Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  396 77017
Sitat av nilsern Vis innlegg
Jeg har ikke insinuert at Norge har gitt penger for å utvikle det kongolesiske rettsystemet, har jeg vel? Det som sto skrevet mellom linjene var at landet er korrupt tvers igjennom, og om 10% av pengene Norge bidrar med faktisk blir forvaltet slik at de hjelper fattige mennesker, så er ikke det nok for meg. Da må vi stille strengere krav, eventuelt etablere en bedrift som tar seg av investeringer. Jeg har det ikke greit med at mesteparten av pengene Norge bidrar med faktisk går til de som trenger det minst. Spessielt ikke når vi har problemer i vårt eget land som etter min mening burde håndteres først.


Det blir litt som å si at det at to personer som frontkoliderer i 90 km/t ikke hadde sikkerhetsbelte på, gjorde hele situasjonen værre. Situasjonen er katastrofal, og den har ikke blitt bedre. Vi har åpnet pengesekken og forsøkt å hjelpe dem på den måten, men det fungerer åpenbart ikke. Da er det vel på tide å prøve noe nytt? Eller foreslår du at vi skal fortsette med å stange hodet i veggen?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke kunnskap nok til å kunne si noe som helst om hvordan bistanden i Kongo blir fordelt, men hvis du har det er det kjempefint. Jeg er ute etter å lære.

Det jeg er redd for er at noen politiske partier på ytre høyrefløy kommer til å utnytte rettssaken i Kongo til sin favør nå før valget ved å hevde at bistanden til Kongo må stoppes. Et enkelt søk på hva som skjer i blogg-verdenen den siste uka bekrefter at det er mange forvirrede mennesker som tror at dommeren i rettssaken vil bli et helt annet menneske hvis Norge kutter pengeoverføringene til landet, noe som selvsagt ikke er tilfelle.

Det bekymrer meg strengt tatt ikke om disse to nordmennene blir dømt til døden eller ikke, selv om jeg er motstander av det. Det bekymrer meg mer at fem millioner mennesker er døde i løpet av de siste ti åra i Kongo, pga en borgerkrig som hander om eierett til naturressurser, og at det fremdeles dør 45.000 mennesker hver måned som en følge av krigshandlingene. At de norske mediene er opptatt av skjebnen til de to leiesoldatene er hyklersk og kvalmende.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
diabolus: Norge har ingen jurisdiksjon i Kongo så det er fint lite som egentlig kan gjøres (lovlig) utenom det som allerede er blitt gjort av UD.
Sist endret av m0b; 27. august 2009 kl. 20:54.
Så vi kan risikere å måtte "sitte" å se på at de blir henrettet i kongo, uten at de har vært innom en skikkelig domstol ?
Sitat av spelley Vis innlegg
Så vi kan risikere å måtte "sitte" å se på at de blir henrettet i kongo, uten at de har vært innom en skikkelig domstol ?
Vis hele sitatet...
Ja. *Titegn*
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spelley Vis innlegg
Så vi kan risikere å måtte "sitte" å se på at de blir henrettet i kongo, uten at de har vært innom en skikkelig domstol ?
Vis hele sitatet...
Kongo har ikkje praktisert dødsstraff dei siste ti åra, så det er lite truleg.
Forhåpentligvis og etter all sannsynlighet: Så lenge som det måtte ta å dømme våre to landsmenn for det de etter all sannsynlighet har gjort, og evt til de har sona straffen sin. Håper selvsagt de slipper dødsstraff, men at de blir sittende lenge.
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Burde sendt ned noen av våre spesialstyrker for å hente dem ut..
Uansett om de er skyldige eller ikke, så de kan få en annerledes rettsak..
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg har ikke kunnskap nok til å kunne si noe som helst om hvordan bistanden i Kongo blir fordelt, men hvis du har det er det kjempefint. Jeg er ute etter å lære.
Vis hele sitatet...
Jeg sitter ikke på noen tall, men det er tydelig at situasjonen ikke har blitt bedre med årene.

Det jeg er redd for er at noen politiske partier på ytre høyrefløy kommer til å utnytte rettssaken i Kongo til sin favør nå før valget ved å hevde at bistanden til Kongo må stoppes. Et enkelt søk på hva som skjer i blogg-verdenen den siste uka bekrefter at det er mange forvirrede mennesker som tror at dommeren i rettssaken vil bli et helt annet menneske hvis Norge kutter pengeoverføringene til landet, noe som selvsagt ikke er tilfelle.

Det bekymrer meg strengt tatt ikke om disse to nordmennene blir dømt til døden eller ikke, selv om jeg er motstander av det. Det bekymrer meg mer at fem millioner mennesker er døde i løpet av de siste ti åra i Kongo, pga en borgerkrig som hander om eierett til naturressurser, og at det fremdeles dør 45.000 mennesker hver måned som en følge av krigshandlingene. At de norske mediene er opptatt av skjebnen til de to leiesoldatene er hyklersk og kvalmende.
Vis hele sitatet...
Ut ifra postene jeg har lest fra deg her på forumet fremstår du som et enestående menneske. Du bryr deg virkelig om menneskeheten i helhet, og det beundrer jeg deg for. Du er en av de få sosialistene jeg virkelig ser opp til, og nå er jeg ikke sarkastisk. Verden hadde mest sansynlig vært et bedre sted om alle hadde vært som deg. Problemet er bare at de fleste tenker "meg og mine" og driter i resten. Noen ganger tenker jeg tanken om at det å invadere land som Kongo og få dem på rett kjør hadde vært en god idé i det lange løp, men for å ta en avgjørelse der så må jeg ha mye mer kunnskaper enn det jeg sitter på nå.

Jeg er selvsagt enig i at ingen fortjener de levevilkår som er i Kongo, men det hadde vært veldig positivt å se at bistanden de får faktisk gjør noe banebrytende for folket. Slik som situasjonen er nå, er jeg stygt redd for at mesteparten av pengene går til maktsyke gærninger.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Tomacco: Tror det hadde mer vært en krigserklæring, og jeg er sikker på at det er flere enn Kongo som hadde lurt på hva i helvete vi holder på med her i nord.
Sist endret av m0b; 27. august 2009 kl. 21:18.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Tomacco: Tror det hadde mer vært en krigserklæring, og jeg er sikker på at det er flere enn Kongo som hadde lurt på hva i helvete vi holder på med her i nord.
Vis hele sitatet...
Enig!
Det ville bare "bekreftet" spionanklagene!
Jeg synes dødsstraff for de 2 Securitas-sersjantene som har tjenestegjort i elitestyrken Hans Majestet Kongens Garde + 3038 milliarder, 1300 milliarder mer enn oljefondet vårt, er en helt OK pris å betale med tanke på hva de har gjort.
Sist endret av campCKY; 27. august 2009 kl. 21:42.
Sitat av campCKY Vis innlegg
Jeg synes dødsstraff for de 2 Securitas-sersjantene som har tjenestegjort i elitestyrken Hans Majestet Kongens Garde + 3038 milliarder, 1300 milliarder mer enn oljefondet vårt, er en helt OK pris å betale med tanke på hva de har gjort.
Vis hele sitatet...
Er du virkelig så naiv at du tror at det ikke vil få følger for så si alle i Norge hvis staten virkeligt betaler så mye i erstattning til Kongo ?
håpervirkelig at det var ironi uansett..

Nei vet du hva skjer det så klikker det for meg hvertfall
Sist endret av Bowman; 27. august 2009 kl. 23:02.
Du kan jo gjette. Tror du det var ironi?
et liv er jo ikke vært så mye, kanskje en 6000 am dollar for et allminnelig menneske?
Sitat av atomet Vis innlegg
Forhåpentligvis og etter all sannsynlighet: Så lenge som det måtte ta å dømme våre to landsmenn for det de etter all sannsynlighet har gjort, og evt til de har sona straffen sin. Håper selvsagt de slipper dødsstraff, men at de blir sittende lenge.
Vis hele sitatet...
Jeg har lest mange av postene dine, og har som oftest vært 100% enig, men nå vet jeg ikke lenger.

Jeg har bygd meg opp et bilde av deg som en person som ikke vil ha lenger fengselsstraffer, men heller "hjelpe", samt at at personer er uskyldige til det motsatte er bevist.

Hvorfor gjelder dette tydligvis ikke når det er to nordmenn i en farserettsak?

Det kan jo være at jeg har tolket deg feil (tidligere eller nå), men nå ble jeg faktisk oppgitt og skuffet.
Har ikke satt meg så dypt inn i denne saken, men hittil vil jeg si at mye peker mot at de to misstenkte er skyldige. Men når selve rettssystemet i Kongo selv virker skyldige i blant annet bevisforfalskning, merkverdige høye straffer i forhold til situasjonen, paranoia, ekstrem dumhet og griskhet, så ville jeg heller si at fokuset ligger mest på Kongos rettsystem.

Jeg håper
, og tror, at hele verden ler av dem og deres tilbakestående, urealistiske krav om penger fra Norge, for det er absolutt noe av det dummeste jeg har hørt i hele mitt liv.

Personlig synes jeg det virker lite trolig at disse to nordmennene er ansatt av en norsk "secret service" for å spionere på Kongo.. Hvorfor ville Norge bruke tid på spionasje? Og hvis vi gjorde det, hvorfor i all verden ville vi brukt tid på Kongo??

Nei, her virker det heller som om Kongo bør stilles for retten.
Vi har tre alternativer for hvorfor Kongo krever over 3000 milliarder kroner for misstanke om norsk spionasje:
  1. De forteller sannheten, og krever penger for "skadene" som har skjedd (min mening: NEI, det blir for dumt).
  2. De ser en gylden sjanse for å presse penger ut av et rikt land for å heve seg selv, og tyr derfor til løgner for å oppfylle grådigheten sin (min mening: Dette gir mening for meg i hvert fall).
  3. De krever et beløp på 3000 milliarder fordi de faktisk er redde for at Norge har drevet spionasje. I så fall er det svært urovekkende. Hvorfor er Kongo så redd for at Norge har drevet spionasje på dem at de ser det som realistisk å kreve 3k mill.? Driver de med noe snusk under bordet? Snakker vi atomvåpen? :P (min mening: Hvis de først krever så store penger for spionasje, og grunnen ikke er grådighet, så ville jeg vært bekymret for hva de skjuler).

Vi får vel starte å kreve 3000 milliarder kroner fra opprinnelseslandet til alle kriminelle, drapsmisstenkte innvandrere som kommer til Norge. Kanskje vi kan få bygd ut de norske veiene, og pusset opp skoler og sykehus på den måten
Sist endret av g0ry; 28. august 2009 kl. 00:23.
Sitat av g0ry Vis innlegg

Personlig synes jeg det virker lite trolig at disse to nordmennene er ansatt av en norsk "secret service" for å spionere på Kongo.. Hvorfor ville Norge bruke tid på spionasje? Og hvis vi gjorde det, hvorfor i all verden ville vi brukt tid på Kongo??
Vis hele sitatet...
Helt enig!
Hvorfor i det svarteste skulle vi spionere på et såkalt uland?
En norsk spesialgruppe skulle gått inn med full krigsrustning og hentet de to gutta der.. faen så jævelig de må ha det nå
Sitat av TempoGigante Vis innlegg
En norsk spesialgruppe skulle gått inn med full krigsrustning og hentet de to gutta der
Vis hele sitatet...
Det ville ha fått veldig veldig alvorlige konsekvenser for Norge på verdensbasis hvis vi hadde gjort noe sånt.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Det ville ha fått veldig veldig alvorlige konsekvenser for Norge på verdensbasis hvis vi hadde gjort noe sånt.
Vis hele sitatet...
Såklart hadde de bare blitt "sporløst" forsvunnet. Samtidig hadde det kommet en konspirasjonsteori om hvor de ble av, at de aldri hadde levd, at Kongo bare hadde diktet opp disse personene for å kreve penger av den Norske stat
Sist endret av mo3; 28. august 2009 kl. 00:54.
Jeg har fulgt en del med på denne rettsaken, og skjønner jo at det hadde vært en krigserklæring hvis norge sender styrker nedover.. Men hva om norge sender styrker i all hemmelighet nedover og henter de toan uten at noen vet hvor dem kommer fra...? Kongo kunne jo ikke ha erklært krig mot Norge da siden norge kan nekte på at dem har sendt noen som helst? Og hva er sannsynligheten for at kongo finner ut hvor dem kommer fra når dem ikke vet forskjellen på hagleskudd og skudd fra ak47?...
Sitat av Masi Vis innlegg
Jeg har fulgt en del med på denne rettsaken, og skjønner jo at det hadde vært en krigserklæring hvis norge sender styrker nedover.. Men hva om norge sender styrker i all hemmelighet nedover og henter de toan uten at noen vet hvor dem kommer fra...? Kongo kunne jo ikke ha erklært krig mot Norge da siden norge kan nekte på at dem har sendt noen som helst? Og hva er sannsynligheten for at kongo finner ut hvor dem kommer fra når dem ikke vet forskjellen på hagleskudd og skudd fra ak47?...
Vis hele sitatet...
Vel, hvis du har fulgt så godt med på denne saken skjønner du jo også at tror hva de vil synes, så hadde noen soldater fra uganda dratt ned dit for å hente normennene, så hadde det sikkert vært kjempemange kongolesere som hadde vitnet for at det var hvite bevæpnede normenn som kom dit, de virker jo nok så surrete. Saken har gått over til å bli ganske useriøs i mine øyne. Men en ting er jeg sikker på og det er at de får 500 milliarder dollar
Se nå på saken, dem legger frem de latterligste bevis å sånt, for norges del hadde det vel ikke hatt så mye å si hva kongo trur, men heller hva andre land vil tru om oss. Dem har domme seg allerde nok ut der nede. Du har jo hørt om gutten som ropte ulv?..
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Men en ting er jeg sikker på og det er at de får 500 milliarder dollar
Vis hele sitatet...
Det er like sannsynlig som at jeg gir deg en million kroner i morgen.

Og nei, ganske riktig, de pengene har jeg ikke.
Sitat av Fyllerør Vis innlegg
Dritt lei det landet der nå, en gjeng med apekatter
Vis hele sitatet...
Det har seg jo sånn at disse "apekattene", "Mongo fra Kongo", eller hva folk ønsker å kalle dem - er sånn passelig lei av å bli kalt nettopp slike ting av den vestlige verden. Det gjelder forøvrig flere tidligere kolonistater, og ikke bare Kongo.

Situasjonen er ikke så veldig gunstig for de to tiltalte. De har definitivt satt seg selv i et dårlig lys, skyldige eller ikke. Rett og slett amatørmessig, spør dere meg. De har lekt med ilden, ved å opptre som noen slags paramilitære instruktører/opportunister (hvis jeg forstår historien rett) i et land som UD fraråder reise til på grunn av den generelle sikkerhetssituasjonen. Dette er kanskje det beste argumentet for at disse guttene ikke er spesialsoldater på oppdrag fra norske myndigheter. En spesialstyrke eller etteretningsoffiser ville ikke hatt en eneste effekt på seg som ville ha identifisert vedkommende, eller knyttet vedkommende til Norge.

I mellomtiden er det altså kongoleserne som har føringen i denne dansen. Det er de som har myndighet i landet, og det er de som peker på de to siktede med skarpladde våpen.

Dersom Norge skal intervenere i denne saken må vi følge internasjonale spilleregler. Det betyr en ydmyk og høflig dialog på et diplomatisk nivå. For vi har strengt tatt ikke noe med å legge oss opp rettssaker som foregår i landet. Sånn sett, er det bare en fordel hvis Kongo nå velger å trekke Norge for retten i en erstatningssak. For da blir vi formelt en part i saken.

Trådstarter spør om de tiltalte er skyldige eller ikke. Det kan jeg ikke svare på. Har ikke en 'gut feeling' en gang. Her kan det være fabrikkerte bevis, misforståelser, korrupsjon, løgner og alt annet i en fin sammenblanding.

For oss som følger rettssaken via norske media fremstår selve saken absolutt som en farse. Men vi kommer ikke unna at kongoleserne er herrer i eget hus, og at det er slik de gjør ting der nede. Dette burde de to tiltalte ha visst før de valgte å reise ned dit.

Det blir veldig spennende å følge utviklingen i denne saken. Overlever de tiltalte har de i allefall en god historie å skryte av til kompisene sine.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Noen som vet om denne saken har fått noe dekning i internasjonale medier? Tenker spesielt på dagens begivenheter.

Prøvde å søke litt på BBC, men fant ikke stort.
Sitat av ticks Vis innlegg
Noen som vet om denne saken har fått noe dekning i internasjonale medier? Tenker spesielt på dagens begivenheter.

Prøvde å søke litt på BBC, men fant ikke stort.
Vis hele sitatet...
dette er tatt opp tideligere i tråden, konklusjonen var... Neh. Stormen har skrevet litt på bloggen sin. Link finner du hvis du blar tilbake!
Sikkert gammelt nytt, men tenkte det kanskje kunne være interessant for noen.

Følg rettsaken live idag på vgnett: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=566912
Politikk til side, denne saken mistet siste snev av seriøsitet for lenge siden. Jeg skal i hvert fall rett hjem og lese Tintin i Kongo, og det oppfordrer jeg dere og til å gjøre!

Sist endret av Petter Pan; 28. august 2009 kl. 12:35.
Ang. at han smiler på bilde som ble tatt av han etter drapet. Ett menneske som ler/smiler etter å ha gjort noe som personen vet er dumt og etter sin egen mening, tett. Så utløser kroppen en automatisk forsvarsmekanisme, dette er at kinn musklene trekker seg sammen. Det har med psyke å gjøre. Det er bare sånn det er. Guttene er etter min mening uskyldige.

Og at Kongo krever 3000 milliarder er helt på tryne.. "Hei! Vi er sure på dem! La oss kreve mer penger enn det de har!" Det er langt mer enn olje fondet vårt. Lykke til, Kongo.. Håper dere forstår at dere er en smule dumme etterhvert.
Sitat av Tardenturd Vis innlegg
Ang. at han smiler på bilde som ble tatt av han etter drapet. Ett menneske som ler/smiler etter å ha gjort noe som personen vet er dumt og etter sin egen mening, tett. Så utløser kroppen en automatisk forsvarsmekanisme, dette er at kinn musklene trekker seg sammen. Det har med psyke å gjøre. Det er bare sånn det er. Guttene er etter min mening uskyldige.

Og at Kongo krever 3000 milliarder er helt på tryne.. "Hei! Vi er sure på dem! La oss kreve mer penger enn det de har!" Det er langt mer enn olje fondet vårt. Lykke til, Kongo.. Håper dere forstår at dere er en smule dumme etterhvert.
Vis hele sitatet...
dette har vært sagt tideligere! Hvorfor mener du at de er uskyldige ? fordi dem er Nordmenn?
Sitat av spelley Vis innlegg
dette har vært sagt tideligere! Hvorfor mener du at de er uskyldige ? fordi dem er Nordmenn?
Vis hele sitatet...
Ja, nemlig derfor. Og fordi jeg har en sterk rettferedighets sans. Man ser jo at de blir straight out urettferdig behandlet der nede, de blir anklagd for mye mer en det er eventuellt har gjort. Filmene fra rettsaken viser at rettsystemet deres er helt på trynet korrupt. Vitner skifter forklaring oftere enn det jeg snuser.

Selvfølgelig er det mulig at de er skyldige men, om de er det vil jeg at de skal hjem til Norge å sone eventuell straff her. De skal også ha rettsaken her, mener jeg.
En ting jeg lurer på.. Det er vell bare den ene av dem, som faktisk har drept sjåføren?
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av Tardenturd Vis innlegg
Ja, nemlig derfor. Og fordi jeg har en sterk rettferedighets sans. Man ser jo at de blir straight out urettferdig behandlet der nede, de blir anklagd for mye mer en det er eventuellt har gjort. Filmene fra rettsaken viser at rettsystemet deres er helt på trynet korrupt. Vitner skifter forklaring oftere enn det jeg snuser.

Selvfølgelig er det mulig at de er skyldige men, om de er det vil jeg at de skal hjem til Norge å sone eventuell straff her. De skal også ha rettsaken her, mener jeg.
Vis hele sitatet...
Om to kongolesere utførte et drap på en nordmann, ville du mene det var greit om de ble sendt til Kongo og fikk rettsaken sin der? Sannsynligvis ikke. Hvordan skulle uansett Norge klare å utføre denne rettsaken? Det er ikke vi som sitter på bevisene eller vitnene, og det er ikke i vårt land dette har skjedd. Med andre ord, ikke under vår jurisdiksjon.
Sitat av ticks Vis innlegg
Om to kongolesere utførte et drap på en nordmann, ville du mene det var greit om de ble sendt til Kongo og fikk rettsaken sin der? Sannsynligvis ikke. Hvordan skulle uansett Norge klare å utføre denne rettsaken? Det er ikke vi som sitter på bevisene eller vitnene, og det er ikke i vårt land dette har skjedd. Med andre ord, ikke under vår jurisdiksjon.
Vis hele sitatet...
Du glemte å nevne at vi ikke er kjent for å kreve gastronomiske teite pengekrav.

Det hele kan minne om en kidnapping og krav om løsepenger, likhetstrekkene er skremmende.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av tafsern Vis innlegg
Du glemte å nevne at vi ikke er kjent for å kreve gastronomiske teite pengekrav.

Det hele kan minne om en kidnapping og krav om løsepenger, likhetstrekkene er skremmende.
Vis hele sitatet...
Ser ikke poenget ditt. Uansett hvor tåpelig denne rettsaken nå enn måtte være, vil det ikke være mulig at den avholdes i Norge. Det gir ikke engang noen mening. Dette er rettsaken mellom staten Kongo, og offerets etterlatte versus Tjostolv Moland og Joshue French.
Sist endret av ticks; 28. august 2009 kl. 14:33.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av ticks Vis innlegg
Dette er rettsaken mellom staten Kongo, og offerets etterlatte versus Tjostolv Moland og Joshue French.
Vis hele sitatet...
Det er jo tydeligvis ikke det, når de skal kreve landet norge for x antall millioner.
Sitat av ticks Vis innlegg
Ser ikke poenget ditt. Uansett hvor tåpelig denne rettsaken nå enn måtte være, vil det ikke være mulig at den avholdes i Norge. Det gir ikke engang noen mening. Dette er rettsaken mellom staten Kongo, og offerets etterlatte versus Tjostolv Moland og Joshue French.
Vis hele sitatet...
Jeg er da aldeles ikke imot at den holdes i Kongo?

Det jeg mente var relasjonen mellom slike pengekrav og måten gisseltakere krever penger. Over menneskeliv...
De har vel ikke krevd en dritt, aktor har lagt inn en påstand om et erstatingskrav på 500millioner us$ fra Norge, det blir helt opp til dommeren om dette vil bli stående eller ikke. Kravet er selvfølgelig latterlig, men det er enda ikke noe reelt krav.

Ja, aktor er statsadvokat, men med så mye fjas og mas som det er i denne saken er det vel heller tvilsomt at staten kongo er dypt involvert utover denne måsan av en statsadvokat.
Ser noen nevner det, men gjør det likevel igjen nå: Det blir nesten for dumt å diskutere denne "rettsaken" seriøst, når man ser hvordan tilstandene er der nede.

Uansett om de har drept noen eller ikke, kan de ikke dømmes (ihvertfall ikke etter de prinsipper man har her hjemme om hvordan en rettssak skal være). Heller ikke hvis/når dommen blir anket, vil de kunne dømmes. Såvidt jeg vet foreligger ingen obduksjon og de har ingenting de kan gjøre for å bevise nordmennenes påståtte handlinger.

Men selvfølgelig, kongoleserene tror tydeligvis selv at dette er en rettssak, og snakker mye om rettferdighet, så kanskje man undervurderer deres vilje mtp å drepe dem.

Who knows, få dem hjem ihvertfall. Stakkars mennesker.
Sist endret av httpwhat; 28. august 2009 kl. 14:58.
tardenturd: De kan da fremdeles være skyldige selv om ting som skjer i rettsalen ikke er helt i vater.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
tardenturd: De kan da fremdeles være skyldige selv om ting som skjer i rettsalen ikke er helt i vater.
Vis hele sitatet...
Poenget må jo være om det kan bevises.
Såklart, men når han sier at de er uskyldige pga. hvordan ting går frem i rettssalen, er jo det feil.
At aktor bruker VGs skriverier i saken som bevismateriale bare blir mer å mer tragisk.

Se på denne linken: http://www.dagbladet.no/2009/08/28/n...nriks/7853634/

Herregud, det jo aktor som har utbasunert hva _han_ mener er gyldige beviser for å få de siktede dømt, deretter har norsk presse skrevet om det, ikke omvendt!

Kommentarer?
Sist endret av Knask; 28. august 2009 kl. 15:54.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av Tardenturd Vis innlegg
Ang. at han smiler på bilde som ble tatt av han etter drapet. Ett menneske som ler/smiler etter å ha gjort noe som personen vet er dumt og etter sin egen mening, tett. Så utløser kroppen en automatisk forsvarsmekanisme, dette er at kinn musklene trekker seg sammen. Det har med psyke å gjøre. Det er bare sånn det er.
Vis hele sitatet...
Godt mulig, skal være den første til å innrømme at jeg ikke har peiling på slikt, men nå antar jeg at dette stemmer, hvorfor tar de da bilde av at de vasker vekk blodet?
Ut fra det lille jeg vet om saken fra dagbladet og nyhetene så fremstår denne saken som en farse. De to siktede burde vært ført for retten i et annet nøytralt afrikansk land eller lignende. Skyldig eller ei.
Skyldige eller uskyldige. INGEN burde behandles slik. Dette er ikke en rettsak. Rettere sakt en ensidig bunke med tåplige beskyldninger og krav. Jeg håper disse idiotene som styrer rettsaken i kongo ryker der peppern gror. Makan til idioti.

Man kan ikke ha my vett i huet når man krever penger av Norge for hva noen nordmenn kan ha gjort (som jeg egentlig tror de ikke har gjort, pga alle de idiotiske anklagene)

Jeg håper alle land protesterer mot dette.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Godt mulig, skal være den første til å innrømme at jeg ikke har peiling på slikt, men nå antar jeg at dette stemmer, hvorfor tar de da bilde av at de vasker vekk blodet?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke mye peiling på dette selv, men jeg vil tro at etter en slik helt absurd situasjon har oppstått så vil det ikke være veldig unaturlig å gjøre ting som man ellers ikke ville gjort. Vil tro det er en del tanker som går igjennom hodet hans i det bilde blir tatt, og det er nok ikke umulig at de var i delvis sjokk etter det som skjedde.

Om jeg hadde sett et par karer bli skutt ned, så tviler jeg på at jeg ville kommet fra det uberørt.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Om jeg hadde sett et par karer bli skutt ned, så tviler jeg på at jeg ville tatt bilde av at jeg vaska vekk blodet etterpå.