Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3161
Hei

Spørsmålet er følgende fått inkasso varsel fra en ubetalt regning. Regningen fikk jeg til sendt den 18.04 og betalte den ikke, pga lite cash.

Fikk ny purring i dag og da var regningen nesten 3 dobbelt er dette lov? Hovedstol 250. Beløp og betale i dag 697? Kan dette stemme, at regninga kan øke i så vill fart? Søkte litt på nettet, men ble ikke særlig klokere
Sist endret av Elinusbg; 7. juni 2018 kl. 17:30.
Ja, det er sånn som skjer når man velger å ikke betale regninger i tide.
Summen blir høyere jo lenger du drøyer, den kan bli ENDA mye høyere bare så du er klar over det.
Det har forsåvidt også gått snart 2 mnd så det er ikke så vill fart.
Trådstarter
20 0
Sitat av Soletti Vis innlegg
Ja, det er sånn som skjer når man velger å ikke betale regninger i tide.
Summen blir høyere jo lenger du drøyer, den kan bli ENDA mye høyere bare så du er klar over det.
Det har forsåvidt også gått snart 2 mnd så det er ikke så vill fart.
Vis hele sitatet...

Vil kalle dobling av regninga ganske vill fart igrunn. Fult klar over det, men ble ikke mye klokere av svaret ditt gitt
Sist endret av Elinusbg; 7. juni 2018 kl. 17:36.
Vel, du får inkasso først ETTER betalingsfristen er ute, da begynner purregebyret som ligger på 70kr per 14 dag.
Inkassovarslet i seg selv kan ha 140kr i purregebyr.

nesten 2mnd siden regningen skulle vært betalt, altså blir det minst 70kr + 70kr + 70kr + 70kr i gebyrer.

http://blogg.intrum.no/hva-er-forskj...sel-og-inkasso
Sist endret av Soletti; 7. juni 2018 kl. 17:40.
Unlicensed Surgeon
Sitat av Soletti Vis innlegg
Vel, du får inkasso først ETTER betalingsfristen er ute, da begynner purregebyret som ligger på 70kr per 14 dag.
Inkassovarslet i seg selv kan ha 140kr i purregebyr.

nesten 2mnd siden regningen skulle vært betalt, altså blir det minst 70kr + 70kr + 70kr + 70kr i gebyrer.

http://blogg.intrum.no/hva-er-forskj...sel-og-inkasso
Vis hele sitatet...
Litt mye 70kr, max 2 purregebyr.
https://orklacredit.no/hvor-stort-pu...kan-man-kreve/
Ved inkassovarsel kan man kreve debitor for et purregebyr. Purregebyret fastsettes av Finansdepartementet og er for 2018 kr 70,-. Man kan kreve purregebyr for inntil to purringer inkl. inkassovarselet. Sender du flere purringer kan du ikke kreve purregebyr for purring nr. 3 o.s.v. Videre er det en forutsetning for å kreve purregebyr at det er 14 dager eller mer siden forfall.
Vis hele sitatet...
Det er nok fakturabeløp + 1 purregebyr + inkassosalær (350) + forsinkelsesrenter. Om du drøyer lenger med å betale kan det komme på tungt inkassosalær på 700kr (på saker under 2500).

Så ja, fakturaen er nok både korrekt og lovlig.
Sitat av dafog Vis innlegg
Vis hele sitatet...

Missforsto nok litt, er ikke så lett å forstå seg på det greiene der
Men ja, jeg har selv hatt regninger som har økt både dobbelt og trippelt iløpet av et par mnd.

Uansett så er det normalt at regninger øker om man ikke betaler de, det er bare sånn det er.
Sist endret av Soletti; 7. juni 2018 kl. 18:17.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hadde en legeregning jeg betalte forsent før jeg dro på ferie. Betalte regninga på ca 300 men ikke purregebyret, som hadde kommet i nytt brev rett etterpå, ca.60 kr. Var borte noen uker og kom hjem til regning på over 4K fordi jeg ikke hadde betalt purregebyret, bare regninga. DET var kjipe penger fy faen. Ringte og skulle klage for syntes det var drøyt, og var ikke snakk om så lang tid. Nei ikke mulig å gjøre noe med annet en å klage inn til (Husker ikke), og det kostet 1000 kr og gjøre.
Sitat av Madworld Vis innlegg
purregebyret, som hadde kommet i nytt brev rett etterpå, ca.60 kr. Var borte noen uker og kom hjem til regning på over 4K fordi jeg ikke hadde betalt purregebyret
Vis hele sitatet...
Fra kr 60 til over kr 4.000 på noen uker? Høres usannsynlig ut.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Regning på fire kelvin.

4000 høres i overkant mye ut, du ender ikke opp med det på en så liten hovedstol og bare noen uker. Hvordan var den summen delt opp?
Det koster 1000kr for å klage?
Det høres litt merkelig ut.
Var et år siden så har ikke regningen. Men husker jeg ringte noen som hadde med det å gjøre (googlet meg fram), og de sa det eneste jeg kunne gjøre var å betale eller og sende epost til politiet og klage.

E-post jeg sendte :

"Hei! Jeg har fått en utleggsbegjæring. Jeg bestrider denne utleggsbegjæringen men har betalt inn hele beløpet på 3908,29. Jeg har vært i god tro om å ha betalt da hovedstolen var på 0,00, og jeg ikke vil betale dobbelt. Kan ikke ha sett å få noen regninger etter jeg betalte utenom en på litt over 300, som jeg ikke betalte da jeg ikke ville betale dobbelt."

Svar:

"Hei
Ønsker du saken behandlet i forliksrådet da du bestrider saken, eller anser du saken som avsluttet da du har betalt kravet?
Gjør oppmerksom på at det påløper et rettsgebyr på kr 1049 ved behandling i forliksrådet."

Som jeg da sa nei til, fordi jeg betale regninga med en gang jeg så den, når jeg kom hjem. Og det var ikke snakk om et halvt år, det var snakk om MAX et par måneder fra legetimen til dette. Og jeg betalte den første regninga, bare litt sent så det kom purregebyr. Så den vokste helt sinnssykt. Har betalt telefonregninger og ting sent før, men legeregninger er jo faen meg helt krise å betale sent.