra sted å være. Men enten så liker man hele militærgreia, eller så foretrekker man å gjøre andre saker.
Det er ingen som skriver hvorfor folk vil vekk. Om det er fordi det er mye kjeft, at man må tåle mye andre folk, eller mye hardt arbeid ... ikke vet jeg. Med det sagt kan jeg forstå det. Må nok ha veldig lyst, vilje og ambisjon til å gjennomføre for å trives!
Husk: Man hater aldri alene, man hater sammen!

Dimma i september i fjor, og selv om det var mye vakt og hat stort sett gjennom hele tjenesten, så er det de gode minnene som jeg sitter igjen med i dag.
Samholdet blir utrolig sterkt når man gjennomgår så mange opp- og nedturer i løpet av et år.

God vakt!
Sitat av djxfade Vis innlegg
Kan ihvertfall bekrefte at dette var jævli. Faktisk værre enn jeg hadde forventet, bare som en liten headsup til dere andre som er så "heldig" å bli kalt inn i Garden... Styr unna!
Vis hele sitatet...
Nuja, har 2 venner som var der, derav den ene var i drilltroppen. Han storkosa seg! Den andre, som stort sett stod vakt utenfor slottet, hadde ikke noe i mot det - men nå hadde de en nonchalant innstilling til militæret in general.
Jeg dro inn i Garden med en helt nøytral innstilling.
Hadde ikke bestemt meg for om jeg skulle gjennomføre førstegangstjenesten eller ikke, så jeg tok hånd om alle praktikaliteter før jeg dro inn, i tilfelle jeg fikk lyst til å bli værende.

Det tok ikke mer enn en halvtime før jeg skjønte på følelsen av avmakt og meningsløshet at jeg ikke ønsket å tilbringe det neste året mitt i kongens klær.
Så seks timer, en negativ pisseprøve og en bullshit diagnose på søvnforstyrrelser senere, satt jeg på bussen tilbake til Oslo.

Jeg tror på at folk har hatt kjekke oplevelser i militæret, men jeg mener det er et legitimt valg å ikke dra inn, så jeg har ikke tid til overs for kolleger og venner som mener jeg er en pingle som ikke har avtjent verneplikten.
Dem om det, jeg synes i alle fall det var deilig å få et brev i posten som forsikret meg om at jeg 'kunne planlegge min fremtidige karriere uten å ta hensyn til verneplikten'.
Sist endret av The Great Catsby; 24. januar 2012 kl. 09:27.
Sitat av griped Vis innlegg
Slik var/er det med meg også. Jeg gav klar beskjed om at jeg ikke ville inn i militæret og hvis jeg måtte inn så ville jeg isåfall inn i sjøforsvaret, og aller minst Garden. Og så trur du fan ikke jeg blir innkalt til Garden
Vis hele sitatet...
Du er ikke den første det har skjedd med, for å si det sånn.
Når jeg skulle inn til førstegangstjeneste fikk jeg brev om planlagt innkalling til HMKG. Da ringte jeg det kjekke lille nummeret 03003 (Vernepliktsverket) og ba om å bli overført til en annen avdeling.

Jeg ville helst inn i 2. Bataljon, men ble satt til Panserbataljonen da 2BN var fullt. Ble likevel satt på venteliste hos 2BN, og det endte med at jeg fikk endelig innkalling dit.
--

Et lite tips til de av dere som faktisk vil tjenestegjøre, er å sette seg litt inn i de forskjellige avdelingene. Da kan dere ta et kvalifisert valg når dere blir spurt på sesjonen hvor dere kunne tenke dere å tjenestegjøre, i stedet for å si det første og beste dere kommer på, uten å ha noen egentlig kunnskap.

For de fleste av oss, uavhengig av vår egen subjektive oppfattelse av våre evner og fysiske form, er det ikke noe poeng i å søke seg til førstegangstjeneste i MJK eller HJK. I alle fall ikke uten å først sette seg inn i hva disse opptakene og tjenestene faktisk innebærer.

Hvis årsaken til at enkelte av dere ønsker å søke dere til spesialstyrkene, og den eneste årsaken er fordi ZOMG SPECOPS!!1 og fordi det ser fett ut i CoD, så tviler jeg på at det er motivasjon nok til å holde ut hele opptaket. Det er ekstremt viktig å ha det mentale på plass, og da er det veldig viktig å være godt motivert til tjenesten - det må være noe du virkelig ønsker.

Dere trenger imidlertid ikke å søke dere til MJK, KJK, FjernEsk eller HJK for å få en hard og utfordrende førstegangstjeneste. Hæren har en del spennende og utfordrende tjenester å tilby. Og jeg kan love dere at de aller fleste tjenestestillingene vil utfordre dere, og la dere pushe grensene deres.

Det kan også være greit å huske på at selv om man er inne til førstegangstjeneste har man fortsatt muligheten til både å søke på og stille på opptak hos andre avdelinger. I løpet av det året jeg var inne, hadde vi pax på opptak hos TMBN og FSK, og vi kunne ha søkt på opptak hos FjernEsk. Avhengig av når man har innrykk tror jeg man også kan søke seg til BS og KJK.

Bottomline:
Sett deg litt inn i det norske forsvaret, og hva de ulike forsvarsgrenene har å tilby av ulike tjenester. Du gjør deg selv en stor tjeneste ved å sette deg litt inn i hvilke muligheter du har.

Får du ikke innkalling til der du i utgangspunktet ville tjenestegjøre, ta en telefon til 03003 så tidlig som mulig og hør om du kan bytte tjenestested. Det kan lønne seg å ringe flere ganger, dersom det ikke går veien første gangen.
De fleste har godt av et år i militæret. Og garden er jo genialt, egentlig. Du får gjort mye rart, og mange 18-årige jenter blir jo søkkvåte i skrittet når de finner ut at du er gardegutt. Løfte om gardeball gir deg mye mus, for å si det slik.

Hold ut rekruttskolen, og gled deg til å tjenestegjøre i Oslo. Det er mye dritt, men totalt sett en god opplevelse. Og spiller du kortene dine riktig, kan det vanke mer mus enn du noen gang hadde drømt om.

En kamerat fikk besøk av jenter da han sto slottsvakt o.l., og pulte midt under vaktene. Man må selvsagt ha en av postene som ikke er veldig synlige.