Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 7770
Hei!
Jeg trenger sårt litt hjelp fra dere.
Får penger på tirsdag, og har et budsjett på omtrent 1500 kr på to uker.
Det jeg lurte på hva som er best å kjøpe av superbillig mat?
Må bare kutte ut den jævla snusen, den gir meg egentlig mer hjertebank enn å få slappe av. I tillegg har jeg rekna ut at jeg bruker litt over 1000 kr på snus i måneden. Er bare den sviingen jeg liker. Vanen å ha noe under leppa.
Men ja! Noen geniale tips til billige oppskrifter? Skal kjøpe bønner og div krydder. Men ris? Noe digg med ris som er billig? Fant 2 kg bønner for 69,- . Takk!! Elsker sterk mat btw. Baker mye, men får sånn renneræv av det haha. Takk igjen...
Lager mye stekt ris. Trenger i hovedsak ris, frosne grønnsaker (bruker rema 1000 amerikansk blanding), billig skinke. Lager ofte med egg også, men det er valgfritt.

Tilsetter soya-saus og siracha etter den er ferdig for å få skikkelig smak på det, men her er det bare å bruke fantasien.

https://www.matprat.no/oppskrifter/rask/stekt-ris/

Her er ca samme oppskrift jeg bruker, men har aldri brukt fiskesaus, og dropper noen ganger egg hvis jeg ikke har. Funker like bra uten egentlig.

Hvis du lager mye om gangen kan du kjøle/fryse ned porsjoner og bare varme opp seinere.
Sist endret av danielsk; 29. april 2017 kl. 11:57.
Ris, pasta, potet + proteiner av ønsket smak og kvalitet og grønnsaker.

1500 på mat for ett menneske i 14 dager er idiotisk lettvint å få til.

Supper koster typisk 5-25 kroner pr porsjon om du lager de selv fra bunnen av.
ArbeidsledigProletar
Buljong av div typer er fint for å smaksette ris og som baser for supper.
Rotgrønnsaker er billig, løsvekt er best!
Rennræv av bakst? Dobbeltsjekk at du ikke har redusert toleranse for gluten.
Kjøp hva du vil, så lenge du ikke spiser ute. 1500kr på to uker er over 100 kroner hver eneste dag.
Du liker sterk mat? Du vil ha billig mat? Du har kjøpt bønner sier du?
Dude, indisk mat er the shit. Chana Masala er sykt digg, brukte denne oppskriften her en gang. Lagde seriøst den beste maten jeg noen gang har lagd, det samme sa vennene jeg hadde på besøk

Ellers så er havregryn utrolig undervurdert. Pleier å lage havregrøt til frokost. Kan lage utrolige mange varianter. F.eks med epleskiver, kanel og smør. Eller med hakkede nøtter(mandler/hasselnøtter/valnøtter). Med banan, chiafrø, gresskarkjerner og kokosolje.

Hvis du klarer å spise hovedsaklig vegetarisk mat, så blir maten plutselig jævlig mye billigere. Har vært veggis i snart 2 år og jeg sparer sykt mye penger på det

Hvis du har stavmikser/blender så er det alltids digg med smoothies. Kjøp noe frukt og frosne bær. Wok er også ganske billig middag, digg er det også - men husk det smaker best hvis du har en skikkelig wok-gryte.

Pleier som regel lage gryteretter til middag i wok panna. Alt fra italiensk til indisk til meksikansk. Krydder er din venn, og sitroner/lime. Ha alltid oppi mer sitron/lime juice enn du tror du trenger. Balsamico funker også for å legge til syrlighet i maten.

Italiens gryterett:
Brokkoli
Gulerøtter
Store hvite bønner
Paprika
Løk
Purre/vårløk
Eventuelt litt squash
Oregano, basilikum, paprika(krydderet), salt, pepper, 1-2 sitron/3 lime, timian, en liten klype cumin
1-2 bokser med hakka tomater.

Begynn med å varme en gryte med olje/meierismør på høy varme. Hiv oppi hakka løk sammen med litt nykverna pepper. Når du ser antydning til bruning kan du hive oppi de andre oppkuttede grønnsakene. La det godgjøre seg i gryta 2-4 minutter. Tilsett krydder etter smak(viktig å smake på maten underveis når man lager den, så finner man ut hva som mangler). Hiv oppi boks med hakka tomater, til slutt siler du bønnene fra vannet og skyller dem for så å hive dem oppi gryta. Rør rundt og la det småkoke litt på lav varme et par minutter. La maten hvile 2-3 minutter og smak om det eventuelt trengs mer syre(sitron/lime/balsamico), salt eller annet.

Kan også legge til litt pasta i denne retten. Jeg bruker selv ikke så mye pasta da det gir veldig lite næring og utrolig mye raske karbohydrater som fører til at du(ihvertfall jeg) føler deg doven i etterkant.
Lag deg ei diger gryte med Chilli Con Carne. Fungerer ok med kjøttdeig f.eks. Kjøttdeig av svin får du billig.
havregryn, egg og kidney bønner er rimelige matvarer som er veldig sunne
Anbefaler både Matsmart.com, å Holdbart.no
Mye for mindre penger

Fantasi har du jo sikkert, så oppskriften er vel at man tager det man haver
Lykke til
Sist endret av Eyeamare; 29. april 2017 kl. 15:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
yomomma's Avatar
Trådstarter
Tuuusen takk alle sammen! Skriver på mobil nå, så orker ikke skrive så mye, men skal garantert prøve alt her. Ris uten noe er gørr. Så takk! Og kikerter elsker jeg. Må nok kjøpe noe kjøtt og. Blir så "tom" om jeg går uten kjøtt. Bønnene er bænkers. Og hey! Ikke kall meg dude, jeg er jente haha. Er flest gutter her I know, måtte bare nevne det^^ Om noen har flere oppskrifter lager jeg det! Noe digg med sukker i? Fet mat? For jeg må legge på meg litt. Takk igjen

Sitat av Relevant Vis innlegg
Kjøp hva du vil, så lenge du ikke spiser ute. 1500kr på to uker er over 100 kroner hver eneste dag.
Vis hele sitatet...


Jeg har ikke prioritert god næringsrik mat pga snus kjøp hver 2 dag! I was stupid.
Sist endret av yomomma; 30. april 2017 kl. 11:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror det beste rådet uansett er planlegging. Lag ukemeny og storhandle. Da kan du også planlegge litt lurt så du får brukt opp maten du handler og ikke kaste. Veldig mye mat kommer i pakninger som er for mye for en person, så det er fort gjort at mye blir kastet. Hvis jeg handler inn til taco så eter jeg taco til middag 2 ganger den uka så jeg får brukt opp det jeg har kjøpt. F.eks. ei pakke kjøttdeig holder fint til to middager om man bruker halve pakken og setter resten tilbake i kjøleskapet istedenfor å steke opp hele og kaste det man ikke orket å spise opp.
Ris, sweet n sour/tiki masala etc saus fra first price. grønsaksblanding og kylling. kjøp 2kg frossen filet eller hel kylling til 40kr stik

Kan lett ha god mat til 2 pers så det holder for 1500. Det går nok bra..
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av danielsk Vis innlegg
Lager mye stekt ris. Trenger i hovedsak ris, frosne grønnsaker (bruker rema 1000 amerikansk blanding), billig skinke. Lager ofte med egg også, men det er valgfritt.

Tilsetter soya-saus og siracha etter den er ferdig for å få skikkelig smak på det, men her er det bare å bruke fantasien.

https://www.matprat.no/oppskrifter/rask/stekt-ris/

Her er ca samme oppskrift jeg bruker, men har aldri brukt fiskesaus, og dropper noen ganger egg hvis jeg ikke har. Funker like bra uten egentlig.

Hvis du lager mye om gangen kan du kjøle/fryse ned porsjoner og bare varme opp seinere.
Vis hele sitatet...
Viktig å kjøle ned varm ris i løpet av 2 timer, og å aldri ha den lengre i 2-3 dager i kjøleskap før du kaster det. Ris/pasta lager noen jævlig ekle gifter som enten vil gjøre deg jævlig syk eller drepe deg om det står for lenge i romtemperatur eller ikke blir kjølt ned kjapt nok.

Hvordan er holdbarhet på stekt ris som man putter i fryseren egentlig om noen vet? Det har jeg aldri gjort tidligere, da jeg som regel enten kaster det etter 1-2 dager i kjøleskap eller spiser det opp.
Stekt ris er snadder! Det får du når du bruker den dagen derpå fra kjøleskapet.

Tilsett det du vil av grønnsaker, samt litt kjøtt som svin eller kylling. Biff blir sikkert litt i dyreste laget Reker er knallgodt i stekt ris.
Hvis en bor i nærheten av en slik butikk går det jo an å ta turen innom. Mye en kan spare på der. Så kan en kose seg litt ekstra også. Brownies f.eks slår aldri feil til jenter
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Viktig å kjøle ned varm ris i løpet av 2 timer, og å aldri ha den lengre i 2-3 dager i kjøleskap før du kaster det. Ris/pasta lager noen jævlig ekle gifter som enten vil gjøre deg jævlig syk eller drepe deg om det står for lenge i romtemperatur eller ikke blir kjølt ned kjapt nok.

Hvordan er holdbarhet på stekt ris som man putter i fryseren egentlig om noen vet? Det har jeg aldri gjort tidligere, da jeg som regel enten kaster det etter 1-2 dager i kjøleskap eller spiser det opp.
Vis hele sitatet...
Regner med du refererer til dette? http://forskning.no/mat-mat-og-helse...t-pasta-og-ris

Så lenge man unngår lagring i romtemperatur så tolker jeg det som at det skal gå greit.
Jeg pleier å lage suppe på sellerirot, purreløk, kjøttbuljong, og gullerøtter, evt pølse. Da kan man jo lage en stoor kasserolle og sette den i kjøleskapet, ta ut skåler med suppe og varme i mikroen, så varer den i mange dager
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Viktig å kjøle ned varm ris i løpet av 2 timer, og å aldri ha den lengre i 2-3 dager i kjøleskap før du kaster det. Ris/pasta lager noen jævlig ekle gifter som enten vil gjøre deg jævlig syk eller drepe deg om det står for lenge i romtemperatur eller ikke blir kjølt ned kjapt nok.
Vis hele sitatet...
Strengt tatt er det ikke risen eller pastaen som lager gifter (toksiner), men bakterien Bacillus Cereus. Når man koker ris/pasta våkner disse fra sporetilstand, og begynner å formere seg om ris/pasta blir stående for lenge. Disse bakteriene tåler koking, og toksinene blir ikke ødelagt av koking, så å koke denne maten opp på nytt hjelper ikke.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Om du bor nærme Sverige er det mye å spare på å reise dit en gang i måneden.
Vanskelig handle mat i Sverige uten at man har smakt det tidligere. Billig kjøtt i Sverige smaker høgg, mye av det.

Samme med mye av kyllingen. Billig svensk ost er så bløt i konsistensen at den faller fra hverandre med ostehøvel. Pålegg kan man få mye kurant av, men billig kjøtt har jeg personlig dårlig erfaring med når det kommer fra Sverige. Samme med kylling.

Men for all del, det er penger spare vet man hva man er ute etter Har handlet såpass over årene at man vet hva man skal ligge unna.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Samme med mye av kyllingen. Billig svensk ost er så bløt i konsistensen at den faller fra hverandre med ostehøvel. Pålegg kan man få mye kurant av, men billig kjøtt har jeg personlig dårlig erfaring med når det kommer fra Sverige. Samme med kylling.
Vis hele sitatet...
Har i alle fall fått ca 6 kilo med helt greit, fungerende kylling i Sverige over de siste to månedene. Sier meg fornøyd, bruker uansett såpass med sauser o.l at de forskjellene på smak merker i alle fall ikke jeg noe særlig til

Smaken er som baken though
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Tommel Totter Vis innlegg
Strengt tatt er det ikke risen eller pastaen som lager gifter (toksiner), men bakterien Bacillus Cereus. Når man koker ris/pasta våkner disse fra sporetilstand, og begynner å formere seg om ris/pasta blir stående for lenge. Disse bakteriene tåler koking, og toksinene blir ikke ødelagt av koking, så å koke denne maten opp på nytt hjelper ikke.
Vis hele sitatet...
Så risen kan med andre ord ikke stå lengre enn et døgn i kjøleskap før man skal kaste den? Mtp linken du linket til.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Så risen kan med andre ord ikke stå lengre enn et døgn i kjøleskap før man skal kaste den? Mtp linken du linket til.
Vis hele sitatet...
Riktig, kokt ris bør avkjøles raskest mulig (dvs. i mindre porsjoner), og kastes etter ett døgn.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Pengui Vis innlegg
Riktig, kokt ris bør avkjøles raskest mulig (dvs. i mindre porsjoner), og kastes etter ett døgn.
Vis hele sitatet...
Kjipt å høre, men det er vel greit å følge så man ikke blir sjuk. Tenkte å mekke stekt ris og bruke som lunsj på jobb istedenfor brødmat og gjerne lage til 2-3 dager i slengen, men da får jeg heller bare lage det hver kveld til dagen etter.
Jeg er student og har matbudsjett på 2000kr i mnd. Handler for det meste på Bunnpris (FirstPrice) og Ræva 1000. Jeg er vegetarianer, så sparer en del på å ikke spise kjøtt.

Det går mye i laks (laksefileter med skinn og ben, fryst), ris og linsegryter, paste med kokte grønnsaker og Toro-saus som kjøpes i bulk på tilbud, taco/wrap med kidney-bønner, osv osv. Har jeg penger til overs har jeg til og med råd til soya-produkter som koster rundt 60-70 kroner for 1-2 personer med "kjøtt".

Jeg har riskoker, og koker ofte mye når jeg først er i gang. Jeg har i alle år spist ris som ligger lufttett i kjøleskapet 3-4 dager uten problemer. Til de av dere som mener ris må kastes etter ett døgn har litt for sære preferanser. Ris kjøper jeg i 5kg-poser fra Coop Obs. De varer som regel i ~3 mnd med mitt forbruk.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Jeg er vegetarianer, så sparer en del på å ikke spise kjøtt.

Det går mye i laks (laksefileter med skinn og ben, fryst)
Vis hele sitatet...
Om du spiser fisk er du strengt tatt ikke vegetarianer, men pescetarianer (eller fleksitarianer om du av og til spiser kjøtt).
Sitat av Tommel Totter Vis innlegg
Om du spiser fisk er du strengt tatt ikke vegetarianer, men pescetarianer (eller fleksitarianer om du av og til spiser kjøtt).
Vis hele sitatet...
Jeje kall det hva du vil. Fisk er det eneste levende jeg spiser.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Fisk er det eneste levende jeg spiser.
Vis hele sitatet...
Nå, jeg tenker du egentlig mente at fisk er det eneste animalske du spiser? Medmindre du også spiser egg og/eller ost.

OK, så dette er flisespikkeri, men det klør i fingrene når jeg ser slike unøyaktigheter
Sist endret av Tommel Totter; 3. mai 2017 kl. 19:38.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Anbefaler både Matsmart.com, å Holdbart.no
Mye for mindre penger

Fantasi har du jo sikkert, så oppskriften er vel at man tager det man haver
Lykke til
Vis hele sitatet...
Så faktisk ikke det var noen som hadde linket til holdbart.no før meg
Litt av problemet med den butikken er at det ikke er så veldig mye matvarer (etter min mening) men alle monner drar, (de har mer i selve butikken enn hva de har i nettbutikken). Kan ta matbudsjettet inn på andre varer. Legger her ved ett kjøp som kom på tusenlappen inkludert frakt. Ingenting var unødvendig av det jeg kjøpte og synes jeg fikk en god del for pengene.