Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1210
Hei, driver med ett lite skoleprosjekt der jeg driver med Arduino. Nå har skolen skaffet en god del micro:bit’er.

Det jeg lurer på er: kan man f.eks. Ta data fra temperatursensoren på micro:bit`en og overføre disse til Arduinoen.

Takk for svar
Litt kjapp googling, ser ut som Micro:bit har I2C, da kan du sende data til Arduino og lignende relativt greit. https://microbit-playground.co.uk/ho...to-I2C-devices
Kort svar, ja. Langt svar kommer litt an på hva du prøver å oppnå. Hvor mye kan du og hva prøver du å gjøre?
Sitat av yoloswag Vis innlegg
Kort svar, ja. Langt svar kommer litt an på hva du prøver å oppnå. Hvor mye kan du og hva prøver du å gjøre?
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? I2C er en mye brukt protokoll, som riktig nok ikke er standardisert, men skal fungere like godt på Arduino som Micro:bit. Så fremt ingen av dem har gjort feil med implementeringen av protokollen.

Du må selvsagt regne med å selv måtte implementere protokollen sending og mottak av data fra Micro:bit enheten, dette må gjøres i henhold til spesifikasjoner for enheten av Micro:bit.
Hvorfor det?
Vis hele sitatet...
Greit, mulig jeg overkompliserte svaret mitt. I2C er ganske rett frem i teorien, men er kanskje ikke det enkleste å sette seg inn i for alle i målgruppen til micro:bit (11 år og oppover, pek og klikk-programmering).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvorfor det? I2C er en mye brukt protokoll, som riktig nok ikke er standardisert, men skal fungere like godt på Arduino som Micro:bit. Så fremt ingen av dem har gjort feil med implementeringen av protokollen.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at I2C skildrar HW-interface. T.d. kom eg nyleg over ein sensor som snakker noko så forbanna redatert som Modbus RTU over I2C! Det var nærast nevnt i forbifarten i eit avsnitt som bar preg av å ha tatt turen innom google translate... I2C derimot var rimeleg klart kommunisert i databladet...