Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6963
Jeg har muntlig eksamen imorgen i et treårig profesjonsstudie, og jeg er så nervøs at jeg er kvalm, svimmel og rett og slett dum.
Jeg får valium hos lege, noe jeg har fått mer eller mindre i 11 år. Har vært tung rusmisbruker, men har nå et ganske distansert forhold til rus.
For meg har valium tidligere fungert slik at jeg ser sammenhenger lettere, da jeg ikke blir distrahert av konsekvenstenkning og nervøsitet.
Hva tenker dere?
elevatormusician
sorrY's Avatar
Jeg tenker at du tar valium før eksamen. Dette høres ut som et ledd i det å holde seg rusfri og få til noe bra. En valium vil nok ikke føre deg tilbake til rusmisbruk, men en evnt feilet eksamen kan vel kanskje være noe verre (for meg hadde det iallefall vært det).

Lykke til!
Nå er det desverre alt for sent, men i framtiden så kan du se nermere på betablokkere, de blir mye brukt av forelesere, musikere osv.
Betablokkere er egentlig hjertemedisin som har som hensikt å blokkere tilførsel av adrenalin og noradrenalin til hjertet.

Det er nettopp adrenalinet som gir de fysiske symptomene på angst, og som vil gi kroppslig ubehag hvis man gruer seg til noe.

Har selv brukt medisinen til framføring og må si jeg er meget fornøyd, de gir ingen sløvende effekt, og pakker heller ikke inn angsten som benzoer, men den tar bort de fysiske symptomene av angsten.

Du må utredes for hjertefeil med EKG og lyttetest før du får ta i bruk medisinen, så du rekker det nok ikke før denne eksamenen, men det er noe å ha i bakhodet til neste gang.

Valium fungerer utmerket som angstdempende, men bare pass på å ikke ta for mange, da får du ikke konsentrert deg så mye om det faglige. Avhengighetsfaren med benzo kjenner du sikkert veldig godt til med tanke på din fortid, men det er jo også noe man burde ta med når man snakker om benzo syns jeg.

Edit: Viktig du får godt med søvn før eksamen, du kan ta en valium i kveld også istedenfor å sitte oppe i hele natt og grue seg til i morra.

Nå snakker jeg bare av egen erfaring med prestasjonsangst osv. Du må selv finne ut av hva som er best for deg, spesielt med tanke på din fortid med misbruk, dette er kun råd.
Sist endret av ZELDUR; 9. juni 2015 kl. 18:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror ikke at en valium kommer til å gjøre eksamenen din noe dårligere, i alle fall. Støtter det ZELDUR skriver fullstendig. En i kveld så du får sove er minst like viktig. Betablokkere best på sånt. Astronauter bruker det visstnok på spacewalks og risikable oppdrag for å holde hodet kaldt, men likevel være 100% skjerpet.
Jeg vil tro en valium vil gjøre deg mer godt en vondt under fremføringen. Er man skikkelig nervøs glemmer en gjerne hva en skal si, hopper fort over ting, og så videre. Ellers støtter jeg hva zeldur skriver jeg også. Noe som kan være verdt å få med seg, er at det ofte kan være viktig å komme seg over slike utfordringer i livet uten å ty til rusmidler etc.. Da vil du på naturlig måte lære deg å håndtere stressende situasjoner, og kommer deg over prestasjonsangsten. Uansett hva det kommer til, ønsker jeg deg lykke til med eksamen.
Jeg vil tillate meg å tro at du mangler litt selvtillit. Det største problemet hvis du bruker hjelpemidler for å takle presset, er at du ikke lærer å takle press på en riktig måte. Jeg vet om dette, har levd med det hele livet og lever med det samme i dag.

Du må se på denne testen som et lite steg, mot en større fremtid. En liten brikke i et stort puslespill, som er livet ditt.. Du er større enn denne utfordringen. Stol på alt du vet, og la det "briste eller bære". Bare gå inn med 100% selvtro. Hvis du ikke greide det, så gikk du inn med ren selvtillit, og kan ikke skylde på noen andre enn deg selv. Da vil du prøve hardere neste gang. Hvis du bruker hjelpemidler, så undergraver du tilliten til deg selv.

Håper du velger riktig. Du klarer denne testen...!
Jada en valium er bra, det roer nervene og kaoset som ellers ville ført til "lim hue" som nesten ikke klarer tenke.
Spent på å høre hvordan det gikk TS?
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Nå er det desverre alt for sent, men i framtiden så kan du se nermere på betablokkere, de blir mye brukt av forelesere, musikere osv.
Betablokkere er egentlig hjertemedisin som har som hensikt å blokkere tilførsel av adrenalin og noradrenalin til hjertet.

Det er nettopp adrenalinet som gir de fysiske symptomene på angst, og som vil gi kroppslig ubehag hvis man gruer seg til noe.

Har selv brukt medisinen til framføring og må si jeg er meget fornøyd, de gir ingen sløvende effekt, og pakker heller ikke inn angsten som benzoer, men den tar bort de fysiske symptomene av angsten.

Du må utredes for hjertefeil med EKG og lyttetest før du får ta i bruk medisinen, så du rekker det nok ikke før denne eksamenen, men det er noe å ha i bakhodet til neste gang.

Valium fungerer utmerket som angstdempende, men bare pass på å ikke ta for mange, da får du ikke konsentrert deg så mye om det faglige. Avhengighetsfaren med benzo kjenner du sikkert veldig godt til med tanke på din fortid, men det er jo også noe man burde ta med når man snakker om benzo syns jeg.

Edit: Viktig du får godt med søvn før eksamen, du kan ta en valium i kveld også istedenfor å sitte oppe i hele natt og grue seg til i morra.

Nå snakker jeg bare av egen erfaring med prestasjonsangst osv. Du må selv finne ut av hva som er best for deg, spesielt med tanke på din fortid med misbruk, dette er kun råd.
Vis hele sitatet...
Hvor får man kjøpt betablokkere og hvilken type bør kjøpes? Spurte etter betablokkere på Sunkost elns og de sa at jeg hadde missforstått helt hva det bruktes til...
Betablokkere kjøpes på apoteket, og du må ha resept. Jeg har aldri tatt EKG, men får likevel betablokkere pga en sykdom jeg har. De tar bort fysiske symptomer som rødming, hjertebank, skjelving, stresssvette osv.
Betablokkere er vel i utgangspunktet blodtrykksmedisin. Felleskatalogen

Leksikon

Men du kan nok få det av legen for å dempe nervøsitet, jeg vet ikke. Det hjelper mot fysiske angstsymptomer
Betablokkere virker ved å motvirke det sympatiske nervesystemet (fight and flight). Betablokkere hemmer f.eks adrenalin (som skilles ut i stressede situasjoner og man får nervøsitetsymptomer som hjertebank klamme hender etc. ).

Betablokkere kan motvirke de fysiske manifestasjoner av stress. Man får ikke like heftig hjertebank, og man skjelver ikke på hendene etc. Man kan likevel være psykisk stressa, men mange mener det er lettere å kontrollere seg, da ikke kroppen slår seg helt vrang.

Dette imotsetning til valium som virker mer på det psykiske stresset.

Betablokkere kan skrives ut ved f.eks tale-skrekk, hvor man sliter med å skjelve på hendene o.l. Ellers funker det ikke særlig som angstmedisin på psykisk angst - og har veldig lavt misbrukerpotensial.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Betablokkere er vel i utgangspunktet blodtrykksmedisin. Felleskatalogen

Leksikon

Men du kan nok få det av legen for å dempe nervøsitet, jeg vet ikke. Det hjelper mot fysiske angstsymptomer
Vis hele sitatet...
Det fysiske og psykiske henger veldig sammen. Når hjertet slår fort/hardt og kroppen skjelver, er det veldig lett å få det for seg at man er redd og nervøs selv om det er rent fysiske årsaker til hjertebanken. Samme andre veien, om man demper de fysiske symptomene kan man føle det som om angsten blir mindre, eller ihvertfall lettere å beherske.

Jeg får det mot en sykdom som gir hjertebank, skjelving osv. Var feildiagnostisert med angst i årevis.
Sitat av Quasar Vis innlegg
Hvor får man kjøpt betablokkere og hvilken type bør kjøpes? Spurte etter betablokkere på Sunkost elns og de sa at jeg hadde missforstått helt hva det bruktes til...
Vis hele sitatet...
Dette er noe man må ta gjennom lege og apotek, sunkost selger for det meste urtemiksturer ol. alternativ medisin.
Selv om du har mulighet til å kjøpe betablokkere av venner/bekjente anbefales uansett turen til lege.
Betablokkere er som nevnt en gruppe hjertemedisin som regulerer adrenalin, og det kan oppstå livsfare ved feilmedisinering eller brå slutt. Derfor er det greit å bli undersøkt og instruert i bruken av medisinen av kyndig helsepersonell.

Propranolol er hva jeg er kjent med mye brukt til det formålet vi diskuteterer, det selges i Norge under navnet Pranolol

På drugs.com kan du finne brukererfaringer av Propranolol.

De som jobber på Sunkost er høyst sannsynlig ikke farmasøyter så ikke så rart de ikke vet hva du prater om.
Ta det opp med lege.

Edit: Jeg har selv erfaring med pranolol, brukt mot sceneskrekk og prestasjonsangst.
Det har vært et fantastisk hjelpemiddel under prestasjoner, jeg kan ikke annet enn å anbefale på det sterkeste til de som sliter med samme.

Presantasjoner*
Sist endret av ZELDUR; 10. juni 2015 kl. 23:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Susa Vis innlegg
Det fysiske og psykiske henger veldig sammen. Når hjertet slår fort/hardt og kroppen skjelver, er det veldig lett å få det for seg at man er redd og nervøs selv om det er rent fysiske årsaker til hjertebanken. Samme andre veien, om man demper de fysiske symptomene kan man føle det som om angsten blir mindre, eller ihvertfall lettere å beherske.

Jeg får det mot en sykdom som gir hjertebank, skjelving osv. Var feildiagnostisert med angst i årevis.
Vis hele sitatet...
Joda, helt enig, ser ikke at jeg har skrevet noe annet heller. Såklart betablokkere kan hjelpe på psyken dersom man blir redd av de fysiske symptomene
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Dette er noe man må ta gjennom lege og apotek, sunkost selger for det meste urtemiksturer ol. alternativ medisin.
Selv om du har mulighet til å kjøpe betablokkere av venner/bekjente anbefales uansett turen til lege.
Betablokkere er som nevnt en gruppe hjertemedisin som regulerer adrenalin, og det kan oppstå livsfare ved feilmedisinering eller brå slutt. Derfor er det greit å bli undersøkt og instruert i bruken av medisinen av kyndig helsepersonell.

Propranolol er hva jeg er kjent med mye brukt til det formålet vi diskuteterer, det selges i Norge under navnet Pranolol

På drugs.com kan du finne brukererfaringer av Propranolol.

De som jobber på Sunkost er høyst sannsynlig ikke farmasøyter så ikke så rart de ikke vet hva du prater om.
Ta det opp med lege.

Edit: Jeg har selv erfaring med pranolol, brukt mot sceneskrekk og prestasjonsangst.
Det har vært et fantastisk hjelpemiddel under prestasjoner, jeg kan ikke annet enn å anbefale på det sterkeste til de som sliter med samme.

Presantasjoner*
Vis hele sitatet...
Veldig spennende det du skriver om betablokkere her, hadde faktisk aldri hørt om det før. La oss si man skal holde en tale og ønsker å benytte pranolol, holder det da å ta en tablett samme dag man skal holde talen?
Sitat av frank_l Vis innlegg
Veldig spennende det du skriver om betablokkere her, hadde faktisk aldri hørt om det før. La oss si man skal holde en tale og ønsker å benytte pranolol, holder det da å ta en tablett samme dag man skal holde talen?
Vis hele sitatet...
Det holder å ta pranolol en time før eventuell situasjon som trigger angst, medisinen er på sitt mest effektive 1-3 timer etter inntak.
Halveringstiden er mellom 4-6 timer, men medisinen skal visstnok være effektiv i opptil 12 timer.

Når du begynner med betablokkere er det lurt å teste gradvis hvilken dose du trenger, før du faktisk MÅ ha det som et hjelpemiddel.
Når du da virkelig behøver de vet du hvilken dose som fungerer for deg.

Pranolol kommer i 20mg tabletter, med delestrek på midten, dermed kan man begynne helt nede på 10mg, for så å gå gradvis oppover til man er fornøyd med resultatet.

For noen kan 20mg være nok, for andre må det en mye høyere dose til, så det er lurt å teste det ut i god tid før du har planlagt å bruke det.

Dette må naturligvis gjøres i sammarbeid med lege, som kan veilede deg og passe på at dosene er trygge for deg.