Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 17142
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det kan hende jeg har tapt noen timer overtid på å se den, men vi mennesker har et hav av tid til rådighet. Hvorfor er det snakk om å jobbe flest mulig timer for timelønn? Jeg tenker mer på å starte virksomhet av noe slag og heller ha folk til å jobbe for meg på ett eller annet tidspunkt. Jeg jobber heller mot muligheten til å tjene penger på den måten.

Hvorfor MÅ vi jobbe for andre? Veldig få som tar seg tid til å tenke over dette. Vi innfinner oss alt for lett med at så lenge vi ikke har foreldre som kommer fra virksomhetsbakgrunn så kan ikke vi det selv.
Vis hele sitatet...
Ser du ikke selvmotsigelsene i det du skriver?

Du vil at andre skal jobbe for meg men ser ikke vitsen med å jobbe for andre?
Majoriteten av grundere har startet med å jobbe for andre og jobbet seg oppover.

Jeg er glad du ikke er et vann jeg skal stupe i, for da er jeg redd jeg hadde brukket nakken.

Sitat av Taurean
Ditt eksempel har overhodet ingenting med hva jeg ser på å gjøre. Eksemplet ditt er så dumt at det vitner om selvinnsikt på størrelse med en klinkekule.
Vis hele sitatet...
Man skal ikke kaste stein i glasshus.

Tilbake til tema:
TED er det mye inspirerende og motiverende.
Sist endret av Veggen; 8. desember 2013 kl. 15:06.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Ser du ikke selvmotsigelsene i det du skriver?

Du vil at andre skal jobbe for meg men ser ikke vitsen med å jobbe for andre?
Majoriteten av grundere har startet med å jobbe for andre og jobbet seg oppover.

Jeg er glad du ikke er et vann jeg skal stupe i, for da er jeg redd jeg hadde brukket nakken.
Vis hele sitatet...
Det blir hvert enkelt individs valg hva de vil gjøre. Vi har alle valget.

Hvordan vet du at majoriteten av gründere har jobbet for andre og jobbet seg oppover? Da er de ikke gründere, da er de arbeidstakere. De er en del av en stige. Jeg vil eie stigen.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Man skal ikke kaste stein i glasshus.
Vis hele sitatet...
Jeg står for det jeg skriver. Du må lære deg å se det viktige i en tekst og ikke bare se etter selvmotsigelser og feil i andre. Det er en selvdestruktiv holdning. Jeg setter pris på konstruktiv kritikk, men ikke når det kun er for å fornedrige det jeg skriver. Sånne er det flere av her inne.

Det er dessuten slitsomt for alle du er rundt.
Sist endret av Taurean; 8. desember 2013 kl. 15:08.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det blir hvert enkelt individs valg hva de vil gjøre. Vi har alle valget.

Hvordan vet du at majoriteten av gründere har jobbet for andre og jobbet seg oppover? Da er de ikke gründere, da er de arbeidstakere. De er en del av en stige. Jeg vil eie stigen.
Vis hele sitatet...

Det er svært få jobber der du ikke jobber direkte eller indirekte for andre.

Den eneste jeg kommer på i farten som har hoppet rett inn på toppen, er Kim Yong-nam, så de aller fleste klatrer stigen nedenifra og opp, og jo høyere du står jo større blir fallet.
Vet du om mange som bare har hoppet rett inn på toppen?

Bill gates starte i det små og ble med tiden stor, det samme gjelder Olav Thon, som også har jobbet seg oppover. Så om du jobber for andre eller ei er ikke det som er viktig, det er hvilke målsetninger du har og hvordan du benytter deg av de resursene du har og mulighetene som byr seg.

Jeg står for det jeg skriver. Du må lære deg å se det viktige i en tekst og ikke bare se etter selvmotsigelser og feil i andre. Det er en selvdestruktiv holdning. Jeg setter pris på konstruktiv kritikk, men ikke når det kun er for å fornedrige det jeg skriver. Sånne er det flere av her inne.
Vis hele sitatet...
Hva med å stikke fingeren i jorda, for om det så bare var meg som misforsto det du skriver, burde ikke det alene være nok til at du skrev på en tydeligere måte, slik at ikke det poenget du ønsker å fremme går tapt?

Og grunnen til at jeg skriver til deg som jeg gjør, er den holdningen jeg oppfatter at du har, ut fra måten du skriver på.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det er svært få jobber der du ikke jobber direkte eller indirekte for andre.

Den eneste jeg kommer på i farten som har hoppet rett inn på toppen, er Kim Yong-nam, så de aller fleste klatrer stigen nedenifra og opp, og jo høyere du står jo større blir fallet.
Vet du om mange som bare har hoppet rett inn på toppen?

Bill gates starte i det små og ble med tiden stor, det samme gjelder Olav Thon, som også har jobbet seg oppover. Så om du jobber for andre eller ei er ikke det som er viktig, det er hvilke målsetninger du har og hvordan du benytter deg av de resursene du har og mulighetene som byr seg.
Vis hele sitatet...
Du svarer ditt eget spørsmål der

Investorer jobber ikke for andre. Det eneste investorer jobber med, er å analysere avtaler.

Hvis du er flink nok med dette, mener jeg, så kan du analysere deg fram til muligheter nesten ingen andre ser.

For eksempel: Du har spart opp egenkapital nok til å få lån på 2 mill. Du ser en ledig tomt. Du beregner alle kostnader, og kommer fram til at det vil lønne seg å sette opp et hus der med innleid hjelp til alt, for s å å selge huset.

Du selv gjør absolutt ingenting, bortsett fra å analysere og beregne hele jobben. Om du vil, kan du selvsagt være med og hjelpe til med to hender, for å korte ned tiden og passivt øke motivasjonen til de som jobber der, men du får gevinsten ved salg.

Jeg skjønner at dette er nok ekstremt vanskelig å få til i virkeligheten, men jeg er like fast bestemt på det er mulig.

Det er det samme hvis du skal kjøpe aksjer. Du analyserer regnskapene til selskapet, alle avtaler de har med andre, holder deg oppdatert med oppdragsmengden deres og du forstår markedsmekanisme. Da er det ikke lenger bare snakk om risiko ved å kjøpe aksjen, da blir det investering.

Når man jobber med dette, så jobber man for seg selv. Man er med på å skape verdier, derfor får man skatteletter.

Litt usikker rundt dette temaet enda, men jeg tror også det at man kan opprette virksomheter og investere i sine egne virksomheter. Da har man jo full kontroll over alle investeringene og du har i teorien kontroll over risikoen.

Risiko er i hovedsak mangel på kontroll.


Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Hva med å stikke fingeren i jorda, for om det så bare var meg som misforsto det du skriver, burde ikke det alene være nok til at du skrev på en tydeligere måte, slik at ikke det poenget du ønsker å fremme går tapt?

Og grunnen til at jeg skriver til deg som jeg gjør, er den holdningen jeg oppfatter at du har, ut fra måten du skriver på.
Vis hele sitatet...
Sier meg enig i den. Men du trenger ikke å være sarkastisk når du påpeker feil hos andre. Det leder til negativ friksjon.

Men det ER riktig å påpeke feil. Det er sånn vi kan lære.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Investorer jobber ikke for andre. Det eneste investorer jobber med, er å analysere avtaler.
Vis hele sitatet...
La meg sitere MeTheWall:
"Det er svært få jobber der du ikke jobber direkte eller indirekte for andre."

Det er svært få som har såpass med cash at dei ikkje har ein vanleg jobb.

Forøvrig virker det igjen som du tolker alt ut frå eigen ståstad. Du har ein kjedeleg jobb, og antar automatisk at alle som jobber for andre har ein kjedeleg jobb, og kun gjer det for å tene penger. Beklager, men du tar feil. Eg jobber med det eg jobber med fordi det er gøy. Eg har hatt høg nok lønn til å ta langt meir fri enn eg har gjort - men vil ikkje.

Slutt med det opphenget ditt i å ha masse penger. Det er betre å satse på å finne ein jobb du liker - det er eit langt meir realistisk mål. For truleg kjem hverken eg eller du til å bli spesielt rike. Forøvrig er nok eg nærare målet om å bli rik, fordi eg har jobba rimelig hardt i eit par år og har grei sparekonto, utan å ha sett ein einaste motivasjonsfilm om penger.
Sist endret av vidarlo; 8. desember 2013 kl. 17:16.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du svarer ditt eget spørsmål der

Investorer jobber ikke for andre. Det eneste investorer jobber med, er å analysere avtaler.

Hvis du er flink nok med dette, mener jeg, så kan du analysere deg fram til muligheter nesten ingen andre ser.

For eksempel: Du har spart opp egenkapital nok til å få lån på 2 mill. Du ser en ledig tomt. Du beregner alle kostnader, og kommer fram til at det vil lønne seg å sette opp et hus der med innleid hjelp til alt, for s å å selge huset.
Vis hele sitatet...
Og hvor mener du at disse oppsparte midlene skal komme fra?

Du selv gjør absolutt ingenting, bortsett fra å analysere og beregne hele jobben. Om du vil, kan du selvsagt være med og hjelpe til med to hender, for å korte ned tiden og passivt øke motivasjonen til de som jobber der, men du får gevinsten ved salg.

Jeg skjønner at dette er nok ekstremt vanskelig å få til i virkeligheten, men jeg er like fast bestemt på det er mulig.
Vis hele sitatet...
Uten penger vil jeg påstå at det er umulig. Derfor begynner de fleste med en eller annen form for jobb hos andre, frem til de har nok oppsparte midler til å kunne realisere personlige mål.

Det er det samme hvis du skal kjøpe aksjer. Du analyserer regnskapene til selskapet, alle avtaler de har med andre, holder deg oppdatert med oppdragsmengden deres og du forstår markedsmekanisme. Da er det ikke lenger bare snakk om risiko ved å kjøpe aksjen, da blir det investering.

Når man jobber med dette, så jobber man for seg selv. Man er med på å skape verdier, derfor får man skatteletter.
Vis hele sitatet...
Og igjen, hvilke penger skal du handle aksjer for?
Det finnes de som i ung alder har god forståelse for markedsøkonomi, men disse mangler som oftest kapital og begynner derfor å jobbe for en virksomhet som driver med aksjemegling. Og da jobber man for noen, både direkte og indirekte.

Litt usikker rundt dette temaet enda, men jeg tror også det at man kan opprette virksomheter og investere i sine egne virksomheter. Da har man jo full kontroll over alle investeringene og du har i teorien kontroll over risikoen.

Risiko er i hovedsak mangel på kontroll.
Vis hele sitatet...
Og jeg gjentar, hvor kommer pengene fra?

Så nei, jeg svarer ikke på mitt eget spørsmål, men det gjør ikke du heller.



Sier meg enig i den. Men du trenger ikke å være sarkastisk når du påpeker feil hos andre. Det leder til negativ friksjon.

Men det ER riktig å påpeke feil. Det er sånn vi kan lære.
Vis hele sitatet...
En ovenfra og ned holdning leder også svært ofte til negativ friksjon.
Og mitt første innlegg rettet mot deg i denne tråden, kan ses på som et ballspill der jeg sender en pasning i din retning, for så å analysere din måte å reagere på. Din første reaksjon vitner om at du ser på angrep som beste forsvar, en taktikk jeg selv prøver å unngå, da det svært ofte fører til lite fruktbare diskusjoner, men angrep kan i mange tilfeller være effektivt for å fremprovosere en reaksjon.
Sitat av slashdot Vis innlegg
La meg sitere MeTheWall:
"Det er svært få jobber der du ikke jobber direkte eller indirekte for andre."

Det er svært få som har såpass med cash at dei ikkje har ein vanleg jobb.
Vis hele sitatet...
Det tar ikke alltid penger for å lage penger. Hvis du tok fra Bill Gates alle penga han hadde, hvor lang tid tror du det tok før han ble rik igjen? Alt i livet har med vaner og kunnskap å gjøre. Det er likt for alle på den måten.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Forøvrig virker det igjen som du tolker alt ut frå eigen ståstad. Du har ein kjedeleg jobb, og antar automatisk at alle som jobber for andre har ein kjedeleg jobb, og kun gjer det for å tene penger. Beklager, men du tar feil. Eg jobber med det eg jobber med fordi det er gøy. Eg har hatt høg nok lønn til å ta langt meir fri enn eg har gjort - men vil ikkje.
Vis hele sitatet...
Greit, jeg respekterer den. Det viktige er å trives. Noen trives mer med å eie og utvikle stigen, andre trives mer med å befinne seg på og i stigen. Og jeg har fullt innsett at begge deler like viktige i forretningslivet og begge skal ha like mye respekt.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Slutt med det opphenget ditt i å ha masse penger. Det er betre å satse på å finne ein jobb du liker - det er eit langt meir realistisk mål. For truleg kjem hverken eg eller du til å bli spesielt rike. Forøvrig er nok eg nærare målet om å bli rik, fordi eg har jobba rimelig hardt i eit par år og har grei sparekonto, utan å ha sett ein einaste motivasjonsfilm om penger.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke gjøre det til en konkurranse, for da gir jeg min egen tankekraft bort til deg. Det vil jeg ikke.

Dessuten, rikdom kan ikke måles i en stor pengesum på bankkontoen. Nå er kanskje NOK en sterk valuta i verden, men norge i seg selv er et lite land med liten økonomi i forhold til USA. Går alt på dunken der, så blir også økonomien i norge redusert (uten at jeg vet særlig mye om dette). Da er kanskje den store pengesummen din ikke verdt så mye lenger, kanskje banken ikke kan betale dem tilbake til deg?

Det å eie virksomheter, å ha folk i jobb for seg, og å eie eiendom og boenheter og å ha passive inntekter, er mer bærekraftig enn å ha en stor sum penger i banken. Dette vil det alltid være et marked for. Da kan du og familien være bærekraftig i generasjoner, hvor mot en kjempestor pengesum ikke alltid vil være bærekraftig i generasjoner. Å bare eie en stor sum penger er ikke bærekraftig for all tid. Kan man marked og å styre penger, så vil det alltid være bærekraftig.

Dessuten - Penger er ikke bare penger som i papirlapper som blir trykket. ALT rundt oss er penger, alt har en viss verdi. For en som forstår det, så finnes det plutselig uendelige muligheter for å tjene penger.

Med mindre jeg har misforstått noe, noe som er fullt mulig.
Sist endret av Taurean; 8. desember 2013 kl. 18:40.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det tar ikke alltid penger for å lage penger.
Vis hele sitatet...
Jo, litt grovt sett gjer det nok det. Du blir ikkje veldig rik med mindre du allereie er veldig rik. Det er unntak, men det er nettopp unntak.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det viktige er å trives. Noen trives mer med å eie og utvikle stigen, andre trives mer med å befinne seg på og i stigen.
Vis hele sitatet...
Problemet er at du ser ut til å ha en kjedeleg jobb, og du antar automatisk at einaste alternativet ditt til det er å bli rik. Det er feilslutning, og det er det vanskelegaste å gjennomføre. Å få ei utdanning er langt enklare, langt større sjans for suksess og har andre fordeler, som høgare lønn i samme lsengen.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Dessuten, rikdom kan ikke måles i en stor pengesum på bankkontoen. Nå er kanskje NOK en sterk valuta i verden, men norge i seg selv er et lite land med liten økonomi i forhold til USA. Går alt på dunken der, så blir også økonomien i norge redusert (uten at jeg vet særlig mye om dette).
[...]
Det å eie virksomheter, å ha folk i jobb for seg, og å eie eiendom og boenheter og å ha passive inntekter, er mer bærekraftig enn å ha en stor sum penger i banken. Dette vil det alltid være et marked for.
Vis hele sitatet...
Om ting kollapser såpass at penger brått er verdilaust trur eg valutaen er haglepatroner, og ikkje eigedom eller stillinger.

Igjen; du har fått oppheng i noko på grunn av ein video du har sett. Skaff deg litt almenndanning og få breiare innsikt i samfunnet. Skaff deg ei utdanning du liker. Gjerne innan økonomi. Men ikkje tru at promovideoer er ei spesielt god kjelde til kunnskap...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jo, litt grovt sett gjer det nok det. Du blir ikkje veldig rik med mindre du allereie er veldig rik. Det er unntak, men det er nettopp unntak.
Vis hele sitatet...
Det er din innstilling og det respekterer jeg.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er at du ser ut til å ha en kjedeleg jobb, og du antar automatisk at einaste alternativet ditt til det er å bli rik. Det er feilslutning, og det er det vanskelegaste å gjennomføre. Å få ei utdanning er langt enklare, langt større sjans for suksess og har andre fordeler, som høgare lønn i samme lsengen.
Vis hele sitatet...
Du tar litt feil, og du har litt rett.

I alle yrker jeg har jobbet i, så har jeg møtt mennesker som kjeder seg forferdelig, som prater om drømmer, men aldri oppfyller dem, som rett og slett innfinner seg med at den tilværelsen de er i, må de finne seg i å være i, fordi "sånn er det bare". Det godtar ikke jeg som et godt nok svar. Hvem er det som innbiller folk at man MÅ godta et yrke, jobbe 8 timer og få lønn for å overleve? Det er så mange gründere og forretningsfolk som har så lett for å tjene penger, fordi de forstår markedsmekanikk på ett eller annet vis. De forstår "cashflow", pengeflyt, og hvordan de kan styre den til seg. Hvis du mener -det- er på jordet, da tror jeg -du- er på jordet. Alt i livet handler om informasjon, oversikt og handlingskraft.

Jeg tar ikke alt jeg skriver her bare av èn video. Det er alltid en sum av alt jeg har opplevd i livet. Det samme gjelder deg.

Det er nok vanskelig å gjennomføre, men det er faktisk vanskelig å holde på en jobb i 45 år også. 8 timer om dagen, 5 dager i uken. For meg er det SVÆRT mye tid å gi bort til andre, for enhver sum penger. Når du kommer hjem har du ofte ikke overskudd hverken fysisk eller mentalt til å følge dine andre drømmer for livet ditt er fylt opp av andre ting. For veldig mange er det sånn realiteten er. Enig?

Er du virkelig ikke enig i at man kan velge om man vil eie en virksomhet, og at man kan velge å jobbe i den virksomheten?

Det neste jeg vurderer nå er faktisk å ta utdanning, så der er vi enige. Er stort sett enig med deg, men du må også se at det finnes en annen verden for alle som vil, enn å jobbe 8 timer i døgnet.

I enhver jobb jeg har begynt i, så har jeg vært kjempemotivert, interessert og hardtjobbende. Men ettersom tiden har gått, jeg har funnet ut det som kan finnes ut av, så har det blitt kjedelig, og pengemessig så er det nesten umulig å leve ut noen drømmer uten å få seg kredittkort. Det er kanskje delvis min egen skyld, men det er også realiteten for veldig mange.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Om ting kollapser såpass at penger brått er verdilaust trur eg valutaen er haglepatroner, og ikkje eigedom eller stillinger.

Igjen; du har fått oppheng i noko på grunn av ein video du har sett. Skaff deg litt almenndanning og få breiare innsikt i samfunnet. Skaff deg ei utdanning du liker. Gjerne innan økonomi. Men ikkje tru at promovideoer er ei spesielt god kjelde til kunnskap...
Vis hele sitatet...
Hva mener du med haglepatroner i den sammenhengen?

Har ikke fått oppheng i noe spesielt, annet enn at den som forstår markedsmekanisme godt nok, kan skape muligheter for andre. Tror du også er enig der.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvem er det som innbiller folk at man MÅ godta et yrke, jobbe 8 timer og få lønn for å overleve? Det er så mange gründere og forretningsfolk som har så lett for å tjene penger, fordi de forstår markedsmekanikk på ett eller annet vis.
Vis hele sitatet...
Her tar du grunnleggande feil. For kvar gründer som har ein million, tipper eg det er ti som har gjeld på en million og null å vise til. Dei færraste lukkast. Og av dei som lukkast trur eg det handler meir om å fylle ei nisje enn å 'forstå markedsmekanikk'.
Sitat av Taurean Vis innlegg
De forstår "cashflow", pengeflyt, og hvordan de kan styre den til seg. Hvis du mener -det- er på jordet, da tror jeg -du- er på jordet. Alt i livet handler om informasjon, oversikt og handlingskraft.
Vis hele sitatet...
Det hjelper ikkje å vite det om du har eit produkt ingen vil ha. På nettet heiter det at content is king. Eg trur du er på jordet når du antar at det i så stor grad handler om å forstå cashflow og andre buzzwords.
Sitat av Taurean Vis innlegg
For meg er det SVÆRT mye tid å gi bort til andre, for enhver sum penger. Når du kommer hjem har du ofte ikke overskudd hverken fysisk eller mentalt til å følge dine andre drømmer for livet ditt er fylt opp av andre ting. For veldig mange er det sånn realiteten er. Enig?
Vis hele sitatet...
Eg, og mange andre eg kjenner, har ein jobb som lærer meg noko nytt, som gir meg utbytte i form av kunnskap og opplevelser. Eg utvikler meg gjennom jobben, og det er ikkje bare å byte bort tid mot penger - det er og å byte bort tid mot opplevelser, penger, erfaring og lærdom. Så igjen - du tolker ting ut frå eige verdsbilete.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Er du virkelig ikke enig i at man kan velge om man vil eie en virksomhet, og at man kan velge å jobbe i den virksomheten?
Vis hele sitatet...
Nei, grovt sagt kan du ikkje velje det. For å eige verksemda må du anten ha mykje penger, eller ha ein god ide, grunnleggje verksemda, legge ned tusentals timar med låg løn, for du får suksess. Det er dei færraste som greier det.
Sitat av Taurean Vis innlegg
men du må også se at det finnes en annen verden for alle som vil, enn å jobbe 8 timer i døgnet.
Vis hele sitatet...
http://www.temporarilyembarrassedmillionaires.org/

Fleirtalet vil aldri verte så rike at dei kan leve den draumen.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Men ettersom tiden har gått, jeg har funnet ut det som kan finnes ut av, så har det blitt kjedelig, og pengemessig så er det nesten umulig å leve ut noen drømmer uten å få seg kredittkort. Det er kanskje delvis min egen skyld, men det er også realiteten for veldig mange.
Vis hele sitatet...
Igjen; utdanning. Folk med utdanning har ikkje rutinejobber grovt sagt, og det er relativt mykje betre betalt. Eg kan leve akkurat slik eg måtte ønske i den jobben eg har no, utan å pådra meg kredittgjeld. Grunnlønna i ny jobb er i overkant av ein halv million - plenty til et rimelig bra liv uten pengebekymringer.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Har ikke fått oppheng i noe spesielt, annet enn at den som forstår markedsmekanisme godt nok, kan skape muligheter for andre. Tror du også er enig der.
Vis hele sitatet...
Å forstå markedsmekanismer er ikkje nok. Du må ha en god porsjon flaks i tillegg.

Problemet er at du antar at du er den einaste intelligente der ute - det er du ikkje. Og lønna arbeid er enklaste måten å oppnå ei sikker, stabil inntekt på. Du veit kva du har, og du veit kva du får. Ein gründer veit ikkje kva han får, og må jobbe langt meir enn åttetimers dager.

Så prøv utdanning, og finn deg ein jobb som erl itt meir intelektuelt stimulerande.

Kva er det du gjer for å oppfylle draumane dine?
Sist endret av vidarlo; 8. desember 2013 kl. 20:44.
Tror du har sett det tullete foredraget litt for mange ganger, Taurean. Vil du bli rik, må du ta risiko. Uansett. 2/3 grundere går konkurs og sliter med gjeld (eller andre stygge konsekvenser).

De fleste velger sikkerhet og har det veldig bra.

Hilsen investor.
Sist endret av Spirituell; 8. desember 2013 kl. 20:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er det samme hvis du skal kjøpe aksjer. Du analyserer regnskapene til selskapet, alle avtaler de har med andre, holder deg oppdatert med oppdragsmengden deres og du forstår markedsmekanisme. Da er det ikke lenger bare snakk om risiko ved å kjøpe aksjen, da blir det investering.
Vis hele sitatet...
Stort sett analyserer du ikkje regneskaper. Du går etter børsmeldinger og magefølelse. Det er svært få som har såpass store poster at det er verdt tida å analysere regneskap.

Forøvrig er det alltid risiko. Du veit ikkje om det kjem gjennombrot i fusjon i morgon - i så fall vil alle oljerelaterte aksjer dale. Det er lite truleg, men det er ein risiko. Du veit ikkje om ein oljerigg tar fyr utanfor USA (Deepwater Horizon - BP). Lite truleg, men det skjedde, og BP gikk kraftig ned. Du veit ikkje om ein konkurent kjem på noko genialt i samme markedssegment. Kort sagt - det er risiko. Den er der uansett kor grundig du analyserer.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Stort sett analyserer du ikkje regneskaper. Du går etter børsmeldinger og magefølelse. Det er svært få som har såpass store poster at det er verdt tida å analysere regneskap.

Forøvrig er det alltid risiko. Du veit ikkje om det kjem gjennombrot i fusjon i morgon - i så fall vil alle oljerelaterte aksjer dale. Det er lite truleg, men det er ein risiko. Du veit ikkje om ein oljerigg tar fyr utanfor USA (Deepwater Horizon - BP). Lite truleg, men det skjedde, og BP gikk kraftig ned. Du veit ikkje om ein konkurent kjem på noko genialt i samme markedssegment. Kort sagt - det er risiko. Den er der uansett kor grundig du analyserer.
Vis hele sitatet...
Det som tar mest tid med fundamental analyse er å plotte inn regnskap i excel så du kan regne ut multipler og lage historiske grafer for å se de store finansielle hendelsene. Hos forvaltningsselskaper er det som oftest en person som jobber heltid med å analysere et par aksjer i en spesifikk bransje, og han analyserer bl.a. regnskapene.

Risikodelen er korrekt, men det er ikke bare brann og store ødeleggelser som er risiko vi tar hensyn til. Bare oljeprisen er en ekstremt viktig faktor for oljeselskapene, vil den synke til under 70 USD innen 2015 blir inntjeningene markant dårligere og kursene justeres deretter. Snakker vi shipping er ratene viktige, er det oppdrett gjelder lakseprisen osv...

Taurean: Rich Dad Poor Dad fyren forteller absolutt ingenting revolusjonerende. Jeg tok faktisk tiden til å se på foredraget, og det er ting jeg har visst siden 8-10 årsalderen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Det som tar mest tid med fundamental analyse er å plotte inn regnskap i excel så du kan regne ut multipler og lage historiske grafer for å se de store finansielle hendelsene. Hos forvaltningsselskaper er det som oftest en person som jobber heltid med å analysere et par aksjer i en spesifikk bransje, og han analyserer bl.a. regnskapene.
Vis hele sitatet...
Sjølvsagt, men da er det antakeleg snakk om poster som er over det privatpersoner diller med? For min del ser eg på nøkkeltall et par år tilbake, børsmeldinger og kursutvikling før eg blåser 20k inn i en aksje. Skulle eg analysert meir ville vinninga gått opp i spinninga med så lite penger.
Sett alt du eier og har + alt du greier å låne på at Arsenal slår City på søndag. Da tredobler du pengene dine ihvertfall

Et useriøst svar må det være plass til?

Vil tro at hvis du jobber mye og hardt, har litt flaks og noen kontakter å dra i er sjansen stor.

Mange er så heldige at alt bare detter i fanget på dem, med tanke på arv og lignende.

Selv får jeg prøve å makse BSU, komme meg på høgskole og spille på odds og lotterier.

heartslava.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Her tar du grunnleggande feil. For kvar gründer som har ein million, tipper eg det er ti som har gjeld på en million og null å vise til. Dei færraste lukkast. Og av dei som lukkast trur eg det handler meir om å fylle ei nisje enn å 'forstå markedsmekanikk'.
Vis hele sitatet...
Det er det som er allmennsviten om virksomheter. At 9\10 går det galt med før eller siden.

Men 1 greier det! Og det er ikke ensbetydende med at, hvis du IKKE greier det, så er du ute av gamet for alltid. Det tror ihvertfall jeg på. Kiyosaki sier selv at han feilet 2 ganger før han fikk suksess.

Jeg bygger videre på din antagelse og tror at det handler om begge de to påstandene, både å fylle en nisje OG å forstå markedsmekanisme.

For å få pengene til å flyte til deg, så må du på en eller annen måte tilby noe som noen vil ha.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det hjelper ikkje å vite det om du har eit produkt ingen vil ha. På nettet heiter det at content is king. Eg trur du er på jordet når du antar at det i så stor grad handler om å forstå cashflow og andre buzzwords.
Vis hele sitatet...
Hvis et nyetablert selskap som selger et visst produkt selger godt og vokser år etter år, og du samtidig er oppdatert på trender og forespørsel innenfor markedet det selger til, så kan man forutse nyskapning.

Og hvordan ser man at et selskap selger? Igjennom å analysere pengeflyten. Hva påvirker salget av varene firmaet produserer? Hvordan er det med tilgangen til råvarene firmaet produserer, er prisene på råvarene stabile eller fluktuerende?

Det er klart det er mye jobb. Men prisen som kan være i enden tror jeg kan være høyere enn det man sitter igjen med enn en vanlig jobb.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg, og mange andre eg kjenner, har ein jobb som lærer meg noko nytt, som gir meg utbytte i form av kunnskap og opplevelser. Eg utvikler meg gjennom jobben, og det er ikkje bare å byte bort tid mot penger - det er og å byte bort tid mot opplevelser, penger, erfaring og lærdom. Så igjen - du tolker ting ut frå eige verdsbilete.
Vis hele sitatet...

Det høres jo ikke ut som jobb, det du har. Det høres ut som fritid, en livsstil som du har innfunnet deg med. Og det høres jo ut som at du lever i en drøm. Men er du økonomisk uavhengig? Hvis jobben din forsvant, og du og samboeren (om du har) stod jobbløse, hvor mange år kunne dere leve på rikdommen dere har? Har dere noen passive inntekter?

Er du enig i at å finne en jobb som det du har, er et valg? Tenker du at de alle som jobber med jobber de egentlig ikke ønsker å jobbe i, har et valg om å velge noe bedre? Hvis du hadde mulighet til å tilby dem det, ville du gjort det?


Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, grovt sagt kan du ikkje velje det. For å eige verksemda må du anten ha mykje penger, eller ha ein god ide, grunnleggje verksemda, legge ned tusentals timar med låg løn, for du får suksess. Det er dei færraste som greier det.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg oppretter et selskap - "Emil's entreprenør". Jeg finner en eiendom, analyserer og henter inn priser på alt som skal til for å bygge et hus på den tomta. Jeg legger frem hele prosjektet til investorer som vil være med på prosjektet. Selv har jeg ikke en krone investert i noenting. Huset blir bygd, solgt og jeg sitter igjen med en viss sum penger.

Tror du det er en mulighet? Jeg er inneforstått med at dette er teori og ikke virkelighet. Men det finnes mennesker som får det til, både med eiendom og hus, og med alt mulig annet. De vet at det finnes et marked for det de skal skape.


Sitat av slashdot Vis innlegg
http://www.temporarilyembarrassedmillionaires.org/

Fleirtalet vil aldri verte så rike at dei kan leve den draumen.
Vis hele sitatet...
Jeg velger å ikke se på den linken, for jeg planlegger ikke å bli som de der, utfra å dømme navnet på linken.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Igjen; utdanning. Folk med utdanning har ikkje rutinejobber grovt sagt, og det er relativt mykje betre betalt. Eg kan leve akkurat slik eg måtte ønske i den jobben eg har no, utan å pådra meg kredittgjeld. Grunnlønna i ny jobb er i overkant av ein halv million - plenty til et rimelig bra liv uten pengebekymringer.
Vis hele sitatet...
Du kan leve akkurat slik du måtte ønske, men du må fremdeles møte opp på jobb på et visst tidspunkt. Jeg respekterer og beundrer din evne til å leve i så harmoni med dette aspektet. Vi er forskjellige der.

Forstår du at det er noen over deg som tjener veldig mye mer penger enn deg, på din jobb? Tenker du på det? Kunne du tenke deg å ha stillingen over deg?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Å forstå markedsmekanismer er ikkje nok. Du må ha en god porsjon flaks i tillegg.

Problemet er at du antar at du er den einaste intelligente der ute - det er du ikkje. Og lønna arbeid er enklaste måten å oppnå ei sikker, stabil inntekt på. Du veit kva du har, og du veit kva du får. Ein gründer veit ikkje kva han får, og må jobbe langt meir enn åttetimers dager.

Så prøv utdanning, og finn deg ein jobb som erl itt meir intelektuelt stimulerande.

Kva er det du gjer for å oppfylle draumane dine?
Vis hele sitatet...
Flaks er et begrep som brukes innen gambling. Suksess innen finans har ingenting med flaks å gjøre, tror jeg på. Hard jobb - helt enig. Men at man kan tjene mye mer penger, få mer skattelette og bli økonomisk uavhengig i lang tid, er jeg også inneforstått med.

Begynner å bli lei av at du legger ord i kjeften på meg, som ikke er sanne. Det sier mer om deg enn om meg.

En del av drømmen min om å kunne skape alt mulig med virksomheter er nettopp å skape bedre arbeidsplasser enn de jeg har vært på, hvor ledelsen bryr seg mer om de ansatte, hvor det er bedre kommunikasjon, hvor det er muligheter for kurs og avanse, bonuser ved hard jobb, sosiale sammenkomster, muligheter for trening - og mye mer. Jeg ønsker folk vel i bunn og grunn. Jeg tror også på at alle andre mennesker i verden egentlig vil det samme som meg. Jeg tror ikke det er noen som ønsker at alle andre skal ha det jævlig. Det er utenforstående hendelser som gjør at de tenker det, men i bunnen er alle mennesker gode.

Akkurat nå så prøver jeg å gjøre det beste valget jeg kan for fremtiden før jeg velger hva jeg skal begi meg utpå. Det styres mot utdanning, så vi er enige der.
Foreløpig så lever jeg ut "små" drømmer, som matlagning, trening og bra sosialt samvær. Selv om dette er noe vi i norge er heldige for å oppleve, så ønsker jeg en bedre hverdag for meg selv, og alle i familien min.

Litt større drømmer, som å leie bil og kjøre tur i europa, og mange andre ting, er jeg inneforstått med at vil ta årevis å samle penger til. Derfor legger jeg det heller fra meg, og fokuserer på hvordan jeg kan skape suksess og tjene mer penger raskere, lettere og med mindre jobb. Hvis jeg noen gang greier det, skal jeg lære opp andre til å gjøre det.

Når jeg hører andres drømmer, og ser hvor lidenskapelige andre mennesker er innenfor visse områder, så skulle jeg ønske jeg kunne tilby dem en mulighet til å jobbe med nettopp det de har lidenskap for. Det er min største drøm. Og å sette barn til verden. Men det gjør jeg ikke før jeg har suksess.

Hva med deg?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sjølvsagt, men da er det antakeleg snakk om poster som er over det privatpersoner diller med? For min del ser eg på nøkkeltall et par år tilbake, børsmeldinger og kursutvikling før eg blåser 20k inn i en aksje. Skulle eg analysert meir ville vinninga gått opp i spinninga med så lite penger.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde aldri kjøpt aksjer ved å bare se på multipler, børsmeldinger og kursutvikling. Jeg må forstå hvordan de tjener penger, hva farene er, generelle trender, hva som skjer i sektoren, underliggende verdier i selskapet samt en versettelsesanalyse (DCF). Høres kanskje mye ut, men tar absolutt ikke mer enn et par arbeidsdager.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Tror du har sett det tullete foredraget litt for mange ganger, Taurean. Vil du bli rik, må du ta risiko. Uansett. 2/3 grundere går konkurs og sliter med gjeld (eller andre stygge konsekvenser).

De fleste velger sikkerhet og har det veldig bra.

Hilsen investor.
Vis hele sitatet...
Tankeløs kritikk. Hvorfor syns du det er tullete? Er du virkelig ikke enig i noe av det han sier? Begrunn gjerne.

Hva baserer du utsagnet på at om man vil bli rik, så må man ta risiko?

Det er jeg også inneforstått med, og forretningslivet kan ikke bestå hvis det ikke var sånn. Men for en forretningseier som forstår markedsmekanikk og hvordan alt fungerer, er det også trygghet å drive virksomheter.

Hvis man tok fra alle menneskene i verden alle pengen sine, så ville det ikke gått lang tid før alle hadde nøyaktig de samme pengene på nytt.

Ville du anbefalt andre å bli investor?
Kan jeg bare påpeke at du ikke svarte på åssen man får penger uten å jobbe for noen først? Med mindre du får litt av familien etc. Men det vil jeg utelukke siden det er et lite mindretall som får større summer av familien sin. Kort sagt du må jobbe deg opp litt kapital før du får kaste deg ut i markedet.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Og hvor mener du at disse oppsparte midlene skal komme fra?
Vis hele sitatet...
Jeg ser den, og innser begge mulighetene om at man kan skape suksess både med oppsparte midler, og uten oppsparte midler. Det er nok lettere med penger, så lenge man ikke ser på dem som en falsk trygghet. Det er kun noe du har for å få folk til å jobbe for deg.


Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Uten penger vil jeg påstå at det er umulig. Derfor begynner de fleste med en eller annen form for jobb hos andre, frem til de har nok oppsparte midler til å kunne realisere personlige mål.
Vis hele sitatet...
De fleste, ja. Og er enig i at det nok er det letteste, selv om det er mulig uten også, om man er smart nok. Tok man fra Donald Trump alle penga hans, så ble han fort rik igjen, tror jeg.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Og igjen, hvilke penger skal du handle aksjer for?
Det finnes de som i ung alder har god forståelse for markedsøkonomi, men disse mangler som oftest kapital og begynner derfor å jobbe for en virksomhet som driver med aksjemegling. Og da jobber man for noen, både direkte og indirekte.
Vis hele sitatet...
Klart, i aksjemarkedet så må man ha penger før man kan kjøpe, den ser jeg. Men innenfor virksomheter så er ikke det alltid nødvendig, tenker jeg.

Det er noe man velger selv. Man kunne begynt på bar bakke også. Man oppretter en virksomhet (jeg vet ikke om det i seg selv koster penger). Man låner en snøskuffe av noen man kjenner. Man finner en desperat person som vil ha jobb. Man går fra dør til dør og gjør avtaler om at når snøen kommer, så kan du ringe, så tar vi 200kr per time. Du trenger ikke bil eller noenting.
Du tar halvparten, arbeidstakeren får halvparten. Du betaler skatt og gjør alt lovlig, og du kan utvide virksomheten så stort hodet ditt klarer å fatte det.

Det finnes uendelige muligheter. Men som Kiyosaki sier: "The biggest expense is not what you're spending, it's the money you're not making, because you are afraid."

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Og jeg gjentar, hvor kommer pengene fra?

Så nei, jeg svarer ikke på mitt eget spørsmål, men det gjør ikke du heller.
Vis hele sitatet...
Akkurat i dette tilfellet så snakker jeg om hvis man er blitt stor og har masse kapital, og "er i gang". Her mente jeg ikke å stå på bar bakke til å begynne med.


Sitat av MeTheWall Vis innlegg
En ovenfra og ned holdning leder også svært ofte til negativ friksjon.
Og mitt første innlegg rettet mot deg i denne tråden, kan ses på som et ballspill der jeg sender en pasning i din retning, for så å analysere din måte å reagere på. Din første reaksjon vitner om at du ser på angrep som beste forsvar, en taktikk jeg selv prøver å unngå, da det svært ofte fører til lite fruktbare diskusjoner, men angrep kan i mange tilfeller være effektivt for å fremprovosere en reaksjon.
Vis hele sitatet...
Jeg takker for at du lærte meg den teknikken. Men det er en teknikk jeg forsøker å unngå å bruke. For det kan fremprovosere -unødvendig- friksjon, og det kan føre til at en person du aldri trodde hadde verdifull kunnskap, ikke vil dele den med deg. Hvis du er innen forretningsbransjen, snakker du sånn med andre forretningsfolk? Er det vanlig? Har man ikke respekt for hverandre?

Det beste er å dele sin mest verdifulle kunnskap til enhver tid.

Free flow of information is the only safeguard against tyranny.
Sist endret av Taurean; 8. desember 2013 kl. 23:17.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er det som er allmennsviten om virksomheter. At 9\10 går det galt med før eller siden.

Men 1 greier det! Og det er ikke ensbetydende med at, hvis du IKKE greier det, så er du ute av gamet for alltid. Det tror ihvertfall jeg på. Kiyosaki sier selv at han feilet 2 ganger før han fikk suksess.

Jeg bygger videre på din antagelse og tror at det handler om begge de to påstandene, både å fylle en nisje OG å forstå markedsmekanisme.

For å få pengene til å flyte til deg, så må du på en eller annen måte tilby noe som noen vil ha.
Vis hele sitatet...
Selvsagt, det er grunnleggende. Å fylle en nisje er en av de 4 markedsstrategiene et selskap kan følge. Les en markedsføringsbok dersom du har en idé du vil sette ut i markedet.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis et nyetablert selskap som selger et visst produkt selger godt og vokser år etter år, og du samtidig er oppdatert på trender og forespørsel innenfor markedet det selger til, så kan man forutse nyskapning.

Og hvordan ser man at et selskap selger? Igjennom å analysere pengeflyten. Hva påvirker salget av varene firmaet produserer? Hvordan er det med tilgangen til råvarene firmaet produserer, er prisene på råvarene stabile eller fluktuerende?

Det er klart det er mye jobb. Men prisen som kan være i enden tror jeg kan være høyere enn det man sitter igjen med enn en vanlig jobb.
Vis hele sitatet...
Oppsumert: du betaler for risiko. Mange feiler.

På den andre siden har du sivilingeniøren som tjener i underkant av 500k første året og stiger til en stabil 800k-lønn. Nermest null risiko, plenty med jobber dersom selskapet går konk. Etter 10 år har kanskje ingeniøren nedbetalt hus og bil. 60% av de som har valgt grunderveien er langt ifra det ingeniøren besitter av verdier.

Er en potensiell, lite sannsynlig millionlønn om 10 år verdt alt arbeidet? Det spørs hva slags person du er. Noen versetter jobben og finner motivasjon i den og ikke bare penger.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Det høres jo ikke ut som jobb, det du har. Det høres ut som fritid, en livsstil som du har innfunnet deg med. Og det høres jo ut som at du lever i en drøm. Men er du økonomisk uavhengig? Hvis jobben din forsvant, og du og samboeren (om du har) stod jobbløse, hvor mange år kunne dere leve på rikdommen dere har? Har dere noen passive inntekter?

Er du enig i at å finne en jobb som det du har, er et valg? Tenker du at de alle som jobber med jobber de egentlig ikke ønsker å jobbe i, har et valg om å velge noe bedre? Hvis du hadde mulighet til å tilby dem det, ville du gjort det?
Vis hele sitatet...
Her siterer du han fyren ordrett. Alle betaler ned på lå, og ingeniøren vil alltid få jobb i lille Norge. USA er en annen sak.

Men tenk deg om alle prøvde å være grundere? Verden hadde ikke gått rundt.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis jeg oppretter et selskap - "Emil's entreprenør". Jeg finner en eiendom, analyserer og henter inn priser på alt som skal til for å bygge et hus på den tomta. Jeg legger frem hele prosjektet til investorer som vil være med på prosjektet. Selv har jeg ikke en krone investert i noenting. Huset blir bygd, solgt og jeg sitter igjen med en viss sum penger.

Tror du det er en mulighet? Jeg er inneforstått med at dette er teori og ikke virkelighet. Men det finnes mennesker som får det til, både med eiendom og hus, og med alt mulig annet. De vet at det finnes et marked for det de skal skape.
Vis hele sitatet...
Som sagt, risiko. Hva om du ikke får solgt boligen du bygger? Vil du bygge noe billig, må du ta et visst ansvar. Hva om byggefirmaet har gjort feilberegninger? Hva om det skjer forsinkelser? Har du tenkt på alt papirarbeidet og tiden det tar?


Sitat av Taurean Vis innlegg
Du kan leve akkurat slik du måtte ønske, men du må fremdeles møte opp på jobb på et visst tidspunkt. Jeg respekterer og beundrer din evne til å leve i så harmoni med dette aspektet. Vi er forskjellige der.

Forstår du at det er noen over deg som tjener veldig mye mer penger enn deg, på din jobb? Tenker du på det? Kunne du tenke deg å ha stillingen over deg?
Vis hele sitatet...
Hvis han har tatt stor risiko, så har han fått betalt for det. Mange feiler.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Flaks er et begrep som brukes innen gambling. Suksess innen finans har ingenting med flaks å gjøre, tror jeg på. Hard jobb - helt enig. Men at man kan tjene mye mer penger, få mer skattelette og bli økonomisk uavhengig i lang tid, er jeg også inneforstått med.
Vis hele sitatet...
Det er alltid risiko. Flaks er inneblandet i risiko. Du kan ikke kontrollere makroøkonomiske variabler, så du kan ha uflaks hele din karriere, selv om du diversifiserer bra og har statistikken på din side.

Sitat av Taurean Vis innlegg
En del av drømmen min om å kunne skape alt mulig med virksomheter er nettopp å skape bedre arbeidsplasser enn de jeg har vært på, hvor ledelsen bryr seg mer om de ansatte, hvor det er bedre kommunikasjon, hvor det er muligheter for kurs og avanse, bonuser ved hard jobb, sosiale sammenkomster, muligheter for trening - og mye mer. Jeg ønsker folk vel i bunn og grunn. Jeg tror også på at alle andre mennesker i verden egentlig vil det samme som meg. Jeg tror ikke det er noen som ønsker at alle andre skal ha det jævlig. Det er utenforstående hendelser som gjør at de tenker det, men i bunnen er alle mennesker gode.
Vis hele sitatet...
Sa du ikke at du ville bli rik? Alt styres av penger, og for å ha masse av det må du være grådig.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Når jeg hører andres drømmer, og ser hvor lidenskapelige andre mennesker er innenfor visse områder, så skulle jeg ønske jeg kunne tilby dem en mulighet til å jobbe med nettopp det de har lidenskap for. Det er min største drøm. Og å sette barn til verden. Men det gjør jeg ikke før jeg har suksess.

Hva med deg?
Vis hele sitatet...
Du kan bli coach, eller forme coacher som kan jobbe i det andre firmaet ditt!
Sist endret av Spirituell; 8. desember 2013 kl. 23:16.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Stort sett analyserer du ikkje regneskaper. Du går etter børsmeldinger og magefølelse. Det er svært få som har såpass store poster at det er verdt tida å analysere regneskap.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med poster? Hvordan vet du dette, har du prøvd deg som investor?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Forøvrig er det alltid risiko. Du veit ikkje om det kjem gjennombrot i fusjon i morgon - i så fall vil alle oljerelaterte aksjer dale. Det er lite truleg, men det er ein risiko. Du veit ikkje om ein oljerigg tar fyr utanfor USA (Deepwater Horizon - BP). Lite truleg, men det skjedde, og BP gikk kraftig ned. Du veit ikkje om ein konkurent kjem på noko genialt i samme markedssegment. Kort sagt - det er risiko. Den er der uansett kor grundig du analyserer.
Vis hele sitatet...
Akkurat når det gjelder verdensøkonomien, er vi alle i risikio, også du som har fast, trygg jobb. Dine penger er i risiko. Men de som eier virksomheter og utleiekomplekser, står tryggest når det gjelder fremtiden, uansett hvordan økonomien går.

Så å tenke passiv inntekt istedenfor fast inntekt (ved egen jobb) virker for meg mer fornuftig. Hvis du blir syk og må slutte i jobben, så slutter også inntekten din å komme inn. Vi har det lettere i norge enn i USA, der er jeg enig. Men du tjener fremdeles mindre og betaler like mye skatt.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg velger å ikke se på den linken, for jeg planlegger ikke å bli som de der, utfra å dømme navnet på linken.
Vis hele sitatet...
Se på linken.
Den oppsummerer deg og hele den amerikanske dagdrømmen i én enkelt setning.

Jeg ønsker deg hell og lykke til på veien.
Du sier at du ikke trenger det, men med ditt tilsynelatende ekstremt simplistiske verdenssyn tror jeg du vil trenge hell i bøtter og spann.

Et helt seriøst forslag; start en blogg hvor du dokumenterer veien din til økonomisk uavhengighet, hvor du skriver litt om hvilke grep du tar fra dag til dag.
Trenger ikke oppdateres mer enn et par ganger i måneden, og kan selvfølgelig skrives anonymt.
Dette vil gi oss underholdning, og deg motivasjon.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
,Taurean: Rich Dad Poor Dad fyren forteller absolutt ingenting revolusjonerende. Jeg tok faktisk tiden til å se på foredraget, og det er ting jeg har visst siden 8-10 årsalderen.
Vis hele sitatet...
Da kommer du fra en familie som har lært deg de tingene. Vil du anbefale noen å gå for det han sier?

90% av alle mennesker vet ikke om det han snakker om og 90% av de som ser på det, tror han er en kvakksalver og fortsetter i sitt vanlige spor.
Sist endret av Taurean; 8. desember 2013 kl. 23:24.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva mener du med poster? Hvordan vet du dette, har du prøvd deg som investor?



Akkurat når det gjelder verdensøkonomien, er vi alle i risikio, også du som har fast, trygg jobb. Dine penger er i risiko. Men de som eier virksomheter og utleiekomplekser, står tryggest når det gjelder fremtiden, uansett hvordan økonomien går.

Så å tenke passiv inntekt istedenfor fast inntekt (ved egen jobb) virker for meg mer fornuftig. Hvis du blir syk og må slutte i jobben, så slutter også inntekten din å komme inn. Vi har det lettere i norge enn i USA, der er jeg enig. Men du tjener fremdeles mindre og betaler like mye skatt.
Vis hele sitatet...
En post er en aksjeandel.

Har du pengene i banken er du sikret inntil 2 millioner av bankenes sikringsfond, så de er risikofrie.

Passiv inntekt er selvfølgelig en god ide, men man må være kreativ, ha en god ide og bruke tid på det. Det er ikke som japaneren sier at du kan "earn more, work less". Dersom du klarer å få en passiv stabil inntekt (kan ikke være uendelig forresten), har du arbeidet for det med mindre du sitter på store verdier og putter alt i noen fond.

Han snakker ingenting om risiko, som er hovedgrunnet til at folk ikke har valgt samme veien.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Du sier at du ikke trenger det, men med ditt tilsynelatende ekstremt simplistiske verdenssyn tror jeg du vil trenge hell i bøtter og spann.
Vis hele sitatet...
Det som er med mange suksessfulle personer er at de var "dumme nok" til IKKE å høre på de som prøvde å stanse dem før de hadde bgynt
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det som er med mange suksessfulle personer er at de var "dumme nok" til IKKE å høre på de som prøvde å stanse dem før de hadde bgynt
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at det ikke er mulig, jeg kjenner flere som har startet sin egen bedrift og har ansatte.

Det som kjennetegner alle er at de har virkelighetssans i tillegg til drømmer.
Risiko vil alltid finnes, i alt, uansett. Det du snakker om Taurean ifht aksjer er kalkulert risiko. Tanken din er fin, Taurean, men det virker ikke som du har satt deg så veldig inn i ting, eller startet "bli-rik"prosjektet ditt i større grad, du virker nesten som du bare har sett youtubevideoen, som forøverig ikke er særlig revolusjonerende...

Det er forresten som en sier her, hvis du har tenkt å satse på å bli "på toppen av stigen" bare for å tjene mye penger, og føle deg suksessfull tror jeg ikke du kommer til å bli særlig lykkelig. De som er lykkelige i disse stillingene er mennesker som anser dette som livet deres, og jobben er hva som gjør dem glad. Warren Buffet våkner aldri opp om morgenen og tenker "I dag vil jeg ikke på jobb!" Er dette fordi han er "på toppen av stigen" eller er det fordi han er en økonomi-nerd som synes aksjemarkedet er spennende, samtidig som han er en rastløs person som finner mer glede i jobb enn i å fiske og se på fotball? Jeg holder en knapp på sistnevnte.

Er det lov å spørre hvordan din livssituasjon er for øyeblikket?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Akkurat nå så prøver jeg å gjøre det beste valget jeg kan for fremtiden før jeg velger hva jeg skal begi meg utpå. Det styres mot utdanning, så vi er enige der.
Foreløpig så lever jeg ut "små" drømmer, som matlagning, trening og bra sosialt samvær. Selv om dette er noe vi i norge er heldige for å oppleve, så ønsker jeg en bedre hverdag for meg selv, og alle i familien min.

Litt større drømmer, som å leie bil og kjøre tur i europa, og mange andre ting, er jeg inneforstått med at vil ta årevis å samle penger til. Derfor legger jeg det heller fra meg, og fokuserer på hvordan jeg kan skape suksess og tjene mer penger raskere, lettere og med mindre jobb. Hvis jeg noen gang greier det, skal jeg lære opp andre til å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke lest alle postene dine, så beklager hvis jeg spør om noe du har svart på tidligere.

Jeg undrer litt over ordvalget ditt i "styres mot utdanning". Hva betyr det? Hva gjør du akkurat nå? Jobb, eventuelt hvor? Går du enda på skolen?

Du virker jo veldig ambisiøs, og det er forsåvidt en god ting. De fleste store menn starter med ambisiøse tanker på ellers bar bakke. Jeg er bare nysgjerrig på mer av hva du gjør akkurat nå, ikke hva du har planer om å gjøre. Du nevner matlaging, trening og sosialt samvær, som jo er gode ting, men litt urelatert til ambisjonene dine.

Sitat av Taurean Vis innlegg
De fleste, ja. Og er enig i at det nok er det letteste, selv om det er mulig uten også, om man er smart nok. Tok man fra Donald Trump alle penga hans, så ble han fort rik igjen, tror jeg.
Vis hele sitatet...
Ja, på samme måte som Idar Vollv.... nei, vent.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Det beste er å dele sin mest verdifulle kunnskap til enhver tid.
Vis hele sitatet...
Nåja. Hvis du nå en gang blir en vellykket gründer, vil du nok oppdage at å dele sin mest verdifulle kunnskap ikke alltid er like lurt. Men jeg skjønner tanken din.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det som er med mange suksessfulle personer er at de var "dumme nok" til IKKE å høre på de som prøvde å stanse dem før de hadde bgynt
Vis hele sitatet...
Bare til å begynne et sted vel i stedet for å diskutere drømmene sine på et forum. Foreldrene mine kjenner en fyr som før var pengelens og deprimert, som begynte å selge noen fliser han hadde liggende i garasjen sin. Sikkert mange som lo av fyren og hans planer da, men i dag eier han en stor forretning og tjener mange millioner i året uten at han trenger å løfte en finger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Men 1 greier det! Og det er ikke ensbetydende med at, hvis du IKKE greier det, så er du ute av gamet for alltid.
Vis hele sitatet...
Nei, men i den tida du har brukt på å skaffe deg gjeld til businessen din har eg hatt en behagelig halvmillion i året eller meir, og 8-4 jobb.
Sitat av Taurean Vis innlegg
For å få pengene til å flyte til deg, så må du på en eller annen måte tilby noe som noen vil ha.
Vis hele sitatet...
Du fann ikkje ein betre klisje?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det høres jo ikke ut som jobb, det du har. Det høres ut som fritid, en livsstil som du har innfunnet deg med. Og det høres jo ut som at du lever i en drøm.
Vis hele sitatet...
Det er det eg har prøvd å fortelje til deg; ein jobb der utdanning er påkrevd er stortsett ikkje det samme som det du antar alle jobber med. Det er langt meir kreativt og utfordrande.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Men er du økonomisk uavhengig? Hvis jobben din forsvant, og du og samboeren (om du har) stod jobbløse, hvor mange år kunne dere leve på rikdommen dere har? Har dere noen passive inntekter?
Vis hele sitatet...
Om jobben forsvant? Eg søkte ny jobb for to månader sidan. Det var å sende CVen til første og beste firma, og få tilbod etter ei uke. Eg kan få ny jobb i morgon om eg har lyst.

Og eg kan greie meg ~2-3 år på det eg har på konto med dagens livsstil, og antakeleg 5+ år om eg måtte.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis jeg oppretter et selskap - "Emil's entreprenør". Jeg finner en eiendom, analyserer og henter inn priser på alt som skal til for å bygge et hus på den tomta. Jeg legger frem hele prosjektet til investorer som vil være med på prosjektet. Selv har jeg ikke en krone investert i noenting. Huset blir bygd, solgt og jeg sitter igjen med en viss sum penger.
Vis hele sitatet...
Kva om renta sprett opp med 5% medan du byggjer huset. Då sit du med eit lån som potensielt sett er større enn verdien på huset, og er i nett samme situasjon som ein som har mista jobben - om ikkje verre. Jobb har ekstremt låg risiko i Noreg, på grunn av låg arbeidsløyse og generelt godt sosialt sikkerhetsnett for arbeidstakarar.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Men det finnes mennesker som får det til, både med eiendom og hus, og med alt mulig annet. De vet at det finnes et marked for det de skal skape.
Vis hele sitatet...
Nei, dei har penger i utgangspunktet. Det er hovudskilnaden. Eg og du vil aldri få lånet som er nødvendig for eit slikt prosjekt, fordi vi ikkje har eigenkapital. Har ein ti millioner kan ein tene bra på å kjøpe ein bygård og leige ut. Eg har ikkje ti millioner; eg kan ikkje gjere det.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg velger å ikke se på den linken, for jeg planlegger ikke å bli som de der, utfra å dømme navnet på linken.
Vis hele sitatet...
Du er ein av dei, anten du vil eller ikkje. Det er tydeleg ut frå argumentasjonen din.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du kan leve akkurat slik du måtte ønske, men du må fremdeles møte opp på jobb på et visst tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Dei siste par åra har eg hatt ei frihet til å møte på jobb omlag når eg møtte ønske, utan spesielt mykje klaging. Kreative jobber har stortsett fleksitid.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Forstår du at det er noen over deg som tjener veldig mye mer penger enn deg, på din jobb? Tenker du på det? Kunne du tenke deg å ha stillingen over deg?
Vis hele sitatet...
Forstår det veldig godt. Har nettopp tjent inn en million for firmaet. Og fått 100k av det sjølv. Og nei, kunne aldri tenkt meg ei leiarstilling.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Flaks er et begrep som brukes innen gambling. Suksess innen finans har ingenting med flaks å gjøre, tror jeg på.
Vis hele sitatet...
Og forbausande mykje innan finans har element av gambling i seg. Du gambler på at oljeprisen ikkje går ned, at oljerigger ikkje synker, at ingen finner opp fusjon i mårra...
Sitat av Taurean Vis innlegg
Begynner å bli lei av at du legger ord i kjeften på meg, som ikke er sanne. Det sier mer om deg enn om meg.
Vis hele sitatet...
Kva ord er det du snakker om?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sjølvsagt, men da er det antakeleg snakk om poster som er over det privatpersoner diller med? For min del ser eg på nøkkeltall et par år tilbake, børsmeldinger og kursutvikling før eg blåser 20k inn i en aksje. Skulle eg analysert meir ville vinninga gått opp i spinninga med så lite penger.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er jeg som er for interessert i emnet, men som en regel kan man si at man skal ignorere tidligere kurs. Det som har skjedd i fortiden garanterer på ingen måte fremtiden. I beste fall ser man hvor selskapet ønsker kursen sin, men det er ikke dermed sagt at de oppnår dette. Spirituell gikk vel kort og greit gjennom hva som er mye mer relevant. Finansavisens innsideportefølje er også å anbefale for de som ikke er så interessert, men bare vil ha en liten ekstra inntekt.

Når det kommer til å bli rik, så ser jeg én fellesnevner for samtlige som har klart det; de har jobbet 12-16 timer hver dag. Aksjemeglerne/investorene starter dagen klokken 6 og er gjerne ikke ferdig før 18-19. Salgssjefene har ca. samme arbeidstid, og gründere jobber mer eller mindre døgnet rundt. Ingen av personene jeg kjenner som har gjort/gjør dette motiveres av penger. Penger er for de kun papir og helt uviktig for at de gjør jobben sin - de drives av et vinnerinnstinkt og/eller lidenskap for det de driver med. Som en person som bruker youtube motivasjonsvideoer for å manne meg opp til noen ekstra timer med kompleks funksjonsanalyse, så er det egentlig ett sitat som ressonerer: "you're not going to be successful until i dont give you a dime to do what you do". Å finne en slik ting for seg selv er vinn-vinn. Enten så blir du så god/nyskapende at du blir mangemillionær og når dette målet, eller så jobber du med noe du genuint liker. Uansett hvilken av de to du ender på, så har du vunnet i lotteriet kalt livet.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg ser den, og innser begge mulighetene om at man kan skape suksess både med oppsparte midler, og uten oppsparte midler. Det er nok lettere med penger, så lenge man ikke ser på dem som en falsk trygghet. Det er kun noe du har for å få folk til å jobbe for deg.
Vis hele sitatet...
Om man har oppsparte midler er dette noe man gjerne har jobbet for, og man er på ingen måte garantert suksess bare fordi man har greid å spare penger.
Har man ikke penger i det hele tatt, og ikke vil jobbe, er sjansen for å bli rik så å si lik null.

Sitat av Taurean
De fleste, ja. Og er enig i at det nok er det letteste, selv om det er mulig uten også, om man er smart nok. Tok man fra Donald Trump alle penga hans, så ble han fort rik igjen, tror jeg.
Vis hele sitatet...
Ikke av å sitte på rumpa, han måtte ha stått på og jobbet for å bygge seg opp ny kapital. Og i en startfase, er den enkleste veien til å tjene penger å jobbe for andre.

Sitat av Taurean
Klart, i aksjemarkedet så må man ha penger før man kan kjøpe, den ser jeg. Men innenfor virksomheter så er ikke det alltid nødvendig, tenker jeg.

Det er noe man velger selv. Man kunne begynt på bar bakke også. Man oppretter en virksomhet (jeg vet ikke om det i seg selv koster penger). Man låner en snøskuffe av noen man kjenner. Man finner en desperat person som vil ha jobb. Man går fra dør til dør og gjør avtaler om at når snøen kommer, så kan du ringe, så tar vi 200kr per time. Du trenger ikke bil eller noenting.
Du tar halvparten, arbeidstakeren får halvparten. Du betaler skatt og gjør alt lovlig, og du kan utvide virksomheten så stort hodet ditt klarer å fatte det.
Vis hele sitatet...
Du skal ikke se bort fra at arbeidstakeren din fort hadde blitt din største konkurrent. Når han hadde kommet i kontakt med alle kundene, kunne han sagt til disse at han skal starte for seg selv, for så å tilby de samme tjeneste til en lavere pris. Han kunnen gitt de 40% prisavslag og fortsatt tjent mer enn om han jobbet for deg.

Jeg begynner å lure på hva du egentlig mener med å jobbe?
Om du traver rund for å skaffe kunder, ja da gjør du en jobb, og denne jobben gjør du for deg selv, arbeidstakeren din og dine potensielle kunder.
Administrering er en jobb det også, så selv om du i praksis bare tar i mot telefoner, for så å gi oppdraget videre til noen andre, så er det fortsatt en jobb. og selv om du i ditt tenkte scenario ikke har en sjef, jobber du for kundene dine og arbeidstakeren din.

Sitat av Taurean
Akkurat i dette tilfellet så snakker jeg om hvis man er blitt stor og har masse kapital, og "er i gang". Her mente jeg ikke å stå på bar bakke til å begynne med.
Vis hele sitatet...
Disse midlene har jo uansett kommet fra et sted, og normen er gjerne at man har jobbet for pengene, da som oftest for noen.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Selvsagt, det er grunnleggende. Å fylle en nisje er en av de 4 markedsstrategiene et selskap kan følge. Les en markedsføringsbok dersom du har en idé du vil sette ut i markedet.
Vis hele sitatet...
Takk for det rådet. En av de neste bøkene jeg har planer om å lese er nettopp om det.


Sitat av Spirituell Vis innlegg
Oppsumert: du betaler for risiko. Mange feiler.
Vis hele sitatet...
De spørsmålene jeg kom med der, hadde den betydningen at de skal man svare svært grundig på før man eventuelt investerer. Greit, en viss risiko vil det kanskje være, men man kan -nærmest- eliminere risikoen.

Hvis man kjenner tilbudsmarkedet, og etterspørselsmarkedet til en produksjonskjede til bunns, så er det i teorien svært lite som kan gå galt. Og har man først satt seg inn i et marked på denne måten, så vil det kreve mye mindre jobb senere å analysere alt på nytt, fordi man har satt seg så grundig inn i det. Det blir som med alt i livet. Er dette en jobb som ofte er godt betalt?


Sitat av Spirituell Vis innlegg
På den andre siden har du sivilingeniøren som tjener i underkant av 500k første året og stiger til en stabil 800k-lønn. Nermest null risiko, plenty med jobber dersom selskapet går konk. Etter 10 år har kanskje ingeniøren nedbetalt hus og bil. 60% av de som har valgt grunderveien er langt ifra det ingeniøren besitter av verdier.
Vis hele sitatet...
Det at det er så høy lønn i et sånt yrke, vitner om at firmaene de jobber for tjener grassalt mye penger. Jeg vil eie en bedrift som ansetter ingeniører, for eksempel.

De som sitter på toppen av et sånt firma, har null gjeld fra starten av, for de tjener så mye penger. De vil også sitte på passive inntekter over tid. Men så har du igjen temaet om formueskatt - det er bedre å bruke pengene man får inn, og hele tiden sirkulere på den måten. Da unngår man formueskatt. Og man tilegner seg erfaring som investor, man tvinger seg til å utvikle seg. Økonomisk sett, burde man søke å unngå skatter i det store og hele. Alt man gjør innen for denne bransjen er med på å skape verdier for andre mennesker. Kun når man skal realisere en personlig drøm bør man spare opp penger og bruke dem.

Forskjellen på den som sitter på toppen og ingeniøren, er utdanningen og ambisjonsnivåene.


Sitat av Spirituell Vis innlegg
Er en potensiell, lite sannsynlig millionlønn om 10 år verdt alt arbeidet? Det spørs hva slags person du er. Noen versetter jobben og finner motivasjon i den og ikke bare penger.
Vis hele sitatet...
Om den er lite sannsynlig eller ikke kommer an på ens ambisjon og evne til å ta til seg kunnskap raskt.


Sitat av Spirituell Vis innlegg
Her siterer du han fyren ordrett. Alle betaler ned på lån, og ingeniøren vil alltid få jobb i lille Norge. USA er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på akkurat hvor jeg siterte han ordrett der. Men jeg er sikker på at du også siterer noen du har studert ordrett i noe av det du skriver i denne tråden. Vi siterer alle noen hele tiden i livet.

Så lenge noen betaler for lånet ditt, så er det bare greit å ha lån. "Good debt and bad debt." Nok et sitat.


Sitat av Spirituell Vis innlegg
Men tenk deg om alle prøvde å være grundere? Verden hadde ikke gått rundt.
Vis hele sitatet...
Det er jeg like inneforstått med som at solen står opp i morgen tidlig Men husk - Selv gründere bruker penger personlig, for å støtte andres bedrifter og virksomheter. Så alle er i bunn og grunn med på å støtte andres bedrifter. Sånn sett er økonomi svært interessant. Og mange ting er med på å styre folks pengebruk, som reklame.


Sitat av Spirituell Vis innlegg
Som sagt, risiko. Hva om du ikke får solgt boligen du bygger? Vil du bygge noe billig, må du ta et visst ansvar. Hva om byggefirmaet har gjort feilberegninger? Hva om det skjer forsinkelser? Har du tenkt på alt papirarbeidet og tiden det tar?
Vis hele sitatet...
1) Hvis det er et marked for boliger, du har analysert alt godt på forhånd, og du er oppdatert på markedet, så får du solgt boligen. Kanskje 1% risiko.

2) Hvis byggefirmaet gjør feilberegninger, må de ta kostnaden. Vanntette avtaler er ekstremt viktig. Er inneforstått med at man må enten kunne jus innenfor markedet man skal drive, eller ha en ekstremt god rådgiver man kan ringe til.

3) Leier man inn de beste folkene, er sjansen for forsinkelser liten.

4) Da leier man inn en som kan ta alt papirarbeid. Ja, det vil koste penger, men det blir en del av analysen. Lønner det seg ikke på analysen, så gjennomfører man ikke prosjektet.

Man kan velge å være med å jobbe på prosjektet som generell hjelp, eller gå i gang med å analysere nye prosjekter.

Jeg vet jeg høres litt hitler ut, men -noen får det til-! Det er mulig for alle å få til.

Sitat av Spirituell Vis innlegg
Hvis han har tatt stor risiko, så har han fått betalt for det. Mange feiler.

Hvis du mener sjefen, som jeg nevnte i det avsnittet: Hva om sjefen har analysert slashdot's jobb til grunns før han ansatte han? Kanskje han eliminerte risikoen før han ansatte han og derfor fikk kjempegodt betalt for det? For meg er det å betrakte som en kunst.


Sitat av Spirituell Vis innlegg
Det er alltid risiko. Flaks er inneblandet i risiko. Du kan ikke kontrollere makroøkonomiske variabler, så du kan ha uflaks hele din karriere, selv om du diversifiserer bra og har statistikken på din side.
Vis hele sitatet...
Jeg har en tro på hvis man ikke tjener penger, så er det mangel på kunnskap på ett eller annet nivå ^^


Sitat av Spirituell Vis innlegg
Sa du ikke at du ville bli rik? Alt styres av penger, og for å ha masse av det må du være grådig.
Vis hele sitatet...
Jeg tror heller at man må være svært generøs for å bli rik. Man må ville andre vel, og alt man trenger å forstå angående økonomi er at det man foretar seg må være økonomisk bærekraftig før man kan fortsette.

Er heller ikke interessert i å ha en kjempestor sum penger, men å skaffe masse passive inntekter, og å inneha stor kunnskap innenfor markedsmekanisme (hvis det er det riktige ordet).


Sitat av Spirituell Vis innlegg
Du kan bli coach, eller forme coacher som kan jobbe i det andre firmaet ditt!
Vis hele sitatet...
Da må man nok igjennom en kjempestor møllestein før man blir så garvet ^^ I mange år. Men, den tanken er mye mer givende enn å stå på fabrikk eller kjøre truck i lager til man blir 67 år for å få full pensjon.

Jeg husker reklamen som gikk på tv for en del år siden. "Har du lyst til å gå med posten når du blir pensjonist? Ta en prat med "firmanavn" om pensjonssparing nå. Med mindre du vil gå med posten når du blir pensjonist, da." Hvis det er hva som venter meg etter 47 år på fabrikk, så velger jeg heller risikoen ved å bli flink innen business. Skal man ha en jobb utenom fabrikk, lager eller kasse i butikk, så må man utdanne seg. Man kan like gjerne utdanne seg til det høyeste av det høye, enn noe mindre.

Noen får det til!

Sitat av Spirituell Vis innlegg
En post er en aksjeandel.

Har du pengene i banken er du sikret inntil 2 millioner av bankenes sikringsfond, så de er risikofrie.

Passiv inntekt er selvfølgelig en god ide, men man må være kreativ, ha en god ide og bruke tid på det. Det er ikke som japaneren sier at du kan "earn more, work less". Dersom du klarer å få en passiv stabil inntekt (kan ikke være uendelig forresten), har du arbeidet for det med mindre du sitter på store verdier og putter alt i noen fond.

Han snakker ingenting om risiko, som er hovedgrunnet til at folk ikke har valgt samme veien.
Vis hele sitatet...
"Japaneren" - Hehe! Jeg mener ikke at man kan sitte på kjøkkenstolen og lese om det, så skjer alt automatisk. Jeg mener at jo flere virksomheter man eier, som går av seg selv, jo mindre behøver man å jobbe på en seinere tid i livet. Man må selvsagt jobbe hardt i mange år for å få suksess, men prisen i enden er større enn å måtte jobbe til man er 67 for å få full pensjon.

2 millioner holder nok lenge, men hvis man har en familie med 3 barn, kone, hus og alt som følger med det, så vil de pengene gå ut i løpet av få år. Man har ingen trygghet ut livet, med mindre man bor på gård og kan dyrke sin egen jord.

Og med uendelig, så mener jeg at hvis man forstår markedsmekanisme, så kan man skape et marked i hvilken som helst tid man er i. Dernest uendelig passiv innekt. Har ingenting med å være grådig eller slem å gjøre, men å skape muligheten. "Be the one that's handing out the job", nytt sitat.

Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Jeg sier ikke at det ikke er mulig, jeg kjenner flere som har startet sin egen bedrift og har ansatte.

Det som kjennetegner alle er at de har virkelighetssans i tillegg til drømmer.
Vis hele sitatet...
Hva kommer alltid før en realisering?

Sitat av Znusken Vis innlegg
Risiko vil alltid finnes, i alt, uansett. Det du snakker om Taurean ifht aksjer er kalkulert risiko. Tanken din er fin, Taurean, men det virker ikke som du har satt deg så veldig inn i ting, eller startet "bli-rik"prosjektet ditt i større grad, du virker nesten som du bare har sett youtubevideoen, som forøverig ikke er særlig revolusjonerende...

Det er forresten som en sier her, hvis du har tenkt å satse på å bli "på toppen av stigen" bare for å tjene mye penger, og føle deg suksessfull tror jeg ikke du kommer til å bli særlig lykkelig. De som er lykkelige i disse stillingene er mennesker som anser dette som livet deres, og jobben er hva som gjør dem glad. Warren Buffet våkner aldri opp om morgenen og tenker "I dag vil jeg ikke på jobb!" Er dette fordi han er "på toppen av stigen" eller er det fordi han er en økonomi-nerd som synes aksjemarkedet er spennende, samtidig som han er en rastløs person som finner mer glede i jobb enn i å fiske og se på fotball? Jeg holder en knapp på sistnevnte.

Er det lov å spørre hvordan din livssituasjon er for øyeblikket?
Vis hele sitatet...
Tanken er ikke bare å bli rik. Ei heller bare for å føle meg suksessfull, selv om det må være en del av målet også, akkurat som at for noen er 7-3 jobb som suksess å betrakte. Det må du være enig i.
Grunnverdien er å ønske andre mennesker bedre fremtid og bedre arbeidsforhold enn det jeg har opplevd.

Han Buffet tenker nok ikke den tanken. Han kan gjøre hva han vil uansett. Han er nok forbi det stadiet. Tok du fra han alle pengene, så vil hans gamle vaner og kunnskap sørge for at han skaper seg rikdom i løpet av kort tid igjen.

Fordi han vil, ja, jeg er enig. Ikke fordi han må. Ingen av oss -må- egentlig noenting. Vi tar valg igjennom hele livet. Det eneste vi må er å dø, og å leve til vi dør. Alt imellom er valg.

Hvordan tror du samfunnet ville blitt hvis vi fjernet alt av penger i dagens samfunn med all vår kunnskap om mennesket? Ville vi levd i harmoni, eller ville vi funnet opp en valuta å krangle om? Ville vi levd for å forske, utvikle oss og dyrke jorden for mat, eller ville vi drept hverandre for å skaffe oss den største andelen verdier?

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg har ikke lest alle postene dine, så beklager hvis jeg spør om noe du har svart på tidligere.

Jeg undrer litt over ordvalget ditt i "styres mot utdanning". Hva betyr det? Hva gjør du akkurat nå? Jobb, eventuelt hvor? Går du enda på skolen?
Vis hele sitatet...
Vi mennesker er som steiner i verdensrommet, alltd i bevegelse. Vi tar valg som styres av vår sum av kunnskap. Vi kan velge hvor vi får vår kunnskap fra, hvor idèene oppstår fra. Kunnskap er alt. Jeg har kommet fram til at å basere ens økonomiske livsgrunnlag på noe som er monotont og rammebesatt, er motstridende mot vår natur som mennesker. Det finnes ytterkanter man støter på, og da oppstår desperasjon. Man må velge en livsvei som ikke har rammer, som har uendelige muligheter for å oppnå det rikeste livet.

Har jobbet innen byggfag, fabrikk og lager. Akkurat for tiden er jeg arbeidsledig, mitt eget valg.
Vis hele sitatet...

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Du virker jo veldig ambisiøs, og det er forsåvidt en god ting. De fleste store menn starter med ambisiøse tanker på ellers bar bakke. Jeg er bare nysgjerrig på mer av hva du gjør akkurat nå, ikke hva du har planer om å gjøre. Du nevner matlaging, trening og sosialt samvær, som jo er gode ting, men litt urelatert til ambisjonene dine.
Vis hele sitatet...
Akkurat nå så vurderer jeg hva jeg skal utsette meg for i forhold til min fremtid i livet. Leser bøker, gjør det jeg tidligere skrev og velger ut det som er mest i tråd med mine ambisjoner. Jobber intenst med å utvikle meg selv og å bli et bedre menneske, det vil alltid være et fokuspunkt i mitt liv.


Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ja, på samme måte som Idar Vollv.... nei, vent.
Vis hele sitatet...
Han kan nok ha tapt penger, men det er fordi han manglet kunnskap om ett eller annet. Jeg vil ikke tippe på hva.


Sitat av Realist1 Vis innlegg
Nåja. Hvis du nå en gang blir en vellykket gründer, vil du nok oppdage at å dele sin mest verdifulle kunnskap ikke alltid er like lurt. Men jeg skjønner tanken din.
Vis hele sitatet...
Det er så mange som tviholder på sine kunnskaper, fordi de er redde for at noen skal gå forbi dem i livet. Vil påstå at det er bortimot 99% av oss alle som ikke tør å dele kunnskapen vi kan, fordi vi er redde for at noen skal stjele vårt livsgrunnlag.

Men nettopp derfor skaper vi grunnlag for krig og konflikt. Hvis alle alltid delte sin mest verdifulle kunnskap, ville det ikke vært krig eller konflikt.

Dessuten har jeg en tro på at jo mer åpen man er og jo mer man deler, jo mer vil man få tilbake i livet. Det er bare å se på denne tråden (for min del ihvertfall). For mange er nok ikke min kunnskap mye å skryte av, men jeg har lært masse allerede fra andre i denne tråden, og forumet generelt.

Vi er alle suksesser og vi må lære oss å dele av alt vi vet hele tiden. Det eneste vi skal være forsiktige med å dele, er vår ambisjon og drøm, for nesten alle vil prøve å bryte den ned, fordi mennesker blir svært fort sjalu og misunnelige på noen som har stor selvsikkerhet og sterke ambisjoner. Jo før man lærer å prissette andres suksess, jo før vil man selv oppleve suksess. Man drar til seg ting man søker. Basic human nature.

Sitat av navn- Vis innlegg
Bare til å begynne et sted vel i stedet for å diskutere drømmene sine på et forum. Foreldrene mine kjenner en fyr som før var pengelens og deprimert, som begynte å selge noen fliser han hadde liggende i garasjen sin. Sikkert mange som lo av fyren og hans planer da, men i dag eier han en stor forretning og tjener mange millioner i året uten at han trenger å løfte en finger.
Vis hele sitatet...
Det er klart jeg skal begynne. Når jeg er klar.

Fin historie du har der, han så en mulighet ingen andre så. Vi er alle så kreative. Vi er bare redde for å sette den ut til live.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, men i den tida du har brukt på å skaffe deg gjeld til businessen din har eg hatt en behagelig halvmillion i året eller meir, og 8-4 jobb.
Vis hele sitatet...
Du er så negativ. Hvem sier at jeg skal skaffe meg gjeld til businessen min? Du må jobbe med holdningen din. Har jeg noen gang kritisert deg uten at du har kritisert meg først?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du fann ikkje ein betre klisje?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hva du vil oppnå her. Jeg søker ikke etter klisjèer, jeg svarer med hjertet.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er det eg har prøvd å fortelje til deg; ein jobb der utdanning er påkrevd er stortsett ikkje det samme som det du antar alle jobber med. Det er langt meir kreativt og utfordrande.
Vis hele sitatet...
Så du mener du lever ut en drøm? Vel, jeg kan ikke annet enn å beundre det

Sitat av slashdot Vis innlegg
Om jobben forsvant? Eg søkte ny jobb for to månader sidan. Det var å sende CVen til første og beste firma, og få tilbod etter ei uke. Eg kan få ny jobb i morgon om eg har lyst.
Vis hele sitatet...
Hva hvis alle jobbene du har utdanning til forsvant?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Og eg kan greie meg ~2-3 år på det eg har på konto med dagens livsstil, og antakeleg 5+ år om eg måtte.
Vis hele sitatet...
Ja, men det er jo ikke så lenge hvis du skal leve i 50 år til...

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva om renta sprett opp med 5% medan du byggjer huset. Då sit du med eit lån som potensielt sett er større enn verdien på huset, og er i nett samme situasjon som ein som har mista jobben - om ikkje verre. Jobb har ekstremt låg risiko i Noreg, på grunn av låg arbeidsløyse og generelt godt sosialt sikkerhetsnett for arbeidstakarar.
Vis hele sitatet...
Dette må man ta med i beregningen. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det

Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, dei har penger i utgangspunktet. Det er hovudskilnaden. Eg og du vil aldri få lånet som er nødvendig for eit slikt prosjekt, fordi vi ikkje har eigenkapital. Har ein ti millioner kan ein tene bra på å kjøpe ein bygård og leige ut. Eg har ikkje ti millioner; eg kan ikkje gjere det.
Vis hele sitatet...
Jeg vil aldri greie å overbevise deg, så jeg sparer meg setningene her.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du er ein av dei, anten du vil eller ikkje. Det er tydeleg ut frå argumentasjonen din.
Vis hele sitatet...
Nok en gang antakelser fra din side. Du antar mye du skriver, og ofte negative kommentarer.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Dei siste par åra har eg hatt ei frihet til å møte på jobb omlag når eg møtte ønske, utan spesielt mykje klaging. Kreative jobber har stortsett fleksitid.
Vis hele sitatet...
Du må fremdeles møte opp.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Forstår det veldig godt. Har nettopp tjent inn en million for firmaet. Og fått 100k av det sjølv. Og nei, kunne aldri tenkt meg ei leiarstilling.
Vis hele sitatet...
Du innfinner deg blankt med at det er greit at noen får 900 000 av det du rent tjener inn?

Jeg skjønner godt at det er lønnsom å eie en stige og å ha en som deg til å jobbe for seg.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Og forbausande mykje innan finans har element av gambling i seg. Du gambler på at oljeprisen ikkje går ned, at oljerigger ikkje synker, at ingen finner opp fusjon i mårra...
Vis hele sitatet...
Finnes det elementer av gambling i det du jobber med?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva ord er det du snakker om?
Vis hele sitatet...
"Problemet er at du antar at du er den einaste intelligente der ute - det er du ikkje"

Jeg har aldri engang tenkt den tanken. Jeg tenker heller at jeg er den -minst- intelligente av alle vesener. Da har jeg mest å vinne. Jeg har uendelig mye mer å lære, den som innser den tanken har allerede kommet langt.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Om man har oppsparte midler er dette noe man gjerne har jobbet for, og man er på ingen måte garantert suksess bare fordi man har greid å spare penger.
Har man ikke penger i det hele tatt, og ikke vil jobbe, er sjansen for å bli rik så å si lik null.
Vis hele sitatet...
Helt inneforstått der. Man må ha kunnskapen før pengene. Selvfølgelig skal jeg jobbe hardt. Det er bare å velge retningen før man satser som er så utrolig viktig. Men MÅLET er å ha andre til å jobbe for meg. Hva jeg må igjennom, vet jeg ikke enda. Antageligvis masse kursing.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Ikke av å sitte på rumpa, han måtte ha stått på og jobbet for å bygge seg opp ny kapital. Og i en startfase, er den enkleste veien til å tjene penger å jobbe for andre.
Vis hele sitatet...
Han ville visst hvem han skulle snakke med og hva han skulle snakke med dem om. Det ville ikke tatt lang tid før han var rik igjen og jeg tror ikke han hadde trengt å jobbe mange dagene.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Du skal ikke se bort fra at arbeidstakeren din fort hadde blitt din største konkurrent. Når han hadde kommet i kontakt med alle kundene, kunne han sagt til disse at han skal starte for seg selv, for så å tilby de samme tjeneste til en lavere pris. Han kunnen gitt de 40% prisavslag og fortsatt tjent mer enn om han jobbet for deg.
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde utregningene, du har rett. Greit, da leier jeg inn en ny, og setter prisen ned ytterligere, sånn at jeg tjener 1kr per time han jobber. Konkurransen utslettet.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg begynner å lure på hva du egentlig mener med å jobbe?
Om du traver rund for å skaffe kunder, ja da gjør du en jobb, og denne jobben gjør du for deg selv, arbeidstakeren din og dine potensielle kunder.
Administrering er en jobb det også, så selv om du i praksis bare tar i mot telefoner, for så å gi oppdraget videre til noen andre, så er det fortsatt en jobb. og selv om du i ditt tenkte scenario ikke har en sjef, jobber du for kundene dine og arbeidstakeren din.
Vis hele sitatet...
Med å jobbe mener jeg å ligge i senga mens andre måker snø ^^, der lo jeg godt ^^ "Trave rundt..."

Spøk til side - Hvis grunntanken er å bygge systemet riktig, så kan man i teorien la det gå av seg selv. Det er det samme om du sitter igjen med 1kr per timelønn, du har en passiv inntekt. Så jobben blir å bygge systemet riktig før man starter det opp.

Du ansetter noen til å skaffe jobber og administrere det hele.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Disse midlene har jo uansett kommet fra et sted, og normen er gjerne at man har jobbet for pengene, da som oftest for noen.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke skaffe penger uten å jobbe, det er en inneforstått fakta. Men å -skape passive inntekter- er grunntanken, da. På den enkleste måten mulig.
Ser at du skriver om Bill Gates og Donald Trump om hvis de mista alle pengene sine etc. Grunnen til at de evnt hadde klart å skapt verdier igjen raskt etter et slikt scenario, er at de allerede har brukt en mannsalder på å bygge opp et navn og rykte, og har resultater og vise til.

Når det gjelder å starte opp egen bedrift så bør en ha kapital, enten i form av å belåne opp evnentuelle eiendommer (flere som har gjort det for å starte for seg selv), bruke oppsparte midler etc. Er ikke lett å få lån i bank kun med en ide på papiret. Ei heller hos private investorer, vil jeg tro. Hadde jeg sittet som investor, hadde jeg iallefall vært skeptisk til en som kun hadde en ide, men ikke var dedikert nok til å investere noe selv for å få realisert ideen, om det så kun var noen få tusenlapper. Så klart kan en få hjelp av Innovasjon Norge og andre ordninger, men omfanget der er vel begrensa i form av hvor mye kapital en kan få til.

Alle gründere jeg har vært på foredrag med, prata med på tomannshånd og lest intervjuer med, har starta opp med en ide og et produkt/tjeneste som det finnes et behov for, og de har kompetanse til å produsere/utføre. De har belånt huset til pipa, jobba døgnet rundt i flere år uten å ta ut særlig med lønn, før de har kunnet ansette folk og tjent nok penger til å høste fruktene av alt arbeidet. Og en annen ting som jeg ser er felles for de alle; de drives ikke av penger, men av en genuin interesse for sitt fagfelt.
Taurean,
Det er flere ting i denne tråden jeg kunne tenkt meg å ta tak i, men jeg skal - i alle fall for dette innlegget - begrense meg.

Jeg har selv lest Rich Dad Poor Dad, og jeg synes den var grei underholdning. Det er noen viktige poenger i boken, men disse poengene burde alle ha fått med seg fra før. For eksempel når det gjelder såkalt passiv inntekt, så burde alle sette av en sum av lønnen til sparing. Sparemidlene kan selvsagt plasseres på flere forskjellige måter. Noe kan være bankinnskudd, noe kan stå i fond, og kan man sikkert ta høyere risiko med noe av midlene. Men det viktigste at folk faktisk lærer seg å spare penger.

Du har et veldig lettvint forhold til det å drive for seg selv. For meg fremstår ditt syn som at de som er arbeidstakere kaster bort livet sitt ved å gjøre andre rike, de har liten fritid, og er "slaver av systemet".

Mens de som driver for seg selv gjerne må jobbe hardt i starten, for så å leve resten av livet "i sus og dus" og til envher tid kan gjøre hva man vil, og følge de drømmen man ønsker. Fordi man er økonomisk uavhengig og ikke må svare til noen andre.

Sannheten er ofte stikk motsatt.

For å være litt krass: Det er veldig enkelt å sitte arbeidsledig, uten noen relevant arbeidserfaring, og lese inspirerende bøker og drømme om fremtiden. Vel og bra at du har ambisjoner, men når du går så bastant ut og forklarer "hvordan man blir økonomisk uavhengig" uten noen verdens erfaring, så blir det bare for dumt.

Jeg har drevet eget selskap i flere år, og vet mye om hvor tøft det kan være. Det kan være fysisk og psykisk utmattende. Du må ha en stayer-vilje. Du må knallhardt prioritere bort ferier og hobbyer.

Hvordan vil du takle å jobber syv dager i uken i tre år uten å ta ut en eneste ferieuke? Hvordan vil du takle at en viktig kunde ikke gjør opp for seg, slik at du ikke vet om du greier å betale ut lønn til dine ansatte? Hvordan vil du takle å jobbe 1000 timer med et prosjekt, også plutselig trekker noen seg fra prosjektet, slik at de 1000 timene du har jobbet blir et tap på flere hundre tusen? Hvordan vil du takle å måtte jobbe til kl 02 hver natt i tre måneder for å få unna alt du skal gjøre?

De fleste som driver for seg selv opplever mange slike slag i ansiktet, og selv om det er enkelt å på papiret ha en "bring it"-holdning til utfordringer som dette, er det noe helt annet når man er utslitt og aldri har tid til å hente seg inn.

Jeg kjenner mange gründere, og to ting er felles for de alle. 1: De jobber ekstremt mye. 2: De aller fleste jeg kjenner har gått på en psyksisk smell. En gründer jeg kjenner sa en gang at det er bare pingler som aldri har møtt veggen. Det er noe i det. Skal du satse for deg selv, så kommer du til å kjenne alt dette på kroppen.

Jeg kan omtrent ikke komme på noen gründere som har den frihtene som du søker etter. De alle fleste jobber mye, og må knallhardt prioritere bort andre gleder og hobbyer.

Jeg kan komme med mange eksempler, men Stormberg-grunder Steinar J. Olsen synes jeg er et godt eksempel. Han uttalte noe sånt som at tiden mellom åtte og fire bruker han til å holde følge med konkurrentene. Resten av døgnet bruker han til å bli bedre enn konkurrentene. Tror du han har mye tid til å følge personlige drømmer, og reise rundt og se på fine byggverk? Tror du ikke han har måttet velge bort kvalitetstid med barna, for å bygge opp selskapet sitt? Prioriteringene er knallharde.

Å være arbeidstaker har mange fordeler. Man har mye fritid, man vet at pengene kommer inn hver måned (og skulle arbeidsgiver gå konkurs har man et lønnsgarantifond) og man slipper store bekymringer. Jeg forstår godt at mange ønsker å være arbeidstakere.

Jeg har både vært gründer og arbeidtaker, og for meg er det ingen tvil om at det er fordeler og ulemper med begge deler. Mitt selskap ble kjøpt opp av et stort konsern, og jeg ble bundet til å jobbe der i 18 måneder som en del av pakken og overgangen var enorm. Fra en svært hektisk arbeidsdag gikk jeg over natten til en tilstedeværesle hvor alle bekymringer forsvant. Jeg fikk tid til å jobbe med det jeg skulle gjøre på dagtid, og plutselig fikk jeg masse fritid. Det hadde selvsagt ulemper også, jeg var for eksempel vant til å ha siste ordet i beslutninger.

Kort oppsummert: Flott at du har ambisjoner. Verden er ikke så enkel som du tror, forbered deg på knallhardt arbeid. Ikke vær for bastant med ting du ikke har noen efaring med.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis man kjenner tilbudsmarkedet, og etterspørselsmarkedet til en produksjonskjede til bunns, så er det i teorien svært lite som kan gå galt.
Vis hele sitatet...
Nei, fordi det er komplekse systemer. Eit par late ingeniører på Deepwater Horizon kosta BP-aksjonærer milliarder. Eit par hauker i pentagon kan sende oljeprisen til himmels. Ein forskar kan senke den. Det er ikkje mogeleg å forutsjå alt som påverkar eit marked. Hadde det vore det hadde vi ikkje hatt store krakk og bobler.
Sitat av Taurean Vis innlegg
De som sitter på toppen av et sånt firma, har null gjeld fra starten av, for de tjener så mye penger.
Vis hele sitatet...
Bullshit. Ingeniørfirma er rimelig kapitalkrevjande saker. Er det rådgjevande ingeniører må du ha kompetanse å vise til før du får oppdrag - dvs at du må ansette folk før du har kunder... Det koster penger. Du må utvikle prosedyrer etc...
Sitat av Taurean Vis innlegg
Forskjellen på den som sitter på toppen og ingeniøren, er utdanningen og ambisjonsnivåene.
Vis hele sitatet...
Og evner og ønsker. Eg har ikkje eit ønske om å vere leder. Eg har eit ønske om å drive med noko eg liker, og leiing er ikkje eit av dei felta.
Sitat av Taurean Vis innlegg
1) Hvis det er et marked for boliger, du har analysert alt godt på forhånd, og du er oppdatert på markedet, så får du solgt boligen. Kanskje 1% risiko.
Vis hele sitatet...
Nei. Tenk om det viser seg å vere dårlege fjellmasser slik at du må fylle ut. Det er mange potensielle problemer som kan oppstå. Andre ting er f.eks. krakk i bustadmarknaden.
Sitat av Taurean Vis innlegg
2) Hvis byggefirmaet gjør feilberegninger, må de ta kostnaden. Vanntette avtaler er ekstremt viktig
Vis hele sitatet...
I så fall går prisen opp. Statens Vegvesen er ein diger og profesjonell aktør, like fullt er dei regelmessig involvert i rettssaker rundt oppgjeret etter prosjekt. Det er neppe fordi dei har dårlege jurister... Igjen er du ekstremt naiv.
Sitat av Taurean Vis innlegg
3) Leier man inn de beste folkene, er sjansen for forsinkelser liten.
Vis hele sitatet...
Basert på kva? Kva om materiallevrandøren får inn ein hasteordre med tilbod om 150% av prisen mot umiddelbar levering? Ja, det skjer.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Lønner det seg ikke på analysen, så gjennomfører man ikke prosjektet.
Vis hele sitatet...
Og då har du straks nytta pengar som må dekkast inn på eit anna område.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg vet jeg høres litt hitler ut, men -noen får det til-! Det er mulig for alle å få til.
Vis hele sitatet...
Nei, ikkje om du tar med elementet flaks. Enkelte treff ekstremt bra på timing og har flaks med det dei prøver på, og møter ikkje på problemer 90% av resten møter på.

Du har eit naivt verdssyn, og trur samanhengar er langt enklare enn dei faktisk er Få deg høgare utdanning, det er eit knallbra utgangspunkt uansett.
Siden ingen andre har gjort det, tar jeg meg friheten.

http://i41.tinypic.com/2epj05k.jpg
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av stianue Vis innlegg
Siden ingen andre har gjort det, tar jeg meg friheten.
Vis hele sitatet...
Noen andre har allerede gjort det.

http://freak.no/forum/showpost.php?p...7&postcount=10
Jeg har litt av de samme synspunktene som deg @Taurean, jeg har også som mål å starte for meg selv en dag. Tanken på det å være "sin egen sjef" virker veldig befriende. Men jeg er ganske sikker på veien til toppen er vanskelig og du må virkelig jobbe for å nå den. Jeg har lest endel selv biografier til store entreprenører og ingen av de har kommet der uten utrolig mye arbeid! Selv tar jeg høyere utdanning, ikke fordi jeg føler jeg trenger det. Men for sikkerhetskyld er det lurt å ha noen trygge ben å stå på og for å få faglig bakgrunn.

Jeg beundrer målsetningene dine og jeg ønsker deg lykke til!
Gotcandy:

Kiyosaki mener at ved å spare på tre poster, så er det en god grobunn. En post skal man aldri røre, det er for å vise bakken at du klarer å spare penger. Den andre posten kan du bruke til investeringer, den kan du tåle å tape. Den tredje posten skal du gi til veldedighet SV ditt valg. Man skal sette av en lik sum til alle tre hver dag, men summen kan variere fra dag til dag, slik at du må kunne ha oversikt over hvor mye du faktisk har råd til å sette av hver dag. Han mener at på denne måten trener man seg til å tenke som en rik person.

Syns du det er noe i det?

Du tror jeg ikke har jobbet hardt fordi jeg er arbeidsledig, det er ikke sant. Det et ikke lenge siden jeg ble arbeidsledig. Jeg har som skrevet, jobbet mange år, hardt, i forskjellige jobber. Jeg vet hva det vil si å forsake, har ikke gjort noe annet enn å jobbe hardt for andre hele livet. Neste gang jeg skal det, så sikter jeg mot toppen, hvorfor sikte noe lavere?

Hvis man uansett må forsake: Hvorfor ikke sørge for at det man skaper, blir sitt eget, som andre kan følge? Hvorfor følge andre? Suksess avhenger av hardt arbeid, ingen vil leie inn en som er lat, en lat mann klarer ikke å skape suksess.

Jeg har stor respekt for ditt svar. Men jeg våger meg utpå med noen spørsmål: Hva er ditt endemål med din virksomhet? At det skal gå av seg selv før eller siden, og at den genererer passiv inntekt til deg, eller skal du jobbe der resten av livet?

Sitat av stianue Vis innlegg
Siden ingen andre har gjort det, tar jeg meg friheten.

http://i41.tinypic.com/2epj05k.jpg
Vis hele sitatet...
You may break my bones, you maybrainwash my mind, you may kill my emotions, but you can't break the spirit

Slashdot: Setter pris på svarene. Eneste jeg vil påpeke var at angående det med at hvis analysen ikke lønte seg, så gikk man ikke til verks. Jeg mente her at man gjorde analysen selv. Det er denne jobben som er grunnleggende, er man flink her, så vil kan man få til hva som helst. Det er klart man må ta med absolutt alt i beregningen, også ting som du nevner.

Sitat av Rexer Vis innlegg
Jeg har litt av de samme synspunktene som deg @Taurean, jeg har også som mål å starte for meg selv en dag. Tanken på det å være "sin egen sjef" virker veldig befriende. Men jeg er ganske sikker på veien til toppen er vanskelig og du må virkelig jobbe for å nå den. Jeg har lest endel selv biografier til store entreprenører og ingen av de har kommet der uten utrolig mye arbeid! Selv tar jeg høyere utdanning, ikke fordi jeg føler jeg trenger det. Men for sikkerhetskyld er det lurt å ha noen trygge ben å stå på og for å få faglig bakgrunn.

Jeg beundrer målsetningene dine og jeg ønsker deg lykke til!
Vis hele sitatet...
Sånn som jeg ser det, så skal man være forsiktig med å høre på når andre sier det er hardt arbeid, at det er vanskelig, at nesten ingen greier det og alt det der. Alt som tar kraften fra en, skal man ikke ta til seg. Alt man trenger å lære seg, er analyse/"verktøy". Lærer man seg verktøy, så kan man skape. Jo mer avanserte verktøy man lærer seg, jo mer kan man skape.

Takk og takk det samme!
Sist endret av Taurean; 9. desember 2013 kl. 20:37.
Du forstår den enkle teorien bak det å være selvstendig. Det praktiske er noe du må finne ut av selv, og det vil ikke japaneren fortelle deg.

Hva oppnår du med å motsi hver eneste setning i denne tråden?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis man uansett må forsake: Hvorfor ikke sørge for at det man skaper, blir sitt eget, som andre kan følge?
Vis hele sitatet...
Eg har i stor grad følelse av at eg har påverka bedrifta i dei fire åra eg har jobba der. Eg har komt med ideer, og fått gjennomslag for dei. Og mange av dei ideane er av den typen som også har utvikla meg, som eg kan ta med meg som erfaring i neste jobb.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg har stor respekt for ditt svar. Men jeg våger meg utpå med noen spørsmål: Hva er ditt endemål med din virksomhet?
Vis hele sitatet...
Å ha det bra med meg sjølv og mine val i nuet. Eg har ingen veldig langsiktige mål, rett og slett fordi eg har komt til at eg ligg langt betre an enn fleirtalet allereie, så om andre greier seg så skal eg også alltids greie meg.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Slashdot: Setter pris på svarene. Eneste jeg vil påpeke var at angående det med at hvis analysen ikke lønte seg, så gikk man ikke til verks. Jeg mente her at man gjorde analysen selv.
Vis hele sitatet...
Da må du vege opp prisen av analysen mot gevinst. På eit eller anna vis må du ta betalt for det uansett. Du kan ikkje berekne 50000,- i forteneste per hus du bygger om du bruker så mykje tid på analyser at du kun får bygd eitt i året. Om prisen er intern eller ekstern har relativt lite å sei.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er klart man må ta med absolutt alt i beregningen, også ting som du nevner.
Vis hele sitatet...
Men det blir eit snitttal, som gjer at du på ein del prosjekt vil tape penger, på andre gå i pluss. Det krev at du har kapital til å bære tapa når du treff på dei.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Har jobbet innen byggfag, fabrikk og lager. Akkurat for tiden er jeg arbeidsledig, mitt eget valg.
Vis hele sitatet...
Betyr det at du gikk bygg og anlegg på VGS? Har du fagbrev? Hvor gammel er du?

Sitat av Taurean Vis innlegg
Akkurat nå så vurderer jeg hva jeg skal utsette meg for i forhold til min fremtid i livet. Leser bøker, gjør det jeg tidligere skrev og velger ut det som er mest i tråd med mine ambisjoner. Jobber intenst med å utvikle meg selv og å bli et bedre menneske, det vil alltid være et fokuspunkt i mitt liv.
Vis hele sitatet...
Prisverdig. Hva tenker du å studere? Hvor lenge har du vært i denne prosessen hvor du bruker all tid på å tenke på hva som er mest gunstig å gjøre videre for å oppnå drømmen?
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Du forstår den enkle teorien bak det å være selvstendig. Det praktiske er noe du må finne ut av selv, og det vil ikke japaneren fortelle deg.

Hva oppnår du med å motsi hver eneste setning i denne tråden?
Vis hele sitatet...
Man setter seg ikke i et fly, starter motoren og drar i flystikka før man lærer seg alle instrumentene og har prøvd i simulatorer 1000 ganger først.

Kanskje jeg ikke er enig i alt? Jeg motsier heller ikke alt, du får lese på nytt. Og hvis noen ikke har gått veien jeg snakker om (skape virksomheter), så vet de egentlig like lite som meg. For meg virker det som at alle her er arbeidstakere på ett eller annet vis.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Betyr det at du gikk bygg og anlegg på VGS? Har du fagbrev? Hvor gammel er du?
Vis hele sitatet...
Ja jeg har fagbrev i et yrke innen byggfag, vil ikke være detaljspesifikk. Er mellom 25 og 30 år.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Prisverdig. Hva tenker du å studere? Hvor lenge har du vært i denne prosessen hvor du bruker all tid på å tenke på hva som er mest gunstig å gjøre videre for å oppnå drømmen?
Vis hele sitatet...
Foreløpig markedsmekanisme (hvis det er et fag), regner med at det er sikkert en undergrèn av noe bredere. Så vi får se.

Foreløpig ikke mye mer enn 1 måned har jeg brukt i denne prossessen. Hver time av døgnet tenker jeg på hva jeg skal.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har i stor grad følelse av at eg har påverka bedrifta i dei fire åra eg har jobba der. Eg har komt med ideer, og fått gjennomslag for dei. Og mange av dei ideane er av den typen som også har utvikla meg, som eg kan ta med meg som erfaring i neste jobb.
Vis hele sitatet...
Det er kjempebra, og hadde jeg visst hvem du var og var en virksomhetsgründer, ville jeg sikkert vurdert dine evner og personlighet og vurdert om du passet inn i et team i en lignende virksomhet.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Å ha det bra med meg sjølv og mine val i nuet. Eg har ingen veldig langsiktige mål, rett og slett fordi eg har komt til at eg ligg langt betre an enn fleirtalet allereie, så om andre greier seg så skal eg også alltids greie meg.
Vis hele sitatet...
Så endemålet ditt er å bli mer suksessfulle enn andre, sosialt og økonomisk sett? Unner du andre like stor suksess som deg selv? Selv om du hadde 100 konkurrenter i samme by? Er du "gracious in defeat"?

[quote=slashdot;3046594]Da må du vege opp prisen av analysen mot gevinst. På eit eller anna vis må du ta betalt for det uansett. Du kan ikkje berekne 50000,- i forteneste per hus du bygger om du bruker så mykje tid på analyser at du kun får bygd eitt i året. Om prisen er intern eller ekstern har relativt lite å sei.[quote=slashdot;3046594]

Jeg ser den. Men, hvis målet er å tjene 200 000, så du kan bygge et leilighetskompleks som skaper passive inntekter til deg, så er det verdt å bruke 4 år på å gjøre det på den måten, for du skaffer deg verdifull erfaring i prossessen i å analysere og lede.


Sitat av slashdot Vis innlegg
Men det blir eit snitttal, som gjer at du på ein del prosjekt vil tape penger, på andre gå i pluss. Det krev at du har kapital til å bære tapa når du treff på dei.
Vis hele sitatet...
Er man flink nok til å analysere og kan det godt nok, så vet man å luke ut de dårlige prosjektene.

Analyserer man 1000 eiendommer og prosjekter - da er sjansen stor for at man finner en god mulighet, fordi man har lært så mye på veien.

Og kan man først skape noe som gir passiv inntekt (leilighetsbygg) - Da er man på vei mot økonomisk uavhengighet, som er ett av mine endemål.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har i stor grad følelse av at eg har påverka bedrifta i dei fire åra eg har jobba der. Eg har komt med ideer, og fått gjennomslag for dei. Og mange av dei ideane er av den typen som også har utvikla meg, som eg kan ta med meg som erfaring i neste jobb.
Vis hele sitatet...
Tillegg til sitert svar: Du virker jo som en detaljorientert fyr, i og med at du aldri har skrivefeil og måten du bryter ned poster på med multisitering, og tradisjonstro fordi du skriver på nynorsk. Gode egenskaper.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Foreløpig ikke mye mer enn 1 måned har jeg brukt i denne prossessen. Hver time av døgnet tenker jeg på hva jeg skal.
Vis hele sitatet...
Ein månad, utan at du har sett deg inn i dei ulike studietilboda som kan vere relevante?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Så endemålet ditt er å bli mer suksessfulle enn andre, sosialt og økonomisk sett? Unner du andre like stor suksess som deg selv? Selv om du hadde 100 konkurrenter i samme by? Er du "gracious in defeat"?
Vis hele sitatet...
Nei, målet mitt er å ha det rimelig bra. Å vere rik er ikkje spesielt viktig mål - eg er allereie rik nok til å rimelig fritt kunne følge innfall eg måtte ha. Og ingeniører er ikkje konkurenter. Dei er potensielle kollegaer.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg ser den. Men, hvis målet er å tjene 200 000, så du kan bygge et leilighetskompleks som skaper passive inntekter til deg, så er det verdt å bruke 4 år på å gjøre det på den måten, for du skaffer deg verdifull erfaring i prossessen i å analysere og lede.
Vis hele sitatet...
Då må du leve i dei fire åra, og opparbeider deg gjeld på analysen, og får inntekt seinare, med risiko for svikt i inntekter. Ei vanleg lønnsinntekt er til samanlikning relativt trygg.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Er man flink nok til å analysere og kan det godt nok, så vet man å luke ut de dårlige prosjektene.
Vis hele sitatet...
Mange av dei, men ikkje alle. Luker du for grundig, tar du lønnsomme ting og. Du vil alltid ha risiko, uansett kor nøye du analyserer. Og den risikoen krev ein viss kapital å bære.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Og kan man først skape noe som gir passiv inntekt (leilighetsbygg) - Da er man på vei mot økonomisk uavhengighet, som er ett av mine endemål.
Vis hele sitatet...
Ja, haken er at du må ha en del millioner i kapital. Og har du det så er du rimelig uavhengig i utgangspunktet.
Et lite tips, Taurean. Enten så må du ha penger for å starte ditt ambisiøse prosjekt, eller så må du få andre til å legge ut for deg. Jeg kan love deg at jeg eller en investor for den del hadde gitt ei krone til en som sluttet i jobben for å lese bøker og finne ut hva han ville. Uansett hvor briljant ideen er, så hadde jeg aldri gitt deg pengene - jeg hadde heller funnet ut hvordan jeg kunne utnyttet ideen selv. Rett og slett fordi du ikke har bevist at du kan jobbe for egen maskin og har en vilje til å stå på. Det er kanskje det viktigste når en skal få penger inn i kassa - å vise at man gjør en jobb som er bedre enn personen med startkapitalen selv kunne utført.

Jeg hadde hatt uendelig respekt og gladelig investert i en god ide for en håndtverker som på siden brukte all sin tid på å utvikle sin idé. Ingen har noen gang investert i en person de ser at gjør mindre arbeid enn en selv. Sist av alt; hadde jeg vært deg ville jeg ikke sløst tid på forumer. Hvis du er så fokusert på dette som du sier, så burde du bruke mer tid på det. Jeg får følelsen av at du er en som drømmer stort og vil, men som er for opptatt av å ikke gjøre arbeid at du ikke kommer noen vei. De rikeste jobber smartere enn andre, men samtidig også mer.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Man setter seg ikke i et fly, starter motoren og drar i flystikka før man lærer seg alle instrumentene og har prøvd i simulatorer 1000 ganger først.
Vis hele sitatet...
Du kan umulig sammenligne en pilot og en grunder. Tenker du som en som vil bli flypilot vil du aldri komme deg noe sted (no pun) i den økonomiske uavhengighetsdrømmen din. Grundere er nyskjerrige og gjør ting som veldig få har tenkt over fra før av.

Du finner ingen guide, og det hjelper ingenting å pugge retningslinjer.
Xasma: Jeg hadde aldri jobbet for deg heller, for du dømmer personer uten å ha møtt dem personlig og funnet ut av deres evner.