Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Bør bruk av dopingmidler utenfor organisert idrett og konkurranser være forbudt?
Ja 34 49,28%
Nei 35 50,72%
Stemmegivere: 69. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  22 8331
Dette er ikke en debatt om narkotika, men dopingmidler.

Det er forbudt å bruke dopingmidler, selv om man ikke driver med organisert idrett eller idrett i konkurransesammenheng.

Hva er legitimeringsgrunnlaget for forbudet egentlig?
Hentet fra VGs artikkel i 2013 som dekker at også besittelse, kjøp og bruk av dopingmidler skal bli forbudt:

- Et forbud vil samsvare med idrettens grunnverdier på dette området og vil forsterke budskapet om at doping ikke hører hjemme i idrettsmiljøet, verken innenfor eller utenfor den organiserte idretten, sa idrettspresident Børre Rognlien.

- Det er mange gode grunner til at bruk av doping bør kriminaliseres. Det er tydelig budskap fra det norske samfunn at vi ikke ønsker at særlig unge gutter skal bruke anabole steroider, sa daglig leder Anders Solheim i Antidoping Norge den gang.
Vis hele sitatet...
Basert på det grunnlaget der burde jo kalkulator i mattetimen blitt kriminalisert da den kom også..

"Her har menneskene regnet med hodet og kuleramme i alle år. Kalkulator vil gjøre elevene dumme og uforberedt på voksenlivet. Kalkulator hører ikke hjemme i klasserommet til unge elever"
Sist endret av seroto9n; 30. oktober 2016 kl. 11:44.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er jo som med narkotiske stoffer at det potensielle skadeomfanget er en risiko staten ikke vil at folk skal kunne ta. De mener da at kriminalisering er et sterkt signal om at dette er galt. Problemet her er igjen at noen vil trosse loven og utforske slike stoffer på egen hånd og da er det i mine øyne enda mer skadelig at folk bruker stoffer de ikke aner renheten av. Flere av disse injiseres også, noe byr på sine egne problemer angående renhet og infeksjoner.

Lovlig produksjon og kontroller av renhet reduserer risikoen, samt god informasjon om korrekt bruk reduserer også potensielt skadeomfang.
Sist endret av Dodecha; 30. oktober 2016 kl. 11:51.
Hvis det var lov så ville sikkert veldig mange gjort det, kan tenke meg at det kunne gått mote i det og til slutt vil "alle" bruke det, for hva er vitsen med å bruke masse tid og penger på å trene og spise riktig, hvis du uansett ikke kan få like bra resultat som "alle andre" som bruker bol. Og staten vil ikke at alle skal bruke bol, pga bivirkninger; i følge Norsk Helseinformatikk kan man risikere å bli steril, få kreft, hjerteproblemer, leverskade, aggressiv/manisk adferd, mulig depresjon når man slutter. Regner med at NHI svartmaler situasjonen, men selv om jeg har veldig lite kjennskap til steroider selv, har jeg kjent noen menn som har brukt det og må si jeg er GLAD det er forbudt, for de var noen store, voldelige, høy på seg sjøl, aggressive menn som likte å slåss og var kåte beist som ikke behandlet damer noe bra. Jeg er glad det ikke er vanlig/dagligdags å bruke bol.
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Basert på det grunnlaget der burde jo kalkulator i mattetimen blitt kriminalisert da den kom også..

"Her har menneskene regnet med hodet og kuleramme i alle år. Kalkulator vil gjøre elevene dumme og uforberedt på voksenlivet. Kalkulator hører ikke hjemme i klasserommet til unge elever"
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at kalkulator ikke gjør noen hverken dumme eller uforberedt på voksenlivet, da. Ikke kan jeg se at det strider imot matematikkens grunnverdier, hva nå det er, å bruke det heller. Så den sammenlikningen er vel litt utafor. Hvis det eksisterer verdensmesterskap i hoderegning så er det mest sannsynlig ikke tillatt med kalkulator der.

Doping er forbudt i idretten (ikke nødvendigvis kriminelt etter straffeloven i alle tilfeller) fordi det

1: Strider imot idrettens mål om å være sunn og at idrettsutøvere skal være sunne forbilder for unge. Så kan man vel diskutere hvor sunt toppidrett egentlig er for tiden, med eller uten doping, men det er et annet spørsmål.

2: Innebærer risiko for alvorlig helseskade hos utøverne ved ekstensiv bruk. Blir det lovlig så blir all idrett en konkurranse i hvem som tør å bruke de mest ekstreme midlene i de nest ekstreme mengdene, og det vil i praksis ikke være mulig å velge bort helserisikoen hvis man skal drive idrett på elitenivå.
Sist endret av entropi; 30. oktober 2016 kl. 12:33.
I åresvis var doping lovlig i Norge av det enkle faktum at de ikke klarte og knytte det til økt voldsbruk/kriminalitet ellers i samfunnet. De prøvde gang på gang, var på flere høringer, men politiet kunne ikke vise til statestikker som støtter oppunder teorien. Jeg tror aldri de kom frem til at det gjorde det, det dem dog kom frem til var hvor ekstremt lukrativt det hadde vært i åresvis for de som solgte doping - Spesielt mtp. strafferammene, så de gjorde det ulovlig og bruke også av den grunn.

Nå om dagen har du en av de dyreste etterforskningene norsk politi noengang har gjort gående, oppimot doping, og for noen år siden var den dyreste etterforskningen politiet drev med "Operasjon Gilde" - Millioner av kroner brukt oppimot doping. 80% av folk som bruker doping er fitnesshoder som er sykelig opptatt av kropp og velvære. Føler det ikke går ann og forsvare når det daglig blir solgt heroin 2meter utafor huset mitt, men det er bare meg.
Var visst litt kjapp og så nå at du snakker om utenfor organisert idrett. Noe av det som er forbudt i idrett er tillatt utenfor, og når man velger å forby noe så er det vel fordi det er helseskadelig. Samme grunn som at narkotika er kriminalisert. Så kan man vel være for eller imot det.
Sist endret av entropi; 30. oktober 2016 kl. 12:38.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er jo som med narkotiske stoffer at det potensielle skadeomfanget er en risiko staten ikke vil at folk skal kunne ta. De mener da at kriminalisering er et sterkt signal om at dette er galt. Problemet her er igjen at noen vil trosse loven og utforske slike stoffer på egen hånd og da er det i mine øyne enda mer skadelig at folk bruker stoffer de ikke aner renheten av. Flere av disse injiseres også, noe byr på sine egne problemer angående renhet og infeksjoner.

Lovlig produksjon og kontroller av renhet reduserer risikoen, samt god informasjon om korrekt bruk reduserer også potensielt skadeomfang.
Vis hele sitatet...

Word!
Det meste av dopingmidler som omsettes er "bakgårdspharmacia". For å få rene varer må en ofte ha svært gode kontakter og selv da vet en jo ikke om varene faktisk er rene eller kommer fra forfalskede varer eller om det er fra et "kjellerapotek", der renhold er så som så og målet er maks profit.

Urenheter i doping som injiseres gir kan blant annet føre til skrekkelige verkebyller ikke ulikt det mange opplever ved bruk af IV amfetamin. Kalles for abscesser, om du googler abscesser vil du se hvor ille slike kan være. De må ofte opereres vekk.

Jeg vil gå så langt å si at det å kriminalisere bruken og besittelse av doping var et stort feilsteg. Det har jo ikke ført til at det er mindre bruk av doping, både langt ned i årstrinn og blant vanlige folk. Neida dopingindustrien vokser som aldri før.

Det er så omfattende bruk av doping nå at jeg tenker at det kanskje er tida for å legalisere både bruk, besittelse og salg. Da kan farmasøytisk fremstilt doping brukes som er laget i sterile omgivelser og som er testet og oppfyller alle krav. Ville jo vært langt bedre at de som doper seg bruker medisinkvalitet enn noe som random folk har blandet sammen i skitten kjeller. Det sprøytes jo inn i kroppen tross alt.

Sitat av candela Vis innlegg
Hvis det var lov så ville sikkert veldig mange gjort det, kan tenke meg at det kunne gått mote i det og til slutt vil "alle" bruke det, for hva er vitsen med å bruke masse tid og penger på å trene og spise riktig, hvis du uansett ikke kan få like bra resultat som "alle andre" som bruker bol. Og staten vil ikke at alle skal bruke bol, pga bivirkninger; i følge Norsk Helseinformatikk kan man risikere å bli steril, få kreft, hjerteproblemer, leverskade, aggressiv/manisk adferd, mulig depresjon når man slutter. Regner med at NHI svartmaler situasjonen, men selv om jeg har veldig lite kjennskap til steroider selv, har jeg kjent noen menn som har brukt det og må si jeg er GLAD det er forbudt, for de var noen store, voldelige, høy på seg sjøl, aggressive menn som likte å slåss og var kåte beist som ikke behandlet damer noe bra. Jeg er glad det ikke er vanlig/dagligdags å bruke bol.
Vis hele sitatet...

Bol var lovlig å bruke inntil for bare noen år siden, og hadde da vært lovlig i mange tiår. Det var jo ikke slik at det var flere som dopet seg på bol når det var lovlig. Tidligere var bol stort sett å finne i byggermiljøer, der folk skulle bli størst mulig.

Nå er det bol helt ned i ungdomskolealder. Og det som har skjedd de siste årene er at unge gutter og jenter bruker bol for å bli "stram og fin". Problemet nå er jo at vi ser ikke umiddelbart om dagens bolere bruker bol - for de doper seg jo ikke til svære kjøttberg. Målet er ikke en halvmeters omkrets rundt overarmen. Bare passe stram og definert. Og dertil vanskelig å se for trenere, foreldre, leger og alle andre.

Kriminaliseringen av bol har ført til ennå mer kjellerbol. OG det er det ingen som er tjent med bortsett fra de kyniske bakmennene som drar inn masse spenn på å selge bol ingen helt vet hva inneholder.

Absceccer kan forresten blir store som epler, og når de fjernes så vil det bli en grei grop igjen der verkebyllen satt.
Sist endret av frtoretang; 30. oktober 2016 kl. 16:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Word!
Det meste av dopingmidler som omsettes er "bakgårdspharmacia". For å få rene varer må en ofte ha svært gode kontakter og selv da vet en jo ikke om varene faktisk er rene eller kommer fra forfalskede varer eller om det er fra et "kjellerapotek", der renhold er så som så og målet er maks profit.

Urenheter i doping som injiseres gir kan blant annet føre til skrekkelige verkebyller ikke ulikt det mange opplever ved bruk af IV amfetamin. Kalles for abscesser, om du googler abscesser vil du se hvor ille slike kan være. De må ofte opereres vekk.

Jeg vil gå så langt å si at det å kriminalisere bruken og besittelse av doping var et stort feilsteg. Det har jo ikke ført til at det er mindre bruk av doping, både langt ned i årstrinn og blant vanlige folk. Neida dopingindustrien vokser som aldri før.

Det er så omfattende bruk av doping nå at jeg tenker at det kanskje er tida for å legalisere både bruk, besittelse og salg. Da kan farmasøytisk fremstilt doping brukes som er laget i sterile omgivelser og som er testet og oppfyller alle krav. Ville jo vært langt bedre at de som doper seg bruker medisinkvalitet enn noe som random folk har blandet sammen i skitten kjeller. Det sprøytes jo inn i kroppen tross alt.




Bol var lovlig å bruke inntil for bare noen år siden, og hadde da vært lovlig i mange tiår. Det var jo ikke slik at det var flere som dopet seg på bol når det var lovlig. Tidligere var bol stort sett å finne i byggermiljøer, der folk skulle bli størst mulig.

Nå er det bol helt ned i ungdomskolealder. Og det som har skjedd de siste årene er at unge gutter og jenter bruker bol for å bli "stram og fin". Problemet nå er jo at vi ser ikke umiddelbart om dagens bolere bruker bol - for de doper seg jo ikke til svære kjøttberg. Målet er ikke en halvmeters omkrets rundt overarmen. Bare passe stram og definert. Og dertil vanskelig å se for trenere, foreldre, leger og alle andre.

Kriminaliseringen av bol har ført til ennå mer kjellerbol. OG det er det ingen som er tjent med bortsett fra de kyniske bakmennene som drar inn masse spenn på å selge bol ingen helt vet hva inneholder.

Absceccer kan forresten blir store som epler, og når de fjernes så vil det bli en grei grop igjen der verkebyllen satt.
Vis hele sitatet...

Sant at det ikke blir produsert i de mest sterile omgivelser, som regel, men jeg har aldri sett noe til de skrekkeksempelene folk ofte nevner. Byller som må skjærest ut o.l. Det som er dog ofte skjer er at det ikke er riktig doseringer. Som REGEL er det underdosert så det ikke får så mye og si når det kommer til farer, men jeg har og sett steroider i norge overdosert, og da kan man jo komme opp i kjipe bivirkninger. Steroidemiljøene sender som regel ofte inn varene til labanalyser og det er et ganske seriøst miljø hvor ordet sprer seg fort, ikke slik som med narkotika. Selger du et merke som får på seg et rykte for og være urent/dårlig/whatever, så blir ikke det solgt mer, for det finnes så lett andre merker tilgjengelig. Så de seriøse aktørene gjør det dem kan for at det skal være høy kvalitet. - Men ja, en verden hvor det kunne blitt produsert av ekte kjemikere hadde vært og foretrukket.

Alle folkegrupper bruker det jo. Før så man på bol som var noe de som var 2m og 120kilo brukte, nå er det mer aktuelt og se ut som rippa hollywoodstjerner. Er vel en 5-6 politikarer som er arrestert i den siste dopingaksjonen i norge..så det sier vel igrunn sitt. Florer vel og med leger som mener at de fleste av oss her oppe i Europa hadde hatt bra helseutbytte av og tilføre kroppen litt ekstra testosterone.
Sitat av hideout Vis innlegg
Florer vel og med leger som mener at de fleste av oss her oppe i Europa hadde hatt bra helseutbytte av og tilføre kroppen litt ekstra testosterone.
Vis hele sitatet...
Uten å legge meg oppi resten av debatten - akkurat det der er en påstand det hadde vært veldig interessant å se noenkilder på. Det er nemlig umulig å vite om påstanden stemmer, eller om det bare er ønsketenkning fra din side. Og dersom noen leger har sagt noe om akkurat dette, så kan det jo hende at det er nyanser som er tapt i det de passerte gjennom deg (og fuglerna vet hvor mange andre ledd). Det ville være veldig oppsiktsvekkende om mange leger gikk ut og sa at folk i Norge burde bruke bol. Så, har du kilder?
Ikke noe norske leger jeg har sagt som har sagt det så hvor du tar det fra vet jeg ikke.

Jeg har sett flere fra Amerika og Kina. Meste går på at med alderdommen kan det være gunstig og tilføre kroppen ekstra testosterone. Andre går på at det kan være bra for oss menn i nordlige land. Du finner drøssevis av artikler på google, så det er igrunn bare og slå seg løs. Er så mange artikler at jeg gidder ikke og lese gjennom alle, jeg bryr meg igrunn fint lite. Jeg er rimelig overbevist om at og tilføre kroppen -lav- dosering av testosteron iblandt kan være sunt for deg. Ønsketenking er det ikke akkurat, aldri brukt og bryr meg fint lite om folk gjør det. Men her inne skyter jo folk fra hofta, så jeg føler det er en påstand jeg kan stå for siden jeg har lest det flere plasser :-)

"Now, a new study shows that men taking testosterone therapy for just over half a year could gain a few pounds of muscle mass and lose a corresponding amount of body fat." - Om du googler deg litt ihjel så finner du og flere studier som sier at det og ligge i toppsjiktet av testosteronenivå har flere helsemessige fordeler også. Dvs, at det er fordeler med og ligge høyest innenfor det normale, enn lavest innenfor det normale. Jeg hakke nok kunnskap til og greie ut noe mer enn det.

(Dagbladet): Norske menns testosteron er 20 prosent mindre enn for tretti år siden.

Det kommer frem i en doktorgradsstudie utført av Randi Gislefoss i Kreftregisteret, omtalt i Dagens Medisin.

Flere undersøkelser viser at at og øke testosteron nivåene har positiv effekt på overvekt, og diabetes type 2 og.
http://www.epgpatientdirect.org/low-...ttack-risk.cfm

Her kan du lese flere undersøkelser om testosteron;
http://www.epgpatientdirect.org/low-...ates/index.cfm

http://www.dagensmedisin.no/artikler...e-testosteron/

Om det gir ikke noe fasitsvar aner jeg ikke men.
Sist endret av et eller annet; 30. oktober 2016 kl. 19:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er på telefon, men svært få har nevnt noen negative aspekter ved det, disse er absolutt reelle og må taes i betrakting når en gjør stemmen, ser en kun på en side er det klart svært lett å ta en beslutning. Hva veier ut hva, og hvordan finner man ut av hva som er best? Ved bred reflektert drøfting, ikke ensidige argumenteringer.
Ikke til og gjemme under en stol at steroider kan ha flere negative sider ved seg. Det er igrunn et bedre argument for lovlighet enn det Dodecha nevner. Steroider i Norge idag holder et generelt høyt nivå, det med bakterier og alt det der er for det meste skremselspropaganda fra politiet - Men det finnes ingen fagpersonell som administrerer bruken av det. De fleste bivirkningene som er på steroider kommer ved helt feil bruk. Folk går altfor lenge på steroider, folk går på altfor høye doser, folk blander steroider som ikke bør blandes m.m. Folk som bruker steroider via leger i land hvor det er mulig tror jeg har en rimelig knirkefri hverdag kontra folk som gutser på hjemme uten helt og vite hva dem driver med. Blir naivt og tro at ikke mange hollywoodskuespillere har kjørt steroider ilag med leger, finnes vel endel som har innrømmet det og. Havner du i en kraftig ulykke og ødelegger kroppen din får du også steroider i Norge for og bygge deg opp igjen, i trygge former.

Blander man steroider med sentralstimulerende så har man fort en rimelig ustabil person også. Hjelper heller ikke på at under en kur med steroider så tror jeg du dobler antall liter med blod i kroppen(?), så går du på amfetamin i tilleg har du klare helserisikoer.

Folk som generelt sliter med sinne, har diagnoser på forskjellige ting burde vel ikke akkurat hoppe ut i det heller.

For meg koker det ned til at de fleste, ikke alle, men de fleste som bruker steroider er sykelig opptatt av kropp helse og velvære. De lever en helt utrolig sunn livsstil og er helt sinnsyke når det kommer til mat og trening. Det er folk som ikke er på byen hver helg, bruker ikke stoff, men er opphengt i fitness. Skadevirkningene dette får for familie/miljøet rundt kan ikke sammenlignes med narkotikum. Så har du de 20% prosentene som man hører om som er torpedoer og voldsdesperadoer, uavhengig av om de hadde putta i seg steroider eller ikke men. At det kan kalles et samfunnsproblem slik som mye narkotika kan, blir for meg helt fjernt iallefall. Like fjernt som alle de pengene de spyr ut på å springe inn 60-70 tjenestemenn på forskjellige gymmer og arrestere alle som ser litt vel trent ut slik de har gjort i det siste.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av nikita Vis innlegg
Hva er legitimeringsgrunnlaget for forbudet egentlig?
Vis hele sitatet...
Idretten, både den organiserte og den uorganiserte, får av staten store fordeler (i form av direkte overføringer, og ulike andre subsidier) av rent folkehelsemessige årsaker.

Jo høyere den generelle fysiske formen er i en befolkning, jo mindre helseplager har denne befolkningen. Dette til tross for alle de skadene man pådrar seg både i bedriftsfotballen, bokseringen og på løpetur.

Doping er kort og greit helseskadelig i alle former, og strider i sin natur mot alle former for idrett og trening. Det er ingen helsemessige fordeler med doping. Doping er i beste fall misbruk av medisinske behandlinger med det ene formål å prestere utover hva som er "normalt".

Derfor er doping forbudt.
Sist endret av Svartedauden; 31. oktober 2016 kl. 15:31.
Ser ikke helt hvordan man kan legalisere doping kun utenfor idretten. Jeg mener... Hva er det som skal til for at du blir ekskludert? Holder det at du har dopa deg en gang? På hvilket nivå skal man ekskludere dopere?

Dessuten tror jeg kropps-presset ungdommen idag opplever vil bli enda verre om man i tillegg skal proppe i seg steroider for å få den "perfekte" kroppen.
Sist endret av Mirage; 31. oktober 2016 kl. 18:12.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Dessuten tror jeg kropps-presset ungdommen idag opplever vil bli enda verre om man i tillegg skal proppe i seg steroider for å få den "perfekte" kroppen.
Vis hele sitatet...
Bivirkningene av steroidebruk er jo så velkjent, at det ikke finnes et eneste folkemedisinsk argument for å tillate dem i større skala enn hva som allerede er lov.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Bivirkningene av steroidebruk er jo så velkjent, at det ikke finnes et eneste folkemedisinsk argument for å tillate dem i større skala enn hva som allerede er lov.
Vis hele sitatet...
Det er også bivirkningene av å være overvektig.

Hvorfor straffeforfølger vi ikke overvektig personer? Hvorfor tillater vi fast food å bli solgt, når vi vet skadevirkningene av dette?

Burde ikke personlig frihet settes høyere enn eventuelle økte kostnader selvskading påfører samfunnet?

Og nei, dopingbruk ville ikke koste samfunnet en brøkdel av hva livsstilssykdommer allerede gjør.

Sitat av Fuglern Vis innlegg
Ser ikke helt hvordan man kan legalisere doping kun utenfor idretten. Jeg mener... Hva er det som skal til for at du blir ekskludert? Holder det at du har dopa deg en gang? På hvilket nivå skal man ekskludere dopere?

Dessuten tror jeg kropps-presset ungdommen idag opplever vil bli enda verre om man i tillegg skal proppe i seg steroider for å få den "perfekte" kroppen.
Vis hele sitatet...
Reglene er allerede helt idiotiske med tanke på at steroidebruk fører til livsvarig (eller hvertfall veeeeeeeeldig lang) endringer i muskulaturen, selv etter man stopper. http://www.mn.uio.no/ibv/english/res...-effekter.html

Skulle det vært rettferdig, måtte man ha livstidutsengelse ved første brudd. Det er ikke realistisk og kommer aldri til å skje.

Jeg vet ikke hvordan man skal løse det, men jeg heller mer mot "legaliser alt", enn hvordan systemet er i dag.
Sist endret av Kailua; 31. oktober 2016 kl. 20:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hideout Vis innlegg
Sant at det ikke blir produsert i de mest sterile omgivelser, som regel, men jeg har aldri sett noe til de skrekkeksempelene folk ofte nevner. Byller som må skjærest ut o.l.
Vis hele sitatet...

Har sett flere som har fått svære abscesser etter bruk av bol. Ifølge dem så var dette med urent bol ikke særlig problematisk tidligere fordi det gikk mest i smuglede apotekvarer fra andre land med mer liberale regler. Det er jo ikke kun i Norge det er strammet inn, også i andre land som tidligere var brukt for å skaffe bol av farmasøytisk kvalitet har strammet inn. Fortsatt får en kvalitets bol men det er sjeldent.

Pluss at svartebørs testosteron kan kjøpes i bulk til en mye lavere pris enn farmasøytiske produkter. Var i samme rom som en boler med abscess når det gikk hull på den enorme værkebyllen han hadde på benet og fy flate som det stinket av den dritten som tøyt ut, først noe tyntflytende også noe mer tyktflytende nesten som majones. Luktet helt for jævlig. Disse byllene kan dukke på armer, ben, rygg etc. Og de som boler sier det kommer av urenheter, som kan være alt fra dårlig hygiene under produksjon eller at selve grunnproduktet er produsert lite sterielt eller med bøff.

En av grunnene til at mange som boler jevnt ofte tar seg 2-3 måneder i syden, det er ikke først og fremst for å bli brun og fin. Det er for å bli stram og fin. På original bol fra kjente farmasøytiske foretak. Fordi i et par land rundt middelhavet kan en fortsatt få bol over disk.

Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Idretten, både den organiserte og den uorganiserte, får av staten store fordeler (i form av direkte overføringer, og ulike andre subsidier) av rent folkehelsemessige årsaker.

Jo høyere den generelle fysiske formen er i en befolkning, jo mindre helseplager har denne befolkningen. Dette til tross for alle de skadene man pådrar seg både i bedriftsfotballen, bokseringen og på løpetur.

Doping er kort og greit helseskadelig i alle former, og strider i sin natur mot alle former for idrett og trening. Det er ingen helsemessige fordeler med doping. Doping er i beste fall misbruk av medisinske behandlinger med det ene formål å prestere utover hva som er "normalt".

Derfor er doping forbudt.
Vis hele sitatet...

Helt rett det du sier. Men virker forbudet? Er det blitt mer eller mindre bol etter at forbudet trådte i kraft?

Jeg har ingen problemer med å skjønne logikken i å forsøke forbudslinjen, jeg bare tror ikke den virker. Ikke slik som ting har utviklet seg.

Og når status er som den er så bør en kanskje forsøke å se om en kan gjøre det tryggere for de som faktisk velger bol. Hvordan kan vi gjøre det mindre risikabelt for de som velger den veien? Hvordan kan vi redusere kriminalitet og pengeflyten til bakmenn i bolebransjen?

Ser ingen annen mulighet enn å gå tilbake der vi var før. Hvor det ikke er kriminelt å bruke. Men jeg tror også vi må gå lengre. Kanskje må det være mindre tabu å snakke med feks fastlege om bol, slik at nødvendige tester kan kjøres før en bolekur, samt under en bolekur for å minimere sjansen for skader, feil dosering eller slitasje på indre organer.
Sist endret av frtoretang; 31. oktober 2016 kl. 22:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Har sett flere som har fått svære abscesser etter bruk av bol. Ifølge dem så var dette med urent bol ikke særlig problematisk tidligere fordi det gikk mest i smuglede apotekvarer fra andre land med mer liberale regler. Det er jo ikke kun i Norge det er strammet inn, også i andre land som tidligere var brukt for å skaffe bol av farmasøytisk kvalitet har strammet inn. Fortsatt får en kvalitets bol men det er sjeldent.

Pluss at svartebørs testosteron kan kjøpes i bulk til en mye lavere pris enn farmasøytiske produkter. Var i samme rom som en boler med abscess når det gikk hull på den enorme værkebyllen han hadde på benet og fy flate som det stinket av den dritten som tøyt ut, først noe tyntflytende også noe mer tyktflytende nesten som majones. Luktet helt for jævlig. Disse byllene kan dukke på armer, ben, rygg etc. Og de som boler sier det kommer av urenheter, som kan være alt fra dårlig hygiene under produksjon eller at selve grunnproduktet er produsert lite sterielt eller med bøff.
Vis hele sitatet...
Det virker for meg utrolig. Jeg har sittet i norges største dopingsaker og jeg så aldri noen av våre kunder få slikt, eller hørt om folk som har fått slikt. Før var 80% av alt bol produsert i Norge, er sikkert slik fortsatt, akkurat det vet jeg ikke lenger. Du må snakke alvorlig langt tilbake i tid om du mener at før var mesteparten av steroidene i norge smuglet inn fra andre liberale land, typ år 2000 eller noe. Det hender jo selvsagt, men brorparten av det som er/var tilgjengelig er ikke smuglet fra andre land.

Bol blir solgt over åpne forum hvor varer blir labtestet, merker som får på seg et dårlig rykte forsvinner med engang og folk holder seg til ting som er bra. De kompisene dine må ha brukt noe veldig shabby som de må ha ordnet på eget vis utenom de normale kanalene.

Sier seg igrunn selv, det er så lett tilgjengelig på offentlige sider, folk kjøper ikke ting uten og sjekke rundt kvaliteten med andre brukere.
Det du sier høres merkelig ut, såvidt jeg vet så nekter labber å teste bol pga av at det er en ulovlig vare. Er du sikker på dette med labtester? Det er ikke bare noe de som selger slenger ut til kjøperne for å få høyere troverdighet da?

Ja det er en stund siden, kan nok tenkes at tidsrommet du nevner stemmer godt ja, men det med at kina undergrunnssterroidene er så rene og har så høy kvalitet har jeg litt vanskelig for å tro på. Spesielt når jeg jeg fortsatt fryser på ryggen og kjenner stanken i nesen når jeg tenker på den abcessen som sprakk. Det som ble brukt i forkant av den abcessen var nok ikke kjøpt på nett, men fra en som solgte på gymmet. Ifølge ham som måtte opereres var det aldri dårlig bol i omløp før når det var farmasøytisk bol som ble omsatt.

Kom forresten over denne, etter første ledd (kina) var bolet som ble tatt 95% rent. Så skal det blandes til sprøytebruk eller presses til piller eller fordeles i kapsler. Det er mange muligheter for å få urenheter i bolet.

http://www.aftenposten.no/norge/Tide...a-445847b.html

Her er også noe fra Gilde saken, der en av de som trykte opp bol innrømmer forfalskninger. I samme sak ble det også innrømmet av produksjonen foregikk i en vanlig garasje uten noen former for sterile omgivelser, om noe falt på gulvet så ble det sopet opp og brukt. Det er jo ikke å undres over at folk blir sjuke av å sprøyte slikt inn i kroppen. Dette er jo realt bakgårdsbol. Det ble produsert piller og injeksjons veske.

http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle8927997.ece
http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle8992549.ece
http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle8990939.ece
http://www.adressa.no/nyheter/sortro...cle8968265.ece
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det du sier høres merkelig ut, såvidt jeg vet så nekter labber å teste bol pga av at det er en ulovlig vare. Er du sikker på dette med labtester? Det er ikke bare noe de som selger slenger ut til kjøperne for å få høyere troverdighet da?

Ja det er en stund siden, kan nok tenkes at tidsrommet du nevner stemmer godt ja, men det med at kina undergrunnssterroidene er så rene og har så høy kvalitet har jeg litt vanskelig for å tro på. Spesielt når jeg jeg fortsatt fryser på ryggen og kjenner stanken i nesen når jeg tenker på den abcessen som sprakk. Det som ble brukt i forkant av den abcessen var nok ikke kjøpt på nett, men fra en som solgte på gymmet. Ifølge ham som måtte opereres var det aldri dårlig bol i omløp før når det var farmasøytisk bol som ble omsatt.

Kom forresten over denne, etter første ledd (kina) var bolet som ble tatt 95% rent. Så skal det blandes til sprøytebruk eller presses til piller eller fordeles i kapsler. Det er mange muligheter for å få urenheter i bolet.

http://www.aftenposten.no/norge/Tide...a-445847b.html

Her er også noe fra Gilde saken, der en av de som trykte opp bol innrømmer forfalskninger. I samme sak ble det også innrømmet av produksjonen foregikk i en vanlig garasje uten noen former for sterile omgivelser, om noe falt på gulvet så ble det sopet opp og brukt. Det er jo ikke å undres over at folk blir sjuke av å sprøyte slikt inn i kroppen. Dette er jo realt bakgårdsbol. Det ble produsert piller og injeksjons veske.

http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle8927997.ece
http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle8992549.ece
http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle8990939.ece
http://www.adressa.no/nyheter/sortro...cle8968265.ece
Vis hele sitatet...

Man sender det til utenlandske labber for analyse.

Jeg tror med sikkerhet kan si at 99% av alle steroider i norge, sverige og danmark stammer fra Kina. Om det var et stort problem ville man hørt om det daglig. Det blandes i olje som kokes opp til 100 grader, eller det blandes med vanlig bindemiddel som alle firmaer bruker til å lage tabletter.

Jeg kjenner de gilde gutta. De lagde tabletter fra, la oss si 2005. Ingen ble noensinne syk av det, eneste var at noen av tablettene var underdoserte. De laget bare tabletter, ikke flytendes bol som folk sprøytet inn i seg, de ble laget av andre karer.

Det er som jeg sier. Så og si ALT bol blir solgt åpent via offentlig forum. Folk diskuterer varer, folk kjøper det som folk kan gå god for. Det nærmeste jeg av erfaring kan si når det kommer til urenheter er at det ofte kan gjøre vondt for brukeren i starten, for det er bakterierer i stoffet som kroppen må venne seg til - Så går det over etter en 2-3 uker. Dette er bol som fort forsvinner fra markedet for det er for dårlig.
Ja da har vel adressa blandet kortene? Det var bilder av flytende bol som endel av beslaget i Gilde saken.

Sitat fra en av de tiltalte i Gilde saken på spørsmål om renhold:

Det var jo veldig uhygienisk, medga 34-åringen.
Vis hele sitatet...

Uansett jeg sporet kraftig av her. Poenget jeg egentlig skulle få frem er at når folk først bruker bol så ville det vært langt bedre om de brukte farmasøytisk bol. Og her ser jeg direkte linjer til kriminaliseringen av bol.
Sist endret av frtoretang; 1. november 2016 kl. 12:07.
Enig, jeg sier bare at steroider i Norge er ikke spesielt urent, politiet som driver mye skremselspropaganda bare.

Adressa har bare tatt bilder av beslag, de solgte jo mye flytende bol som de kjøpte fra andre kilder.