Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 5064
Or... Are they? >_>
Traps are gay's Avatar
Fikk nettopp lønnen min som jeg hadde GLEDET meg til, har jobbet hele 4 helligdager og en god del andre dager i april. Når jeg åpner kontoen min så er jeg sjokkert over hvor lite jeg fikk. Jeg sjekker lønnslippet mitt, også står det "Tillegg helligdag, 60kr". Jeg jobber på restaurant som servitør og får 150kr i timen, har blitt fortalt hele mitt liv at når man jobber på røddager/helligdager så får man 100% eller 133% tillegg.
Hva faen er 60kr tillegg da??????

Jeg ringte han som gir ut lønna og han mente at det var helt riktig, og at restaurantjobber ikke får 100% tillegg. Er dette sant???
hva står der på kontrakten din?
Or... Are they? >_>
Traps are gay's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
hva står der på kontrakten din?
Vis hele sitatet...
Har ikke fått noe kontrakt ennå.... Har jobbet der siden november.
Sitat av Traps are gay Vis innlegg
Har ikke fått noe kontrakt ennå.... Har jobbet der siden november.
Vis hele sitatet...
Det sier nok om sjefen din og stedet du jobber; Ikke forventet ryddige lønnsforhold når de ikke har kontrakter på stell en gang. Fortsetter du å jobbe der utover sommeren kan du kontakte LO's sommerpatrulje og invitere dem på besøk
Or... Are they? >_>
Traps are gay's Avatar
Trådstarter
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Det sier nok om sjefen din og stedet du jobber; Ikke forventet ryddige lønnsforhold når de ikke har kontrakter på stell en gang. Fortsetter du å jobbe der utover sommeren kan du kontakte LO's sommerpatrulje og invitere dem på besøk
Vis hele sitatet...
Hun sa hun hadde ordnet en kontrakt, men det var for en stund siden og hun har aldri nevnt det siden... Vet ikke helt hva jeg skal gjøre - jeg elsker jobben min men når de gjentatte ganger gjør sånne ting i skjul så blir det litt vanskelig å holde motivasjonen oppe.

Er dette lov engang? Kan jeg kreve mere fra de, selv om jeg ikke har kontrakt?
Bytt jobb. Det her virker som en shitty bedrift. Helligdagstillegg er ikke noe du har krav på, men alle restauranter med litt styring har dette. Det at du ikke har fått kontrakt er også et varselstegn. Restaurantbransjen skriker etter folk om dagen og det bør være smal sak å finne noe annet.
har jobbet i resturantbransjen i 5-6 år. Dette er nok vanlig prosedyre for mange resturanter og det var slik for oss og. Tror ikke resturantarbeidere har rett på så mye helligdag tillegg.
https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/ar...g-helligdager/

Husker jeg også var rimelig irretert da jeg ikke fikk det jeg trodde. For matbutikker og diverse pleier de å få 100% på røde dager. vi fikk ikke det. eneste dagen i året vi fikk 100% var 17.mai. Det er bare fordi det er en helvettes dag på jord når du jobber i sentrum på en resturant. :P Skal og sies at jeg har jobbet som både servitør og på kjøkken.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Arbeidskontrakt er noe du skal få i hånden, lese og signere hvis du er enig i det som står der, FØR du begynner å jobbe.
"Ordnet en kontrakt", høres ut som om dem lurer deg trill rundt.

Minstelønnen i Norge for ufaglærte er 188 kr per time hvis du er 18 år.

Vær forsiktig i restaurantbransjen, hører stadig mye useriøsiteter der om arbeidsforhold, lønn og kontrakter.
Dette er grunnen til at man organiserer seg i en fagforening. Da får man riktige råd, korrekt informasjon og eventuelt hjelp til å kreve sin rett dersom arbeidsgiver er useriøs, noe som helt klart kan synes å være tilfellet her.

Du skal selvsagt har kontrakt og du skal ha betalt i henhold til lover, regler og eventuelt tariffavtale. Ta kontakt med fellesforbundet eller tilsvarende fagforening for en prat og innmelding.
Or... Are they? >_>
Traps are gay's Avatar
Trådstarter
Helt sykt, tusen takk for alt av svar . Får nesten vurdere litt hva jeg skal gjøre, skal ringe sjefen senere idag og høre hva hun sier - og ta det videre fra der. Alle andre vennene mine får 100% og de jobber også som servitør på andre restauranter. Helt uakseptabelt.

Arbeidsgiver hentet aldri skattekortet mitt i januar når jeg også hadde sagt ifra om det så jeg ble trukket 50%, ble OGSÅ satt opp på opplæring i 4 MÅNEDER så de kunne spare penger... Mye som ikke stemmer.
Sist endret av Traps are gay; 10. mai 2022 kl. 13:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er mye som ikke stemmer, men det stemmer heller ikke at det er noen selvfølge med 100% og 133% tillegg.
Or... Are they? >_>
Traps are gay's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er mye som ikke stemmer, men det stemmer heller ikke at det er noen selvfølge med 100% og 133% tillegg.
Vis hele sitatet...
Snakket med sjefen, har fått noen ting oppklart. Det er ingen krav på 100% eller 133% tillegg, og jeg skal bli satt opp 10kr i lønn. lol.
Jeg vet ikke helt hvilke dager du tenker er røde dager, men uten tariffavtale er disse dagene regnet som alminnelig arbeidstid. Det vil si at du i utgangspunktet ikke har rett på noe ekstra så lenge dette ikke er spesifisert i arbeidsavtalen.

Noen bestemmelser er derimot allmenngjort i serveringsbransjen så du skal ha minstelønn på rundt 175 kroner hvis du er over 18 år etter 4 måneders praksis
Sitat av Traps are gay Vis innlegg
Snakket med sjefen, har fått noen ting oppklart. Det er ingen krav på 100% eller 133% tillegg, og jeg skal bli satt opp 10kr i lønn. lol.
Vis hele sitatet...
Det aller viktigste er at du skriver under på en kontrakt hvis du ønsker å fortsette der!
Or... Are they? >_>
Traps are gay's Avatar
Trådstarter
Sitat av Witchcraft Vis innlegg
Noen bestemmelser er derimot allmenngjort i serveringsbransjen så du skal ha minstelønn på rundt 175 kroner hvis du er over 18 år etter 4 måneders praksis
Vis hele sitatet...
Er over 18 år, ble satt opp i opplæring med 100kr i timen i 4 måneder og nå har jeg 150kr i timen, men jeg skal bli satt opp 10kr fra og med 1 mai(så til neste lønning). Blir fortsatt ikke riktig, men vet ikke helt hva mer jeg skal gjøre.
Sitat av Traps are gay Vis innlegg
Er over 18 år, ble satt opp i opplæring med 100kr i timen i 4 måneder og nå har jeg 150kr i timen, men jeg skal bli satt opp 10kr fra og med 1 mai(så til neste lønning). Blir fortsatt ikke riktig, men vet ikke helt hva mer jeg skal gjøre.
Vis hele sitatet...
Hvis du er lærling skal jo lønnen din være langt lavere. Da er opplæringskontoret eller fylkeskommunen riktig sted å kontakte mtp lønn og arbeidsvilkår da dette skal være mer standardisert hos lærlinger

For meg høres det ut som at du ikke er lærling og at bedriften utnytter din mangel på kunnskap i arbeidslivet til å lønne deg lavere enn minstelønn.

Ville meldt meg inn i Fellesforbundet og fått hjelp derfra
Sist endret av Witchcraft; 10. mai 2022 kl. 14:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Witchcraft Vis innlegg
Hvis du er lærling skal jo lønnen din være langt lavere. Da er opplæringskontoret eller fylkeskommunen riktig sted å kontakte mtp lønn og arbeidsvilkår da dette skal være mer standardisert hos lærlinger

For meg høres det ut som at du ikke er lærling og at bedriften utnytter din mangel på kunnskap i arbeidslivet til å lønne deg lavere enn minstelønn.

Ville meldt meg inn i Fellesforbundet og fått hjelp derfra
Vis hele sitatet...
Op er ikke lærling. Det ble skrevet at hun hadd blitt satt på opplæring i 4mnd
Sitat av Traps are gay Vis innlegg
Blir fortsatt ikke riktig, men vet ikke helt hva mer jeg skal gjøre.
Vis hele sitatet...
Det er under lovfestet minstenivå, så du kan klage til Arbeidstilsynet. De kan gi bedriften pålegg om å følge minstesatsene.
Sitat av Traps are gay Vis innlegg
Er over 18 år, ble satt opp i opplæring med 100kr i timen i 4 måneder og nå har jeg 150kr i timen, men jeg skal bli satt opp 10kr fra og med 1 mai(så til neste lønning). Blir fortsatt ikke riktig, men vet ikke helt hva mer jeg skal gjøre.
Vis hele sitatet...
Be om å få kontrakten og signer den om du ønsker å jobbe der.
Enig. Aller først bør du prioritere å få en fysisk kontrakt. Deretter kan du tenke på det de andre nevner her. Lykke til!
Spesifiser hva du ser for deg i fremtiden og få det inn i en kontrakt.
Hvis de ikke går med på det, så slutt å jobb der.
Det er stor mangel på arbeidskraft blant servitører for tiden, du bør vurdere å bytte jobb.
Ikke jobb så mye som en time før kontrakten er signert.
Får du bra med tips da?
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Arbeidskontrakt er noe du skal få i hånden, lese og signere hvis du er enig i det som står der, FØR du begynner å jobbe.
"Ordnet en kontrakt", høres ut som om dem lurer deg trill rundt.

Minstelønnen i Norge for ufaglærte er 188 kr per time hvis du er 18 år.

Vær forsiktig i restaurantbransjen, hører stadig mye useriøsiteter der om arbeidsforhold, lønn og kontrakter.
Vis hele sitatet...
Hmm...

Selv om det ikke er noen generell minstelønn i Norge, er det innført minstelønn i enkelte bransjer for å hindre at utenlandsk arbeidskraft får dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn det som er vanlig i Norge.
Vis hele sitatet...
Minstelønnssatsen for disse arbeidstakerne er kr. 175,47.
Sitat av Traps are gay Vis innlegg
Hun sa hun hadde ordnet en kontrakt, men det var for en stund siden og hun har aldri nevnt det siden... Vet ikke helt hva jeg skal gjøre - jeg elsker jobben min men når de gjentatte ganger gjør sånne ting i skjul så blir det litt vanskelig å holde motivasjonen oppe.

Er dette lov engang? Kan jeg kreve mere fra de, selv om jeg ikke har kontrakt?
Vis hele sitatet...
Hvis hun sier hun har ordnet arbeidskontrakt, men likevel ikke kalt deg inn for å gjennomgå denne er det noe som skurrer. Vær fast og bestemt på at arbeidskontrakt er noe du nå er nødt til å ha forran deg relativt raskt.
Sist endret av IW2022; 10. mai 2022 kl. 17:27.
Sånne arbeidsgivere (hvis de kan kalles det) endrer seg ikke pga av en ansatt. De trenger en skikkelig oppvask fra myndighetene.
De gir blanke faen i deg, det står alltids en partysvenske eller andre klar til å ta over og vil juble for å få lov til å jobbe på dine shitty betingeler.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Kontrakt eller fuck off i følge min erfaring med sånne jobber. Kanskje du ikke blir like kompis med sjefen, men det er ikke ditt problem som ansatt og hvis det blir dårlig stemning av det så er det ikke din feil. Såfremt du er høflig og ellers pliktoppfyllende seff.
Krev det på et ark før de jobber deg til du ikke orker mer, blir for kravstor eller fucker opp på no småtteri så de kan sparke deg på dagen med et smil og klapp på skulderen og finne noen yngre og dummere
Sist endret av Bothrops; 10. mai 2022 kl. 17:46.
Sitat av Ramboblazer Vis innlegg
Op er ikke lærling. Det ble skrevet at hun hadd blitt satt på opplæring i 4mnd
Vis hele sitatet...
Ja , ser at jeg leste litt for fort.

Sitat av Montezuma Vis innlegg
Du forveksler med overtid på helligdag...

Ikke hør på nav-idiotene, som vil at du umiddelbart organiserer deg og prøver å lage konflikt og blir sett på som en idiot på jobben.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med å forveksle med overtid på helligdag?

Har du noe veldig i mot fagforeninger siden du antyder at de som ønsker at arbeidsgiver følger lovverket er nav-idioter? Hvis hele arbeidsstokken er underbetalt, og vil få tilbakebetalt store summer, ser jeg ikke helt hvordan det vil bli sett på som idioti.
Sist endret av Witchcraft; 10. mai 2022 kl. 18:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vil bare nevne at jeg aldri har møtt noen problemer med å være organisert. Vil påstå flere hadde gode poeng tidligere i tråden, hvis det skader å stille spørsmål på en arbeidsplass er det dårlig stelt. Mvh ikke nav-idiot riktig enda
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Du forveksler med overtid på helligdag...

Ikke hør på nav-idiotene, som vil at du umiddelbart organiserer deg og prøver å lage konflikt og blir sett på som en idiot på jobben.
Vis hele sitatet...
Jeg tror arbeidsgiveren din har funnet tråden din, TS.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Ikke hør på nav-idiotene, som vil at du umiddelbart organiserer deg og prøver å lage konflikt og blir sett på som en idiot på jobben.
Vis hele sitatet...
Lage bråk... som i å krevje arbeidskontrakt? At arbeidsgjevar følgjer almenngjort tariff?

Det er ein useriøs part om skildringane til trådstarter stemmer, og det er arbeidsgjevar.
Arbeidstaker har i utgangspunktet ikke rett til lønn på arbeidsfrie helligdager. Betaling for helligdager, helligdagsgodtgjørelse, er som oftest regulert i tariffavtaler eller andre interne avtaler mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Har man ikke slike avtaler, har man i utgangspunktet heller ikke krav på betaling.

Fordelen med og ikke ha en kontrakt er vell at du kan slutte på dagen. Jeg hadde funnet meg en ny jobb.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Lage bråk... som i å krevje arbeidskontrakt? At arbeidsgjevar følgjer almenngjort tariff?

Det er ein useriøs part om skildringane til trådstarter stemmer, og det er arbeidsgjevar.
Vis hele sitatet...
Kontrakt er på gang.
Bedre å hinte høflig, - ikke angripe arbeidsgiver med organisasjoner hver gang en bagatell oppstår...
Hvis du er på vei vekk (som jeg ser for meg er den beste løsningen her, bedriften er useriøs), så ikke signer kontrakt nå med lengre enn en måneds oppsigelse. Det er det du har uten kontrakt. Altså en måned fra 1. i neste måned.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Kontrakt er på gang.
Bedre å hinte høflig, - ikke angripe arbeidsgiver med organisasjoner hver gang en bagatell oppstår...
Vis hele sitatet...
Prøver du virkelig å påstå at å jobbe uten kontrakt er en bagatell?

Useriøse arbeidsgivere som dette er grunnen til at fagforeninger er viktig.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Kontrakt er på gang.
Bedre å hinte høflig, - ikke angripe arbeidsgiver med organisasjoner hver gang en bagatell oppstår...
Vis hele sitatet...
Samarbeid mellom arbeidsgiver og organisasjon er sånn man løser bagateller før de blir problemer. Arbeidsgivere som ikke vil samarbeide med arbeidstakere er ikke verdt å ofre en times arbeidsinnsats på.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Kontrakt er på gang.
Bedre å hinte høflig, - ikke angripe arbeidsgiver med organisasjoner hver gang en bagatell oppstår...
Vis hele sitatet...
Kontrakt er på gang? Siden November? Tja…
BRAND ∞ STRONG
Arbeiderenes mulighet til anstendig lønn, kontrakt, arbeidstid og at disse rettighetene har vokst frem og har blitt
gjort mulig bla. gjennom fagforeninger bør det ikke være noen tvil om.

Men for å krype ørlite grann inn hodet til en arbeidsgiver i den bransjen så ble de jo rimelig hard rammet av pandemien,
lang nedstengning og enda lengre tid med drift på begrenset vilkår, mange stengte vel også dørene for godt.

Hvilket bringer oss tilbake til arbeidstakeren igjen, for de første som ikke hadde jobb lengre da var folk uten fast ansettelse.
Nå har den situasjonen roet seg i Norge, men ser man til Kina så har den kampen blusset opp igjen og også norske myndigheter
holder det for sannsynlig med en økning nærmere høsten og nye runder med vaksine.
Sist endret av vindaloo; 11. mai 2022 kl. 03:59.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Kontrakt er på gang.
Bedre å hinte høflig, - ikke angripe arbeidsgiver med organisasjoner hver gang en bagatell oppstår...
Vis hele sitatet...
Når arbeidsgjevar ikkje greier å overhalde almenngjorte tariffer og krav om skriftleg kontrakt så er det langt forbi det eg vil kalle bagateller.

Forøvrig vil ein jo i slike høve ofte ha rett til å få justert lønna bakover i tid, dvs. at arbeidsgjevar må betale mellomlegget mellom det dei faktisk betalte, og kravet i den almenngjorte tariffen. Det er heller ikkje bagatell.