Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3619
Om jeg skulle kjøpt meg en Tesla model S, hva ville staten skyvi på meg av avgifter? Hvordan hadde bilen klart seg i norske forhold? Topp modellen veier over 2tonn! Men er det noe negativt med høy vekt?
Hva slags avgifter er-det/er-det-ikke på El-biler?
Hvilke argumenter har du for/mot El-biler som disse?
Veldig lite avgifter nå, men det er jo en superbil, så kommer nok til å bli.
Ang avgifter: Det er ikke avgiter på elbiler per dags dato. Det er heller ikke moms på bilen. Det betyr at den dagen du skal selge bilen, så kan faktisk også selge den til utlandet.

Å kjøre en bil over to tonn er ikke noe problem, mange biler veier mye. Det er jo helt klart batteriene som gjør bilen tung, men med en elektromotor så har du konstant moment, så du har mye respons når du trykker på gasspedalen.

Norge er det viktigste markedet til Tesla, utenfor USA. Årsaken til det er avgiftsfrihet kombinert med høye avgifter på andre biler. Driftskostnadene på en Elbil er jo utrolig mye lavere enn en vanlig bil, i alle fall hvis du bor i et område med gratis ladestasjoner.

Fra kompiser som har prøvekjørt (og bestilt) Tesla S, så hører jeg at de skryter utrolig av bilen. Uten at jeg husker detaljene nøyaktig, så mener jeg at de snakket om en vinterpakke du blant annet burde bestille på. Spesifikasjoner rundt pakkene finner du på nettsiden til Tesla.
Bilene Tesla leverer i Norge er en egen europeisk modell som har blitt testet og utviklet med den gjengen i sverige(husker ikke plassen, men de har et kaldt vær testsenter der), så jeg tror den vil klare seg godt på Norske veier.

Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg en slik selv, det eneste aberet jeg ser med den akkurat nå er kostnaden/usikkerheten rundt batteriskifte. Akkurat nå må du ut med rundt 100K for et nytt batteri om jeg ikke tar helt feil. Mange mener dog at batteriprisene vil fortsette å falle drastisk, samt at det nok kommer til å komme bedrifter som gjenoppbygger batteriene for en rimelig penge. Men er prisene på dagens nivå må man regne med en ekstrakostnad på 100K rundt hvert 10. år.
Kunne ønske jeg hadde jobb, virker som en super bil å skaffe seg, og utrolig mye billigere å holde i drift. Men hvordan er det med verksted osv. for en elbil? Er det mange som kan fikse dem om noe går?
Siden dette er en helt ny bil, så er det ikke så mange som har kunnskaper når det kommer til selve motoren o.l.

Men ellers så er det jo en helt vanlig bil, hvis man ser bort fra både olje, kjøleveske og alt slikt.

Elektromotorene er også så nært vedlikeholdsfritt som du kommer. Eneste som er slitedel er igrunn bremser og evt hjullager. Men det klarer de fleste å bytte =)



Ekstremt lyst på denne bilen selv, men vil nok avvente ett år eller to før noe slikt blir kjøpt for min del. Nytt produkt = Stor usikkerhet.
Vi har en nissan leaf. Eneste jeg ikke liker er hvorfor jeg ikke kjøpte den for lenge siden

Elbil.no her finner dere masse info.
Sikkerhetsklarert
Tesla er bygd som en elbil fra bunnen av, derfor er batteriene plassert i bunn, og dette gir den et lavt tyngdepunkt, og den vil derfor ha bedre kjøreegenskaper enn en tradisjonell bil med samme vekt.

f.eks nye Ford Focus kommer nå også som elbil, men denne er bygd på samme chassi som utgavene med forbrenningsmotor. Det betyr at utviklerne har måtte bruke bagasjerommet for å plassere batteripakke. Noe som er ugunstig for vektfordeling, tyngdepunkt og bagasjeromsplassen.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg

Men ellers så er det jo en helt vanlig bil, hvis man ser bort fra både olje, kjøleveske og alt slikt.

Elektromotorene er også så nært vedlikeholdsfritt som du kommer. Eneste som er slitedel er igrunn bremser og evt hjullager. Men det klarer de fleste å bytte =)
Vis hele sitatet...
Det er mye mer enn bremser og hjullager som regnes som slitedeler på biler. Hva med styring, understell, avfjæring og støtdemping, drivknuter/ledd. Stort sett alle bevegelige deler slites, og må byttes ut før eller siden.
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
Sitat av GotCandy Vis innlegg
Ang avgifter: Det er ikke avgiter på elbiler per dags dato. Det er heller ikke moms på bilen. Det betyr at den dagen du skal selge bilen, så kan faktisk også selge den til utlandet.
Vis hele sitatet...
Ingen avgifter? SÅ det er verken vekt eller HK avgift? Ingen ting i det hele tatt? Kilder?
Sist endret av knivibaguet; 1. august 2013 kl. 21:05.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Tesla er bygd som en elbil fra bunnen av, derfor er batteriene plassert i bunn, og dette gir den et lavt tyngdepunkt, og den vil derfor ha bedre kjøreegenskaper enn en tradisjonell bil med samme vekt.

f.eks nye Ford Focus kommer nå også som elbil, men denne er bygd på samme chassi som utgavene med forbrenningsmotor. Det betyr at utviklerne har måtte bruke bagasjerommet for å plassere batteripakke. Noe som er ugunstig for vektfordeling, tyngdepunkt og bagasjeromsplassen.



Det er mye mer enn bremser og hjullager som regnes som slitedeler på biler. Hva med styring, understell, avfjæring og støtdemping, drivknuter/ledd. Stort sett alle bevegelige deler slites, og må byttes ut før eller siden.
Vis hele sitatet...
Nå er det gjerne slik at understell osv. ikke har fullt så ofte trengs å byttes ut, har en 1982 modell ute og understellet er fremdeles perfekt.... og den bilen har stått ute i 2 vintere på rad...
Sitat av knivibaguet Vis innlegg
Ingen avgifter? SÅ det er verken vekt eller HK avgift? Ingen ting i det hele tatt? Kilder?
Vis hele sitatet...
Prøvd Google?
Første som kommer opp når eg googler "avgifter elbil norge" er denne artikkelen:
http://bilokonomen.no/2013/05/28/elb...ener-utlandet/

Utdrag fra teksten: "Elbilen Leaf’en er fritatt for avgifter og moms ved kjøp, men strengt tatt ikke subsidiert."

Klar over at dette er Nissan's Leaf. MEN det samme gjelder for Tesla Model S.
Sitat av knivibaguet Vis innlegg
Ingen avgifter? SÅ det er verken vekt eller HK avgift? Ingen ting i det hele tatt? Kilder?
Vis hele sitatet...
Nei. Nei. Nei. Ja.
ArbeidsledigProletar
Du kan til og med kjøre i kollektivfelt og det er dedikerte parkeringsplasser for elbiler. Dette gjelder ivhertfall Trondheim.

Lurer dog på hvordan det er med gir i disse, eller clutching, om du blir sittende på vinterstid og har fullt dreiemoment fra du toucher gasspedalen, hvordan unngår du å bli sittende og spinne på stedet?
Det er ikke clutch, og kun unntaksvis gir(kun for å gi bedre rekkevide i høyere fart isåfall). Greia er jo at motoren ikke kan kveles, så når du er forsiktig på gasspedalen kan du krype i gang mye saktere enn med en bensin/dieselbil.
Sitat av Benjamin M.S. Vis innlegg
Første som kommer opp når eg googler "avgifter elbil norge" er denne artikkelen:
http://bilokonomen.no/2013/05/28/elb...ener-utlandet/

Utdrag fra teksten: "Elbilen Leaf’en er fritatt for avgifter og moms ved kjøp, men strengt tatt ikke subsidiert."

Klar over at dette er Nissan's Leaf. MEN det samme gjelder for Tesla Model S.
Vis hele sitatet...
Staten kan ikke frita en enkelt modell fra avgifter. Fritaket gjelder ALLE elbiler. Dvs. biler som har skiltbokstaver EL. Det gjelder altså ikke hybridbiler som prius.

Elbiler er genialt for den jevne forbruker ettersom 90% av kjøringen ikke er langkjøring og man kan spare masse penger på bruken mtp. forsikring, avgifter og bensin.

Men en del av det innsparte må settes av til batteribytte som må skje med jevne mellomrom. Dette er ganske dyrt og man bør sette av penger til det.

Så alt i alt er elbil lurt for alle, og de få gangene man skal på langtur kan man leie bil.
Tror nok den skal klare seg. Du har sikkert lest artikkelen, men poster den likevel: http://www.tv2.no/underholdning/broo...e-4096307.html
Jeg har bestemt, i det jeg skaffer meg en solid jobb så er det elbil jeg skaffer meg!
Sikkerhetsklarert
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Nå er det gjerne slik at understell osv. ikke har fullt så ofte trengs å byttes ut, har en 1982 modell ute og understellet er fremdeles perfekt.... og den bilen har stått ute i 2 vintere på rad...
Vis hele sitatet...
At den står ute har egentlig ikke noe å si for et understell og hvor fort foringer, bærekuler og oppheng slites. Kjørestil, dekkvalg, vei, og kjøretøyets vekt betyr mer i den sammenheng.
En kamerat som har bestilt model S nå. Helt forbanna genialt, kan bekrefte ingen avgifter. I tillegg får du en rå bil med alle godene som følger med en el-bil. I Bergen får han gratis innendørs parkering+lading sentralt i byen. Tenk hva du sparer på å ikke ha utgifter til drivstoff på en bil!
Ka vil en tesla S komme på i pris ferdig levert med skilt?
Ved et kjapt søk på nett, så finner du det ut ganske enkelt.


Toppmodellen med ALT av utstyr, får man til 700 000.