Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 827
Hei å hå.

Vegrer meg litt for å lage denne tråden, da jeg kan huske å ha sett et par slike tråder før, men jeg må innse nederlaget og krype til korset/freaken.

Så hva vil jeg?
Jeg skal gå til innkjøp av en stasjonær datamaskin, hovedsaklig rettet mot spilling, men også funksjonell som arbeidsmaskin. Etter mye saumfaring av Komplett.no, kom jeg frem til denne listen.

Jeg satte meg et budsjett på +- 10.000, og da skulle jeg helst hatt 2x 24" skjermer. I listen over eksisterer det kun 1, og jeg er over budsjettet.
Men, jeg er langt i fra overbevist om at mine valg er de beste og rimeligste, og hvis dere har noen tips om hvor jeg kan kutte ned litt på prisen uten å miste noe nevnverdig ytelse hadde det vært flott. Budsjettet mitt er nogenlunde fleksibelt hvis ytelsen er verdt prishoppet. Jeg skal også ha en SSD disk, så den forblir

Så.. Har dere noen innspill, tips og skrik som kan hjelpe en student inn i spillverden med et budsjett på 10.000?
Er også en Komplett fanboy (Loyality anyone?), og for ryddighetens skyld så kjøper jeg alt i en samlet ordre fra Komplett, med mindre det er noen vanvittige prisforskjeller såklart.

Setter stor pris på all hjelp, og hvis dere finner en måte og snike inn 1 skjerm til, uten å sprenge budsjettet eller miste ytelse i noen nevnverdig grad blir jeg sjeleglad
Sist endret av Kugie; 9. august 2012 kl. 22:10.
For meg ser det veldig ut som det beste for den prisen, men 10.000 og to skjermer blir vel kanskje litt ambisiøst. Du kan forøvrig kjøpe alt på dustinhome.no og sjekke hvor mye du sparer, er som regel en del
Ville valgt ett z77 hovedkort
Sitat av Aftershave3k Vis innlegg
For meg ser det veldig ut som det beste for den prisen, men 10.000 og to skjermer blir vel kanskje litt ambisiøst. Du kan forøvrig kjøpe alt på dustinhome.no og sjekke hvor mye du sparer, er som regel en del
Vis hele sitatet...
Er som regel litt ambisiøs
Men som sagt, kan gjerne gå opp 2 lapper og få den skjermen, men da hadde det hjulpet om jeg kunne kutte på noe annet. Skal sjekke dustinhome, takk for tipset.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...4-132CEACB4380
her har du en liste med 2 skjermer til ca det samme som din liste, ville også sterkt vurdert å kjøpe en cpu kjøler også, du får en meget god kjøler for rundt 500kr. og selv med det vil listen inkl 2 skjermer være på under 12k
Sitat av Frufsa Vis innlegg
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...4-132CEACB4380
her har du en liste med 2 skjermer til ca det samme som din liste, ville også sterkt vurdert å kjøpe en cpu kjøler også, du får en meget god kjøler for rundt 500kr. og selv med det vil listen inkl 2 skjermer være på under 12k
Vis hele sitatet...
tja, slenger du på en hdd så sier vi 12
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av otl Vis innlegg
tja, slenger du på en hdd så sier vi 12
Vis hele sitatet...
ja, ser jeg hadde glemt og legge dette inn, man kan sefølgelig spare noen kroner på å kjøpe et refferanse kort, selv om et ikke refferansekort vil vare lenger en et refferansekort, grunnet mye bedre overklokkingspotensiale


Og forresten TS: ikke finn på å kjøp ssd'en du har i listen din, denne vil mest sansynlig bare by på problemer.
Sist endret av Frufsa; 9. august 2012 kl. 22:38.
Ville også tatt en titt på mpx. Mye som er rimeligere der.

Også en ting jeg må si til TS, jeg er loyal til de som gir meg mye for pengene

Men for et kabinett da, ikke en eneste vifte inni? må kjøpe det også da, nytter ikke ha et kabinett uten vifter

Da mente jeg i den APLUS'n

Er jo en hel en i CM
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Og forresten TS: ikke finn på å kjøp ssd'en du har i listen din, denne vil mest sansynlig bare by på problemer.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype?

Sitat av otl Vis innlegg
Ville også tatt en titt på mpx. Mye som er rimeligere der.

Også en ting jeg må si til TS, jeg er loyal til de som gir meg mye for pengene

Men for et kabinett da, ikke en eneste vifte inni? må kjøpe det også da, nytter ikke ha et kabinett uten vifter

Da mente jeg i den APLUS'n

Er jo en hel en i CM
Vis hele sitatet...
Kabinett er egentlig ikke noe jeg er ute etter å bruke mye penger på, så her tok jeg egentlig det rimeligste jeg fant, uten å legge mye tanker bak det. Men takk for påpekelsen, greit med god lufting
Sitat av Kugie Vis innlegg
Kan du utdype?


Kabinett er egentlig ikke noe jeg er ute etter å bruke mye penger på, så her tok jeg egentlig det rimeligste jeg fant, uten å legge mye tanker bak det. Men takk for påpekelsen, greit med god lufting
Vis hele sitatet...
god lufting? Du har jo ikke lufting, men greit nok
Sitat av otl Vis innlegg
god lufting? Du har jo ikke lufting, men greit nok
Vis hele sitatet...
Jeg mente at det var bra du påpekte det, siden det er bra med god lufting. Jeg påsto ikke at valgt kabinett hadde god lufting..
Så det i ettertid

Men hvis du tar en samsung 830 eller intel 330 ssd og kanskje ett annet hovedkort
Kjøper deg en skjerm til når du får råd f.eks?
Sitat av otl Vis innlegg
Så det i ettertid

Men hvis du tar en samsung 830 eller intel 330 ssd og kanskje ett annet hovedkort
Kjøper deg en skjerm til når du får råd f.eks?
Vis hele sitatet...
Jeg valgte SSD på grunn av brukeranmeldelsene, virket som en solid og stabil disk, men skal ta en titt på de du listet. Har du noen kommentarer på hovedkortet?

Ja, jeg har bestemt meg for at skjerm blir utsatt.

Da skal jeg ta en rundtur etter ny SSD og Kabinett, eventuelt noen ekstra vifter. Takk for tipsene, da blir det litt gaming på meg i studietiden også
Ville nå valgt ett z77 hovedkort
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Du nesten velge et annet hovedkort i form av Z77 el. De eller fleste Z68-kort, om ikke alle behøver en BIOS-oppdatering før de er kompatible med Ivy Bridge. Dette må enten gjøres med en kompatibel CPU, eller ved å bestille en ekstra BIOS-chip med en oppdatert utgave. Begge tilfeller er ganske tungvinte kontra det å kjøpe et kompatibelt hovedkort i utgangspunktet. Ved å kjøre Ivy på Z68 mister du også muligheten for overklokking, noe som er et stort tap når du kjøper K-utgaven av i5 3570.

Dette er f.eks et godt hovedkort til en ikke så alt for dyr penge. Dette kortet er et annet godt alternativ fra Asus. Begge kortene støtter SLI og produsentene er noenlunde likestilte hva kvalitet og generell pålitelighet angår.

Videre så er OCZ Agility 3 en av de mest upålitelige SSD'ene på markedet så du gjør absolutt lurt i å velge noe annet.
Sist endret av 83leo; 10. august 2012 kl. 14:40.