Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2638
Fikk forespørsel om å bistå med valg av laptop, men det begynner å bli en stund siden jeg var oppdatert på den siste teknologien. Søster har følgende kjøpskriterier:

- Støysvak - Hun er sensitiv for viftestøy, men kanskje enda mer for høyfrekvent piping. Ønsker bl.a. å bruke den på forelesninger. Kan ikke nok til å bedømme om hun burde kjøpe vifteløs Intel M eller en Intel U med støysvake vifter/god viftestyring - eller noe annet.
- Rask nok til hennes bruk - Hun må kunne ha masse faner/programmer oppe samtidig. Minst 8 GB RAM, kanskje 16? 4 er for lite. SSD selvsagt. Trenger ikke superkraftig CPU, men bør heller ikke være pinglete.
- Minst én vanlig USB-inngang - til bruk av mus
- Passe liten - Hun ser for seg 13,3 eller 14 " skjerm.

Hun har sett seg ut Dell XPS 13 9360 som en mulig kandidat, men vil helst ha noe billigere. Regn med verdien av denne som makspris.

Ting som IKKE er viktig er oppløsning (full HD holder), kamera og intern lagringsplass (128 eller 256 GB holder). Hun skal ikke game.

Håper mer kunnskapsrike mennesker enn meg kan bistå. Forlag mottas med takk.
"Øko-Terrorist"
Kjøp en brukt Thinkpad på Finn, arbeidsjern som du får billig pga utskiftninger hos bedrifter. Kjøp ekstra RAM og en SSD og monter inn.. Fikk en selv med i5 og oppgraderte til en totalpris av rundt 3k, varer maaange år til
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
Takk for tips, det er notert. For henne er støysvakhet det viktigste. Er Thinkpad så stille av seg?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kallisti Vis innlegg
Takk for tips, det er notert. For henne er støysvakhet det viktigste. Er Thinkpad så stille av seg?
Vis hele sitatet...
Nja. Dei er ikkje vifteløse. Har ein X250, og ved normal bruk hører du den ikkje. Om eg held den 5cm fra hodet høyrer eg viftelyd. Om eg held den 10cm ifra er det stilt.

Ved hard bruk kan du få litt viftestøy, men det roer seg kjapt ned. Så ja - jamt over er små thinkpads rimeleg stille.
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
Flott, tusen takk for info. Men i tilfelle hun skulle ville ha en helt ny laptop, er det noen her som har erfaring med nyere modeller og kan anbefale noe?
Expert kjører på med en kampanje med en pc som kanskje kan være aktuell. Ser iallefall ut som om ASUS Zenbook pure møter alle kriteriene. legger ved en link:
https://www.expert.no/data/pc-og-mac...r-pc/p-429605/
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
Takk så mye. Tar den med i vurderingen.
https://www.multicom.no/multicom-tal...0559/p10636835 mye PC for pengene, hver fall om du klarer å installere Windows selv. Helt uten oem dritt programmer som mange sender med i dag. Kjøper du Windows 10 fra multicom, så installerer de det kostnadsfritt.