Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2377
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Konen min sliter voldsomt med hodepine og får sobril og smertestillende i norge. Er nå i spania og har hørt om å få utskrevet smertestillende og sobril. Men man måtte til spesialist for å få smertestillende av styrken hun går på og sobril hadde de ikke i spania (ga legen navnet på virkestoffet). Stemmer det at de ikke har sobril i spania, eller tar legen feil?

Hun har fått utskrevet alt hun måtte ønske av annen benzo, men sobril virker best mot frykten hun har for smertene? Hva ligner mest på sobril?

Vi har jo også tenkt å ta med hjem til norge for legen gir henne mindre enn hun faktisk trenger. Hva kan vi ta hjem lovlig fra spania og hvordan gjør vi det? Jeg tenker også å ta med full kvote på meg (får utskrevet beroligende i norge fordi de er forferdelig å se kona si i så store smerter at hun ønsker å dø.

Tl;dr: hva ligner på sobril i spania, hvor mye kan vi ta med? (Vet det er 1 mnd bruk, men hva er 1 mnd bruk? Holder det med resepten fra legen i spania inn i norge? Må vi gå på rødt?

Takk for alle tilbakemeldinger uansett om det bare er støtte eller svar på noe.

(Skal ringe legelmiddelverket i morgen, så får kanskje svar da, men dr de like difuse på telefon som på nettsidene er jeg like langt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva ligner mest på sobril?
Vis hele sitatet...
Valium (diazepam)
Har du nevnt virkestoffet i sobril? Oksazepam.
Diazepam. Noe av det omgjøres til blant annet det samme virkestoffet som man finner i Sobril.

Du kan ta med hjem en ukes forbruk, før var det inntill 4 ukers forbruk. Jeg vet ikke om det kreves ekstra papirer utover kopi av resepten, eller embalasje med norsk tekst på, men jeg fikk selv gå gjennom da jeg ble stoppet med kun kopi av resept og utenlandsk embalasje. Vet at de som reiser for å få medisiner i utlandet, ofte får utskrevet dødlige dagsdoser slik selv en ukes forbruk kan være verdt reisen.

Kan man hente ut resepter i Norge, som man har fått i utlandet? Er temmelig sikker på svaret her er nei, men jeg har en kompis som har fått resept på enkelte medisiner gjennom en online konsultasjon av en lege i utlandet og fått hentet det ut på apoteket her.
Sitat av Who? Vis innlegg
Valium (diazepam)
Vis hele sitatet...
Ja, tenker det blir den ene vi ta med hjem.

Sitat av Stingray Vis innlegg
Har du nevnt virkestoffet i sobril? Oksazepam.
Vis hele sitatet...
Ja, legen sa det var kun psykologer som skrev ut det i spania.

Sitat av Hater Vis innlegg
Diazepam. Noe av det omgjøres til blant annet det samme virkestoffet som man finner i Sobril.

Du kan ta med hjem en ukes forbruk, før var det inntill 4 ukers forbruk. Jeg vet ikke om det kreves ekstra papirer utover kopi av resepten, eller embalasje med norsk tekst på, men jeg fikk selv gå gjennom da jeg ble stoppet med kun kopi av resept og utenlandsk embalasje. Vet at de som reiser for å få medisiner i utlandet, ofte får utskrevet dødlige dagsdoser slik selv en ukes forbruk kan være verdt reisen.

Kan man hente ut resepter i Norge, som man har fått i utlandet? Er temmelig sikker på svaret her er nei, men jeg har en kompis som har fått resept på enkelte medisiner gjennom en online konsultasjon av en lege i utlandet og fått hentet det ut på apoteket her.
Vis hele sitatet...
Hvor mange 10mg valium, 5mg lorazepam og 2mg alprazolam kan en person ta med til norge?

Har hørt man bare kan ta med 2 typer benzoer per person?

Er reglende endret nylig til 1 uke? Står en mnd her :
https://legemiddelverket.no/import-o...nging-pa-reise
Sist endret av Thinktwice; 4. juli 2018 kl. 23:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
"Thinktwice". Hvis hun har en fastlege i Norge som ikke skiver ut nok smertestillende så hun har så vondt at hun vil ta sitt eget liv, bytt lege. Hvis dere virkelig trenger piller for smertelindring og ikke rus så bør helsevesenet i Norge kunne hjelpe dere. Noen fastleger er dessverre veldig vanskelige, særlig nyutdannede. Men man kan skifte fastlege opptil 3 ganger i året.
Sitat av Lima Vis innlegg
"Thinktwice". Hvis hun har en fastlege i Norge som ikke skiver ut nok smertestillende så hun har så vondt at hun vil ta sitt eget liv, bytt lege. Hvis dere virkelig trenger piller for smertelindring og ikke rus så bør helsevesenet i Norge kunne hjelpe dere. Noen fastleger er dessverre veldig vanskelige, særlig nyutdannede. Men man kan skifte fastlege opptil 3 ganger i året.
Vis hele sitatet...
Har fåreslått det, men det var fastlegen som fant diagnosen og hun er veldig trygg på han. problemene har stort sett vært når det har vært vikarer (noe det har vært 50% av gangene og de tror hun er narkoman som bare vil ha mer dop, diagnosen er veldig uvanlig så vikarene har ikke kjennskap til diagnosen og skjønner ikke hvor fæl den er) Det argumenteres også med at hun må leve med diagnosen resten av livet og de vil ikke at hun skal bli tolerant med max dose med halve livet igjen å leve. Vi tenker derimot at max dosering en måned på sommeren kan være greit, så får det heller bli en litt tøff høst når ekstralageret er tomt. Hun får også smertelindring på ahus som ikke innebærer medisiner.

Men tilbake til spørsmålet, hvor mye benzo kan jeg lovlig ta hjem fra spania? Holder det med resept fra den spanske legen? Der står det jo bare perspn x skal ha x piller med dagens dato og stempel. Hva avgjør hva som er en uke/en mnd forbruk? Har landet på 100 2mg xanax og 100 10mg valium hver. 3 om dagen, så får vi spise 10 av hver før vi drar slik at det blir 90?
Sist endret av Thinktwice; 5. juli 2018 kl. 10:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Thinktwice: Jeg er usikker på om det kom nye regler som gjør at det er umulig å ta med medisin inn i Norge, men:
https://legemiddelverket.no/import-o...nging-pa-reise
Snakket med legemiddelverket i dag. Man kan ha med seg en uke med medisiner mot resept, bekreftelse fra lege at de er til en ukes bruk og kvittering fra apotek. Ikke nødvendig å gå på rødt. Hun hadde ikke noe klart svar på hva en uke med medisiner tilsvarer, så det virket det som om det var legen her nede som avgjorde. Vi hadde med oss medisinliste ned til spania, men den var ikke god nok for å få en måned med medisiner.