Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 871
God ettermiddag.

Har akkurat satt sammen ny PC, men det virker ikke som om alt fungerer helt som det skal.

PC-en klarer ikke detecte skjermkortet. Det funker å koble til skjermen, så det er i alle fall ikke ødelagt, men jeg finner det ikke inne på device manager eller dxdiag. Og hvis jeg prøver å kjøre Starcraft II, får jeg melding om at "graphics card is not available at this time", eller noe lignende. Viftene på skjermkortet spinner heller ikke. Prøvde først å installere driveren fra nettet, men det hjalp jo ikke, så jeg prøvde med CD, men da hengte maskinen seg opp under restart, så jeg måtte kjøre en rollback. Prøvde da igjen, men med samme resultat.

Grafikkortet er et GIGABYTE RADEON HD7870-kort.

Et annet problem er at den ene harddisken ikke kommer opp i Min datamaskin. Jeg vet ikke om det kun er at den ikke vises, eller om den faktisk ikke får kontakt. Har prøvd tre forskjellige SATA-innganger (eller hva det het). SSD-disken synes å fungere helt fint.

Noen av usb-portene ser heller ikke ut til å virke som de skal. De funker til musa, men ikke til tastaturet.

Hovedkortet er et Asus P8Z77-V. Strømtilførselen er på 650 vatt.

Hadde satt stor pris på litt hjelp =)

Oh, og jeg bruker Windows 7 64 bit.
Sist endret av Gamgee; 5. april 2013 kl. 15:24.
Har du installert alle driverene?
Første jeg tenkte på var at du ikke har koblet skjermkortet riktig, eller godt nok. Prøv å demonter, og monter på nytt.

Etter at du skrev at du hadde flere problemer, tenkte jeg det kanskje var hovedkortet ditt som er problemet. Kan være kontrolleren til SATA portene som er gåen, eller bare hovedkortet i seg selv.

Du får sikkert svar av noen med mye mer peil enn meg uansett.
Skjermkortet står riktig i. Har sjekka flere ganger. Som sagt bruker jeg det til skjermen i dette øyeblikk, så noe er i alle fall riktig.

Sitat av L3gioN Vis innlegg
Har du installert alle driverene?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det. Installerte skjermkortdriveren fire ganger - fra flere forskjellige kilder. Alle gangene klikka maskinen i løpet av neste restart, så jeg måtte rollbacke.

Tror usb-portene funker nå, og den andre harddisken fant jeg i disk manager. Så det eneste som mangler nå er skjermkortet, ser det ut til. Har re-installert windows nå og prøver å gjøre alt på nytt igjen, i en forhåpentligvis mer riktig rekkefølge. Får se hvordan det går.

Prøvde nå å installere driveren til skjermkortet med CD-en enda en gang, etter å ha installert Windows på nytt, men nok en gang henger den seg opp under "starting windows" ved neste reboot.

Så det er åpenbart driveren, eller dvs mangel på driver, som er problemet, men jeg får jo ikke installert den. Skjønner ikke hva jeg kan gjøre nå..

Enda et tillegg: Installerer driveren etter å ha installert alle chipset-driverene.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
HDD'en fikses lett med denne linken: http://windows7forums.com/windows-7-...harddrive.html
Gjorde det akkurat på min pc så det funker.

(Goto: Control Panel -> System and Security -> Administrative Tools ->Computer Management -> Disk Management -> Right-Click on the Harddrive not displayed in the computer map -> Add driver letter.)
Sitat av BrilleSheik Vis innlegg
HDD'en fikses lett med denne linken: http://windows7forums.com/windows-7-...harddrive.html
Gjorde det akkurat på min pc så det funker.

(Goto: Control Panel -> System and Security -> Administrative Tools ->Computer Management -> Disk Management -> Right-Click on the Harddrive not displayed in the computer map -> Add driver letter.)
Vis hele sitatet...
Ja, gikk inn der og fikk den til å vises. Men den er delt opp i to partisjoner, eller noe. Den ene er på 120 mb (vises for øvrig ikke i Min datamaskin), tror jeg det var. Virka litt som om PC-en tror det er den Windows er installert på(?). Men det er ikke så farlig, jeg kan uansett bruke den.

Men skjermkortdriveren får jeg fortsatt ikke has på. Og lyden er også borte nå. Den var der før siste reinstallasjon av windows.
Sist endret av Gamgee; 6. april 2013 kl. 10:09.