Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 640
Jeg har et ønske om å installere en Windows 2012 server på en, av flere, XenServere jeg bruker i en datalab. Jeg har i praksis 0 windows kunnskaper..

Jeg ønsker å kjøpe denne: Link til ebay.

Jeg har lest dette: Link til Wikipedia, men er litt usikker.

Slik jeg forstår det, kan jeg da installere 2 VM'er og ha opp til 50 rdp'er koblet opp mot serveren. Stemmer det?

Når jeg installere en slik server, må jeg da ringe windows for aktivering ved installasjon, eventuelt også ved en HA flytting?

Jeg er bare vant til linux, så dersom det er en mer fornuftig måte og få satt opp en slik server for testing så tar jeg gjerne imot hint. Bruken er rent privat.

Takk
ADN
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva er formålet?

For det første er det litt tåpelig å deploye win2012 i dag, gitt at win2016 er relased. Rett nok er det fem år til EOL for win 2012, men om du ikkje har aktivt windowsmiljø har du relativt lite å tape på å deploye 2016.

Microsoft publiserer og licensing guides for Windows. Det er korrekt at du har virtualiseringsretter med standard - det er ikkje oppgitt. Det er heller ikkje oppgitt socket count, eller type CAL's. Det er litt raude flagg på den typen ting.

2012 er lisensiert per socket, og CAL's finst i to utgaver: device cal og user cal. Device cal gjeld per device (f.eks. PC), mens user CAL er per bruker.

Har du meir enn to sockets på virtualiseringsserveren må du ha fleire lisenser.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva er formålet?
Vis hele sitatet...
Delvis å leke meg litt med windows, har ikke brukt windows siden NT og IIS sine dager. Kommer bare til å sette opp noen proxyer og kjøre noen programmer som jeg skal 'sende gjennom' wireshark. Egentlig bare å ha det litt gøy

Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det første er det litt tåpelig å deploye win2012 i dag, gitt at win2016 er relased.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Tanken var å spare litt penger.


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er korrekt at du har virtualiseringsretter med standard - det er ikkje oppgitt. Det er heller ikkje oppgitt socket count, eller type CAL's. Det er litt raude flagg på den typen ting.
Vis hele sitatet...
Har ikke fått noen svar jeg skjønte av selger ang. dette, derav denne posten.

Men jeg søkte litt rundt basert på linken du oppgav ang lisenser, og leste litt om det tilsvarende for 2016. Den er jo ikke avskrekkende dyr... Så det kan hende jeg går for den. Ser vel at jeg kanskje burde ha søkt litt mer på Microsoft først..

Takker for svaret.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av aNullDevice Vis innlegg
Delvis å leke meg litt med windows, har ikke brukt windows siden NT og IIS sine dager. Kommer bare til å sette opp noen proxyer og kjøre noen programmer som jeg skal 'sende gjennom' wireshark. Egentlig bare å ha det litt gøy
Vis hele sitatet...
I så fall bør du gå for MSDN eller bare drite i aktivering. Server-OS kan du vel ha online i 180 dager uten aktivering. MSN får du aktivert, men du har ikkje lov til å bruke det in production.

https://www.microsoft.com/en-us/eval...ws-server-2016
Sist endret av vidarlo; 30. oktober 2017 kl. 20:46.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I så fall bør du gå for MSDN eller bare drite i aktivering. Server-OS kan du vel ha online i 180 dager uten aktivering. MSN får du aktivert, men du har ikkje lov til å bruke det in production.

https://www.microsoft.com/en-us/eval...ws-server-2016
Vis hele sitatet...
Tusen takk for det tipset der! Er rimlig mye jeg ikke vet om Windows!