Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 19087
Artikkel.

Jeg har ikke et stå sted her, men syntes at det han fikk (30 dager betinget) er en ganske liten straff, veit ikke helt, men mener at 400gr. er ganske mye og spesielt når man har planter som kan brukes til å gro mere over tid.

Hva syntes dere om dette?

PS! Ny her så flytt det om jeg har postet feil sted
Emm han fikk 75 dagers fengsel hvorav 30 dager utsettes med en prøvetid på to år. synes det er enn nok.
En 26 år gammel mann fra Holmestrand er dømt til 75 dagers fengsel hvorav 30 dager utsettes med en prøvetid på to år for oppbevaring av nesten 400 gram cannabis/marihuana.
Det står jo svart på hvitt i artikkelen din. "Siden saken hadde blitt unødig gammel ble 30 dager gjort betinget med en prøvetid på to år."
Når man tenker på hvor mange voldtektsmenn (for å ta et eksempel) det finnes i Norge som går ustraffet for sine ugjerninger så synes jeg 45 dager ubetinget fengsel for 400g cannabis er fryktelig lang tid. Bare tenk på det: Hvor mange liv setter denne mannen i fare? Hvor mange liv ødelegger han? Hvilke negative konsekvenser utgjør han for samfunnet? Null, null og absolutt ingen vil jeg tørre å påstå. Når man da tenker på hva politiet heller kunne brukt ressurser på må jeg si at 45 dager er 45 dager for mye.
Sist endret av mathiasxx94; 30. mai 2013 kl. 03:37.
Ekvivokk's Avatar
Trådstarter
Ok, ser det nå, er litt trøtt, men uansett 45 dager i fengsel og 30 dager betinget, virker litt lite for meg egentlig. Nå er jo straffene i Norge veldig lave i forhold til foreksempel USA eller andre steder som driver "aktiv krig" mot narkotika.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Ok, ser det nå, er litt trøtt, men uansett 45 dager i fengsel og 30 dager betinget, virker litt lite for meg egentlig. Nå er jo straffene i Norge veldig lave i forhold til foreksempel USA eller andre steder som driver "aktiv krig" mot narkotika.
Vis hele sitatet...
Igrunn ikke, mange stater du får relativt lave bøter opptil 100's gram. Lovgivningen er dog komplisert siden man må forholde seg til diverse stater og "fylker" deretter. Et bedre eksempel er thailand eller noe : p
Sist endret av Tafattt; 30. mai 2013 kl. 05:17.
Hvorfor reagerer du på dette? Hva godt kommer av strengere straffer for slik kriminalitet som dette? Hvilke positive resultater har USA å vise til fra sin praktisering av strenge straffer og "aktive krig" mot narkotika?
Sist endret av Don Veto; 30. mai 2013 kl. 09:19.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Når man tenker på hvor mange voldtektsmenn (for å ta et eksempel) det finnes i Norge som går ustraffet for sine ugjerninger så synes jeg 45 dager ubetinget fengsel for 400g cannabis er fryktelig lang tid. Bare tenk på det: Hvor mange liv setter denne mannen i fare? Hvor mange liv ødelegger han? Hvilke negative konsekvenser utgjør han for samfunnet? Null, null og absolutt ingen vil jeg tørre å påstå. Når man da tenker på hva politiet heller kunne brukt ressurser på må jeg si at 45 dager er 45 dager for mye.
Vis hele sitatet...
Nå er poenget da at cannabis pr. i dag er ulovlig, og 400 gram + produksjon er jo pr. i dag en alvorlig forbrytelse (jeg er enig i at det ikke burde være det, men slik er situasjonen i dag), og så lenge lovverket er som det er burde han straffes.

On-topic: Jeg synes straffen var passende, den var ikke urimelig høy, men sikkert nok til å skremme andre fra å dyrke (som er et mål med lovverket i dag).
kjedelig streiting
Sitat av zlagther Vis innlegg
Ok, ser det nå, er litt trøtt, men uansett 45 dager i fengsel og 30 dager betinget, virker litt lite for meg egentlig. Nå er jo straffene i Norge veldig lave i forhold til foreksempel USA eller andre steder som driver "aktiv krig" mot narkotika.
Vis hele sitatet...
Det generelle straffenivået i Norge er svært lavt iforhold til feks USA da vi baserer oss på et annet type system, straffene for narkotika er ikke særlig lave iforhold til andre typer straffer.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
USA er absolutt ikke noe eksempel vi burde etterligne når det gjelder fengsling og straff.
De har høyere andel av sin befolkning i fengsel en noe annet land i verden. Tygg på den. De er verdenspoliti og "leder vesten", men de putter fler folk i fengsel enn Iran eller Hviterussland og alle mulige inngrodde totalitære teokratier.

De har digre fengsler som har som mål å gå med profitt, det blir butikk å bure inne folk.
Modernisert slaveri for å sette det på spissen. De putter folk inne i flere tiår på grunn av fillesaker og noen blir straffa for livet for noe som kan være totalt lovlig i en annen stat. Slavene produserer bl.a. skuddsikre vester og hjelmer til militæret og politi.

Noen steder har de en Third Strike regel som er henta fra baseball(!) Den sier at ghvis man har blitt straffa for to alvorlige lovbrudd tidligere så vil den tredje sperre deg inne på livstid uansett. Derfor sitter folk på livstid bl.a. for å naske i butikken og andre små fillesaker. Da har fengselsbedriften en slave for livet, som må arbeide eller risikere å bli straffa med isolasjon (som er vanvittig ødeleggende for et menneske uansett om du er Mor Theresa eller Charles Bronson)

De har også en forferdelig høy retur-prosent, altså veldig mange av de som slipper ut av fengsel gjør nye lovbrudd.
Totalt fokusert på straff eller "justice" for etterlatte og ofre, mens rehabilitering ikke er veldig prioritert. Føles sikkert bra for de etterlatte der og da når de er innstilt på slikt(hevn og straff er forstyrrende viktig for disse kristne amerikanerne), men det er en dyster fremtid for befolkningen.
Sist endret av Bothrops; 30. mai 2013 kl. 12:03.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
som er vanvittig ødeleggende for et menneske uansett om du er Mor Theresa eller Charles Bronson
Vis hele sitatet...
Lol, mente du Charles Manson? Sorry at jeg pirker.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Lol, mente du Charles Manson? Sorry at jeg pirker.
Vis hele sitatet...
Neida. For å være ærlig så skal jeg ikke si for sikkert at Charles Manson ikke hadde trives i isolasjon, har sett noen intervjuer og hvis det ikke bare er en front så har virker det som han har en vanvittig livlig fantasi.

Jeg tenkte på Charles Bronson. Eventuelt Charles Bronson
Sist endret av Bothrops; 30. mai 2013 kl. 15:22.
Straffen for cannabis i Norge er veldig lav og så og si ikke eksisterende for eget bruk. Akkurat slik vi vil ha det, selv om det kanskje ikke har gått opp for så veldig mangen..

Sammenlikninga med USA er ganske døv siden alle fatter at det er noe fundamentalt galt med hele systemet der. Sverige dog har så og si den strengeste narkotikapolitikken i Europa og kan vise til tall som går nedover kontra andre land hvor det ikke er på langtnær så strengt, som kan vise til at tallene går oppover. Ikke at jeg sier hard straff eller lav straff har noe umiddelbareffekt på statestikkene, for det handler ikke bare om det. Handler mye om f.eks innholdet i et straff, hvor nevnte USA ikke har noe spesiell utbredt form for rehabilitering. Så jeg tviler på at alt bunner ned til om man straffer hardt eller legger seg lavt, er nok en god del andre faktorer som spiller inn.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Neida. For å være ærlig så skal jeg ikke si for sikkert at Charles Manson ikke hadde trives i isolasjon, har sett noen intervjuer og hvis det ikke bare er en front så har virker det som han har en vanvittig livlig fantasi.

Jeg tenkte på Charles Bronson. Eventuelt Charles Bronson
Vis hele sitatet...
Ja ok, hadde helt glemt den filmen skjønner hva du snakker om nå, vedrørende den britiske "Charles Bronson". Det er en bra film btw, samt en intressant historie og et godt eksempel på hvor fucka man blir av årelange fengselsopphold
Sist endret av Fatass Skinny; 31. mai 2013 kl. 23:08.
400 gram er gaaaanske mye penger! I norge er risken verdt pengene =) Så da er det jo bare å ta "advantage" av denne ubrukelige politikken spør du meg.

Den poten så ikke så altfor gal ut nei !
Inntektene av salg av 3-400gram pot minus utstyret han har kjøpt og andre investeringer, tiden han har brukt på dyrke de frem og tiden han sikkert vil bruke på å selge det tilsvarer nok noe ganske likt minstelønn tenker jeg..
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Hvorfor reagerer du på dette? Hva godt kommer av strengere straffer for slik kriminalitet som dette? Hvilke positive resultater har USA å vise til fra sin praktisering av strenge straffer og "aktive krig" mot narkotika?
Vis hele sitatet...
Kan vi vennligst la USA (lotto landet) ligge unna disse?
True phreak.
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Når man tenker på hvor mange voldtektsmenn (for å ta et eksempel) det finnes i Norge som går ustraffet for sine ugjerninger så synes jeg 45 dager ubetinget fengsel for 400g cannabis er fryktelig lang tid. Bare tenk på det: Hvor mange liv setter denne mannen i fare? Hvor mange liv ødelegger han? Hvilke negative konsekvenser utgjør han for samfunnet? Null, null og absolutt ingen vil jeg tørre å påstå. Når man da tenker på hva politiet heller kunne brukt ressurser på må jeg si at 45 dager er 45 dager for mye.
Vis hele sitatet...
Men når man tenker på hvor mange drapsmenn som går fri i Norge, så er jo ikke tre måneder så voldsomt for voldtekt...

Sorry, mac, men denne retorikken må du lenger ut på landet med. Jeg er ikke enig i landets narkotikapolitikk, men faktum er at personen har vært klinkende klar over straffen det kan medføre, uavhengig av hvor mange liv man setter i fare, og man har likevel et lovverk å forholde seg til. Likevel valgte han å gjennomføre handlingen. Å kritisere politiet for at de kunne allokert ressurene annerledes faller i grunn på sin egen urimelighet i denne sammenheng.
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Når man tenker på hvor mange voldtektsmenn (for å ta et eksempel) det finnes i Norge som går ustraffet for sine ugjerninger så synes jeg 45 dager ubetinget fengsel for 400g cannabis er fryktelig lang tid. Bare tenk på det: Hvor mange liv setter denne mannen i fare? Hvor mange liv ødelegger han? Hvilke negative konsekvenser utgjør han for samfunnet? Null, null og absolutt ingen vil jeg tørre å påstå. Når man da tenker på hva politiet heller kunne brukt ressurser på må jeg si at 45 dager er 45 dager for mye.
Vis hele sitatet...

Hvor mange liv han ødelegger er vanskelig å si, hvor mange liv han setter i fare er også vanskelig å si. Enig i at 45 dager er litt mye hvis man skal sammenligne hist og pist med forskjellige andre straffesaker, men jeg vil tørre å påstå at null, null og absolutt ingen er feil. Tenk på psykoser og depresjon som følge av cannabis misbruk. Cannabisbrukere generelt utsetter kroppen for noe som ikke er sunt, og dette har da heller aldri vært noen hemmelighet.
Jeg har lagt merke til at det er ganske strenge straffer for dyrking. Det spørs antageligvis en del på hvor mye du blir tatt med.

Jeg syns straffen var ganske riktig i dette tilfellet. Vet ikke om dette var ferdig tørket produkt, men antar at det ikke var det. Regner med at det var planter i siste delen av vekststadiet.

Uansett så tar sikkert polisen utgangspunkt i det de har, ikke ferdig tørket.

Hvis man sitter igjen med 2\3 av 400g = ca 266 gram x 250kr per gram for førsteklasses vare = 66 500kr. Jeg aner egentlig ingenting om pris.

Det skal jo selges også, men 45 dager i buret for den summen .. tja, jeg vet ikke. Litt strengt kanskje.
Får en følelse av at de som mener straffen hans var for mild, mener at en burde følge loven bare fordi det er loven. Om vi kan si oss enig i at jeg tar feil om det synspunktet jeg tolker fra deres hold, må vi nesten bevege oss inn på hvordan vi skal forholde oss til de lover som i bunn og grunn burde vært endret.

Det harmløse og minst effektive av metoder er vel den å stemme, det vil si å stemme for et parti som deler dine meninger vedrørende nevnte lov. En annen metode, som i historien har vist seg å fungere meget godt, er å bryte den.

Personlig, fra et synspunkt der jeg driter i hva loven sier på temaet, kunne jeg ikke vært mer uenig med dommen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg synes han fikk for streng straff, og synes det er urimelig at dyrking straffes så strengt.

Vel er dyrking "produksjon" og vi har sett at enkelte tilfeller av produksjon i Norge kan være mer alvorlig enn bruk, f,eks. når det er snakk om store komersielle plantasjer med innsmuglede vietnamesere.

Det domstolene imidlertid burde ta inn over seg er at småskala innenlands produksjon tar markedsandeler fra kriminelle gjenger og smuglere som gjør stor business på norske hasjrøykere. I dag blir norske brukere tvunget til å sende pengene sine inn i organisert kriminalitet hvor de finansierer menneskehandel, våpen og vold.

400g var vel litt mye for å være til eget bruk, men pga. det jeg nevnte om orgnaisert kriminalitet mener jeg at domsstolene burde gå foran og slutte å straffe uorganisert hjemmedyrking, evt. straffe dette med minimale symbolske bøter inntil cannabis formelt er legalisert.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Død tråd, men må nesten.

Straffeutmålingen ble tatt utgangspunkt i en dom i lagmansretten hvor tiltalte hadde ervervet 500g hasj, som sjelden er til noe annet enn videresalg.

Disse "400" grammene med marihuana var fem eller seks indica planter med en god måned igjen til høst, de hadde såvidt begynt å blomstre.

Ferdig finklipt, tørka og "cured" så blir det ikke veldig mye igjen.
Det å beregne en så drøy mengde på et syltynt underlag som ikke holder helium engang, er godt over kanten for hva som er greit i mitt hode.

Kan bekrefte at dette var til eget bruk. man selger da ikke sånt?!

Og hvordan folk klarer å gulpe opp påstander om at jeg ødelegger andres liv ved å gjøre det jeg gjorde, at jeg fortjener fengselstraff for det er drøyt.
Resultatet var at jeg ikke kjøpte av dealere og holdt shitten min for meg selv.


Siden man ikke vil risikere å bestille frø fra utlandet til stadighet pga klåfingrede tollere så var stiklinger en naturlig løsning.
Så istede for å få et forelegg for inførsel av frø, fikk man heller noen uker i buret fordi det "åpenbart" er salg når det er "rimelig og anta at det var ment for videre salg"

Og til deg som tror man sitter igjen med 60 laken ved høsting av 4-6 planter burde enten fikse deg en ide om hva du snakker om, eller la være å spekulere i vildens sky.
Det å si at jeg sitter igjen med 2/3 av 400 gram er tall du dikta opp helt selv, så hvorfor late som om du bidrar til tråden? grodd mye selv?

De som gror for fortjeneste kutter alle hjørner i prosessen for å spare tid og penger. stortsett motsatt av hva en hjemmedyrker gjør

Følte jeg måtte svare når jeg så denne posten kun innholdt tabloidenes sensasjonalistiske oppslag samt Se og Hørs eget konspirasjonspanel på Freak

Håper det oppklarte noe ihvertfall, så får jeg beklage eventuelle grammatiske feil, mangler og et usedvanlig rotete innlegg. Ble jo engasjert her.

Jammen godt mange av dere syns det var for strengt.
En straff bør stå i stil med lovbruddet, ikke fordi det er symbolpolitisk riktig å gjøre.

Tjo-bing
Sist endret av mclean; 11. april 2014 kl. 14:30.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Du føler at 30 dager som du ikke engang må inn i fengsel for så lenge du ikke blir tatt for nytt narkotikalovbrudd er streng straff, for å anskaffe seg dyrkeutstyr og dyrke frem ~400gram med marijuana? Synes du bør være langt over gjennomsnittet glad for at våre straffer på cannabis er ganske så lave, særs for førstegangs lovbrytere jeg.
Om du hadde tenkt å bruke det selv eller selge det er ikke så veldig relevant, salg blir du dømt for uansett ved det kvantum. Spørr du meg burde du være sjeleglad for at det de siste åra er blitt lavere og lavere straffenivå for cannabis

Sutre på straff skal du få lov til når du får 3år for å introdusere X for Y og blir dømt for medvirkning av hva de blir tatt for selv om det ikke har noe med deg og gjøre
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Hvor mange liv han ødelegger er vanskelig å si, hvor mange liv han setter i fare er også vanskelig å si. Enig i at 45 dager er litt mye hvis man skal sammenligne hist og pist med forskjellige andre straffesaker, men jeg vil tørre å påstå at null, null og absolutt ingen er feil. Tenk på psykoser og depresjon som følge av cannabis misbruk. Cannabisbrukere generelt utsetter kroppen for noe som ikke er sunt, og dette har da heller aldri vært noen hemmelighet.
Vis hele sitatet...
Fast food (fedme) er vårt største samfunnsproblem kostnad og helsemessig, jeg kan ikke se at mcdonalds er ulovlig? Det er umåtelig mange ting som ikke er sunt.
Sist endret av flexx; 30. april 2014 kl. 12:50.
jeg fikk 45dager ubetinget, 30dager betinget og 2års prøvetid.
og påstanden om 400gram er helt på jordet, fyi
dem facts..
Sist endret av mclean; 7. mai 2014 kl. 04:56.
Jeg slenger meg på de som mener at straffen var for streng. Det viktige poenget er jo at 5-6 planter definitivt må regnes som til eget bruk, og ergo er det jo en positiv handling å dyrke selv mht. å ikke støtte kriminalitet økonomisk.

Synes domstolene burde legge seg på så lav straff som loven tillater i disse sakene, og markere at det tross alt ikke er entusiaster med grønne fingre loven er ment å ramme.

Vil også legge til at mht. legaliseringsdebatten kan det være nyttig å argumentere for at småskala hjemmedyrking bør bli lovlig på en eller annen måte, sammen med avkriminalisering av besittelse og bruk. Det geniale med dette er at det ikke øker tilgjengeligheten i noen særlig grad, men tar samtidig markedsandeler fra kriminelle.

I forlengelsen av dette kan man også jobbe for cannabisklubber som i Spania og Belgia, og på den måten gjøre cannabis lovlig tilgjengelig til de spesielt interesserte uten å gjøre det alment tilgjengelig.

Når man på den måten får vist fram hvordan ansvarlig produksjon og bruk av cannabis kan se ut, kan man bygge på dette videre til en mer omfattende legalisering med lovlige åpne utsalg.
Sist endret av dostojevski; 11. mai 2014 kl. 13:25.
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gammel tråd, noen flere som vet hvilken straff folk har fått de siste årene for dyrking? Det varierer fra sak til sak selvsagt men det var ikke så lett å finne straffene folk har fått de siste åra.
Takkk
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
400 g borte på 1 til 2 uker det om man har det
Var det kun til eget bruk syns jeg straff er feil. Selger han så ja da burde di straffe....