Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 5100
Hei. Etter Gjerdrum raset har det blitt en snakkis om kvikkleire over hele medier. Det har seg at jeg tilfeldigvis bor oppå en slik faregrad med HØYT fare.



Helt ærlig er jeg litt skremt og sover dårlig om nettene.. Er dette god grunn til å avslutte leieforholdet å komme seg vekk her fra ?
Nå er det slik at over 100000 nordmenn bor i slike områder, men hvis du sover dårlig om natta nå etter dette er det bare å flytte. kvikkleire er faktisk veldig trygt så lenge den ikke blir utsatt for menneskelig aktivitet feks: graving eller naturmessige forstyrrelser som gjør at kvikkleiren får bevegelser eller minster tap av salt fra naturen. Folk har bodd på slike områder i 100 år og mer uten ras. Nå vil vi svar etterhvert på hva årsaken til Gjerdrumraset, men det er ikke sikkrt slike ras vil skje igjen innen vår levetid igjen.
Det enkle svaret er nei.


Så i lokalavisa att en plass her i området er en slik utsatt plass og jeg har selv stått i en grøft der med trykklufthammer da det var for hardt for å klare å grave med gravemaskin. Selv med ripper-tann løftet maskinen seg og klarte kun å skave litt av.


Selv om dette med Gjerdrum er tragisk skal vi være forsiktig med å leke professorer og komme med dommedagsprofetier da det er folk med kunnskap som sitter og godkjenner plantegninger. Att det skjer uhell som i dette tilfellet er uheldigvis noe som kan skje.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Vet du om ditt hus står på leire/løsmasser eller om det står på fjell? Selv om det er fare i området kan det hende at ditt hus står på fjell eller er sikret på annen måte.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Nå er det slik at over 100000 nordmenn bor i slike områder, men hvis du sover dårlig om natta nå etter dette er det bare å flytte. kvikkleire er faktisk veldig trygt så lenge den ikke blir utsatt for menneskelig aktivitet feks: graving eller naturmessige forstyrrelser som gjør at kvikkleiren får bevegelser eller minster tap av salt fra naturen. Folk har bodd på slike områder i 100 år og mer uten ras. Nå vil vi svar etterhvert på hva årsaken til Gjerdrumraset, men det er ikke sikkrt slike ras vil skje igjen innen vår levetid igjen.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikkje.

Saltet vert vaska ut av kvikkleira naturleg. Det er ein prosess som pågår kontinuerleg, og har pågått.

Ser du på wikipediaartikkelen om temaet, så er det altså registrert historiske skred frå 1200 og utover. På 1200-talet hadde ikkje mennesker evne til å flytte på store mengder masse.

Ras har skjedd regelmessig gjennom historia, og det er ikkje alltid det har vore kjente årsaker. I enkelte tilfeller, som t.d. Rissa-skredet kan ein peike på konkrete årsaker som utløyste det.

Kort sagt: ingen kan garantere at massane er stabile utan å undersøke dei konkret, og du kan ikkje konstantere at kvikkleire er trygt. Skred skjer regelmessig; det forrige store i Noreg var i Sørum i 2016...
Jeg hadde flytta. Faen meg et mareritt det som har skjedd på Gjerdrum.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Jeg hadde flytta. Faen meg et mareritt det som har skjedd på Gjerdrum.
Vis hele sitatet...
Du får være glad du ikke var der. Jeg var på besøk ca 150 m fra raskanten, og vi ble haste-evakuert uten å få med oss noen ting. Bor nå på hotell på Gardermoen.
Om du bekymrer deg såpass at du sliter med å sove skal du selvfølgelig finne et tryggere sted å bo.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du får være glad du ikke var der. Jeg var på besøk ca 150 m fra raskanten, og vi ble haste-evakuert uten å få med oss noen ting. Bor nå på hotell på Gardermoen.
Vis hele sitatet...
Shit as håper dere blir godt ivaretatt både fysisk og psykisk! Det må være helt villt, jævlig og surrealistisk å være midt i hele katastrofen. Stor medfølelse for alle de ramma!
Sist endret av celtseus; 2. januar 2021 kl. 23:48.
Vi får vel varmere klima og mer nedbør på sikt, så dette vil kanskje øke antall ras når saltet blir skylt ut?
Sitat av de2e545e449f4b7 Vis innlegg
Vi får vel varmere klima og mer nedbør på sikt, så dette vil kanskje øke antall ras når saltet blir skylt ut?
Vis hele sitatet...
Det er allerede tilfelle, det blir tatt hensyn til i nyere vurderinger.
Personlig så hadde nok jeg flyttet.
Jeg forstår virkelig ikke grunnen til å bygge på områder med risikoklasse 5 for kvikk leire, unødvendig risiko og ta, selv om at en har bygget etter standardene til NVE osv.

Rapporten fra 2005 til NGI sier jo blant annet følgende (utdrag) , men viktig å bemerke at det er før eventuelle tiltak ble satt inn:
FYI jeg er ingen ekspert på temaet og jeg har kun skumlest rapporten.

" Av de 26 kartlagte kvikkleiresonene i Gjerdrum kommune er 5 kommet i høyeste faregradklasse, 7 i høyeste konsekvensklasse og 7 i de to høyeste risikoklassene."

" I Gjerdrum er det 7 soner i risikoklasse 4 og 5. Disse sonene er:"
• Fjelstad
• Kyken
• Ask Vestre
• Kråkvål
• Fossum
• Iverstun
• Hønsisletta

"For disse sonene anbefales det utført supplerende undersøkelser der dette ikke alt er utført. I tillegg er det 5 soner i faregradklasse ”høy” der det bør vurderes utført supplerende undersøkelser. Disse ligger imidlertid alle i de to høyeste risikoklassene. Disse sonene er:"
• Kyken
• Kråkvål
• Fossum
• Iverstun
• Hønsisletta

Kilde :
https://www.nve.no/flaum-og-skred/ka...rdrum-kommune/

Rapport : Gjerdrum kommune - Evaluering av risiko for kvikkleireskred - 14.01.2005

Det jeg lurer litt på er hvor mye tiltakene fra NVE innvirker på risikoklassene når en absolutt skal bygge på risikoklasse 5 for kvikk leire.
Blir eksempelvis risikoklassen redusert til 2 eller 3?
Sist endret av UrbanFreak86; 3. januar 2021 kl. 04:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Hvorfor installeres ikke måleutstyr i bakken litt likt som de måler bevegelser i fjell mtp steinras? Så kan jo de være koblet opp mot en stor evakueringsalarm og folk som bor i område kan være kjent med hvordan man bør respondere på alarmen?

Ser for meg noen hull på strategiske plasser med sensorer som merker om massen begynner å bevege på seg, eller trykkføler/ fasthetsføler som merker endring i fastheten på leira.

Fasthetsendring kan gjerne gå til en overvåkningssentral som først da kan undersøke området, mens bevegelsedetektor utløser evakueringsalarm i boligområdet.
Sitat av griped Vis innlegg
Hvorfor installeres ikke måleutstyr i bakken litt likt som de måler bevegelser i fjell mtp steinras? Så kan jo de være koblet opp mot en stor evakueringsalarm og folk som bor i område kan være kjent med hvordan man bør respondere på alarmen?

Ser for meg noen hull på strategiske plasser med sensorer som merker om massen begynner å bevege på seg, eller trykkføler/ fasthetsføler som merker endring i fastheten på leira.

Fasthetsendring kan gjerne gå til en overvåkningssentral som først da kan undersøke området, mens bevegelsedetektor utløser evakueringsalarm i boligområdet.
Vis hele sitatet...
Fordi det er ikke tid. Dette skjer så raskt at det bare tar noen sekunder, det er rett og slett fast grunn som plutselig blir til flytende sølevann. Meget enkelt forklart. Det kan sammenlignes med synkehull.

For de som ikke er kjent: Hønsisletta er hele Ask sentrum inkludert rådhuset, barneskolen og alle butikkene. Det er bare såvidt ungdomsskolen og bensinstasjonen går klar.
Er kvikkleire tryggere om vinteren, tenker områder som har stabilt minus grader gjennom vintertiden. Gjerdrum har kanskje ikke akkurat det mest stabile været gjennom vinteren som lenger nord har?

Leser NVE rapport om det området jeg bur på, der står det beskrevet om mindre utskildning og div ras-sikring har blitt gjort.

Stoler ikke et rødt øre på NVE sine rapporter
Det blir spennende å følge med på hva de kommer frem til av årsak.. Det var vel satt 3 krav til tiltak for bygge disse boligene. Så spørs det da hvilke snarveier som er tatt.

Nei jeg forstå virkelig heller ikke grunnen til å bygge på sånne steder. Omgitt av jorder og landskap så skal du bygge boligfelt oppå den verst utsatte jordhaugen av kvikkleire mot alle odds. Ikke bare kjører vi fra A til B men skal likevel ha en opsjon på å kunne rusle ned på Rådhuset i tøfler og pyjamas om det skulle være noe. Det er vel ikke NVE sine rapporter som er problemet, det er vurderingen av disse som er helt totalt uansvarlig.

Vet ikke noe om Gjerdrum men her har det vært varme og nedbørsrekord (regn). Misvisende bilder fra Gjerdrum med snø, jeg vil tro det meste frem til raset der også kom som regn.

I følge yr (Gardermoen) var desember 3 x normalen for nedbør med mest 27 desember som avtok de neste dagene...
https://www.yr.no/nb/historikk/graf/...ker/Gardermoen
Det kom ganske mye snø et par dager før raset. Tror vi hadde omtrent 10-20 cm snø. Temperaturen har lagt rundt ca -1 til +1 denne uka. I kveld er det meldt -8 grader. Så det er mye snø, men grunnen er fortsatt varm, da hele høsten har vært varm. Så det har ikke vært tele i bakken.

Nå er det nå engang slik at det er på Ask rådhuset ligger, og det er derfor sentrum i kommunen. Gardermoen er vel det som bidrar til utbygging, da det (foreløpig) er rimelig å bo her i landlige omgivelser. De fleste liker jo å bo sentralt. Derfor har det vært mye bygging av boligblokker de siste årene. De har nettopp ryddet grunnen for å bygge Vestvang 2. Det er 4 blokker, hvor den ene skal stå helt på kanten til en ravine. Jeg er spent på om det blir endring i disse planene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Er kvikkleire tryggere om vinteren, tenker områder som har stabilt minus grader gjennom vintertiden. Gjerdrum har kanskje ikke akkurat det mest stabile været gjennom vinteren som lenger nord har?
Vis hele sitatet...
I Sør-Noreg går stortsett telen centimetre ned, ikkje titalls meter. Så neppe.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Er kvikkleire tryggere om vinteren, tenker områder som har stabilt minus grader gjennom vintertiden. Gjerdrum har kanskje ikke akkurat det mest stabile været gjennom vinteren som lenger nord har?
Vis hele sitatet...
Du skal ikke langt ned i bakken før det er 0 eller kanskje mer.

Det er mao. ikke permafrost (der bakken er frossen flere meter ned, som i deler av Canada, Alaska og Sibir. I Sibir har man jo funnet Mammuter, ekstremt godt preservert, på grunn av frosten i bakken som er permanent, derav ordet permafrost) i Norge bortsett muligens helt oppe i Nord.

Små dyr og faktisk meitemark + iberiasnegler graver seg jo ned i bakken jorden om vinteren for å holde temperaturen over frysepunktet. Og de graver ikke så veldig langt heller, selv om det er -10 oppe i friskluft og masse snø
Sist endret av krystallkongen; 3. januar 2021 kl. 12:19.
reach for the sun
Høyrisiko for skred klinger ikke godte i mine ører uansett hvor trygt fagfolk mener dete er.
I bygda jeg er vokst opp så er nesten hele bygda definert som høy og klasse 5.
Der er så godt som alt av området slått ned påler i, for å holde massene stabile.

Når jeg ser på skredområdet på Ask, så har jeg ikke sett antydning til en eneste påle. Så her har det tydeligvis ikke blitt gjort ett eneste tiltak for å stabilisere massene, utover et foreslått tiltak om å lede vann vekk fra området (Som helt klart ikke var godt nok, nå i ettertid).
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Fordi det er ikke tid. Dette skjer så raskt at det bare tar noen sekunder, det er rett og slett fast grunn som plutselig blir til flytende sølevann. Meget enkelt forklart. Det kan sammenlignes med synkehull.
Vis hele sitatet...
Det kunne man jo sagt om fjellskred og, for det blotte øye ser det jo ut som at skredet skjer momentant, men med fine måleinstrumenter kan man måle bevegelse i fjellet før skredet. Ved å kun observere overflaten såvirker det nok likt for leireskred og. Har vanskelig for å tru at man ikke kunne målt fasthetsendring/bevegselse nede i grunnen i tid nok til å folk kunne evakuert.

Om ikke annet skulle man jo tru de kunne hatt en live måling av saltinnholdet i leira. Hvis den over tidens løp vaskes ut av grunnvannet så vil jo en live måling av saltinnholdet nede i hullet/brønnen i leira fortelle hvor nærme leira er til å bli flytende.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
I bygda jeg er vokst opp så er nesten hele bygda definert som høy og klasse 5.
Der er så godt som alt av området slått ned påler i, for å holde massene stabile.

Når jeg ser på skredområdet på Ask, så har jeg ikke sett antydning til en eneste påle. Så her har det tydeligvis ikke blitt gjort ett eneste tiltak for å stabilisere massene, utover et foreslått tiltak om å lede vann vekk fra området (Som helt klart ikke var godt nok, nå i ettertid).
Vis hele sitatet...
Utbygger var pålagt en haug med tiltak og nå viser det seg at det ikke foreligger noen sluttrapport.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ras...ntene/73239768
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du får være glad du ikke var der. Jeg var på besøk ca 150 m fra raskanten, og vi ble haste-evakuert uten å få med oss noen ting. Bor nå på hotell på Gardermoen.
Vis hele sitatet...
Går det greit der oppe? Bor selv ca 70 - 80m unna det originale raset. Ser ut som det er ca 50 - 60m unna kanten nå, men nyhetene suger til å filme så har ikke sett noe særlig mer de siste dagene. Jeg har heldigvis foreldrene mine som jeg kunne bo hos, så da bor jeg der fram til jeg får vite mer.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Går det greit der oppe? Bor selv ca 70 - 80m unna det originale raset. Ser ut som det er ca 50 - 60m unna kanten nå, men nyhetene suger til å filme så har ikke sett noe særlig mer de siste dagene. Jeg har heldigvis foreldrene mine som jeg kunne bo hos, så da bor jeg der fram til jeg får vite mer.
Vis hele sitatet...
Joda, det går greit. Jeg var på julebesøk hos pappa som bor like ved rådhuset, så vi ble evakuert samtidig. Selv reiser jeg hjem til Oslo i morgen. Pappa (88 år, enslig) må bo på hotellet til han kan flytte hjem igjen. Det er han jeg tenker mest på, meg går det bra med.

Takk for omtanken.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Joda, det går greit. Jeg var på julebesøk hos pappa som bor like ved rådhuset, så vi ble evakuert samtidig. Selv reiser jeg hjem til Oslo i morgen. Pappa (88 år, enslig) må bo på hotellet til han kan flytte hjem igjen. Det er han jeg tenker mest på, meg går det bra med.

Takk for omtanken.
Vis hele sitatet...
Forhåpentligvis så går det ikke så lang tid før han kan flytte hjem igjen siden han bor såpass langt inne i ask sentrum. Vi får håpe de kommer med noe ordentlig informasjon om hva de tenker skal skje framover på møtet i morgen kveld. Det er jo en tung, men samtidig spennende tid (i mangel på bedre ord.). Heldigvis så er hjelpeapparatet i Gjerdrum ganske bra, selv om det hender man må mase litt. Hvis du ikke har gjort det allerede, så er det en hjelpegruppe på Facebook du kunne meldt deg inn i og en gruppe som heter Gjerdrumsportalen, så hvis faren din skulle trengt hjelp så er det evt mulig å spørre der.
Nei det har vi aldri hørt om...

Ja det var rart du... Virker som det i Norge er lettere å slippe unna med slurv, svindel og bedrageri dess mer offentlig involvering og større prosjekter. Prøver du derimot å sette opp ett vedskjul i Hagen da skal du taes hardt bakfra før spaden er satt i jorda.
Jeg ville flyttet. Du vet aldri når det kan skje. Kan slite på det mentale å tenke på det når du legger deg. Med mer ustabilt vær de siste årene så kan kanskje ting i bakken endres fortere enn før
Vel, dem mente jo at det var stabiliserende å bygge bebyggelsen der....