Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 9321
BRAND ∞ STRONG
Kan noen dra meg tilbake?
Jeg har alltid tenkt att det å finne vannårer under jorden ved hjelp av to pinner (div materiale) bare er bullshit.
Men nå så jeg akkurat tv kokken Rick Stein gjøre det, og han pleier ellers å være stødig nok.

Det er fortsatt sånn at dette ikke er vitenskap eller?
Sitat av vindaloo Vis innlegg

Det er fortsatt sånn at dette ikke er vitenskap eller?
Vis hele sitatet...
Korrekt.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kan noen dra meg tilbake?
Jeg har alltid tenkt att det å finne vannårer under jorden ved hjelp av to pinner (div materiale) bare er bullshit.
Men nå så jeg akkurat tv kokken Rick Stein gjøre det, og han pleier ellers å være stødig nok.

Det er fortsatt sånn at dette ikke er vitenskap eller?
Vis hele sitatet...
Man forklarer gjerne denne overtroen med Ideomotorisk effekt da man ikke har funnet bevis på at ønskekvister faktisk fungerer gjennom vitenskaplige forsøk.

Ideomotoriske bevegelser viser en stor variasjon mht. fysisk størrelse samt bevissthetsnivå. Bruk av pendel og ønskekvist – gjenstander der en ørliten muskulær bevegelse i hendene forårsaker store synlige utslag – forklares ofte ved at man her har å gjøre med den ideomotoriske effekten. Tester har vist at selv ærlige og intelligente personer ubevisst kan vise muskulær småskala-aktivitet som er i overensstemmelse med deres forventninger (Ray Hyman, 1999) – slik at ønskekvister eller pendler viser det vedkommende tenker, ønsker eller forventer.
Vis hele sitatet...
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Ideomotorisk_effekt
Har prøvd dette i praksis. Visste at det lå en vannledning i en 5 meter radius av området det skulle graves i. Prøvde med metallpinner og fikk utslag med de. Når vi gravde så var røret ca 30 cm unna merket jeg hadde satt. Jeg tror ikke helt på dette selv, men jeg er nødt til å erkjenne at det stemte ganske greit. Har også møtt gravemaskinførere som konsekvent bruker denne metoden før de graver på ukjente områder.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kan noen dra meg tilbake?
Jeg har alltid tenkt att det å finne vannårer under jorden ved hjelp av to pinner (div materiale) bare er bullshit.
Men nå så jeg akkurat tv kokken Rick Stein gjøre det, og han pleier ellers å være stødig nok.

Det er fortsatt sånn at dette ikke er vitenskap eller?
Vis hele sitatet...
OK, så du ser en påstand om noe overtroisk, og du gjør en observasjon som tilsynelatende bekrefter den. Den skulle gi påstanden cred, right? Vel, egentlig ikke. Det kan nemlig alltid være ulike årsaker til de samme observasjonene. Og hvis man bare leter etter mer av det samme, så finner man ikke ny kunnskap. Når vi går vitenskapelig til verks må vi først formulere en hypotese, altså en idé som kan testes. Når vi har gjort det forsøker vi å sette opp et eksperiment som har kapasitet til å falsifisere den. Altså: "Hvilket resultat av forsøk X vil indikere at min hypotese er gal?" Basert på resultatene vi får vil vi kanskje omformulere hypotesen vår. Eller kanskje vi gjør helt uventede observasjoner som får oss til å endre på teoriene våre på et overordnet nivå - det kalles gjerne et paradigmeskifte.

La oss ta et tulleksempel: Jeg sitter og leker med elektronikk, og ved et uhell kjører jeg for høy spenning på en kondensator. Den sier *poff* og rommet fylles i med en stinkende røyk. Kondensatoren min slutter etter dette å fungere. Jeg formulerer derfor en hypotese: Kondensatorer er fylt med en magisk røyk, og det er denne røyken som får de til å fungere. For mye strøm jager røyken ut.
For å teste hypotesen min tar jeg en ny kondensator fra esken og poffer den også. Når jeg har poffet 100 ulike kondensatorer, og alltid får samme resultat, så burde jeg vel kunne være ganske sikker på at hypotesen min er korrekt? Jeg har tross alt gjentatt forsøket mange ganger! Jeg har sprengt små kondiser, store kondiser, med ulik kapasitans og spenningsrating. Noen ganger måtte jeg til med høyere spenninger enn andre - dette forklarer jeg med at noen av kondisene har mer solide skall som holder røyken på plass. Jeg putter alle dataene mine i en pen tabell, og skriver side opp og side ned med observasjoner om mengde røyk fra ulike kondiser og plotter resultatene som grafer - det må da være godt vitenskapelig håndverk?

Feilen min ligger selvsagt i at jeg aldri forsøkte å falsifisere hypotesen min, jeg bare fortsatte å lete mekanisk etter nye eksempler som gir samme resultat. Dersom jeg virkelig hadde rett, og kondisen var fylt med magisk røyk, så skulle jeg forventet å se røyken sive ut hvis jeg dreiv en spiker igjennom. Men det eksperimentet utførte jeg ikke! Jeg bare kastet bort tida mi ved å gjøre mer av det samme.

La oss nå ta dette over på kvistgangen. Som Knask forklarer, så kan det være så enkelt som at du underbevisst egentlig har en god formening om hvor vannet går og at kroppen din "hjelper deg" til å innse det. Du kan selvsagt ikke se under bakken, men at en gravemaskinfører som har gravd opp og ned noen kilometer med vannledning opp gjennom årene utvikler en viss intuisjon for hvordan slikt pleier å ligge? Det er ikke veldig usannsynlig. Og da ser vi også hvordan denne hypotesen kan testes! Gjem noen vannkilder helt tilfeldig. Hva med 100 pappesker på rekke og rad, med et vannglass tilfeldig plassert under halvparten? La kvistgjengeren forsøke å spå om det er vann eller ikke under hver eske, og pass på at vedkommende som følger etter og noterer heller ikke vet svaret sånn at dennes kroppsspråk kan avsløre noe. Dersom ønskekvisten faktisk fungerer, så skulle vi forvente en veldig høy suksessrate.
Sist endret av Myoxocephalus; 14. januar 2021 kl. 20:43.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Jeg tvilte vell egentlig aldri på vitenskapen.
Men trodde ikke at Rick Stein skulle komme å fucke opp virkeligheten min heller...

Er så forvirret nå
Har liksom mistet fotfestet...
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg tvilte vell egentlig aldri på vitenskapen.
Men trodde ikke at Rick Stein skulle komme å fucke opp virkeligheten min heller...

Er så forvirret nå
Har liksom mistet fotfestet...
Vis hele sitatet...
La oss si at det er mulig, hva så?
Det er jo ikke sjelen til vannet som kommuniserer med kvisten, så om det hadde vært mulig så hadde det ikke betydd særlig.
Det er litt som å tro at det finnes spøkelser bare fordi en magnet kan trekke til seg stål med en usynlig kraft.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Rosander Vis innlegg
hva så?
Vis hele sitatet...
hadde det ikke vært litt vakkert da Rosander?
Jeg syns det!
Sitat av Rosander Vis innlegg
La oss si at det er mulig, hva så?
Det er jo ikke sjelen til vannet som kommuniserer med kvisten, så om det hadde vært mulig så hadde det ikke betydd særlig.
Det er litt som å tro at det finnes spøkelser bare fordi en magnet kan trekke til seg stål med en usynlig kraft.
Vis hele sitatet...
Dersom generell elektrostatikk plutselig viste seg å være fullstendig gal, og at vann og stål tidvis kunne tiltrekke hverandre over makrokopiske avstander, så hadde det vært en jævla big deal for meg. Kult som faen, selvsagt, men det hadde antakelig kullkastet ca. alt jeg jeg trodde jeg kunne om emnet. Det ville definitivt ha endret min verdensanskuelse ganske radikalt.


Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg tvilte vell egentlig aldri på vitenskapen.
Men trodde ikke at Rick Stein skulle komme å fucke opp virkeligheten min heller...
Vis hele sitatet...
Han er en kokk som diller med ønskekvister, han kan vel være en stødig fyr jevnt over likevel? Jeg ville blitt langt mer bekymret om han helte ketchup på en Confit de canard.
Var det på tv du så dette? Det er isåfall mest sannsynlig sjekket på forhånd at det er vann der, har jobbet litt smått med tv og min erfaring er at mye er falskt eller forhåndssjekket.
Var det på «den store reisen (husker ikke om det het det? Et program på nrk for flere år siden hvor familier fra Norge skulle bo sammen med urbefolkning i fremmede land?)», at en nordmann løp rundt med sånne pinner når han bodde hos noen ørken afrikanere? De lo fælt av han, husker ikke om de fant vann ved hjelp av pinnene..
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Var det på tv du så dette? Det er isåfall mest sannsynlig sjekket på forhånd at det er vann der, har jobbet litt smått med tv og min erfaring er at mye er falskt eller forhåndssjekket.
Vis hele sitatet...
Dette kan meget mulig stemme.
Og det forklarer jo også en del annet mystisk med tv...
Sist endret av vindaloo; 14. januar 2021 kl. 21:12.
Ett godt tips er å slutte å stole blindt på tv/internet, ikke alt er som det fremstår og juks blir ofte brukt både her og der (som EvilSink egentlig nevner ser jeg)
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Det som gjør at jeg heier litt extra på denne er at det aldri er de aller mest sleipe folka som prøver å selge den inn.
Som regel er dette en 80-90 år gammel dude som knapt kan gå.
Og som tilsynelatende virkelig tror på dette selv.
Hva skal han liksom ha å vinne på å lure oss.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det som gjør at jeg heier litt extra på denne er at det aldri er de aller mest sleipe folka som prøver å selge den inn.
Som regel er dette en 80-90 år gammel dude som knapt kan gå.
Og som tilsynelatende virkelig tror på dette selv.
Hva skal han liksom ha å vinne på å lure oss.
Vis hele sitatet...
Han tror vel på det selv da, folk tror mye rart.

Det høres ut som om det kanskje er sunnest for deg å overtenke litt mindre akkurat nå?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er vel ikke egentlig verre enn at du har relativt gode sjanser for å treffe vann hvor som helst, så lenge du graver dypt nok. Hvis du har noe påskudd til å mistenke sted X over alle andre steder, er det desto større grunn til å grave dypere. Når du finner vann, blir det en "bekreftelse" av mistanken din - som i "bekreftelsestendens". (Confirmation bias)

I mellomtiden har det absolutt ingenting å si om du har brukt ønskekvist, krystallkule, "Post-Mortem Communications" eller en hvilken som helst annen paranormal greie. Du fant kanskje vann, men for alt du vet gravde du akkurat et hull som var fem ganger så dypt som du egentlig måtte. Hva om det faktisk beste stedet var noen skritt bortenfor og ønskekvisten fikk deg til å marsjere rett over det?

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det som gjør at jeg heier litt extra på denne er at det aldri er de aller mest sleipe folka som prøver å selge den inn.
Som regel er dette en 80-90 år gammel dude som knapt kan gå.
Og som tilsynelatende virkelig tror på dette selv.
Hva skal han liksom ha å vinne på å lure oss.
Vis hele sitatet...
Mange er ikke nødvendigvis ute etter å lure deg med bullshit, men tror oppriktig på bullshit til en slik grad at det for dem fremstår som noe reelt og kult, som er verdt å vise frem og dele. For eksempel, selv om jeg er hardbarket ateist, tviler jeg ikke på at et nesten utrolig antall folk faktisk tror helt og holdent på Jesu frelse og derfor er (legitimt nok, på sin måte) ivrige etter å dele gleden. Dette er selvfølgelig nesten helt uten forbindelse til om det faktisk har noe for seg eller ikke.
Hvorfor nøye seg med å kun finne vann?

Hva med en ønskekvist som kan bli din for den nette sum av 60 000 USD, som kan finne eksplosiver, elfenben og nark?
Den er solgt i flere land, og Irakiske myndigheter skal ha brukt 52 millioner GBP på disse enhetene.

https://en.wikipedia.org/wiki/ADE_651
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det som gjør at jeg heier litt extra på denne er at det aldri er de aller mest sleipe folka som prøver å selge den inn.
Som regel er dette en 80-90 år gammel dude som knapt kan gå.
Og som tilsynelatende virkelig tror på dette selv.
Hva skal han liksom ha å vinne på å lure oss.
Vis hele sitatet...
De håper at du synes det er bra nok til at du vil fortelle om det til andre, sånn at de kan få høyere seertall. Da vil eventuelle reklame investorer ha lettere for å akseptere høyere pris for å vise sin reklame, eller at de eventuelt kan rettferdiggjøre å ha økt budsjett til neste år. Det er en ganske kynisk bransje, de selger vår oppmerksomhet til høyeste bud.

Jeg skjønner godt at folk kan få litt tankekjør av å se rare eller sensasjonelle ting hele tiden. Det er ikke helt det evolusjonen "tenkte" skulle skje når menneskehjernen ble til.
Husker jeg fikk noen sånne pendelpinner en gang av en dame som mente hun var begavet fra slekta si som også hadde flere i snåsamann kategorien. Nå skal ikke jeg si noe om han men de pinnene jeg fikk gjorde ikke annet enn å se ut som rekvisitter og følehorn til et dårlig alienkostyme eller i parodi på Kristian Valen sin parodi av "Fornemmelse for mord"

De vipper jo hit og dit de pinnene både av vær og vind, vekt og balanse og små tilfeldige vibrasjoner fra en levende menneskearm, og man kan sikkert finne en vannåre om man har flaks for det går jo vann i mange årer under jorda rundt om kring, men fenomenet er nok like (lite) "sant" som horoskop. De treffer også med litt godvilje og et par bommerter
Sist endret av celtseus; 14. januar 2021 kl. 22:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Diepod Vis innlegg
Har prøvd dette i praksis. Visste at det lå en vannledning i en 5 meter radius av området det skulle graves i. Prøvde med metallpinner og fikk utslag med de. Når vi gravde så var røret ca 30 cm unna merket jeg hadde satt. Jeg tror ikke helt på dette selv, men jeg er nødt til å erkjenne at det stemte ganske greit. Har også møtt gravemaskinførere som konsekvent bruker denne metoden før de graver på ukjente områder.
Vis hele sitatet...

Ikke prøvd selv men jeg så en fyr med ønskekvist i hagen til naboen og tok turen over gjerdet. Joda fyren ruslet rundt og markerte forskjellige steder med pegger i bakken også spraymalte han streker rundt i hagen. Naboen fortalte at de skulle grave og dette ble gjort for å unngå vannrør, elkabler osv. Ingen kabler eller rør ble gravet over.

Så er jo spørsmålet. Virket det? Eller hadde fyren med ønskekvisten tatt seg en tur inn teknisk hos kommunene og tittet på kartene først?

Jeg så det ble gjort, jeg så ønskekvisten "markere" men jeg klarer ikke tro på at det virket. Men det er heller ikke veldig viktig for meg om det faktisk er mulig eller helt umulig. Mitt liv blir ikke veldig annerledes uansett.
Kanskje vi burde sende en del slike pinner nedover til de landene hvor ferskvann er en mangelvare?
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Kanskje vi burde sende en del slike pinner nedover til de landene hvor ferskvann er en mangelvare?
Vis hele sitatet...
Nei!

Jeg syns ikke vi skal forsøke å lure noen.
Det er nettopp det at det som regel er en gammel rar fyr på jakt etter vann
og som tilsynelatende er uten egen vinning som har gjort dette bitte litt mer
sjarmerende than your average sjarlatan.
R.i.p 23.04.2021
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kan noen dra meg tilbake?
Jeg har alltid tenkt att det å finne vannårer under jorden ved hjelp av to pinner (div materiale) bare er bullshit.
Men nå så jeg akkurat tv kokken Rick Stein gjøre det, og han pleier ellers å være stødig nok.

Det er fortsatt sånn at dette ikke er vitenskap eller?
Vis hele sitatet...
Det funker det faktisk. Den tiden jeg var hobby geolog brukte jeg ønskestaver mens jeg holdt en quartz krystall i den ene hånden,og da mens jeg gikk og tenkte på krystaller så krysset pinnene seg og ja, der jeg gravde dukket det opp krystaller. Magi? Eller noe annet? No idea men det funker bare du instiller deg på et mål og bare tenker på det.

En i familien jobbet med og finne nedgravde vannrør og han fant dem alltid når han brukte ønskekvister
Sist endret av Tarm; 15. januar 2021 kl. 09:49.