Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 17174
Sitat av Taurean Vis innlegg
Xasma: Jeg hadde aldri jobbet for deg heller, for du dømmer personer uten å ha møtt dem personlig og funnet ut av deres evner.
Vis hele sitatet...
Ingen investorer hadde investert i din fremtidige cashflow etter å ha lest forumpostene dine.
Sist endret av Spirituell; 10. desember 2013 kl. 15:08.
Jeg har skrevet før: Man utforsker nye terreng før man tråkker i det. Alle gjør det. Og du kan ikke nekte for mitt nivå av lidenskap hvilket er essensielt for å nå en drøm.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg har skrevet før: Man utforsker nye terreng før man tråkker i det. Alle gjør det. Og du kan ikke nekte for mitt nivå av lidenskap hvilket er essensielt for å nå en drøm.
Vis hele sitatet...
Jeg tipper det er en god del amerikanere som er minst like lidenskapelige som deg. Dersom du får noe nytt ut av japanerens foredrag hver eneste gang og har brukt 20 timer på å se det jeg mener er bullshit, så har du ikke grunderprofilen. I en virksomhet handler man ofte raskt for å tilpasse seg omgivelser. Tid blir fort penger, og beslutninger må tas under press.

Ingen hindrer deg til noe som helst, så bare prøv dersom du er sikker. Forøvrig kan du se på Shark Tank eller Dragons Den på YouTube, du får litt innsikt i markedsføring og ulike produkter. Anbefales!
Sist endret av Spirituell; 10. desember 2013 kl. 15:15.
Driver og ser på dragons den og det er svært svært interessant.

Xasms: Jeg ER villig til å jobbe hardt i tre år uten lønn. Hvis analysen viser at det vil betale seg. Hva mer ønsker du av et menneske før du investerer i det?
Sist endret av Taurean; 10. desember 2013 kl. 15:17.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Driver og ser på dragons den og det er svært svært interessant.

Xasms: Jeg ER villig til å jobbe hardt i tre år uten lønn. Hvis analysen viser at det vil betale seg. Hva mer ønsker du av et menneske før du investerer i det?
Vis hele sitatet...
Du jobber vel gjerne gratis for deg selv for å nettopp bevise ovenfor potensielle investorer/kjøpere at du faktisk kan få til noe. Så ikke bare må du jobbe hardt, men du må også lykkes.
Sist endret av Mith; 10. desember 2013 kl. 15:20.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Xasma: Jeg hadde aldri jobbet for deg heller, for du dømmer personer uten å ha møtt dem personlig og funnet ut av deres evner.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg dømmer det jeg leser om hvordan de presenterer seg selv. Jeg ser en 25-30 år gammel mann som ikke er i arbeid, tilsynelatende på eget intiativ. Han sluttet i jobben for å lese bøker uten noe annet mål enn å bli rik.

Du må innse at mennesker som deg er det mer enn nok av. Personer uten arbeid som drømmer om å bli rike og har tid til å se youtube videoer er det mer enn nok av. Intelligente personer med en god idé som er villige til å legge ned hardt arbeid er det derimot svært få av - og derfor vil disse alltid få tilgang på pengebingen først.

Sett deg selv i en investors sko. Hvem vil du låne pengene dine til? En ingeniør som utvikler sin idé etter å ha vært 8 timer på jobb hver dag, eller en person som sluttet i jobben for å lese om hvordan man blir rik?

Mitt tips om å ikke sitte på forumet er ikke negativt ment; heller et råd. Hvis du er så fokusert på å bli rik, så bør du legge alt ditt fokus inn i få det gjort så fort som mulig. For all del, kanskje noen tar sjansen på en idémyldrer uten utdannelse som går på NAV, men sjansene er relativt små. Sjansene blir brått større dersom han jobber og viser vilje til å jobbe 8 timer for så å legge ned arbeid i drømmen sin.

Husk at du enten må jobbe deg opp en formue du kan investere eller få andre til å legge sine penger i deg. Personer uten jobb er rimelig langt nede på listen som sagt.
Dere har misforstått noe svært essensielt. Jeg søker ikke en investor i dag. Jeg vet jeg må utvikle noe først. Jeg er kanskje dum, men ikke så dum. Jeg ville heller aldri investert i det du nevner, xasma.

Det må være noe å investere i, selvsagt. Og en utdannelse i et relevant tema er en fin grobunn, begynner jeg å innse.
Du har pågangsmot, Taurean, det skal du ha.

Du søker ikke etter grundertilværelsen fordi du føler at du ikke blir riktig behandlet i arbeidslivet? Ser du har vært gjennom en litt kinkig situasjon med tidligere arbeidsgiver. Uansett, så ville jeg hatt en jobb, så jeg kunne spart opp penger til en eventuell start som grunder.
Haha. Komisk å se dagdrømmere skrive side opp og side ned med planene sine for å bli rik. La meg si det rett ut: Dere blir ikke rik av å sitte på Freak.

Gå ut, skaff deg en inntekt enten i form av en vanlig lønnstaker jobb, eller som selvstendig næringsdrivende. Uansett hva du vil gjøre en gang i fremtiden, kan jeg garantere deg at det blir enklere med egenkapital.

Provoserende egentlig å sitte å lese svadaet ditt Taurean mens du formodentlig hever arbeidsavklaringspenger fra velferdsstaten (les: MINE JÆVLA SKATTEPENGER).
@ Taurean; du skrev at du ønsker å lære mer om/studere 'markedsmekanisme', og hvis det er et fag..

Jada, det er mange fag som omhandler markedsmekanismer, markeder og markedssvikt. Kan jeg anbefale å begynne på et økonomistudium på nærmeste høyskole eller universitet?

Eller så anbefaler jeg på det sterkeste å være i arbeid imens du gjør denne researchingen. Inntekt må man jo ha, og selv en fast 100%-stilling tar ikke så mye tid vekk at du ikke kan bruke noen timer i uka på prosjektet ditt.

(..) Utover det kan jeg også si at jeg er rimelig enig med nikita - bl.a. Du lever på andres skattepenger.
Sist endret av aeon_illuminate; 10. desember 2013 kl. 15:39.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Taurean kanskje du skulle tatt deg en bachelor i økonomifag for å kunne få en liten forståelse for hva økonomi er.

Du hadde kanskje hatt godt av å f.eks. hatt finansregnskap.

Lykke til med dine drømmer, de er ikke forskjellige fra mine. Forskjellen mellom oss er kanskje hvor vi har føttene plantet. Jeg har dem på jorden, jeg vet jeg "må" (ideelt sett) for å kunne komme meg noen vei. Ved endt utdannelse må jeg ha en jobb som gir meg en greit inntekt om som forhåpentligvis ikke brenner meg ut. Når man bikker 30 har man kanskje nok kapital til å begynne å tenke på å lage noe selv.

Du glemmer at man trenger kapital for å realisere noe. Det er alfa og omega. Uten penger kan du spytte i den ene hånden og ønske i den andre.
Olav Thons 2 cents kan kanskje åpne noen øyne. Sluttsitatet hans var også passende og forsåvidt en gjenganger blant de rike:

"Hvis jeg ser på mitt eget liv, så er jeg ikke i tvil om annet enn gleden av å streve, den har vært langt større enn gleden ved eventuelt å kunne nyte. "
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Du har pågangsmot, Taurean, det skal du ha.

Du søker ikke etter grundertilværelsen fordi du føler at du ikke blir riktig behandlet i arbeidslivet? Ser du har vært gjennom en litt kinkig situasjon med tidligere arbeidsgiver. Uansett, så ville jeg hatt en jobb, så jeg kunne spart opp penger til en eventuell start som grunder.
Vis hele sitatet...
Jeg har innsett at en vanlig jobb ikke leder til å oppfylle drømmer og at jeg ikke liker at andre blir rike på min bekostning.

Sånn som jeg ser det er det tre grunner til å ha fast jobb
1) For å spare penger til noe
2) For å lære seg om systemet
3) Jobben gir deg så mye at det blir som å leve ut en drøm, som slashdot gjør. Det er like beundringsverdig for meg som å være en investor på den måten.

Sitat av nikita Vis innlegg
Haha. Komisk å se dagdrømmere skrive side opp og side ned med planene sine for å bli rik. La meg si det rett ut: Dere blir ikke rik av å sitte på Freak.

Gå ut, skaff deg en inntekt enten i form av en vanlig lønnstaker jobb, eller som selvstendig næringsdrivende. Uansett hva du vil gjøre en gang i fremtiden, kan jeg garantere deg at det blir enklere med egenkapital.

Provoserende egentlig å sitte å lese svadaet ditt Taurean mens du formodentlig hever arbeidsavklaringspenger fra velferdsstaten (les: MINE JÆVLA SKATTEPENGER).
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri noe sted på dette forumet skrevet ordrett: Jeg skal bli rik.

Planen er å bli økonomisk uavhengig.

Din holdning til dagpenger er rett og slett: "Du fortjener ikke livets rett." Jeg har skrevet gang på gang: Jeg HAR jobbet hardt. Jeg HAR forsøkt gang på gang å ha tro på å være en arbeidstaker istedenfor en arbeidsgiver. Det har vist seg gang på gang at en arbeidsgiver ikke er interessert i å skape gode miljøer, men å tjene penger. Pengene kommer alltid først, overalt hvor jeg har jobbet.

Jeg er svært takknemlig for å bo i Norge, mulighetenes land. Jeg var på nære nippet til å bli kriminell. Så så jeg videoen til kiyosaki, hvor jeg ser hvordan virskomhetsdrift henger sammen. Aldri har noen fortalt meg det så tydelig.

Er det vanlig i alle hjem at barn blir fortalt hvordan virksomheter fungerer? Det jeg i hovedsak ble fortalt, er: 1) Få deg jobb 2) Spar penger

Hva lærte du?

Tillegg: Det å bli økonomisk uavhengig er også for å slippe å høre at jeg ikke har livets rett fra sånne som deg. Sånn at dine verdifulle skattepenger ikke skal kastes bort på folk som fremdeles har en drøm.

Du har en forkastelig etisk holdning.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ Taurean; du skrev at du ønsker å lære mer om/studere 'markedsmekanisme', og hvis det er et fag..

Jada, det er mange fag som omhandler markedsmekanismer, markeder og markedssvikt. Kan jeg anbefale å begynne på et økonomistudium på nærmeste høyskole eller universitet?

Eller så anbefaler jeg på det sterkeste å være i arbeid imens du gjør denne researchingen. Inntekt må man jo ha, og selv en fast 100%-stilling tar ikke så mye tid vekk at du ikke kan bruke noen timer i uka på prosjektet ditt.

(..) Utover det kan jeg også si at jeg er rimelig enig med nikita - bl.a. Du lever på andres skattepenger.
Vis hele sitatet...
Jeg begynner å innse at jeg må ha en jobb ved siden av. Det blir Isa fall for å tjene penger og å studere systemet - Ikke fordi det er en drøm. Det er dog i tråd med målet.

Unnskyld at jeg lever, da.

Æsj, skrive på telefon.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Taurean kanskje du skulle tatt deg en bachelor i økonomifag for å kunne få en liten forståelse for hva økonomi er.

Du hadde kanskje hatt godt av å f.eks. hatt finansregnskap.

Lykke til med dine drømmer, de er ikke forskjellige fra mine. Forskjellen mellom oss er kanskje hvor vi har føttene plantet. Jeg har dem på jorden, jeg vet jeg "må" (ideelt sett) for å kunne komme meg noen vei. Ved endt utdannelse må jeg ha en jobb som gir meg en greit inntekt om som forhåpentligvis ikke brenner meg ut. Når man bikker 30 har man kanskje nok kapital til å begynne å tenke på å lage noe selv.

Du glemmer at man trenger kapital for å realisere noe. Det er alfa og omega. Uten penger kan du spytte i den ene hånden og ønske i den andre.
Vis hele sitatet...
Veldig gode råd, blir nok den retningen ja
Beklager virkelig hvis f.eks mitt innlegg (og andres) hørtes krasst ut, men det var enkelte grunner til det. Derimot synes jeg det er særs positivt at du ser ut til ta til deg kritikk, delvis hvertfall.

Jeg tror du forstår at det som tente reaksjonene hos flere her var særlig dét at du frivillig(?) går arbeidsledig, imens du har planer om "utrette noe stort". Dernest håper jeg også du skjønner at friske arbeidsføre mennesker helst skal være i jobb - dette er nemlig fundamentet i velferdsstaten. Hvis du jobber (enten det nå er deltid eller fulltid), så har det positive virkninger både for deg personlig og positive ringvirkninger for samfunnet forøvrig.

Dessuten er det sosiale limet mennesker imellom i det norske samfunnet basert på at det er innenfor rammen av noe, enten det er skole/studie-sted, arbeidsplass, eller en slags form for organisasjon/klubb.

Hvis du er økonomiinteessert og ønsker 'å lære systemet', som nevnt av flere her deriblant meg da anbefaler jeg virkelig enten 1) økonomi & adiministrasjon-studium på en høyskole eller evt 2) samfunnsøkonomi eller likn på et universitet. Eller noe annet selvsagt om du finner det spennende, (det som er bra med dette at den informasjonen du får på et lærested ikke kommer fra en kommersiell aktør, derfor ligger det i lærestedets interesse å gi deg en så god utdanning som mulig).
...Dette gjerne ved siden av deltidsjobb, men selvsagt du kan også kun ha studielån. Du er jo 25-30 som du sier, det er slett ikke for sent til å begynne på et studium!! Bare vær så snill ikke gå rundt som frivillig arbeidsledig og som hobbyintellektuell på andres innbetalte skatt.
Håper du finner ut av ting og tang.
Sist endret av aeon_illuminate; 10. desember 2013 kl. 18:51.
Det er ingen vits i å skaffe seg jobb hvis man ikke har noen retning i livet. Man må ha en retning før man kan flytte på seg. Så enkel er grunnen til at jeg ikke har tatt et valg enda.

Det denne og den andre tråden vitner om er hvor mye som blir i oss mennesker når våre ideer og egoer møtes. "When the egoes clash".

Setter pris på all motstand, for vi kan alle lære noe av hverandre. Selv om det bare er en liten filleting, så har man lært. Hvis man er åpen for å lære.

Dessuten har jeg lært av Kiyosaki at "Your biggest expense is not what you're spending, it's what you're not making because you're afraid." Man må slutte å være redd for andres meninger og ta dem som lekser. Da kan man komme hvor langt man vil.
Sist endret av Taurean; 10. desember 2013 kl. 19:40.
Jeg skulle gitt mye for å se deg forklare på jobbintervjuet for den jobben du til slutt "nedverdiger deg til å ta", hvorfor du har sittet hjemme på ræven og hevet trygd mens du har runket egoet ditt istedet for å holde deg i jobb.
Sist endret av The Great Catsby; 10. desember 2013 kl. 19:48.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Jeg skulle gitt mye for å se deg forklare på jobbintervjuet for den jobben du til slutt "nedverdiger deg til å ta", hvorfor du har sittet hjemme på ræven og hevet trygd mens du har runket egoet ditt istedet for å holde deg i jobb.
Vis hele sitatet...
Du har ikke forstått noenting av hva jeg har skrevet.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du har ikke forstått noenting av hva jeg har skrevet.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på om du har det selv.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Jeg lurer på om du har det selv.
Vis hele sitatet...
Du tror jeg er en latsabb som ikke bryr meg om andre og vil ha penga i fanget. Sannheten er det stikk motsatte.

Jeg har aldri nedverdiget meg til å ta en jobb. Jeg har bare innsett hvor jeg vil.
Sist endret av Taurean; 10. desember 2013 kl. 19:54.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg har bare innsett hvor jeg vil.
Vis hele sitatet...
Og dit kommer du IKKE ved å sitte hjemme.
TGC mener at du til slutt ville måtte nedverdige deg selv fordi du ikke vil lykkes i din streben etter grundertilværelsen, Taurean.

Skal ikke kritisere deg for dine drømmer om rikdom, men jeg mener at både du selv og alle rundt deg (samfunnet) hadde hatt godt av at du hadde vært i jobb mens du spekulerte i grundertilværelsen.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du tror jeg er en latsabb som ikke bryr meg om andre og vil ha penga i fanget. Sannheten er det stikk motsatte.

Jeg har aldri nedverdiget meg til å ta en jobb. Jeg har bare innsett hvor jeg vil.
Vis hele sitatet...
Det var dine ord, men jeg er ikke helt uenig nei.
Nå orker jeg ikke følge tråden mer, jeg blir så provosert av det kvasifilosofiske pisspreiket ditt at jeg har jobbet opp en puls her.

Gleder meg til du lager en tråd om hvordan du har lykkes med målene dine, og hvordan du greide det.
Da skal jeg spise alle ordene mine, og jeg håper jeg får være den første som gratulerer deg.
Inntil da avfeier jeg hele prosjektet ditt som det mest virkelighetsfjerne jeg har lest siden Frps valgprogram.
Jeg har ihvertfall innsett at det ikke nytter å prøve å diskutere mer, for dere er så opphengt i deres felles redsel for å ta feil, at hva enn jeg sier så vil noen motsi meg.

1) Jeg vet jeg må ut i jobb før eller siden
2) Jeg vet jeg må utdanne meg
3) Jeg er ikke redd for å ta feil

Bare dere kan love at dere aldri, aldri rakker ned på folk som har mistet retningen - Så overser jeg all personlig hets som har kommet mot meg. Det er mange her som må lære å se forbi det røde flagget når det blir viftet foran ansiktet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg har ihvertfall innsett at det ikke nytter å prøve å diskutere mer, for dere er så opphengt i deres felles redsel for å ta feil, at hva enn jeg sier så vil noen motsi meg.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikkje redsel for å ta feil, men heller å påpeike at tankane dine er på villspor. Du tek det som personleg kritikk, men det er det ikkje.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Bare dere kan love at dere aldri, aldri rakker ned på folk som har mistet retningen - Så overser jeg all personlig hets som har kommet mot meg. Det er mange her som må lære å se forbi det røde flagget når det blir viftet foran ansiktet.
Vis hele sitatet...
Eg har ikkje sett stort andre enn deg komme med utfall mot personer her, og det er du som har komt med kraftige påstander gjennom heile tråden.

Når det gjeld retning, så er det ein veg som vert til medan du går. Det er få som har somme jobb når dei er femti, som når dei er tjue. Firmaet eg jobber i har deleseljarar som er utdanna sjukepleiarar - og altså endt opp som deleseljarar i offshorebransjen. Og gjort ein bra jobb. Eg har jobba i 3-4 år med kraner - og bytter beite totalt. Folk utvikler seg, bytter beite, tar utdanning etc. undervegs - medan du ser ut til å ville stake ut ein kurs for resten av livet i dag. Det trur eg er det største feilsteget ditt - og at du tolker alt ut frå eigne referanser.

Og alt preiket ditt om systemet er også interessant. For det er nøyaktig det samme systemet som gjer at du er i stand til å ta fri frå jobb i ein periode. Det er nøyaktig samme systemet som gir deg mogelegheita til å starte for deg sjølv. Det er samme systemet som sørger for at du kan velje mellom ku og gris til middag, uten å måtte sjekke kva som er i fjøset. Det er samme systemet som gjev deg Internet. Freakforum. TV på veggen...

Sjølv er eg rimelig kommunistisk anlagt, og ser prinsipielle problemer med kapitalismen og skeivfordeling, men pragmatisk nok til å godta det.
Sist endret av vidarlo; 10. desember 2013 kl. 21:06.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er ingen vits i å skaffe seg jobb hvis man ikke har noen retning i livet. Man må ha en retning før man kan flytte på seg. Så enkel er grunnen til at jeg ikke har tatt et valg enda.
Vis hele sitatet...
Ifølge tråden du nylig opprettet her på nFF så ble du oppsagt: http://freak.no/forum/showthread.php?t=260443

Refererer videre til TGC sin post om egorunking mtp. hvordan du prøver å sminke til livet som arbeidsledig.
Slashdot: Jeg tar ingenting som personlig kritikk, jeg lærer av alt jeg leser.

Syns du det er feil å tydeliggjøre sine mål her i livet? Det må vel være noe av det smarteste man gjør, før man setter i gang? Alt jeg gjør er å diskutere rundt dette med økonomisk uavhengighet, slik at man kan jobbe uten press og være fri til å gjøre hva man vil. Syns du det er en dum tanke? 20 000 etter skatt i måneden passivt, og du -må- ikke jobbe hvis du ikke vil.

Jeg lurer på om du noen gang kan innse den muligheten.

Folk blir provosert fordi dette er så ukjent for folk flest.

Alt bunner ut i økonomi. Du kan velge å basere målet ditt på passiv inntekt, eller inntekt via fast jobb. Det er dette jeg i hovedsak diskuterer rundt.

Sitat av Knask Vis innlegg
Ifølge tråden du nylig opprettet her på nFF så ble du oppsagt: http://freak.no/forum/showthread.php?t=260443

Refererer videre til TGC sin post om egorunking mtp. hvordan du prøver å sminke til livet som arbeidsledig.
Vis hele sitatet...
Da har du misforstått noe vesentlig. Du runker hans ego (beklaget uttrykket, men du fortjener å høre det), mer enn jeg sminker til det at jeg er arbeidsledig.

Jeg jobber aktivt med min situasjon. Det er ikke alle som gjør det.
Sist endret av Taurean; 10. desember 2013 kl. 21:15.
Jobbe aktivt som arbeidsledig er å søke jobber, ikke sitte å se på youtube.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Det var dine ord, men jeg er ikke helt uenig nei.
Nå orker jeg ikke følge tråden mer, jeg blir så provosert av det kvasifilosofiske pisspreiket ditt at jeg har jobbet opp en puls her.

Gleder meg til du lager en tråd om hvordan du har lykkes med målene dine, og hvordan du greide det.
Da skal jeg spise alle ordene mine, og jeg håper jeg får være den første som gratulerer deg.
Inntil da avfeier jeg hele prosjektet ditt som det mest virkelighetsfjerne jeg har lest siden Frps valgprogram.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg syns du bør opparbeide deg en sans for etikk før du diskuterer noe mer med noen som helst. Du surfer på andres bølge. Du har ikke en eneste gang kommet med noe konstruktivt rundt det vi diskuterer her - Økonomisk uavhengighet.

Du forteller systematisk folk at de ikke skal følge drømmene sine uten å vite hva det går ut på.

Sitat av Mith Vis innlegg
Jobbe aktivt som arbeidsledig er å søke jobber, ikke sitte å se på youtube.
Vis hele sitatet...
Årets mest innholdsløse kommentar. Det kommer vel an på hva man ser på? Hva hvis jeg lærer meg noe nytt av verdi?

Personlig utvikling er også å jobbe aktivt med sin situasjon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det må vel være noe av det smarteste man gjør, før man setter i gang?
Vis hele sitatet...
Eventuelt kjøre på, og ta ting som det kjem? Fordi vi har det systemet vi har kan du ta pause til utdanning.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Folk blir provosert fordi dette er så ukjent for folk flest.
Vis hele sitatet...
Nei, folk vert provosert fordi det du raver om er fullstendig vrøvl. Eg sat seinast på torsdag i forrige uke og diskuterte det å kjøpe eigedom saman med ein kollega som ei mogelegheit til å tene relativt gode penger. Men det var fornuftig diskusjon, i motsetning til det du kjem med - fordi vi saman har kapitalen til å gjennomføre prosjektet. Og ser fallgruvene.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Alt bunner ut i økonomi. Du kan velge å basere målet ditt på passiv inntekt, eller inntekt via fast jobb. Det er dette jeg i hovedsak diskuterer rundt.
Vis hele sitatet...
Du ser ut til å rave mellom passiv inntekt, og å vere villig til å jobbe hardt for inntekta, så lenge den går utelukkande til deg og ingen andre. Lenger oppe skreiv du at du godt kan jobbe utan lønn i tre år... Så eg er litt usikker på kva du vil, og eg trur du er det og.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg jobber aktivt med min situasjon. Det er ikke alle som gjør det.
Vis hele sitatet...
Beklager, men om du har tenkt på å studere og har tilbragt ein måned på ræva utan å finne ut av kva utdanninger som er relevante, så jobber du ikkje aktivt med det. Om du har brukt ein månad på å sjå youtubefilmer så jobber du ikkje aktivt med det. Da dagdrøymer du.

Å jobbe aktivt med noko vil sei at du kan vise rimelig konkret til kva du har jobba med. T.d. kan eg vise til at eg har friska opp calculus når eg seier eg har jobba aktivt med matematikk siste halvåret.
http://e24.no/naeringsliv/thon-du-tr...ykkes/20379273

- "Hvordan er det å være så rik?"

- "Det er smått utrolig. En enkel mann, med bare grunnskole. I dag fremstilles folk uten utdanning, som tapere. Det er altså så feil. Jeg vil si til dagens unge, at de har alle muligheter, selv om utdanning ikke ligger for dem. Du må bare tro på dine egne evner til å løse dine egne problemer og utfordringer, sier han og går gjennom listen over Norges rikeste:"

Fullstendig i tråd med hva Kiyosaki sier.


"Han har også et ideologisk fundament og mener den norske stat har for gode ordninger som gjør at mange ikke lokkes til å gå egne veier.
Naturligvis er det mulig å gjøre det bra uten utdanning. Men det er jo mye lettere med utdanning, så.. ta utdanning.
Sitat av Taurean Vis innlegg
http://e24.no/naeringsliv/thon-du-tr...ykkes/20379273

- "Hvordan er det å være så rik?"

- "Det er smått utrolig. En enkel mann, med bare grunnskole. I dag fremstilles folk uten utdanning, som tapere. Det er altså så feil. Jeg vil si til dagens unge, at de har alle muligheter, selv om utdanning ikke ligger for dem. Du må bare tro på dine egne evner til å løse dine egne problemer og utfordringer, sier han og går gjennom listen over Norges rikeste:"

Fullstendig i tråd med hva Kiyosaki sier.


"Han har også et ideologisk fundament og mener den norske stat har for gode ordninger som gjør at mange ikke lokkes til å gå egne veier.
Vis hele sitatet...
Må bare påpeke at da han vokste opp var videre utdanning veldig sjeldent, mens nå er det nesten påkrevd for å få jobb. Når han var ferdig på grunnskole kunne han hoppe rett inn som hjelp på en restaurant eller et hotell, prøver du deg på det nå uten vgs. så sliter du.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Vel, jeg syns du bør opparbeide deg en sans for etikk før du diskuterer noe mer med noen som helst. Du surfer på andres bølge. Du har ikke en eneste gang kommet med noe konstruktivt rundt det vi diskuterer her - Økonomisk uavhengighet.

Du forteller systematisk folk at de ikke skal følge drømmene sine uten å vite hva det går ut på.
Vis hele sitatet...
Morsomt nok leverte jeg så sent som i går en universitetseksamen hvor jeg skrev om etikk, og jeg gjorde det ganske bra på den også om jeg skal si det selv.

Jeg vil påstå at det du har kommet med så langt har vært mindre konstruktivt enn det jeg har kommet med, men det er jo opp til den enkelte leser å vurdere.

Jeg har ingenting i mot folk som følger drømmene sine, jeg vil gå så langt som å si at jeg gjør nettopp det selv.
Tidligere har jeg sagt opp jobben for å følge det som var drømmen på tidspunktet, å reise rundt i Asia for å klatre.
Det gjorde jeg til jeg var lei av å ha fri, så dro jeg hjem og begynte å jobbe igjen.

Nå har jeg en spennende og utfordrende jobb, hvor jeg får reise rundt i verden, og tjener så mye penger at jeg ikke rekker å bruke dem opp, mens jeg samtidig studerer på universitetet et fag som interesser meg.
Dermed tjener jeg til livets opphold, mens jeg samtidig legger meg opp penger, i tillegg får jeg realisert meg selv gjennom å kombinere hobby og studier.

Når jeg er ferdig med mitt planlagte studieløp vil jeg være i stand til å jobbe fra hvor som helst i verden.
Jeg kommer nok aldri til å tjene like mye som jeg gjør nå, men det er heller ikke målet mitt, for noe av det første jeg erfarte i jobben jeg har nå, er at så fort jeg tjente nok til å være økonomisk komfortabel, så ble jeg faktisk ikke det spor lykkeligere av alle pengene jeg tjente utover det.
Derfor tar jeg sikte på å kunne jobbe fra hvor jeg vil, med noe jeg finner interessant, og dette vil for meg være drømmen min.
Eksistensialismen er nok det livssynet jeg ligger nærmest, og et av hovedtrekkene ved den er at det finnes ingen mening med livet, annet enn den meningen man gir det selv, gjennom å realisere seg selv ved å følge drømmene sine.
Du virker å ha en affinitet for hverdagsfilosofi, så du har sikkert hørt det konfusianske uttrykket "finn en jobb du elsker og du vil aldri trenge å jobbe igjen".
Kanskje det er et mer realistisk mål for deg, i alle fall et steg på veien.

Jeg anbefaler deg også å lese litt om forskningen til Daniel Kahneman.
Han er en psykolog som har forsket mye på heuristikk(kognitive biaser), og har skrevet en del papirer som er veldig relevant til situasjonen du befinner deg.
Kort fortalt har han funnet ut at de fleste mener de har bedre sjanser enn gjennomsnittet til å lykkes, og han har forsket mye på nettopp mislykkede forretningsmenn som overvurderte evnene sine til å gjøre det skarpt i forretningsverden.
Jeg husker ikke nøyaktig i farten, og klarer ikke finne igjen kilder, men mener jeg har lest at ca tre fjerdedeler av dem som starter egne bedrifter ender i konkurs.
I 2011 ga han ut boken Thinking, Fast and Slow som han vant Nobelprisen i økonomi for(uten å ha en utdannelse innen økonomi), som dekker omtrent akkurat det du virker å etterstrebe, eller nettopp mangle kunnskap om, nemlig kognitive biaser, prospektteori og lykke.
Kanskje du vil finne den litt mer substansiell enn det du har lest til nå, du vil i alle fall ikke tape noe på å lese den vil jeg gå ut fra.
Sitat av Taurean Vis innlegg
[url]
"Han har også et ideologisk fundament og mener den norske stat har for gode ordninger som gjør at mange ikke lokkes til å gå egne veier.
Vis hele sitatet...
Som at du sitter hjemme og ser på youtube, for du ikke gidder å jobbe?
Sist endret av The Great Catsby; 11. desember 2013 kl. 00:58.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Morsomt nok leverte jeg så sent som i går en universitetseksamen hvor jeg skrev om etikk, og jeg gjorde det ganske bra på den også om jeg skal si det selv.
Vis hele sitatet...
Forhåpentligvis gjør du det bedre enn etikkoppgaven jeg skal levere inn i morgen! Utover det syns jeg diskusjonen deres har vært like konstruktiv som denne posten.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eventuelt kjøre på, og ta ting som det kjem? Fordi vi har det systemet vi har kan du ta pause til utdanning.
Vis hele sitatet...
Kjøre på, som å ikke tenke og la tilfeldighetene rå? Det er ikke meg. Kanskje det er deg, men det er ikke meg. Jeg håper det i framtiden er en plass for meg i samfunnet også, i din verden. Jeg har skjønt at du og jeg er totalt forskjellige, vi går på forskjellig drivstoff. Jeg setter pris på det.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, folk vert provosert fordi det du raver om er fullstendig vrøvl. Eg sat seinast på torsdag i forrige uke og diskuterte det å kjøpe eigedom saman med ein kollega som ei mogelegheit til å tene relativt gode penger. Men det var fornuftig diskusjon, i motsetning til det du kjem med - fordi vi saman har kapitalen til å gjennomføre prosjektet. Og ser fallgruvene.
Vis hele sitatet...
Er det fullstendig vrøvl å velge om man vil basere sitt økonomiske mål i livet på passiv inntekt, enn på inntekt via fast jobb?

Vil du komme med noen få råd angående de fallgruvene, som dere fant ut av? =) Dele av kunnskapen?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du ser ut til å rave mellom passiv inntekt, og å vere villig til å jobbe hardt for inntekta, så lenge den går utelukkande til deg og ingen andre. Lenger oppe skreiv du at du godt kan jobbe utan lønn i tre år... Så eg er litt usikker på kva du vil, og eg trur du er det og.
Vis hele sitatet...
Villig til å jobbe hardt for å oppnå passiv inntekt, ja. Alt jeg jobber med, vil jo på en eller annen måte komme andre til gode.

Siterer Kiyosaki: "I don't have a job, i create jobs. I don't have a house, i provide apartment houses for people."

Jeg er ikke forvirret ved mine mål. Du er forvirret av det jeg skriver. Jeg prøver å skrive tydelig hele tiden, det er du som tar ting feil av og til, på grunn av at du ikke vil prøve å forstå min tankegang. Noe som er svært enkel.
Jeg vil holde ting enkelt, og søker å forenkle, bryte ned og analysere alt som kommer min vei. Ikke gjøre ting mer vanskelig for hverken meg selv eller andre. Hvis andre vil gjøre livet vanskelig for seg selv, så er det deres valg.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Beklager, men om du har tenkt på å studere og har tilbragt ein måned på ræva utan å finne ut av kva utdanninger som er relevante, så jobber du ikkje aktivt med det. Om du har brukt ein månad på å sjå youtubefilmer så jobber du ikkje aktivt med det. Da dagdrøymer du.
Vis hele sitatet...
Tillater du deg aldri å dagdrømme? Det er jo spiren til nye idèer og retninger.

Hvor lang tid brukte du på å tenke ut hva du skulle gjøre i livet, før du bestemte deg og gikk ut i jobb? To sekunder? Da du ble 18 -knips- så visste du hvor du skulle gå og hva du skulle gjøre?
Jeg vil minne deg på enda en gang, jeg har hatt fast jobb og jobbet hardt i 85% av mitt voksne liv, fagbrev meget godt bestått innenfor et fag i byggfag. Jeg har bidratt med mye bra til samfunnet, jeg -nekter- å la deg ta deg vekk fra meg, fordi jeg nå bruker litt tid og skattepenger (kanskje 10 000 i måneden, etter skatt) på å finne ut av hva som er best for meg, og for samfunnet i fremtiden. Det er noe av det mest verdifulle jeg kan bruke min tid på. Det må du begynne å fatte og begripe. Jeg har ikke planer om å sitte "på ræva" som du kaller det, i mange måneder fremover. -Litt tid- er stikkordene her.

Folk blir skadet for livet, når de blir dyttet ut i ting de ikke er klare for. Noen svært få havner på sin rettmessige plass og blir "instant succsess", men de fleste tar seg tid til å finne ut av seg selv FØR de går til noe nytt. Det er bare sunt for hele samfunnet og ikke minst individet. Ikke alle har muligheten, men har man muligheten, så er det til det beste for alle at den blir tatt.

Jeg tillater meg å tro at du tror at alle mennesker er klare mentalt når de blir født, og at alle vet det de trenger å vite når de blir 18, og at alle da har skjønt at man MÅ ut i jobb, ellers fortjener man ikke en plass i samfunnet. I min verden, er det kanskje 20% som har kommet så langt i den alderen. Resten sliter med å finne ut av retningen sin, og seg selv.

Hadde det vært personlig utvikling som fag på skolen, så hadde vi unngått mye tragedier i voksen alder.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Å jobbe aktivt med noko vil sei at du kan vise rimelig konkret til kva du har jobba med. T.d. kan eg vise til at eg har friska opp calculus når eg seier eg har jobba aktivt med matematikk siste halvåret.
Vis hele sitatet...
Jeg kan godt skrive noen sitater av bøker jeg jobber med og leser, som jeg syns er svært verdifullt for meg selv. Jeg sitter nemlig ikke -bare- på youtube, som alle her i tråden tror.

Jeg kan komme med ett, fra boken Beyond positive thinking av Dr. Robert Anthony:

- The subconscious mind is where all the action takes place, so whatever idea you put into the subconscious mind and hold to be true will manifest itself as an experience in your life. Now pay attention: your conscious mind, only expresses your desire, so the conscious mind can only give direction. The subconscious mind has the power, the energy and the action to make things happen.

Catsby: Takk for bokanbefalingene, jeg skal se nærmere på dem. Spesielt den siste du kom med virker faktisk interessant.

Hadde du spart deg den siste kommentaren din, så hadde jeg begynt å få respekt for deg.

Sitat av zlagther Vis innlegg
Må bare påpeke at da han vokste opp var videre utdanning veldig sjeldent, mens nå er det nesten påkrevd for å få jobb. Når han var ferdig på grunnskole kunne han hoppe rett inn som hjelp på en restaurant eller et hotell, prøver du deg på det nå uten vgs. så sliter du.
Vis hele sitatet...
Hvis man tok fra Thon, Røkke og Fredriksen alle pengene deres i dag - tror du de ville blitt rike igjen i løpet av ett år?
Sitat av Taurean Vis innlegg

Hvis man tok fra Thon, Røkke og Fredriksen alle pengene deres i dag - tror du de ville blitt rike igjen i løpet av ett år?
Vis hele sitatet...
Hmm. Ja, de sitter på selskaper som håver inn. Sier seg selv.

Hadde man tatt selskapene, og alt annet, slik at de står på bar bakke. Nei. De hadde dog trolig ikke satt seg til å se youtube natt og dag.

Angående det å ikke hoppe uti ting før man har tenkt seg om, som jeg har nevnt flere ganger:

https://www.youtube.com/watch?v=ocrXDSc4kPE

Sitat av rolls Vis innlegg
Hmm. Ja, de sitter på selskaper som håver inn. Sier seg selv.

Hadde man tatt selskapene, og alt annet, slik at de står på bar bakke. Nei. De hadde dog trolig ikke satt seg til å se youtube natt og dag.

Vis hele sitatet...
Godt poeng. De hadde nok ikke satt seg på freakforum og kritisert for enkle kvalitetspoeng andre heller.
Sist endret av Taurean; 11. desember 2013 kl. 07:17.
Jeg fatter ikke at du i en alder av 25+ trenger en video som forteller deg at du må jobbe med noe du liker, holde hodet kaldt ved vanskelige avgjørelser, ta avgjørelser på best mulig grunnlag og ikke la følelsene ta overhånd når det er snakk om butikk.
Det er ikke selvutvikling eller en oppskrift på hvordan man driver business, det er sunn fornuft som gjelder for så og si alt i livet, forklart til deltagere og seere av et realityshow.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Kiyosaki mener at ved å spare på tre poster, så er det en god grobunn. En post skal man aldri røre, det er for å vise bakken at du klarer å spare penger. Den andre posten kan du bruke til investeringer, den kan du tåle å tape. Den tredje posten skal du gi til veldedighet SV ditt valg. Man skal sette av en lik sum til alle tre hver dag, men summen kan variere fra dag til dag, slik at du må kunne ha oversikt over hvor mye du faktisk har råd til å sette av hver dag. Han mener at på denne måten trener man seg til å tenke som en rik person.

Syns du det er noe i det?
Vis hele sitatet...
Hvordan noen skal plassere sparepengene sine kan jeg ikke svare på. For det første er jeg ingen økonom. For det andre finnes det ingen fasit. Hvordan man skal plassere sparepengene, og hvor mye risiko man kan ta avhenger av mange faktorer. Hva sparer du til og hvor lang tidshorisont har du på sparingen? En som er 40 år unna pensjonsalder kan ta mer risiko på pensjonspengene sine, enn en som går av med pensjon neste år. Hva er konsekvensen av å tape pengene? Noen som ikke har gjeld, eier sin egen bolig og har høy inntektslønn kan normalt sett ta større risiko enn noen som ikke har eiendeler og lav lønn.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Du tror jeg ikke har jobbet hardt fordi jeg er arbeidsledig, det er ikke sant. Det et ikke lenge siden jeg ble arbeidsledig. Jeg har som skrevet, jobbet mange år, hardt, i forskjellige jobber. Jeg vet hva det vil si å forsake, har ikke gjort noe annet enn å jobbe hardt for andre hele livet. Neste gang jeg skal det, så sikter jeg mot toppen, hvorfor sikte noe lavere?
Vis hele sitatet...
Jeg kan tro på at du har jobbet hardt. Det var unødvendig av meg å dra inn at du nå er arbeidsledig i det eksempelet, men jeg gjorde det for å understreke poenget mitt. Og jeg mener fortsatt at poenget mitt står seg.

Det er mange dyktige arbeidstakere i Norge, som står på og jobber hardt og gjør jobben sin veldig bra. Men ofte er det langt tøffere for de som skal bygge opp et selskap fra grunnen av. Det ene gjelder arbeidsmengde. Man har kanskje ikke tid eller økonomi til å ta ut ferie. Man må jobbe selv om man er syk. Man må i perioder greie seg med lite søvn. Det andre er den psykiske utfordringen. Å være den som skaper arbeidsplasser på egen risiko og regning er et stort ansvar. Feiler du, så går det også utover andre. I tillegg er det du som skal ta de endelige beslutningene. Noen beslutninger er vanskelige, og til syvende og sist går beslutningene dine utover andre. Et slikt ansvar gir selvsagt et vist press.

Det er flott at du har god arbeidsmoral, og det er en bra start. Men du må faktisk tenke gjennom om du ønsker en slik belastning på deg selv. Kalkuler med å treffe veggen.

Å bygge opp noe er veldig givende, og man lærer utrolig mye, men det krever også sitt, som jeg nevnte i siste innlegg.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg har stor respekt for ditt svar. Men jeg våger meg utpå med noen spørsmål: Hva er ditt endemål med din virksomhet? At det skal gå av seg selv før eller siden, og at den genererer passiv inntekt til deg, eller skal du jobbe der resten av livet?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hva du i denne sammenhengen mener med virksomhet. De selskapet jeg startet opp ble kjøpt opp, jeg jobbet i 18 måneder som produktsjef i det selskapet som kjøpte oss opp, og jeg er i dag helt ute av det selskapet. Det var dog en kompis som tok over min gamle stilling, så jeg får ofte oppdateringer på hvordan det går i selskapet.

Her hvor jeg jobber i dag, kommer jeg sannsynligvis til å være resten av livet på en eller annen måte.


----------------------------------------------------------------------------

Det er noen av dine uttalelser jeg gjerne ønsker å kommentere.

1: Hvorfor er det så galt å tjene penger for andre? Dette nevner du flere ganger ganger at du «ikke ønsker å jobbe for å gjøre andre rike», og jeg tipper du sier det fordi du har lest den i en bok. Å jobbe for et selskap som har god økonomi og tjener penger er veldig viktig. Du kan jo spørre noen som har jobbet for en arbeidsgiver som ikke tjener penger, hvordan det er. De vet ikke om arbeidsplassen deres plutselig blir nedlagt. De kan ikke være sikker på å få lønnen sin til avtalt tid. Det er liten vilje til å investere penger for å gjøre arbeidsdagen til ansatte bedre. Da er det LANGT bedre å ha en arbeidsgiver som tjener penger. Å påstå noe annet er tull.

2: Hva er det egentlig du ønsker? På en side prater du varmt om å opparbeide seg passiv inntekt slik at du har frihet til å følge drømmene dine og bestemme din egen fritid. I neste setning ønsker du å bygge opp et selskap og bli arbeidsgiver, med det ansvaret og den tidsbruken som følger. De er motsetninger, og jeg forstår ikke hva egentlig din motivasjon er.

3: Hvorfor lever du på arbeidsavklaringspenger? Jeg mistenker at grunnen til at du går arbeidsledig kanskje ikke er så frivillig som du sier i denne tråden. Jeg tenker da på spesielt på tråden du har opprettet om at du ble oppsagt. Men siden du selv sier at du går frivillig arbeidsledig, så får jeg bare ta utgangspunkt i det.

For det første så har du et syn på skatt, som at det er bare en kostnad, og man burde alltid forsøke å betale minst mulig skatt. Jeg har selv lest Kiyosaki meninger om skatt, og jeg regner med at det er herfra du har disse meningene. Og meningene er i seg selv legitime, men da må du nesten følge opp, og ikke urettmessig forsyne deg fra fellesskapet, men faktisk ta ansvar for din egen inntekt.

Når du frivillig går arbeidsledig og bruker skattebetalernes midler til å brødfø deg selv, så MÅ det betales skatter. Du unnskylder at du lever på fellesskapet med at du ikke «har funnet retningen din» og derfor er det bortkastet å jobbe. Hvis du skal greie å en gang gjøre deg selv økonomisk uavhengig, så må du som et minimum greie å faktisk tjene til livets opphold når du er i tyveårene.

Når det gjelder dine ambisjoner, så har du en kapitalistisk tankegang. Men når det gjelder samfunnets ansvar for å ta vare på deg, så har du en sosialistisk tankegang.

Du siterer selv Olav Thon på at den norske stat har for gode ordninger som gjør at mange ikke lokkes til å gå egne veier. Men selv gjør du det stikk motsatte, og bruker statens gode ordninger som en hvilepute.

Jeg ønsker egentlig ikke å referere så mye til Rich Dad Poor Dad, men siden du selv refererer mye til Kiyosaki, så kan jeg nevne noe som står i boken hans, som handler om at det er bra å ha gjeld til noen. Nettopp fordi hvis du har et press på deg til å skaffe penger, så vil du være tvunget til å jobbe hardt og tenke kreativt for å tjene penger. Du gjør i praksis det stikk motsatte med å motta arbeidsavklaringspenger, som gjør at fjerner det økonomiske presset fra deg.

4: Du har noen hersketeknikker, mot de som er uenige med deg. Personer som er uenig i at det er rett at du frivillig står utenfor arbeid og mottar penger fra NAV avfeier du som etnisk umoralske. Hvis noen prøver å legge litt press på dine meninger tar du raskt på deg en offerrolle og spør om det ikke er noen plass til slike som deg i deres samfunn.

Det er ingen konstruktiv måte å diskutere på.
Du ser ut til å ha blitt helt forelska i de foredragene og youtube leksjonene. Det er det og den direkte siteringa av uttalelser fra en eller annen selværlært grunder-ekspert som skal selge boka si eller kurset sitt som provoserer folk her. Det virker som du tror de har funnet den hellige gral innen personlig utvikling og økonomisk suksess.

Men det er tåkeprat. Annenhånds tåkeprat når det kommer fra deg, og det kan være skadelig fordi det stapper deg full av forventninger og håp som aldri vil innfris. Du hadde hatt mye bedre av en jobb, ikke for å stige i gradene eller bli fuckings Donald Trump av det, men for å ha noe å drive med som gir deg penger og en viss grad av stimulering. Hvilken som helst jobb er mer stimulerende enn å være arbeidsledig og se på youtube videoer. Jeg lærte masse av å jobbe i matbutikk. Ikke hvordan tjene mest mulig penger, men om folk og meg selv og om systemet som leverer oss mat og varer.

De legger frem teoriene sine som om det er verdens største selvfølge og alt som trengs er guts og sticktoitiveness. Som en sjef i et mobil-salg-firma som preiker høyt og hellig om at innsats kan gi deg 200k i måneden og det er ingen grenser for hvor langt du kan nå. Mens i realiteten må man fly som et piska skinn og prakke på folk ubrukelig crap for luselønn under elendige arbeidsforhold.

Ikke heng deg opp i hvem som tjener på det du gjør. Stå opp, jobb timene dine og begynn å stable penger.
Sist endret av Bothrops; 11. desember 2013 kl. 11:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Villig til å jobbe hardt for å oppnå passiv inntekt, ja. Alt jeg jobber med, vil jo på en eller annen måte komme andre til gode.
Vis hele sitatet...
Artig. Du vil ikkje jobbe for å gjere andre rike, men om du brått vert rik på andre sitt arbeid, så gjer du dei ei teneste ved å vere arbeidsgjevar og utleigar?

Gjer ikkje arbeidsgjevar deg ei teneste ved å tilby deg ein jobb og ei inntekt då?

Sitat av Taurean Vis innlegg
Tillater du deg aldri å dagdrømme? Det er jo spiren til nye idèer og retninger.
Vis hele sitatet...
Joda, men eg kaller det ikkje å jobbe målretta mot noko. Eg kaller det å dagdrøyme.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg tillater meg å tro at du tror at alle mennesker er klare mentalt når de blir født, og at alle vet det de trenger å vite når de blir 18,
Vis hele sitatet...
Artig. Var det ikkje du som sa eg la ord i munnen på deg?

Men nei. Som eg har skreve eit par plasser i tråden, så meiner eg ikkje det. Eg har tvert imot sagt at folk sjeldan jobber med det samme når dei er femti som når dei er tjue. Folk utvikler seg, tar utdanning, bytter beite, skaffer seg uformell kompetanse etc.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hadde det vært personlig utvikling som fag på skolen, så hadde vi unngått mye tragedier i voksen alder.
Vis hele sitatet...
Skulen er vel i stor grad personleg utvikling - verte sikre på eigne roller, få fagkunnskap, spisse interesser etc?
Til Taurean

"…NAV kan også bidra på andre måter i en etableringsfase. Du kan søke om å beholde dagpenger eller arbeidsavklaringspenger/tilleggsstønader under etablering av egen bedrift."

https://www.nav.no/Arbeid/Yrker+og+u...e+egen+bedrift


Så nå har du jo faktisk en perfekt anledning til å starte en egen bedrift da du har en fast inntekt og masser av tid til å realisere drømmen din.
Sist endret av Darko; 11. desember 2013 kl. 11:38.
Tauraen, ikke la de normale og realistiske tankesettene fra personene her knuse deg. Følg drømmen din, alt er mulig hvis man setter nok motivasjon og tankespill i det.
Hvordan bli rik (grunntenkning):

Finn et behov hos personer og fyll det!
Hvis det viser seg at behovet ikke er nok, skap da et kunstig behov og fyll dette.

Eks: Klipp plenen til naboen og tjen penger (eks 50 NOK). Vent til gresset blir høyt nok og klipp igjen.

Skap et kunstig behov:
Klipp gresset, fest en gjødsler under klipperen som fører med næring til jorden. Gresset trengs å klippes oftere, og du får oftere penger.

Lykke til med inntjeningen.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Taurean Vis innlegg
Godt poeng. De hadde nok ikke satt seg på freakforum og kritisert for enkle kvalitetspoeng andre heller.
Vis hele sitatet...
Jeg må bare spørre, er du virkelig så naiv at du tror at grunnen til at du får så mye kritikk baserer seg ene og alene i et ønske om å få KP?
Noen blir sikkert motivert av det, men brorparten av de som kritiserer deg, kritiserer deg blant annet fordi du mangler bakkekontakt.
Det er heller ingen som kritiserer at du har drømmer, men derimot får du kritikk for holdningene dine og din forenkling av veien til målet

Hvorfor rakker du ned på alle som ikke har de samme målene som deg?
Noe du gjør med måten du uttaler deg på om alle som jobber for andre.

Du sier du skal eie stigen, vel, med kunnskap, pågangsmot, hardt arbeid og en god porsjon flaks, så greier du kanskje det, men veien dit er lang og tung å gå og det finnes ingen garanti for suksess.
Det er heller ingen som har sagt at det ikke er mulig for deg å lykkes, men med holdningene du viser i denne tråden og utgangspunktet ditt, skal det mer enn en god porsjon flaks til.

Og jeg greier bare ikke å fatt hva som gir deg denne enorme troen på egne evner, når så mange med mye bedre forutsetninger har misslykkes før deg.
Det er fint å ha troen på seg selv, men man er fortsatt nødt til å forholde seg til virkeligheten, noe det virker som om du ikke gjør.

Og som så mange nå har påpekt, det at man kjenner spillereglene er ikke alene nok til å vinne, det er mange faktorer som spiller inn.
Du kan blant annet ha skikkelig uflaks, for det er ganske enkelt ikke mulig å gardere seg mot alt, og du må kunne tåle å gå på en økonomisk smell.

Så før du svarer noe mer i denne tråden, vær så snill og les igjennom svarene du har fått, for du har fått mange velmente og gode råd, fra folk som har mye bedre forutsetninger til å uttale seg enn hva du har, eller hva jeg har for den saks skyld. Å lytte til andre er en viktig egenskap, også når andre sier ting du ikke ønsker å høre eller selv er uenig i.
Og selv om enkelte har valgt og ikke sitte på toppen av stigen, betyr ikke det at de ikke har hatt muligheten, men folk er heldigvis forskjellige og alle har ikke de samme ønskene og målene som deg.
Så istedenfor å gå i forsvarsposisjon på alle som taler deg i mot, ta deg heller tid til å reflektere over kritikken du har fått, ikke på målet ditt i seg selv, men veien du gir uttrykk for at er så enkel å gå.


Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Tauraen, ikke la de normale og realistiske tankesettene fra personene her knuse deg. Følg drømmen din, alt er mulig hvis man setter nok motivasjon og tankespill i det.
Vis hele sitatet...
Nei, en drøm og et ønske om å lykkes er alene ikke nok.
Og det er ikke snakk om å knuse en drøm, det er snakk om å forholde seg til virkeligheten.
Sist endret av Veggen; 11. desember 2013 kl. 12:36.
Er det noen som kritiserer så fælt her som faktisk er "rike" her da, dvs. ha nok passiv inntekt til å leve godt uten å jobbe? Mange her som fremstår som bedrevitere, men med mindre dere har noe å vise for det så er vel rådene deres verdiløse, heller skadelige. Og med rik mener jeg ikke å jobbet i mange år for å tjene opp en grei formue, bare en idiot hadde vel klart å ikke få det til.

Har selv lignende drømmer for livet mitt som deg Taurean, ikke nødvendigvis å bli rik, men å ha nok passiv inntekt til at penger aldri er et problem for meg. Jeg tviler på at jeg eller noen andre kommer til å nå det punktet ved å høre på folk rådene fra folk uten suksess.
Samme gjelder når jeg går og trener på senter, mange tynne og svake folk vil alltid prøve å gi deg råd og tips fordi de føler at de vet best. Hører man på sånne folk kommer man ingen vei.
Sitat av Bæsjemann Vis innlegg
Er det noen som kritiserer så fælt her som faktisk er "rike" her da, dvs. ha nok passiv inntekt til å leve godt uten å jobbe? Mange her som fremstår som bedrevitere, men med mindre dere har noe å vise for det så er vel rådene deres verdiløse, heller skadelige. Og med rik mener jeg ikke å jobbet i mange år for å tjene opp en grei formue, bare en idiot hadde vel klart å ikke få det til.
Vis hele sitatet...
Å være rik betyr ikke å ha passiv inntekt. Har du formue får du passiv inntekt i form av renter i banken om du vil. Vi kritiserer ikkr det å være rik eller drømmer om å oppnå passiv inntekt, men måten TS idealiserer det og veien dit. Man trenger heller ikke å vise til resultater for å forstå hvordan man oppnår rikdom, de fleste som argumenterer her inne er å rette på selve tankegangen.

Som sagt hjelper det ikke å pugge retningslinjer.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Å være rik betyr ikke å ha passiv inntekt. Har du formue får du passiv inntekt i form av renter i banken om du vil. Vi kritiserer ikkr det å være rik eller drømmer om å oppnå passiv inntekt, men måten TS idealiserer det og veien dit. Man trenger heller ikke å vise til resultater for å forstå hvordan man oppnår rikdom, de fleste som argumenterer her inne er å rette på selve tankegangen.

Som sagt hjelper det ikke å pugge retningslinjer.
Vis hele sitatet...
"Rik" har flere definisjoner, det er din definisjon, ikke min.
Sitat av Bæsjemann Vis innlegg
"Rik" har flere definisjoner, det er din definisjon, ikke min.
Vis hele sitatet...
Så din definisjon av rikdom henger sammen med det å tjene penger i dag. Da har vi forskjellige standpunkt.

For meg er du rik dersom dersom har en stor formue på f.eks. 50 mill i bank (som uansett forrentes til over inflasjonsnivået, altså vokser) selv om du prosjiserer å bruke opp alt frem til du dør.

wealth
1. an abundance of valuable possessions or money.
2. a plentiful supply of a particular desirable thing.
Jeg vil si min tolkning er nermere definisjonen av ordet rikdom, det står ingenting om at det forutsetter vekst.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ganske mange rike i Norge som ikke har noe særlig utdannelse! Er du fattig/middelklasse fyr, så må du bare være beinhard mot dæ sjøl, peise på ut i d blå og satse på gull. Flattjern! Har du troa går det nok bra.

Jeg jobber som tømrer 8 timer hver dag, og syns det er givende. Men har gjort noen sneizne ting, som du har lest tidligere. ;-)
Hadde jeg hatt 100 mill på konto hadde jeg fortsatt snekra, men kanskje blitt hjemme når det regna, hehe.

Har forresten noen gode ideer hvis du er interessert. Gidder ikke å skrive det her, for da blir det bare snappa ;-D

Taurean altså