Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6545
De siste 2 dagene nå har jeg lekt litt med tanken om å skrive en bok om noe innen science fiction.

Jeg er god til å skrive, og formulerer meg som oftest ganske bra (blir stadig vekk diagnotisert med Autisme forstyrrelse på grunn av min "utrolig gode" formuleringen.

Men hvor mye penger er det egentlig å hente ved å skrive en bok?
Hvor mye skal det egentlig til for å lykkes (få den gitt ut)?
Sist endret av GangM; 28. september 2013 kl. 04:59.
I praksis har du to muligheter:

1. Skriv et manus og gå til et forlag. Hvis den blir antatt (du må regne med en del endringer!) så tjener du penger. Hvor mye varierer, men veldig mye er det ikke, og definitivt mindre enn hvis du hadde brukt den samme tiden på en A4-jobb. Royalties til forfatteren ligger vanligvis på rundt 13%. Et standard debutantopplag gir deg cirka 30-60 000, avhengig av en del forskjellige ting. Om den slår skikkelig an, er det selvsagt snakk om nye opplag og kanskje forskudd på neste bok.

Men den lave summen betyr ikke at forlaget snyter deg: Til gjengjeld får du trykk, korrektur, reklame og alt som hører med. Uten dette er det mye vanskeligere å nå ut med en bok.

En annen mulighet er eget forlag. Du kan trykke opp boka selv, for eksempel billig i Baltikum. Da får du naturligvis alt overskuddet selv, men det er mye mer arbeid. Papirarbeid og enkeltmannsforetak er en ting, i tillegg skal du være ganske god til å reklamere for å få boka inn i hyllene hos bokhandler. Spesielt i konkurranse med store forlag som ofte har avtaler med de største bokhandelerkjedene.

I alle tilfelle bør motivasjonen være at du vil skape noe, for rik blir du ikke. Jo Nesbø-inntekt er forbeholdt dem som allerede er kjent fra før, som kjenner de rette personene, og som kan å trekke i de rette trådene. Men det er klart, han har også begynt et sted...
Det handler bare om kunnskap. Hvis du visste det rike forfattere visste, så hadde du også blitt rik.

Snakk med folk som har skrevet bøker og blitt rike på det.
Om du vil være sikret ekstra penger ved eventuell utgivelse (selvfølgelig, ikke ta utgivelsen for gitt) så hiv deg på en av de mange konkurransene forlagene utlyser. For eksempel har Cappelen Damm nå en barnebokkonkurranse med 250 000 til vinneren, i tillegg til utgivelse og alt som følger med det da.
Men liker du å skrive så bare gjør det; jeg har skrevet i mange år uten særlig hell, men det er spennende og givende nok til å veie opp for litt tilbakeslag.
Hvis jeg skriver en 'bok' og sender filen til et forlag, hvordan vet jeg at de ikke lurer meg?
f.eks, de sier de ikke liker boken min, men så beholder de .pdf-filen jeg sendte dem, redigerer den litt og gir ut.
slik at de slipper å involverere meg, evt. betale meg noe.
Sitat av Brutuz Vis innlegg
Hvis jeg skriver en 'bok' og sender filen til et forlag, hvordan vet jeg at de ikke lurer meg?
f.eks, de sier de ikke liker boken min, men så beholder de .pdf-filen jeg sendte dem, redigerer den litt og gir ut.
slik at de slipper å involverere meg, evt. betale meg noe.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt, tror du det?
Sitat av Brutuz Vis innlegg
Hvis jeg skriver en 'bok' og sender filen til et forlag, hvordan vet jeg at de ikke lurer meg?
f.eks, de sier de ikke liker boken min, men så beholder de .pdf-filen jeg sendte dem, redigerer den litt og gir ut.
slik at de slipper å involverere meg, evt. betale meg noe.
Vis hele sitatet...
Du skal vel ikke sende hele boken? Det du skal sende er vel et manus, et sammendrag sånn at de skjønner hva den skal handle om.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av fr1lanser1 Vis innlegg
Du skal vel ikke sende hele boken? Det du skal sende er vel et manus, et sammendrag sånn at de skjønner hva den skal handle om.
Vis hele sitatet...
Et manus er boken i sin helhet, jo.
Du sender inn hele boken, slik du ser den for deg i ferdig stand. Hvis den er dårlig, leser de bare de 10 første sidene. Men hvis de liker den, vil de selvsagt lese hele boka før de bestemmer seg.
Har en ting til å legge til.

Vi mennesker lærer oss veldig ofte ferdigheter som tjener oss et formål. Men å lære oss å -selge-, det er det ikke alle som setter av tid til. Det er noe vi burde bli flinkere til. Hvordan nå ut til massene uten å fremstå som en lurendreier? Vi ønsker jo å selge varen vår, men vi har ikke kunnskapen som skal til.

Det er veldig ofte her vi kommer til kort. Du kan for eksempel lage en burger som er mye bedre enn macdonald's sin, men hvorfor er de et verdensomspennende konsern istedenfor deg?
Sitat av GangM Vis innlegg
Jeg er god til å skrive, og formulerer meg som oftest ganske bra (blir stadig vekk diagnotisert med Autisme forstyrrelse på grunn av min "utrolig gode" formuleringen.
Vis hele sitatet...
Hvordan blir du stadig vekk diagnostisert? Er du hos en lege/psykolog som gir deg samme diagnose igjen og igjen? Isåfall burde du finne deg en ny lege, da det høres temmelig merkelig ut.

Ellers har du jo mange skrivefeil i det du skriver her, så det kunne kanskje vært en idé å lære deg rettskriving, få fjernet særskrivingsfeil og lære deg tegnsetting før du hiver deg over en bok.

Det heter ikke "diagnotisert" eller "Autisme forstyrrelse".
Setningen "på grunn av min utrolig gode formuleringen." var også svært rar, hvorfor sier du "formuleringen" istedenfor "formulering"?
Du kan jo lage en e-book og selge den på sider som Amazon.com?
Sitat av GangM Vis innlegg
De siste 2 dagene nå har jeg lekt litt med tanken om å skrive en bok om noe innen science fiction.

Jeg er god til å skrive, og formulerer meg som oftest ganske bra (blir stadig vekk diagnotisert med Autisme forstyrrelse på grunn av min "utrolig gode" formuleringen.

Men hvor mye penger er det egentlig å hente ved å skrive en bok?
Hvor mye skal det egentlig til for å lykkes (få den gitt ut)?
Vis hele sitatet...
Start med å skrive boken fordi du har lyst.. ikke med tanke på å tjene penger , da blir den nok bedre.
Har tenkt mye på dette selv. Startet å skrive litt på fritiden. Før du starter å skrive så les, lær og tenk.

For eksempel:
http://www.gyldendal.no/Om-Gyldendal/Skrivelysten

Koster noen sekunder på google. Finnes flere informasjonsider om dette. Det er en hel del krav som stilles til det du sender inn. Du kan ikke sende en epost og tro alt ordner seg. De fleste krever nok linjeavstand, plass til marg og alt i papirutgave.

Heller ikke send inn noe halvhjertet. La venner, fremmede og "folk" gi deg kritikk.

Du burde ikke gå inn med den innstillingen du har om å "tjene på det". Gå heller med en følelse av at sjansen "One in a million" for å få godtatt ditt verk er fristende.


Sunt å skrive, bruk hodet!

heartslava.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Har en ting til å legge til.

Vi mennesker lærer oss veldig ofte ferdigheter som tjener oss et formål. Men å lære oss å -selge-, det er det ikke alle som setter av tid til. Det er noe vi burde bli flinkere til. Hvordan nå ut til massene uten å fremstå som en lurendreier? Vi ønsker jo å selge varen vår, men vi har ikke kunnskapen som skal til.

Det er veldig ofte her vi kommer til kort. Du kan for eksempel lage en burger som er mye bedre enn macdonald's sin, men hvorfor er de et verdensomspennende konsern istedenfor deg?
Vis hele sitatet...
Har du akkurat lest Rich Dad Poor Dad?
er noe som heter Kaizendo.org . prøv å implementere det i facebook og vk.com så kansje man kan tjene penger på papir igjen
De ulike forlagene har noe som kalles for forleggere. Dette er personer som i praksis har ansvar for å styr prosjekter, ved å stå i kulissene å trekke i trådene, sette frister for innlevering, hente inn korrekturlesere o.l. Det er også disse personene som bestemmer hvilke av prosjektene som kommer inn som skal bli realisert. Foreslår at du prøver å ringe noen av disse. De er alltid interessert i å ta en prat, kan fortelle deg mer om hva som skal til og gi deg feedback på ideer. Cappelen Damm har nummeret 21 61 65 00 mens Piratforlaget kan kontaktes på . Piratforlaget har også en egen lever ditt manus funksjon på sine hjemmesider. Man blir som regel ikke rik av å skrive bøker, men man kan være heldig og bli månedens bok i bokklubber og lignende. Lykke til med prosjektet.
En kamerat av meg driver Kolofon Forlag. Disse gir ut bøker for forfattere, mot betaling. Fordelen er at du får et ISBN-nummer, hjelp med distribusjon, salg av boken via nettbutikker, hjelp med trykkeri, etc. Du må betale for trykkingen av boken selv, men beholder alle royalties. Verdt å sjekke ut:

http://www.kolofon.com/
Sitat av Stormen Vis innlegg
En kamerat av meg driver Kolofon Forlag. Disse gir ut bøker for forfattere, mot betaling. Fordelen er at du får et ISBN-nummer, hjelp med distribusjon, salg av boken via nettbutikker, hjelp med trykkeri, etc. Du må betale for trykkingen av boken selv, men beholder alle royalties. Verdt å sjekke ut:

http://www.kolofon.com/
Vis hele sitatet...
Du kan gjøre det samme på http://www.lulu.com/

Ingen minstepris. Du betaler kun om du velger å trykke boken, og kan distribuere fritt i elektronisk format.