Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6297
En dårlig kompis av meg ble ulykkelig fraseparert for ca 6 mnd siden.
Kona var gått lei av han og oppførselen hans, og fant seg attpåtil en ny type lenge før de rakk å flytte fra hverandre.

Nå bor de hver for seg, har ingen særlig kontakt/ omgang med hverandre, og begge ser fram til de formelt skilles til nyttår.
Ved tidspunktet for fraseparasjonen hadde de få/ ingen verdier å dele. Kun personlige eiendeler de forlengst har delt seg i mellom. Ingen felles barn.

Men...nå har plutselig tjommien min vunnet et BETYDELIG beløp hos selveste Norsk Tipping ! Pengene står allerede på hans konto. I en annen bank enn der han hadde felles konti med kjerringa i sin tid.
Enn så lenge har han klart å holde kjeft om gevinsten. Har mye han selv ønsker å bruke dem på... men...
Nå frykter han at a) ekså skal få snusen i godsakene, og b) bruke advokater, kvinnelist og trusler til å tilrane seg inntil halve beløpet..!!!

Selv om han skynder seg til å gi vekk/ bruke dem opp, er han likevel redd for at evt innkjøp, investeringer, sparebeløp blir offer for en framtidig skilsmissekrangel av dimmensjoner....!

...hvs sier dere freaks..??
Har kompisen min noen juridisk grunn til å frykte å måtte dele inntekter/ gevinster i separasjonsperioden med sin snart fraskilte kone..??
Sitat av Poppee Vis innlegg
Om det er en felles komto begge disponerer så bør han få pengene bort fra den kontoen tvert.
Vis hele sitatet...
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Pengene står allerede på hans konto. I en annen bank enn der han hadde felles konti med kjerringa i sin tid.
Enn så lenge har han klart å holde kjeft om gevinsten
Vis hele sitatet...


Jeg ville vært tålmodig og ventet for å være helt sikkert, evt fremskyndet skillsmissen. man vente så lenge (helt til nyttår?) eller har de valgt å vente så lenge av egen vilje?

Jeg ville iallefall ikke kjøpt noen store kjøp som enkelt kan oppdages. Men kanskje småtteri som er enkelt å skjule for eksen
Pengene er vunnet når forholdet er over, den andre parten har gått videre å fått seg ny mann, så i min bok så er de penga hans, og hans alene. Vil kjerringen ha halvparten, så får det bli halvparten av det som eksisterte før seperasjon ble tatt ut.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Jeg ville vært tålmodig og ventet for å være helt sikkert, evt fremskyndet skillsmissen. man vente så lenge (helt til nyttår?) eller har de valgt å vente så lenge av egen vilje?
Vis hele sitatet...
Normalt må man ha vært separert i et år før man kan søke om skilsmisse.
Første resultat fra google
Les om skjæringstidspunkt, altså tidspunktet man flyttet fra hverandre. Eiendeler og verdier ervervet etter dette skal ikke deles.
http://www.help.no/HELP-bloggen/Kan-...insten-med-deg

Tror dette er nyttig: "Det tidligste skjæringspunktet etter ekteskapsloven er samlivsbruddet (i praksis da separasjonsbevillingen ble utstedt, eventuelt flyttedatoen, avhengig av hva som kom først). Da fryses fellesformuen, og det er denne som skal deles."
Ekteskapsloven (el.) § 60 regulerer skjæringstidspunktet for erverv, avkastning og gjeld som omfattes av skifteoppgjøret.

"Det som skal deles,2 er den formuen hver ektefelle hadde
a. Da begjæring om separasjon eller skilsmisse kom inn til fylkesmannen eller stevning med krav om separasjon eller skilsmisse kom inn til retten, eller da samlivet ble brutt dersom dette skjedde først"

Det betyr at når det foreligger et samlivsbrudd, er det den formuen som partene hadde på det tidspunktet som går til likedeling etter reglene i § 58, med mindre de ikke har etablert totalt særeie, har skjevdelingsmidler etter § 59, krav på forlodds uttak eller naturalutlegg eller det finnes andre kompliserende faktorer.

Hvis kompisen din kjøpte vinnerloddet før samlivsbruddet, men utbetalingen skjedde etter samlivsbruddet skal beløpet i sin helhet gå til likedeling. Men hvis kompisen din kjøpte loddet etter samlivsbruddet så er det ikke gjenstand for likedeling.

Beklager hvis dette ble litt rotete fremstilt, men bare still mer spørsmål hvis det er behov.
Eager Igor's Avatar
Trådstarter
Tjommien min var fryktelig glad i, og oppover ørene forelska i kjerringa i begynnelsen av forholdet demses.
Det skulle ikke forundre meg og andre som kjenner han, om han plutselig prøver å vinne henne tilbake. Og vi kjenner henne som utspekulert nok i at hun DA kan "gjenopplive" ekteskapet, kjempe for sin halvdel av gevinsten, for SÅ å dumpe han -- igjen -- men mye mer likvid... :-(
Med en sleip jurist på sin side kan hun sikkert hevde de ikke var "helt separerte likevel" på den tiden han vant og hun tok han inn i varmen igjen.
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Tjommien min var fryktelig glad i, og oppover ørene forelska i kjerringa i begynnelsen av forholdet demses.
Det skulle ikke forundre meg og andre som kjenner han, om han plutselig prøver å vinne henne tilbake. Og vi kjenner henne som utspekulert nok i at hun DA kan "gjenopplive" ekteskapet, kjempe for sin halvdel av gevinsten, for SÅ å dumpe han -- igjen -- men mye mer likvid... :-(
Med en sleip jurist på sin side kan hun sikkert hevde de ikke var "helt separerte likevel" på den tiden han vant og hun tok han inn i varmen igjen.
Vis hele sitatet...
Det er fullt mulig å stille som vilkår for å gjenoppta samlivet, se el. § 42. Det betyr at kompisen din kan stille som vilkår for å gjenoppta samlivet med kona at hans lottogevinst og dets avkastning blir hans særeie (unntatt fra delingen ved eventuelt skilsmisseoppgjør). Da kan han sikre formuen sin økonomisk, samtidig som han kan få bekreftet eller ikke om forholdet er verdt å satse videre på.

En slik avtale må gjøres i ektepakts form. For hvordan det gjøres se el. § 54. Virkningene av at disse formene ikke blir fulgt er at ektepakten ses bort ifra, så her er det viktig å være nøye. Jeg anbefaler deg å oppsøke juridisk bistand så vet du at det går rett for seg.
Han kan være trygg på at pengene ikke blir likedelt. Finnes ingen rettsinstans som ville funnet på å tildele eksen halvparten av en personlig premie. At de har flyttet fra hverandre er mer enn god nok grunn.
Uvaksinert 👍
Han kan prise seg lykkelig for at papirer er levert i hvertfall. Min kones pappa tok selvmord (hengte seg i fjor) etter å ha blitt kastet ut av ei forferdelig heks og hun fløy rundt med en annen rett etterpå, de bodde hver for seg i en del mnd men hadde ikke levert inn noen papirer da han fortsatt håpet han fikk komme tilbake, det forferdelige kvinnemenneske klarte da å karre til seg alt (han hadde ikke så mye), hun var faktisk i hybelen hans og hentet alt der og også på arbeidsplassen hans selv om min fru sto oppført som pårørende så hentet hun hans personlige ting der. Snakket mye med folk og politi bla. og det var ingen ting man kunne gjøre siden de fortsatt var gift, så det forferdelige kvinnemenneske kunne gjøre akkurat hva hun ville. Det siste han gjorde var å gi beskjed om at min fru måtte ta seg av begravelsen, det gjorde hun så hun har god samvittighet. Så det er viktig å huske på at det ALLTID er viktig å fylle ut papirer uansett hvor glad man er i den man flytter fra. Så klarer dere å holde kompisen unna det kvinnemenneske så er ikke dette noe problem, men alle vet jo hva mannfolk tenker med så for hun plutselig får greie på det og sier at hvis de flytter sammen igjen så skal han få mus så vet vi jo hvordan det går. Kjærlighet gjør blind er det vel noe som heter. Til Lotospotus, det holder ikke at man har flyttet fra hverandre, papirer må være signert og levert.
@daffe: Kjip historie. Fader så mye rart som finnes.
Men om saken, i retten holder det at samlivet har opphørt ved at man har flyttet fra hverandre, man trenger ingen signaturer på det. Ofte vil det jo bl a fremgå av flyttemelding til folkeregisteret. Dommerne tenker med huet og gjør sine undersøkelser, de ser ikke bare på signaturer.
Uvaksinert 👍
Sitat av Lotuspotus Vis innlegg
@daffe: Kjip historie. Fader så mye rart som finnes.
Men om saken, i retten holder det at samlivet har opphørt ved at man har flyttet fra hverandre, man trenger ingen signaturer på det. Ofte vil det jo bl a fremgå av flyttemelding til folkeregisteret. Dommerne tenker med huet og gjør sine undersøkelser, de ser ikke bare på signaturer.
Vis hele sitatet...
Min fru snakket en del med tingretten og jeg snakket med politiet, det var ingen ting å gjøre siden de var gift og seperasjon ikke var levert inn, holdt ikke om de var flyttet i fra hverandre. Det er jo fult mulig at det ville gått annerledes hvis det hadde blitt en sak ut av det, men vi tok en avgjørelse på at det ikke var verdt å bruke tid og krefter på det. En annen ting som vi fant ut i etterkant og som selv ikke en advokat som skulle være flinkt på slike saker opplyste om er at den som står ansvarlig for begravelsen kan få ansvaret for boet når verdien er under ca 200.000,- men når min fru fant ut dette og ringte tingretten så sa han at det ville hun fått, men hans kone hadde allerede sendt inn papirene og de var godkjente og det kunne han ikke gjøre noe med. så hadde vi vært klar over den muligheten at den som har ansvaret for begravelsen kan få ansvaret for boet hvis det er lite verdier så ville vi i hvertfall fått lagd litt fa*nskap for heksa. Men hun var tydligvis fullstendig klar over alt så hun tok oss litt på sengen. Ble litt ot men kan være kjekt å vite for andre i samme situasjon.
Sitat av daffe Vis innlegg
Min fru snakket en del med tingretten og jeg snakket med politiet, det var ingen ting å gjøre siden de var gift og seperasjon ikke var levert inn, holdt ikke om de var flyttet i fra hverandre. Det er jo fult mulig at det ville gått annerledes hvis det hadde blitt en sak ut av det, men vi tok en avgjørelse på at det ikke var verdt å bruke tid og krefter på det. En annen ting som vi fant ut i etterkant og som selv ikke en advokat som skulle være flinkt på slike saker opplyste om er at den som står ansvarlig for begravelsen kan få ansvaret for boet når verdien er under ca 200.000,- men når min fru fant ut dette og ringte tingretten så sa han at det ville hun fått, men hans kone hadde allerede sendt inn papirene og de var godkjente og det kunne han ikke gjøre noe med. så hadde vi vært klar over den muligheten at den som har ansvaret for begravelsen kan få ansvaret for boet hvis det er lite verdier så ville vi i hvertfall fått lagd litt fa*nskap for heksa. Men hun var tydligvis fullstendig klar over alt så hun tok oss litt på sengen. Ble litt ot men kan være kjekt å vite for andre i samme situasjon.
Vis hele sitatet...
Se arveloven (al.) § 8 "Rettane etter § 6 jfr. kap. III, kan ikkje gjerast gjeldande dersom ektemakane var separerte ved dom eller løyve på den tid arvelataren døydde."

Al § 6 medfører at kona har rett til minimum enten 4G, eller 1/4 av formuen i kraft av ektefelles minstearv etter loven. 1G er for tiden ca. 90 000 kr, så såfremt det ikke var snakk om en formell separasjon så ville hun arvet alt sammen oppad til kr ca 360 000. Så selv om hun "ikke hadd stått ansvarlig for boet", ville hun uansett fått alt (gitt at boet var maks 200 000).
Sist endret av kriss; 23. mai 2016 kl. 10:16.
Sitat av daffe Vis innlegg
Min fru snakket en del med tingretten og jeg snakket med politiet, det var ingen ting å gjøre siden de var gift og seperasjon ikke var levert inn, holdt ikke om de var flyttet i fra hverandre. Det er jo fult mulig at det ville gått annerledes hvis det hadde blitt en sak ut av det, men vi tok en avgjørelse på at det ikke var verdt å bruke tid og krefter på det. En annen ting som vi fant ut i etterkant og som selv ikke en advokat som skulle være flinkt på slike saker opplyste om er at den som står ansvarlig for begravelsen kan få ansvaret for boet når verdien er under ca 200.000,- men når min fru fant ut dette og ringte tingretten så sa han at det ville hun fått, men hans kone hadde allerede sendt inn papirene og de var godkjente og det kunne han ikke gjøre noe med. så hadde vi vært klar over den muligheten at den som har ansvaret for begravelsen kan få ansvaret for boet hvis det er lite verdier så ville vi i hvertfall fått lagd litt fa*nskap for heksa. Men hun var tydligvis fullstendig klar over alt så hun tok oss litt på sengen. Ble litt ot men kan være kjekt å vite for andre i samme situasjon.
Vis hele sitatet...
Men i dette tilfellet er det snakk om en større sum som er ervervet etter at de flyttet fra hverandre. Det er noe annet med det de eide sammen fra før. Hvis jeg forstod deg rett.

Og fytti f for et iskaldt kvinnfolk...
for å holde TS på saken her så er det korrekt det fler her sier (f.eks Lotuspotus). Så lenge hun ikke har gått inn med 50% av summen i hva loddet kostet, og har flyttet ut så er det hans penger som han kan gjøre hva han vil med.
Eager Igor's Avatar
Trådstarter
Takk for mange kloke tilbakemeldinger, alle sammen !
Trist å høre at andres skjebner er langt verre enn min kompis sin...

Enden på visa blir nok at eks'a hans klarer å få han til frivillig å kaste plenty tippegevinstkroner etter henne, ved å spille på hans fortsatt varme følelser for henne....vi gutta er jo ikke mer avansert skrudd sammen enn som så....
Uvaksinert 👍
Sitat av kriss Vis innlegg
Se arveloven (al.) § 8 "Rettane etter § 6 jfr. kap. III, kan ikkje gjerast gjeldande dersom ektemakane var separerte ved dom eller løyve på den tid arvelataren døydde."

Al § 6 medfører at kona har rett til minimum enten 4G, eller 1/4 av formuen i kraft av ektefelles minstearv etter loven. 1G er for tiden ca. 90 000 kr, så såfremt det ikke var snakk om en formell separasjon så ville hun arvet alt sammen oppad til kr ca 360 000. Så selv om hun "ikke hadd stått ansvarlig for boet", ville hun uansett fått alt (gitt at boet var maks 200 000).
Vis hele sitatet...
Når det er ett lite beløp tilgjengelig, husker ikke om det er 180.000 eller noe rundt der så kan den som er ansvarlig for begravelsen få ansvar for disse pengene, finner ikke igjen teksten men når selv advokater ikke vet det så er det nok ikke mye brukt, men tingretten var klar over det. Ser nå at det er 1G og det er rundt der det ville havnet for mun fru etter at begravelsen var trukket fra. Klippet fra domstol.no

Spørsmål 14: Hva gjør jeg når boets midler antas å gi et minimalt beløp til fordeling etter at begravelsesutgiftene er dekket?

Svar: Har du påtatt deg ansvar for begravelsesutgiftene, kan du få attest etter skifteloven § 80. Se skjema for utfylling her. For å få en slik attest forutsettes det at avdøde ikke etterlot seg bruttomidler større enn 1 G i folketrygden, etter at begravelsesutgiftene er dekket. Fra 1. mai 2016 er grunnbeløpet (G) kr 92 576. Grunnbeløpet justeres hvert år, med virkning fra 1. mai.

Hvis det er midler igjen etter at begravelsesutgiftene er betalt, står du fritt til å velge hvilke krav som skal betales. Når en kreditor tar kontakt med retten, vil kreditoren få opplyst navn og adresse til den som har fått attest. Det er du som eventuelt må redegjøre overfor kreditor for midlene i boet. Dette betyr at du til enhver tid har et begrenset gjeldsansvar.
Sitat av daffe Vis innlegg
Når det er ett lite beløp tilgjengelig, husker ikke om det er 180.000 eller noe rundt der så kan den som er ansvarlig for begravelsen få ansvar for disse pengene, finner ikke igjen teksten men når selv advokater ikke vet det så er det nok ikke mye brukt, men tingretten var klar over det. Ser nå at det er 1G og det er rundt der det ville havnet for mun fru etter at begravelsen var trukket fra. [...].
Vis hele sitatet...
Sl § 80: Hvis boets midler må antas å gi intet eller bare et minimalt beløp til fordeling etter at begravelsesutgiftene er dekket, overlater retten midlene til den som har ordnet med begravelsen, eller en annen som har stått avdøde nær. Vedkommende blir ansvarlig for boets og avdødes forpliktelser kun innenfor rammen av de mottatte midler.

I Prp. 46 s. 21 er rammen for "minimalt beløp til fordeling etter begravelsesutgiftene" antydet til bortimot 1G, dvs ca 90.000 kr. Reglen åpner for at andre enn arvingene kan overta bomidlene dersom dette ikke antas å være i strid med noen loddeiers interesser. Med loddeier menes "enhver der i egenskap av ektefelle eller arving har krav på lodd i boet." sl § 124.

Etter arveloven § 6 utgjør ektefelles minstearv som nevnt minimum 4G (ca. 360') ved små bo. Det skal altså gjøres en behovsavveining etter sl § 80, og her er det trygt å bygge på at kona vil stå sterkest. Men det utelukker ikke at hvis andre enn kona står for selve begravelsen så kan detfremme krav om refusjon av begravelseskostnaden (vederlagskrav) i ettertid med pålegg av lovens forsinkelsesrenter.

Det er altså arvelovens regler om ektfelles minstearv som setter begrensning for hva din kone ville ha fått, og din kones stemor ville ha fått alt oppad til 360 000 kr i kraft av dette. Det viser viktigheten av å planlegge arvegangen og formuesordningen under ekteskapet hvis man ønsker andre utfall enn det lovens normalordning legger opp til.
Sist endret av kriss; 23. mai 2016 kl. 17:37.
Eager Igor's Avatar
Trådstarter
...siden tråden nå har gått over til å omhandle midler etter avdøde :
- Vet noen om hvordan midlene fordeles mellom (livs-)arvinger og kreditorer han hadde mens han ennå levde..??
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
...siden tråden nå har gått over til å omhandle midler etter avdøde :
- Vet noen om hvordan midlene fordeles mellom (livs-)arvinger og kreditorer han hadde mens han ennå levde..??
Vis hele sitatet...
De forpliktelser som kreditor har på avdøde, forsvinner uten videre ikke bort. Men arvingene blir ikke uten videre ansvarlig for avdødes gjeld heller. Det må foreligge en erklæring fra minst en arving om gjeldsansvar overtas, og det er en forutsetning for privat skifte at slik gjeldsovertagelse skjer, se skifteloven (sl.) § 78.

Hvis det er usikkerhet om hvilke fordringer som påhvilte avdøde, kan det utstedes et preklusivt proklama se sl kap 12. Det vil si at det lyses ut en oppfordring om å gjøre gjeldende gjeldskrav som hvilte på avdøde. Etter en tid, og hvis kreditor ikke melder seg så bortfaller gjelden se sl § 75. Da er det fritt frem for arvingene å skifte formuen i god tro om at det ikke dukket opp en "overraskelse".

Hvis det melder seg kreditorer ved preklusivt proklama, eller det er heftet pantegjeld på eiendeler i dødsboet (eksempelvis boliglån) skal denne gjelden innfris før det skiftes med de andre arvinger.

Slik sett må det foretas et regnestykke om det lønner seg å overta et dødsbo eller ikke. Hvis passiva overstiger aktiva og ingen arvinger overtar boet, skal det skiftes offentlig og tingretten betaler da gjelden så langt det rekker i medhold av sl § 99 og § 103.

Kort oppsummert, kreditorer har prioritet. Etter at gjeld er dekket overtar arvingene boet.