Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 4141
Jeg sitter å undrer litt etter å ha lest tråden "Hvordan få Litt Cash som 13 åring ??"

La oss si at denne 13-åringen tjener seg en tusenlapp ekstra pr uke.
Hva skal en 13-åring med "så mye" penger?

En foresatt, vil jeg tro, føler vel at man ikke kan ta ifra barnets opparbeidede penger.

Mitt syn på dette blir da at foresatte ikke får kontroll på barnets forbruk.
Det åpnes en dør til "frihet" for barnet, og barnet vil få tilgang til andre goder, som ikke andre har.
Inkludert i disse godene, legger jeg også til, tobakk, alkohol, og narkotiske stoffer.

Ved at barnet får det man trenger av foreldrene, til en brus og et par stykker pizza på ungdomsklubben. Eller til kinobillett og popcorn, vil foresatte lukke den økonomiske uavhengigheten mer, og hindre tilgang på rusmidler.
Hva er deres mening om dette?
Sist endret av FarmerJoe; 16. juli 2012 kl. 05:09.
Så lenge de voksne følger litt med tror jeg det bare er bra å lære barna at de må jobbe for pengene, og lærer seg kanskje litt mer respekt for pengene de bruker. 13 åringer har og ofte interesse for gaming, og pengene kan da fort bli brukt på ting som spill og datamaskineræ
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Jeg synes det bare er utelukkende positivt. Og jeg skjønner ikke heller hvorfor foresatte skal ha 100% kontroll med en fjortis sine penger..

Positivt i den forstand at man lærer tidlig å jobbe, lærer tidlig å tjene egne penger, lærer tidlig arbeidslivet.
Hadde du bare visst hvor mange godt voksne studenter det er oppe i 25-26årene som fremdeles utelukkende lever av Lånekassa...
"barnet vil få tilgang til andre goder, som ikke andre har."
Det er da opp til de "andre" om de vil gjøre det samme, altså tjene penger.

"Inkludert i disse godene, legger jeg også til, tobakk, alkohol, og narkotiske stoffer."
Om de drev med det, så er vel noe de hadde skaffet uansett.

Så det er vel egentlig bare positivt at unge gjør noe fornuftig, istedet for å sitte inne å spille.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg synes det bare er utelukkende positivt. Og jeg skjønner ikke heller hvorfor foresatte skal ha 100% kontroll med en fjortis sine penger..
Vis hele sitatet...
Kan du gi en begrunnelse på hvorfor en ikke skal ha det?


Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Positivt i den forstand at man lærer tidlig å jobbe, lærer tidlig å tjene egne penger, lærer tidlig arbeidslivet.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det, men, vil være litt uenig med deg allikevel.

Jeg fikk selv "mye" penger i mellom hendene da jeg var 13-14år, grunnet arbeid. Det verste jeg visste var skole når jeg så alternativet.

Videregående ble det ikke noe av, og jobben mistet jeg da jeg var 20. Var det lett å komme i jobb igjen uten utdanning? Nei...
Tror ikke det at du ikke fullførte utdanninga har med at du hadde deltidsjobb å gjøre. Derimot tror jeg det er mangel i oppfølging og motivasjon fra familien, allerede i tidlig alder.
Sitat av AirBlaster Vis innlegg
"barnet vil få tilgang til andre goder, som ikke andre har."
Det er da opp til de "andre" om de vil gjøre det samme, altså tjene penger.
Vis hele sitatet...
Ja, det er opp til dem "andre", ja. Men det blir ganske irrelevant.

Sitat av AirBlaster Vis innlegg
"Inkludert i disse godene, legger jeg også til, tobakk, alkohol, og narkotiske stoffer."
Om de drev med det, så er vel noe de hadde skaffet uansett.
Vis hele sitatet...
Joda, mange vil nok det, men risikoen ser jeg på som større

Sitat av AirBlaster Vis innlegg
Så det er vel egentlig bare positivt at unge gjør noe fornuftig, istedet for å sitte inne å spille.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg enig i. Det går jo an å gjøre litt husarbeid for det man får av foresatte.

Sitat av etse Vis innlegg
Tror ikke det at du ikke fullførte utdanninga har med at du hadde deltidsjobb å gjøre. Derimot tror jeg det er mangel i oppfølging og motivasjon fra familien, allerede i tidlig alder.
Vis hele sitatet...
Jeg fullførte ikke, av den eneste grunnen, tjene penger.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Kan du gi en begrunnelse på hvorfor en ikke skal ha det?
Vis hele sitatet...
Joda, foreldre bør ha en kjennskap til hva pengene går til i grove trekk. Men å ha detaljstyring med fjortisens penger blir overtramp og vil på mange vis frata fjortisens frihet.

Eksempel, "hvor eller hva gikk den siste hundrelappen til som du hadde??"


Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Jeg er enig i det, men, vil være litt uenig med deg allikevel.

Jeg fikk selv "mye" penger i mellom hendene da jeg var 13-14år, grunnet arbeid. Det verste jeg visste var skole når jeg så alternativet.

Videregående ble det ikke noe av, og jobben mistet jeg da jeg var 20. Var det lett å komme i jobb igjen uten utdanning? Nei...
Vis hele sitatet...
I dagens samfunn er det sånn at du nesten bør ha en Vgs-utdannelse eller en liten bachelorgrad som minimum.
Det jeg mente med arbeid og lønn til ungdommer var at de allerede i ung alder kunne nogenlunde kjenne på arbeidslivet, hvordan man tjener penger, hvordan håndtere penger(les spare og bruke) og ikke minst lære seg å jobbe - noe du stort sett ikke får på den norske skolen den dag i dag.

Jeg har alltid ment, og mener fremdeles at teori og praksis går hånd i hånd i livet, og at alle bør ha en god blanding av praktisk og teoretisk arbeid/utdanning - derfor er arbeid til ungdommer og spesielt studenter nesten utelukkende bare lurt (så lenge det ikke blir for mye av det, at det går utover andre ting).
Forty Six & 2
Snemannen's Avatar
Synes det står respekt av at en 13 åring ønsker tjene egne penger, virker langt fra det som er normen i dag der foreldrene skal sy puter under armene på dem.

Ikke bare tjener han/hun penger men får som nevnt ovenfor verdifull erfaring med seg videre og kan få seg en fin attest om man gjør en god jobb, noe som er gull verdt. En god attest sier så mye mer enn bare karakterer.

Synes TS bekymrer seg litt unødvendig mye.
Helt ærlig TS synes jeg du har et veldig rart syn på dette. Men jeg skjønner også mye av hva du vil fram til. Jeg tror bare det du gjør er å overdrive / krisemaksimere det noe veldig.

Nei, det er ikke bra om en 13 åring eller en 16 åring for den del, dropper ut av skole for å begynne på båt, for å tjene seg store summer.

Men om en ungdom på 13 år, velger å gå til anskaffelse av jobb, hvor han tjener 1000 kroner i uka eller måneden, så ser jeg ikke på det som galt i det hele tatt. For det første så lærer han seg at man må jobbe for pengene, han lærer seg å bruke de på en HELT annen måte enn de som får penger stappa ned i lommene, og ikke minst, han får arbeidserfaring, han kan faktisk sette det på en framtidig CV.

For ikke å nevne det at den 13 åringen i dag som skaffer seg arbeid, er utelukkende smartere enn de fleste andre 13 åringer. Da er han sikkert også så smart at han ikke bruker pengene på knark. Det er også temmelig vanskelig for en 13 åring å skaffe seg jobb i dag. Så det må nok bli å klippe plena for naboene etc.


Helt harmløst spør du meg.


EDIT: Nå snakker jeg å jobbe ved siden av skolen her.
Sist endret av KarlsenK; 16. juli 2012 kl. 06:52.
Sitat av Snemannen Vis innlegg
Synes det står respekt av at en 13 åring ønsker tjene egne penger, virker langt fra det som er normen i dag der foreldrene skal sy puter under armene på dem.

Ikke bare tjener han/hun penger men får som nevnt ovenfor verdifull erfaring med seg videre og kan få seg en fin attest om man gjør en god jobb, noe som er gull verdt. En god attest sier så mye mer enn bare karakterer.

Synes TS bekymrer seg litt unødvendig mye.
Vis hele sitatet...
Bekymrer meg ikke, det var bare noe som jeg syntes var verdt en diskusjon.

Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Helt ærlig TS synes jeg du har et veldig rart syn på dette. Men jeg skjønner også mye av hva du vil fram til. Jeg tror bare det du gjør er å overdrive / krisemaksimere det noe veldig.
Vis hele sitatet...
Helt ærlig har jeg ikke noe spesielt syn på det. Jeg trenger bare å bli overbevist, til å få et "riktig" syn på saken.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Bekymrer meg ikke, det var bare noe som jeg syntes var verdt en diskusjon.



Helt ærlig har jeg ikke noe spesielt syn på det. Jeg trenger bare å bli overbevist, til å få et "riktig" syn på saken.
Vis hele sitatet...
Er vel vanskelig med et fasitsvar på en slik sak, det blir jo mest personlige meninger
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Jeg fullførte ikke, av den eneste grunnen, tjene penger.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det var åraaken, selv om du kanskje tror det. Det hele er nok at du manglet motivasjon til å ta utdanning, et problem som nok startet lenge før du fikk penger.
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg tror ikke det var åraaken, selv om du kanskje tror det. Det hele er nok at du manglet motivasjon til å ta utdanning, et problem som nok startet lenge før du fikk penger.
Vis hele sitatet...
Skulle ikke gi deg KP der, men.

Jeg begynte på VGS, jobbet ved siden av, fikk tilbud om fast stilling, så jeg sluttet.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Skulle ikke gi deg KP der, men.
Vis hele sitatet...
Men det skulle jeg.

Er enig med Etse der. Jeg tror det er lett å undervurdere foreldrenes psykiske makt over barna. Barna bør få lov til å jobbe og lære seg å tjene penger, og få lov til å bruke de oppsparte midlene som de ønsker (under visse vilkår og grenser muligens.)

Men foreldrene må samtidig påse at dette ikke går utover skolegangen, som tross alt i den alderen er viktigere.
Virker på meg som at TS automatisk tror at en mindreårig med penger mellom hendene vil blåse dem på horer, våpen, knark og raske biler.

Noen ville nok valgt denne veien ja, men det er sansynligvis de samme som velger å stjele bilstereoer istedenfor å jobbe for å få råd til litago og hærrråiiin senere i livet.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Jeg sitter å undrer litt etter å ha lest tråden "Hvordan få Litt Cash som 13 åring ??"

La oss si at denne 13-åringen tjener seg en tusenlapp ekstra pr uke.
Hva skal en 13-åring med "så mye" penger?

En foresatt, vil jeg tro, føler vel at man ikke kan ta ifra barnets opparbeidede penger.

Mitt syn på dette blir da at foresatte ikke får kontroll på barnets forbruk.
Det åpnes en dør til "frihet" for barnet, og barnet vil få tilgang til andre goder, som ikke andre har.
Inkludert i disse godene, legger jeg også til, tobakk, alkohol, og narkotiske stoffer.

Ved at barnet får det man trenger av foreldrene, til en brus og et par stykker pizza på ungdomsklubben. Eller til kinobillett og popcorn, vil foresatte lukke den økonomiske uavhengigheten mer, og hindre tilgang på rusmidler.
Hva er deres mening om dette?
Vis hele sitatet...
Jeg skyter litt fra hofta med mine meninger.

1. Dersom det har seg slik at 13åringen starter å ruse seg tror jeg det har liten relevans om de tjener 1000 uka eller ingenting, det vil ikke ha mye å si om de har penger eller ikke. Dersom de er i et belastet miljø vil du ruse seg om de har penger eller ikke.

2. Om barnet jobber for 1000 eller får 2-300 i ukelønn er lite relevant hva de vil bruke det på er uansett opptil ungdommen uavhenging om det ter til kino eller pizza på klubben.

3. Økonomisk uavhenginghet er viktig for at de lærer seg verdien av å ha penger og av å ikke ha penger. Det vil derfor være naturlig at jo mer de har å rutte med, jo smartere vil de LÆRE å bli.

Når jeg leser igjennom dette for andre gang, er jeg ikke helt sikker på om jeg ville vært like trygg på dette med mitt barn.
Jeg har jobbet deltid siden jeg var rundt 12 år gammel. Og har på ingen måte tatt skade av det, annet enn at jeg har innarbeidet en arbeidsmoral som ikke så alt for mange på min alder (21 år) har. Er titt og ofte borti lærlinger i 18-20 års alderen, som virkelig burde ha startet litt tidligere å jobbe, siden de enda tror de går på skole og bare kan sløve videre.

Penger er alltid kjekt å ha når man er ung. Jeg brukte penger på alt mulig crap, og har blitt ferdig med den delen av "livet" også. Nå går pengene til mer fornuftige ting. Og jeg vet jeg ville kjøpt masse crap nå, om jeg ikke hadde hatt penger mellom fingrene i yngre alder.


Så i mine øyne er det, og har vært, utelukkende positivt at jeg tjente penger når jeg var ung. Og kan ikke se hvorfor det skal være negativt for noen andre.
jeg er helt for att man som 13 - 14 åring skal kunne tjene sine egne penger og i grove trekk styre sin egen økonomi, det jeg synes er litt slapt er at med alle disse som faktisk tjener litt penger er stort sett kun er vant med og få penger inn men kunne selv bruke de på hva man vil.

istedenfor og bli vant med fks faste utgifter som å betale en liten sum til felles kassa hjemme \ eget forbruk på mobil osv, så de lærer i praksis penger inn og penger ut
Jeg har hatt sommer jobb hvert år siden jeg var 12, er nå 15. Jeg tjener omkring 10 - 15k på de fire ukene av feeien jeg jobber. for pengene har jeg kjøpt laptop til skolebruk og stasjonær pc. resten skal brukes til lappen.
Det er så absolutt bra for ungdom å lære seg så tidlig som mulig at man må jobbe for pengene sine, så lenge det ikke er snakk om litt småpenger nå og da. Er så glad for at jeg ikke er vant med å få penger i hytt og pine for ingenting.
Jeg vil ihvertfall si at en eventuell "nei, du får ikke lov til å få deg jobb før du er 18 ellers får du ikkelappen" vil være å ta tak i feil side av problemet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er ikkje det berre positivt ? Å lære seg og arbeide i ung alder er berre sunt. Starta sjølv og jobbe som 13 åring, og ser ikkje noke negativt i det. Kva er negativt med att ungdomen engasjerar seg og tjener seg nokre kroner ? Nei det tykkjer eg er særs positivt.
Når jeg var 13 ante jeg faen ikke hva stoff var, trudde det var noe i forbindelse med vaskemaskin, tjente penger men hadde aldri tanken med å kjøpe røyk eller alkohol trudde alkohol drepte meg hvis jeg drakk det uten å være stor nok, vist ikke om 1 øl merke engang, ante ikke hva man kunne få rus ut av.
det jeg viste var at jeg ville kjøpe den beste datamaskinen og ha juletræ lys i den, eller så vidt en helt ny rattkjelke med blålys.

TS; 13åringer som bruker stoff eller faktisk har en fucka oppvekst vet nok om det, og alt er snakk om tilgangt til stoffet eller alkoholen, hvis barnet lider under disse omstendighetene så vil han nok mest sannsynlig slite med barnevernet å jobb er noe det siste han vil tenke på i den alderen.

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Jeg vil ihvertfall si at en eventuell "nei, du får ikke lov til å få deg jobb før du er 18 ellers får du ikkelappen" vil være å ta tak i feil side av problemet.
Vis hele sitatet...
Eller en fin teknikk? Det med "Hold deg unna røyk, snus, alkohol, så spandere jeg lappen" fungere ALDRI, barn er laget for å bryte og tøye regler
Er vel mye bedre at ungdom jobber for pengene, og lærer seg at de ikke vokser på trær i motsetning til den nye trenden med å få mest mulig til konfirmasjon som gir status.. Regner med at det er ganske vanlig med 50k+ i fanget til konfirmasjon nå.
Sitat av wishb0ne Vis innlegg
Er vel mye bedre at ungdom jobber for pengene, og lærer seg at de ikke vokser på trær i motsetning til den nye trenden med å få mest mulig til konfirmasjon som gir status.. Regner med at det er ganske vanlig med 50k+ i fanget til konfirmasjon nå.
Vis hele sitatet...
50 tusen er helt umulig, men 20 - 30tusen trur jeg på
Sitat av wishb0ne Vis innlegg
Er vel mye bedre at ungdom jobber for pengene, og lærer seg at de ikke vokser på trær i motsetning til den nye trenden med å få mest mulig til konfirmasjon som gir status.. Regner med at det er ganske vanlig med 50k+ i fanget til konfirmasjon nå.
Vis hele sitatet...
Det med konf gjør meg så forbanna. Ser alle ungene poster bilder på facebook av alle pengene sine og sier de fikk this and that. Først: ingen bryr seg, booste egoet ditt med å skryte av hva du har fått får bare alle til å se på deg som en liten drittunge.

Anyway, jeg er 17, jobbet i sommer. Pengene gikk med på moped og litt PC stuff. Nå er jo jeg litt eldre enn 13 da men. Få de djevelbarna ut på jobb er greit. Så kanskje de skjønner litt mer hva penger er. Betal de helst lite så de må jobbe noe jævlig for det de skal tjene. (Nå er jeg kynisk og slem, men det er fordi jeg misliker sterkt visse holdninger hos dagens unger, selvom noen kanskje vil si jeg er en unge og..)
Sist endret av iSatan; 27. juli 2012 kl. 10:53.
Det er sunt hvis barna føler at de gjør en nyttig jobb. Blir det en jobb hvor de blir mobba og jobber hardt for lite lønn, kan det skade yrkeslivet seinere.
Sitat av KaiN Vis innlegg
50 tusen er helt umulig, men 20 - 30tusen trur jeg på
Vis hele sitatet...
Jeg konfirmerte meg for over 10 år siden da fikk de aller fleste guttene i klassen 15k+ og noen var godt over 30k, og dette var ikke i bærum men ei helt vanlig bygd.
Alkoholisert gamer
Selv har jeg hatt deltidsjobb mens jeg startet på ungdomsskolen. var vannskelig å få jobb da, men arbeidserfaringen hjalp veldig på når jeg skulle ha læreplass.

Har en del kompiser som fikk penger hjemmefra, og jeg må si jeg ikke liker holdningen de har fått etter at foreldra har sydd puter under armene dems økonomisk.

Så jeg mener at alle har gått av å få jobb tidlig, og lære hvordan ting funker.

Nå er jeg 21, og mener selv jeg har mye bedre arbeidsmoral enn de som ikke starta å jobbe tidlig.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av KaiN Vis innlegg

Eller en fin teknikk? Det med "Hold deg unna røyk, snus, alkohol, så spandere jeg lappen" fungere ALDRI, barn er laget for å bryte og tøye regler
Vis hele sitatet...
fungerer her på 3 personer da

TS: negativt how? Det er ikke akkurat som at vi løper rundt og kjøper hasjnarkotikasprøyte for alle pengene.

Oh no, han kan kjøpe seg ett eller to nye spill, horribelt.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg begynte da å jobbe som 9åring og tjente da 4000 i måneden som 13åring uten at jeg ble verken narkoman eller uforsiktig med penger.

Derimot synes jeg folk som ikke begynner å tjene egne penger før de er ferdig med videregående skole og som bor hjemme etter fylte 16 er samfunnets taper i en slik forstand.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg begynte da å jobbe som 9åring og tjente da 4000 i måneden som 13åring uten at jeg ble verken narkoman eller uforsiktig med penger.

Derimot synes jeg folk som ikke begynner å tjene egne penger før de er ferdig med videregående skole og som bor hjemme etter fylte 16 er samfunnets taper i en slik forstand.
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendig for de fleste osm bor hjemme å flytte når den videregående skolen er like i nærheten..
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Derimot synes jeg folk som ikke begynner å tjene egne penger før de er ferdig med videregående skole og som bor hjemme etter fylte 16 er samfunnets taper i en slik forstand.
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt bare tull. Ønsker man for eksempel å komme inn på medisinstudiet og trenger beste karakter i alle fag, så er det ikke alle som er i stand til å tjene sine egne penger ved siden av skolen, og i hvert fall ikke nok til å kunne betale sin egen husleie. De kan (og sikkert bør) ha sommerjobb, selvsagt, men det vil ikke være tilstrekkelig til å kunne flytte ut hjemmefra hvis skolen er såpass nærme hjemmet at man ikke får borteboerstipend. Vil du da virkelig kalle mennesker med doktorgrad i medisin for "samfunnets tapere" med mindre de jobbet nok ved siden av videregående til å betale sin egen husleie?
Sist endret av Provo; 27. juli 2012 kl. 12:27.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg begynte da å jobbe som 9åring og tjente da 4000 i måneden som 13åring uten at jeg ble verken narkoman eller uforsiktig med penger.

Derimot synes jeg folk som ikke begynner å tjene egne penger før de er ferdig med videregående skole og som bor hjemme etter fylte 16 er samfunnets taper i en slik forstand.
Vis hele sitatet...
Folk som flytter ut etter 16 og faktisk har rÅd til husleia ved siden av skolen har neppe tid til Å jobbe for karakterer nok til ikke Å ende opp som tapere
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg begynte da å jobbe som 9åring og tjente da 4000 i måneden som 13åring uten at jeg ble verken narkoman eller uforsiktig med penger.
Vis hele sitatet...
Kan jeg eller tør jeg spørre hva du har jobbet med som 9åring?
Jeg tror det er godt for folk å jobbe, spesielt fra ung alder. Det må såklart gjøres på en slik måte at det ikke går utover skolearbeid. Selv har jeg skjønt nytten av utdannelse fra mine jobber, det er stor forskjell på å ha en spesiell kompetanse, og det å være ufaglært. Jeg hadde blitt bitter hvis jeg måtte ha jobbet i en kasse på rimi hele livet.