Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1216
Har 3 stk 12v 125amp batteri kobla sammen i båten. Har lyst å ha kontroll på hvor mye strøm som er igjen så jeg ikke bruker opp strømmen på sjøen så jeg ikke får start. Kjekkeste hadde vært trådløs dings å montert på batteriene og lite display ved førerhuset. Er noob på strøm. Men kjøper helt nye batterier nå og ønsker se hvor mye sol tappes og lades under bruk. Og hvor smertegrensa er for å få start på dieselholken.
Du burde ha ett eget batteri til start uansett, og fritidsbatterier til forbruk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
T.d. dette instrumentet til ein femtilapp vil vise deg spenninga på batteriet.

Det vil indikere ladegraden på batteriet i ubelasta tilstand. I belasta tilstand vil spenninga variere ut frå ladegrad og last.

http://batteryuniversity.com/index.p...tate_of_charge tar for seg SoC-måling på batteri. Skal du ha meir nøyaktig enn spenning må du fort til med energimåling, som er litt meir krevjande opplegg.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Som sagt over, skaff deg heller egne forbruksbatterier og et eget startbatteri, et forbruksbatteri tåler gjerne å bli tappet lenger ned enn andre batterier uten å ta skade av det i like stor grad. Egne startbatterier har også mye mer CCA enn fritidsbatterier(forbruk)

Det jeg ville ha gjort er å bruke en hovedstrømbryter med 2 batterivalg, så parallellkobler du batteriene du skal ha som forbruk på det ene kontaktpunktet, og den andre kobler du startbatteri på, om du er nøye med å velge over på bryteren vil startbatteriet aldri bli tomt.

Det å kinne med lite strøm på batteriet er uansett ikke bra, både for motor og batteriet.
Kutulu's Avatar
Trådstarter
Aha. Ja har en svær hovedstømbryter med 4 valgmuligheter. Men bruker bare klokka 6(av) og 12(på) så da å bruke 1 av batteriene til start feks klokka 3 så svitsjer jeg bare over etter start. Okay takk for svar. Blir mye arbeid å knote med , men er kjipt å ringe redningsskøyte hver eneste sommer....

Eller vil det være bedre å ha to av batteriene til start. I tilfelle man plutselig må skift diesrlfilter og lufte dyser osv til sjøs. Har radar,ekkolodd,GPS,autop,vhf og kartplotter som regel på.
Sist endret av Kutulu; 11. juli 2018 kl. 23:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
som alle her nevner så er et eget startbatteri absolutt og anbefale, nå vet jeg ikke hvilket budsjett du har men både biltema sitt 70 ah agm batteri og optima redtop er knall batterier til og starte dieselmotorer