Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2124
Hei. Har litt småproblemer med å få bygd min nye PC, og kunne veldig gjerne trengt litt hjelp.

Av hardware har eg gått til innkjøp av dette:
MSI Mag x570 tomahawk Wi-Fi hovedkort
AMD Ryzen 5 5600x CPU
Noctua NH-U12a cpu-viftekjøler
Corsair Vengeance LPX 3600 MHz, 2×8 GB, DDR4
Corsair MP510 M.2 SSD

Tenkte kjøre mitt gamle skjermkort Gigabyte RX580 Gaming 8gb inntil eg får tak i eit nytt skjermkort, samt min gamle PSU https://www.komplett.no/product/8189...hnical-details og mine andre ssd'er.

Bygde ferdig i går kveld, men når eg prøver å slå den på, dukker ingenting opp på skjermen. Alle vifter slo seg på, led på gpu slo seg på.
EZ Debug LED lyste noken sekunder på CPU, deretter byttet den til å lyse på GPU og boot samtidig, for så å kun lyse på boot. Hadde på det tidspunktet ingen USB med Windows installeringsfil koblet til, og når et koblet den på lyste den ikkje opp på boot etter dette.

Eg har flashet bios, så den skal være up to date.

Eg har to mistanker til ka som kan være problemet:
1. PSU er gammel og har kun 1x 8 pins CPU power cord, og ingen 4 pin CPU power, ergo ingen strøm til CPU-power 2
2. CPU power cord er død, da det blei litt hardhendt for å få den gjennom eit av hulla til kabinettet (som for øvrig er mitt gamle Fractal Design Define R5 https://www.komplett.no/product/824390?noredirect=true dersom det er av interesse å vite.)

Prøvde i dag å strippe fra hverandre PC-en og sitter nå med kun hovedkort som er koblet til CPU power 1 og ATX, samt power switch for å prøve å gå direkte til bios, men når eg slår den på lyser den kontinuerlig hvitt på CPU og bytter aldri videre til noen av de andre lampene.

Eg har dessverre ikkje tilgang til en PSU for å sjekke om det er problemet. Eg har heller ikkje Noko verktøy for å sjekke om kabel er død.

Noen forslag til løsning? Er stygt redd for at et trenger ny PSU her.
Du kan kjøpe et dritbillig multimeter på jula, koster bare 99 og funker ok til hobbybruk og sjekk av småting: https://www.jula.no/catalog/el-artik...imeter-009877/.

den har kontinuitets måler (piper hvis multimeteret får kontakt med + og - på hver side av ledningen, da kan du bevege litt på ledningen samtidig så finner du ut om det er brudd).

motherboardet trenger ikke 4pin'en når du ikke skal overklokke.
Har du prøvd med en og en pinne RAM? Å bare bruke 8 pin til strøm er ikke noe problem.
Trådstarter
39 5
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Du kan kjøpe et dritbillig multimeter på jula, koster bare 99 og funker ok til hobbybruk og sjekk av småting: https://www.jula.no/catalog/el-artik...imeter-009877/.

den har kontinuitets måler (piper hvis multimeteret får kontakt med + og - på hver side av ledningen, da kan du bevege litt på ledningen samtidig så finner du ut om det er brudd).

motherboardet trenger ikke 4pin'en når du ikke skal overklokke.
Vis hele sitatet...
Har dessverre ingen jula i nærheten, men har forhåpentligvis ein bekjent er kan spørre om kan komme over for å sjekke.

Det var det eg meinte å ha lest, at 4-pin var overflødig såfremt eg ikkje skal overklokke. Det burde vel igjen styrke teorien om at kabel har tatt skade?

Sitat av Fekillix Vis innlegg
Har du prøvd med en og en pinne RAM? Å bare bruke 8 pin til strøm er ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Har kun forsøkt med begge og ingen. DRAM lyset på Debug lyste aldri
Sist endret av krolle; 27. januar 2021 kl. 20:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prøv en og en pinne i tilfelle en er DOA.
Sitat av krolle Vis innlegg
Det var det eg meinte å ha lest, at 4-pin var overflødig såfremt eg ikkje skal overklokke. Det burde vel igjen styrke teorien om at kabel har tatt skade?

Har kun forsøkt med begge og ingen. DRAM lyset på Debug lyste aldri
Vis hele sitatet...
Ja, er enig i det. Men test kablene først. Som andre nevner, test med 1 og 1 ram brikke av gangen, og fjern så mye annet som mulig. Da eliminerer man så mye annet som kan gå galt som mulig.
Trådstarter
39 5
Prøvde å sette inn igjen mitt gamle hovedkort for å se om CPU power switch fungerte med den.
Eg fikk da opp en skjerm (endelig), der det stod CPU Cooling Fan missing, så slo den seg av automatisk.
Prøvde også å flashe bios på nytt, 2 ganger, så nå har eg flashet bios 3 ganger, med 2 ulike resultat:
1. gang: Alt skjedde som forventet ut fra guider og YouTube-filmer
2. gang: Hele prosessen var over på ca. 1 minutt som virket ganske rart mtp at det tok ~5 første gangen
3. gang: Samme resultat som første gang.

Denne gangen når eg bygger på PCen igjen, satte eg kun i 1 ram brikke (ja, i DIMMA2), CPU og kjøler.
Slår på, og virker som den booter, men VGA lyser opp på Debug LED da Ryzen 5 5600x ikkje har integrert grafikk.
Setter deretter i GPU, prøver med både HDMI og DP og begge samtidig, men ingenting dukker opp på skjermen.
GPU får strøm, da LED og vifter skrur seg på.

Føler eg overser noko heilt elementært.
Prøv bios versjon 7C84v13.
Se over at alle kabler sitter ordentlig, og alt alt som trengs er der, inkludert strøm til GPU.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av krolle Vis innlegg
Eg har to mistanker til ka som kan være problemet:
1. PSU er gammel og har kun 1x 8 pins CPU power cord, og ingen 4 pin CPU power, ergo ingen strøm til CPU-power 2
Vis hele sitatet...
Her er problemet ditt, ja du må ha strøm til CPU_PWR2 eller vil ikke maskinen boote, det står klart i manualen at den må kobles til:
https://download.msi.com/archive/mnu...4v1.1-EURO.pdf (Quick start side 7 (VII)
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Her er problemet ditt, ja du må ha strøm til CPU_PWR2 eller vil ikke maskinen boote, det står klart i manualen at den må kobles til:
https://download.msi.com/archive/mnu...4v1.1-EURO.pdf (Quick start side 7 (VII)
Vis hele sitatet...
Nei, man trenger ikke det. Det holder med 8pin, og den skal boote uten den ekstra 4pin kontakta. Det er ment for å levere ekstra strøm når man overklokker.

https://youtu.be/O2KbpmMg44M @4min.

En 5600x trekker ikke 300w.
Sist endret av Vasken; 28. januar 2021 kl. 12:46.
Trådstarter
39 5
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Prøv bios versjon 7C84v13.
Se over at alle kabler sitter ordentlig, og alt alt som trengs er der, inkludert strøm til GPU.
Vis hele sitatet...
Usikker om denne støtter Ryzen 5000-serie?
Sitat av krolle Vis innlegg
Usikker om denne støtter Ryzen 5000-serie?
Vis hele sitatet...
Var den eller v14 en kompis av meg har på sin rig, mener det var v13.
Tar ikke mange minuttene å prøve uansett. Har du sett PM jeg sendte deg?
Når hovedkortet mitt stod fast på CPU lampen tok jeg bare å reseata cpu’en, kan være dårlig kontakt eller bøyd pin, så det er verdt å prøve. Som evilsink sier så skal det være tilstrekkelig med 4-pin til CPU, hvertfall nok til å boote.