Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3781
Hei, jeg har tillgang på det meste jeg trenger utenfor hjemmet. Jeg har dusj etc på treningssenter, behagelig oppholdsrom med wifi etc gjennom jobb/skole og det samme med enkle kjøkkenfasiliteter. Jeg har tidligere kun oppholdt meg hjemme mens jeg sover, og hatt denne livsstilen over lengere tid selv om jeg hadde alle fasiliteter hjemme. Jeg lurer på om det er noen mulige løsninger hbor jeg kan bo for en tusenlapp eller to i måneden. Alt jeg trenger er essensielt en seng og et trygt sted å låse inn sakene mine. Klesvask kan jeg fikse på anrdre måter (myntvaskeri på hotell etc). Hvis boligen er langt unna mine andre fasiliteter vil jeg jo ha behov for toalett i nærheten, men ellers trengs ikke engang dette. Telt er litt i overkant kaldt og usikkert, har tenkt campingvogn, men vet ikke hva dette koster, dessuten må du vel langt utenfor sentrum for begge. Går det ann å bo i et leid lager/garasje f.eks? Eller vet noen om en måte å få leid et lite krypinn for cheapsies?
Har kommet over et lager der det bodde fremmedarbeidere, de sov på madrasser på gulvet. Tett i tett med madrasser.
Så det er tydeligvis noen som synes det er en ok måte å leie ut på.

For å være seriøs så tror jeg kanskje du kan klare å bo for et par lapper per måned om du forsøke å få leid en campingvogn av noen som har helårsplass.
Portapotti må jo tømmes helst hver dag, men det bør du klare.

Er endel som leier ut garasjer til bolig vet jeg, men da er det gjerne mer eller mindre bygget om til hybel. Med hybelkjøkken, toalett og dusj etc.
Men prisen er gjerne som på andre hybler.

Vogn er vel det eneste du kan få leid for den prisen.
Har du bil? Du kan jo kjøpe deg en kassebil og lage til seng baki. Blir kaldt så klart, men til kun soving så går det. Tørrere og tryggere enn telt.
Sist endret av entropi; 14. juni 2016 kl. 09:08.
Normalt er nok bofellesskap den greiste løsningen for den livsstilen du skisserer, det blir som regel billigere enn alle camping-alternativer. Er du 'aldri' tilstede så er du jo en perfekt bofellesskapmedlem (for de andre ;-) Det bør være lett å finne noe i nærheten av jobb/skole - gjerne i motsetning til camping-muligheter og da er det flere som deler på strøm-abb, og evt bredbånd etc. noe som drar ned totalkostnaden. Sett gjerne opp en lapp på skole etc, og kanskje en annonse i avisa. Det er mange utleiere/bofellesskap som ser etter annonser istedenfor å rykke inn annonse selv og måtte ta jobben med å sile ut alle som er interessert.
Hvis du er litt handy og synes sånt er gøy, så kan du jo bygge deg en liten husvogn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tiny_house_movement
https://www.youtube.com/results?sear...y+house+wheels
Tror romantikken om å leve enkelt overskygger for hvor billig det faktisk er å bo i kollektiv. Viss du bor i en større by. Du finner helt sikkert noe for 3000 I måneden. Inkl strøm og vann kan du sikkert også lett finne. Regnskapet er ganske enkelt. Har du bil kan du jo også bo i den, Men bil har jo en god del skjulte kostnader (veiavgift, bensin, forsikring, etc).

www.hybel.no er en fin side
Sist endret av Marori; 14. juni 2016 kl. 09:47.
Jeg har hatt mine perioder både i telt, bil, bofellesskap og hybel. Den stoore forskjellen kommer den dagen (natten), det er vinter og du får mageproblemer... da vil du være INNE. ;-)
Sist endret av SuperT; 14. juni 2016 kl. 10:03.
Har du vurdert å bo i båt? Da har du jo alle fasilitetene med båtlivet.
Vet om folk jeg som bor i seilbåt.
Du burde være litt handy, kunne litt om oppussing og glassfiber. De fleste vil ha en båt med litt høy planløsning, da kan ofte snekke være ett bra alternativ, eller motorcruiser/seilbåt. En ting å tenke på er oppvarming, kjøkken, wc og strøm. Noen få havner har dusj. de fleste har wc og strøm, ofte wifi også.
Budsjett har mye å si, spesielt om du skal ha båt med innebygd do/dusj osv.
Sett at har mellom 8-10 tusen til båt og ca 6-7 tusen til vintern for havnleie og strøm + penger til mat så er det fult mulig som boløsning og sikkert fint om sommern


Prisen for leie av båtplass varierer ganske mye rundt her i landet, noen har ikke så veldig lyst å leie ut til husbåter.
Bakdelen er vell eneste vintern, da du vil trenge mye oppvarming, og att du ikke vil få noen folkeregistrert adresse.
Sitat av fjellape Vis innlegg
Sett at har mellom 8-10 tusen til båt og ca 6-7 tusen til vintern for havnleie og strøm + penger til mat så er det fult mulig som boløsning og sikkert fint om sommern
Vis hele sitatet...
8 - 10 tusen for en båt og bo i? Da gir man jammen opp komforten... Min drøm er å bo i båt, men da må nå båten koste LANGT mer en 8-10 tusen. Send meg en link til en båt DU mener er bra som bobåt fra 8 - 20.000,-

TS: Jeg bor i campingvogn året rundt, kan ramse fort opp mine utgifter.

Campingvognen er lån fri så det er knall! Jeg har toalett og dusj i vognen, men bruker bare toalettet i nød som "våkner midt på kvelden å må pisse ASAP" Eller jeg blir sjuk med blaut bæsj.

Betaler 2000,- for plass, strøm, sanitær, vaskemaskin og tørketrommel. Bruker gass til matlaging, så det koster ikke mye (har nesten aldri byttet inn gassen). Husker ikke helt hva gassen koster, men blir du medlem i caravan klubb får du masse fordeler og tilbud.

Kan anbefale deg vogn, men merk deg! Vintervogn er de beste ! Kan ramse opp gode i riktig rekkefølge:

1. Kabe
2. Solifer
3. Polar
4. Bjørseth

Hold deg unna adria og hobby, kanskje de nyere hobby er bedre? Men de nyere Adria Apline (vinter) utgaven er tåpelig designet til nordiske forhold.

Edit: Send meg PM om du ønsker mer informasjon og slikt, ønsker ikke dele alt offentlig
Sist endret av justastonedhuman; 14. juni 2016 kl. 13:50.
Sitat av KaiN Vis innlegg
8 - 10 tusen for en båt og bo i? Da gir man jammen opp komforten... Min drøm er å bo i båt, men da må nå båten koste LANGT mer en 8-10 tusen. Send meg en link til en båt DU mener er bra som bobåt fra 8 - 20.000,-
Vis hele sitatet...
Du vil nok ha over 26-28fot for å ha grei plass i en seilbåt. Menst ei snekke har mer areal og takhøyde + dieselvarmer som er greit å ha.
En jeg kjenner brukte bare 10 tusen på sin 28fot seilbåt, det ble fortsatt en del utgifter til oppussing i etterkant, han har nesten hele tiden bodd i den, så det er fult mulig.

En nyere båt vil ha veldig mye mer pratiske løsninger imotsetning til en eldre båt, og prisene er derfor høye.
Jeg har funnet eldre snekker og seilbåter på finn.no til 10-12 tusen med toalett, men ikke dusj.
Det er ofte lurt å være litt handy, det er mange billige oppussings objekter, så fult mulig å installere vanntank og dusj også for ett par tusen kroner.

Denne her for 13000 og inklusiv havleie ut sesongen.

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75743424
det billigste man finner kollektiv rom for i de større byene er vel 3-4000. hvertfall på østlandet.

Jeg har sett litt på å kjøpe en gammel havarert buss eller lignende å pusse opp til stasjonær "bobil". men det er jo relativt utfordrende på endel måter.
Tja ts sier jo han har små krav og kan gjøre alt bortsett fra å sove utenom bostedet.
En billigbåt som den som er listet er vel ikke akkurat godt egnet som bobåt, mtp norsk vinter men er man dedikert til et enkelt liv og ikke har store krav så går det helt sikkert. Er jo tusenvis av uteliggere i Norge, og de ville sikkert syntes en båt ville vært storveis.

Om ts har et tidsperspektiv på flere år så er det kanskje aktuelt å gå noe høyere i pris for å få en bedre løsning?