Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1824
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei

Jeg er en gutt på 24 år som tidligere har misbrukt og vært avhengig av hasj/marihuana. Det startet på videregående og eskalerte etter videregående til at jeg tilslutt røyket daglig over 1 år. De siste 3 årene har jeg kuttet ned misbruket kraftig og har nå kommet til et punkt hvor jeg føler meg sikker på at jeg aldri kommer til å røyke igjen.

Problemet mitt er at jeg siden videregående har bygd meg opp et nettverk med bare folk som røyker weed, og når jeg er i en situasjon hvor jeg ikke ønsker å drive med dette lenger blir det vanskelig.

Jeg har kuttet ut veldig mange venner som røyker weed rett og slett fordi det er vanskeligere å ikke sprekke hvis man er i nærheten av det og ser andre gjøre det.

Så da er spørsmålet mitt, hva skal man finne på som ung i dag hvis man skal sosialisere, men holde seg unna rusmidler?

Jeg har vel i grunn erstattet hasj med alkohol. Etter at jeg sluttet å røyke begynte jeg å dra mer ut på byen i helgene osv. Jeg kan fortelle så mye som at jeg i tidlig alder mistet min mor, og at jeg antageligvis har pådratt meg en mild angst på grunn av dette. At jeg har misbrukt hasj har nok heller ikke hjulpet på. Denne angsten har i grunn ingen spesielle triggere, og den kan dukke opp når som helst ut av ingenting. Det har ikke noe å si hvilken situasjon jeg er i når den oppstår.

Det er en ganske mild angst, jeg klarer å komme meg på skolen og jeg klarer å komme meg på jobb. Men det er et ubehag som oppstår som selvfølgelig er litt hemmende, og i kombinasjon med hasjrøykingen har jeg nok isolert meg en god del opp gjennom årene. De eneste jeg gadd å henge med var folk som røyka og dette har nok vært en slags virkelighetsflukt for min del. Likevel er jeg i jobb og går på skole, jeg klarer også å være i sosiale settinger selv om jeg ofte blir hjemme om jeg har valget.

Det går an å leve med denne angsten, men poenget mitt er at jeg merker det blir verre av alkoholen og spesielt hvis det blir flere dager på rad eller i perioder veldig ofte. Jeg blir nedstemt og graver meg lenger og lenger ned.

Nå har sikkert denne tråden blitt alt for lang og jeg har også drukket et par enheter før i dag, så beklager om det er rotete.

Jeg ønsker ikke å erstatte misbruket av hasj med alkoholk og vil helst kutte kraftig ned på alkoholen også. Problemet mitt er at de fleste på min alder drar ut på byen eller drikker alkohol for å være sosiale.

Jeg er en sosial person som har gått av å komme meg ut av hybelen, så hva kan jeg finne på som ikke innebærer rusmidler? Hvis jeg sitter hjemme for lenge alene så sitter jeg bare i mine egne litt negative tanker og graver meg lenger og lenger ned.. Jeg skal begynne med trening igjen, noe som hjelper veldig mot min form for angst. I de periodene det blir lite med trening blir angsten verre.

Drømmene mine blir mye verre i perioder hvor jeg drikker mye alkohol. Jeg har også i det siste opplevd ganske kraftige hjertebank om natten, det er som at jeg er klar over at det skjer samtidig som jeg sover.. Jeg har også lest i en annen tråd her om brekninger når man spiser. Dette har jeg også opplevd og spesielt hvor jeg har ventet lenge med å spise og er veldig sulten. I eksamensperioden hvor angsten min blir ganske kraftig forsterket blir også dette problemet verre, men det er vel ikke noe som forekommer veldig ofte for min del.
Godt å høre at du har kuttet ut hasj som rusmiddel, men det er nokså innlysende at du har erstattet avhengigheten med alkohol. Angsten du nevner, kan være generell fylleangst eller så kan det være abstinenser. Jeg tror du har godt av å trene, og de vennene som røyker hasj, kan du jo fortelle situasjonen og be dem ikke røyke når dere skal sosialiseres? Det burde ikke være noe problem hvis dette er gode venner av deg. Ønsker deg lykke til!
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Antidote Vis innlegg
Godt å høre at du har kuttet ut hasj som rusmiddel, men det er nokså innlysende at du har erstattet avhengigheten med alkohol. Angsten du nevner, kan være generell fylleangst eller så kan det være abstinenser. Jeg tror du har godt av å trene, og de vennene som røyker hasj, kan du jo fortelle situasjonen og be dem ikke røyke når dere skal sosialiseres? Det burde ikke være noe problem hvis dette er gode venner av deg. Ønsker deg lykke til!
Vis hele sitatet...
Fylleangst eller abstinenser er det nok ikke. Jeg hadde 1 år hvor jeg omtrent aldri drakk alkohol og trente 4-5 ganger i uken. Da hadde jeg fortsatt dager med angst, men også dager hvor angsten var helt borte. Jeg klarer å skille mellom angsten jeg har daglig kontra fylleangst. Det er ikke det samme, og jeg har vel egentlig mindre angst etter fylla selv om jeg er sliten. Bruken av alkohol har tatt seg opp etter at jeg begynte å studere. Det er ikke sånn at jeg sitter hjemme alene å drikker for meg selv, men det som liksom er greia når man studerer og skal være sosial er jo at man drar ut på byen..

Det kan være abstinenser etter hasjrøykingen. Problemet er at denne angsten startet før jeg begynte å røyke.

Det har tatt tid for meg å skjønne at det faktisk er angst. Jeg har ikke fått noen diagnose eller gått til behandling. Har faktisk ikke fortalt om det til noen. For meg har det bare vært en klump i magen og et ubehag som jeg ikke helt har klart å sette ord på, men nå i det siste har jeg blitt mye mer bevist på det og er ganske sikker på at det er angst. Jeg tenkte å ta en tur til legen og få henvisning til behandling. Jeg har også vært innom dette så vidt tidligere men har nok ikke tatt det seriøst nok eller klart å følge det opp..

Vet heller ikke helt hvor jeg ville med denne tråden, men om noen har vært i samme situasjon og har tips til hva man kan finne på i fritiden som ikke innebærer alkohol setter jeg pris på tips..
Det høres ut som du tenker veldig mye rett selv her. Kutte røyking og begrense alkohol var lure valg, samme å passe på trening og sosialt liv. Akkurat hva du kan gjøre utenom festing kommer jo veldig an på hva du liker. Du trener, kan du gjøre det på en sosial måte? Begynne med en lagsport f eks? Som student er det mange sosiale foreninger, alt fra sangkor til politiske grupper. Div frivillig arbeid kan også være også sosialt og meningsfylt.

Å gå til legen og be om henvisning til behandling er også en smart plan. Men be eksplisitt om det, fastleger er ikke nødvendigvis så gode på å ta hint.

Som du sier selv, så kan det være ganske vanskelig å forstå seg på angstfølelsen og i det hele skjønne at det er det man har. Det kan godt hende at det er spesifikke ting som trigger angsten din, uten at du ser fellesnevneren for situasjonene du opplever det. Det kan være nyttig å finne ut hva det er, og det er sikkert en fin ting å ta opp når du eventuelt kommer deg i behandling. Lykke til
Anonym bruker
"Orange Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du må få deg en helt ny omgangskrets. Har vært gjennom samme endringa som deg og endte opp isolert i mange år fordi jeg ikke hadde røykinga til felles med de gamle vennene mine lenger. Men med isoleringa følte jeg meg mer og mer outcast og fikk mer sosial angst jo lenger tid som gikk. Jeg fikk drassa meg til noen gruppetreninger og greier kommunale tilbud og aktivitetshus. Det var kjedelig, malplassert og lite givende i starten men etterhvert hvor jeg begynte å gjenkjenne og hilse på andre faste deltakere og komme gradvis i kontakt med andre så ble det veldig givende og inspirerende og jeg danna etterhvert et nettverk av nye, rusfrie folk. Det fins jo også facebook grupper og forumer som aktivitetsvenner hvor man kan treffe nye potensielle venner.

Og bravo til deg som har slutta og ønsker å holde deg rusfri. Bare vent, om 8 år har du et bra og fremgangsrikt liv og elsker din nye "personlighet", mens de gamle venna dine fortsatt står på stedet hvil i livet og føler seg som tapere.
Anonym bruker
"Orange Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ting man kan gjøre uten rusmidler:
Trene
Gå tur
Sykle
Male
Lære en ny matoppskrift hver dag
Være mer med familien sin
Fiske
Padle
Mikse musikk
Dra på standup
Dra på kino
Dra på teater
Være turist i egen by, mange fine steder å utforske
Museumer
Gratis foredrag
Lokale biblioteker har ofte forskjellige gruppeaktiviter og foredrag gratis
Starte med en sport
Engasjere deg i politiske organisasjoner eller hjelpeorganisasjoner (kjenner mange som har fått mange venner via det)
Dra ut å spille biljard, cricket, tennis
Spille kortspill og quizspill hjemme hos venner med god mat (høres nørd ut, tok lang tid før jeg ga det sjansen, men er faktisk ganske hyggelig og gøy)
Bli besøksvenn på gamlehjem
Bli hundelufter
Kjøre på dagsturer med kompiser evn teltturer
Interrail med sightseeing istedet for fylla