Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 11244
Sitat av entropi Vis innlegg
Akkurat det argumentet, eller variasjoner over det, har jeg lite til overs for. Det er utrolig vanlig i alternativ medisin f eks å si at man ikke kan bruke vitenskaplig metode til å bevise fenomenet, fordi den måten å bevise ting på ikke passer fenomenet. Som om vitenskaplig metode bare er en av mange kilder til kunnskap, og at personlige opplevelser, tradisjon etc er likestilt, bare annerledes. Vitenskap er IKKE et livssyn. Den eneste måten telepati kan bevises på er ved vitenskaplig metode. Hvis telepati som fenomen nekter å opptre ned mindre man er ydmyk overfor det og tror på det, da er det ikke et fysisk fenomen. Da er det et religiøst/overnaturlig fenomen. Det må man gjerne tro på, men ikke argumentere for som om det er noe naturlig.
Vis hele sitatet...
Hvis man tenker seg at telepati som fenomen under gitte omstendigheter faktisk er et virkelig fenomen, men at de vitenskapelige metodene eller forsøkene som har forsøkt avdekke fenomenet har mislykket i å oppdage det. Så hadde det etter min mening vært interessant å spekulere rundt hvorfor fenomenet ikke er bevist ved disse forsøkene.

Om man i utgangspunktet tenker at vitenskapen rundt menneskelig psyke er komplett - så er det ikke rom for undring og åpenhet rundt mer svevende tema.

Personlig heller jeg nok mot at vitenskapen rundt menneskelig psyke er langt fra komplett, og at den menneskelige psyke på mange områder fremdeles er et mysterium.

-

Personlige opplevelser og erfaringer er også svært vesentlige når man skal forstå og kartlegge den menneskelige psyke. Men personlige erfaringer og opplevelser blir ofte meningsløse som vitenskapelige metode.

Meditasjon f.eks er bygd på personlig direkte erfaring. Det kan finnes stadier innen meditasjon som kan beskrives. Men man kan ikke være sikker på at dem finnes, før man direkte erfarer dem. Først gjennom direkte personlig erfaring kan man annerkjenne, at jo, stadiet som ble beskrevet er faktisk virkelig, siden jeg erfarer det selv.

Det er ellers sant at det ikke er overbevisende bevis under observerte vitenskapelige forsøk for at telepati er virkelig. Jeg prøver ikke å argumentere for at det finnes slike bevis. Jeg bygger min åpenhet rundt fenomenet på tro og intuisjon. Og jeg er altså, sikkert noe provoserende for enkelte, åpen for at det er mye som vitenskapelig er vanskelig å kartlegge og bevise. Spesielt når det gjelder menneskelig psyke.

Jeg linker til en litt artig McKenna historie om synkronitet som kan være noe relevant til overnevnte (og etter min mening ganske underholdende). Det relevante begynner ved ca. 18.20 minutt ut i klippet.

https://www.youtube.com/watch?v=pGfnKO4uSXo
Lytt noen minutter før ca 15.00
Han leser i en avis, blar over og leser overskriften. Lukker avisen og sier høyt for seg selv at han vet når kometen er nærmest sola.
Konklusjonen hans er at hans sinn klarte dette - personlig ville jeg jo heller tippe at det skyldtes at han ubevisst leste så mye mer enn bare overskriften. Øye hadde alt scannet siden og tatt ut essensen.

Nei det var triste greier den McKenna fyren. Jeg kjøper ikke det han selger.
frtoretang - Jeg tror du skal ta McKenna med en god dose humor og som underholdning og inspirasjon til filosofiske tankespill Hverken mer eller mindre. Det var iallefall derfor jeg fikk lyst til å linke.

Grunnen til linken er som et litt underholdene forslag til at egoisme/stolthet eller lignende følelser, kan stå i veien for vitenskapelig metode kan oppdage type "mirakler" som f.eks telepati.

Merk at jeg ikke snakker imot kjent vitenskap. Jeg undrer meg og er åpen - og synes det er et artig ståsted når det gjelder menneskelige erfaringer og psyke og hva den eventuelt kan være kapabel til. Det er ikke viktig for meg å komme til noen umiddelbar konklusjon rundt temaet heller.

Så sånn sett så heiv jeg meg inn i tråden på helt andre premisser enn dem som utelukkende konsentrerer seg om kjent vitenskap og konkluderer med at vitenskapen er ferdig snekra på dette området.

Spørsmålet er: Kan telepati i gitte situasjoner og omstendigheter være virkelig. - Det finnes, meg bekjent, ikke vitenskapelig overbevisende forsøk som peker i den retning. Hvis fenomenet likevel skulle være virkelig - så er McKenna klippet er forslag til hvorfor det ikke blir overbevisende vitenskapelig bevist.

Siden vi ikke er under vitenskapsforumet så tenker jeg det er lov å være litt undrende og filosofisk her.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Om man i utgangspunktet tenker at vitenskapen rundt menneskelig psyke er komplett - så er det ikke rom for undring og åpenhet rundt mer svevende tema.

Personlig heller jeg nok mot at vitenskapen rundt menneskelig psyke er langt fra komplett, og at den menneskelige psyke på mange områder fremdeles er et mysterium.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke at noen vitenskap, og spesielt ikke psykologi, er komplett. Men når noe som ville være veldig enkelt å påvise ikke lar seg påvise, så tyder det på at akkurat det fenomenet ikke eksisterer. Psykologi handler ikke om "åpenhet rundt svevende tema", det er en vitenskap. Selv om det i det siste har vært sådd en del tvil om hvor vitenskaplig holdbare resultatene egentlig har vært i dette faget oppigjennom.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Personlige opplevelser og erfaringer er også svært vesentlige når man skal forstå og kartlegge den menneskelige psyke. Men personlige erfaringer og opplevelser blir ofte meningsløse som vitenskapelige metode.
Vis hele sitatet...
Her mener jeg du blander litt. Psykologi befatter seg selvsagt med personlige opplevelser, men det trenger ikke bety at opplevelsen er objektivt sann. Som eksempel er religion et interessant fenomen i psykologi, men da er det hvordan mennesket opplever religionen som er tema, ikke hvorvidt det personen tror er sant i virkeligheten. Religion finnes som vitenskapelig fenomen. Det betyr ikke at Gud finnes som vitenskapelig fenomen.

Hva som gjør at noen opplever det som at de leser tanker er altså noe psykologien kan si mye om. At tankeoverføring er mulig i virkeligheten har man derimot, tross iherdige forsøk, ikke klart å se noe til.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Det er ellers sant at det ikke er overbevisende bevis under observerte vitenskapelige forsøk for at telepati er virkelig. Jeg prøver ikke å argumentere for at det finnes slike bevis. Jeg bygger min åpenhet rundt fenomenet på tro og intuisjon. Og jeg er altså, sikkert noe provoserende for enkelte, åpen for at det er mye som vitenskapelig er vanskelig å kartlegge og bevise. Spesielt når det gjelder menneskelig psyke.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det - tro og intuisjon. Jeg er ikke provosert over at noen tror på overnaturlige ting, og jeg vil på ingen måte påstå at du er psykotisk hvis du gjør det. Faktisk utelukker jeg ikke at f eks Gud finnes, eller at han kan finne det for godt å gripe inn og helbrede noen av og til. En Gud vil per definisjon stå over naturen og trenger dermed ikke følge naturlover. Han kan dermed bestemme seg for å nekte å helbrede noen når en forsker ser på fordi han synes det er ufint å kreve bevis av ham, eller bare fordi han synes det er morsomt å tulle med dem. Hvis tankeoverføring finnes, så er det på dette nivået. Det er ikke et psykologisk fenomen, og sammenlikingen til han over her med radiobølger (en helt naturlig ting man bare ikke hadde funnet ut av ennå) er helt fjern.

Så tro gjerne på telepati, healing, clairvoyance osv, men man kan ikke tillegge dette noen status som naturlige evner og samtidig si at de ikke passer å forholde seg til med naturvitenskaplige prinsipper. Da er det ren magi/religion.
Sitat av entropi Vis innlegg
Det er ikke et psykologisk fenomen, og sammenlikingen til han over her med radiobølger (en helt naturlig ting man bare ikke hadde funnet ut av ennå) er helt fjern.
Vis hele sitatet...
sammenligningen var sender og mottaker med radio. det er ikke fjernt, det er en likhet
Sitat av why_not Vis innlegg
sammenligningen var sender og mottaker med radio. det er ikke fjernt, det er en likhet
Vis hele sitatet...
Nei, for sender og mottaker av radio fungerer etter naturlover og ikke magi eller guddommelig styring. Det er faktisk så fjernt som du får det.
Sitat av entropi Vis innlegg
Nei, for sender og mottaker av radio fungerer etter naturlover og ikke magi eller guddommelig styring. Det er faktisk så fjernt som du får det.
Vis hele sitatet...
jeg søkte på telepati på google og trykket på videoer. jeg fant da en liten dokumentar som heter tankeoverføring og telepati https://www.youtube.com/watch?v=18wIlCggSrw
jeg så hele dokumentaren men hvis du hopper til 21:20 ut i den gir de en teori i forbindelse med kvantefysikken, som handler om hvis tid går baklengs. akkurat det forteller jeg om i tripraporten min om den kvelden jeg opplevde telepati. https://freak.no/forum/showthread.php?t=286058
(jeg ser eksempelet jeg gir i raporten ikke er helt korrekt i hvordan jeg opplevde det. alt gikk baklengs...)
hvis du går til 23:50 i dokumentaren får du se resultater på et eksperiment med to eneggede tvillinger

hadde aldri sett dokumentaren før men det var artig at en matematisk teori gikk ut på at om tid gikk baklengs, da det skjedde ikke så lenge før vi pratet via telepati
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bearass Vis innlegg
Hvis man tenker seg at telepati som fenomen under gitte omstendigheter faktisk er et virkelig fenomen, men at de vitenskapelige metodene eller forsøkene som har forsøkt avdekke fenomenet har mislykket i å oppdage det. Så hadde det etter min mening vært interessant å spekulere rundt hvorfor fenomenet ikke er bevist ved disse forsøkene.
Vis hele sitatet...
Det som er påfallande er at dei som meiner å ha eigenskapen i så fall ikkje formidler eit betre forsøk. For som sagt er det ikkje veldig vanskelig - overfør informasjon utan at det finst andre mekanismer enn telepati, og gjenta det nok ganger til at du har utelukka tilfeldig gjetting.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Om man i utgangspunktet tenker at vitenskapen rundt menneskelig psyke er komplett - så er det ikke rom for undring og åpenhet rundt mer svevende tema.
Vis hele sitatet...
Det er ein stråmann. Eg har ikkje sett nokon påstå at vi veit alt - og det er urimeleg å anta det.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Personlige opplevelser og erfaringer er også svært vesentlige når man skal forstå og kartlegge den menneskelige psyke. Men personlige erfaringer og opplevelser blir ofte meningsløse som vitenskapelige metode.
Vis hele sitatet...
Dei er eit utmerka utgangspunkt for debatt, men dei kan aldri erstatte ei rasjonell tilnærming, m.a. på grunn av at vi er så gode på å skape kontinuitet og gje ting meining. T.d. har eg minner eg veit er gale - men som framstår som svært reelle for meg uansett.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Og jeg er altså, sikkert noe provoserende for enkelte, åpen for at det er mye som vitenskapelig er vanskelig å kartlegge og bevise. Spesielt når det gjelder menneskelig psyke.
Vis hele sitatet...
I så all mistenker eg at du ikkje heilt har tenkt gjennom kva metodikk som må brukast for å bekrefte t.d. telepati. For det trengst ikkje menn i kvite frakker i eit labortorium. Det trengst systematisk tilnærming som utelukker juks, og som gjentar forsøket nok ganger til at det er statistisk signifikant.

Det med å utelukke juks inneber og at du må utelukke underbevisst juks, ettersom vi mennesker er fordømt gode på å plukke opp subtile hint. T.d. kan du lese om denne, som tar for seg at ein kan skape ein feilaktig illusjon av eit val.
Sitat av why_not Vis innlegg
jeg søkte på telepati på google og trykket på videoer. jeg fant da en liten dokumentar som heter tankeoverføring og telepati https://www.youtube.com/watch?v=18wIlCggSrw
jeg så hele dokumentaren men hvis du hopper til 21:20 ut i den gir de en teori i forbindelse med kvantefysikken, som handler om hvis tid går baklengs. akkurat det forteller jeg om i tripraporten min om den kvelden jeg opplevde telepati. https://freak.no/forum/showthread.php?t=286058
(jeg ser eksempelet jeg gir i raporten ikke er helt korrekt i hvordan jeg opplevde det. alt gikk baklengs...)
hvis du går til 23:50 i dokumentaren får du se resultater på et eksperiment med to eneggede tvillinger

hadde aldri sett dokumentaren før men det var artig at en matematisk teori gikk ut på at om tid gikk baklengs, da det skjedde ikke så lenge før vi pratet via telepati
Vis hele sitatet...
Det eneste som manglet i denne tråden var at noen begynte å snakke om kvantefysikk☺

Kvantefysikk er ulogisk og merkelig, sett med våre øyne som er vant til å observere verden på makronivå der ting funker anderledes. Men det er ikke noen "alt henger sammen med alt og ingenting er umulig" - filosofi selv om det høres sånn ut med ord som entanglement, spooky action over distance, osv. Det er fysikk, vanvittig grundig testet sådan. Og det kan IKKE forklare tankeoverføring. Jeg utfordrer deg til å finne en kvantefysiker som hevder det. Men fordi kvanteteorier høres så mystisk ut og folk flest ikke har noen forutsetning for å argumentere mot det, så trykker alternativbransjen det til sitt bryst og misforstår/misbruker det til å gi kredibilitet til alt tenkelig og utenkelig vissvass.
Sitat av entropi Vis innlegg
Det eneste som manglet i denne tråden var at noen begynte å snakke om kvantefysikk☺

Kvantefysikk er ulogisk og merkelig, sett med våre øyne som er vant til å observere verden på makronivå der ting funker anderledes. Men det er ikke noen "alt henger sammen med alt og ingenting er umulig" - filosofi selv om det høres sånn ut med ord som entanglement, spooky action over distance, osv. Det er fysikk, vanvittig grundig testet sådan. Og det kan IKKE forklare tankeoverføring. Jeg utfordrer deg til å finne en kvantefysiker som hevder det. Men fordi kvanteteorier høres så mystisk ut og folk flest ikke har noen forutsetning for å argumentere mot det, så trykker alternativbransjen det til sitt bryst og misforstår/misbruker det til å gi kredibilitet til alt tenkelig og utenkelig vissvass.
Vis hele sitatet...
gadd du å se 21:20 ut i dokumentaren og å lese raporten min? var det ikke artig at jeg opplevde at alt gikk baklengs før det skjedde?
Gadd ikke se dokumentaren nei, mulig jeg gidder å kikke litt senere. Generelt er jeg ikke så glad i lange youtubefilmer som erstatning for argumenter i slike tråder. Det hadde vært fint om du hadde forklart oss denne kvanteteorien i korte trekk og hvordan den understøtter tankeoverføring og at tid kan gå baklengs. Det er fint med kilder, men de bør komme som tillegg til en påstand/forklaring, ikke i stedet for.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av why_not Vis innlegg
gadd du å se 21:20 ut i dokumentaren og å lese raporten min? var det ikke artig at jeg opplevde at alt gikk baklengs før det skjedde?
Vis hele sitatet...
At du opplevde at alt gikk baklengs har med rus å gjere. Ikkje kvantefysikk. Kvantefysikk opptrer ikkje på makroskopisk plan, og kan ikkje få verda til å gå baklengs på eit generelt plan.

Du var på ei fin blanding av fire ulike rusmidler, der minst to (lsd og mdma) er velkjent for å radikalt endre virkelighetsoppfatninga di, og du vel å tilskrive effekten til kvantefysikk og ikkje rusmidla?

Det du gjer er å gripe til halmstrå som du ikkje forstår eit plukk av. For all rasjonell tilnerming tilseier at vi ikkje kan legge spesielt mykje vekt på di oppfatning av ting i den tilstanden du var i.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Vil bare legge til at psykologi ikke er en hard vitenskap. Den er ikke kvantifiserbar, inneholder vage definisjoner, lite forutsigbar og vanskelig aa repetere eksperiment og faa lest noe ut av dette.

Den vitenskapelige metode, slik den er i dag, har ikke klart aa bevise at telepati er et fenomen som har en plass i virkeligheten. Det er dermed ikke sagt at telepati umulig kan vaere noe. Det er godt aa ha aapninger for at det er mere mellom himmel og jord enn hva vi tror vi vet naa. Men.. "You don’t want to become so open-minded that the wind can whistle between your ears.” - Terence Mckenna

Dette er, og forblir, en evig diskusjon.
Sitat av aricz Vis innlegg
Vil bare legge til at psykologi ikke er en hard vitenskap. Den er ikke kvantifiserbar, inneholder vage definisjoner, lite forutsigbar og vanskelig aa repetere eksperiment og faa lest noe ut av dette.

.
Vis hele sitatet...
Det er helt sant, og mye av det som har vært ansett som dokumentert i psykologien har i senere tid vist seg å være lite vitenskapelig hold i. Det er et problem for faget. Men det er likevel udiskutabelt et mål i psykologi at man skal følge vitenskapelige prinsipper (det innebærer ikke bare kvantitativ metode). En påstand som at enkelte fenomener nekter å la seg undersøke på grunn av at observatøren har feil holdning er helt uvitenskaplig og ikke noe gangbart utsagn i en "myk" vitenskap som psykologi heller.

Telepati innebærer dessuten en overføring av informasjon fra et sted til et annet, og da snakker vi ikke psykologi men fysikk. Det er vitenskap så hard som det kan bli.
Sist endret av entropi; 19. juni 2016 kl. 13:37.
Sitat av entropi Vis innlegg
Gadd ikke se dokumentaren nei, mulig jeg gidder å kikke litt senere. Generelt er jeg ikke så glad i lange youtubefilmer som erstatning for argumenter i slike tråder. Det hadde vært fint om du hadde forklart oss denne kvanteteorien i korte trekk og hvordan den understøtter tankeoverføring og at tid kan gå baklengs. Det er fint med kilder, men de bør komme som tillegg til en påstand/forklaring, ikke i stedet for.
Vis hele sitatet...
hahaha. ok

Sitat av vidarlo Vis innlegg
At du opplevde at alt gikk baklengs har med rus å gjere. Ikkje kvantefysikk. Kvantefysikk opptrer ikkje på makroskopisk plan, og kan ikkje få verda til å gå baklengs på eit generelt plan.

Du var på ei fin blanding av fire ulike rusmidler, der minst to (lsd og mdma) er velkjent for å radikalt endre virkelighetsoppfatninga di, og du vel å tilskrive effekten til kvantefysikk og ikkje rusmidla?

Det du gjer er å gripe til halmstrå som du ikkje forstår eit plukk av. For all rasjonell tilnerming tilseier at vi ikkje kan legge spesielt mykje vekt på di oppfatning av ting i den tilstanden du var i.
Vis hele sitatet...
jeg har aldri sagt at når jeg opplevde at ting gikk baklengs hadde det med kvantefysikk å gjøre. men jeg syntes det var artig at en matematisk teori innebar at hvis tid gikk baklengs, da jeg opplevde det den kvelden. jeg har aldri sagt jeg forstår noe som helst, jeg har fortalt min opplevelse. og som du ser er skrive ferdighetene mine og ordforrådet dårlig, så jeg har ikke så mye å stille opp med
Sist endret av why_not; 19. juni 2016 kl. 13:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har full respekt for din opplevelse. Det virker kanskje ikke sånn, men jeg anser ikke folk for å være idioter selv om de har en annen opplevelse av eksistensen enn jeg.

Det jeg ikke har respekt for er å påberope opplevelsene vitenskapelig validitet og blande inn fysikk, uten å være mottakelig for vitenskapelige motargumenter.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Sitat av entropi Vis innlegg
Telepati innebærer dessuten en overføring av informasjon fra et sted til et annet, og da snakker vi ikke psykologi men fysikk. Det er vitenskap så hard som det kan bli.
Vis hele sitatet...
Jauda, ville bare fremheve at psykologi ikke er en hard vitenskap.

Ville ogsaa poengtere i posten min om hvorvidt telepati er noe eller ikke. Naa er vel bevismengden i favoer telepati ikke-eksisterende, men det er ikke dermed sagt at telepati umulig kan vaere reelt. Uansett hvor hardt flere her argumenterer for at telepati er fantasi, vil man ikke kunne si med 100% sikkerhet at dette er et faktum. Og det er nok grobunn til at det blir en evig diskusjon.

Minner meg mye om diskusjonen om gud finnes eller ikke.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det som er påfallande er at dei som meiner å ha eigenskapen i så fall ikkje formidler eit betre forsøk. For som sagt er det ikkje veldig vanskelig - overfør informasjon utan at det finst andre mekanismer enn telepati, og gjenta det nok ganger til at du har utelukka tilfeldig gjetting.
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig hvis fenomenet er noe som skjer spontant og ikke kan konrolleres, slik som mange hevder at det er. Jeg kjenner f. eks. flere som har opplevde å plutselig bare vite at noe er galt med noen de er glad i, for så å finne ut at de har vært utsatt for en ulykke eller har begått selvmord. Dette fenomenet, hva enn det er, har blitt beskrevet av utallige folk gjennom lang tid, men det er jo ikke bare å gjenskape slike forhold på freakshowet til James Randi (som før øvrig er et PR-stunt, og et elendig fanboy-argument i sakdebatter).
Sitat av entropi Vis innlegg
Jeg har full respekt for din opplevelse. Det virker kanskje ikke sånn, men jeg anser ikke folk for å være idioter selv om de har en annen opplevelse av eksistensen enn jeg.

Det jeg ikke har respekt for er å påberope opplevelsene vitenskapelig validitet og blande inn fysikk, uten å være mottakelig for vitenskapelige motargumenter.
Vis hele sitatet...
og jeg har full respekt for dine vitenskapelige argumenter.
om du hadde sett på meg som en idiot hadde ikke det gjort noe, jeg vet at jeg er en veldig oppegående person med høy iq, men det er fint at du ikke gjør det. jeg ser også på deg og vidarlo (ut ifra hva det skriver og mener) som veldig smarte personer...
sola skinner her ihvertfall, nå skal jeg ut. ha en fin dag
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg kjenner f. eks. flere som har opplevde å plutselig bare vite at noe er galt med noen de er glad i, for så å finne ut at de har vært utsatt for en ulykke eller har begått selvmord. Dette fenomenet, hva enn det er, har blitt beskrevet av utallige folk gjennom lang tid, men det er jo ikke bare å gjenskape slike forhold på freakshowet til James Randi (som før øvrig er et PR-stunt, og et elendig fanboy-argument i sakdebatter).
Vis hele sitatet...
Eit sentralt problem med det er confirmation bias. Vi hugser dei tilfella der det stemmer. Eg har sjølv opplevd liknande fornemmelser, og ved sjekk har dei vist seg fullstendig grunnlause. Men i dei tilfella der det stemmer så hugser ein det gjerne og fortel andre om det. Eg har ikkje sett grunn til å opplyse til andre om at eg tok feil om ein så banal ting.

At du kaller million dollar challenge freakshow seier forøvrig litt om di tilnærming. JREF har relativt få retningslinjer, utover einigheit om ein felles protokoll, som utelukker juks, og at JREF skal ha rett til å dokumentere forsøket. Det er forøvrig verdt å merke seg at ingen har komt seg forbi pretrial-stadied i JREF million dollar challenge. Alle protokoller vert framforhandla i meir eller mindre offentlegheit på forumet dei har. Eg har ikkje sett anna enn ei relativt åpen og nøktern tilnærming frå JREF si side. Har du faktisk lest om det, eller bare kjem du med antakelser om korleis du trur det er?
Sitat av aricz Vis innlegg
Minner meg mye om diskusjonen om gud finnes eller ikke.
Vis hele sitatet...
Der er faktisk akkurat det det minner om. Og i den diskusjonen blir det ganske rart å dra inn radioteknologi og kvantefysikk.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er vanskelig hvis fenomenet er noe som skjer spontant og ikke kan konrolleres, slik som mange hevder at det er. Jeg kjenner f. eks. flere som har opplevde å plutselig bare vite at noe er galt med noen de er glad i, for så å finne ut at de har vært utsatt for en ulykke eller har begått selvmord. Dette fenomenet, hva enn det er, har blitt beskrevet av utallige folk gjennom lang tid, men det er jo ikke bare å gjenskape slike forhold på freakshowet til James Randi (som før øvrig er et PR-stunt, og et elendig fanboy-argument i sakdebatter).
Vis hele sitatet...
Det er helt klart et problem. Men i mangel på eksperimentell dokumentasjon så burde det i alle fall finnes en slags teori om hvordan denne informasjonsflyttingen skulle kunne foregå, så kunne man forsket på det. Mener man f eks at tanker kan manifestere seg som bølger eller energifelter i rommet så kunne man prøvd å påvise disse, selv om man ikke kunne få noen til å klare å ta imot og tolke dem. Det ville vært en begynnelse. Men her har man jo ikke det heller. Man har nada, utenom personlige anekdoter og misbrukte begreper fra kvantefysikk blandet med "det er mer mellom himmel og jord".
Sist endret av entropi; 19. juni 2016 kl. 14:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eit sentralt problem med det er confirmation bias. Vi hugser dei tilfella der det stemmer. Eg har sjølv opplevd liknande fornemmelser, og ved sjekk har dei vist seg fullstendig grunnlause. Men i dei tilfella der det stemmer så hugser ein det gjerne og fortel andre om det. Eg har ikkje sett grunn til å opplyse til andre om at eg tok feil om ein så banal ting.
Vis hele sitatet...
Jaja, men poenget er, selv om noen har arrangert en stor PR-fest med en mill i potten, så er det ikke bare å fremkalle spontane fenomener. Om det så faktisk er reellt eller innbilning er en annen sak.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
At du kaller million dollar challenge freakshow seier forøvrig litt om di tilnærming. JREF har relativt få retningslinjer, utover einigheit om ein felles protokoll, som utelukker juks, og at JREF skal ha rett til å dokumentere forsøket. Det er forøvrig verdt å merke seg at ingen har komt seg forbi pretrial-stadied i JREF million dollar challenge. Alle protokoller vert framforhandla i meir eller mindre offentlegheit på forumet dei har. Eg har ikkje sett anna enn ei relativt åpen og nøktern tilnærming frå JREF si side. Har du faktisk lest om det, eller bare kjem du med antakelser om korleis du trur det er?
Vis hele sitatet...
Freakshow var en referanse til alle idiotene som driter seg ut der. Men ja, jeg har lest en del om det, og opplegget er ikke imponerende som noe annet enn ren underholdning IMHO. Perfekt til å drite ut idioter, men det er jo ikke noe grunnlag for å trekke vitenskapelige konklusjoner.

Sitat av entropi Vis innlegg
Det er helt klart et problem. Men i mangel på eksperimentell dokumentasjon så burde det i alle fall finnes en slags teori om hvordan denne informasjonsflyttingen skulle kunne foregå, så kunne man forsket på det. Mener man f eks at tanker kan manifestere seg som bølger eller energifelter i rommet så kunne man prøvd å påvise disse, selv om man ikke kunne få noen til å klare å ta imot og tolke dem. Det ville vært en begynnelse. Men her har man jo ikke det heller. Man har nada, utenom personlige anekdoter og misbrukte begreper fra kvantefysikk blandet med "det er mer mellom himmel og jord".
Vis hele sitatet...
Du mener folk som har hatt slike opplevelser også burde fremlegge en teori på hvordan det kan ha skjedd? Eller hvem er det som har ansvar for å forske på og utforme noe slikt? Hvor i all verden skulle man begynne, uten å kunne utføre kontrollerte eksperimenter?

Jeg sier ikke at man skal la seg overbevise av anekdoter. Kun at det er problematisk å avvise dem konsekvent pga slike ting som PR-stuntet til Randi.
Sist endret av mentalmelt; 19. juni 2016 kl. 15:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jaja, men poenget er, selv om noen har arrangert en stor PR-fest med en mill i potten, så er det ikke bare å fremkalle spontane fenomener. Om det så faktisk er reellt eller innbilning er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Det er fullstendig korrekt, men spontane og sjeldne fenomener er nær umogeleg å undersøke vitenskapleg. Imidlertid framstår svært mykje av det som special pleading, t.d. healere sine formaninger om at det kun funker når det ikkje vert undersøkt.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Perfekt til å drite ut idioter, men det er jo ikke noe grunnlag for å trekke vitenskapelige konklusjoner.
Vis hele sitatet...
Jo, forsåvidt er det det. Om ein kan påvise telepati i kontrollerte former så har det ikkje så mykje å sei at ein ikkje har ein forklaringsmekanisme for det. Om nokon kom seg gjennom JREF si utfordring og vant tipper eg veldig mange hadde sett på det med totalt nye auge - fordi det brått er veldig mykje meir plausibelt enn det var i går.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Jo, forsåvidt er det det. Om ein kan påvise telepati i kontrollerte former så har det ikkje så mykje å sei at ein ikkje har ein forklaringsmekanisme for det. Om nokon kom seg gjennom JREF si utfordring og vant tipper eg veldig mange hadde sett på det med totalt nye auge - fordi det brått er veldig mykje meir plausibelt enn det var i går.
Vis hele sitatet...
Ja, et positivt resultat hadde jo vært noe å merke seg. Men fraværet av en positiv sier veldig lite, særlig når det er en rekke fenomener som de ikke kan, og ikke vil teste.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg

Du mener folk som har hatt slike opplevelser også burde fremlegge en teori på hvordan det kan ha skjedd? Eller hvem er det som har ansvar for å forske på og utforme noe slikt? Hvor i all verden skulle man begynne, uten å kunne utføre kontrollerte eksperimenter?
.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke folk som opplever det. Men folk som påstår at det er et fysisk fenomen burde ha en ide om hva denne fysikken skulle bestå i. Ikke bare slenge ut noen misforståtte Einstein-sitater og si at alt er energi og alt henger sammen og sånn, og kalle det kvantefysikk.

Man kan begynne med teorien, man trenger ikke først framprovosere fenomenet i et eksperiment. Man kan for eksempel ha teorier om hva forelskelse er og undersøke hjerneativitet og kjemi for å underbygge at det det er et reelt fenomen, selv om man vanskelig kan tvinge folk til å bli spontant forelsket i et laboratorieforsøk.
entropi: Jeg er enig i kritikken av folk som slenger om seg med begreper de ikke forstår for å backe opp tvilsomme fenomener. Det eneste poenget jeg vil fram til er at fraværet av teorier og beviser ikke nødvendigvis er et godt grunnlag for å være konsekvent avvisende overfor et tema. Og det går an å diskutere ting på et filosofisk grunnlag, alt må ikke være dønn vitenskapelig for å ha samtaleverdi. =)
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
entropi: Jeg er enig i kritikken av folk som slenger om seg med begreper de ikke forstår for å backe opp tvilsomme fenomener. Det eneste poenget jeg vil fram til er at fraværet av teorier og beviser ikke nødvendigvis er et godt grunnlag for å være konsekvent avvisende overfor et tema. Og det går an å diskutere ting på et filosofisk grunnlag, alt må ikke være dønn vitenskapelig for å ha samtaleverdi. =)
Vis hele sitatet...
Der er jeg helt enig i!
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er fullstendig korrekt, men spontane og sjeldne fenomener er nær umogeleg å undersøke vitenskapleg. Imidlertid framstår svært mykje av det som special pleading, t.d. healere sine formaninger om at det kun funker når det ikkje vert undersøkt.
Vis hele sitatet...
Ja, det gjør det. Mange bruker det som et argument fordi de ikke vil bli avslørt om bløffemakere. Men det betyr ikke at det ikke kan eksistere slike fenomener som oppstår spontant, eller kun i situasjoner som er svært vanskelig, om ikke umulig å rekonstruere. Skal man være ærlig (og vitenskapelig innstilt) så må man faktisk erkjenne det.
Sitat av entropi Vis innlegg
Nei, ikke folk som opplever det. Men folk som påstår at det er et fysisk fenomen burde ha en ide om hva denne fysikken skulle bestå i. Ikke bare slenge ut noen misforståtte Einstein-sitater og si at alt er energi og alt henger sammen og sånn, og kalle det kvantefysikk.

Man kan begynne med teorien, man trenger ikke først framprovosere fenomenet i et eksperiment. Man kan for eksempel ha teorier om hva forelskelse er og undersøke hjerneativitet og kjemi for å underbygge at det det er et reelt fenomen, selv om man vanskelig kan tvinge folk til å bli spontant forelsket i et laboratorieforsøk.
Vis hele sitatet...
Eller produsere et kulelyn?
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Eller produsere et kulelyn?
Vis hele sitatet...
Haha, godt eksempel☺ Man kan tilnærme seg fenomener teoretisk, det må ikke alltid starte i et laboratorieforsøk.