Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4198
Fikk nylig vite at noen mennesker kan oppfatte lyd som lys. dvs: når de hører en sang så kan de samtidig se farger som tilsvarer musikken. Fenomenet kaller man synestesi. Dette er noe jeg finner umåtelig interessant at noen kan "se" lyder på den måten.

Så kom jeg på at jeg også har opplevd noe som tilsynelatende kan minne veldig om synestesi. På litt høyere doser psykedelika har jeg også opplevd å se lyder som farger som glir gjennom rommet der jeg sitter.

Ettersom det er en ganske sjelden lidelse(?) så er det sikkert ganske far-fetched at noen er på forumet faktisk har den, men jeg prøver likevell. Er det noen her som har synestesi og som kan beskrive hvordan det er? Eventuelt noen som har synestesi og i tillegg har prøvd psykedelika? Er det noen relasjoner der kanskje?

Er klar over at synestesi kan føre til andre sanseforvirringer(om jeg kan beskrive det sånn), men farget hørsel synestesi er det jeg synes virker mest interessant ettersom jeg har opplevd noe som kan ligne selv.

Om jeg ikke får svar på noen av spørsmålene mine så kan vi jo diskutere temaet uansett, men tviler på at det blir så interessant uten da.

Om det er noen uklarheter i tråden min, så utdyper jeg gjerne. Er ikke så god på å formulere meg skriftlig.
Jeg har synestesi ��

Jeg tror det er ganske underraportert, og at det dermed er vanligere enn man tror. Har faktisk hørt at noen forskere mener alle barn til en viss grad har denne evnen eller hva man skal kalle det, men man avlæres når man vokser opp, eller det stimuleres i alle fall ikke.

Jeg har alltid hatt det, og det har ikke noe med rus å gjøre. For min del handler det om farger og tekstur/stofflighet eller hva jeg skal kalle det på ord, og særlig navn. Enkelte setninger eller begreper som uken, året osv har også en utstrekning i rommet, beveger seg i bestemte retninger. Det oppleves ikke som noen sanseforstyrrelse, det er en helt naturlig integrert del av hvordan jeg oppfatter et ord eller et begrep. Jeg tror dette er litt av grunnen til at jeg er veldig fascinert av ord og navn, at jeg rett og slett opplever dem sterkere enn andre.

Har ingen synestesiopplevelse på lyder. Derimot har jeg tenker jeg mye i rytmer i forbindelse med behandling av tall, noe jeg lurer på om er noe av det samme. Det er ikke så godt for meg å vite om det er noe alle gjør eller om det også er et utslag av synestesi. Jeg var ganske stor før jeg skjønte at ikke alle ser ord i farger heller.
Sitat av entropi Vis innlegg
Jeg har synestesi ��

Jeg tror det er ganske underraportert, og at det dermed er vanligere enn man tror. Har faktisk hørt at noen forskere mener alle barn til en viss grad har denne evnen eller hva man skal kalle det, men man avlæres når man vokser opp, eller det stimuleres i alle fall ikke.

Jeg har alltid hatt det, og det har ikke noe med rus å gjøre. For min del handler det om farger og tekstur/stofflighet eller hva jeg skal kalle det på ord, og særlig navn. Enkelte setninger eller begreper som uken, året osv har også en utstrekning i rommet, beveger seg i bestemte retninger. Det oppleves ikke som noen sanseforstyrrelse, det er en helt naturlig integrert del av hvordan jeg oppfatter et ord eller et begrep. Jeg tror dette er litt av grunnen til at jeg er veldig fascinert av ord og navn, at jeg rett og slett opplever dem sterkere enn andre.

Har ingen synestesiopplevelse på lyder. Derimot har jeg tenker jeg mye i rytmer i forbindelse med behandling av tall, noe jeg lurer på om er noe av det samme. Det er ikke så godt for meg å vite om det er noe alle gjør eller om det også er et utslag av synestesi. Jeg var ganske stor før jeg skjønte at ikke alle ser ord i farger heller.
Vis hele sitatet...
Spennende! Beklager om den sanseforstyrrelse kommentaren ble tatt negativt, det var ikke ment slikt. Visste bare ikke hvordan jeg skulle beskrive det.

Det du forteller angående tallbehandling har jeg ikke så mye å kommentere på, bortsett fra at jeg oppfatter tall som tall og lyder som lyder. Så for meg virker det som om det også er en del av gaven din.

Ett spørsmål: Har synestesien din gitt deg noen fordeler i livet? F,eks i matematikk. Kanskje vanskelig for deg å svare på, ettersom du aldri har opplevd noe annet.

Nå sporer jeg kanskje litt av i min egen tråd, men synes temaet er så spennende.
Tok det ikke ille opp nei, men tenker bare at det sikkert høres mye mer magisk og syrete ut når man hører om det enn det oppleves. Det oppleves som et hvilken som helst sanseinntrykk, det føles ikke som en trip liksom.

Jeg vet ikke om jeg har hatt noen fordeler egentlig, føler meg ikke spesielt begavet på grunn av det. Men som sagt tror jeg kanskje at jeg er over snittet glad i ord. Husker også ord og navn mye bedre enn jeg husker andre ting. Jeg er glad i matte også, men vet ikke om det har noe med synestesi å gjøre. Det går mer direkte på telling, ikke matematikk generelt. Husker ikke tall spesielt godt, og det er bare enkeltsiffer som har farge. Så det hjelper meg liksom ikke til å finne primtall og sånn.

Hvis du opplever det under rus, så kan det jo tenkes at du kan oppleve det ellers også. Hvis den teorien om at man avlærer det stemmer. Kan du huske slike opplevelser fra du var liten f eks?

Jeg har aldri møtt noen som ser lyder som farger, men har hørt om folk som opplever toner som søyler som plasserer seg på bestemte steder rundt dem. Tror det kan finnes veldig mange ulike former for synestesi, stort sett alle "kryssopplevelser" av sanseinntrykk. Farger på ord vet jeg om et par stykker til som har, men de er i familie med meg så det er kanskje arvelig. Vi er forresten ikke enige om fargene
Sist endret av entropi; 4. september 2016 kl. 22:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av entropi Vis innlegg
Tok det ikke ille opp nei, men tenker bare at det sikkert høres mye mer magisk og syrete ut når man hører om det enn det oppleves. Det oppleves som et hvilken som helst sanseinntrykk, det føles ikke som en trip liksom.

Jeg vet ikke om jeg har hatt noen fordeler egentlig, føler meg ikke spesielt begavet på grunn av det. Men som sagt tror jeg kanskje at jeg er over snittet glad i ord. Husker også ord og navn mye bedre enn jeg husker andre ting. Jeg er glad i matte også, men vet ikke om det har noe med synestesi å gjøre. Det går mer direkte på telling, ikke matematikk generelt. Husker ikke tall spesielt godt, og det er bare enkeltsiffer som har farge. Så det hjelper meg liksom ikke til å finne primtall og sånn.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener.

Du har ikke tilfeldigvis prøvd psykedelika? Hvis ja. Hvordan opplever du synestesien din da? Endrer det hvordan du oppfatter tall eller lyder? Er korrelasjonen mellom tall og lyder like tydelige da?
Jeg har kun røykt hasj, merket ikke noe annerledes da. Men jeg opplevde aldri noe sanseendringer av det ellers heller, bare indre greier som tankekjør og angst.
@entropi når det gjelder spørsmålet ditt om det jeg har opplevd synestesi under rus, så har jeg aldri opplevd lignende i edru tilstand. Det var en helt spesiell opplevelse. Jeg er en person med nesten null rytmisk sans. Så det å oppleve farger som på en måte passet musikken var helt unikt for mitt vedkommende.
Veldig interessant entropi og Fuglern.
Fant dette på internett: https://www.reddit.com/r/Drugs/comme..._psychedelics/ Kan kanskje være spennende for dere begge å lese. Kanskje spesielt deg entropi som har synestesi om du har lyst å prøve noen form for psykadelika? Å se andres erfaring og hva dem sier om det kan sikkert være gøy, jeg fant også den reddit linken interessant. Flere som har synestesi og har tatt psykadelika der inne.
Gleder meg til å lese videre i tråden her
Sist endret av slappegodt; 4. september 2016 kl. 23:05.
Tror ikke jeg kommer til å prøve det nei, selv om det høres fascinerende ut forsåvidt.

Forresten så kjenner jeg meg ikke helt igjen i beskrivelsene, det virker som de ser det mer fysisk enn det jeg gjør, eller mer intenst. Jeg ser ikke ordet eller fargen foran meg som om det er i rommet, det er mer som når man hører eller tenker på ordet eple så ser man for seg et eple. Man ser liksom ikke et eple hengende fysisk foran seg i lufta. På samme måte opplever jeg fargen blå inni meg når jeg hører navnet Maria. Jeg ser ikke blått lys som flimrer foran meg eller noe.
Sitat av entropi Vis innlegg
Tror ikke jeg kommer til å prøve det nei, selv om det høres fascinerende ut forsåvidt.

Forresten så kjenner jeg meg ikke helt igjen i beskrivelsene, det virker som de ser det mer fysisk enn det jeg gjør, eller mer intenst. Jeg ser ikke ordet eller fargen foran meg som om det er i rommet, det er mer som når man hører eller tenker på ordet eple så ser man for seg et eple. Man ser liksom ikke et eple hengende fysisk foran seg i lufta. På samme måte opplever jeg fargen blå inni meg når jeg hører navnet Maria. Jeg ser ikke blått lys som flimrer foran meg eller noe.
Vis hele sitatet...
Ok, jeg skjønner. Veldig spennende tema dette her. Er sikkert veldig forskjellig fra person til person. Takk for den flotte beskrivelsen, følte jeg lærte noe nytt i dag.
Ha en god natt!
Sitat av entropi Vis innlegg
På samme måte opplever jeg fargen blå inni meg når jeg hører navnet Maria.
Vis hele sitatet...
Hvor konstant er dette? Har et navn eller et ord alltid en bestemt farge?

Merker du synestesien på andre områder? Kan en person du kjenner, f.eks., ha en bestemt farge, eller formulert annerledes: assosierer du farger til mennesker?
Sitat av Saksen Vis innlegg
Hvor konstant er dette? Har et navn eller et ord alltid en bestemt farge?

Merker du synestesien på andre områder? Kan en person du kjenner, f.eks., ha en bestemt farge, eller formulert annerledes: assosierer du farger til mennesker?
Vis hele sitatet...
Ja, fargen er den samme hele tiden for hvert ord. Noen ord har veldig tydelig farge, anedre opplever jeg det ikke så sterkt med. Navn er sterkest.

Det er kun knyttet til selve ordet, ikke til personen eller tingen ordet henviser til. For eksempel er ikke ordet "sol" gult. Ordet "gul" er faktisk ikke gult engang. Men av og til er det litt vanskelig å skille synestesiopplevelsen fra assosiasjonen man har til det ordet betyr.
Sitat av entropi Vis innlegg
Ja, fargen er den samme hele tiden for hvert ord. Noen ord har veldig tydelig farge, anedre opplever jeg det ikke så sterkt med. Navn er sterkest.

Det er kun knyttet til selve ordet, ikke til personen eller tingen ordet henviser til. For eksempel er ikke ordet "sol" gult. Ordet "gul" er faktisk ikke gult engang. Men av og til er det litt vanskelig å skille synestesiopplevelsen fra assosiasjonen man har til det ordet betyr.
Vis hele sitatet...
Dama mi har det omvendt - hun får en magefølelse av personer hun møter og opplever det som farger. Jeg var tidligere turkis og ble over tid mørk blå. Hun hører også farger i musikk. Crazy stuff
Sitat av Potetmix Vis innlegg
Dama mi har det omvendt - hun får en magefølelse av personer hun møter og opplever det som farger. Jeg var tidligere turkis og ble over tid mørk blå. Hun hører også farger i musikk. Crazy stuff
Vis hele sitatet...
Den varianten har jeg aldri hørt om. Kanskje det er det de opplever de som mener de kan se auraen til folk? Kanskje de bare er synestetikere?
Sist endret av entropi; 5. september 2016 kl. 17:48.
Sitat av entropi Vis innlegg
Jeg har synestesi ��

Jeg tror det er ganske underraportert, og at det dermed er vanligere enn man tror. Har faktisk hørt at noen forskere mener alle barn til en viss grad har denne evnen eller hva man skal kalle det, men man avlæres når man vokser opp, eller det stimuleres i alle fall ikke.

Jeg har alltid hatt det, og det har ikke noe med rus å gjøre. For min del handler det om farger og tekstur/stofflighet eller hva jeg skal kalle det på ord, og særlig navn. Enkelte setninger eller begreper som uken, året osv har også en utstrekning i rommet, beveger seg i bestemte retninger. Det oppleves ikke som noen sanseforstyrrelse, det er en helt naturlig integrert del av hvordan jeg oppfatter et ord eller et begrep. Jeg tror dette er litt av grunnen til at jeg er veldig fascinert av ord og navn, at jeg rett og slett opplever dem sterkere enn andre.

Har ingen synestesiopplevelse på lyder. Derimot har jeg tenker jeg mye i rytmer i forbindelse med behandling av tall, noe jeg lurer på om er noe av det samme. Det er ikke så godt for meg å vite om det er noe alle gjør eller om det også er et utslag av synestesi. Jeg var ganske stor før jeg skjønte at ikke alle ser ord i farger heller.
Vis hele sitatet...
hei. jeg husker at vi var uenige for litt siden. jeg fortalte om en episode hvor jeg hadde opplevd telepati hvor du og vidarlo var veldig uenige fordi jeg kunne ikke bevise det. ble anbefalt å gå til lege siden jeg holdt på å bli gal o.s.v. Er vel litt samme som synestesi men bare at det er en større % andel som sier at de opplever det? jeg tviler ikke på at er synestesi er noe folk opplever...
Sitat av why_not Vis innlegg
hei. jeg husker at vi var uenige for litt siden. jeg fortalte om en episode hvor jeg hadde opplevd telepati hvor du og vidarlo var veldig uenige fordi jeg kunne ikke bevise det. ble anbefalt å gå til lege siden jeg holdt på å bli gal o.s.v. Er vel litt samme som synestesi men bare at det er en større % andel som sier at de opplever det? jeg tviler ikke på at er synestesi er noe folk opplever...
Vis hele sitatet...
Nå skal ikke jeg blande meg altfor mye inn i debatten. Men så vidt jeg husker så handlet tråden din om at du opplevde telepati på en cocktail av psykedelika. Forskjellen mellom disse to er jo at synestesi er fult mulig å forklare vitenskapelig. Det er ikke telepati derimot.
Sist endret av Mirage; 5. september 2016 kl. 18:52.
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Nå skal ikke jeg blande meg altfor mye inn i debatten. Men så vidt jeg husker så handlet tråden din om at du opplevde telepati på en cocktail av psykedelika. Forskjellen mellom disse to er jo at synestesi er fult mulig å forklare vitenskapelig. Det er ikke telepati derimot.
Vis hele sitatet...
jeg vil tro at begge er mulig å forklare vitenskapelig uten at jeg kan det. ville bare nevne det til entropi fordi det på lik linje er vanskelig å bevise
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av why_not Vis innlegg
jeg vil tro at begge er mulig å forklare vitenskapelig uten at jeg kan det. ville bare nevne det til entropi fordi det på lik linje er vanskelig å bevise
Vis hele sitatet...
Kort svar: Nei.

Synestesi er godt dokumentert, det er en blanding av sansene noe som lett kan forklares i biologien.
Telepati derimot, har etter mange tusen forsøk fremdeles ikke klart å blitt bevist.
Det er ingen vitenskapelig forklaring på hvordan tanker på umerket vis skal kunne overføres til et annet sinn.
De er to helt forskjellige fenomen hvis eneste fellesnevner er at de har med sinnet å gjøre.

Det står forøvrig ordrett i wikiartikkelen om telepati:
There is no replicable scientific evidence that telepathy exists, and it is generally considered by the scientific community to be pseudoscience.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dodecha; 5. september 2016 kl. 20:54.
Sitat av why_not Vis innlegg
hei. jeg husker at vi var uenige for litt siden. jeg fortalte om en episode hvor jeg hadde opplevd telepati hvor du og vidarlo var veldig uenige fordi jeg kunne ikke bevise det. ble anbefalt å gå til lege siden jeg holdt på å bli gal o.s.v. Er vel litt samme som synestesi men bare at det er en større % andel som sier at de opplever det? jeg tviler ikke på at er synestesi er noe folk opplever...
Vis hele sitatet...
For å presisere det, så mener jeg ikke at folk som tror på telepati er gale per definisjon. Folk tror på mye rart. Det var andre ting i den tråden som fikk de varsellampene til å blinke hos meg. Jeg tror jeg skrev det der, så jeg skal ikke ta opp tråden.

Synestesi handler bare om en feilkobling i hjernen. Muligens på grunn av at synapser som skulle vært falt bort i utviklingen av hjernen fortsatt er der, noe som kan støtte teorien om at mange (eller alle?) barn har det men vokser det av seg.

Det er ikke snakk om en slags magisk gave eller talent eller noe, som mange virker å tro. Jeg blir av og til spurt om å hjelpe folk med å lese fargen på navnene deres, som om jeg er synsk eller noe. Jeg ser ikke noe som er der men som er skjult for dere andre. Ordene har jo ikke farge. Andre med samme synestesi ser helt andre farger på ordene enn meg.
Sist endret av entropi; 5. september 2016 kl. 21:24.
Sitat av entropi Vis innlegg
For å presisere det, så mener jeg ikke at folk som tror på telepati er gale per definisjon. Folk tror på mye rart. Det var andre ting i den tråden som fikk de varsellampene til å blinke hos meg. Jeg tror jeg skrev det der, så jeg skal ikke ta opp tråden.

Synestesi handler bare om en feilkobling i hjernen. Muligens på grunn av at synapser som skulle vært falt bort i utviklingen av hjernen fortsatt er der, noe som kan støtte teorien om at mange (eller alle?) barn har det men vokser det av seg.

Det er ikke snakk om en slags magisk gave eller talent eller noe, som mange virker å tro. Jeg blir av og til spurt om å hjelpe folk med å lese fargen på navnene deres, som om jeg er synsk eller noe. Jeg ser ikke noe som er der men som er skjult for dere andre. Ordene har jo ikke farge. Andre med samme synestesi ser helt andre farger på ordene enn meg.
Vis hele sitatet...
det forekommer også i større grad og sterkere hos autister.
Sitat av why_not Vis innlegg
det forekommer også i større grad og sterkere hos autister.
Vis hele sitatet...
Det er ikke usannsynlig, siden de generelt reagerer sterkere på sansestimuli.