Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 8791
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor mange her inne greier rekreasjonelt bruk uten hekte seg. Kan mange bruke heroin regelmessig som f.eks et par lørdager i mnd?

Hilsen nyskjerrig.
Svaret er vel nei, de fleste har kontroll til de ikke har det lenger.
Du kan vinne i lotto og, så alt er jo mulig! Bare ikke veldig sannsynlig.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg kjenner ikke så mange som har blitt hekta på heroin, men kjenner endel som bruker en sjelden gang.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg kjenner ikke så mange som har blitt hekta på heroin, men kjenner endel som bruker en sjelden gang.
Vis hele sitatet...
Jeg finner ikke igjen link, men om ikke jeg tar feil så hevdes det fra en australsk metastudie at kun 1 av 4 brukere(eller prøvekaniner) blir misbrukere. Det er ganske mange, men langt under halvparten. Så til tross for at det er et farlig stoff, vil jeg anta at det er myteoppspunnet som det meste.
Dette blir jo drit uinteressant... Det nærmeste vi kommer en kilde hittil er at du mener å huske?

Ikke snakk om studier hvis dere ikke greier å grave frem kilder! Jeg mener å huske at det var en studie ifra Aserbajdsjan som bla bla? Jeg mener å huske at heroin er svært avhengighetsskapende og jeg mener også å huske at vi ikke helt har skjønt det med kilder. Meningsløst eller?
Sist endret av knert1; 13. september 2022 kl. 23:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Anbefaler å lese denne tråden av tidligere medlem bloodshotEyes https://freak.no/forum/showthread.php?t=257409

Og påfølgende artikkel i Dagbladet:

https://www.dagbladet.no/arkivert/ny...angen/70842613
https://www.dagbladet.no/nyheter/avd...ensum/71128423
Sist endret av Gusto; 6. juli 2023 kl. 15:33.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg finner ikke igjen link, men om ikke jeg tar feil så hevdes det fra en australsk metastudie at kun 1 av 4 brukere(eller prøvekaniner) blir misbrukere. Det er ganske mange, men langt under halvparten. Så til tross for at det er et farlig stoff, vil jeg anta at det er myteoppspunnet som det meste.
Vis hele sitatet...
Prøvekaniner? Tror du noen har gjennomført eksperimentelle studier der de gir folk heroin jevnlig for så se om de blir narkomane?
Anonym bruker
"Bred Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De jeg kjenner som hadde kontroll mista den.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
alle jeg kjenner som prøvde går nå på lar og får metadon eller subutex og sprekker innimellom
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
2 stykk er død
Det gikk for meg i 4 år.
Så tok det overhånd.

Er heldigvis av nå.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De jeg kjente er døde alle sammen.
Du har 50% sjanse for å bli avhengig. Enten blir du, eller så blir du ikke.
Er du villig til å gamble på det?
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av knert1 Vis innlegg
Dette blir jo drit uinteressant... Det nærmeste vi kommer en kilde hittil er at du mener å huske?

Ikke snakk om studier hvis dere ikke greier å grave frem kilder! Jeg mener å huske at det var en studie ifra Aserbajdsjan som bla bla? Jeg mener å huske at heroin er svært avhengighetsskapende og jeg mener også å huske at vi ikke helt har skjønt det med kilder. Meningsløst eller?
Vis hele sitatet...
Jeg beklager knert, jeg tar selvkritikk for å anekdotisk referere til noe jeg mener å huske, en studeie jeg ikke finner igjenn. Jeg er heller ikke god på det med statistikk eller lese tunge forsknignsartikler, men vietnam krigen og opiumsbruk av soldater hevder i følge flere artikler at 20% ble avhengige. Det er mange nok, men likevel et godt stykke unna flertallet.

https://www.statnews.com/2021/07/19/...diction-study/

Jeg personlig har sett nok skrekksenarioier og ødelagte liv av heroin, så jeg vurderer ikke å begynne. Ei ønsker jeg at naive lesere av freak skal la seg friste. Men jeg føler for å nevne at nysgjerrigheten min bygger på Carl Hart sine hypoteser og hvor utbredt hans påstander er.


https://www.news.com.au/lifestyle/re...bcb875dee7ac92
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har klart det til en viss grad. Jeg har en helg 1-2 ganger i året der jeg kan ta hva jeg vil heroin, amfetamin, piller, hasj, kokain, alkohol osv. Ettersom hva jeg har lyst på og hva som passer på formen den dagen. Resten av året har jeg fast jobb, trener, har samboer og familie. Jeg snakker aldri om dette til noen unntatt til en kamerat jeg pleier å gjøre det sammen med. Men det er mulig å bruke det rekreasjonelt så lenge man er veldig forsiktig og ALDRI tar noe utenom.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Det gikk for meg i 4 år.
Så tok det overhånd.

Er heldigvis av nå.
Vis hele sitatet...
Kjempebra, jeg heier på deg.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har klart det til en viss grad. Jeg har en helg 1-2 ganger i året der jeg kan ta hva jeg vil heroin, amfetamin, piller, hasj, kokain, alkohol osv. Ettersom hva jeg har lyst på og hva som passer på formen den dagen. Resten av året har jeg fast jobb, trener, har samboer og familie. Jeg snakker aldri om dette til noen unntatt til en kamerat jeg pleier å gjøre det sammen med. Men det er mulig å bruke det rekreasjonelt så lenge man er veldig forsiktig og ALDRI tar noe utenom.
Vis hele sitatet...
Interesant. Selv har jeg brukt druger i ca 20 år uten at jeg har blitt narkis.Jeg har til og med klart å bruke benzo som helgeunderholdning over langt tid uten at det hektet meg. Jeg kan likevel si at den psykiske avhengigheten til en viss grad alltid er der, at jeg kan dagdrømme mye om virkelighetsflukter.
Heroin likte jeg heldigvis ikke i motsetning til opiater i tablettform som jeg har vært ekstra forsiktig med, desuten florerer dette ikke på svartemarkedet heldigvis. Hovedregelen er at man alltid må bruke rusmidlene og ikke la rusmidlene bruke deg. Jeg håper igjenn ikke dette virker som noen reklame. Jeg har vært på kanten av stupet hvor det har fristet å gi meg fullstendig over til benzoverden flere ganger og antar det ligger litt flaks blandet med bevist forbruk i handlingsmønsteret som har gjort at jeg ikke ble narkoman. Så har det hjulpet at livet er sånn noenlunde på stell med fast jobb hvor jeg må ha kontroll.

Men du som greier å kun holde det til en gang i året, det kaller jeg virkelig selvkontroll. For meg er det av og på i perioder, men alltid med flere dager til mnd pauser mellom hvert stoff.
Sitat av Vennlig Vis innlegg
Du har 50% sjanse for å bli avhengig. Enten blir du, eller så blir du ikke.
Er du villig til å gamble på det?
Vis hele sitatet...
At det finnes to mulige utfall betyr ikke at de er like sannsynlige.
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har også drevet med knark i 20 år+, og hadde full "kontroll" på det sporadiske (mis)bruket. Helt til den dagen jeg skulle kutte ut absolutt alt. Trodde aldri jeg skulle bli narkoman før den dagen. De fysiske og spesielt de psykiske abstinensene er en tortur som kan vare i årevis. Skal garantere deg at alt skal tilbakebetales, med renter! I mitt tilfelle er det opiater jeg ble hektet på. Er helt ren nå etter lang tid, men enda sliter jeg voldsomt til tider .

Dette er så klassisk at det blir en klisje. Til slutt en trist klisje!
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har også drevet med knark i 20 år+, og hadde full "kontroll" på det sporadiske (mis)bruket. Helt til den dagen jeg skulle kutte ut absolutt alt. Trodde aldri jeg skulle bli narkoman før den dagen. De fysiske og spesielt de psykiske abstinensene er en tortur som kan vare i årevis. Skal garantere deg at alt skal tilbakebetales, med renter! I mitt tilfelle er det opiater jeg ble hektet på. Er helt ren nå etter lang tid, men enda sliter jeg voldsomt til tider .

Dette er så klassisk at det blir en klisje. Til slutt en trist klisje!
Vis hele sitatet...

EN gammel venn lærte meg at enten så bruker du knarken, eller så bruker knarken deg.Det er når knarken bruker deg du har mistet kontrollen. Mange håndterer regelmessig bruk av ulovlige rusmidler på samme måte som alkohol håndteres. Men jeg vet at hadde jeg ikke hatt jobben ville det potensielt blitt mye være. Det er både en forbannelse og en velsignelse at jeg jobber rotasjon med mye fri. De ukene jeg er på jobb blir en fin avrusning, mens i de ukene jeg er av kan en del kjedsomhet forekomme. Jeg har heldigvis kun rusbruk i perioder. i livet mitt med lange pauser der jeg lever sunnere en gjennomsnittet.


Veldig bra du har gitt deg med opiatene, stå på.
Jeg begynte og bruke heroin ca for 10 år siden. Kjøper en kule(5 gram) to tre ganger i året og klarer fint og holde meg til det. Røyker det. Men de fleste jeg begynte og ruse meg med. Er nå døde eller skikkelig hekta å skytter det.
Sist endret av Xany666; 15. september 2022 kl. 15:51.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg klarer å bruke heroin en gang i blant uten å måtte ha det daglig. Var avhengig for mange år siden, men for å ikke bli sjuk nå så må jeg røyke det mer enn jeg injiserer
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av *pi Vis innlegg
At det finnes to mulige utfall betyr ikke at de er like sannsynlige.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette er vel en meme fra gambling miljøet alltid 50% for max win
Det er ikke noe som heter rekreasjonell bruk av heroin.

Det er kun første fasen av et langt liv med misbruk og avhengighet.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Redhot Vis innlegg
Det er ikke noe som heter rekreasjonell bruk av heroin.

Det er kun første fasen av et langt liv med misbruk og avhengighet.
Vis hele sitatet...
Njaa. Livet er fult av nyanser. Basert på Carl Hart så kan i hvertfall han bruke det rekreasjonelt. Men jeg vet ikke. For å være anekdotisk så kjenner jeg mange som har prøvd uten å hocke seg, men ingen som bruker uten å være langt utpå kjøret. Men jeg undres om det kansje er såpass tabu å snakke høyt om at man ikke får oversikten over rekreasjonelle brukere like godt som de som er lett synlige. De som har mistet kontrollen.

https://www.theguardian.com/society/...nd-heroin-user
Ut ifra mitt subjektive synspunkt, som har leflet med diverse av droger i flere år; er at de som begynner å leke med heroin alltid brenner seg. Jeg kjenner personlig absolutt ingen som har begynt å leke med heroin som ikke har blitt litt for glad i det.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ut ifra mitt subjektive synspunkt
Vis hele sitatet...
Fair enough. Men et raskt google-søk gir meg mangle slike svar:
When observed within approximately 1 to 12 months after heroin onset, an estimated 23% to 38% of new heroin users have become dependent on heroin

Jo lenger en holder på jo større blir risikoen, og selv uten psykisk avhengighet vil en gjerne bli fysisk avhengig. Men det er alltid de som dopet ikke biter skikkelig på.

Jeg har spist tramadol i mange år pga smerter, og får ingen rus av de heller. Selv ikke i kombinasjon med oxy i langt over normal dose. Jeg blir selvfølgelig sløv og dopet, men aldri noen form for rus eller godfølelse som lokker.

Men jeg klarer ikke å kutte weed så lenge jeg har

Går jeg tom så er det egentlig så ille, men jeg foretrekker å dampe så jeg går sjelden tom
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
har funket greit for min del i flere år men er viktig og ta lange pauser imellom
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
har funket greit for min del i flere år men er viktig og ta lange pauser imellom
Vis hele sitatet...
Enig, pauser og apotekvarer er stikkord for å unngå avhengighet eller overdoser. Kan ikke anbefale det til noen med hang til avhengighet, men kjenner en del oppegående A-4 folk som bruker det sporadisk uten problemer,
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har klart det, men jeg har minst 6 måneders pause for hver gang.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har klart det, men jeg har minst 6 måneders pause for hver gang.
Vis hele sitatet...
I hvor mange år har du klart det?
Jeg har brukt dolcontin, heroin og andre opiater sporadisk uten å bli avhengig. Har holdt på i over 20 år, stjal morfin av min mor når hun hadde kreft i 14 års alderen og er nå 39. Sentralstimulerende derimot er en egen demon.

Noen elsker det, andre ikke.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Xany666 Vis innlegg
Jeg begynte og bruke heroin ca for 10 år siden. Kjøper en kule(5 gram) to tre ganger i året og klarer fint og holde meg til det. Røyker det. Men de fleste jeg begynte og ruse meg med. Er nå døde eller skikkelig hekta å skytter det.
Vis hele sitatet...
Ehm, en kule er vel for faen ETT gram. Lever du ikke i Norge eller bløffer du? For ikke å nevne at å røyke fem gram vil ta utrolig lang tid, og giftstoffene fra sølvfolien mens du inhalerer denne "kulen" din sannsynligvis kan gi deg permanente problemer. Som KOLS.

Det er noe muffens med hele innlegget ditt.
Sist endret av zetetick; 8. oktober 2022 kl. 22:05.
Sprakk litt på minus for litt siden en kvarting om dagen i en uke. Skal sies at jeg hadde cravings som faen og ble litt småsyk og i tre dager og forstoppa en dag etter.
Det blir bare slitsomt og dyrt til i lengden ettersom toleransen i tillegg vil ha mer. Jo mer heroin man har brukt, jo fortere og dårligere blir man, og psyken er verst, blir så emosjonell og deprimert, med skammen i tillegg :P Tar meg heller noen øl og røyker god g istedet atm
Sitat av zetetick Vis innlegg
Ehm, en kule er vel for faen ETT gram. Lever du ikke i Norge eller bløffer du? For ikke å nevne at å røyke fem gram vil ta utrolig lang tid, og giftstoffene fra sølvfolien mens du inhalerer denne "kulen" din sannsynligvis kan gi deg permanente problemer. Som KOLS.

Det er noe muffens med hele innlegget ditt.
Vis hele sitatet...
Ikke noe muffens med innlegget i det hele tatt. En kule med dop er 5gram. Å har man litt tolleranse så er ikke det så mye.
Har selv vert avhengig i mange år. Kom inn i lar å klarte å kutte helt i 2015. Men hender jeg kjøper litt vist det har vert mye stress, eller jeg bare vil kose meg.

Da kan jeg fint røyke en kule (5) gr am på en helg. Er nok litt en myte dette med giftstoffene i folien. Deles jo ut Røykefolie i sprøyteluka å div andre plasser. Men at det ikke er bra for lungene sier seg selv. Man vet jo aldrig hva dopet er kutta med.
Sitat av Chasethedragon Vis innlegg
Er nok litt en myte dette med giftstoffene i folien. Deles jo ut Røykefolie i sprøyteluka å div andre plasser. Men at det ikke er bra for lungene sier seg selv. Man vet jo aldrig hva dopet er kutta med.
Vis hele sitatet...
Røykefolien i sprøyte luka er ganske annerledes en vanlig sølvfolie kjøpt på butikken.

Tror det er laget blandt annet for å unngå giftstoffer i vanlig folie, som det i motsetning til denne folien kommer noe slags røyk ut av med lukt når det blir utsatt for åpenflamme.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sannsynligheten for at du klarer å holde deg til rekreasjonell bruk er svært liten med tanke på hvor avhengighetsskapende heroin og opiater er. Det er ikke umulig, men usannsynlig uansett hvor viljesterk du er. Plutselig innser du at du ikke har kontroll lengre og har begått en stor blunder. Et par lørdager i måneden blir fort til et par dager i uka. Osv. Og da sitter du der med skjegget i postkassa.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Uansett om det er 25% eller 50% sjanse for å bli avhengig, er du virkelig villig til å ta den sjansen bare fordi du er nysgjerrig?
Jeg har 2 perioder i året hvor jeg jager dragen opp til flere ganger om dagen, og hver periode varer i 2-4 uker. I så måte kan jeg kalles en "periodeheroinröyker". Dette har jeg gjort i ca. 10 år.

Jeg röyker ganske intensivt fra förste dag i disse periodene. Med mindre jeg kombinerer röykingen med benzodiazepiner og alkohol, noe jeg av opplagte grunner forsöker å unngå, er det meste av euforien borte etter et par uker. Da röyker jeg meg ned til null på en ukes tid.

Selv om det stort sett går fint, i den forstand at jeg klarer å beholde jobb og hjem, har enkelte av periodene värt nokså ekstreme. Det gjaldt särlig i starten, da jeg ofte kombinerte röykingen med tungt misbruk av andre rusmidler. Det endte som regel med at jeg våknet opp på rusakuttmottak.

Til tross for at jeg har blitt klokere med årene, og jeg vurderer sannsynligheten for langvarig misbruk eller död som lav nå, er jeg innforstått med at det jeg holder med er idioti. Det koster meg unödvendig mye, både mentalt og ökonomisk.

I tillegg blir venner og familie bekymret når jeg isolerer meg i herointåka. Jeg er fortsatt bare i starten av tredveårene, men de fleste av dem jeg begynte å eksperimentere med, er enten döde eller ödelagte beyond repair nå.

Men, at de förste dagene er fantastiske, er ikke til å stikke under en stol. Det er en grunn til at stoffet er så forferdelig vanedannende og förer mennesker ut i bunnlös elendighet.

At jeg har klart meg såpass bra, skyldes blant annet sterk vilje og utholdenhet, men mer enn noe annet flaks og tilfeldigheter.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Uansett om det er 25% eller 50% sjanse for å bli avhengig, er du virkelig villig til å ta den sjansen bare fordi du er nysgjerrig?
Vis hele sitatet...
Nei, om det er meg du spør så tror jeg ikke at jeg vil satse på heroin som helge underholdning. Men samtidig så er spørsmålet interesant med tanke på hvor myteoppspunnet stoffet eventuelt er. Og der får man forskjellige svar avhengig av hvem man spør.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei, om det er meg du spør så tror jeg ikke at jeg vil satse på heroin som helge underholdning. Men samtidig så er spørsmålet interesant med tanke på hvor myteoppspunnet stoffet eventuelt er. Og der får man forskjellige svar avhengig av hvem man spør.
Vis hele sitatet...
Akkurat heroin er vel ikke et spesielt myteomspunnet stoff? Antall overdosedödsfall svinger fra år til år, men at heroin er involvert i veldig mange av dödsfallene, er det ingen som diskuterer. Det var riktignok en nedgang i 2021 fra 2020 i antall overdosedödsfall knyttet til stoffet, men det skyldes i all hovedsak at 2020 var et spesielt år, med pandemi og mye shady heroin i omlöp.

Jeg kan til en viss grad forstå hva du mener med at det er myteomspunnet, i den forstand at veldig få vet nöyaktig hvordan det föles å ta stoffet. Det kan imidlertid ganske enkelt forklares med at de aller, aller fleste ikke pröver heroin, av den enkle grunn at de vet hvilke fatale konsekvenser en flort med hesten kan få. Statistikken taler for seg.

Jeg vil heller si at stoffer som LSD og MDMA er svärt myteomspunnede. Det knytter seg en rekke myter til disse stoffene som ikke har rot i virkeligheten.
Sist endret av Ketminister; 15. oktober 2022 kl. 14:45.
https://www.youtube.com/watch?v=90MHZbXrmY0
Are drugs really frying your brain? | Dr. Carl Hart
What the ‘decade of the brain’ taught us about drug addiction.
Anonym bruker
"Takknemlig Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg hadde kontrollert rekreasjonelt bruk i lang lang tid. Inntaksmetode : intravenøst
Hyppighet : helger og en og annen ettermiddag / kveld etter jobb når jeg hadde smerter etter en lang og fysisk tung arbeidsdag.
Jeg hadde kontroll i 2-3 år, grunnen til at jeg ble fulltids narkoman var en livshendelse hvor jeg bare bestemte meg for og gi faen og ruse meg hver dag.
Brukte en del år på minus og pluss kjøret før jeg bestemte meg for og ta meg sammen og slutta.
Kan ikke si jeg har tengt på at jeg savner eller har veldig lyst på heroin de årene jeg har vært nykter.

For min del er hele stoffet litt oppskrytt. Dog ikke abstinensene.. De kan man vel ikke forklare så folk kan forstå hvor heftig kan være
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg klarte å ta fentanyl i ca ett år uten å bli avhengig. Så ble det en gang i uka, så ble det tre i uka, så annenhver dag…og før jeg kunne si fyrstekake med majones var jeg junkie. Det trodde jeg selv aldri kom til å skje. Ikke med meg nei! Jo det skjedde.

Finnes ikke noen mellomting for de aller fleste. . La være helt, eller en vakker dag (skjer garantert), mist kontrollen du trodde du hadde og bli en real live junkie, og ta’n helt ut. Med alt det medfører av super morsomme og kule opplevelser, som soving på rare plasser, nodding bak rattet slik at man kjører av, aner ikke hvor bilnøklene er, jo den er jo solgt. Faen da. Sammen med alt annet du har av verdier. Solgt på Finn til spottpris. Opiater er tross alt viktigere syns hjernen din som nå har downs syndrom. En avhengighet jeg kun hadde ønsket på min verste fiende.

Og abstinensene…jeg kjenner jeg svetter bare jeg tenker på det. Du kjenner den begynner å melde seg, og du er fullt klar over at snart er du i en world of pain. Men denne gangen skal jeg ikke sprekke. Ikke hvis det ikke blir for hardt da kjøper jeg noe opiater til å roe meg ned på (spøker)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Ketminister Vis innlegg
Akkurat heroin er vel ikke et spesielt myteomspunnet stoff? Antall overdosedödsfall svinger fra år til år, men at heroin er involvert i veldig mange av dödsfallene, er det ingen som diskuterer. Det var riktignok en nedgang i 2021 fra 2020 i antall overdosedödsfall knyttet til stoffet, men det skyldes i all hovedsak at 2020 var et spesielt år, med pandemi og mye shady heroin i omlöp.

Jeg kan til en viss grad forstå hva du mener med at det er myteomspunnet, i den forstand at veldig få vet nöyaktig hvordan det föles å ta stoffet. Det kan imidlertid ganske enkelt forklares med at de aller, aller fleste ikke pröver heroin, av den enkle grunn at de vet hvilke fatale konsekvenser en flort med hesten kan få. Statistikken taler for seg.

Jeg vil heller si at stoffer som LSD og MDMA er svärt myteomspunnede. Det knytter seg en rekke myter til disse stoffene som ikke har rot i virkeligheten.
Vis hele sitatet...

Det er lett og overdosere på opiater, det er alment kjent. Men så har man og mange dødsfall koblet til alkohol.

Ellers har alle stoffer noen myter med seg i bagasjen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av zetetick Vis innlegg
Ehm, en kule er vel for faen ETT gram. Lever du ikke i Norge eller bløffer du? For ikke å nevne at å røyke fem gram vil ta utrolig lang tid, og giftstoffene fra sølvfolien mens du inhalerer denne "kulen" din sannsynligvis kan gi deg permanente problemer. Som KOLS.

Det er noe muffens med hele innlegget ditt.
Vis hele sitatet...
En kule er 5 gram, en halvkule er 2,5 gram. Noe av det mest morsomme jeg vet om er når folk uttrykker seg så bombastisk og sikre i sin sak, til tross for at det de sier og mener bare er 100% feil.
Men jeg er enig helserådet ditt: det er dumt av flere grunner å røyke 5 gram heroin på en gang. Det kan liksom bli siste gang du gjør det også, rekker kanskje ikke å utvikle kols engang
Sist endret av folablakken; 20. april 2023 kl. 00:10. Grunn: Skrivefeil
Anonym bruker
"Umulig Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg også trodde jeg kunne klare rekreasjonelt bruk av heroin og frekvensen var et par ganger i måneden. Jeg har prøvd mange rusmidler og har hatt høyt inntak alkohol i mange år uten å "bikke" over.
Med heroin er det noe annerledes, i alle fall for meg. Det utviklet seg raskt til misbruk.

Følelsen den type opiater/opioider gir meg, ligger for tett opp til følelsen som kjærlighet, holde rundt/bli holdt av noen man er glad i, trygghet, varme og generell følelse av velvære og fravær av bekymring.

Det er vel liksom det jeg har kommet frem til. Om det er riktig eller gjelder for andre enn meg, har jeg ingen formening om.
Kanskje andre har en mindre sårbarhet for dette stoffet, eller at det er en genetisk komponent som spiller inn.
Jeg vet bare av erfaring, at heroin har ikke jeg sjanse mot. Derfor bruker jeg det ikke.
Jeg hadde en periode hvor jeg brukte heroin rekreasjonelt sammen med en kompis og dama hans. End of story er at jeg slutta mens leken var god og kompisen min endte opp på rehab
Husker ikke kilden kanskje noen andre gjør. Men var det ikke en journalist i Sverige som gjorde en story på narkomane og rus som prøvde heroin EN gang og fikk livet ødelagt av å bli avhengig selv? Mener det var en story om det. Jeg har selv aldri vært rusmisbruker (som i fast bruk av stoff over tid) men jeg har prøvd det meste i hvert fall en gang. Men HEROIN det tør jeg ikke. Det skal visst være så avhengighetsskapende at du kan ha selvdisiplinen til en nepalsk monk og still være fucked etter et enkelt bruk.