Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 7032
Heisann!

Hvis man er 18 år, bor hjemme og har jobb. Foreldrene dine vil at du skal betale for å bo hjemme.
Vi skriver leiekontrakt på rommet for 4000 mnd.

Etter å ha bodd der og betalt i 6 mnd skal jeg inn i militæret. Der søker jeg om å få leiekontrakten dekket hvis ikke ''mister'' jeg kontrakten. Er dette mulig?
Tja, i prinsippet er det vel det. Men jeg tror du vil møte endel misstanke om svindel fra den som vurderer det. Du må sikkert vise til overføringer av penger til eier av huset og masse annet.
Det der var faen ikke dumt! Lykke til :-)
Det håper jeg virkelig ikke man får til. Åpenbart forsøkt på å svindle staten
Ja, så lenge du tar med kvittering fra banken som viser at du har betalt husleie de siste 4 mnd, og leiekontrakten underskrevet av begge parter, så kvalifiserer du til å søke.

Mer info.
jeg kjenner en som bodde litt lenge hos foreldrene sine så etter hvert måtte han betale leie og når han flytta ut fikk han de pengene tilbake. De hadde stått på en høyrente konto.
Tviler på at staten går med på å betale 4000kr for gutterommet hos foreldrene dine..
Trådstarter
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
Tviler på at staten går med på å betale 4000kr for gutterommet hos foreldrene dine..
Vis hele sitatet...
Tviler jeg også, men diskuterte med en som sto på sitt og mente det var fullt mulig og lovlig.
Noen som har ett ordentlig svar eller link?
Sitat av sagem Vis innlegg
Tviler jeg også, men diskuterte med en som sto på sitt og mente det var fullt mulig og lovlig.
Noen som har ett ordentlig svar eller link?
Vis hele sitatet...
Vel er jo bare å prøve

r.

Enslige:
Er du enslig, kan du også få dekket alle dokumenterte boutgifter - dersom Forsvaret mener du har behov for det. Boligen må være registrert som din faste bostedsadresse i Folkeregisteret. Du får ikke dekket ”utgiftene” du mener å ha ved å bo hjemme hos mor og far. Gutterommet teller altså ikke. Det militære regelverk inneholder nemlig en stram klausul om at boligen må inneholde ”både toalett/dusj og kjøkken”. Har du vært student før tjenestestart og skal fortsette studiene etter tjenesten, må du dokumentere du skal fortsette å bo i hybelen/leiligheten da for å få dekket utgiftene.

http://www.dinside.no/7855/la-forsva...eiligheten-din
Sist endret av SleggeFett; 21. mars 2014 kl. 18:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan få dekket leie om du er uten jobb. Men ikke mens du er i millitæret.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Ei jeg kjenner gjorde dette for å få bortebostipend mens hun studerte. Hun bodde da hos besteforeldrene som ordnet leiekontrakt. Hun betalte hver måned penger inn på konto og fikk dem tilbake i kontanter av besteforeldrene.

Gutterommet er dog litt vel spesielt. Kan jo prøve deg, men jeg har mine tvil.
Sist endret av Bombasa; 21. mars 2014 kl. 18:17.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Du kan få dekket leie om du er uten jobb. Men ikke mens du er i millitæret.
Vis hele sitatet...
Tror du misforstår. Under førstegangstjenesten har forsvaret en egen ordning for dette.
Generelt er det bare en ting å gjøre: SØK

Står ingenting i reglene deres at du ikke får dekt husleie, hvis du leier hos familien.
Eneste som står, er at det hele er behovsprøvd.

Alt du trenger er:

Bevis på inntekt siste 4 mnd.
Bevis på betalt husleie siste 4 mnd.
Dokumentasjon fra folkeregisteret på at du bor der du bor.
At en 18-åring forsøker seg på denne måten for noen "raske bucks" kan jeg forstå. Foreldre som blir med på dette, og lærer sitt tenåringsbarn at det er greit å svindle fellesskapet for egen vinning forstår jeg ikke.
Du har tydligvis ikke vært inne til førstegangstjeneste, og har ingen planer om det heller.


Hadde lønnen i forsvaret vært bedre, hadde jeg forstått din mening. Men med den utbetalingen som er, så støtter jeg alle som prøver å utnytte det økonomiske systemet, så lenge de ikke svindler.

Og i denne saken er det ikke snakk om svindel.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Du har tydligvis ikke vært inne til førstegangstjeneste, og har ingen planer om det heller.


Hadde lønnen i forsvaret vært bedre, hadde jeg forstått din mening. Men med den utbetalingen som er, så støtter jeg alle som prøver å utnytte det økonomiske systemet, så lenge de ikke svindler.

Og i denne saken er det ikke snakk om svindel.
Vis hele sitatet...
Er det dårlig betalt? Personlig levde jeg helt fint på det vi fikk per måned. Det er jo ikke som om du trenger å betale for:

- Strøm.
- TV.
- Internett.
- Mat.
- Klær.
- Hjemreise.

De eneste utgiftene man har er jo mobil og diverse. Til det burde vell "lønnen" fra Forsvaret holde ganske godt.
Sitat av Anoman Vis innlegg
Er det dårlig betalt? Personlig levde jeg helt fint på det vi fikk per måned. Det er jo ikke som om du trenger å betale for:

- Strøm.
- TV.
- Internett.
- Mat.
- Klær.
- Hjemreise.

De eneste utgiftene man har er jo mobil og diverse. Til det burde vell "lønnen" fra Forsvaret holde ganske godt.
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at man har en leilighet som man faktisk må betale for. Selv om man er i Forsvaret i 12 mnd, så må man likevel betale husleie selv om leiligheten står tom og ubrukt hele året. Dette for at man ikke skal miste boplassen sin av å ta førstegangstjenesten.

Hvis TS er ærlig her, så vil han nok ikke få det godkjent, siden det er behovsprøvd og en subjektiv sak, og Forsvaret neppe vil betale hvis han enten får fremleid rommet et år, eller hvis han ikke står i fare for å miste rommet sitt. Men hvis han kan skaffe bevis på faste overføringer og husleiekontrakt, så har han i alle fall oppfylt søknadskravene.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Poenget er jo at man har en leilighet som man faktisk må betale for. Selv om man er i Forsvaret i 12 mnd, så må man likevel betale husleie selv om leiligheten står tom og ubrukt hele året. Dette for at man ikke skal miste boplassen sin av å ta førstegangstjenesten.

Hvis TS er ærlig her, så vil han nok ikke få det godkjent, siden det er behovsprøvd og en subjektiv sak, og Forsvaret neppe vil betale hvis han enten får fremleid rommet et år, eller hvis han ikke står i fare for å miste rommet sitt. Men hvis han kan skaffe bevis på faste overføringer og husleiekontrakt, så har han i alle fall oppfylt søknadskravene.
Vis hele sitatet...
er ett krav om at Rommet skal ha eget bad og kjøkken.. noe ett rom hjemme hos foreldrene garantert ikke har
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
er ett krav om at Rommet skal ha eget bad og kjøkken.. noe ett rom hjemme hos foreldrene garantert ikke har
Vis hele sitatet...
Jeg ser at artikkelen du fant hos DinSide (fra år 2000) sier det, men jeg finner ikke dette kravet hos Forsvaret. Det blir ikke lettere av at DinSide ikke forteller hvilket "strengt, militært regelverk" det er som inneholder dette. Det ble heller aldri nevnt et ord om dette da jeg søkte for et par år siden.
Sitat av Anoman Vis innlegg
Er det dårlig betalt? Personlig levde jeg helt fint på det vi fikk per måned. Det er jo ikke som om du trenger å betale for:

- Strøm.
- TV.
- Internett.
- Mat.
- Klær.
- Hjemreise.

De eneste utgiftene man har er jo mobil og diverse. Til det burde vell "lønnen" fra Forsvaret holde ganske godt.
Vis hele sitatet...
Nå er det veldig avhengig av hvor du befinner deg.
Og regne inn strøm som en "gode" vil jeg si bare er bullshit.

Mat
Tak over hodet.

Er igrunn eneste du får.
Hjemreiser får du betalt tilbake i ettertid.

Sitat av SleggeFett Vis innlegg
er ett krav om at Rommet skal ha eget bad og kjøkken.. noe ett rom hjemme hos foreldrene garantert ikke har
Vis hele sitatet...
Når ble dette et krav hos forsvaret?

Jeg framla aldri noe slik informasjon.

Bor man i et kollektiv, så får man dekt leieutgiftene.
Da har man ikke noe mer bad og kjøkken enn det man har hjemme hos sine foreldre.
Sist endret av Blackkoz; 23. mars 2014 kl. 19:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Når ble dette et krav hos forsvaret?

Jeg framla aldri noe slik informasjon.

Bor man i et kollektiv, så får man dekt leieutgiftene.
Da har man ikke noe mer bad og kjøkken enn det man har hjemme hos sine foreldre.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er nok heller når dette sluttet å være et krav. Jeg har samme opplevelse som deg, og ble aldri spurt om dette. Dette er som sagt en linje klippet fra en over 14 år gammel artikkel i en liten, sivil nettavis, fullstendig uten kildehenvisninger. Jeg må si jeg er litt usikker på hvorvidt denne artikkelen kan brukes til å argumentere for noe som helst.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Poenget er jo at man har en leilighet som man faktisk må betale for. Selv om man er i Forsvaret i 12 mnd, så må man likevel betale husleie selv om leiligheten står tom og ubrukt hele året. Dette for at man ikke skal miste boplassen sin av å ta førstegangstjenesten.

Hvis TS er ærlig her, så vil han nok ikke få det godkjent, siden det er behovsprøvd og en subjektiv sak, og Forsvaret neppe vil betale hvis han enten får fremleid rommet et år, eller hvis han ikke står i fare for å miste rommet sitt. Men hvis han kan skaffe bevis på faste overføringer og husleiekontrakt, så har han i alle fall oppfylt søknadskravene.
Vis hele sitatet...
Sa ingenting om at det ikke er et poeng i å søke, jeg sa at det de i førstegangstjenesten får utbetalt per måned er ikke dårlig i forhold til hvor få utgifter de har.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Nå er det veldig avhengig av hvor du befinner deg.
Og regne inn strøm som en "gode" vil jeg si bare er bullshit.

Mat
Tak over hodet.


Er igrunn eneste du får.
Hjemreiser får du betalt tilbake i ettertid.



Når ble dette et krav hos forsvaret?

Jeg framla aldri noe slik informasjon.

Bor man i et kollektiv, så får man dekt leieutgiftene.
Da har man ikke noe mer bad og kjøkken enn det man har hjemme hos sine foreldre.
Vis hele sitatet...
Vi fikk bilett i hånda, poenget er uansett at du ikke må betale for hjemreisen.
Så man får altså ikke;

- Klær? Riktignok uniform, men det er ingen tvang å gå i sivile klær etter tjenestetid.
- Gratis utdanning (kurs og diverse, samt mulighet til å ta opp fag fra VGS).
- Internett, enten på kaserna eller på velferdsbygget, avhengig av hvor godt utrustet leiren er.
- TV, tv på felles stue og mulighet til å ha tv på rommet. Ikke gratis tv-apparat, men tv signaler.
- Kjøkkenutstyr, på felles kjøkken på kaserna.
- Treningsutstyr på nivå med enhver SATS hvor man kan trene gratis.
- Solarium (avhengig av leir).
- Gratis aviser og blader (velferdstilbud).
- En hel rekke aktiviteter i regi av velferden, gratis eller til sterkt reduserte priser.

Strøm ble ikke regnet inn som en gode, meningen med innlegget var ikke å nevne noen goder man får i Forsvaret, men hvilke utgifter ts slipper mens han er inne i forhold til om han ikke hadde vært inne (og bodd utenfor hjemmet til foreldrene).

Forøvrig ser det bare for ts å søke, min personlige mening er at det er bs og hadde jeg vært den som behandlet søknadene hadde den gått i søpla.

Legger til dette sakset fra Forsvaret.no:

Søknaden din blir behovsprøvd. Det vil seie at du kan få heil, delvis eller inga støtte til buutgifter du har under førstegongstenesta. Forsvaret overtek ikkje økonomiske forpliktingar som du frivillig har teke på deg.
Vis hele sitatet...
Jeg tipper ts vil få avslag på sin søknad, men det vet man ikke før man har forsøkt.
Sist endret av Anoman; 23. mars 2014 kl. 20:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anoman Vis innlegg
- Klær? Riktignok uniform, men det er ingen tvang å gå i sivile klær etter tjenestetid.
- Gratis utdanning (kurs og diverse, samt mulighet til å ta opp fag fra VGS).
- Internett, enten på kaserna eller på velferdsbygget, avhengig av hvor godt utrustet leiren er.
- TV, tv på felles stue og mulighet til å ha tv på rommet. Ikke gratis tv-apparat, men tv signaler.
- Kjøkkenutstyr, på felles kjøkken på kaserna.
- Treningsutstyr på nivå med enhver SATS hvor man kan trene gratis.
- Solarium (avhengig av leir).
- Gratis aviser og blader (velferdstilbud).
- En hel rekke aktiviteter i regi av velferden, gratis eller til sterkt reduserte priser.
Vis hele sitatet...
Du har tydligvis vært på en ekstremt godt utstyrt leir.

Gratis klær blir å overdrive kraftig. Hvem er det som går i T1 i det private?

På Haakonsvern hadde vi ingenting på kaserna, bortsett fra en sengeplass.
Men felles tv-stue er på tur til å komme, men da uten noen former for tv-signal.

Og treningssenteret er jo en av de beste.

Bortsett fra dette, så er det ingenting ekstra å skryte av.
Sitat av Anoman Vis innlegg
Så man får altså ikke;

- Klær? Riktignok uniform, men det er ingen tvang å gå i sivile klær etter tjenestetid.
- Gratis utdanning (kurs og diverse, samt mulighet til å ta opp fag fra VGS).
- Internett, enten på kaserna eller på velferdsbygget, avhengig av hvor godt utrustet leiren er.
- TV, tv på felles stue og mulighet til å ha tv på rommet. Ikke gratis tv-apparat, men tv signaler.
- Kjøkkenutstyr, på felles kjøkken på kaserna.
- Treningsutstyr på nivå med enhver SATS hvor man kan trene gratis.
- Solarium (avhengig av leir).
- Gratis aviser og blader (velferdstilbud).
- En hel rekke aktiviteter i regi av velferden, gratis eller til sterkt reduserte priser.

Strøm ble ikke regnet inn som en gode, meningen med innlegget var ikke å nevne noen goder man får i Forsvaret, men hvilke utgifter ts slipper mens han er inne i forhold til om han ikke hadde vært inne (og bodd utenfor hjemmet til foreldrene).

Forøvrig ser det bare for ts å søke, min personlige mening er at det er bs og hadde jeg vært den som behandlet søknadene hadde den gått i søpla.
Vis hele sitatet...
"Ikke dårlig i forhold til hvor få utgifter de har"... Jo, det vil jeg absolutt si. Selvfølgelig overlever de uten problemer. Men det er likevel dårlig. Og det er spesielt dårlig i forhold til at de bruker et år av livet sitt på å jobbe lange dager.

"Klær" - Ja, du får låne uniform. Det er arbeidsantrekk. Det kan sammenlignes med at du får låne kjeledress og plasthansker av kommunen når du jobber dugnad som søppelplukker.
"Gratis utdanning" - Ja, en av de beste tingene ved Forsvaret er at man kan ta gratis kurs under førstegangstjenesten, eventuelt betalt utdanning senere. Det er imidlertid en fattig trøst for mange, og hjelper lite på de stusselige dagpengene.
"Internett" - Min erfaring er at dette er meget oppskrytt. Både på Madla og Haakonsvern tok det i alle fall lang tid å i det hele tatt åpne en nettside. Muligens på grunn av de som okkuperte de stasjonære PCene fra sekundet etter endt tjeneste, til velferden stengte, for å sitte og game. Hastigheten var i alle fall håpløst dårlig for alle oss andre.
"Treningsutstyr" - Ja, man trener gratis. Det er en fordel for de som vanligvis bruker penger på treningssenter. I alle fall for foreldrene som nå kan kansellere abonnementet til guttebassen.
TV, kjøkkenutstyr, blader og solarium gidder jeg ikke å kommentere engang. Det er jo helt usaklig i forhold til det at man tjener dårlig. Å bruke solarium og kjøkkenutstyr som en del av lønnsforhandlinger vil ikke fungere noe sted.

Jobber du 40-timersuker på en vanlig dagligvarebutikk får du godt og vel 20.000,- i måneden. I Forsvaret kan du jobbe lange dager og lange netter, lørdag og søndag, uten å få en krone mer enn de usle 4890,-/mnd alle får. Man kan si hva man vil, men uansett hva man sier, så er det dårlig betalt.

Når det er sagt, så hadde jeg også kastet søknaden til TS rett i faksen hvis jeg hadde behandlet den.

Jeg synes forresten også at dagpengene er av helt passende størrelse. Så misforstå meg rett. Jeg synes det er greit at ungdom tar seg et år i militæret uten tjene seg rik. Men det er fremdeles grisedårlig betalt.
Sist endret av Realist1; 23. mars 2014 kl. 20:51.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Du har tydligvis vært på en ekstremt godt utstyrt leir.

Gratis klær blir å overdrive kraftig. Hvem er det som går i T1 i det private?

På Haakonsvern hadde vi ingenting på kaserna, bortsett fra en sengeplass.
Men felles tv-stue er på tur til å komme, men da uten noen former for tv-signal.

Og treningssenteret er jo en av de beste.

Bortsett fra dette, så er det ingenting ekstra å skryte av.
Vis hele sitatet...
Gikk ut ifra de tre leirene jeg personlig har vært ved og 1 til som min samboer har vært i. Når jeg var inne var det mange som gikk i M04 bukse og t-skjorte på kveldstid. Hva de gjorde i helgene vet jeg ikke.

Selvfølgelig varierer det fra leir til leir, akkurat som det varierer hvor nytt utstyret er, men uten å vite hvor TS skal blir det vanskelig å si noe spesifikt, så jeg sa det ut fra mitt grunnlag.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
"Ikke dårlig i forhold til hvor få utgifter de har"... Jo, det vil jeg absolutt si. Selvfølgelig overlever de uten problemer. Men det er likevel dårlig. Og det er spesielt dårlig i forhold til at de bruker et år av livet sitt på å jobbe lange dager.

"Klær" - Ja, du får låne uniform. Det er arbeidsantrekk. Det kan sammenlignes med at du får låne kjeledress og plasthansker av kommunen når du jobber dugnad som søppelplukker.
"Gratis utdanning" - Ja, en av de beste tingene ved Forsvaret er at man kan ta gratis kurs under førstegangstjenesten, eventuelt betalt utdanning senere. Det er imidlertid en fattig trøst for mange, og hjelper lite på de stusselige dagpengene.
"Internett" - Min erfaring er at dette er meget oppskrytt. Både på Madla og Haakonsvern tok det i alle fall lang tid å i det hele tatt åpne en nettside. Muligens på grunn av de som okkuperte de stasjonære PCene fra sekundet etter endt tjeneste, til velferden stengte, for å sitte og game. Hastigheten var i alle fall håpløst dårlig for alle oss andre.
"Treningsutstyr" - Ja, man trener gratis. Det er en fordel for de som vanligvis bruker penger på treningssenter. I alle fall for foreldrene som nå kan kansellere abonnementet til guttebassen.
TV, kjøkkenutstyr, blader og solarium gidder jeg ikke å kommentere engang. Det er jo helt usaklig i forhold til det at man tjener dårlig. Å bruke solarium og kjøkkenutstyr som en del av lønnsforhandlinger vil ikke fungere noe sted.

Jobber du 40-timersuker på en vanlig dagligvarebutikk får du godt og vel 20.000,- i måneden. I Forsvaret kan du jobbe lange dager og lange netter, lørdag og søndag, uten å få en krone mer enn de usle 4890,-/mnd alle får. Man kan si hva man vil, men uansett hva man sier, så er det dårlig betalt.

Når det er sagt, så hadde jeg også kastet søknaden til TS rett i faksen hvis jeg hadde behandlet den.

Jeg synes forresten også at dagpengene er av helt passende størrelse. Så misforstå meg rett. Jeg synes det er greit at ungdom tar seg et år i militæret uten tjene seg rik. Men det er fremdeles grisedårlig betalt.
Vis hele sitatet...
Nå kan man vell strengt talt ikke sammenligne Forsvaret med en hvilken som helst jobb heller, for det er vell strengt talt det lengste ifra en jobb man kommer.

Selvfølgelig er ikke alle tilbudene noe som passer for alle, men med en så stor organisasjon som Forsvaret er kan man ikke forvente å skreddersy tilbudet til enhver enkelt soldat etter hvert år. Da må man nesten gi et tilbud som er basert på det gjennomsnittet av befolkningen ønsker/har behov for og sette "lønnen" deretter.

Og da jeg var inne hadde vi 3 stykk vanlige dagliguniformer som ble brukt som dongeribukse og genser i det sivile, goretex, feltuniform i tillegg til kjeledress, to par joggesko, 2 par marsstøvler, hansker, luer, votter og en hel haug med utstyr som fylte 2 A4 sider.

Når det i tillegg er så himla enkelt å slippe førstegangstjenesten som det er i dag synes jeg det rett og slett blir for dumt å klage på at man "bare" får 5000 kroner i måneden å bruke på sjokolade, barberskum, snus og tannkrem. Og øl, selvfølgelig.

Forøvrig har vell de som "jobber" i førstegangstjenesten den beste sluttpakken en 18-åring kan få.

Om det er noen i dette samfunnet som får dårlig betalt så er det faen meg studenter. De har alle utgiftene til et normalt menneske i 20-årene og det forventes at de skal betale det på bare et par tusen mer enn de som slipper å betale mat, husleie, klær.. Osv..
Sist endret av Anoman; 23. mars 2014 kl. 21:55.
Til trådstarter. Hadde samme problem da jeg var i forsvaret i 2010. Jeg bodde i kollektiv. Mitt problem gikk ut på at jeg gjorde opp leie kontant, etter salg av moped +++.

Snakket med sosialkuratoren og hu sa at de var veldig strenge på å innvilge stønad. Dersom du leide hos foreldre/bodde hjemme eller leide en leilighet eid av nær familie var det vanskelig å få det innvillget.

lykke til uansett! Du har et fantastisk år i vente!
Sist endret av feltrasjon; 24. mars 2014 kl. 01:25. Grunn: skrivefeil