Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2405
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg har ca. 350 filer og mapper i én mappe. Det er rotete og fælt

Men før jeg hopper på denne måten å organisere dem på, vil jeg vite om eventuelle fallgruver

PARA er altså 4 mapper å ha filene sine i:

Kode

|           |                       | Eksempel              |
|-----------+-----------------------+-----------------------|
| Project   |                       | Kjøpe ny bil          |
| Area      | of responsibility     | Stelle bilen          |
| Reference | Kjekt å ha til senere | Bilferiesteder        |
| Archive   |                       | Forsikringssaken 2007 |
Navn: A-ene må vekk. «PARA» klinger fint, men vi kan ikke ha 2 som starter på samme bokstav. Vil jo ha tab-completion (WP)

Jeg ser for meg en mappestruktur som dette:

Kode

├── archive
│   ├── bil
│   │   ├── forsikringssaken2007.txt
│   │   └── kvittering-dekk18aug2019.pdf
│   └── skole
│       ├── geografi-tentamen-18des2019.txt
│       └── tidligere-år
├── area
│   ├── bil
│   │   ├── sjekkliste-årlig.txt
│   │   └── sjekkliste-månedlig.txt
│   └── skole
│       ├── band-øvingstider2020.txt
│       ├── counterstriketurnering-bracket.txt
│       └── counterstriketurnering-regler.txt
├── projects
│   ├── bil
│   │   ├── gjøre-om-til-amfibiebil.txt
│   │   ├── installere-jetmotor.txt
│   │   └── kjøpe-ny-bil.txt
│   └── skole
│       ├── andre-verdenskrig.txt
│       ├── engelsk-gruppeprosjekt-2mai2020.txt
│       └── kjemi-forsøk-forberedelse-19mai2020.txt
└── reference
    ├── bil
    │   ├── bilferiesteder.txt
    │   └── rabatter.txt
    └── skole
        ├── læring-på-nett.txt
        └── skolereglement.txt
(Lagd med tree (WP) "tree -L 2" viser bare 2 nivåer.)

- Area -> Skole -> Counterstrike gir ikke mening som separat mappe, da det bare er 2 filer der. Om Counterstrike er et prosjekt og dermed en mappe du deler med andre via t.d. Dropbox: OK

- Archive -> Skole -> Tidligere år: Såpass stor at det trengs flere undermapper

- Project -> Skole -> engelsk-gruppeprosjekt-2mai2020.txt blir altså flyttet til Archive -> Skole når det er ferdigstilt

Bakgrunn for BASB/PARA:
SPOILER ALERT! Vis spoiler

BASB = Building A Second Brain

Kom borti det via denne videoen av Tasshin Michael Fogleman. Han bruker org-mode og Evernote: https://www.youtube.com/watch?v=Bpmkeh4D98s (91min). Evernote har jeg hørt så mye fælt om at neeei takk.

Tiago Forte, fyren bak BASB, virker mest interessert i å tjene penger. Videoen jeg så av ham var lite informativ.


Det kommer nok ikke til å bli perfekt, men betraktelig bedre enn rotet jeg driver med nå

Hva kan gå gæli? Hvilke bedre systemer finnes?
Du nevner at du har hørt mye fælt om Evernote, men det har fungert fjell for meg over flere år og tusenvis av notater.

Ellers har Notion eksplodert i det siste - men i min mening så er det for tungvindt for raske notater. For prosjektstyring og sånt virker det lovende da. Her er en guide til hvordan implementere PARA i Notion: https://www.notion.vip/bulletproof/

Jeg er litt mer no-code gutt enn terminalguru så kanskje dette blir helt irrelevant
Ikke veldig ulikt mitt system (dette er mal-mappa mi):


* Arkiv har en undermappe pr år. Jeg gjør opprydding et par ganger i året hvor ting arkiveres (og i noen tilfeller slettes)
* Hendelser er type møter, konferanser, reiser, etc. Disse er uten unntak navngitt "YYYY-MM-DD Beskrivelse" etter startdato for enklere sortering.
* Prosjekter er cirka samme som deg, bare at jeg har en mappe pr prosjekt.
* Referanse-mappa har jeg aldri blitt 100% fortrolig med. Spesielt grensegangen mellom "kunnskapsbibliotek" (som er mer diverse referanse) og "styrende dokumenter" (som er viktige sjekklister, regler og lignende).

Foreløpig gjør jeg notater som markdown-filer med Typora rett i mappestrukturen. Jeg gleder meg til NVUltra kommer fordi den ser ut til å takle flere forskjellige kildemapper helt fint. Gamle NV og sånt duger ikke fordi jeg har så mange andre filtyper å forholde meg til (Excel, Word, etc).

Jeg har nemlig et slags area-nivå over fordi jeg har X antall instanser av denne mappestrukturen. Jeg har "Privat" i iCloud Drive, "Tromsø Venstre" i Google Drive, "Ingeniør" i OneDrive for dagjobben min, "NITO" i OneDrive for tillitsvalgtvervet mitt og til slutt "Plan for world domination" i iCloud Drive for et hemmelig sideprosjekt jeg har gående. Dette ga mening for meg fordi forskjellig areas hadde forskjellige lagringskrav (jobbting har jeg ikke lov å ha andre steder enn OneDrive, Venstre-ting er greiest å ha i G Suite kontoen til Venstre så det kan deles osv).

Men inni "privat"-areaen min har jeg bil, hus, familie, hobbyprosjekt1, hobbyprosjekt2 osv i en salig lapskaus.
Sist endret av fuzzy76; 17. april 2020 kl. 19:38.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Cheeze: Har sett Notion nevnt en del i forbindelse med PARA ja. Om det funker for folk så. =)

Mistenker at jeg ville kræsjet borti Evernote sine grenser ganske raskt. Blir frustrert bare av å høre CGPGrey prate om det. Bet meg merke i en arbitrær grense «maks 1000 notisbøker» eller hva de nå kaller det. Neeei takk. Da kobler jeg heller sammen noe med OCR og shizzle selv. Og tviler på at jeg trenger. Det lille jeg har hørt om Joplin høres greit ut

Fuzzy76: Du rydder opp i «Prosjekter» et par ganger i året, og flytter ting til «Arkiv»? Eller andre mapper også?

Gjør du det på tidsintervall (hvilket?), eller når det begynner å bli uoversiktlig mange prosjekter? (Hvor mange?)

Jeg har *sjekke* tilfeldigvis 76 akkurat nå. 16 flyttet ned til arkiv. Gjør det i Spacemacs org-mode, og bruker tags for å gjøre det lettere å finne fram til ting (bl.a. «nff» for dette svaret), og setter nye prosjekter som "Scheduled". Når jeg sjekker agendaen (org-agenda) finner jeg ofte ut at et prosjekt ikke passer den dagen, men da er jeg hvert fall bevisst på det, og flytter det frem i tid.

Hva sletter du i stedet for å arkivere?

Hva er det ved referanse-mappa som ikke funker for deg?

Har mapper til et par prosjekter nå. Fortsatt tidlig, finner utav hvordan jeg balanserer de to etter hvert, men det hele er allerede betraktelig bedre enn før.

Har du ett styringsdokument, slik jeg har? Eller er det hele kun mappebasert for deg?

Hvordan vet du å sjekke de forskjellige mappene (iCloud, GDrive, OneDrive) ofte nok til at du ikke lar dem råtne?
Jeg rydder opp i "alt" et par ganger i året. Jeg gjør det på tidsintervallet "25 uker etter fullføring", så det kan variere en del avhengig av hvor mange dager det går fra oppgaven dukker opp i todo-lista mi til jeg faktisk gjør den (erfaringsmessig alt fra 1 til 30 dager).

Jeg sletter lite, jeg prøver heller å ikke ta vare på ting jeg vet jeg kan google meg frem til eller finne i andre systemer.

Referansemappa er rett og slett for udefinert. Jeg tror jeg mangler area-kategoriene dine. Mulig jeg må gjøre noe med det.

Jeg har ingen styringsdokument.

De forskjellige mappene sjekkes under ryddinga. Men samtidig bruker jeg dem jo aktivt hele tiden. Jobber jeg med sameiet skjer det i Google Drive. Jobber jeg med jobbting skjer det i OneDrive osv. Jeg skifter kontekst.
Sist endret av fuzzy76; 4. mai 2020 kl. 12:34.
['hip','hip']
49 8
Mulig jeg er helt på jordet her, kanskje feil jorde attpåtil.. men er det noe lignende https://treeline.bellz.org/ du ser etter ?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kom over PARA et annet sted på nett, og ble overrasket. Jeg var sikker på at dette var noe du hadde funnet på selv. Jeg har på todo-lista mi å endre systemet mitt til PARA (eller ihvertfall nærmere) over tid. Men jeg tror fortsatt jeg må operere med flere PARA-instanser fordi jobben min ikke tillater meg å lagre enkelte ting på ikke-godkjente skytjenester. Og da er det bedre å ha alle jobb-ting i et separat filtre, istedenfor å måtte vurdere hver enkelt fil.
Sist endret av fuzzy76; 22. juli 2020 kl. 18:57.