Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1760
Hei.

Jeg har noen merkelige problemer med nettet.
Har 25mb/s ned og det samme opp, men på min stasjonære pc måles linja nå til 3mb/s, mens om jeg måler med laptopen min får jeg rundt 23mb/s..
Begge kjører windows 8(legit version even). Jeg formaterte begge hardiskene i den stasjonære og la inn windows på nytt, men har fortsatt det samme problemet... Noen som vet hva dette kan være? Har gått fint de 6 andre månedene jeg har bodd på denne adressen.
Kan være så enkelt som et delvis kabelbrudd, eller en kabel som ikke er skikkelig i PC`en/ruteren.

Det kan og være porter, prøv å reset ruteren din, og evt sette deg selv opp som DMZ host. (alle portene åpnes til din ipv4[IP])

Og se om det er en driveroppdatring til nettverkskortet.

Venligst svar i denne posten om disse forslagene fungerte eller ikke
Trådstarter
14 0
Jeg har prøvd å oppdatere driverene, det hjalp ikke noe. Sjekket kabelen, og den er fin, prøvde og med en annen, men var samme resultat.
Btw, er koblet på slike man setter i stikk kontakten, som igjen har sin "hoved enhet" ved ruteren. Men om jeg kobler laptopen til med kabel, så får den fortsatt rundt 23mb/s, så det kan ikke være der problemet ligger.
DMZ host hørtes greskt ut for meg desverre, men den routeren vi har er ganske avansert. Vi bor i boligblokk med fiber tv osv fra ett selskap som får nettet fra get, trur det er ganske vannsklig å begynne å stille på noe der.

Om det hjelper, så sjedde dette rett etter jeg på min forrige innstalasjon av windows 8 hadde satt opp "Net Limiter" for å begrense linjehastigheten spotify tok, siden spotify så og si kræsjet nettet mitt hver gang en ny sang ble lastet.

Noen lister jeg kan hente ut fra CMD eller noe, som kan hjelpe?

Da jeg nettop hadde flyttet hit, hadde jeg hatt det samme problemet der jeg bodde før, og det fortsatte ett par dager da jeg flyttet hit, men så løste det seg plutselig en dag, men er ikke helt sikker på hva som gjorde det. Men da må det jo være noe i pcen, siden det sjedde på begge disse geografiske lokasjonene som er sånn 8 mil fra hverandre, og det var 2 forskjellige ISP'r
Sitat av |Doggy| Vis innlegg
Jeg har prøvd å oppdatere driverene, det hjalp ikke noe. Sjekket kabelen, og den er fin, prøvde og med en annen, men var samme resultat.
Btw, er koblet på slike man setter i stikk kontakten, som igjen har sin "hoved enhet" ved ruteren. Men om jeg kobler laptopen til med kabel, så får den fortsatt rundt 23mb/s, så det kan ikke være der problemet ligger.
DMZ host hørtes greskt ut for meg desverre, men den routeren vi har er ganske avansert. Vi bor i boligblokk med fiber tv osv fra ett selskap som får nettet fra get, trur det er ganske vannsklig å begynne å stille på noe der.

Om det hjelper, så sjedde dette rett etter jeg på min forrige innstalasjon av windows 8 hadde satt opp "Net Limiter" for å begrense linjehastigheten spotify tok, siden spotify så og si kræsjet nettet mitt hver gang en ny sang ble lastet.

Noen lister jeg kan hente ut fra CMD eller noe, som kan hjelpe?

Da jeg nettop hadde flyttet hit, hadde jeg hatt det samme problemet der jeg bodde før, og det fortsatte ett par dager da jeg flyttet hit, men så løste det seg plutselig en dag, men er ikke helt sikker på hva som gjorde det. Men da må det jo være noe i pcen, siden det sjedde på begge disse geografiske lokasjonene som er sånn 8 mil fra hverandre, og det var 2 forskjellige ISP'r
Vis hele sitatet...
Og du har ikke satt opp net-limiteren feil?

Mulig at dette programmet har endret noen systemregler el.

Prøv og boot i safemode med nettverkstilkobling og sjekk farten din på: www.speedtest.net
Trådstarter
14 0
Vel, jeg har brukt net-limiter i mange år uten problem, men dette skal vel ikke ha noe å si når jeg formaterer alle hardisker?

Har altså ikke net limiter innstallert nå, eneste jeg har innstallert atm er drivere til alt i pcen, formaterte nettop
Hmm..merkelige greier.

Hvilket og hvor gammelt hovedkort/nettverkskort har du?
Trådstarter
14 0
Har ett rimelig nytt hovedkort.
Asus: P8Z77-V Pro/Thunderbolt.

http://www.speedtest.net/result/2406142758.png
Det eneste alternativet jeg ser da, er å refreshe DNS`en:

I CMD skriv: ipconfig /flushdns

og vent på denne meldingen: Windows IP Configuration successfully flushed the DNS Resolver Cache

Virker ikke dette, kan jeg desverre ikke hjelpe mer. Men si fra om det fungerer.
Trådstarter
14 0
Nah, det fungerte ikke
men takk for at du prøvde!

Noen andre som kanskje vet noe?
Jaja..lykke til i jakten på løsningen
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av RagebunnY Vis innlegg
Kan være så enkelt som et delvis kabelbrudd, eller en kabel som ikke er skikkelig i PC`en/ruteren.

Det kan og være porter, prøv å reset ruteren din, og evt sette deg selv opp som DMZ host. (alle portene åpnes til din ipv4[IP])

Og se om det er en driveroppdatring til nettverkskortet.

Venligst svar i denne posten om disse forslagene fungerte eller ikke
Vis hele sitatet...
dekvus brudd i kabel?

det er digitale signaler, så enten er det signal eller så er det ikke signal.

TS: har du prøvd andre porter på routeren?
Og har du prøvd andre enheter på porten?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Frufsa Vis innlegg
det er digitale signaler, så enten er det signal eller så er det ikke signal.
Vis hele sitatet...
Delvis sant, men dårleg kontakt kan føre til at ikkje alle signal kjem fram, slik at du effektivt sett får redusert hastighet.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Delvis sant, men dårleg kontakt kan føre til at ikkje alle signal kjem fram, slik at du effektivt sett får redusert hastighet.
Vis hele sitatet...
da vil man da ikke være plaget med konstant lav hastighet, men av packet loss.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Frufsa Vis innlegg
da vil man da ikke være plaget med konstant lav hastighet, men av packet loss.
Vis hele sitatet...
Som i praksis vil manifestere seg som lav hastighet, ettersom TCP/IP har mekanismer for å sende tapte pakker på nytt.
Trådstarter
14 0
Blir gal av det problemet her as :P
Type kabel er det du bruker?
Vet en der jeg jobba brukte cat3 eller 4, og fikk dobbelt så lav hastighet som jeg hadde, og da han byttet til cat5e fikk han samme hastigheter som jeg hadde
Trådstarter
14 0
Bruker cat-5 kabel, så er ikke det som er problemet. Har også hatt full hastighet før med samme kabel :/
Har du testa med eldre driver da?
Trådstarter
14 0
Har alltid fungert med den som windows mekker selv da du innstallerer win-8, men har nå prøvd både med den, nyeste og beta preview drivere. Samme med alle :/
Ikke testa med win7-driver?
Trådstarter
14 0
Okey, så jeg fikk faktisk fikset det nå.
Problemet var at den kursen jeg hadde satt de adapterne til nett over strømmnet, tydeligvis ikke fungerte så bra, prøvde å sette dette i en annen kontakt i sender enden, og nå ser det slik ut :

http://www.speedtest.net/result/2406995753.png

Fortsatt ikke 100% men da får det vel være slik, siden det er eneste strømmkursen jeg kan bruke