Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2628
Jeg så i avisen at det var uhedig og brenne trykkimpregnert treverk,
og det slo meg at kanskje det var noen her som visste mer enn meg selv om det her innpå.

Jeg vet at noen planker er impregert med kreosot, som man selvfølgelig ikke skal brenne,
men utifra hva jeg lærte på et resirkulerings senter er den grønne typen planker trykkimpregnert med saltsyre, som virker mindre farlig.

Er det noen som vet hva som er relativt sikkert og brenne, og hva som du virkelig ikke må brennes.

F.eks. sponplater, kryssfinèr etc.

Er det noen visuelle måter å se hva som er hva når det kommer til trykkimpregnerte planker, og hvilke typer det er og evt hva som kan brennes.
Sist endret av Pyro_Killer; 22. juni 2015 kl. 21:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Spør du om hva som kan brennes eller hva man ikke bør/har lov til å brenne? Trykkimpregnerte planker er ikke lov å brenne, hverken de med grønt eller brunsvart skjær. Eldre typer impregnering som CCA kan danne arsenikk som er rimelig giftig, så det kan være lurt å holde seg unna behandlet tre. Sponplater inneholder ihvertfall lim, som antageligvis danner noen uheldige gasser.

Generelt er vel det ikke bra med svart røyk.
Røyk generelt er ikke godt for menneskelunger, selv om den kommer fra ren bjørkeved.
Selvfølgelig fins det værre ting å brenne enn bjørk, men det er fortsatt ikke bra for oss.

Alt som er behandlet på en eller annen måte vill være mer skadelig enn å brenne ren, tørr ved.
Sponplater inneholder lim, kartonger inneholder ofte alumiuniumsbelegg, plast inneholder petroleumsprodukter, papp har ofte en glansfolie, metallegeringer inneholder ofte tungmetaller og kjemikalier osv. osv.
Mye av det vil bli til små partikler og til slutt ende opp i lungene dine.
Mange av disse er svært giftige.

Fyr for all del bål, men husk at selv med ren ved så har du ikke noe godt av å stå å dra ned røyken på lungene.
Når jeg tenker meg om så er det blitt gitt tillatelse å brenne pallebål enkelte steder, som ofte inneholder 9 sponklosser med mye lim i...
Vil tro at alt av spon, kryssfiner, mdf osv. skal brinne uten noen fare, men hold deg unna impregnert materiale, grunnet materiale, malte veggplater o.l. så skal det nok gå bra skal du se. Bruk sunn fornuft
Sitat av Pyro_Killer Vis innlegg
men utifra hva jeg lærte på et resirkulerings senter er den grønne typen planker trykkimpregnert med saltsyre, som virker mindre farlig.
Vis hele sitatet...
De er jo selvsagt ikke impregnert med saltsyre! Saltsyre er blant de sterkeste syrene, så treverket hadde bare blitt ødelagt enda fortere...

Moderne salt-mpregnerte materialer er det brukt kobbersalt(er). Disse er av de minst farlige, og regnes som relativt trygge å brenne. Selv om en (solid) overdose med kobberaske igjennom pust, eller noe en spiser som dette har kommet på. Kan gi leversvikt eller skrumplever alt etter dosen. Men da skal en normalt brenne mye, eller bli eksponert mange ganger over relativt kort tid.

Men på de gamle saltimpregnerte materialene ble det brukt arsenikk og noen andre veldig leie tungmetaller. Disse har ikke noe i bål, vedovn eller peis å gjøre! Og vet du ikke om dine materialer er av den moderne eller eldre typen, leverer du dem til ditt lokale avfallsdeponi! Dette er ikke noe å gamble med!
Sist endret av aluminiumfluorid; 23. juni 2015 kl. 03:47.