Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5160
For bare noen måneder tilbake, var jeg det man så og si kan kalle et "ekstremt angstvrak".
Siden begynnelsen av nyttåret har jeg "sluttet" med å ruse meg, (noe som jeg gjorde ganske mye før) og alkohol drikker jeg ikke oftere enn kanskje 1-2 ganger i måneden.

Det jeg også har drevet med for å bli bedre fra min sosiale angst, siden nyttåret, det har vært å eksponere meg for sosiale situasjoner som jeg har fryktet, samtidig som jeg har gjort en del kognitiv terapi på meg selv. Dette har hjulpet i ekstremt stor grad, og jeg kan nå faktisk ha noen få dager i måneden hvor jeg ikke har et eneste lite tegn på Sosial Angst!

Men så over til grunnen til at jeg opprettet denne tråden. Av og til hender det at jeg tar 5 eller 10 mg Imovane dersom jeg skal noe spesielt eller veldig utfordrende. Totalt så bruker jeg kanskje en 30- pakning per 2. måned.

Spørsmålet jeg da står overfor, er følgende: Dersom jeg fra tid til annen tar en imovane eller 2 når jeg ønsker å prøve å utsette meg for en sosial situasjon som jeg i utgangspunktet ikke vil klare å takle, vil det å ta 1 eller 2 imovane før jeg oppsøker denne situasjonen kunne forverre eller bedre den sosiale angsten? Hva er mest sannsynlig?

Takk for svar!
Sist endret av supernatural; 28. mars 2014 kl. 19:53.
Beklager, jeg kan ikke hjelpe deg med problemstillingen.
Grunnen til at jeg svarer er fordi jeg er nysgjerrig på hvordan du bruker kognitiv terapi på deg selv?
Siden du jobber med kognitiv terapi så kjenner du sikkert til utsagnet: "jeg tenker, derfor føler jeg."
Hva tenker du hver gang du tar en imovane da? "dette går ikke uten at jeg har tatt en imovane"? Eller "jeg tar en imovane for sikkerhetsskyld"?
Hva føler du da? Og hva tror du du vil føle om du en dag gir blanke i å ta en imovane?

Jeg tror du vil få godt utbytte av å slutte med imovane, selv om det sikkert er vanskelig. Vi er faktisk ikke skapt sånn at vi må ha imovane for å ikke ha angst, det ville vært upraktisk.
Nå skal det sies at jeg har aldri brukt noen form for medisin mot angst, kun kognitiv terapi og det har hjulpet meg MYE.

Sitat av kummi90 Vis innlegg
Beklager, jeg kan ikke hjelpe deg med problemstillingen.
Grunnen til at jeg svarer er fordi jeg er nysgjerrig på hvordan du bruker kognitiv terapi på deg selv?
Vis hele sitatet...
Det er ikke så vanskelig, du trenger bare en bok med teknikker og arbeidsark.
David Burns bok "Tenk deg trygg" anbefaler jeg på det sterkeste.
Sist endret av ZELDUR; 28. mars 2014 kl. 20:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
bedre selvsagt,uten tvil..imovane er faktisk ett av de sterkeste slike midler jeg har prøvd..det gjør det outspoken

terapi osv tror jeg ikke en dritt på btw
Sist endret av alanapoli; 28. mars 2014 kl. 20:05.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Beklager, jeg kan ikke hjelpe deg med problemstillingen.
Grunnen til at jeg svarer er fordi jeg er nysgjerrig på hvordan du bruker kognitiv terapi på deg selv?
Vis hele sitatet...
Det går ganske enkelt ut på at jeg stiller meg selv spørsmål (inni meg selv) mens jeg er ute å går, som f.eks. "Hvorfor skulle jeg bry om hva andre tenker om meg?", "Hva er reelt sett faktisk det verste som kan skje"? og "angsten, frykten og paranoiaen jeg føler er alt bare mekansiske prosesser oppe i hjernen min som ikke på noen måter holder rot med virkeligheten". Og lignende!
Sist endret av supernatural; 28. mars 2014 kl. 20:07.
Sitat av alanapoli Vis innlegg
bedre selvsagt,uten tvil..imovane er faktisk ett av de sterkeste slike midler jeg har prøvd..det gjør det outspoken

terapi osv tror jeg ikke en dritt på btw
Vis hele sitatet...
Kan du utdype hvorfor du tror en angstlidelse blir bedre behandlet med imovane en terapi? Og kjenner du til kognitiv terapi? Det er ikke klassisk terapi der du bare snakker ut om problemer, men du prøver heller å finne løgnen i angsten.

Sitat av supernatural Vis innlegg
Det går ganske enkelt ut på at jeg stiller meg selv spørsmål (inni meg selv) mens jeg er ute å går ting som f.eks. "Hvorfor skulle jeg bry om hva andre tenker om meg?", "Hva er reelt sett faktisk det verste som kan skje"? og "angsten, frykten og paranoiaen jeg føler er alt bare mekansiske prosesser oppe i hjernen min som ikke på noen måter holder rot med virkeligheten". Ja, og lignende!
Vis hele sitatet...
Jeg vil anbefale deg å begynne med skriftlige oppgaver også, det er meget effektivt å skrive ned hele prossesen rundt angst, det gir en meget god klarhet og det er lettere enn å holde alle tankene i hodet. Jeg tør også påstå at det er mer effektivt da tankene ikke bare surrer rundt i hodet, men du må faktisk få ned noe på papiret.
Sist endret av ZELDUR; 28. mars 2014 kl. 20:12.
Reptilfreak
Trådstarter
Ser at noen kanskje kan finne den første teksten i tråden litt forvirrende så jeg omformulerer meg litt enklere og kortere her:

Vil bruk av 1 eller 2 imovane en gang iblant når jeg oppsøker en veldig vanskelig situasjon, itillegg til kognitiv terapi kunne forverre den sosiale angsten?
Tror egentlig det spørs hvor ofte du gjør det. Hvis det skjer for ofte at du tar imovane vil jeg tro at du kan bli vant med det, og hvis du da skal slutte vil du ikke lenger ha den ekstra støtten som imovane gir.

Imo burde du heller se på de ekstra vanskelige situasjonene som hendelser som i det lange løp vil forbedre angstprobelemene dine enda bedre enn de "litt" vanskelige situasjonene. Sier seg egentlig selv at jo sterkere påkjenningen er jo raskere vil utviklingen bli, selv om det kanskje er helt forjævlig i øyeblikket.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Kaktsu Vis innlegg
Tror egentlig det spørs hvor ofte du gjør det. Hvis det skjer for ofte at du tar imovane vil jeg tro at du kan bli vant med det, og hvis du da skal slutte vil du ikke lenger ha den ekstra støtten som imovane gir.

Imo burde du heller se på de ekstra vanskelige situasjonene som hendelser som i det lange løp vil forbedre angstprobelemene dine enda bedre enn de "litt" vanskelige situasjonene. Sier seg egentlig selv at jo sterkere påkjenningen er jo raskere vil utviklingen bli, selv om det kanskje er helt forjævlig i øyeblikket.
Vis hele sitatet...
Ja, som sagt, så bruker jeg i løpet av 2-3 måneder bare rundt 30 tabletter av 5mg Imovane, så avhengighet skal nok ikke bli noe problem.

Og når jeg sier "de litt vanskelige situasjonene" så mente jeg egentlig som du sier "de ekstra vanskelige situasjonene"
Ja det vil trolig kunne hjelpe deg da Imovane påvirker GABA systemet nesten som ett benzodiazepin, det kalles riktignok Z-hypnotika og påvirker kun den hypnotiske GABA reseptoren ikke den anxiolytiske, men den hypnotiske reseptoren ser ut til å ha anxiolytiske egenskaper og GABA reseptorer fungerer ikke kun for den effekten de påvirker mest og dermed har navnet sitt fra.
Det jeg prøver å si er at Imovane skal ha milde nerrveberoligende egenskaper og etter min egen erfaring må jeg si meg enig.
Med din type bruk ser jeg ikke avhengighet som en stor fare heller, selv om jeg selv har blitt avhengig, mye pga av angst og søvnproblemer.

Prøv og se hvordan du opplever det, om det hjelper på problemet og ikke bare symptomet osv, lykke til med kampen.
5-htp, har du prøvd det for angsten din? Det er helt låvlig og selges som et slags vitamin lignende..
Virker bra for anti-deppresjon, mot søvn og angst
bruker det ofte etter MDMA og speed for å få en lettere nedtur
og det funker veldig bra
Tok et søk nå på 'social angsiety 5-htp' nå og det kommer opp mange sånne forum hvor de diskuterer dette.
Prøv selv om det er en god og effektiv måte å få med seg at det ikke blir for dumt

http://en.m.wikipedia.org/wiki/5-Hydroxytryptophan