Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 14087
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Ja, men fortsatt, folk reagerer omtrent i alle sammenhenger. Denne damen fikk jo noen drapstrusler av folk, så jeg antar helt fint at folk kan reagerer på det i hverdagen også.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg anerkjenner sakens relevans for korssmykker i dagliglivet: Har du kilder på at hun mottok drapstrusler for å ha brukt kors på TV?
Sitat av StefanusKrom Vis innlegg
Hei, takk for svaret men dette synes jeg var litt sterkt ladet post, i hvertfall den første delen. Du sier at å være tilhenger av en religion er likestilt med at man er hjernevaska? Sant nok at jeg har hatt lang religiøs tradisjon i min familie men... det var jo mitt valg. Jeg så også noen tidligere skrive at religiøse personer ser dere på mindre "smarte".
Vis hele sitatet...
Var det virkelig ditt valg? Du har sikkert blitt lært dette siden du var et lite barn. Du hadde ikke noe valg og du visste ikke bedre. Nå har du blitt "hjernevaska" så lenge at dette er din realitet. Du ser ingen annen retning fordi det er dette du har blitt lært til. Det er veldig vanskelig å komme seg ut av en slik tankegang.

Derfor snakket han om hjernevasking. Fordi du ikke har noe valg og nå som du er voksen så tror du at det er dette som er realiteten.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Uten at jeg anerkjenner sakens relevans for korssmykker i dagliglivet: Har du kilder på at hun mottok drapstrusler for å ha brukt kors på TV?
Vis hele sitatet...
Om folk hadde lav nok terskel til å sende drapstrusler til en person pga. ett lite kors hadde det nok vært relevant at folk hadde mislikt det i dagliglivet, men jeg blandet mellom to nyhetssaker, det var en muslimsk person som hadde hatt på seg ett islamsk symbol.

Men uansett, det vil nok alltid være noen som reagerer, enten positivt eller negativt.
Sist endret av Freddy_fred5; 20. mai 2014 kl. 09:48.
The lucky one
PairADice's Avatar
Uff, dette går ingen vei...

Faktumet er: Du kan være så stolt du vil av religionen din du bare vil, du kan forsvare den med nebb og klør, du kan kjempe til siste blodsdråpe og siste åndedrag, men i det norske samfunn er religion og sterkt troende til en viss grad ansett som "uutviklet/intellektuelt tilbakestående". Hva årsaken til dette er kan man diskutere til fuglene våkner, men resultatet er at du bør i størst mulig grad holde dette for deg selv. Einstein definerer galskap som å forsøke det samme om igjen og om igjen og forvente forskjellige resultater hver gang. Nå har du forsøkt den ene metoden, åpenhet, uten videre hell. På tide med en ny innfallsvinkel.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Om folk hadde lav nok terskel til å sende drapstrusler til en person pga. ett lite kors hadde det nok vært relevant at folk hadde mislikt det i dagliglivet, men jeg blandet mellom to nyhetssaker, det var en muslimsk person som hadde hatt på seg ett islamsk symbol.
Vis hele sitatet...
Jeg er fortsatt litt nysgjerrig på hvilken sak du tenker på. Kan du linke til nyhetssaken?

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Men uansett, det vil nok alltid være noen som reagerer, enten positivt eller negativt.
Vis hele sitatet...
Det finnes alltid tullinger som reagerer på alt mulig uten at det er noen grunn til å ta dem seriøst. Men det var ikke poenget. Det jeg sa var at det er nok ikke mange som reagerer på at trådstarter bruker et korssmykke. De som reagerte på korsbruken på TV reagerte nettopp på at det var brukt på TV av en nyhetsoppleser, når NRK har regler og retningslinjer om at nyhetsformidlere skal fremstå nøytrale og ikke bruke plagg og symboler som antyder tilhørighet til en spesiell politisk eller religiøs retning. Trådstarter kan nok føle seg trygg på at det vil være rimelig konsekvensløst å bruke et lite korssmykke til hverdags.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Jeg synes du trådstarter virker genrelt temmelig naiv, om du tror at å legge ut om (din) religion er overhodet relevant på et jobbintervju - samt i jobbsammenheng ellers.
Spurte også i stad - er du amerikaner?


På et jobbintervju skal du være mest mulig konkret, minst mulig bullshit (beklager ordet hvis det er krenkende for en Jeh-Vitne, men det er best beskrivende), og så skal du "selge"/markedsføre deg selv på en best mulig måte.

Du burde ha gjort en del research rundt intersituvjusituasjonen, samt hvordan norsk arbeidsliv fungerer før du tropper opp på intervjuer, eller blir ansatt et sted og der du havner i situasjoner der du snakker altfor mye om religion eller prakker din religion på andre.
I så måte er ikke skikk-og-bruk (business culture) i standard norsk arbeidsliv noe spesielt forskjellig fra andre nordeuropeiske land eller fra UK / USA. Temaer/ting som går igjen;

- du skal ha respekt for andre religion / livssyn, samt ikke minst hudfarge, legning også!, og politiske meninger.
- du skal holde privatliv og jobb relativt strengt unna hverandre
- ikke overdriv med dine synspunkter og meninger i jobbsammenheng, vi har ytringsfrihet og meningsfrihet, men ikke overdriv
- IKKE MISJONERE på jobb! Aldri! Punktum. Finito!


!! Ellers; nordmenn er ikke kalde når du blir kjent med dem, men for å bli kjent med dem må du være pålitelig overfor dem og "trustful". Det tar en stund å skaffe seg norske venner. Dessuten bruker nordmenn mediene i ganske stor grad, sånn at de er kjent med at religion er et gjennomgangstema. Dermed vil det være ganske slitsomt/kjedelig å høre på det på jobb også...
Jeg foreslår at du skiller mellom på den ene siden a) jobb og b) det sosiale innenfor jobben - kontra - c) religionsutøvelsen din.

Sitat av Provo Vis innlegg
Uten at jeg anerkjenner sakens relevans for korssmykker i dagliglivet: Har du kilder på at hun mottok drapstrusler for å ha brukt kors på TV?
Vis hele sitatet...
Uten at jeg har kilder for det her & nu, så er jeg sikker på at dette ble nevnt når dette raste i mediene for en stund siden.
Det er jo slettes ikke umulig at det skjedde, vi har nok av mennesker i Norge som har dyp forakt for kristendommen og den kristne kulturarven i Norge.

I den grad hun fikk trusler, så tror jeg det var snakk om trusler på mer eller mindre kødd, og ingenting spesielt seriøst. Som nevnt, jeg har ikke kilder her på det, men dama fikk helt eksepsjonelt sterke reaksjoner (av både NRK og publikum forøvrig) på grunn av det lille korset hun bar på seg..
Sist endret av aeon_illuminate; 20. mai 2014 kl. 11:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
9 1
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg synes du trådstarter virker genrelt temmelig naiv, om du tror at å legge ut om (din) religion er overhodet relevant på et jobbintervju - samt i jobbsammenheng ellers.
Spurte også i stad - er du amerikaner?


På et jobbintervju skal du være mest mulig konkret, minst mulig bullshit (beklager ordet hvis det er krenkende for en Jeh-Vitne, men det er best beskrivende), og så skal du "selge"/markedsføre deg selv på en best mulig måte.

Du burde ha gjort en del research rundt intersituvjusituasjonen, samt hvordan norsk arbeidsliv fungerer før du tropper opp på intervjuer, eller blir ansatt et sted og der du havner i situasjoner der du snakker altfor mye om religion eller prakker din religion på andre.
I så måte er ikke skikk-og-bruk (business culture) i standard norsk arbeidsliv noe spesielt forskjellig fra andre nordeuropeiske land eller fra UK / USA. Temaer/ting som går igjen;

- du skal ha respekt for andre religion / livssyn, samt ikke minst hudfarge, legning også!, og politiske meninger.
- du skal holde privatliv og jobb relativt strengt unna hverandre
- ikke overdriv med dine synspunkter og meninger i jobbsammenheng, vi har ytringsfrihet og meningsfrihet, men ikke overdriv
- IKKE MISJONERE på jobb! Aldri! Punktum. Finito!


!! Ellers; nordmenn er ikke kalde når du blir kjent med dem, men for å bli kjent med dem må du være pålitelig overfor dem og "trustful". Det tar en stund å skaffe seg norske venner. Dessuten bruker nordmenn mediene i ganske stor grad, sånn at de er kjent med at religion er et gjennomgangstema. Dermed vil det være ganske slitsomt/kjedelig å høre på det på jobb også...
Jeg foreslår at du skiller mellom på den ene siden a) jobb og b) det sosiale innenfor jobben - kontra - c) religionsutøvelsen din.
Vis hele sitatet...
Hei, jeg har sagt allerede før at jeg er litt "annerledes" enn det norske synet på Jehovas vitner er. Jeg har aldri prøvd/tenkt eller kommer til å misjonere på en arbeidsplass. Nettopp grunnet mine verdier kan man stole på meg og dermed tenker jeg at folk kan stole på meg. Er det negativt i disse tidene at man følger en verdi kodeks med ærlighet og nestekjærlighet. Greit nok at ikke alle trenger å være troende men jeg synes at alle mennesker må ha sine verdier for å nettopp kunne være okey mot andre.
Sitat av StefanusKrom Vis innlegg
Er det negativt i disse tidene at man følger en verdi kodeks med ærlighet og nestekjærlighet. Greit nok at ikke alle trenger å være troende men jeg synes at alle mennesker må ha sine verdier for å nettopp kunne være okey mot andre.
Vis hele sitatet...
Det er ikke negativt, men noe som forventes å være fast inventar hos alle, uansett tro. Å dra opp dette fremstår som innøvd, og når du i tillegg drar opp Jehovas Vitner, så fremstår du som misjonerende. Det er svært dårlig likt overalt i Norge.
Sitat av StefanusKrom Vis innlegg
Hei, jeg har sagt allerede før at jeg er litt "annerledes" enn det norske synet på Jehovas vitner er. Jeg har aldri prøvd/tenkt eller kommer til å misjonere på en arbeidsplass. Nettopp grunnet mine verdier kan man stole på meg og dermed tenker jeg at folk kan stole på meg. Er det negativt i disse tidene at man følger en verdi kodeks med ærlighet og nestekjærlighet. Greit nok at ikke alle trenger å være troende men jeg synes at alle mennesker må ha sine verdier for å nettopp kunne være okey mot andre.
Vis hele sitatet...
Det er fint med ærlighet og nestekjærlighet, men det burde være unødvendig å bruke religionen sin som et påskudd for dette. Helt greit å være religiøs, men aktiv forkynning mot folk som ikke har bedt om det, blir fort uglesett, og må i alle fall unngås hvis du er f.eks. lærer. Du vil jo da ha ansvar for mange barn fra mange forskjellige religioner, og da passer det ikke å ha en lærer som forkynner sin egen religion.

Du sier du aldri ville misjonert på din arbeidsplass, men hvordan finner de ut at du er Jehovas vitne i det hele tatt? De skal ikke spørre deg om din religion (i så fall kan du la være å svare). Hvis du selv begynner å fortelle om religionen din uoppfordret og ut av det blå, så er de selvfølgelig redd for at du gjør det samme i din undervisning, og da blir du uaktuell med en gang. Klasserommet i den norske skolen skal være fritatt for alle former for religiøse forkynnelser.

Jeg, som de fleste andre, vil anbefale å ikke bringe din religion opp som tema i samtale med potensiell arbeidsgiver. Du må gjerne være religiøs på privaten, og da går det heller ikke ut over jobb. Men hvis du drar det religiøse inn i arbeidslivet, så passer du heller ikke som lærer i Norge. Du må gjerne være proppfull av ærlighet og nestekjærlighet, det er bare bra. Men dette klarer de fleste å være selv uten å dra religion inn i bildet.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av StefanusKrom Vis innlegg
Hei, jeg har sagt allerede før at jeg er litt "annerledes" enn det norske synet på Jehovas vitner er. Jeg har aldri prøvd/tenkt eller kommer til å misjonere på en arbeidsplass. Nettopp grunnet mine verdier kan man stole på meg og dermed tenker jeg at folk kan stole på meg. Er det negativt i disse tidene at man følger en verdi kodeks med ærlighet og nestekjærlighet. Greit nok at ikke alle trenger å være troende men jeg synes at alle mennesker må ha sine verdier for å nettopp kunne være okey mot andre.
Vis hele sitatet...
Du kan være så religiøs du vil - privat. . I Norge er det den dag i dag mange f.eks muslimer, katolikker, sikher eller (norske/lutheranske) kristne som er meget fromme ift religionenen sin, men som lever et tilnærmet fullt normalt "norsk" liv.

Men flott, da har en del felles forståelse allerede. I forhold til å forstå og sosialisere med nordmenn så må man respektere andres synspunkter på en del ting, samt andres valg og personligheter. Derfra vil du få en felles plattform som du/dere kan bygge på. Dette kan lede til at jobbkollegaer ikke bare er/forblir kollegaer/bekjente men også venner etterhvert.

Som nevnt allerede går dette relativt tregt med nordmenn - de trenger tid til å bli kjent med deg først, før man tar en person i "varmen".
Norske vennekretser (og for skandinavere flest..) er som regel små og lukkede for andre mennesker, enten de er nordmenn eller ikke. Dette kan være litt uforståelig for mange fra sydliger land.
(PS; du nevnte ikke om du var norsk/amerikaner eller noe annet.. Da hadde det vært litt lettere å komme med konkrete tips). Men håper dette hjalp, lykke til!
Sist endret av aeon_illuminate; 20. mai 2014 kl. 12:04.
Han sa han var fra Latvia i en post på den første siden.
Det en kan gjøre i en intervju situasjon er helt enkelt å si på slutten av intervjuet.

Jeg vil gjerne informere om at jeg er et Jehovas vitne, ikke fordi det vil ha noen betydning får mitt arbeid. Men fordi jeg vil gjerne være ærlig. Jeg vet at det er en del fordommer mot oss, og vil derfor si at jeg anser arbeidsplassen får å være et nøytralt sted helt uten forkynnelse.


Jeg vil anta at på en skole er dette enda viktigere, siden ingen av oss (uansett tro) vil at en lærer o.l skal påvirke dem i noen retning.

Men ellers har jeg noe spørsmål til trådstarter StefanusKrom.

Har Ikke jehovas vitner en menighet du tilhører?
Er ikke det et greit utgangspunt får å finne "likesinnede" venner, de ville vel og være behjelpelig med å knekke den sosiale koden.

Og hva mener du med å be offentlig?

Jeg må si at diskusjonen om hvor åpne vi gir bilde av å være hær i Norge, mot at det finnes en del skjult diskriminering er veldig intresang.
Trådstarter
9 1
Sitat av Flaskepost Vis innlegg
Han sa han var fra Latvia i en post på den første siden.
Vis hele sitatet...
stemmer det, venn
Sitat av StefanusKrom Vis innlegg
Nettopp grunnet mine verdier kan man stole på meg og dermed tenker jeg at folk kan stole på meg.
Vis hele sitatet...
Tenk litt over hva du sier her. Du sier indirekte at man ikke kan stole på folk som ikke har "dine verdier", altså folk som ikke er Jehovas Vitner. Er dette noe du virkelig mener? Og hvis ja, høres det ut som noe som er lurt å gå rundt og si?
Sist endret av Gamgee; 20. mai 2014 kl. 12:29.
Trådstarter
9 1
Sitat av Fante Vis innlegg
Det en kan gjøre i en intervju situasjon er helt enkelt å si på slutten av intervjuet.

Jeg vil gjerne informere om at jeg er et Jehovas vitne, ikke fordi det vil ha noen betydning får mitt arbeid. Men fordi jeg vil gjerne være ærlig. Jeg vet at det er en del fordommer mot oss, og vil derfor si at jeg anser arbeidsplassen får å være et nøytralt sted helt uten forkynnelse.


Jeg vil anta at på en skole er dette enda viktigere, siden ingen av oss (uansett tro) vil at en lærer o.l skal påvirke dem i noen retning.

Men ellers har jeg noe spørsmål til trådstarter StefanusKrom.

Har Ikke jehovas vitner en menighet du tilhører?
Er ikke det et greit utgangspunt får å finne "likesinnede" venner, de ville vel og være behjelpelig med å knekke den sosiale koden.

Og hva mener du med å be offentlig?

Jeg må si at diskusjonen om hvor åpne vi gir bilde av å være hær i Norge, mot at det finnes en del skjult diskriminering er veldig intresang.
Vis hele sitatet...
Jeg vil forsøke å gi deg presise svar.

Jeg tilhører en meninghet men dette er i Latvia, har i Norge kjenner jeg få som også er Jehovas vitner som meg, jeg kunne sikkert holdt meg til disse strenge kretsene men jeg vil gjerne blir kjent med norsk kultur og få seg norske venner jeg er selv ikke interessert i å bare snakke om Bibelske analyser hele tiden
Derfor skiller jeg meg ut fra det vanlige synet på "Jehovas vitne" i Norge som jeg sa tidligere.

Med å be i offentlig mener jeg bare f.eks å sitte på en buss og be inni seg (ikke høyt) med å kanskje holde korset i hånda eller krysse henda sammen til bønn. (dette er jeg ikke vet hva heter på norsk). jeg forstyrrer ikke noen men får alikevel fiendtlige blikk og rare reaksjoner.

Jeg er enig i det siste at i det det er sjult diskriminering i Norge og lurer også om dere synes det børr bli sånn? Jeg mener dette skal være mulig å gå ut uten å forstyrre noen og sette seg på en benk (exmpl) og kanskje ta en bønn og krysse hånda uten å se rare blikk på seg
Sitat av Fante Vis innlegg
Det en kan gjøre i en intervju situasjon er helt enkelt å si på slutten av intervjuet.

Jeg vil gjerne informere om at jeg er et Jehovas vitne, ikke fordi det vil ha noen betydning får mitt arbeid. Men fordi jeg vil gjerne være ærlig. Jeg vet at det er en del fordommer mot oss, og vil derfor si at jeg anser arbeidsplassen får å være et nøytralt sted helt uten forkynnelse.
Vis hele sitatet...
Dårlig idé. Det er omtrent som hvis du endelig har funnet deg en huseier som vil leie til deg, og rett før du signerer kontrakten, så sier du "Jeg vil forresten informere om at jeg ikke har jobb eller fast inntekt overhodet. Men dette får ingen betydning for husleiebetalingen min. Men fordi jeg vil være ærlig. Jeg lover at du får pengene."

Ikke at jeg sammenligner det å være JV med å være uten inntekt, men det er sammenlignbart fordi begge deler er absolutt fellende i sin sammenheng. Hvis jobbintervjuet går helt fint ellers, er det helt unødvendig å "ødelegge" det ved å dra inn religionen sin. Særlig en såpass "uglesett" gruppe som JV, som veldig mange av oss har kjipe erfaringer med.

Sitat av Gamgee Vis innlegg
Tenk litt over hva du sier her. Du sier indirekte at man ikke kan stole på folk som ikke har "dine verdier", altså folk som ikke er Jehovas Vitner. Er dette noe du virkelig mener? Og hvis ja, høres det ut som noe som er lurt å gå rundt og si?
Vis hele sitatet...
Støtter dette. Å bruke JV-bakgrunnen som argument for å være ærlig, er i praksis å beskylde alle andre for å ikke være ærlige. Det kan i alle fall oppfattes slik.

Forøvrig har jeg selv, i likhet med mange andre, opplevd JV veldig aggressivt, nesten trakasserende på døren. De har også forsøkt å regelrett lure meg flere ganger. Jeg tror gjerne på at du er en ærlig og god mann, StefanusKrom, men ikke bruk Jehovas vitne for å "bevise" det. Vi er mange som -dessverre- har fått et negativt inntrykk av JV, og hatt veldig dårlige erfaringer med "ærligheten" deres...
Sist endret av Realist1; 20. mai 2014 kl. 12:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Som nevnt, jeg har ikke kilder her på det, men dama fikk helt eksepsjonelt sterke reaksjoner (av både NRK og publikum forøvrig) på grunn av det lille korset hun bar på seg..
Vis hele sitatet...
Hva betegner du som "helt eksepsjonelt sterke reaksjoner" av NRK og publikum? Kvinnen selv oppsummerer det slik: "[Distriktsredaktør Anders Sårheim] gav meg beskjed om ikke å bruke kors." Sårheim selv vinkler det som at kvinnen selv valgte å ikke bruke det etter han minte om at NRK "oppfordrer dem til å unngå bruk av smykker med religiøs og politisk betydning" og ga beskjed om at enkelte seere hadde ringt inn og klaget på korset. Senere nyhetsdekning avslører at det var snakk om "et par-tre stykker" som hadde ringt inn. Etter å ha googlet saken en stund er praktisk talt alt av kommentarer i media enten til engasjert støtte for korsbruken eller sindige påpekninger av at nyhetsformidlere bør fremstå religiøst og politisk nøytrale og unngå bruk av slike symboler.

Sitat av StefanusKrom Vis innlegg
Jeg er enig i det siste at i det det er sjult diskriminering i Norge og lurer også om dere synes det børr bli sånn? Jeg mener dette skal være mulig å gå ut uten å forstyrre noen og sette seg på en benk (exmpl) og kanskje ta en bønn og krysse hånda uten å se rare blikk på seg
Vis hele sitatet...
Dette har absolutt ingenting med diskriminering å gjøre. Dersom du insisterer på å sette dine religiøse overbevisninger og ritualer på utstilling så bør og må du pent innfinne deg med at andre gjør seg opp meninger om det, selv om du mener å kunne skimte negative meninger gjennom blikkene de kaster og svarene du får. Du kan utføre hva slags ritualer du ønsker i det offentlige rom så lenge det er innenfor norsk lov, men du kan ikke forlange at alle skal betrakte forestillingen med ærbødighet og respekt.
Sist endret av Provo; 20. mai 2014 kl. 13:24.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Beklager dine dårlige erfaringer. Man skal tross alt ikke diskrimineres for sin religion. Men i praksis så skjer dette. Prisen man betaler for sitt religiøse ståsted kan noen ganger være veldig dyr. Jeg håper du finner en måte å beholde det som er viktig for deg og samtidig få en posisjon i samfunnet du kan leve med.

Samtidig tror jeg ikke du skal håpe på at samfunnet forandrer seg. Jehovas Vitne blir sett på som en ekstrem gjeng. Da hjelper det lite at du er moderat.

Ellers mener vel mange her i Norge at man bør praktisere sin religion i private hjem og kirker. For mange vil det fks virke støtende at politifolk bærer kors eller går med turban, det blir en rolledeling vi ikke liker å se.
Sist endret av meaculpaUIO; 20. mai 2014 kl. 14:11.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Dårlig idé. Det er omtrent som hvis du endelig har funnet deg en huseier som vil leie til deg, og rett før du signerer kontrakten, så sier du "Jeg vil forresten informere om at jeg ikke har jobb eller fast inntekt overhodet. Men dette får ingen betydning for husleiebetalingen min. Men fordi jeg vil være ærlig. Jeg lover at du får pengene."

Ikke at jeg sammenligner det å være JV med å være uten inntekt, men det er sammenlignbart fordi begge deler er absolutt fellende i sin sammenheng. Hvis jobbintervjuet går helt fint ellers, er det helt unødvendig å "ødelegge" det ved å dra inn religionen sin. Særlig en såpass "uglesett" gruppe som JV, som veldig mange av oss har kjipe erfaringer med.
Vis hele sitatet...


Jeg mener om en MÅ absolutt si det.

eg vil forsøke å gi deg presise svar.

Jeg tilhører en meninghet men dette er i Latvia, har i Norge kjenner jeg få som også er Jehovas vitner som meg, jeg kunne sikkert holdt meg til disse strenge kretsene men jeg vil gjerne blir kjent med norsk kultur og få seg norske venner jeg er selv ikke interessert i å bare snakke om Bibelske analyser hele tiden
Derfor skiller jeg meg ut fra det vanlige synet på "Jehovas vitne" i Norge som jeg sa tidligere.

Med å be i offentlig mener jeg bare f.eks å sitte på en buss og be inni seg (ikke høyt) med å kanskje holde korset i hånda eller krysse henda sammen til bønn. (dette er jeg ikke vet hva heter på norsk). jeg forstyrrer ikke noen men får alikevel fiendtlige blikk og rare reaksjoner.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg drar dette opp er at jeg mener at ikke Jehovas vitner bruker kors. ER det kankje en annen relgion du mener?
http://www.jw.org/no/hva-bibelen-lae...us-pa-et-kors/
Og jeg tviler på at alt de gjør i sosiale sammenhenger er å ha dype bibelske diskusjoner. I hvertfall ville det som jeg sa hjelpe deg til å forstå nordmenn litt mer sosialt. Det ville vel og ha hjulpet deg med norsken.

Jeg ville vel og tro at om du tok kontakt med dine arbeidskamerater og lot vær å nevne noe relgiøst så ville de nok heller ikke føle at de må holde "avstand".

Det er som de fleste andre har svart, det å bringe opp relgion, ubett, er ikke soialt akseptert.
Jeg tror nordmenn, og mange andre, er veldig lei av å få troen trykket ned i halsen. Det er svært lite gjensidig respekt i slike sammenhenger. Ofte så er religiøse mennesker mer diskriminerende mot ikke-troende. Bare se på abortloven, homoekteskap...oppfatningen av ikke-troende generellt er jo at vi skal havne i helvete hele gjengen.

Du gjør en innsats for å treffe nordmenn, og det er bra! Sist dette ble nevnt, ville ikke pakistanske kvinner treffe norske kvinner, fordi de syntes vi var dårlige med barn, ikke tok vare på mennene og kledde oss for horete. Så det er bra det finnes noen som tar seg tid til å bli kjent med oss også.

Men problemstillingen din er som følgende: Du er et Jehovas Vitne. Det forteller svært mye om deg som person, hva slags livssyn du har, hvordan du oppfører deg mot andre, hva slags interesser du har etc. Og mange synes dere blir for ekstreme til at de ønsker å bli kjent. De er redde for å få troen trykket ned halsen.
Du spør f.eks. om det ikke er for tomt å leve uten en Gud? Der og da spør du alle her inne om de lever tomme liv.
Men nei, det er ikke tomt. Jeg gjør mitt liv så viktig for meg som overhodet mulig. Jeg lever for meg selv , og jeg gjør de tingene som gir livet mitt mening, og de tingene som gjør livet positivt. Jeg trenger ikke frykte døden eller være redd for å synde. Synd er forøvrig et menneskapt begrep, som automatisk gjør mennesket til den dømmende makt, som igjen er en synd i seg selv etc etc. Så religionen er egentlig bare et poeng som faller på sin egen grunn.
Derfor er det veldig uforståelig for mange hvorfor dere vier livet til noe så selvironisk.

Det du kan gjøre, er å melde deg inn på aktivitetsvenner.no. Der kan du treffe folk i ditt nærområde, som ønsker å treffe nye mennesker og finne på ting.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Her er et 10-trinns bli-kjent-med-norsk-mentalitet hurtigkurs:

Du skal ikke tro at du er noe.
Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.
Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.
Du skal ikke tro du vet mere enn oss.
Du skal ikke tro du er mere enn oss.
Du skal ikke tro at du duger til noe.
Du skal ikke le av oss.
Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.
Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

Janteloven
Ikke ta det helt bokstavelig, men det sitter i oss.
Sist endret av Bothrops; 23. mai 2014 kl. 12:00.
Sitat av StefanusKrom Vis innlegg
Jeg vil forsøke å gi deg presise svar.

Jeg tilhører en meninghet men dette er i Latvia, har i Norge kjenner jeg få som også er Jehovas vitner som meg, jeg kunne sikkert holdt meg til disse strenge kretsene men jeg vil gjerne blir kjent med norsk kultur og få seg norske venner jeg er selv ikke interessert i å bare snakke om Bibelske analyser hele tiden
Derfor skiller jeg meg ut fra det vanlige synet på "Jehovas vitne" i Norge som jeg sa tidligere.

Med å be i offentlig mener jeg bare f.eks å sitte på en buss og be inni seg (ikke høyt) med å kanskje holde korset i hånda eller krysse henda sammen til bønn. (dette er jeg ikke vet hva heter på norsk). jeg forstyrrer ikke noen men får alikevel fiendtlige blikk og rare reaksjoner.

Jeg er enig i det siste at i det det er sjult diskriminering i Norge og lurer også om dere synes det børr bli sånn? Jeg mener dette skal være mulig å gå ut uten å forstyrre noen og sette seg på en benk (exmpl) og kanskje ta en bønn og krysse hånda uten å se rare blikk på seg
Vis hele sitatet...
For din egen del bør du ta til deg det ALLE sier her inne. Dette handler ikke om diskriminering, dette handler om at du gjør og sier ting folk flest reagerer på. Jo fortere du forstår dette, jo fortere vil du klare å moderere religionsutøvelsen din.

Dette er en ABSOLUTT forutsetning om du noensinne skal bygge sosiale relasjoner med "vanlige" nordmenn, få deg en ikke-JH kjæreste eller fungere i arbeidslivet.

Å sitte på bussen og be er noe jeg ville ansett som like patetisk som å sitte på bussen og mastrubere. De fiendtlige blikkene er ikke skjult diskriminering, det er helt naturlige sosiale reaksjoner. Om du ikke tror meg kan du sette deg og kna deg på penis på bussen, du vil bli overrasket av en deja-vu opplevelse. De som ser deg avskyr det de ser samtidig som at de prøver å finne ut om du er psykisk syk eller bare helt far out.

Og nok en gang: dette er ikke religionsfiendtlig diskrimering. Dette handler om hva din adferd indirekte forteller andre. Ikke kast vekk mer av livet ditt på dette tullet. Ingen vil noensinne respektere eller anerkjenne en person som maser om JH, ber på bussen og klager på at folk reagerer.
Sist endret av Tøffetom; 24. mai 2014 kl. 19:31.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av StefanusKrom Vis innlegg
Jeg tror sterkt på Jehova og hele familien min er veldig troende mennesker.
Vis hele sitatet...
Det kan være et problem. Jeg vet ikke om jeg hadde ønsket at noen med en slik overbevisning hadde påvirkningskraft over mine barn. Akkurat som jeg f.eks. ikke hadde ønsket at en nazist eller kommunist hadde det.

Ideologien din er faktisk relevant.

Sitat av StefanusKrom Vis innlegg
Du sier at å være tilhenger av en religion er likestilt med at man er hjernevaska? Sant nok at jeg har hatt lang religiøs tradisjon i min familie men... det var jo mitt valg.
Vis hele sitatet...
Graden av hjernevasking er nok litt varierende. Den vanlige protestant er nok langt mindre hjernevasket enn en som er i JV.

Man har kommet langt med vitenskapen som noen tidligere nevnte-ja, men har man motbeviset for at Gud ikke eksisterer? Bare så dere "mer smarte" personer er klare over det så er "Big Bang" også bare en teori. På samme måte som jeg tror på at Gud har skapt verden så tror dere at verden hadde utviklet seg fra "Big Bang Theory".
Vis hele sitatet...
Her viser du hvorfor jeg ikke har noe til overs for JV, og du bekrefter hjernevaskingen. Big Bang er ikke bare en teori, og det kan på ingen måte sammenlignes med din blinde, irrasjonelle tro. Big Bang er en vitenskapelig teori, hvilket betyr at det i praksis kan kalles et faktum for vanlige folk. Selv om man i vitenskapelig terminologi ikke kan kalle en teori et faktum (fakta i vitenskapen er dataene som støtter teorien), er det mest riktig å kalle det nettopp det i dagligtale. En vitenskapelig teori er nemlig en forklaringsmodell som støttes av alle kjente fakta, som ikke motsies av noen fakta, og som både har praktiske bruksområder og som gjør korrekte prediksjoner.

Du har derimot bare blind, irrasjonell overtro som har null støtte i fakta. Å sammenligne dette med en vitenskapelig teori er et hån.

Sitat av slashdot Vis innlegg
For det andre er teori vitenskapleg samanheng det som vanlegvis er omtala som naturlov. Tyngdekrafta er eit pent døme på andre teorier i vitskapen.
Vis hele sitatet...
Jeg må bare påpeke at en naturlov ikke er det samme som en teori i vitenskapelige terminologi. En teori er en forklaring på et fenomen, mens en naturlov er en beskrivelse av det. Teorier blir aldri lover, eller omvendt.
Sist endret av hemmeligegreier; 10. juni 2014 kl. 23:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mitt syn på saken:

Av egoistiske og ikkedumme grunne burde du la være å gnu på så med denne Jehova greia. Det er greit at i ditt privatliv så tror du på dette, men for din egen del burde du legge dette litt ved siden av i et jobb intevju. Når du selv merker at dette "trekker deg ned", hvorfor snakker du så mye om akkurat det?

Jeg er ateist, og har mange religiøse venner. De fleste er kulturkristne, altså de tror ikke på det som står i bibelen, de bare tror at det finnes en gud (teister bare igrunn, som jeg føler de fleste nordmenn er). Skal jeg være helt ærlig, så ville jeg ikke oppsøkt en jehovas vitne for å bli venn med han/hun. Vi har absolutt ingenting til felles, og siden jeg er mer av den antireligiøse typen som har satan på T-skjorta, blir ikke jeg heller oppsøkt av veldig religiøse folk (naturligvis, men ikke noe jeg griner over)

Det er nok sant at sterkt religiøse folk blir sett på som litt "rare", og de samler seg som regel i sitt eget miljø der de ber sammen, tungetaler og sånne ting. Jeg er dessverre en av de som misliker jehovas vitner. De har en agenda som handler om MISJON MISJON MISJON. Som er det verste som overhode fins. Jeg går ikke fra dør til dør og misjonerer min ateisme. Jeg lever livet og lar andre leve sitt liv, så lenge de ikke går ut over noen andre. Akkurat som telefonselgere, alle misliker de og.

Du skjønner vel at det går samme vei her? Kommer jeg på jobb intervju med pentagramsmykke og djevel tskjorte, forventer jeg selvfølgelig ikke å få jobben. Det er bare rasjonell tankegang. Det samme gjelder jehovas vitner, islamister, paganister OSV. Møt opp i vanlige klær og hold ditt privatliv ti ldeg selv.

Sitat av StefanusKrom Vis innlegg
Jeg mener dette skal være mulig å gå ut uten å forstyrre noen og sette seg på en benk (exmpl) og kanskje ta en bønn og krysse hånda uten å se rare blikk på seg
Vis hele sitatet...
Men hvorfor skal du absolutt gjøre det på en offentlig benk? Jeg mener, ser vi en muslim som ligger mot mekka midt på gata så reagerer man selvfølgelig, fordi det er annerledes. Alle reagerer på ting som er annerledes. Det er 100% logisk. Og hvis du tenker deg om, så er det også litt "annerledes" å sitte med lukket øyner og mime mens man holder på et kors. Det er ikke noe GALT i å gjøre dette, men det er annerledes og da reagerer folk kanskje med rare blikk osv. Du må skjønne at det er kulturforskjeller her Og når du har observert at folk reagerer på ting og tang, så er det ikke dumt å tilpasse seg litt
Sist endret av frø; 11. juni 2014 kl. 13:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av murloc Vis innlegg
Alternativt kan man jo møte opp på NFF treff
Vis hele sitatet...
Ikke for å dra verken de ene aller de andre over en kam her, men noe sier meg at det ikke akkurat er freak crowden TS er mest interessert i å tilbringe fritiden sin med.

Angående bibelprat, TS, så er det et no no for meg og de fleste jeg kjenner, rett og slett fordi det aldri er åpent for disksjon rundt det og da oppfatter jeg det som at det er "å spre ordet" som jeg hater mer enn pesten.
Jobbintervju er ikke noe arbeidsgiver gjennomfører kun for å få stadfestet hvilken faglig kompetanse du har, men også for å skaffe seg et inntrykk av hvordan du vil fungere sosialt. Jeg skjønner godt at en arbeidsgiver ikke ansetter noen som begynner å legge ut som sin religiøse tro (eller mangelen derav), eller som deler av sine politiske overbevisninger på et jobbintervju. Det finnes steder - og tider - å diskutere den slags ting, men arbeidsplassen - og arbeidstiden - er ikke en av disse. Det vil kun skape dårlig stemning.
Sist endret av Pilt; 11. juni 2014 kl. 13:29. Grunn: kommafeil
Sitat av frø Vis innlegg
Men hvorfor skal du absolutt gjøre det på en offentlig benk? Jeg mener, ser vi en muslim som ligger mot mekka midt på gata så reagerer man selvfølgelig, fordi det er annerledes. Alle reagerer på ting som er annerledes. Det er 100% logisk. Og hvis du tenker deg om, så er det også litt "annerledes" å sitte med lukket øyner og mime mens man holder på et kors. Det er ikke noe GALT i å gjøre dette, men det er annerledes og da reagerer folk kanskje med rare blikk osv. Du må skjønne at det er kulturforskjeller her Og når du har observert at folk reagerer på ting og tang, så er det ikke dumt å tilpasse seg litt
Vis hele sitatet...
Nei, å bli forbauset er en helt naturlig reaksjon. Gjør man ting utenom det normale er det noe man må finne seg i. Det er noe alle med interessant hårfarge, mer skjegg enn normalt eller uvanlig klesstil har opplevd.

Negative reaksjoner som skuling og dårlig behandling generelt er derimot rimelig nærme definisjonen på intoleranse. Man reagerer negativt fordi noe er forskjellig eller unormalt, ikke fordi det i seg selv er negativt.
Sist endret av DumDiDum; 11. juni 2014 kl. 14:08.