Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2509
Hei godfolk, har tenkt å gå all inn på trening nå. Kroppen har blitt dvask, slapp og generelt veldig lite muskuløs. Har brukt disse kalkulatorene på nett og funnet ut hva jeg bør spise for å gå ned i vekt, og for å gå opp i vekt. Tenker å legge meg midt i mellom, og spise 1.5/2 gram proteiner.

Men dette med karbs, er dette noe en MÅ telle? Eller kan man nærmest spise hva man vil, sålenge makroene er fylt opp(proteiner spesifikt) og man totalt kalorimessig ila dagen holder seg der man skal holde seg?

Tenker å spesifikt gå ned i fettprosent, men har hørt at mye karbs øker fettprosenten. Er det ikke makroer og makroer ut som teller?
Sist endret av LarsErikseen; 22. desember 2020 kl. 21:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Helt ærlig, dette er ikke populært å si. To ganger de siste 10 årene har jeg tatt en "sjau" og tatt av ca 20 kg i hver omgang.

Det er veldig enkelt. Kalorier brent/brukt må være større enn kalorier inn.

Begge gangene har regla vært den samme; mer aktivitet (ikke dedikert trening), kutt av sukker og skitt i hverdagen og redusere prosjoner. Alltid kronisk sulten i starten, men det gir seg. Har aldri helt kalorier.
Hvis du sliter på gymmen trenger du mer karbohydrater (bensin til motoren).

Hvis du har gangsperr 4dager på rad, juster protein inntaket opp. Eller hvil mer eller tren mindre.

Tilpass deg etter kroppen mens du blir kjent med kroppen.

Stress å spise nok? Spis fet mat.

Stress å spise lite? Hold deg til karb.

Lykke til
Hvis du sliter på gymmen trenger du mer karbohydrater (bensin til motoren).
Vis hele sitatet...
Ja eller mer fett i kosten. Helt utrolig bra effekt av keto om en er strikt. Og en får masse energi. Akkurat på gymmen hjelper det nok på flere tyngre løft om en har mye karbohydrater i kosten, for det binner jo vann eller egentlig glukose i kroppen og det er jo instant energi. Men siden kroppen også skal strammes opp og fett forbrennes så tenker jeg det er verdt å forsøke strikt keto.

Strikt keto er også fint på gymmen. Men det kan ta en uke eller tre å bli helt vant til keto, og da kan en føle seg litt slakk om en løfter veldig tungt. Man bare bit tenna sammen, bruk heller litt lengre tid på øvelsene og løft så tungt du klarer og før du aner noe så er kroppen vant til keto og du merker nesten ikke forskjell på gymmen.
Som over sier, mindre kalorier inn enn det du bruker ut. Keto-dietten derimot er populær av en grunn, du omstiller kroppen til ketose.

Ketose oppstår når kroppen ikke har tilstrekkelig tilgang på sin primære energikilde, glukose.

Glukose kommer vanligvis fra karbohydrater i kostholdet:
sukker - som frukt, melk eller yoghurt

matvarer med stivelse - som brød og pasta
Hvis det ikke er nok glukose tilgjengelig for å møte energibehovet, vil kroppen ta i bruk en alternativ strategi for å møte disse behovene. Nærmere bestemt vil kroppen begynne å bryte ned fettlagrene for å gi kroppen energi.

Når du begynner og fortsetter med denne dietten kutter du ut alt som ikke er grønnsaker, kjøtt eller fett i kostholdet ditt. Så fort du spiser noe som inneholder sukker så er du på null, dvs. at du ikke har omstilt kroppen til ketose og alt du nå har inntatt forbrennes som det vanligvis gjør.

https://no.wikipedia.org/wiki/Ketogen_diett
En grei tommelfingerregel er at hvis du får i deg nok kalorier, får du i deg nok proteiner, med et variert kosthold.
Du trenger karbohydrater, men da helst langsomme karbohydrater. Hvis du kutter for mye karbo, så vil det føre til muskeltap. Jeg har ingen tro på keto e.l, og mener det til og med kan være skadelig. Spis f.eks kylling og/eller laks, fullkornsris og grønnsaker hver dag. Kutt ut hel- og halvfabrikat, brødmat, meieriprodukter, godteri, brus osv, osv. Gå en halvtime-time daglig i raskt tempo. Husk å få i deg vitaminene du trenger!

En god start for vektnedgang er å legge seg på et underskudd på 400-500 kcal.
Sitat av caperno Vis innlegg
Du trenger karbohydrater, men da helst langsomme karbohydrater. Hvis du kutter for mye karbo, så vil det føre til muskeltap. Jeg har ingen tro på keto e.l, og mener det til og med kan være skadelig. Spis f.eks kylling og/eller laks, fullkornsris og grønnsaker hver dag. Kutt ut hel- og halvfabrikat, brødmat, meieriprodukter, godteri, brus osv, osv. Gå en halvtime-time daglig i raskt tempo. Husk å få i deg vitaminene du trenger!

En god start for vektnedgang er å legge seg på et underskudd på 400-500 kcal.
Vis hele sitatet...
Nå kan alle disse matvarene inkluderes i en keto-diett, du kan erstatte ris med couscous, som inneholder mer fiber enn pasta og ris.
Joda, men med keto så skal karbohydrater stå for kun 5% av kosten. Det er i minste laget imho.
Sist endret av caperno; 23. desember 2020 kl. 00:07.
Du trenger ikke å spise karbohydrater i det hele tatt. Karbohydrater gir energi og ingenting annet. Fett og protein er du helt nødt til å spise, og det som er fint med keto er at du kan spise deg god og mett hver gang, og du vil sannsynligvis bli sjeldnere sulten, og når du har blitt vant til det kan du oppleve at du har masse energi til å holde det gående i timevis uten påfyll, om det er på trening eller juleshopping. En bonus er at søtsuget ofte gir seg etter noen dager og du blir mer fysen på det kroppen faktisk trenger.
Kutt karbohydrater.
Jeg lå på ca 50g karbohydrater totalt om dagen og spiste ellers så mye jeg ville av alt annet.
Jeg gikk ned 35kg på ett år

Jeg teller ikke en eneste kalori, kun karbo.
David01: Gratulerer med vektnedgang. Godt jobba! Selv så gikk jeg ned 33 kg, men i løpet av knappe 5 måneder og helt uten keto e.l. Nå har jeg oppnådd en sinnsyk forbrenning og raser ned i vekt om jeg slurver med kosten eller trening. Kan nå spise det jeg vil, men prøver å holde det sunt. Ligger nå på et inntak på rundt 1000-1200 kcal over det jeg gjorde da jeg slanket meg.

Er rimelig sikker på at keto ikke hadde vært bra for meg. Virker også ganske kjedelig å måtte stå på dette livet ut, for hvis man stopper så legger man vel kjapt på seg igjen?
Sitat av caperno Vis innlegg
David01: Gratulerer med vektnedgang. Godt jobba! Selv så gikk jeg ned 33 kg, men i løpet av knappe 5 måneder og helt uten keto e.l. Nå har jeg oppnådd en sinnsyk forbrenning og raser ned i vekt om jeg slurver med kosten eller trening. Kan nå spise det jeg vil, men prøver å holde det sunt. Ligger nå på et inntak på rundt 1000-1200 kcal over det jeg gjorde da jeg slanket meg.

Er rimelig sikker på at keto ikke hadde vært bra for meg. Virker også ganske kjedelig å måtte stå på dette livet ut, for hvis man stopper så legger man vel kjapt på seg igjen?
Vis hele sitatet...
Kjapt eller ikke, det kan jeg ikke svare på. Det jeg kan svare på derimot er å si meg enig, en diett er til tross for det noen kan ha inntrykk av en livsstilsendring som skal være mer eller mindre permanent.

Å gå frem og tilbake er ikke bra for kroppen og heller ikke det en diett i utgangspunktet innebærer. Ikke vil det levere varige resultater heller.

For å gå ned i vekt så må man jo ta en bestemt endring i hvordan livsstilen din har vært så langt, også kosthold. Det er en diett, en varig endring en ikke skal gå tilbake fra.

Tenk vegetarianer, pescetarianer og den slags. - Stort sett varige livsstilsendringer, nå gjentar jeg meg selv her men en diett skal ikke være en 30-dagers fiks, 6mnd-fiks eller 1-årsfiks. Skal du gå videre fra en diett så ser man helst at du går fremover.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Tell karbo til null
Sitat av David01 Vis innlegg
Kutt karbohydrater.
Jeg lå på ca 50g karbohydrater totalt om dagen og spiste ellers så mye jeg ville av alt annet.
Jeg gikk ned 35kg på ett år

Jeg teller ikke en eneste kalori, kun karbo.
Vis hele sitatet...
Men du gikk vel ned på grunn av kaloriene, og ikke karbohydratene?

Sitat av Superspurv Vis innlegg
En grei tommelfingerregel er at hvis du får i deg nok kalorier, får du i deg nok proteiner, med et variert kosthold.
Vis hele sitatet...
Så jeg vil gå ned i vekt/tape fettprosent om jeg spiser mindre kalorier enn jeg bruker, uavhengig av hvor mye karbs jeg får i meg?
Sist endret av LarsErikseen; 23. desember 2020 kl. 02:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av caperno Vis innlegg
Du trenger karbohydrater, men da helst langsomme karbohydrater. Hvis du kutter for mye karbo, så vil det føre til muskeltap. Jeg har ingen tro på keto e.l, og mener det til og med kan være skadelig. Spis f.eks kylling og/eller laks, fullkornsris og grønnsaker hver dag. Kutt ut hel- og halvfabrikat, brødmat, meieriprodukter, godteri, brus osv, osv. Gå en halvtime-time daglig i raskt tempo. Husk å få i deg vitaminene du trenger!

En god start for vektnedgang er å legge seg på et underskudd på 400-500 kcal.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke noen studier som tilsier at keto er skadelig? Det er derimot gjort endel som tilsier det motsatte. En trenger ikke karbo, men det er kjapp energi så kroppen sier "jatakk gjerne" og deler ut kjemiske godstoffer i hjernen som belønning når man spiser karbohydrater. En kan jo bli litt "karbogla"om en drikker en energidrikk eller cola med sukker. Men det er jo bare kropp og hjerne som lurer oss til å gi den mer karbo. Fyll heller tanken med fett og proteiner. Tar for de fleste bare en uke eller to å bli kvitt suget etter sjokolade, frukt, poteter og ris.

En som er feit trenger definitivt ikke karbohydrater. Kroppen får alt den trenger fra fett og proteiner og iirc så kan kroppen faktisk kreere noe karbo fra protein eller var det aminosyre?

Det er jo heller ikke snakk om å kutte absolutt ALL karbo, bare styre unna så langt det er mulig. Du kan feks lage deg en peppersaus til biffen på vanlig måte med smør, mel og pepper bare du begrenser inntaket slik at du ikke går ut av ketose.

Langsomme karbohydrater er bedre enn raske, men vi trenger ikke dem heller. Vi kan fint fungere på fett og protein og grønnsaker med lite karbs. Trenger ikke ris uansett om risen er hvit eller brun.

Spesielt folk som er feite, i risiko for diabetes eller kanskje alt har diabetes kan få et veldig mye bedre liv ved å gå over til keto. Ved sykdom snakk med lege først naturligvis. Men når en først blir vant til ketose så går det helt fint å spise vanlig en søndag hos svigermor. Bare ikke start neste dag med cornflakes og syltetøy eller brødmat. Gå rett tilbake til keto.

Ta gjerne test hos legen ang vitaminer. Om det ikke mangler noe, og kosten er variert så trengs det sjeldent noe ekstra vitaminer. Ta litt tran høst og vinter for sikkerhetsskyld. Og ja keto kan fint være variert nok til å dekke behovet for vitaminer og mineraler. Det er der grønnsaker og salater kommer inn. Mange tåler også relativt høyt inntak av ost og fløte uten at det påvirker ketose eller vektnedgang. Egg er jo også vitaminbomber i tillegg til protein og fett.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Tell karbo til null
Vis hele sitatet...
Absolutt null karbo? Da mister du ganske mye valgmulighet.
Om du forsøker ketose strips eller ketosemåler som måler på blod fra finger'n så kan du følge med ganske greit om du blir liggende stabilt i ketose og da kan man ta noe karbo. Bare ikke så mye at man sklir ut av ketosen. Her blir det fort litt prøving og feiling. Men etter noen uker er det god oversikt når en måler og da vet man ganske bra hva man tåler. Feks bearnaise saus er jo godt men av og til så må en bare ha peppersaus eller brun saus eller en grønnsak med litt karbo. Og finner man balansen for hva man tåler så trenger man ikke være så knallhard at det blir vrient å følge keto longterm.
Sist endret av _abc_; 23. desember 2020 kl. 03:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av LarsErikseen Vis innlegg
Men du gikk vel ned på grunn av kaloriene, og ikke karbohydratene?



Så jeg vil gå ned i vekt/tape fettprosent om jeg spiser mindre kalorier enn jeg bruker, uavhengig av hvor mye karbs jeg får i meg?
Vis hele sitatet...
Jeg kunne spise 2-3 egg, skinke, bacon og grønnsaker til frokost. Salat til lunsj på skolen, kjøtt og grønnsaker til middag og gjerne grønnsaker og egg til kvelds.
I tillegg spiste jeg en del nøtter som mellom-måltider og etter trening.
Som dessert spiste jeg cottage-cheese med bringebær (ganske digg faktisk).

Hvis man her ser på kalorier, så er dette kostholdet over dagsforbruket mitt, noe som dermed skulle tilsi at jeg ville gå opp i vekt. Men jeg raste ned.

Kutt sukker, brød, pasta, ris og poteter fra kosten. Da har du kommet langt

Sitat av caperno Vis innlegg
David01: Gratulerer med vektnedgang. Godt jobba! Selv så gikk jeg ned 33 kg, men i løpet av knappe 5 måneder og helt uten keto e.l. Nå har jeg oppnådd en sinnsyk forbrenning og raser ned i vekt om jeg slurver med kosten eller trening. Kan nå spise det jeg vil, men prøver å holde det sunt. Ligger nå på et inntak på rundt 1000-1200 kcal over det jeg gjorde da jeg slanket meg.

Er rimelig sikker på at keto ikke hadde vært bra for meg. Virker også ganske kjedelig å måtte stå på dette livet ut, for hvis man stopper så legger man vel kjapt på seg igjen?
Vis hele sitatet...
Takk det samme

Jeg levde strengt på lavkarbo i 6 mnd, for deretter å gradvis spise mer karbohydrater igjen ila de 6 neste mnd.

Nå er det snart tre år siden jeg gjorde denne endringen, og jeg spiser i dag hva jeg vil, men jeg holder likevel prinsippet "alt med måte"
Jeg spiser både is, brød, sjokolade, ris og poteter i dag.
Mine kiloer har ikke kommet tilbake

Dette kan skyldes at jeg er såpass ung, og at kroppen har blitt vant med den "nye" vekten, men dette har fungert ypperlig for meg
[quote=David01;3656596]Jeg kunne spise 2-3 egg, skinke, bacon og grønnsaker til frokost. Salat til lunsj på skolen, kjøtt og grønnsaker til middag og gjerne grønnsaker og egg til kvelds.
I tillegg spiste jeg en del nøtter som mellom-måltider og etter trening.
Som dessert spiste jeg cottage-cheese med bringebær (ganske digg faktisk).

Hvis man her ser på kalorier, så er dette kostholdet over dagsforbruket mitt, noe som dermed skulle tilsi at jeg ville gå opp i vekt. Men jeg raste ned.

Kutt sukker, brød, pasta, ris og poteter fra kosten. Da har du kommet langt


Så det er ikke kalorier inn/kalorier ut som gjelder om man skal ned i vekt?
Takk det samme

Jeg levde strengt på lavkarbo i 6 mnd, for deretter å gradvis spise mer karbohydrater igjen ila de 6 neste mnd.

Nå er det snart tre år siden jeg gjorde denne endringen, og jeg spiser i dag hva jeg vil, men jeg holder likevel prinsippet "alt med måte"
Jeg spiser både is, brød, sjokolade, ris og poteter i dag.
Mine kiloer har ikke kommet tilbake

Det du spiste der var veldig lite Så ikke unormalt at du gikk ned i vekt. 2-3 egg, skinke, bacon og grønnsaker er maksimalt 500 kcal vil jeg tippe. Itilegg har du endel nøtter, jeg vil tippe rundt 300 kcal her, en halv pose. Cottage cheese er og 300 kcal.

Salat har så å si null kalorier, samme med grønnsaker. Kjøttet du spiste har nok maksmimalt 300 kcal. Så totalt lander du på rundt 1500 kcal dagen, ekstremt lite og ikke rart du raste ned

Sitat av David01 Vis innlegg
Jeg kunne spise 2-3 egg, skinke, bacon og grønnsaker til frokost. Salat til lunsj på skolen, kjøtt og grønnsaker til middag og gjerne grønnsaker og egg til kvelds.
I tillegg spiste jeg en del nøtter som mellom-måltider og etter trening.
Som dessert spiste jeg cottage-cheese med bringebær (ganske digg faktisk).

Hvis man her ser på kalorier, så er dette kostholdet over dagsforbruket mitt, noe som dermed skulle tilsi at jeg ville gå opp i vekt. Men jeg raste ned.

Kutt sukker, brød, pasta, ris og poteter fra kosten. Da har du kommet langt



Takk det samme

Jeg levde strengt på lavkarbo i 6 mnd, for deretter å gradvis spise mer karbohydrater igjen ila de 6 neste mnd.

Nå er det snart tre år siden jeg gjorde denne endringen, og jeg spiser i dag hva jeg vil, men jeg holder likevel prinsippet "alt med måte"
Jeg spiser både is, brød, sjokolade, ris og poteter i dag.
Mine kiloer har ikke kommet tilbake

Dette kan skyldes at jeg er såpass ung, og at kroppen har blitt vant med den "nye" vekten, men dette har fungert ypperlig for meg
Vis hele sitatet...
Det du spiste der var veldig lite Så ikke unormalt at du gikk ned i vekt. 2-3 egg, skinke, bacon og grønnsaker er maksimalt 500 kcal vil jeg tippe. Itilegg har du endel nøtter, jeg vil tippe rundt 300 kcal her, en halv pose. Cottage cheese er og 300 kcal.

Salat har så å si null kalorier, samme med grønnsaker. Kjøttet du spiste har nok maksmimalt 300 kcal. Så totalt lander du på rundt 1500 kcal dagen, ekstremt lite og ikke rart du raste ned
Sist endret av LarsErikseen; 23. desember 2020 kl. 21:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
[quote=LarsErikseen;3656605]
Sitat av David01 Vis innlegg
Jeg kunne spise 2-3 egg, skinke, bacon og grønnsaker til frokost. Salat til lunsj på skolen, kjøtt og grønnsaker til middag og gjerne grønnsaker og egg til kvelds.
I tillegg spiste jeg en del nøtter som mellom-måltider og etter trening.
Som dessert spiste jeg cottage-cheese med bringebær (ganske digg faktisk).

Hvis man her ser på kalorier, så er dette kostholdet over dagsforbruket mitt, noe som dermed skulle tilsi at jeg ville gå opp i vekt. Men jeg raste ned.

Kutt sukker, brød, pasta, ris og poteter fra kosten. Da har du kommet langt


Så det er ikke kalorier inn/kalorier ut som gjelder om man skal ned i vekt?
Takk det samme

Jeg levde strengt på lavkarbo i 6 mnd, for deretter å gradvis spise mer karbohydrater igjen ila de 6 neste mnd.

Nå er det snart tre år siden jeg gjorde denne endringen, og jeg spiser i dag hva jeg vil, men jeg holder likevel prinsippet "alt med måte"
Jeg spiser både is, brød, sjokolade, ris og poteter i dag.
Mine kiloer har ikke kommet tilbake

Det du spiste der var veldig lite Så ikke unormalt at du gikk ned i vekt. 2-3 egg, skinke, bacon og grønnsaker er maksimalt 500 kcal vil jeg tippe. Itilegg har du endel nøtter, jeg vil tippe rundt 300 kcal her, en halv pose. Cottage cheese er og 300 kcal.

Salat har så å si null kalorier, samme med grønnsaker. Kjøttet du spiste har nok maksmimalt 300 kcal. Så totalt lander du på rundt 1500 kcal dagen, ekstremt lite og ikke rart du raste ned



Det du spiste der var veldig lite Så ikke unormalt at du gikk ned i vekt. 2-3 egg, skinke, bacon og grønnsaker er maksimalt 500 kcal vil jeg tippe. Itilegg har du endel nøtter, jeg vil tippe rundt 300 kcal her, en halv pose. Cottage cheese er og 300 kcal.

Salat har så å si null kalorier, samme med grønnsaker. Kjøttet du spiste har nok maksmimalt 300 kcal. Så totalt lander du på rundt 1500 kcal dagen, ekstremt lite og ikke rart du raste ned
Vis hele sitatet...
Jeg begriper virkelig ikke hvor du finner disse tallene!
Jeg håper du kan underbygge dette med dokumentasjon for næringsinnhold og utregning?

Frokost:
2 egg (ca 130g) = ca 200kcal
1pk bacon (140g) = ca 650kcal

Lunsj:
Salat har lite kalorier, men dette orker jeg ikke å ta med bryet med å finne ut

Middag:
Skinkestek (ca 300g) = ca 220kcal
Gulrøtter (ca 200g) = ca 80kcal

Mellommåltid:
Mandler (ca 200g) = ca 1150kcal
Cottage Cheese (ca 200g) = ca 200kcal

Kvelds:
2 egg (ca 130g) = ca 200kcal
Gulrøtter (ca 100g) = ca 40 kcal

(Jeg kan underbygge dette med kilder hvis ønskelig )

Totalt så blir dette ca 2750kcal-3000kcal om dagen.
Selv med 300 gr gulrøtter om dagen så har du jo bare dekt inn halvparten av din dagsrasjon på karbohydrater. Det er et fint hverdagseksempel på hva som er mulig på keto. Du valgte mat du liker også passet du på at ikke mengden av karbo oversteg kravet for ketose. Da blir det ikke gyselig tungt å stå i ketose.
Psykedelisk bakverk
[quote=David01;3656615]
Sitat av LarsErikseen Vis innlegg

Jeg begriper virkelig ikke hvor du finner disse tallene!
Jeg håper du kan underbygge dette med dokumentasjon for næringsinnhold og utregning?

Frokost:
2 egg (ca 130g) = ca 200kcal
1pk bacon (140g) = ca 650kcal

Lunsj:
Salat har lite kalorier, men dette orker jeg ikke å ta med bryet med å finne ut

Middag:
Skinkestek (ca 300g) = ca 220kcal
Gulrøtter (ca 200g) = ca 80kcal

Mellommåltid:
Mandler (ca 200g) = ca 1150kcal
Cottage Cheese (ca 200g) = ca 200kcal

Kvelds:
2 egg (ca 130g) = ca 200kcal
Gulrøtter (ca 100g) = ca 40 kcal

(Jeg kan underbygge dette med kilder hvis ønskelig )

Totalt så blir dette ca 2750kcal-3000kcal om dagen.
Vis hele sitatet...
Vri, vend og argumenter som du vil, men til syvende og sist er det et kaloriunderskudd som ga deg vektnedgang, enten du har feilberegnet inntak eller forbruk av kalorier
[quote=FlyvendeVaffel;3656630]
Sitat av David01 Vis innlegg

Vri, vend og argumenter som du vil, men til syvende og sist er det et kaloriunderskudd som ga deg vektnedgang, enten du har feilberegnet inntak eller forbruk av kalorier
Vis hele sitatet...
Vel om du tar et eksempel til inntekt for din motstand mot keto så tror jeg du bommer litt. For de som har kjørt eller kjører keto så er detmange som oppdager at de faktisk må redusere antall kalorier etter hvert fordi fet mat er lett å bli glad i, og når det ikke lengre er noe sug i kroppen etter karbo og sukker så kan en raskt spise såpass grove porsjoner fet mat fordi en slapp unna med det i starten og likevel gikk raskt ned i vekt. Lengre ut i kuren så finner mange ut at etter som kiloene raser så forbruker også kroppen mindre energi når en går tur, sykler eller trener på gymmen. For belastningen er mindre fordi det er mindre dødvekt å drasse på.

Kaffe med fløte, smør og kokosolje feks blir skikkelig godt etter noen uker men det blir jo ekstra kalorier. Og om man har høyt inntak av bacon, ribbe, fet kjøttdeig og fet fisk så er det ikke vanskelig å runde både 3 og 4 000 kcal dagen om en ikke tenker seg om. Da skal man stå på litt for å fortsette vektnedgangen.
[quote=David01;3656615]
Sitat av LarsErikseen Vis innlegg

Jeg begriper virkelig ikke hvor du finner disse tallene!
Jeg håper du kan underbygge dette med dokumentasjon for næringsinnhold og utregning?

Frokost:
2 egg (ca 130g) = ca 200kcal
1pk bacon (140g) = ca 650kcal

Lunsj:
Salat har lite kalorier, men dette orker jeg ikke å ta med bryet med å finne ut

Middag:
Skinkestek (ca 300g) = ca 220kcal
Gulrøtter (ca 200g) = ca 80kcal

Mellommåltid:
Mandler (ca 200g) = ca 1150kcal
Cottage Cheese (ca 200g) = ca 200kcal

Kvelds:
2 egg (ca 130g) = ca 200kcal
Gulrøtter (ca 100g) = ca 40 kcal

(Jeg kan underbygge dette med kilder hvis ønskelig )

Totalt så blir dette ca 2750kcal-3000kcal om dagen.
Vis hele sitatet...
Du skal ha for at du klarer å spise en hel nøttepose mandler dagen

Men jeg har nok regnet feil her jeg.

Uansett, poenget står jo. Du har spist mindre enn du har forbrent, uansett hvordan du snur og vender på det. Kcal inn og kcal ut om du skal ned i vekt.
Jeg startet med keto i april. Etter sedimentær livstil og inntak av øl overskred likevekt. Gått ned fra 110ish (anslått siden jeg ikke veide meg på mitt tyngste) til en stabilisering på rundt 88 kg. Men det som jeg ikke hadde forventet av keto diett, er mengden av stabil energi jeg har fått. (regner med det har noe med blodsukker osv.) Og den gjevne følelsen av energi er rett og slett fantastisk. Så for min del har det å kutte karbohydrater hvert utrolig bra.
[quote=LarsErikseen;3656674]
Sitat av David01 Vis innlegg

Du skal ha for at du klarer å spise en hel nøttepose mandler dagen

Men jeg har nok regnet feil her jeg.

Uansett, poenget står jo. Du har spist mindre enn du har forbrent, uansett hvordan du snur og vender på det. Kcal inn og kcal ut om du skal ned i vekt.
Vis hele sitatet...
Godt å høre Men det er fremdeles kaloriunderskuddet, som gjorde at du raste i vekt, ikke at du kuttet ut karbs. Men karbs har jo masse kalorier i seg, så henger nok sammen.
[quote=LarsErikseen;3656782]
Sitat av LarsErikseen Vis innlegg

Godt å høre Men det er fremdeles kaloriunderskuddet, som gjorde at du raste i vekt, ikke at du kuttet ut karbs. Men karbs har jo masse kalorier i seg, så henger nok sammen.
Vis hele sitatet...
Det er i beste fall en grov forenkling. Kroppen teller ikke kalorier, den nyttiggjør seg av næringsstoffer. Så 500 kcal fra sjokolade har ikke samme effekt på kroppen som 500 kcal fra laks. Kalorier er en måleenhet som sier hvor mye energi et stoff gir når det forbrennes i en ovn, og forteller egentlig fint lite om hva som skjer med maten i kroppen. I praksis betyr det at du kan pøse på med tusenvis av kalorier i form av f.eks protein uten å bli feit av det, mens samme mengde kalorier i form av sukker vil gjøre deg både feit og syk. Det er fordi mat altså ikke er laget av kalorier, men næringsstoffer. Sukker vil bl.a påvirke insulinnivået ditt på en helt annen måte enn fett og protein, og dermed ha virkninger langt ut over det du kan regne ut ved å telle kalorier.

For øvrig er vekt et dårlig mål på helse og fremgang. Hvis du vil stramme opp kroppen kan du fort oppleve at du blir tyngre selv om du blir slankere, fordi muskler veier mer enn fett. Det er uansett lurt å begrense karbohydrater, for det er kun energi og null næring og vi er ikke bygget for å spise mer karbs enn det som er fritt tilgjengelig i naturen til enhver tid, dvs praktisk talt ingenting, i alle fall her i nordlige strøk.
Generelt så fungerer kroppen slik at vektnedgang = færre kalorier inn enn ut.
Så å ha kontroll på mengde kalorier vil jevnt over være lurt, men strengt tatt ikke nødvendig før litt uti prosessen med å gå ned i vekt.

Jevnt over så er det nødvendig å legge om kostholdet for å oppnå optimale forhold for vektnedgang.
Det nytter altså ikke å bare redusere mengde mat som spises, om denne maten fremdeles ikke er bra for kroppen.

Jevnt blodsukker er en av hovedpunktene som må på plass, for å oppnå så optimal forbrenning av kalorier som mulig. Derfor viktig å spise mat som bidrar positivt til dette. - også å kutte ut alt som ikke gjør det.

Når jevnt blodsukker er på plass, kostholdet er tilpasset å fortsette med jevnt blodsukker og justert til en maks grense kalorier, så vil du fort merke at kroppen for mer overskudd og at du gradvis går ned i vekt.

Vektnedgangen vil fortsette over en periode, uten at du trenger å øke dagens aktivitetsnivå.
Du vil på ett eller annet tidspunkt (Av egenerfaring 8-10 uker etter oppstart, og ca 10 kg ned) komme til et punkt der kroppen har tilpasset seg det nye inntak av kalorier (Bl.a pga vektnedgang som gjør at behovet for kalorier blir mindre), og vektnedgangen vil stoppe opp. Du kan da velge å redusere mengde kalorier i inntak eller å øke aktivitetsnivået. (Sistnevnte er å foretrekke)

Ett annet moment mange sverger til, er 12-timers faste. For de fleste betyr dette å ikke spise noe mellom kl 19.00-07.00 hver dag. Noe som også vil bedre nattesøvnen din, siden kroppen slipper å jobbe hardt med å fordøye et måltid når du skal sove.


Personlig er jeg litt imot strenge kostholdsregimer og alt som heter dietter.
Å gå ned i vekt (og holde seg der) er ikke noe som er gjort over 4 uker med pulvermat og shakes.
Det samme gjelder det å innføre ekstremt mange regler og begrensninger.

De som starter med å trene 7 dager i uken, samtidig som de legger om kostholdet i sin helhet, begynner å telle det som telles kan og redusere alle elementer, er dømt til å gå på en smell på ett eller annet tidspunkt og bare gi opp hele greia.

- Ta ting litt etter litt og innfør nye elementer når du har fått kontroll på de forrige. Da er det større sannsynlighet for å lykkes over tid. En overgang på dietten vil også føre til tap av energi og motivasjon i kroppen, før det plutselig snur seg og gir deg mer energi.
Om du da akkurat har startet opp med å trene, så vil det gi et ennå større underskudd av energi, noe som gjør at en av delene vil svikte.


[quote=seinflopp;3656855]
Sitat av LarsErikseen Vis innlegg
Det er i beste fall en grov forenkling. Kroppen teller ikke kalorier, den nyttiggjør seg av næringsstoffer. Så 500 kcal fra sjokolade har ikke samme effekt på kroppen som 500 kcal fra laks. Kalorier er en måleenhet som sier hvor mye energi et stoff gir når det forbrennes i en ovn, og forteller egentlig fint lite om hva som skjer med maten i kroppen. I praksis betyr det at du kan pøse på med tusenvis av kalorier i form av f.eks protein uten å bli feit av det, mens samme mengde kalorier i form av sukker vil gjøre deg både feit og syk. Det er fordi mat altså ikke er laget av kalorier, men næringsstoffer. Sukker vil bl.a påvirke insulinnivået ditt på en helt annen måte enn fett og protein, og dermed ha virkninger langt ut over det du kan regne ut ved å telle kalorier.

For øvrig er vekt et dårlig mål på helse og fremgang. Hvis du vil stramme opp kroppen kan du fort oppleve at du blir tyngre selv om du blir slankere, fordi muskler veier mer enn fett. Det er uansett lurt å begrense karbohydrater, for det er kun energi og null næring og vi er ikke bygget for å spise mer karbs enn det som er fritt tilgjengelig i naturen til enhver tid, dvs praktisk talt ingenting, i alle fall her i nordlige strøk.
Vis hele sitatet...

Men nå er jo kroppen en ovn. Og 1 kcal er 1 kcal, uavhengig hvor den måtte komme fra.
Men du har rett i at kroppen behandler energien på forskjellige måter, avhengig av f.eks blodsukkeret.
Med ujevnt blodsukker så vil ikke kroppen forbrenne 500 kcal på like god måte, som ved jevnt blodsukker. Noe som gjør at 500 kcal sjokolade vil ha større sannsynlighet for å bli fett på kroppen, enn det 500 kcal kjøtt vil.

Så jo, kroppen "teller" kalorier, men det er forbrenningen som blir påvirket avhengig av hvor kaloriene kommer fra, og dermed også energinivået og mengde overskudd hos personen.