Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 24271
Heisann, hadde litt lite å gøre så jeg stakk på TVNorge nett tv som moren min abonerer på, jeg visste ikke helt hva jeg skulle se på så jeg bare tok en episode åndenes makt. Da kom det et spørsmål inn i huet mitt som jeg har tenkt på før og det er følgene, Er åndenes makt ganske sanne/ sanne historier, eller bare tull?

konklusjonen min er hvis hendelsene på programmet er virkelige så er jo dette en bekreftelse på at det er noe etter livet.
Søk på forumet er endel tråder om det tror jeg.

Her er en: http://freak.no/forum/showthread.php?t=95291
Standard medlem
Bombasa's Avatar
falskt som bare faen...
Åndenes makt er kun underholdning. Hadde det faktisk eksistert en eneste bekreftelse på at det var noe etter livet ville ikke det eneste vi hører om det vært idiotiske programmer som åndenes makt og James Randy ville vært fattigere en hva han er i dag.

Ta det for hva det er, nemlig underholdning ment for å få folk til å titte på kanalen så de skal se reklamen.
brace yourself
Fickledick's Avatar
synes det er rart at det kun er merkelige skruer som får problemer med spøkelser...
En nær slektning av meg var med på Åndenes makt, og han sa selv at det er falskt. De gjorde det kun for underholdning og det var et lite "manus" de skulle holde seg til så det ikke så helt falskt ut ^^
^^
Sikkert noe i det som de har forsterket noe sinnssykt. De aller fleste hendelsene har jo en logisk forklaring men det ser ut som de har endret på det.
Skepsis har en artikkel om slike programmer.
Like ekte som en religiøs overbevisning eller troen på julenissen. Selvfølgelig kan man få besøk av den skjeggete naboen en kveld eller bare ha full tiltro hva mamma og pappa sier. At det stemmer med virkeligheten er noe annet. For øvrig går begge disse eksemplene ut på det samme. Vær snill, nå, barn! Ellers! . Åndenes makt er ren underholdning for de fleste. Kan være at en og annen kjerring i overgangsalderen tror på det for å ha noe å pusle med, selvfølgelig. I psykiatriens verden kaller vi dette Pseudohallusinasjoner.
Sist endret av Lucy In The Sky; 19. juli 2012 kl. 20:04.
En kompis var med på produksjonen av "Jakten på den 6. sans", et program i omtrent samme kategori (det ble også sendt på TVNorge). I følge ham var deltakerne på bærtur til enhver tid og alt sammen ble ordnet og klippet til det så sånn omtrent overbevisende ut.
Sitat av Pløyd Vis innlegg
En kompis var med på produksjonen av "Jakten på den 6. sans", et program i omtrent samme kategori (det ble også sendt på TVNorge). I følge ham var deltakerne på bærtur til enhver tid og alt sammen ble ordnet og klippet til det så sånn omtrent overbevisende ut.
Vis hele sitatet...
Jeg så noen av progrmene og jeg må si at de ikke greide seg så godt! Det hvar bare gjettninger INGEN form for mediumskap.... De greide å bevise at medium ikke finnes, å det hvar jo ikke helt hensikten med prgrammet
brace yourself
Fickledick's Avatar
husker ha sett en "behind the scenes" episode, der programlederen fremstod som om han selv ikke trodde på dette tullet
Er jo en underholdningsserie, og regner med at det som blir sagt og gjort er manus. I realiteten så er jo de eventuelle hendelsene bare iscenesatt..
Ligger nok noe bakom. Vet at minst 2 av husene har det virkelig spøkt i.

Det man ser på tv'n er skuespill... Og det meste er innøvd og laget for å virke spennende, men historiene er ekte.
Forty Six & 2
Snemannen's Avatar
Har aldri greid se mer enn et par minutter av en episode, ble bare for dumt.
Huset vårt var med i programmet for 2 år siden så helt svada er det ikke, men det stemmer det med at de har manus på noe. Kan ikke akkurat si det hjalp så veldig på når mediumet skulle bli kvitt jævelskapet, for kaffetraktern datt fra kjøkkenbenken sist for 1 måned siden, så... Heldigvis er jeg flyttet hjemmefra!
Sitat av SheepInPain Vis innlegg
Huset vårt var med i programmet for 2 år siden så helt svada er det ikke, men det stemmer det med at de har manus på noe. Kan ikke akkurat si det hjalp så veldig på når mediumet skulle bli kvitt jævelskapet, for kaffetraktern datt fra kjøkkenbenken sist for 1 måned siden, så... Heldigvis er jeg flyttet hjemmefra!
Vis hele sitatet...
Dere har rotter!
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Dere har rotter!
Vis hele sitatet...
Da var det en stor rotte som sto på andre siden av rommet mitt for 2 år siden da!
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ligger nok noe bakom. Vet at minst 2 av husene har det virkelig spøkt i.

Det man ser på tv'n er skuespill... Og det meste er innøvd og laget for å virke spennende, men historiene er ekte.
Vis hele sitatet...
Dette her helt uten kilder har ingen troverdighet for meg.

Et hus like borti høgget her var med på programmet for en stund siden, og det ligger noe bak, men ikke mer enn et simpelt lokalsagn. Alt blir blåst opp og innøvd før innspilling.
Jeg tror ikke på det før jeg ser et skikkelig dybdeintervju av et spøkelse. Man tror på det man vil tro.
Sitat av Kimer28 Vis innlegg
Alt blir blåst opp og innøvd før innspilling.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig blir ting blåst opp og innøvd.. Serien er jo laget for å gi en spennende underholdning... Ville vært litt dårlig om programlederen ikke viste noe av historien, og ingen hadde særlig peiling på hva som skulle skje igjennom de timene med opptak de har.

Og manus.. joda... ting er nok pyntet litt på, men historiene som fortelles er ekte, og ikke manipulert på noen måter. Om det er sannhet bak alle historiene, er en helt annen sak. Om det spøker i alle husene, er det ingen som vet.
Sitat av JesperL95 Vis innlegg
Heisann, hadde litt lite å gøre så jeg stakk på TVNorge nett tv som moren min abonerer på, jeg visste ikke helt hva jeg skulle se på så jeg bare tok en episode åndenes makt. Da kom det et spørsmål inn i huet mitt som jeg har tenkt på før og det er følgene, Er åndenes makt ganske sanne/ sanne historier, eller bare tull?

konklusjonen min er hvis hendelsene på programmet er virkelige så er jo dette en bekreftelse på at det er noe etter livet.
Vis hele sitatet...
1 000 000 har kanskje sett spøkelser på jorden men 0 bevis, you do the math.
Alle er skeptiske...helt til dem opplever det selv.
Sitat av thundercat Vis innlegg
Alle er skeptiske...helt til dem opplever det selv.
Vis hele sitatet...
De som virkelige er skeptiske vil fortsette å være det selv etter en opplevelse som ved første øyekast utgir seg for å være uforklarlig. Dessverre, de jeg antar du tenker på er de som begynner å tro på spøkelser, troll, pokemon etc. etter at døren svinger opp 00.00 på fredag 13. eller ser en mørk skikkelse på rommet idet hjernen våkner fra REM søvn eller andre tilsvarende, ofte oppgitte "bevis" på det overnaturlige.

Åndenes makt er nesten ikke verdt elektronene som overfører denne teksten, men ja: det er rent oppspinn produsert for å underholde mennesker med ekstremt underskudd på kritisk, rasjonell tankeaktivitet
Sist endret av Astory; 20. juli 2012 kl. 01:01.
thundercat: Ikke helt korrekt. Jeg personlig har opplevd mye snålt men foretrekker å støtte meg til naturlige forklaringer. Hypnagoge hallusinasjoner, for eksempel. Eventuelt søvnparalyse. Har opplevd begge deler, og begge gangene tenkte jeg som så at "Nei, nå tuller hodet mitt med meg, altså". Skulle tro de fleste sluttet å tro på spøkelser den dagen de var for store til å sove i mammas seng.
Sist endret av Lucy In The Sky; 20. juli 2012 kl. 01:03.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Åndsingenes makt burde det hete.
faake shhiiitt
Åndenes makt var i Skjervøy på puben, har hørt det er noe som går igjen der, men vet ikke hva

Sitat av ddog Vis innlegg
faake shhiiitt
Vis hele sitatet...
fint med folk som ikke kan begrunne noe som helst
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Åndsingenes makt burde det hete.
Vis hele sitatet...
Det var dagens!
Sitat av KaiN Vis innlegg
Åndenes makt var i Skjervøy på puben, har hørt det er noe som går igjen der, men vet ikke hva
Vis hele sitatet...
Puben har vell sine gjengangere, hehe
Sitat av KaiN Vis innlegg
Åndenes makt var i Skjervøy på puben, har hørt det er noe som går igjen der, men vet ikke hva



fint med folk som ikke kan begrunne noe som helst
Vis hele sitatet...
Hva slags begrunnelse søker du? Om Åndenes Makt faktisk hadde gitt troverdig bevis på at det finnes spøkelser, ånder, demoner etc. ville dette vært det største vitenskaplige gjennombrudd noensinne. Faktum at ingen oppegående mennesker tar programmet seriøst og at programmet kun går på en liten, norsk tv-kanal og er sett av 15.000 mennesker burde være nok til å indikere hvor useriøst dette er, på samme nivå som Martha og Snåsamannen og andre hippier som kommer med utrolige påstander og langt fra trolig dokumentasjon for påstandene.
Sist endret av Astory; 20. juli 2012 kl. 01:19.
Sitat av JesperL95 Vis innlegg
Er åndenes makt ganske sanne/ sanne historier, eller bare tull?
Vis hele sitatet...
Det er ihvertfall ingen vitenskaplige metoder som kan påvise at det finnes spøkelser, ånder, demoner osv.
Og de som fanatisk mener at spøkelser finnes har ingenting å backe opp påstandene sine med, kun subjektive opplevelser som mest sannsynlig er misoppfattet og/eller forvrengt av ulike årsaker.
Årsaker som f.eks. urasjonell frykt for det overnaturlige som ligger latent i underbevisstheten til den det gjelder.

Det sier sitt for min del.
Sitat av Knask Vis innlegg
Det er ihvertfall ingen vitenskaplige metoder som kan påvise at det finnes spøkelser, ånder, demoner osv.
Og de som fanatisk mener at spøkelser finnes har ingenting å backe opp påstandene sine med, kun subjektive opplevelser som mest sannsynlig er misoppfattet og/eller forvrengt av ulike årsaker.
Årsaker som f.eks. urasjonell frykt for det overnaturlige som ligger latent i underbevisstheten til den det gjelder.

Det sier sitt for min del.
Vis hele sitatet...
Det finnes da et hav av vitenskaplige metoder for å påvise spøkelser, ånder og demoner? Noe så enkelt som et bilde (om de kan ses av det nakne øyet som mange påstår, kan det også fanges av et kamera) eller en video.

En annen måte ville vært å observere og måle effektene disse entitetene skal produsere, som feks evnen til å manipulere fysiske gjenstander, vise seg, produsere lyder osv osv.

Dette har ikke latt seg gjøre og det enorme fraværet av bevis i denne saken med tanke på hvor mange som påstår å ha opplevd noe overnaturlig er bevis nok på at det er oppspinn.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Åndenes makt var i Skjervøy på puben, har hørt det er noe som går igjen der, men vet ikke hva
Vis hele sitatet...
Ja, jeg gikk igjen mye der. :-P Jeg merket nok dessverre lite av bord og stoler som veltet av seg selv. :-)
Sitat av KaiN Vis innlegg
fint med folk som ikke kan begrunne noe som helst
Vis hele sitatet...



Det som fremlegges uten bevis kan også avvises uten bevis.
Han hadde mer enn nok grunnlag for påstanden sin.
Sitat av Astory Vis innlegg
Det finnes da et hav av vitenskaplige metoder for å påvise spøkelser, ånder og demoner? Noe så enkelt som et bilde (om de kan ses av det nakne øyet som mange påstår, kan det også fanges av et kamera) eller en video.

En annen måte ville vært å observere og måle effektene disse entitetene skal produsere, som feks evnen til å manipulere fysiske gjenstander, vise seg, produsere lyder osv osv.

Dette har ikke latt seg gjøre og det enorme fraværet av bevis i denne saken med tanke på hvor mange som påstår å ha opplevd noe overnaturlig er bevis nok på at det er oppspinn.
Vis hele sitatet...
Her virker det som om du bare kverulerer kun for å kverulere.

Det er mulig innlegget mitt ikke er 100 % velformulert, men det er da tydelig at jeg konkluderer med at spøkelser ikke eksisterer, hvilket er det den samme konklusjonen du kommer frem til?

Det er dusinvis av vitenskaplige metoder som har blitt benyttet for å prøve å påvise spøkelser, uten resultat.
Tusenvis av forsøk har blitt gjennomført, tusenvis av timer med overvåkning er blitt utført, og tusenvis av bilder har blitt tatt, men ingen har noe håndfast å vise til.
Igjen;
Det er ihvertfall ingen vitenskaplige metoder som kan påvise at det finnes spøkelser, ånder, demoner osv.
Vis hele sitatet...
Men det betyr ikke at metodene er uegnet for formålet om spøkelser virkelig hadde eksistert.
Jeg tror inniblant på paranormale ting, når det faktisk er bygget opp fakta på en sak. Jeg tror derimot ikke på at det spøker på en Rimi butikk fordi varer blir vekke.. (Dette var en random episode jeg så..)
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Jeg tror inniblant på paranormale ting, når det faktisk er bygget opp fakta på en sak.
Vis hele sitatet...
Kan du være så vennlig og eksemplifisere for oss?
Sitat av Knask Vis innlegg
Her virker det som om du bare kverulerer kun for å kverulere.

Det er mulig innlegget mitt ikke er 100 % velformulert, men det er da tydelig at jeg konkluderer med at spøkelser ikke eksisterer, hvilket er det den samme konklusjonen du kommer frem til?

Det er dusinvis av vitenskaplige metoder som har blitt benyttet for å prøve å påvise spøkelser, uten resultat.
Tusenvis av forsøk har blitt gjennomført, tusenvis av timer med overvåkning er blitt utført, og tusenvis av bilder har blitt tatt, men ingen har noe håndfast å vise til.
Igjen;

Men det betyr ikke at metodene er uegnet for formålet om spøkelser virkelig hadde eksistert.
Vis hele sitatet...
Ja, du har rett i at jeg deler ditt syn angående spøkelser m.m. Det jeg ville poengtere var at det finnes vitenskaplige metoder å bevise spøkelser, noe som gjør det mer sannsynlig at de ikke finnes. Saken ville vært stilt temmelig anderledes om det ikke fantes metoder for å verken bevise/motbevise overnaturlige entiteter.
Virker ikke som noe kverulering for meg.
Virker heller som dere snakker litt forbi hverandre.
Anbfaler Derren Brown sine programmer om medium, astrologi, etc.

http://www.youtube.com/watch?v=bPDvEXS-71g

Veldig interessant!
Vil bare si at jeg først og fremst ikke er overtroisk for shit!

Solgte det gamle huset vårt i Oslo tilbake i 2010.
De som kjøpte det opplevde så sterke episoder at de fikk klarsynte til å komme og se om det var noen der.
Eneste var modern som opplevde at det var en jente med langt lyst hår som stirra på hu mens modern sov, visstnok.
Jeg merka bare at noen gikk i trappa en gang jeg var hjemme aleine, men tenkte bare at det var random knirking siden trappa knirka konstant. Eks-kjæresten min opplevde også noe en gang hu sov hos meg. Og til og med stefaren min følte det var noe rart noe.(!!!) og da er det noe..

Men tilbake til de som kjøpte. De blei så plaga at barna ikke kunne sove inne på det gamle rommet mitt, fordi de blei så plaga av bråk og dører som åpna seg plutselig. Fikk seinere vite at nabolaget var bygget oppå en veldig gammel og visstnok veldig liten gravplass som hadde vært der for mange herrans år siden når det var skog der. Fikk forøvrig aldri noe svar om det det var noen som gikk igjen der, men...

Men jeg tror rett og slett det bare er fordi hjernen din spiller deg et puss, MEN det finnes mer mellom himmel og jord enn vi både vet og tror. Men Åndenes Makt... Det er bare et tv-program.
Hvis spørsmålet er om enkelte av historiene er scriptet av TV-teamet, så skulle det ikke forundre meg om de var det, men mest sannsynlig er det ikke bare tull. Det finnes mange nok tullinger rundt om kring i verden som tror de har overnaturlig evner, eller som sier de har det for å tjene penger. Ingen grunn til å finne på ting selv.

Hvis spørsmålet er om det de viser er virkelig eller bare innbildning hos de som er med, så tror jeg nok at det siste er mer sant enn det første. Er mange grunner til at folk sier de kan snakke med de døde, eller har andre overnaturlige evner. Det er f.eks. mulig å tjene svært store penger på det om du blir kjent, det gir deg trøst og støtte i livet, du blir berømt og folk ser opp til deg pga evnene dine. Problemet er at ingenting av det de sier kan bevises. Det er ikke noe håndfast. Om de vikelig hadde overnaturlige evner kunne de lett ha vunnet en milion dollar ved å overbevise the James Randi Education Foundation om at de har noe å fare med [1]. Merkelig nok har ingen vunnet denne prisen enda, med den verdensberømmelsen som følger med.

[1] http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html