Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2015
Hei.

Blir man automatisk fratatt førerkort på bil om man spør legen om hjelp til å slutte å drikke alkohol? Eventuelt få antabus eller noe annet?
Pulchra Ebrietatem
Amabilia's Avatar
25 5
Man kan egentlig bare bli fratatt førerkortet om man legger seg inn i behandling.. Men igjen så har legen meldeplikt.. Så d spørs helt på legen tror jeg...
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som har erfaring med dette?
Du vil rimelig sikkert miste lappen dersom du spør om hjelp.
Har du et problem med rusmidler, kvalifiserer du ikke til å ha førerkort.
Trådstarter
4 0
Er det noen som har vært hos legen med alkoholproblem? I såfall, hvordan var det?
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det kommer an på legen, og det kommer an på deres forhold.

Jeg har en lege jeg kan snakke med om alt, som er veldig flink og ønsker å hjelpe. Snakket om bruk av kokain, brukt cannabis og bruk av steroider. Lege har aldri påpekt noe eller kommet med moralprek. Til og med skrevet ut nytt helseattest for førerkort C.

Lege har ikke direkte meldeplikt om alt av rus og misbruk. Derfor sier jeg, det kommer an på legen og forholdet deres. Har du en konservativ lege vil en øl om dagen kvalifisere til misbruk muligens som et eksempel.

Legen har MELDEPLIKT når legen tror at pasienten har et problem som kan påvirke kjøreferdighetene. En bra lege vil feks forstå av å røyke en joint i måneden ikke påvirker kjøreferdighetene feks.
Her er det ikke snakk om en joint i måneden.
Her er det snakk om alkoholmisbruk og behov for antabus for å slutte.

Er sikkert leger som kan se mellom fingra på sånt, men jeg har ikke møtt en.

Har du et problem med alkohol bør du løse dette problemet, uansett hvordan det går med førerkortet.
Lappen er mye enklere å få tilbake enn helsa.
Tar de midlertidig fra deg lappen med et krav om rusfrihet for å få den tilbake, vil kanskje dette hjelpe på motivasjonen til å bli rusfri?
Sist endret av SkammeligNykter; 2. mai 2018 kl. 21:21.
Kle deg ordentlig og kom opplagt og edru til legen, prøv å fremstå så streit som mulig. Presiser at du aldri kombinerer drikking og kjøring.

Er ikke noe garanti for hat h*n ikke melder deg inn, men det er i hvertfall større sjangs en om du kommer inn å ser ut som en sliten type og det lukter alkohol av deg.

Uansett bør du prøve å se på livet ditt i et langsiktig perspektiv, et halvår uten førerkort er et lite kompromiss å ta for å komme seg ut av alkoholavhengighet.

Lykke til!
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke tenk på meldeplikten til legen. Kanskje finner du motivasjon i å miste føreretten. Det hjelper å ha noe å jobbe for; få tilbake lappen og det livet du egentlig vil ha.
Trådstarter
4 0
Jo, det er sant som dere sier. Men er det legen som bestemmer om jeg kan beholde lappen? Eventuelt et muntlig kjøreforbud, men lov til å kjøre til og fra jobb f.eks?