Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4988
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
er det lov å kjøpe gamle men fungerende stasjonære PCer til en veldig billig penge, for å så putte delene inn i ett kabinett som ser veldig bra ut, for å så selge de på finn?

planen er å selge til folk som ikke har peiling på specs, men bare går etter bilde.

selvfølgelig reseller jeg ikke en data som ikke er brukenes, men en som akkurat er god nokk til å spille enkle spill. minecraft, roblox, cs og fortnite f.eks.

jeg vet at dette er veldig dårlig gjort, men det er vel helt lov etter boka?
Hvorfor skulle det ikke være lov?
Ja det er lov, men ikke selg en pc til 14k som koster 2.. Hvordan hadde du følt om du brukte alle konfirmasjonspengene på en pc som knapt nok kunne kjøre noen spill?
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så lenge du ikke faktisk lyver om specs så synes jeg det er helt innafor.
Men nå mener også jeg at folk burde vite nok om ting de kjøper til ikke å bli "lurt" av slikt også da, og at de som måtte falle for det fortjener det.
Ingen fortjener å bli lurt.

Jeg tror ikke et sekund på at dette kommer til å funke. Folk som kjøper ting brukt er enten veldig godt oppdatert selv eller henvender seg til noen de kjenner som er det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

jeg vet at dette er veldig dårlig gjort, men det er vel helt lov etter boka?
Vis hele sitatet...
Ja, og hvis en alenemor eller far kjøper en PC til ungen sin fordi de tror at de gjør et godt kjøp? Og de bruker av en allerede hardt presset lommebok?

Prøv å forestille deg ungen som blir kjempeskuffa når de oppdager at PCn knapt klarer å kjøre spillene som de har gledet seg til å kunne spille på den?

Du har allerede sagt at du vet det du gjør er veldig galt, og du aner ikke og bryr deg tydeligvis ikke heller om hvem svindelen din rammer.

Vær så snill å revurder dette. Skikkelig lavmål.
Sist endret av Susannne Ufør; 8. mars 2022 kl. 14:17.
Du havner veldig fort i en situasjon hvor tingen du selger har en mangel. Hvis du fremstiller produktet som relativt nytt og funksjonelt må du antagelig eksplisitt skrive hvor dårlig det er for at det ikke skal kunne være en mangel. Dette fremgår av kjøpslovens §17
https://lovdata.no/lov/1988-05-13-27/§17

Sitat av Kjøpsloven
Kapittel IV. Varens egenskaper; mangler m m.
§ 17.Varens egenskaper.
(1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.
(2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen:
(a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til;
(b) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det;
(c) ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell;
(d) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen.

(3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her.
0 Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (ikr. 1 juli 2002).
Vis hele sitatet...
§18 (2) kan også være svært relevant for deg

§ 18.Opplysning om egenskaper eller bruk.
(1) Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet.

(2) Reglene i første ledd gjelder tilsvarende når tingen ikke svarer til opplysning som noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Dette gjelder ikke om selgeren verken visste eller burde ha visst at opplysningen var gitt.
Vis hele sitatet...
For å si det enkelt så tviler jeg på at du er kløktig nok til å formulere deg på en slik måte at folk er villig til å overbetale for tingen i den grad du ønsker, uten at du kan stilles ansvarlig etter kjøpsloven.

At du er et realt rasshøl for å bevist forsøke å svindle folk er sekundært, men kanskje greit å reflektere over også naturligvis.
Du er vel pliktig til å oppgi hva du har gjort? Hvis ikke, vil jeg kalle det svindel.
Jeg personlig skriver en melding til alle fittetryner både på facebook og FINN som prøver å gjøre som du ønsker her. Det bruker ofte å resultere med at PCen blir satt ned til et mer ok nivå. Jeg blir personlig irritert av folk som prøver å selge sin PC med en GTX 1660TI f eks for 12000, man finner nye billigere PCer med bedre specs for mindre.
seff er det lov ja, litt drittsekk ofcourse og blir ikke funke, det du heller gjør er at du kjøper ultra shit pc, setter inn en 3050 til 4k, så selger du den for 9k, 4k i profit… folk som ikke har peiling på pc sjekker bare graffikkort… eller så kan du bar slenge inn et par hundre ekstra å lage en ordklig legitim bedrift med å bygge pcer… helt idiotisk å legge inn så mye penger å effort i å være shady, når fortjenesten e nesten like stor gjør du det ordklig
Sitat av sunnny01 Vis innlegg
seff er det lov ja, litt drittsekk ofcourse og blir ikke funke, det du heller gjør er at du kjøper ultra shit pc, setter inn en 3050 til 4k, så selger du den for 9k, 4k i profit… folk som ikke har peiling på pc sjekker bare graffikkort… eller så kan du bar slenge inn et par hundre ekstra å lage en ordklig legitim bedrift med å bygge pcer… helt idiotisk å legge inn så mye penger å effort i å være shady, når fortjenesten e nesten like stor gjør du det ordklig
Vis hele sitatet...
Feil. Det er bare noobs som kun sjekker kun grafikkort.

Er det virkelig et marked for å kjøpe brukte pcer, uten noe form for garanti? Det er risikosport
Sist endret av Superspurv; 8. mars 2022 kl. 17:47.
Og dette er nok grunnen til at jeg aldri ville kjøpt brukt pc. Just sayin'...
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei hvis du skriver at PCen har andre specs enn den faktisk har så er det svindel og ikke lov.
Hvis du bare skriver pc til salgs og ingen falske opplysninger er det lov
hvis en person skal kjøpe pc til 14k så kjekker han mer en bare utseende før han kjøper.
kan sikkert lure 1 eller 2 stykker men det er drittsekk
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Feil. Det er bare noobs som kun sjekker kun grafikkort.

Er det virkelig et marked for å kjøpe brukte pcer, uten noe form for garanti? Det er risikosport
Vis hele sitatet...
Er vell ikke risikosport nei, vis du kjøper graffikkort å pc til brukt marketspris, så er det ikke vansklig og selge for akkurat det er verdt… og de fleste som kjøper første pcen er ‘‘noobs’’
Kjøper nesten utelukkende brukt datautstyr. Helt uproblematisk hvis man vet hva man gjør.

Jeg tror imidlertid ikke trådstarter kommer så langt med ideen sin. Jeg har solgt mye utstyr på Finn også og de fleste som handler er ikke dumme, men ganske bevisste på hva de kjøper. Du kan kanskje lure 1 eller 2, men du får sannsynligvis mer tyn enn at det er verdt det.

Hvorfor ikke heller kjøpe og sette istand defekte maskiner for salg?
Alle kjøp har vel noen dager returrett også. (Gidder ikke slå opp nå, men mener det er 8dager) selv for en noob så er 8dager nok til å prøve å spille litt å finne ut at de har kjøpt katta i sekken.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Alle kjøp har vel noen dager returrett også. (Gidder ikke slå opp nå, men mener det er 8dager) selv for en noob så er 8dager nok til å prøve å spille litt å finne ut at de har kjøpt katta i sekken.
Vis hele sitatet...
Du har faktisk ingen angrerett når det er et kjøp mellom to privatpersoner. Dette er selvfølgelig ikke gjeldende dersom dere har skrevet en kontrakt som sier at kjøper har angrerett.
BRAND ∞ STRONG
Han vart tyst no,"Lei Storkobbe", kanskje han har tatt til vettet å har innsett at FINN svindel er drittalt.
Juridisk sure, moralsk neeeiii. Fyfaen..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Vilblistein Vis innlegg
Juridisk sure, moralsk neeeiii. Fyfaen..
Vis hele sitatet...
Kommer ingen vei i livet av å ha moral
Sitat av yurigagarin Vis innlegg
Kommer ingen vei i livet av å ha moral
Vis hele sitatet...
det kan godt hende, men må du sparke små barn som har spart penger til en iPhone i hodet?
Sitat av yurigagarin Vis innlegg
Kommer ingen vei i livet av å ha moral
Vis hele sitatet...
Det der er veldig kortsiktig tenking min venn. Anbefaler deg å tenke over og revurdere den disposisjonen der.
Detta e jo vanlig markedsføring og noe de fleste benytter. Du ljuger jo ikke, men du fortellar ikkje heile sannheta hellar. Om det e moralsk eller ei har ingenting å si – wilkommen til det frie marked

Sitat av vindaloo Vis innlegg
det kan godt hende, men må du sparke små barn som har spart penger til en iPhone i hodet?
Vis hele sitatet...
hehehe Iphone e jo prima vare

Eg trur du gjer kidza ein tjeneste hvis de brukar sparepengene på iphones
Sist endret av lokomokokoko; 6. april 2022 kl. 21:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Frank Dank Vis innlegg
Det der er veldig kortsiktig tenking min venn. Anbefaler deg å tenke over og revurdere den disposisjonen der.
Vis hele sitatet...
Word, Frank Dank.
Man trenger ikke ta et moralsk standpunkt engang om man ikke ønsker
Studer litt spillteori så oppdager man at etisk ofte "lønner seg".
Det føles jo digg å gjøre noe bra også


Sitat av yurigagarin Vis innlegg
Kommer ingen vei i livet av å ha moral
Vis hele sitatet...

Sjekk denne https://ncase.me/trust/
Sist endret av Lassis23; 7. april 2022 kl. 13:52.