Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 7403
Har vært så heldig å få en Raspberry Pi Model B+ - pfSense donert. Samtidig har jeg også lest om pfSense. Er det noen ideer rundt her? Eller et dødfødt prosjekt?

Ser for meg den blir en AP med ethernet mot LAN. Så bruker man en selektiv VPN leverandør. Selv bruker jeg NordVPN (ingen reklame, det bare ble sånn).

Jeg vil ønsker en AP, som bruker VPN som exit node.

Alle forslag blir godt mottatt.
Denne blir vel litt slapp for pfsense med VPN...men har ingen erfaring selv. Har kun brukt pc hardware og Qotom til pfsense. Her er det en som har testet vpn hastighet på PI:

https://www.hackviking.com/single-bo...nce-on-the-pi/

Jeg er usikker på hvor model B+ plasserer seg sammen med de andre der.

Edit: Mulig det er noe med VPN tilbyderen hans. Gir vel ingen mening i at rpi3 er sløvere enn rpi2 på upload.
Sist endret av Buksvoger12; 28. juni 2019 kl. 14:15.
Sitat av Buksvoger12 Vis innlegg
Denne blir vel litt slapp for pfsense med VPN...men har ingen erfaring selv. Har kun brukt pc hardware og Qotom til pfsense. Her er det en som har testet vpn hastighet på PI:

https://www.hackviking.com/single-bo...nce-on-the-pi/

Jeg er usikker på hvor model B+ plasserer seg sammen med de andre der.

Edit: Mulig det er noe med VPN tilbyderen hans. Gir vel ingen mening i at rpi3 er sløvere enn rpi2 på upload.
Vis hele sitatet...
På rpi er det fryktelig mange faktorer som kan redusere hastigheten. Om du feks skriver dataen til sd kortet vil skrive og lesehastighet til kortet kunne være en flaskehals.
Trådstarter
Man anbefaler rett og slett en nyere versjon av Raspberry og raskere sd?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av aoakn Vis innlegg
Man anbefaler rett og slett en nyere versjon av Raspberry og raskere sd?
Vis hele sitatet...
Med mulig unntak for Pi4 anbefalast ikkje RPi til VPN i heile teke. Ikkje til AP heller.

SD-kortet har minimalt å sei. Om VPN-trafikk treff SD-kortet har du gjort ting ekstremt feil i utgangspunktet. Det bør utelukkande gå til RAM.

Men RPi har ein treg CPU, utan kryptofunksjoner. Pi B+ greier neppe meir enn ti-tjue MB/s rå krypto, og i praksis mindre etter at OpenVPN har blanda seg inn.
RPi 3B+ klarer så vidt å laste ned fra usenet over 100 Mbps hvis man bruker HTTPS/TLS.. Absolutt ikke å anbefale på noe som helst som har med kryptering å gjøre.. Mulig Pi4 er bedre, men jeg tviler..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Neh, ville ikke brukt rpi til pfsense hadde jeg vært deg.

Selvsagt hadde rpi vært helt konge som pfsense boks men som alternativ kan du jo se om du får tak i en gammel multikjerne workstation (dell f.eks) pc og sette i ett kott eller noe slikt. Snakk om ett par hundrelapper for maskin, ett ekstra pci/pciex gbit nettkort og en knøttliten ssd eller en usb stick f.eks. jo mer kjerner jo bedre ift kapasitet på vpn, mener jeg leste noen nevnte quadcore var å anbefale.

Derimot kan du jo kjøre pihole på rpi-en, så kan du kjøre reklamefritt (stort sett) uten å måtte ha vpn. Helt glimmers for å slippe reklame om du samtidlig bruker ublock i chrome f.eks.