Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 6358
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva tror dere skjer dersom en tilsynelatende vanlig oppegående norsking (mann/kvinne) legger seg på en benk i Oslo sentrum å sover midt på natten?

Tror dere "mannen i gata" ringer å varsler politiet? Hadde du gjort det?

Hva tror dere isåfall politiet hadde gjort om de hadde ankommet og sett deg ligge der?

Hadde man havnet i "omsorgsarrest" (kommer ikke på navnet ) eller hadde de kjørt en på legevakten og kanskje på psykiatrisk?

(Hvis vi nå ser bortifra ran og voldekt)
Anonym bruker
"Flygende Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg hadde gitt faen og latt karen sove, og tenkt at han enten hadde vært ute og drukket eller lignende. Hadde det vært en kald vinternatt og jeg hadde vært for helsa til kisen hadde jeg kanskje ringt politiet og bedt dem ta vare på han.
Hvis du ikke er overstadig beruset og kledd så du ikke dør av å sove der, så er vel ikke dette en politisak.
Selv ville jeg ikke ringt politiet om jeg så en sovende mann på en benk, med mindre det virket å være farlig for personen.
Det varierer litt på hvem som kommer forbi.
Jeg sov ute en del i Oslo om sommeren, det vanligste er vel at det kommer noen å stikker nesen sin i sakene dine.
Jo mer 'normal' du ser ut, jo høyere er oddsen for at noen kommer å lurer på hva der skjer.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ikke lov å sove utendørs i Oslo, så vidt meg bekjent
I andre byer plukker Onkel deg opp og kjører deg til BlåKors eller politiarresten for nød-overnatting (uten noen strafferettslige konsekvenser)
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Folk går forbi større nød og hjelpebehov hver dag
Spørs litt hvordan du lå, hadde jeg lurt på om du var ok så hadde jeg vekket deg.
Anonym bruker
"Rik Havfrue"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ække mange som bryr seg. Snuten jager deg og andre uteliggere eller utlendinger raner deg mens du sover sånn at du våkner opp uten sko.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Du må nok forvente at tyttebærpolitiet kommer å vekker deg, som er et av de mange påfunnene fra bystyret for å hindre uteliggere i bymiljøet.
Jeg hadde vekket vedkommende for å sjekke at alt sto bra til, og så bare gått videre hvis vedkommende sier ja.
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hadde det vært annerledes hvis vedkommende som lå der var en ung, norsk kvinne?

Hva gjør politiet om de ser norske kvinner ligge ute på natta? Og angående det en ovenfor skriver, er det i det hele tatt lov å sove utendørs på en benk i Oslo?
Nei det er ikke lov å være uteligger. Men hva skal de gjøre, taue inn en stakkar som er uten bolig og uten midler? Hjelper jo ikke å skrive ut forelegg, for det er ikke midler til å betale. Så politiet sender de avgårde også finner de seg en ny plass å sove på.

Det er da mange kvinnelige uteliggere også, feks i oslo. Fattigdom, rus eller psykiske lidelser diskriminerer ikke. Både kvinner og menn rammes og folk av alle hudfarger. Det er gjerne grunner til at folk lever på gaten - det er ikke fordi de har valgt det livet for at de trives så forbanna godt sovende under en pappplate eller under ei bro. Det er vel mer at har mistet orket, gnisten er slukket eller de har mer eller mindre gitt opp og mistet alt håp.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
"Ung norsk kvinne" her. Har sovnet en del ute, beruset. Hver eneste gang har noen kommet bort og sjekket til meg/ringt politiet. Politiet har alltid tatt meg med/sagt at jeg må gå. En gang sov jeg ute på dagtid(sommer), da kom også politiet, men de sa at det var greit at jeg sov videre. Og nei, jeg har ikke et narkotikaproblem/ser slik ut. Jeg ser helt a4 norsk jente i starten av tyveårene ut.
Spørs hvor du legger deg..
Anonym bruker
"Fiendtlig Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hadde det vært annerledes hvis vedkommende som lå der var en ung, norsk kvinne?

Hva gjør politiet om de ser norske kvinner ligge ute på natta? Og angående det en ovenfor skriver, er det i det hele tatt lov å sove utendørs på en benk i Oslo?
Vis hele sitatet...
Er nok lavere terskel for folk å vekke henne så hun kommer seg i sikkerhet. Bedre det før hun blir vekket av en voldtektsmann som er nedi buksa på henne
Anonym bruker
"Fiendtlig Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hadde det vært annerledes hvis vedkommende som lå der var en ung, norsk kvinne?

Hva gjør politiet om de ser norske kvinner ligge ute på natta? Og angående det en ovenfor skriver, er det i det hele tatt lov å sove utendørs på en benk i Oslo?
Vis hele sitatet...
Hjemløse kvinner er typ 400 ganger mer så utsatt for voldtekt og overgrep som hjemløse menn.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei det er ikke lov å være uteligger.
Vis hele sitatet...
Seriøst? Er ikke det litt sinnsykt? En ting er jo at du kanskje ikke blir straffet for det, men still?
Sitat av Alge Vis innlegg
Seriøst? Er ikke det litt sinnsykt? En ting er jo at du kanskje ikke blir straffet for det, men still?
Vis hele sitatet...
Tror det er en veldig gammel lov, tidligere het det "løsgjengeri-loven" eller noe slikt. Det etablerte samfunnet har nok sett på de hjemløse som skumle, og alle har jo skjønt at selv om du er hjemløs så trenger du mat. Er du da uten hjem, uten midler så betyr kanskje det å måtte ha til mat tigging, ran, brekk, eller andre kriminell aktivitet.

Så nei jeg finner det ikke rart. Det er vel som en ventil den loven. At politi kan om de vil. Men pga av ressursbruk så velger de å overse loven stort sett. Eller de overser vel ikke loven, men de velger å ikke ta deg inn om du sover ute.
Gjorde det en gang jeg var overstadig beruset med mobilen i hånda og to hyggelige folk kom bort til meg og spurte om det gikk bra, om jeg trengte hjelp, og sa at jeg burde putte mobilen i lommen så den ikke blir borte.

Mange hyggelige folk der ute <3
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er nok lavere terskel for folk å vekke henne så hun kommer seg i sikkerhet. Bedre det før hun blir vekket av en voldtektsmann som er nedi buksa på henne
Vis hele sitatet...
Jeg vekker IKKE sovende jenter ute. Gjorde det en gang, og det første hun gjorde var å hyle voldtekt. Heldigvis hadde jeg vitner med meg.
Om jeg ser en kar som ikke ser ut som typen som sover ute hadde jeg vekket vedkommende for å spørre om alt gikk bra, fort gjort å bli rana mens man sover
Er vel som de fleste har nevnt. Så faktorene blir som da; temperatur, stereotype og situasjon til personen.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har noen kompiser som har vært ute.
Dersom du ser ut som en sliten type hender det de vekker deg og ber deg gå. Selv om du ikke nødvendigvis har noe sted å gå til
▼ ... over en uke senere ... ▼
mener at det ikke er lov å sove på et offentlig sted som på en benk i park eller whatever.. husker ikke lovparagrafen eller alt helt ordrett. Men ja.
Og som folk over sier, kommer helt an på hvor man legger seg og hvem som går forbi.
Om jeg hadde gjort det? Kommer helt an på situasjonen og faktoren. Om jeg noen gang hadde ringt, så er det mer som hjelp for personen, altså hvis han/hun er i nød, og ikke for å være dick
Hvorfor ligge på gata når togstasjonen, kjøpsenter og mange busstasjoner er der?
Sitat av flere enn en Vis innlegg
Hvorfor ligge på gata når togstasjonen, kjøpsenter og mange busstasjoner er der?
Vis hele sitatet...
Fordi dem stenges om natta.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Fordi dem stenges om natta.
Vis hele sitatet...

Jaha, jeg jobber på et kjøpesenter. Vakten stenger ca. kl 2300
men det er ikke uvanlig at et par fine unge turister ligger inne i andre etasje noen timer om natta. spesielt om de hadde planlagt å sove i telt men plutselig ble det dårlig vær
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av flere enn en Vis innlegg
Jaha, jeg jobber på et kjøpesenter. Vakten stenger ca. kl 2300
men det er ikke uvanlig at et par fine unge turister ligger inne i andre etasje noen timer om natta. spesielt om de hadde planlagt å sove i telt men plutselig ble det dårlig vær
Vis hele sitatet...
Inne i selve kjøpsenteret eller i trappegangen?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Inne i selve kjøpsenteret eller i trappegangen?
Vis hele sitatet...
Blant butikkene i andre etasje, men der er det også en inngang/utgang.
Anbefaler at du spør dem i butikken som stenger senest, eventuelt bar eller restaurant. Lat også som om du er turist
jeg har opplevd at folk har stjålet ting fra meg mens jeg sov og jeg har opplevd å bli slått (fin måte å våkne på) fordi jeg lå i "hans hjørne" og jeg måtte finne meg mitt eget hjørne. jeg har også opplevd av å bli vekket av at noen tar på meg. sånn kroppslig. ikke etter eiendeler. ganske ubehagelig.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Beveger meg selv rundtom. Er man saklig, ikke ruset, får man fortsette sin søvn.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Beveger meg selv rundtom. Er man saklig, ikke ruset, får man fortsette sin søvn.
Vis hele sitatet...
Det er nok desverre omvendt; Mann i dress som ligger på en benk blir vekket av vektere eller politi, en boms får sove videre.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vært uteligger i Oslo to netter. Den første forsøkte jeg benk, fikk ikke sove, folk forstyrret og spurte om jeg hadde det bra. Neste natt bak en hekk i et boligstrøk. På en flat pappeske med pledd. Der fikk jeg fred noen timer.
God sjanse for at noen ringer inn bekymringsmelding, og at du får besøk av en av nødetatene
jeg ble vekket av en Securitas vakt en gang, fordi jeg sov i på en benk i en park. han mente jeg ikke kunne sove der, så da ble det til att jeg bare gikk rundt i byen til sola gikk opp. synes det var litt unødvendig å vekke meg, for jeg sov jo bare på en benk i en park. så jeg var litt sur.
Sitat av apen_julius Vis innlegg
Vært uteligger i Oslo to netter. Den første forsøkte jeg benk, fikk ikke sove, folk forstyrret og spurte om jeg hadde det bra. Neste natt bak en hekk i et boligstrøk. På en flat pappeske med pledd. Der fikk jeg fred noen timer.
Vis hele sitatet...
Haahaha, FORSTYRRE? Ja, jævla irriterende at folk skal drive å bry seg når man ligger nokså sårbart til utendørs i en by full av tjuvradder og banditter
Jeg tenker at det kommer ann på den som går forbi jeg.
Husker jeg kom hjem fra festival i Italia i fjor høst. Skulle overnatte til en kompis, framtil toget gikk om morgenen. Men han meldte avbrudd, rett før midnatt. Så jeg fikk ikke fikset hostell, jeg hadde allerede sett på det, men ved midnatt var det for sent å bestille. Ble kastet ut av sentralbanestasjonen når de stengte. Endte opp med å sove under et lekestativ like ved Oslo s. Husker jeg våknet av at en uteligger la seg i "andre etasje" av lekestativet. Ellers fikk jeg sove i fred da.
Var i Oslo sommeren for noen år tilbake for å male graffiti og se Rihanna i Telenor arena og skulle egentlig overnatte hos en eks første natten men mista kontakten med henne, det var for seint til å få ordnet hotell så jeg la meg på gress plenen forann Stortinget. Jeg knøt bagen jeg hadde rundt foten og la foten oppå slik at jeg evt ville ha våknet om noen forsøkte å rane meg. Når jeg la meg der sent på natten var det mørkt og gatene var helt tomme for folk. Våknet mange timer senere i solstek og rundt meg lå det hundrevis av folk og solte seg jeg tente meg en sigg, dro meg ei lisse cola og startet dagen/ferien med et smil ah savner lange sommernetter i Oslo<3