Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  808 208053
Mix og match av merker og modeller med samme specs kan gå, men det kan også gå helt galt. Specs må nesten ses på som rettledende, og KV, strømtrekk og størrelse sier ikke noe om karakteristikken på motoren. Men du har flight kontrolleren på din side, den vil kompensere for dårlig oppdrift eller for mye oppdrift på en av kantene. Det kan gå 100%, det kan gå galt. Som tommelfingerregel bør du bytte likt for likt.

Har ikke vært borti de ESCene, men regelen gjelder der også. beklager at jeg ikke har noe mer spesifikt å komme med... Men de som driver med dette på høyere nivå legger veldig mye arbeid i at alt skal gå synkront i hvert hjørne, og vil si du er gal som vurderer noe annet. Jeg blir vel sett på som alternativ på dette området, heller enn realist. Men det er ingen god hobby om man ikke kan overdrive den da
Denne ene ESC'en, er det tilfeldigvis den du bruker BEC'en på?
Det er godt mulig, men hvordan finner jeg ut av det? ESC'en er koblet til pinne D11 på kretskortet, altså pinnen i midten av rekken av pinner, skulle kanskje tro det var den i enden? (Alle ledningene som er koblet til kretskortet har jord og Vcc, vil den da få jevnt tildelt strøm fra alle ESC'ene?)

Om det ikke skulle løse seg, safer jeg med å bestille samme typen for denne gang.
Du kan prøve å koble den fra og se hva som skjer. Hvis noe overbelaster den aktuelle ESC'ens BEC så kan det gi sånne symptomer som du beskriver. Vet ikke nok om din konfigurasjon til å si noe mer om det egentlig.
Når jeg kobler den fra piper den oscillerende (roligere enn når den ikke klarer self-test, og den stopper aldri), men dette er vel et normalt tegn når den ikke er koblet til FC? FC får uansett rikelig med strøm, og den gjeldende ESC'en blir fremdeles varm. Da er vel håpet uten for den ESC'en?
Sitat av Ostepai Vis innlegg
(Alle ledningene som er koblet til kretskortet har jord og Vcc, vil den da få jevnt tildelt strøm fra alle ESC'ene?)
Vis hele sitatet...
Dem vil ideelt sett fordele strømmen mellom hverandre, men i virkeligheten er sjansen stor for at det ikke skjer. En liten temperaturforandring eller små forskjelller fra produksjonslinjen kan være nok til at den ene BECen (dette er 7805 spenningsregulatorer) begynner å passere mesteparten av strømmen.

Men hva er det du bruker 5v til i dag? Kun flight controller (er det dette du kaller kretskortet?) og radiomottaker?
Hvis den blir varm kun ved å være koblet til batteriet og med signal/bec-kabelen løs, da er det noe galt med den ja.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Men hva er det du bruker 5v til i dag? Kun flight controller (er det dette du kaller kretskortet?) og radiomottaker?
Vis hele sitatet...
FC, radiomottaker og blåtannmodulen du anbefalte. Har brukt kalt FC for kretskort ja.

Kjører dessuten LED's direkte fra batteriene, koblet på samme sted ESC'ene får strøm fra batteriet. LED-punktene på skroget gir forøvrig ingen spenning, uansett tilstand til bryteren på skroget. (For det er vel det bryteren er til?)
▼ ... over en uke senere ... ▼
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei har et problem med quadcopteret mitt. Det som skjer er at når jeg øker throttelen så funker alt fint helt til jeg kommer sånn halvveis, da stopper den ene motoren å spinne og ved full throttel så spinner bare en motor.

Batteriet lader og virker, men viser ikke volt på JST-XH når jeg kobler den til noe. Den funket før jeg tok første prøve tur men ikke etter. Klippe opp batteriet å se om noe er galt, er det noen vits?

Noen tips til hva som kan være galt?

Oppsett:
Turnigy 9X
4x NTM Prop Drive 800kv
KK 2.1 FC
4x Afro ESC 20A
ZIPPY Flightmax 5000mAh 4S1P
Power Distribution Board
Har du kalibrert ESC'ene? Høres litt ut som det er det som kan være problemet...
Ja flere ganger, både gjennom KK 2.1, og direkte med å koble ESC rett på TX.
Dytt ESCene rett i mottakeren og se hvordan de oppfører seg på forskjellig throttle-nivåer. Prøv også med en servo bare for å sjekke at mottakeren fungerer.
Jeg har ett hubsan x4 quadcopter ( https://www.youtube.com/watch?v=d4nYz8u_hz8 )
Er det noen her som har testet Estes proto X ?
Eller noen andre billige små quads?

Hvem av dem er best (mest morro) å fly?
Og hvem er det lettest å fly?
Titan: Du kan forsøke Blade Nano Qx eller Blad MQX. Har selv begge to. MQX er det litt størrelse på. Artig liten sak som du kan drive akrobatikk med.

Så mitt spørsmål: Jeg har nå fått skrudd sammen Quad'en Wanna anbefaler i førsteposten, men hvordan binder jeg den opp mot min Spektrum? På de RTF jeg har hatt fram til nå så har det vært et blått lys som har blinket fram til jeg har fått kontakt med radioen, men nå lyser kun 2 grønne lys på Quad'en... Var ingen manual med når jeg kjøpte. Litt frustrerende.
Hvilken mottaker bruker du?
Kjøpte en spektrum dx6i brukt.
Med mottaker?

Hvis du har koblet opp quadcopteret ditt, så har du koblet mottakeren til ROLL, PITCH, YAW og THROTTLE på flight controller.
http://www.aeromodelismovirtual.com/attachment.php?attachmentid=30526
Jeg mistenker at du ikke har noen mottaker. Her har du en http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=19259
dette skrev jeg i førsteposten:
Det er 5 hovedkomponenter som utgjør et quadcopter, hvis man ser bort fra ramme og kabler.
Radiosender---(luft)-->Radiomottaker--->Flight controller--->4xESC(hastighetskontrollere)---->4xMotorer
Vis hele sitatet...
I ditt tilfelle er radiosenderen din dx6i. Det finnes forsåvidt multiwii flight kontrollere med innebygget dsm2 protokoll (kompatibel med din dx6i bl.a.) men dette er uvanlig. Søk på multiwii eller dsm2 på hobbyking, det er der det finnes.
Sist endret av wanna-b; 25. mars 2014 kl. 11:58.
Takk, wanna-b. Lærte man noe nytt i dag også. Skal få kjøpt den du linker til.
Den er svindyr ift. andre dsm2 mottakere som er å få rundt på nettet. Søk f.eks. dsm2 receiver på hobbyking eller goodluckbuy. Men, du betaler for kvalitet og for å få ting ferdig fort.
500 kr. skal jeg klare betale for den. De er uansett utsolgt, så sendte de en mail i går. Ikke fått svar, men tar det lang tid før de har den på lager igjen, så skal jeg følge rådene du kommer med.

Den samme lå på Ebay fra 3-500 kr. uten frakt og fortolling. Vil helst ha det i hus fortest mulig.
Da hadde jeg kjøpt med DHL fra vilkårlig kinesisk nettside, det tar under en uke. Det er ofte raskere enn en gjennomsnittlig norsk nettbutikk.
Også forenklet RPAS søknad for de som vil drive med dette profesjonelt. Merk at det er en øvre grense på totalvekt med batteri, 2 kilogram.
http://www.luftfartstilsynet.no/selv...ntSize=80%2525

Håper vissheten om denne prøveordningen bidrar til å gjøre folk oppmerksomme på gjeldende lover og regler, og ikke mer tulling-flyvning som i lærdal under brannen...
Hei. Jeg sitter å skal laste ned ny software i min Quad. Har det oppsettet som er linket til i førsteposten.
Har lastet ned nyeste versjon fra Multiwii, men er usikker på configureringen i arduino-prosjektet.
Jeg har satt den opp til Quad X, men når jeg kommer til neste punkt, må jeg definere hvilket kort jeg har.
Det er her jeg får problemer. Der er 4 forskjellige multiwii kort å velge mellom, men jeg er usikker på hvilke som er på min quad.
Noen som kan hjelpe?
Sitat av Rellativ Vis innlegg
Hei. Jeg sitter å skal laste ned ny software i min Quad. Har det oppsettet som er linket til i førsteposten.
Har lastet ned nyeste versjon fra Multiwii, men er usikker på configureringen i arduino-prosjektet.
Jeg har satt den opp til Quad X, men når jeg kommer til neste punkt, må jeg definere hvilket kort jeg har.
Det er her jeg får problemer. Der er 4 forskjellige multiwii kort å velge mellom, men jeg er usikker på hvilke som er på min quad.
Noen som kan hjelpe?
Vis hele sitatet...
Hva er de fire alternativene?
Tror dere denne er noe bra? Skal brukes med go pro

Hva mener de med Bearing weight?

http://www.dx.com/p/hj-6504-carbon-f...1#.U0bGSldHu-V
Synes rammen så fin ut! Bearing weight ville jeg tro var hvor mye rammen var beregnet på å løfte, men 500g er ca en dekade for lite spør du meg. 3 kg totalt er sikkert greit for den rammen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
min nye doning
http://merko.name/i//lfnsqk.jpg

Trenger bare kamera + stablisator så er man i boks.
For både erfarne piloter og folk som aldri har flydd quadcopter før anbefaler jeg denne saken: http://de.tmart.com/World-s-Smallest...F_p238995.html

Den er fryktelig morsom å bruke. Massevis av futt til å være så liten, og den er overraskende stabil, også i vind. Og sjekk den prisen!
Sist endret av Grix; 30. april 2014 kl. 21:22.
Sitat av TotallyNoob Vis innlegg
Hei har et problem med quadcopteret mitt. Det som skjer er at når jeg øker throttelen så funker alt fint helt til jeg kommer sånn halvveis, da stopper den ene motoren å spinne og ved full throttel så spinner bare en motor.

Batteriet lader og virker, men viser ikke volt på JST-XH når jeg kobler den til noe. Den funket før jeg tok første prøve tur men ikke etter. Klippe opp batteriet å se om noe er galt, er det noen vits?

Noen tips til hva som kan være galt?
Vis hele sitatet...
Feilen var at batteriet var ødelagt. Quaden flyr fint nå
Hei!

Har et lite spørmål angående kalibrering av noen Opto 18a ESCer som drives av KK 2.1.5.
Har nå sett på utallige forskjellige videoer og guides om hvordan kalibrere ESCene, og har på sett og vis fått forståelsen om hvordan det skal gjøres.
Spørsmålet mitt er om det er en forskjellig fremgangsmåte fra KK2.0 til KK2.1.5?
Når jeg har throttlen på max og setter i batteriet mens jeg holder knapp 1 og 4 inne, kommer beskjeden "throttle pass-through" opp, samt et voldsomt spetakkel fra ESCene. jeg tar gassen ned, en fin melodi kommer, men ESCene er fortsatt ikke kalibrert.

Noen som vet hva som kan gjøres, eventuelt hva jeg gjør feil?
På forhånd takk
Jeg har lest at prosedyren ikke har endret seg mellom KK-versjonene, men at teksten i manualen har endret seg...?

Uansett,
http://percyponderings.blogspot.dk/2...calibrate.html
http://www.youtube.com/watch?v=qAaO6lyN0HI

Det høres ut som du har gjort det riktig. Og jeg lurer på, hvordan vet du at dem ikke er kalibrert? Det går jo ikke an å se dette med det nakne øyet vel, med mindre dem er helt på bærtur i forhold til hverandre.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Jeg har lest at prosedyren ikke har endret seg mellom KK-versjonene, men at teksten i manualen har endret seg...?

Uansett,
http://percyponderings.blogspot.dk/2...calibrate.html
http://www.youtube.com/watch?v=qAaO6lyN0HI

Det høres ut som du har gjort det riktig. Og jeg lurer på, hvordan vet du at dem ikke er kalibrert? Det går jo ikke an å se dette med det nakne øyet vel, med mindre dem er helt på bærtur i forhold til hverandre.
Vis hele sitatet...


Det er det som er problemet. Motorene starter i hytt og revolver, så de kan umulig være kalibrert. Det som også forundrer meg, er at prosedyren slettes ikke er lik på mitt kort når jeg prøver å kalibrere det. Når gassen er på fult, og knappene holdes inne, hyler ESCene noe helt inn i katta. Når jeg da igjen tar ned gassen, kommer samme melodi som som når KK kortet starter opp.

Hvis jeg da prøver å gi gass (mens knappene fortsatt holdes inne), virker det som ESCene er 100% samspilte med hverandre. Men så fort jeg slipper knappene og kommer til menyen, virker det ikke som den lagrer innstillingen.

Er det noe jeg overser her? Må gyroene kalibreres kanskje? Ettersom jeg ikke regner med de er aktivert når knappene holdes inne.

Lastet opp en video på youtube der dere kan se meg prøve å kalibrere ESCene.

https://www.youtube.com/watch?v=1evg...nh4oluizr1zkgo
Sist endret av kvisskvass; 2. mai 2014 kl. 20:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
La merke til at du ikke holdt knappen inne i det du satte på strøm. Oppfører den seg likt om du gjør det?

I verste fall må du kalibrere en og en vha. radiomottakeren. Det tar litt lenger tid, men er fort gjort!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
@kvisskvass: For å få motorene til å starte på likt, selv om du har kalibrert ESC'ene, har du prøvd å sette opp minimum throttle litt? Du finner denne under "Misc. Settings"

Ellers, hvilken fw kjører du? 1.6 er nyeste for tiden. Har du en som er eldre enn 1.5 ville jeg ha oppgradert.
Sitat av Rellativ Vis innlegg
Hei. Jeg sitter å skal laste ned ny software i min Quad. Har det oppsettet som er linket til i førsteposten.
Har lastet ned nyeste versjon fra Multiwii, men er usikker på configureringen i arduino-prosjektet.
Jeg har satt den opp til Quad X, men når jeg kommer til neste punkt, må jeg definere hvilket kort jeg har.
Det er her jeg får problemer. Der er 4 forskjellige multiwii kort å velge mellom, men jeg er usikker på hvilke som er på min quad.
Noen som kan hjelpe?
Vis hele sitatet...
Fant du ut av dette? Har samme utfordring selv.
wanna-b:
Ja, det oppfører seg helt likt om jeg holder knappene inne før jeg setter strøm.
Hva menes, og hvordan kalibreres "en og en vha"? Er mitt første prosjekt, så alt må læres

Fleff:
prøvde å sette ned minimum throttle, men til ingen nytte.
la nettopp inn kk2.1 beginner by steveis, som jeg mener er basert på 1.6
Sitat av kvisskvass Vis innlegg
wanna-b:
Ja, det oppfører seg helt likt om jeg holder knappene inne før jeg setter strøm.
Hva menes, og hvordan kalibreres "en og en vha"? Er mitt første prosjekt, så alt må læres

Fleff:
prøvde å sette ned minimum throttle, men til ingen nytte.
la nettopp inn kk2.1 beginner by steveis, som jeg mener er basert på 1.6
Vis hele sitatet...
Throttle range calibration, det burde stå i manualen som fulgte med ESCene dine! Om det ikke fulgte med ESCene så må du finne den på nettet Det går ut på å stikke én og én ESC direkte i radiomottakeren og propgrammere den vha. radioen.

Btw, du skulel sette minimum throttle OPP, ikke ned At motorene starter litt ulikt gjør ingenting, det kan være små mekaniske forskjeller som ikke spiller noen rolle når de kommer opp i fart.
Næmen har du sett på makan!!! Skrudde minimum throttle fra 10 til 20, og nå fungerer de som en drøm! tusen hjertelig takk for god hjelp
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Er keen på å prøve ut droner og tenkte å kjøpe en billig en til å starte med. Komplett har en USB-drone til 400 kroner, men den ser litt jalla ut og jeg tipper at det ikke kan sammenlignes med å kjøre med skikkelig drone som er mange ganger større.

Har du noen anbefalinger til en noob som vil prøve ut droner uten å bruke for mye penger i starten?
Er det en stor fordel å kjøpe en som jeg skrur sammen selv istedenfor å bare kjøpe noe som kan brukes rett ut av pakka?
Ridder av 1. klasse
Nå har ikke jeg prøvd den quad'en som du linker til hos komplett, men vil ikke tro det er så langt i fra å fly en "stor" quad. Mange av de små billige quadcopterne du får kjøpt, flyr helt ok. Er nok helt sikkert lettere for en nybegynner å fly en DJI, men da må du betale endel mer.

Et litt dyrere alternativ kan jo være denne? Har prøvd en slik selv, ganske lette å fly og tåler sinnssykt med juling! Den er laget slik at hvis du krasjer så spretter motorene av, slik at de ikke skal bli ødelagt. Er en veldig fin quad for nybegynnere! I den pakken jeg linker til får du med alt du trenger for å begynne å fly.

Når det gjelder det å kjøpe deler/byggesett/ferdig montert, så er det uten tvil det letteste for en nybegynner å kjøpe noe ferdig. Da får du noe som virker med en gang, uten masse justering, testing, kalibrering og montering.
Det hele spørs litt på deg selv, hvor mye tid du har lyst til å bruke på det

Selv bygget jeg det første quadcoptere mitt selv, kjøpte deler fra kina og loddet/skrudde den sammen. Det gikk endel timer med å sette den sammen og få den til å fly ok.

Kjøpte meg nettopp et DJI Flamewheel 450 byggesett. Skrudde/loddet den sammen på 1-2timer og den flyr som en drøm. Det neste blir nok Discovery PRO fra Team Blacksheep.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Takk for svar. Jeg tenkte å holde meg under tusenlappen siden jeg er raka fant og ikke får penger før slutten av mai.
Tror du den jeg linket til kan fly ute?
Hvis jeg liker å drive med den tenker jeg at jeg skal kjøpe den du linket, eventuelt noe lignende.
Ridder av 1. klasse
Det burde ikke være noe problem å fly ute med den. Kjenner en som har en tilsvarende, hvis det ikke er den samme han har. Han flyr ute med den. Det eneste som kan bli et problem er hvis det blåser mye, men så lenge det er lite vind, bør det gå helt greit. Det med vind gjelder for så vidt generelt, med mindre du flyr raskt uten å stoppe opp.
Noen som er interessert i å kjøpe min Quadcopter, lite brukt. Befinner seg i Oslo, mulighet for visning av flyging. Kan sendes, kjøper betaler porto.

• Alt i en pakke, flyr dønnstabilt. Flytid om lag 10 minutter
• KK2 oppgradert til 1.6, siste FW
• Sjekk bilder for mer informasjon

Selges for høyeste bud over 2000kr. Dette er hva jeg selv har betalt, ekslisiv porto. Billigere Quadcopter enn denne finner du ikke. Samme lader både til flygemaskin og radio.

https://www.dropbox.com/sh/a0jr23cpg..._tGiFhK7i9ZyNa
Om nypris er i underkant av 2000kr, er det ikke da naturlig at man selger den som brukt for en god del under 2000kr?
Sitat av Merko Vis innlegg
Om nypris er i underkant av 2000kr, er det ikke da naturlig at man selger den som brukt for en god del under 2000kr?
Vis hele sitatet...
Dette er både moms og portofritt. Kjøper du samme deler selv, og bruker x-antall timer på å bygge den ender du med 2800kr. Og da snakker vi om et batteri, og vanlige AA batterier til radioen.
Handlelista i førsteposten som fortsatt gjelder eller har det kommet noe nytt man ville bestilt istede?
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Handlelista i førsteposten som fortsatt gjelder eller har det kommet noe nytt man ville bestilt istede?
Vis hele sitatet...
Ingenting nytt denne prisklassen. Sjekk gjerne www.hobbyking.com for referanse. Du vil garantert ikke finne billigere. I tillegg må du selv bygge den, og det tar mye tid hvis du aldri har gjort det før.

Ville dog anbefalt et 5000mah batteri, slik at flytiden øker til om lag 20 minutter eller mer.

Du vil ikke tro hvor kvikk og rask den er, spesielt i vertikal retning. Ved full gass fyker den av gårde som en nyttårsrakett. Så det skal nok ikke være noe problem å montere for eksempel et GoPro kamera på den.
Til dere som har Phantom med H3-3D gimbal.. Hvordan styrer man gimbal'en? Og er styringen presis/enkel og stabil?

Vurderer en FPV pakke med Fat Shark briller koblet opp mot et GoPro 3+ BE. Så om noen har dette oppsettet og vil fortelle om erfaringer så er det topp